• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
L3dnov

De energiemarkt.

32 posts in this topic

Intro

Voor velen van ons is onze hobby onmogelijk zonder elektriciteit. Het is dan wel handig als je dan zo min mogelijk betaalt. Sinds 2004 is de boel opengesteld zodat er ook andere aanbieders de markt konden betreden. En dat hebben we geweten ook! Het is ondertussen een vechtmarkt geworden voor iets wat nou niet echt als sexy te boek staat. Er zijn nu meer dan 30 verschillende aanbieders en de keuze is dus reuze.

Sommige van jullie zullen nog nooit zijn overgestapt. Zullen het onzin vinden, want of je nou 21 cent bij bedrijf A betaald of B maakt toch geen zak uit. En andere zullen nog vaker van leverancier wisselen dan hun onderbroek. 

Overstappen heeft dat zin?
om met een cliché in huis te vallen: Ik zeg doen! Overstappen heeft weldegelijk zin! Zeker als je nog nooit bent overgestapt, kan het zeer lonend zijn. Alleen, voordat ik kan uitleggen waarom nou overstappen zin heeft, moet je eerst weten hoe werkt de engeriemarkt.

OK, L3dnov, leg es uit dan! We schrijven mee!

De prijs voor elektriciteit is zo rond de 21 cent per kilowatt/uur (afhankelijk van contractduur). Tussen de verschillende aanbieders zit daar inderdaad niet of nauwelijks verschil. Het scheelt je op jaarbasis hooguit enkele euro's. Die 21 cent is dan weer opgebouwd uit:

• leveringstarief
  • Energiebelasting
  • BTW

Ja ja, we heffen in Nederland belasting over belasting!

leveringstarief is het tarief wat je stroom nou écht kost. 5-7 cent per kW/h. Dus als de stroomprijs daalt, is dit het tarief wat aangepast wordt. Er zijn eigenlijk nog 4 of 5 getallen achter de komma. dus als de prijs daalt met 2%, is dat nauwelijks te merken.

Energiebelasting en BTW is vast. Daar verander je niets aan. Het is niet zo dat dit bij de ene leverancier goedkoper is dan bij de andere. Dit zijn vaste percentages.

Ook zaken als netwerkkosten liggen, afhankelijk van het verbruik, vast. Hier kan je, anders dan dus minder verbruiken, niets aan doen. 

Je zegt net dat overstappen zin heeft, en nu leg je uit dat er zo weinig verschil zit, dat eigenlijk geen fluit uit maakt?

Scherp opgemerkt, want overstapen heeft wel degelijk zin! Iets wat wél variabel is voor een leverancier, is het vastrecht. En vastrecht is niets anders dan je contributie om energie af te mogen nemen. Leveranciers zijn helemaal vrij om te bepalen hoe laag die is. En dus ook andersom, hoe hoog! 

Stel je wilt overstappen, en je hebt de reclames gezien van Oxxio dat als je nú overstapt je een iPad krijgt. Lagere tarieven én een iPad, mooi!

nou, nee. De tarieven voor de levering van stroom zal best eens 19 cent kunnen zijn. toch 2 cent lager! alleen zoals ik al zei, daar zit het verschil vaak niet. Het verschil zit er in dat als jij die iPad deal neemt bij Oxxio, jij per maand per product (dus gas en stroom) 14.5 Euro vastrecht betaalt. dat is per jaar 348 Euro (14.5*2*12). Dit zit bij  contracten die 3 jaar duren. Dus na 3 jaar heb jij 1044 Euro betaald. Met andere woorden, je hebt je cadeautje 2-3 keer zelf terugbetaald. Oplichting? het staat toch echt in de voorwaarden waarmee jij akkoord ging...

Nu is Oxxio een extreem voorbeeld. Alleen de vastrecht tarieven liggen normaal gesproken zó een tientje lager per maand per product. Das 20 totaal en 240 euro op jaarbasis. Tel uit je winst! 

Andere leveranciers doen soortgelijks. Je hebt bijvoorbeeld via de Nederlandse Energie Maatschappij een contract afgesloten voor 1 jaar. En na een jaar krijg je een aanbieding. Nog lagere tarieven en dat voor drie jaar, mooi!

Nou, nee. Want je vastrecht is van nèt geen 2 euro, 3-4 keer over de kop gegaan. Dag voordeel! En vastrecht, zeg eens eerlijk, wie had er ooit van gehoord of wist wat het was voor dit verhaal? Kom op, wees eens eerlijk?

Dus heeft overstappen dan zeker zin!?

Jazeker! Je moet dus kijken naar het vastrecht, is dat laag? Dan kijk je naar het leveringstarief. want nu kan het leveringstarief opeens wél belangrijk zijn. Als je bij A en B beide 2,5 Euro vastrecht betaalt. Is het leveringstarief doorslaggevend!

Vijf cent of zeven cent, lekker boeien, die twee cent!

Bedenk wel dat dat per 1000 kW/h, 20 euro is.

20 euro per 1000 kW/h, ik heb 6000 kW/h(valt dat niet op trouwens?). Dus das dan 20*6=120Euro. Das dus een tientje per maand minder! Mooi, kan ik mijn maandbedrag lager zetten!

of het opvalt kom ik later op terug.

Ah, de valkuil van het maandbedrag! Je maandbedrag is een voorschot. Dat mag jij zo hoog instellen als jezelf wilt, en dus ook zo laag. En de leverancier schermt hier maar wat graag mee! 

'oh dus je betaalt nu 100 euro per maand? Nou ja, dat kan dan 90 euro worden! scheelt je weer een tientje, mooi!'

Nou, nee. Zoals gezegd je maand bedrag is een voorschot. Als jouw maand bedrag al te laag is, dus je moet altijd bij de betalen, dan bespaar je dus geen drol. Dat tientje per maand mag je na 12 maanden weer vrolijk inleveren. Let wel op! Het kan best zijn dat je over het totaal bedrag wél goedkoper uit bent! je maand bedrag was al te laag om mee te beginnen!

weet jij je jaarbedrag? dan delen door 12 en een beetje ophogen om zeker te zijn. het is beter om het teveel betaalde terug te krijgen dan bij te moeten lappen. (Ook, een mooie ik kreeg van de leverancier geld terug! jaja je voorschot staat (te) hoog, het is je eigen geld!)

Man man man wat een oplichters! Zijn er nog meer valkuilen?

Te over! Groene stroom bijvoorbeeld. Je krijgt bij geen enkele leverancier 100% groene stroom. Geen. Enkele.Punt. Einde discussie. 

Ja ho wacht ff! ik heb toch echt wel groene stro...

Ik zei, einde discussie! want jij betaalt voor de ontwikkeling van groene stroom. Op het geheel zal er best wel eens een dag tussen zitten dat jij inderdaad stroom krijgt, die groen is. Meeste is gewoon grijze stroom. Opgewekt in (kern) centrales. Iedere aanbieder die zegt 100% groene stroom te leveren, liegt. 

En mijn leveracier heeft toch echt 100% groene stro....

Wat zei ik nou?

Dat ze dan liegen...

Juist!

Hoe komen ze dan aan die claim?

Goeie vraag en heel makkelijk te beantwoorden, GVO's. Garantie van Oorsprong. En das een miljoenenhandel! Één zo een garantie stelt dat er ergens in Europa 1000kW/h is opgewekt uit een duurzame energie bron. In Noorwegen zijn er praktisch alleen maar waterkrachtcentrales. En die hebben dus certificaten te over. Die boel verkopen ze weer, en zo wassen Nederlandse energiebedrijven zichzelf groen. Compleet legaal. Je krijgt dus écht niet stroom uit Noorwegen. De stroom die jij krijgt is ingekocht bij (kern) centrales. Bij deze bedrijven spek je voornamelijk de kas van de leverancier Qurrent is er zo eentje. 0 Euro wordt er geïnvesteerd in groene stroom.

Overigens, het is vaak goedkoper om stroom in te kopen, dan een windmolen te laten draaien!

Oplichters!

Jij zegt het...

Nog meer?

Vind jij het niet genoeg?

Jij zei dat er 'te over' was...

Je hebt gelijk. En er is nog wel een belangrijke! Variabele tarie...

Oh das gunstig als de prijs zakt, dan zak je mee, mooi! Alleen zal jij weer "nou, nee" zeggen... wijsneus!

Inderdaad, want het is totaal niet gunstig, Het is hartstikke duur! Nooit, maar dan ook écht nooit variabel nemen! De leveringstarieven liggen altijd hoger dan de vaste tarieven. En ook al daalt de prijs, je zit altijd hoger. Het kan zo 18 maanden duren eer je op hetzelfde niveau zit als vaste tarieven. Dus je hebt 18 maanden lang teveel betaald. 
Maar er is meer! Als je contract afloopt, mogen de leveranciers je contract stilzwijgend verlengen. Dat betekent dat je automatisch overgaat naar de dure variabele tarieven. Is een vast tarief 5- 7 cent, variable begint bij 7 cent en is totaal afhankelijk van de grillen van de leverancier. Vastrecht kan dan ook opeens veel duurder worden. En zoals ik aan het begin zei, ben je nog nooit overgestapt ( en heb je dus variabel, dikke kans!) dan kan een nieuw contract veel geld gaan schelen. Van enkele tientjes tot wel honderden Euro's op jaarbasis.

Maar nu is de olieprijs laag, dus zakken de prijzen toch?

Het is zo dat de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld zit, dat klopt. Alleen de gasprijs is van meer factoren afhankelijk, zoals productie. Minder productie is hogere prijs. Alleen, de variabele prijzen worden maar twee keer per jaar vastgelegd. Eerste keer op 1 januari, tweede keer op 1 juli. Nu weet je waarom het 18 maanden kan duren eer je eindelijk eens op de tarieven van de vaste komt. Want de vaste tarieven worden elke maand vastgesteld.(merk jij natuurliijk niets van als je een contract afsluit).

Dus ik moet laag vastrecht, lage leveringstarief en vaste prijzen nemen en géén cadeautjes. Maakt de looptijd ook nog wat uit?

Ja, een looptijd van een jaar is vaak ongunstiger dan een meerjarig contract. Hoewel het op de korte termijn voordeliger lijkt, is het op de lange termijn vaak goedkoper. Soms zijn 2 jaar contract voor dezelfde tarieven als 1 jaar. Keuze is dan gauw gemaakt. ook kan het zijn dat 2 en 3 jarige contracten gelijk zijn. Is dan wel duurder dan 1 jaar contract, alleen je weet zeker dat je voor langere perioden laag zit. 

Bij gas is hetzelfde verhaal van toepassing als voor stroom. ook daar is vastrecht belangrijk. Alleen bij gas komt ook nog eens regiotoeslag om de hoek kijken. dat wil zeggen hoe verder je van Slochteren (Groningen) woont, hoe hoger je leveringstarief. woon je in Zeeland of Zuid-Limburg dan betaal je dus de hoofdprijs. Anders dan verhuizen, doe je er niets aan.

Goed dan of het opvalt. Wel nee! Één tentje met lamp van 600 Watt die 24/365 brandt verbruikt op jaarbasis totaal (dus met de randapparatuur) 7008 kW/h ( 800 watt verbruik is 0.8*24*365). Nu zal die lang niet altijd zoveel branden dus de helft is aannemelijker (3504 kW/h). Nu is het gemiddelde verbruik zo op te zoeken voor Nederland. Alleen daar zit alles in, dus ook leegstaande huizen (0 kW/h verbruik) mensen die veel van huis zijn of mensen die gewoon veel verbruiken door koken op elektra, of een sauna hebben. Mensen gebruiken over het algemeen (veel) meer dan het gemiddelde. En het gros kweekt echt geen wiet. Dus, tenzij je écht heel hoog zit zullen er misschien alarmbellen rinkelen. zeker als locatie een beetje vreemd is. Anders is er geen haan die er naar kraait!

4 people like this

Erg duidelijk verhaal, iedereen die stroomt afneemt wordt een rad voor ogen gedraaid. Iedereen aan de zonnepanelen dus, mits je er ruimte voor hebt en een ouderwetse stroommeter. Heb jij daar nog een visie op? Of zijn er alternatieven voor zonnepanelen?

Mooi stuk!

Ik betaal nu 84 euro vastrecht totaal voor gas en stroom.

Tarief laag: 0,1974

Tarief hoog: 0,2088

Best netjes dacht ik of wordt ik toch ook besodemieterd? :P

nou, ik heb hoog/laag piek en dal nog niet benoemd. werd me ff te gek :) maar zal er ook even wat aan wijden later.

1 person likes this

Thanks voor de info L3dnov

hier slablaadje

http://houhetwarm.nl/windenergie/windmolens/de-kosten-van-een-windmolen/

Ja thanks. Maar die dingen leveren niet zoveel op. Investeringen in windenergie zijn moeilijk terug te verdienen. Lees ook dit blog: http://www.skepsis.nl/blog/2014/08/gebakken-lucht-rondom-een-windturbine/.

Ik wil wel een kerncentrale in m'n schuur hebben.

@gorilla: Ja! Stroom kost geen flikker, tis bijna allemaal belastingen/heffingen die je moet betalen. Alleen wordt jij iets minder besodemieterd als anderen die meer betalen (zoals ik).

1 person likes this

Netjes man! Dit was erg leuk om te lezen ook. Goede manier van schrijven en het is vermakelijk op deze manier, want je speelt met de lezer.

Super gedaan!

Erg duidelijk verhaal, iedereen die stroomt afneemt wordt een rad voor ogen gedraaid. Iedereen aan de zonnepanelen dus, mits je er ruimte voor hebt en een ouderwetse stroommeter. Heb jij daar nog een visie op? Of zijn er alternatieven voor zonnepanelen?

als je niet op let wel ja, ze 'bedonderen' waar je bij staat. tussen aanhalingstekens, want alles wordt wél duidelijk in de voorwaarden vermeld. dat niemand dat verder leest....

Zonnepanelen zijn erg goed. tegenwoordig relatief gezien niet zo heel duur meer. anders gezegd, de investering is er nu uit binnen een paar jaar, terwijl dat voorheen 10-15 jaar kon duren of nog langer. heb je de ruimte, en zit je gunstig? zonnepanelen neerleggen! Denk alleen niet dat je met zonnepanelen onafhankelijk bent! je hebt nog steeds een leverancier nodig. A om de stroom die je opwekt weer terug te leveren en B op het moment dat er niets wordt opgewekt (avond/nacht) heb je toch ook stroom nodig. 

aan het eind van het jaar wordt de boel tegenelkaar weggestreept. heb je meer opgewkt dan verbuikt verdien je dus geld. andersom moet je een beetje bij betalen. heb je dus heel veel ruimte is het dus vrij gunstig om de boel vol te leggen. er zit uiteraard een max aan de boel. 

verder zijn er particulier niet heel veel dingen die je kan, anders dan minder verbruiken, windturbines als je boer bent misschien, anders houdt het wel op.

Mooi stuk!

Ik betaal nu 84 euro vastrecht totaal voor gas en stroom.

Tarief laag: 0,1974

Tarief hoog: 0,2088

Best netjes dacht ik of wordt ik toch ook besodemieterd? :P

zit je bij essent toevallig? voor één jaar? als het meerjarig is zit je heel goed!

zoals ik zei, piek/dal hoog/laag en wat het is. in feite zijn beide twee verschillende namen voor hetzelfde. piek/dal komt alleen voor in Brabant en limburg en in gemeenten waar nuon zat, zoals in Leiden. hoog laag is dus voor de rest van Nederland. 

je hebt dit alleen als je een dubbele meter hebt. hoog/laag is vanaf 2300u tot 0700u en weekenden/feestdagen en was vroeger wel interessant. omdat meeste stroomverbruik in de avond plaats vond. zo werd de was na elven gedaan, slaat de vaatwasser in de nacht aan. tegenwoordig zijn er veel verbruikers overdag. je PC, je modem al dat soort zaken meer, dus de boel is verschoven naar dure tarieven. heb je dus méér verbruik in het hoge tarief moet je ff contact opnemen met je leverancier dat je enkel tarief wilt. kan je een tientje schelen, is niet veel. toch weer mooi meegenomen voor iets waar je verder niets aan hoeft te doen. je blijft een dubbele meter houden overigens. de standen worden gewoon bij elkaar opgeteld. het enkele tarief is gewoon het gemiddelde tussen hoog/laag. dus bovenstaande tarieven geeft 0.2031 enkel. 

rekenvoorbeeldje totaal verbruik op een jaar is 3000 kWh.

1500 hoog en 1500 laag maakt dus niets uit.= zelfde als enkel

2000 hoog en 1000 laag is (2000*0.1974)+(1000*0.2088)=603.60

1000 hoog en 2000 laag is (1000*0.1974)+(2000*0.2088)=615

3000 enkel 3000*0.2031=609.30

zoals ik al zei, scheelt het nauwelijk wat. het is dus afhankelijk van de situatie. toch de moeite waard eens onder de loep te nemen. want vaak is het niet zo mooi verdeeld als hier boven. 

piek en dal is wat lastiger. dit gaat namelijk in vanaf 2100 uur ot 0700 uur en ook weekenden en feestdagen. en daarom kan het voordeliger zijn om dit te behouden. hier geld ook dat het een gemiddelde prijs is. 

voor beiden geldt dat de tarieven vroeger veel verder uit elkaar lagen. das tegenwoordig niet meer zo. heb je dus wel flinke verschillen moet je eens na gaan rekenen wat nou gunstiger is.

het klopt inderdaad wat Slablaadje zegt, stroom kost bijna niets. het zijn de toeslagen en belastingen die het duur maken.

oh ja! heb je meerjarig contract en loopt dat (bijna) af? stap over! op stroom zal het niet veel schelen, maar gas is wel een stuk goedkoper geworden! dat zal niet zo blijven temeer omdat de gasprijs ten opzichte van de olieprijs niet zo hard gezakt is. een twee jaar terug was gas rustig een duppie per kuub duurder. dus per 1000 kuub verbruik is dat 100 euro besparen!

je zal een boete (overstapvergoeding) moeten betalen, alleen veel leveranciers vergoeden die weer aan je als je overstapt (meestal alleen als je meerjarig afsluit). 

had ik trouwens nog moeten vermelden, als je van oxxio overstapt, moet je wel in het eerste jaar een cadeautjesboete betalen. das 100e maximaal. dus je ipad heb je dan flink goedkoper!

1 person likes this

Zonnepanelen zijn erg goed. tegenwoordig relatief gezien niet zo heel duur meer. anders gezegd, de investering is er nu uit binnen een paar jaar, terwijl dat voorheen 10-15 jaar kon duren of nog langer. heb je de ruimte, en zit je gunstig? zonnepanelen neerleggen! Denk alleen niet dat je met zonnepanelen onafhankelijk bent! je hebt nog steeds een leverancier nodig. A om de stroom die je opwekt weer terug te leveren en B op het moment dat er niets wordt opgewekt (avond/nacht) heb je toch ook stroom nodig. 

aan het eind van het jaar wordt de boel tegenelkaar weggestreept. heb je meer opgewkt dan verbuikt verdien je dus geld. andersom moet je een beetje bij betalen. heb je dus heel veel ruimte is het dus vrij gunstig om de boel vol te leggen. er zit uiteraard een max aan de boel. 

Ja, die afhankelijkheid die blijft voorlopig. Nedap heeft accu's waarmee je energie kan opslaan die je zelf opwekt en ook Tesla heeft een accu gelanceerd. Afhankelijkheid wordt hier al een stuk minder mee, maar winters zal je mogelijk een probleem hebben en dit kost wel een paar centen.

http://www.powerrouter.com/nl

http://www.teslamotors.com/powerwall

Prijsjes van de powerrouter: http://www.nifecu.nl/shop/winkel/power-router.html

Overigens zorgt zo'n accu er wel voor dat je lichtschema niet opvalt bij het energiebedrijf.

L3dnov, je hebt je aardig goed ingelezen!

Alleen je maakt wel een paar kleine fouten.
Bijvoorbeeld met betrekking tot Groene stroom.
Je hebt gelijk mbt welke stroom er nu precies uit het stopcontract komt.
Nederland heeft 1 groot net. Er lopen geen kabels direct van productie naar de consument.
Alles komt op 1 net. Zeg maar 1 groot stuk koper. Leveranciers leveren daarop.
Of dat nu gas, kolen, kernenergie, windmolens of zonnepanelen (consumenten en zakelijk) zijn, stroom is stroom.
Het is niet simpelweg een kwestie van lever maar, dit moet worden afgestemd, het net moet constant in balans zijn (50hz).
Dus als de zon bijvoorbeeld goed schijnt, of het gaat waaien, dan moeten de centrales terug schakelen.
Met kern energie is dat onmogelijk, dat kun je niet uitzetten. Duurt een hele poos (meen 2 weken) voor dat stil staat.
Kolencentrales zijn ook niet snel uit te zetten. Gas centrales kun je wel aan en uit zetten.  
Dus alleen groene energie zal een probleem worden.
Het waait niet altijd en de zon schijnt ook niet altijd. En dan heb je nog te maken met vraag en aanbod.

Hoe wordt er aangetoond wat groen is en wat niet? Inderdaad door GVO's
Garanties van oorsprong. Dit is een sluitende administratie.
En inderdaad die dingen worden ook verkocht over de grenzen.
Dat mag (ik vind het een vorm van oplichting van de consument) omdat er verbindingen lopen naar bv Duitsland, GB, en Noorwegen.
Je claim over Qurrent is niet juist, Qurrent haalt alle GVO's in Nederland, wat betekend dat het geleverde product groen is.
Ondanks dat Qurrent nog geen productie heeft.
http://www.consumentenbond.nl/tests/bestanden/woning-huishouden/stroomproducten-in-kaart2014.pdf Zie hier waar de leveranciers de GVO's weghalen.
Als er waterkracht staat dan weet en de oorsprong is onbekend, dan ga er maar vanuit dat het Noorwegen is.
Met GVO's is het heel simpel, ze kunnen 1x uitgegeven worden. Leveranciers die zelf opwekken en de GVO's krijgen kunnen deze verhandelen op de beurs tezamel met de MW uren.
Daar kan een leverancier zoals Qurrent inkopen en leveren aan consumenten (daarvoor heb je een leveringsvergunning nodig, dat mag niet zomaar).
Maar stel dat er in Nederland 10GW uur groen opgewekt wordt dan kan er niet meer verkocht worden als groen dan die 10.
Je hebt dan idd bedrijven die GVO's kopen in Noorwegen, dat vindt ik geen Nederlandse groene stroom.
En vaak kopen ze de stroom in bij een andere leverancier in Nederland en vergroenen ze die met de gekochte GVO's.
Legaal, maar niet echt groen.
En niet zoals Qurrent het doet. Qurrent zit een goed doel achter, is zelfs een 100% dochter.

Je kunt dus zeggen dat er 2 soorten groene stroom leveranciers zijn, Nederlands en zeg maar Energie leveranciers met een groene kwast.

Ook een interessant stuk hierover van Greenpeace (nee ik ben geen fan van die organisatie)

http://www.greenpeace.nl/2014/Nieuwsberichten/Klimaat--Energie/Groene-ranglijst-stroomleveranciers-/

Een rapport waar het een en ander goed uitgelegd wordt:

http://www.greenpeace.nl/2014/Publicaties/Klimaat--Energie/Onderzoek-groene-ranglijst-stroomleveranciers/

Lees ook vooral wat ze allemaal meenemen, investeringen in duurzame productie. (Qurrent investeerd tegenwoordig ook lees ik hier, we zullen zien waar ze mee komen)
Je verhaal klopt dus niet helemaal mbt groene energie.

Wil je idd echt groen zijn, neem dan vooral zonnepanelen!
Dat staat als een paal boven water.

Met betrekking tot contracten zit je goed.
Je moet goed opletten wat je koopt.
Vraag vooral een specificatie. Wat betaal je aan:

- vast recht
- transport kosten/Kosten nebeheerder
- belasting (€ 0,1196 per kWh!! van de €0,20 oid wat je betaald, dus de overheid verdient er goed op!) Leuke is hoe meer je gaat verbruiken (industrie) hoe minder belasting je moet betalen..
- BTW! (ja belasting over belasting)

- Toeslag groene energie (zelfs op groene energie)
- administratie kosten (ja je hebt ze vast en zeker die dit rekenen of ze verzinnen dr wel een)

Ook kan het zijn dat je een jaarverbruik afspreekt en alles wat je meer verbruikt is duurder.
Let goed op wat je afsluit.
Variabel kan wel, is altijd voor een beperkte periode (tarief per half jaar oid) en bij sommige leveranciers ook direct op te zeggen. Let wel goed op het bovenstaande!

Met zonnepanelen moet je wel opletten. Het is een goede investering, nu!
Maar de salderingsregeling gaat op de schop. Ik geloof ergens 2020.

Dus let daarop met je terug verdien tijd. Al lijkt het mij sterk dat de overheid het onrendabel gaat maken.

Dan hakken ze in een klap een hele nieuwe markt de grond in. (installatie bedrijven, solar bedrijven etc)

Aj, waar hebben we dat pas geleden nog gezien..?

En de overheid mist natuurlijk flink inkomsten als salderen door blijft gaan en steeds meer mensen panelen nemen.

(Meer dan de helft van je bedrag gaat immers naar de staat)
Waarvan dan wel weer een klein deel op gaat aan subsidie voor groene energie (een fractie van wat er binnen komt).

1 person likes this

Dank voor de bijdrage Owngrown, goede info. Wat denk je dat er gaat gebeuren in 2016/17 of 2020 mbt het salderen? Krijgen we Spaanse toestanden dat eigen opgewekte energie belast gaat worden? Ik heb een paar maand geleden eens een (zwakbegaafde) politicus horen roepen dat eigen opgewekte energie diefstal zou zijn van de overheid. Tenminste, daar kwam zijn "bijdrage" in mijn optiek op neer.

Grote bedrijven in NL worden altijd de hand boven het hoofd gehouden, ook zo met de "slimme" meter die straks bij iedereen door de strot wordt gedrukt. Je kunt nog weigeren maar de eerste opzet was dat weigeren gelijkt stond aan een economisch delict (bizar).

Ik heb geen idee wat ze willen doen met salderen.

Je kunt je denk ik wel voorstellen dat het stroomnet een aardig piek heeft in de avond mbt verbruik.

Met panelen lever je overdag terug. Geen piek. Wat ook van invloed is op de energie prijs is dat centrale moeten bijspringen als de voorspelde zon of wind achterblijft op de voorspelling.

Op de energiemarkt zijn hierdoor ook verschillende prijzen voor mbt het inkopen van energie op tijdstippen.

Dus als je als leverancier met 25000 consumenten heb je in de avond meer nodig dan overdag.

Dan moet een leverancier ook inkopen/produceren voor dat tijdstip.

Zonnepanelen doen dat dus niet. Dat ligt aan de basis (samen met belasting! en netkosten) van het aanpassen van salderen.

- Vanuit de overheid missen ze belasting inkomsten.

- De netbeheerder mist inkomsten voor het gebruik en onderhoud van het net, als je terug levert maak je wel gebruik van het net, zonder kosten daarvoor in rekening te krijgen.

- Energie prijzen.

Ik denk dat (puur een gok) je wat belasting en netkosten moet gaan betalen over wat je teruglevert.

Of dit zonnepanelen rendabel houdt hangt dan weer erg af van de energie prijzen.

En dan komt weer de olieprijs om de hoek.

Grote verbruikers dus gebruiken op het moment dat de zonnepanelen het hardste werken. Als je een accu hebt, maakt het dus niets uit. Men wekt de meeste energie op in de zomermaanden, met accu heb je dan eigenlijk geen net nodig als je alles goed op elkaar hebt afgestemd. Maar in de wintermaanden blijf je een net nodig houden of je moet op basis van de opbrengst in de wintermaanden uitrekenen hoeveel panelen je nodig hebt maar dan heb je zomers een flink overschot. 

Die accu's gaan een grote markt worden vermoed ik. Nedal heeft overigens aangekondigd niet zo veel meer te investeren in die accu's omdat de vraag achterblijft omdat salderen en terugleveren zo aantrekkelijk is. Begrijpelijke keuze, maar wel jammer.

Wil je weten wat zonnepanelen doen? Kun per land en per stad bekeken worden.

SMA, een omvormer fabrikant stelt mensen in staat om de eigen installatie vrij te geven voor anderen:

https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPagesPlantList.aspx

Niet iedereen heeft alles vrijgegeven. De meest interessante hebben zowel type panelen, vermogen (wp) panelen en omvormer erbij staan.

1 person likes this

Thanks, erg interessante link. Denk je dat zonnepanelen nog een slag goedkoper worden? In vergelijking met een paar jaar geleden, zijn de prijzen gehalveerd. Is nog zo'n halvering op komst?

Geen idee. Hangt af van de grondstof prijs en transportkosten.

Ze worden wel steeds beter. Zelfde voor omvormers.

En er zit verschil in kwaliteit! Ze gaan lang mee maar gaan wel wat achteruit in efficiëntie (per merk is dit volgens mij verschillend).

Of jij werkt voor Qurrent, of jij hebt zelf Qurrent. Want praktisch geen enkele leverancier (op de grote oude leveranciers na) wekt nog zelf op. Bijna Alles wordt ingekocht hetzij bij Nederlandse centrales of in het buitenland (kern energie, gebeurt heel weinig). Dus Qurrent gaat ook niet zelf opwekken. En hun claim dat het 100% Nederlandse Windenergie is, is kul. Want dat is fysiek onmogelijk. Daarvoor wordt er gewoon te weinig opgewekt aan windenergie. Want zoals ik al zei, het is vaak goedkoper om in te kopen en een molen stil te laten staan. 

Ook is maar iets van 10% van alle opgewekte stroom, afkomstig van windmolens. Nu is Qurrent niet de enige die claimt '100% groene stroom' te leveren van windenergie. Nuon doet dat ook, budget energie ook. en zo zijn er nog meerdere die zeggen 100% of een  percentage van Nederlandse windenergie te gebruiken. En dat allemaal uit diezelfde 10% opgewekte windenergie... ergens klopt er dus iets niet.

Ofwel ze kopen stiekum toch certificaten op. Of de leveranciers investeren in de groene stroom. Zoals ik ook zei, je investeert in de ontwikkeling van groene stroom. wat uit jouw muur komt is over het algemeen gewoon grijs. 

Zo ook zijn dus zonnepanelen niet 100% groen. Wat je opwekt, voornamelijk op de dag, lever je terug en wat je voor terugkrijgt is grijs. Toch vind ik persoonlijk dat elk dak waar panelen op kunnen, en waar het niet op ligt, zonde. Salderen willen inderdaad aanpassen, al een tijdje. hoe dat eruit komt te zien is nog onbekend. 
gebruik van accu's klinkt mooi, lekker "off the grid". In praktijk zijn die dingen totaal niet praktisch. kleinschalig ( en dan bedoel ik écht kleinschalig) wil het nog wel eens goed uitpakken. 99,9% is het onbegonnen. 

Kortom, ik had alles al benoemd in mijn eerste deel. 

overigens krijgen netbeheerders gewoon betaald hoor als jij zonnepanelen hebt. je krijgt de kale kWh prijs terug en verder niets. en dat kan ook nog eens inkooptarief zijn.

@slablaadje, of panelen goedkoper gaan worden is maar de vraag. als ik het goed heb zijn panelen per definitie niet goedkoper geworden. wel efficienter, waardoor de terugverdientijd aanmerkelijk korter is geworden. 

Overigens zorgt zo'n accu er wel voor dat je lichtschema niet opvalt bij het energiebedrijf.

lichtschema's vallen over het algemeen niet zo heel erg op. als er een blokmeting plaats vindt. om patronen te ontdekken als 12/12. dan gebeurt dat voor een heel blok (kan zo groot als een wijk zijn) en niet voor een individueel huis. het kan alleen vermoeden bevestigend zijn voor een pand. 

1 person likes this

Ik heb geen qurrent, en ik werk er ook niet :)

Stel er wordt in Nederland 100gWh geproduceerd door windmolens, daar komen dus gvo's voor 100gWh vanaf.

Stel qurrent heeft 10.000 klanten, qurrent heeft daar per jaar 1gWh voor nodig. Die gvo's kopen ze uit de berg van 100gWh dan blijven er 99gWh h over aan gvo's. Er kan dus nooit meer stroom worden verkocht als zijnde Nederlandse windenergie dan de 100gWh. Dit is een sluitende administratie. De stroom die qurrent verkoopt is dan dus 100% Nederlandse wind. Qurrent kan de herkomst van de gvo's aantonen.

Je hebt wel een klein punt. Energie handel is vooral administratief, stroom is niet tastbaar en je kunt het (nog niet goed) opslaan.

Je krijgt gvo's voor wat je opwekt, groen of grijs. Je kunt dus als leverancier nooit meer verkopen dan dat wat je zelf opwekt of inkoopt.

Energie handel is dus administratief. Leveranciers houden met elkaar het net in stand door te leveren en rekening te houden met vraag en aanbod. Daar krijgt men dus gvo's voor, groen of grijs.

Je hebt wel gelijk dat er veel oplichters tussen zitten door gvo's in te kopen in Noorwegen. Terwijl de stroom niet wordt geïmporteerd uit Noorwegen.

Maar dat doet Qurrent en een aantal anderen dus niet. De budget maatschappijen vaak wel.

Het is erg lastig uitleggen hoe dat in elkaar steekt. Zeker zo op een forum.

Ik heb, noem het maar een link met de energie markt. En ik weet heel goed hoe energie handel in elkaar steekt.

En ook hoe productie geregeld is zowel groen als grijs. En hoe het net in elkaar steekt, incl hoe het een en ander administratief geregeld is.

Een duurzame energie is mooi, maar je hebt altijd centrales nodig om het een en ander op te vangen bi als de zon niet schijnt of het niet waait.

Het is niet domweg een kwestie van lever maar aan het net. Als het hard waait en windenergie (eind 2013 voor ongeveer 2750 mWh) levert veel stroom dan moeten andere productie middelen terug schakelen ivm overbelasting van het net. Balans.

Mbt zon en netbeheerders, jij krijgt je saldering niet terug van de netbeheerder, maar van je energie leverancier. Je energieleverancier betaald daarvoor niets aan de netbeheerder.

En de energie die jij terug levert is niet van de netbeheerder, de netbeheerder verkoopt dit dus niet door! Doet je energie leverancier.

Ik heb zelf een hele lading panelen op dak. Ik weet hoe het werkt ;)

Ok laten we het omdraaien. Stel je voor IEDER huishouden in Nederland neemt Qurrent. Want ze willen allemaal groene windenergie, wat gebeurt er dan? Qurrent kan dan toch niet meer zeggen 100% windenergie te leveren? Daarvoor wordt zoals we weten nu te weinig opgewekt. En tóch mag Qurrent  dan nog steeds zeggen dat ze 100% groene stroom leveren. 

dat lijkt tegenstrijdig en dat is het niet, totaal niet! Want jij gaat een discussie aan waarvan ik heel duidelijk het volgende heb gezegd:

Man man man wat een oplichters! Zijn er nog meer valkuilen?

Te over! Groene stroom bijvoorbeeld. Je krijgt bij geen enkele leverancier 100% groene stroom. Geen. Enkele.Punt. Einde discussie. 

Ja ho wacht ff! ik heb toch echt wel groene stro...

Ik zei, einde discussie! want jij betaalt voor de ontwikkeling van groene stroom. Op het geheel zal er best wel eens een dag tussen zitten dat jij inderdaad stroom krijgt, die groen is. Meeste is gewoon grijze stroom. Opgewekt in (kern) centrales. Iedere aanbieder die zegt 100% groene stroom te leveren, liegt. 

En mijn leveracier heeft toch echt 100% groene stro....

Wat zei ik nou?

Dat ze dan liegen...

Juist!

Qurrent (en iedere leverancier) liegt dus. Ze zeggen dat ze groene stroom leveren, alleen wat je krijgt is grijs. Waarvoor je betaaldt is de ontwikkeling van groene stroom. De investeringen daar in. En daarom is de claim dus compleet legaal! Want zoals ik al  zei, het is fysiek onmogelijk om 100% windenergie aan te bieden, daarvoor wordt gewoon te weing geproduceerd! Dat kan je in willen zien of niet.

verder zei ik niet dat netbeheerders je saldering regelen, maar zij betaald krijgen. alle netbeheerkosten worden gewoon door berekend. per definitie is de stroom die jij teruglevert niet van de beheerder... daarvoor hebben we nou juist de leverancier! de leverancier regelt alle betalingen verder af.

A lees je gewoonweg niet goed, en B maak je gewoon fouten over de energiemarkt. C is het bijzonder frapant te noemen dat alle posts tot nu toe alleen in dit topic te vinden zijn.

En daar raak je hem precies!

Stel dat dat gebeurt dan ben ik heel benieuwd wat Qurrent gaat doen.

Gaan ze meer verkopen dan dat ze kunnen inkopen aan NEDERLANDSE gvo's?

Of zeggen ze op stel 100.000 klanten, STOP, we zijn uitverkocht! De handel in gvo's uit het buitenland mag van mij wel stoppen. Dan pas praat je over groene energie op het Nederlandse net. Er is ook een andere groene producent, met eigen productie, die zegt wij verkopen niet meer dan dat we opwekken.

De leverancier betaald voor de opbrengst van panelen alleen geld aan de consument met de panelen. De stroom die verkocht wordt, daar wordt wel over betaald aan de netbeheerder.

Waarom ik nu alleen hier reageer? Simpel, ik kweek nu nog niet. Misschien plaats ik wel wat als ik wat ga bouwen. Dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Daarom heb ik me voorgesteld. Ik meldt me ook nog wel in topics mbt led en dwc. Dat is ook de reden waarom ik me vorig jaar geregistreerd heb, het bekijken van de dwc en led topics.

*zucht* ik heb het nu al een paar keer uitgelegd en weet eigenlijk niet meer zo goed hoe het verder uit te leggen...

verreweg de meeste leveranciers wekken zelf geen stroom op. dit wordt allemaal ingekocht bij externe partijen of bij de moederbedrijven. Qurrent verkoopt momenteel al meer dan dat er aan windenergie wordt opgewekt, puur omdat er simpelweg niet genoeg wordt opgewekt. 

dus of de GVO nou 1 Watt is of 1.21 Giga Watts maakt geen fluit uit! want Qurrent (en alle andere leveranciers)belooft ook te investeren in groene stroom. en daarom mag het dus groene stroom heten.

Dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb. heb het nu al paar keer duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit. als je dat niet wil geloven is dat niet aan mij.

Ik werk in die markt. Al meer dan 10 jaar voor een grote producent en leverancier (groen en grijs) Als ik het mis had dan had ik geen werk gehad. Http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_elektriciteitsmarkt voor meer uitleg voor mensen die wel willen weten hoe het in elkaar steekt. Ik kap nu met deze onzin discussie, ik ben hier niet om vijanden te maken of om leraar te spelen.