• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum.eu petitie   09-02-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik. Wij zijn het zat om als criminelen worden gezien, en hebben daarom deze petitie opgezet we hopen dat vele mensen hem zullen tekenen en zullen delen zodat we snel op de benodigde aantal handtekeningen zullen komen.   https://petities.nl/petitions/decriminaliseer-het-kleinschalig-kweken-van-cannabis
Sunbeam

Custom LED-hemel Sativa Grow

153 posts in this topic

Zo mijn eerste echte topic.

Een introductie en setup 1.0 vind je hier:

We gaan nu door naar het echte werk!
Ik ben al sinds 1 januari bezig met kiemen, en nu eindelijk heb ik dan 5 plantjes die er mee door kunnen.

SETUP

Tent: 90x120x180 (Ik wilde eigenlijk 2 meter hoog, maar die hadden ze alleen weer 1x1 of 120x120 of 90x150, allemaal net niet).
Afzuiger:

IQ air health pro plus, een hele mond vol voor een goed apparaat wat ik al in huis had om ultrafijnstof te filteren. Het is ook een krachtig apparaat met 6 relais gestuurde standen en een gebalanceerde motor, stand 1 is 50m3/u en stand 6 is 450m3/u, ik gebruik alleen stand 1 2 of 3.
Koolstoffilter:
Die hangt er ook nog aan carboriginal, dus hij zuigt het vanuit het filter bovenin de tent, via de luchtreiniger er uit, en die verspreidt de lucht mooi gelijkmatig.
Inlaat filter: Goedkoop plat HEPA filter, in kartonnen filter box met extra PC fan met tape in elkaar geklust. De box dient ook als licht slot

Licht:
Custom LED systeem, met:

Hoofd verlichting:

6x CXB3590 3500K met meanwell 1.4A driver en dimmer max 300W

2x CXB3590 4000K met meanwell 1.4A driver en dimmer max 100W;  De middelste 2 COBs en die laat ik waarschijnlijk de hele ronde branden zonder reflector, zodat ze het best spreiden.

Bijverlichting:

4x custom LED balk 120cm van Alibaba max 80Wx4=320W maar zal nooit volledig gebruikt worden:

https://wholesaler.alibaba.com/product-detail/Wholesale-Waterproof-intelligent-LED-Grow-Light_60528700357.html

Ze hebben 3 kanalen en je mag zelf kiezen welke kleuren. Toen ik de dimmer knopjes zag was ik verkocht!

Ze hebben Osram LEDs, ze hadden geen UVA helaas, want daarvoor moesten ze eerst de printplaat aanpassen, maar de volgende ronde wèl volgens hun..

42 LEDs totaal per balk, verdeeld over 3 kanalen 2 kleine en 1 groot kanaal. En elke balk heeft zijn eigen driver.

kanaal 1 Rood en diep rood 630nm en 660nm

kanaal 2 Blauw 450nm

kanaal 3 Far red  730nm

Alle 3 apart te bedienen, elke balk heeft 3 dim knopjes, en het dimmen geschied middels PWM volgens mij.

Dit project is nog niet helemaal af want ik heb aan elke balk een extra kabel gesoldeerd, zodat ik elke kleur ook nog eens apart kan schakelen. De dim knopjes bepalen dan hoe fel hij moet schijnen, elke balk kan je helemaal af regelen, zodat ze nooit te fel staan ergens!

De kleuren heb ik zo proberen uit te kiezen, dat ze niet precies op de pieken van de CXBs zitten maar nèt er naast! Niet dat dat helemaal gelukt is, ze verkochten niet alles wat ik wilde.
Ooit wil ik ze ombouwen.. Bijvoorbeeld met 10.000K erin. Ook wilde ik graag een beetje turquoise (tussen blauw en groen in), omdat daar de grootste dip zit in de CREE curve. Jullie zeggen misschien dat is verspilde stroom, maar ik ben eigenwijs daarin.

Licht aan 20.00u Licht uit 12.00u (dus je zal mij vaak snachts actief zien!)

Als laatste de UVB

2x 40W Arcadia 14% UVB, deze zijn een stuk sterker dan Reptiglow!

HF electronische ballast 2x38W (had ik nog)
Alu reflectors, nog even niet in gebruik, wegens kans op zonnebrand, ik laat ze nu wèl al wennen een paar kwartiertjes per dag.

Het totale maximale wattage verlichting:

300 + 100 + 320 + 76 = 796W

Maar omdat alles dimbaar is, (behalve de UVB) kan ik alles tegelijk aan hebben en maar een fractie verstoken! :)

Schakelbord:

Voornamelijk Analoog, dit wordt mijn test case, knopjes draaien, er bij blijven..

Maarliefst 5 analoge schakelklokken

1: Warm Wit

2: Koud Wit

3: UVB

4: Afzuiging en inblaas

5: Kleur balken

en dan zit groep 5 straks nog een keer onderverdeeld in 3 aparte kanalen onder 3 electronische 12V timers, die 3 relais aansturen, zodat ik bijvoorbeeld de dag kan starten met extra blauw en eindigen met alleen IR .....

Ik heb ook nog een Verbruiks meter èn een KILOWATTUUR meter, aangesloten op de hoofd groep, dus met afzuiging en alles er bij! Ik zit nu gemiddeld op 250-350W, het hangt er een beetje vanaf hoe groot de afstand is tot het blader dek, maar ik probeer die nu dus zo klein mogelijk te houden. Hij is nu slechts 25cm! Kan wel wat hoger, maar dat doe ik pas als de boel echt vol is gegroeid.

De Temperaturen die probeer ik tussen de 20 en 27 graden te houden en dat lukt aardig! 'Snachts' meestal ietsje koeler. Luchtvochtigheid is rond de 40% nu als de lampen aan staan. Ik heb ook een bakje water staan bij de ingang met wat doekjes die erin hangen in de wind, zodat er daar wat extra water verdampt.

Medium

Ik kweek op levende aarde (hopelijk) in aangepaste Autopots, wat je op de fotos zal zien!

Dit is een systeem met een dubbele vlotter in elke onderbak, zodat je er een watervat op aan kan sluiten.
4x25 L en nog

1x 15 L

Wat er allemaal in die aarde zit
ff snel want daar kan je een topic aan wijden, om te beginnen is niks direct opneembaar maar zou dat via bodemleven moeten gebeuren.
Biologische tuinaarde
Growshop tuinaarde

Perliet

Plagron wormen mest

Plagron supermix

Guanolakong..

Mycos, Azos (schimmels bacterien)
Mest Best! Volgens mij een aanrader: https://www.emwinkel.nl/product/mest-best-7-kg/

Lavapoeder

Kleimineralen

Zeeschelpen kalk

Oergesteentemeel korrels

Biotabs Startrex

En onderin de potten een laag Hydrokorrels.

Ik meng regelmatig EM door het voedingswater: https://www.eco-logisch.nl/EM-Bokashi-Microferm-3985

Wormen bij doen nog? Zitten in de compostzakken voor komende tuin avonnturen nu te graven haphap..

Voeding daar heb ook ook weet ik wat van staan, maar dat is allemaal zo experimenteel daar kom ik wellicht op terug...

Als laatste:

STRAINS

Ik ben een Sativa liefhebber en ik ga voor 70 tot 100% Sativa en niks anders, want van 50/50 word ik dus met de loop van de tijd steeds suffer tot er niks meer uit mijn handen komt, en dat wil ik niet dus...
Mijn favo shop soortje was heel lang pineapple haze, maar die kon ik niet gefeminiseerd krijgen, uiteindelijk wel iets vergelijkbaars gevonden.

1. Pineapple Perfect (PP) van Sumo Seeds. (Gaat als een gek er vandoor HELE STERKE fenotype volgens mij, prachtige plant, ik geloof dat hij eigenijk Sweet and Sour heet)

2. Hay-Z (HZ), Ministry of cannabis was die van geloof ik. (groeit als een halve indica, een beetje stug en bushy maar wel gezond)

3. Strawberry Amnesia (SA) (Deze groeit wel èrg compact, tè compact, bij het begeleiden zijn er ook takjes afgebroken, en hij heeft een week slap gehangen na verpotten..)

4. Arjan;s Ultra Haze #1, (AUH) Greenhouse seeds, achteraf liever Neville's Haze gekocht maar ala. (mooie sativa groei, maar langzame start, had erg last van verplantings stress, omdat ik hem waarschijnlijk veel te vroeg heb verpot)

5. Fukushima Haze  (FH) (die in het rode potje, is nu in shock, net verpot in 15L pot, ik hoop dat ie het redt, want hij lijkt half dood..)
Heet eigenlijk Expert Haze, maar het is een bijzonder maf plantje, een soort bastaard, hij kwam heel snel op maar had maar 1 blaadje, toen dacht ik weg ermee! Maar ik had ruimte over dus ach, toen is ie assymetrisch gaan compenseren, best wel vet maar raar, groeit in 3en en de noden gaan ongelijk, en nu heb ik m ook nog getopt...

Oja PP heeft een voorsprong van een week op Hay Z en SA, en die hebben weer een voorsprong op AUH en FH, daarom probeer ik de planten die het meest vooruit lopen wat af te remmen door ze breder te laten gaan en sommige takjes laat ik ook wat langer zitten zodat het geheel langzamer groeit, een beetje zonde, maar voor deze keer heb ik besloten dat het wat langer mag duren allemaal, en als het eenmaal gelijk is getrokken en de hele oppervlakte is groen, dan hebben we vast een mooie oogst! Oja mainlinen gebruik ik als hoofd techniek, het gaat aardig voor mijn eerste keer, dat zal je zien op de fotos, ik ben tevreden!

Fotos

Ok laten we beginnen bij het begin, de voorbereiding, want ik wil graag een compleet verslag en jullie zijn vast ook wel benieuwd!

Ik moet nog even uitvinden hoe ik time lapse filmpjes kan posten en ook hoe ik commentaar bij fotos zet..

Ik gebruik ook nog een techniek die ik voorbij zag komen; bij het verpotten de plant iets dieper in graven, en ook niet meteen helemaal afvullen, zodat ze mooi laag vertakken..

De laatste foto is genomen op 4 februari, dus er komt nog wat an

CIAO!

20161105-20161105-P1010155.jpg

20161105-20161105-P1010160.jpg

DSC09958.JPG

DSC09960.JPG

DSC09961.JPG

P1030283.jpg

DSC09963.JPG

P1030280.jpg

P1030288.jpg

P1030296.jpg

P1030502.JPG

_DSC1409.JPG

_DSC1665.JPG

P1030788.JPG

P1030794.JPG

P1030798.JPG

P1030801.JPG

P1030802.JPG

P1030804.JPG

P1030822.JPG

P1040170.JPG

_DSC2414.JPG

_DSC2416.JPG

DSC09839.jpg

DSC09843.jpg

DSC09844.jpg

DSC09846.jpg

DSC09869.jpg

1 person likes this

Achterste 2:

SA Strawberry Amnesia - FH Fukushima Haze

Voorste 3:
HZ Hay-Z   - AUH Arjans Ultra Haze 1     - PP Pineapple Perfect

_DSC2117.JPG

_DSC2297.JPG

_DSC2321.JPG

_DSC2402.JPG

_DSC2447.JPG

_DSC2700.JPG

Macros van Fukushima naast Arjan lol waar ging het mis? ;)

Echt fascinerend, en heerlijk om zo'n foto lab in je slaapkamer te hebben!

De babyfotos :)

Links AUH, rechts FH

DSC09729.jpg

DSC09728.jpg

DSC09731.jpg

DSC09735.jpg

DSC09736.jpg

DSC09739.jpg

DSC09834.jpg

DSC09807.jpg

Na het verpotten zat de stress er goed in bij Arjan toen hij zag dat Fukushima een ereplek kreeg.

Ja moet u weten het zit zo; ik wilde eigenlijk maar 4 planten over houden dus eentje moest er weg....

DSC09850.jpgDSC09858.jpg

DSC09863.jpgP1050936.JPG

Maar de zon kwam gewoon weer op
DSC09867.jpg

Voorbereiding auto water systeem

DSC09871.jpg

1   5W fannetje meer dan genoeg want ik had maar 2 lampen aan en die gebruikte ik als kachel zo

DSC09874.jpg

2 led balken ondertussen 'riggen' met extra 6 polige female plug (ik bleek achteraf aan een 4 polige genoeg te hebben, toch mezelf overtroffen!)

DSC09888.jpg

DSC09881.jpg

Arjan heeft het moeilijk
(het ging ook een beetje mis, ik moest een deel van de voedingsstoffen achteraf nog bijmixen, terwijl ze al in de pot zaten, ik had te laat nog dingen bij besteld, de belangrijkste dingen, mineralen, goeie volledige mest, en er was een moment dat Arjan een paar tere worteltjes verloor, toen nog even bijdraaien op 45 graden in de pot.. Altijd als je snel moet reageren, en je komt iets nieuws tegen dan kan er wel eens iets knakken heb ik gemerkt..)

DSC09897.jpg

Fukushima lijkt wel niks gemerkt te hebben, maar ja klein potje
DSC09911.jpg

Hier zie je dus al dat ze in 3en gaat, interessant hoor!
Het lijkt wel een huisdier

DSC09935.jpg

Arjan groeit nog wat langzaam en heeft wat 'aardige' aanpassingsprobleempjes vermoedelijk..

PP gaat als een speer, is hier al naar de kapper geweest voor het eerst, alles onder de 3e en 4e node weggehaald, dieper in pot en laag afgevuld:
DSC09938.jpg

Daar gaan we dan:

DSC09940.jpg

O ik vind hier de eerste 'top' fotos, 9 februari (de groei was er hier bij Arjan echt helemaal uit):

P1050908.JPG

P1050923.JPGP1050928.JPGP1060046.JPGP1060050.JPG

P1060052.JPG

T was even hard zwoegen, ook met cameras, stroomvoorziening daarvan, time lapse klaarzetten elke dag, maar

T systeem begint te lopen!!

17 februari, Arjan is bijgetrokken maar al weer getopt, jammer joh ;)
Alleen Strawberry Amnesia vind het niet leuk om getopt te worden, achteraf had ik Fukushima misschien wel in de grote bak moeten zetten, ipv SA.

Nog wat stekjes omdat ik het zo zonde vond links, maar die zijn mislukt, want dat daarin had ik me nog niet ingelezen, enfin je kent het...

DSC09964.JPG

Pineapple gaat PERFECT
DSC09969.JPG

Hay gaat ook richting Z !

DSC09970.JPG

En Aardbei blijft onwennig!

DSC09971.JPG

P R U T

DSC09974.JPG

Kijk ik doe het zo ik pak steeds de derde en de 4e node, ik denk laat ik dat eens consequent aanhouden, en ja het lijkt te werken het wordt er strak van:
DSC09982.JPG

DSC09975.JPG

Nog wat side shots, hopelijk begin je ze al een beetje te herkennen ik wèl (had nooit gedacht dat dat zo makkelijk was!!):

DSC09976.JPG

DSC09978.JPG

Aardbei is mij niet breed genoeg! Die wil alleen maar omhoog! En is mega stalky. Die had ik echt gewoon met rust moeten laten en op 20 cm hoog pas aan moeten raken.. Je ziet in het midden daar zitten nog 2 zijtakken en die zijn weer getopt, maar misschien is het beter om die er maar gewoon af te knippen?
DSC09979.JPG

Arjan ziet er nog bleek van, ja sorry hier worden hele takken vermoord! Ik ben blij als jullie jezelf straks zo in de weg zitten dat je gaat smachten naar een knipbeurt, no worries girls!
DSC09993.JPG

En dan nu de grote verassing !!

Maar FUKUSHIMA wat doet U nu !!???

DSC09984.JPG

ALLES ongelijk en in 3 en! Mooi man!
DSC09973.JPG

DSC09983.JPG

DSC09985.JPG

DSC09986.JPG

Truste dames!

DSC09989.JPG

(De balken staan nu trouwens uit en de COBS feller, alleen op het midden en eind van de 'dag' gaat de kleur groep even aan IR en blauw, en eerst gaat de 5000K uit (soort schemer) en dan een uurtje later ook de 3500K, ik kan de kleuren nu nog niet apart regelen, druk gehad met 'normale' dingen. (en 1 timer kwam al kapot binnen) Af en toe, zoals nu pak ik even een paar dagen, of nachten, en dan werk ik even door hieraan. en het systeem begint zich uit te betalen in tijd, eerst moet je nog heel vaak in je hok zijn, en dan moet ik dat snachts doen, of vanaf 8 uur savonds (kan ik mooi het NOS journaal missen). Maar nu kan ik snachts naar bed (als ik wil), en CO2 uitblazen, en overdag staat dat hok daar te slapen en doe ik andere dingen! Ideaaaaal!!
De fans zijn ook heel stil allemaal, daar heb ik het op samen gesteld, alle leds passief gekoeld. IPV die 5W clip fans had ik wel liever 200mm PC pans genomen, want die zijn echt veel stiller.

Oja hier zie je 1 LED balk waar de rode groep uit is, die heb ik dus opgeblazen :(
Ik wisselde 2 stekkertjes om bij het aansluiten, waarvan ik dacht dat kan maar op 1 manier, en toen zat ik bij dat apparaat in zijn eigen reet zeg maar, en dat vond ie niet leuk, ik moet nog even checken of het de controller is of de leds, ik vind het best om even 2 controllers om te wisselen zodat een van de middelsten het minder doet. Ze hebben wel een 60 graden lens en de COBS veel meer, eigenijk moeten de leds dus hoger hangen. En ik zit tus te wikken of ik niet die glazen lenzen op de cobs moet zetten, zodat ze meer gaan focussen en dan de hele handel wat hoger te hangen? Wellicht in een later stadium als de stretch geweest is, dan lekker knallen, lenzen erop, van onder tot boven penetreren maar! ;) Ook wel handig voor de warmte als ze wat verder weg hangen als ik ga knallen.

Timelapse opnamen ligt even stil nu maar heb al veel materiaal van de kleintjes, wat ik dus interessant vind is kijken hoe ze wakker worden en gaan slapen. Ik heb er al materiaal van! Met IR als afsluiter kunnen ze inderdaad slap gaan hangen alsof je knipte met je vingers.....
Er gebeuren dingen als je het licht aan past gedurende de dag, en ik heb ook gezien dat ze een geheugen hebben, niet allemaal, maar PP staat bijvoorbeeld vaak al uren klaar om aan de dag te beginnen!

Hoe zit dat eigenlijk met jullie vandaag!? Niet te veel Indica roken he!

;)

Sunbeam

2 people like this

Een heel verhaal weer! aan de rijd die je er in stopt zal het niet gaan liggen. Wel ff een opmerking: FR en IR zijn niet hetzelfde. IR ligt nog een paar nm hoger. Nu weet ik ook wel dat de IR-A vaak begint bij 700 nm. alleen in zin van LED zit er toch een verschil in tussen een FR en en IR led. 

Daarom ook dat hele verhaal. :)

Nou ja het is 730nm, en het doet ook zijn werk.
In de chinese volksmond zullen ze wel IR zeggen waar het far red is.

Net als dat ze uvb zeggen waar het uva is idd

tnx for the opheldering heb ik nu net wel of net geen IR?
Boven de 700nm is dus IR?

Het is ook zomaar een grens die men aan houdt.
Hoewel dat voor bijvoorbeeld Vitamine D3 aanmaak heel nauw komt om maar iets te noemen.

Edited by Sunbeam

Idd wel een heel verhaal, heb de indruk dat je er stevig tegenaan gaat weet waar je mee bezig bent en niet van de wijs laat brengen! Mooie aanpak die je hebt.. zo kom je er wel!

Bedankt om eens een interessant topic aan te maken!

1 person likes this

Tnx homegrower!

Ja een heel verhaal maar als ik dan kijk hoeveel paginas een led cob topic soms heeft, 50-60, 100 en hoeveel daarvan relevant is... En ik heb het net helemaal lopen uitzoeken en integreren.  Ik dacht ik doe het op de growmau5 manier!

Het zijn ook 3 topics in 1 even snel er door rammen.

En tegelijk een archief voor mezelf aanleggen hier.

Ik moet ook wel zeggen dat ik me eerst flink ben gaan inlezen en expres niet online van alles ben gaan vragen, want dan kom je vaak van de regen in de drup, omdat er altijd weer iemand over hps begint of weet ik het. Ik ben gewoon zelf gaan zoeken naar uitgekristaliseerde topics. Er staat al genoeg online, dus ik had meer dan genoeg info.

Toch twijfel ik ook wel, zeker met toppen en mainlinen. Al gaat het vaak het beste op gevoel en lukt het me aardig om te voorspellen wat de plant gaat doen moet ik zeggen! Maar dus niet met alles want de strawberry amnesia heb ik toch een beetje verneukt nu.
Als ik bij ben met het topic en het wordt meer real time dan valt er ook beter over te prakiseren en kan ik reageren op feedback

eerst even slapen....

2 people like this

Tja technisch gezien is verrood dus ook in het infrarood spectrum. Ik zou het toch echt geen infrarood noemen. Wordt ook wel nabij infrarood genoemd. (NIR, near infra red). en ligt met golflengte tussen de 700 en 800 nm. En een infrarood LED is iets van 850nm (el cheapo) of 940/950 voor de wat betere. 

1 person likes this

Toch gebruikt zowat elke groeilamp fabrikant 730nm. 760nm wordt ook nog wel gebruikt van wat ik heb gevonden dan he. professioneel zal het wel weer anders liggen..

Het is natuurlijk ook marketing allemaal...

Ik zelf dacht dat echte IR betekent warmte en dat is in principe onzichtbaar. Nou 730nm is niet onzichtbaar, maar wel half onzichtbaar, een beetje op de grens idd van wat je IR mag noemen. Maar warmte willen wij weer niet.

Maar goed far red is dus een betere benaming wellicht.  NIR dat hoor je weer weinig in grow land. Ik heb het ff veranderd in far red om verwarring tegen te gaan idd

De definitie van infrarood verschilt per vakgebioed. Astronomen beginnen inderdaad bij 700Nm, maar de meeste andere standaarden beginnen bij 750Nm of 780Nm voor infrarood.

Hoe dan ook, voor ons zal het gaan om het Emerson effect of het absorptie spectrum van het phytochroom en dan gaat het toch meer om "ver rood". Emerson beschouwde alles boven de 660Nm als verrood. De combinatie van licht met een golflengte onder de 660Nm en groter dan 660Nm geeft die extra "boost". Om het phytochroom om te zetten naar de bloei variant gebruik je 730Nm.

1 person likes this

Ja ik heb 730nm er bij zitten!
Maar goed ik heb dus geen mogelijkheid om precies te weten in welke verhoudingen mijn kleuren aanwezig zijn als ik aan het dim knopje draai, ik doe het op het oog, kijk naar de de watt meter, en ik hou me vast aan tips die ik her en der gelezen heb.

Het emmerson effect idd, ook al even goed te misinterpreteren...

alleen 730nm ; plant gaat slapen

730nm en 660nm ; emmerson effect = meer fotosynthese? Alleen tijdens bloei? Wakker worden?

of zoiets weet je wel..
Ik ben me vooral aan het inlezen in wat ik NIET moet doen met mijn kleuren.
Lastig to say the least.
Ik heb de zaailingen in het begin wel in de war gebracht, vooral toen ik ging varieren met extra rood bij de far red (630 en 660 1:2)
Ik had ook op een gegeven moment een situatie dat de ene plant helemaal omhoog stond met de bladeren en de andere weg dook..

Nu hou ik het vooral bij de CXBs tot ver in de groei en nog wat extra blauw naast de 3500K aan de buitenkant dus. Far red vind ik leuk om het spectrum mee aan te vullen, maar als signaal lamp, dat gaat al wel een beetje ver.
Ik heb het iig wèl al, maar volgens mij kan ik er nu nog meer mee verneuken dan dat het helpt.

Edited by Sunbeam

Ik geloof zelfs dat je rood (630-660) pas moet gaan toevoegen als de plant goed en wel in bloei staat?
Omdat hij anders door gaat met stretchen?
Dat las ik in een ander topic.

Hoe zit dat?

Ik weet iig dat je voor groei weinig nodig hebt qua exotische kleur accenten, maar met de bloei alles uit de kast inclusief 730nm? Zo zijn veel led grow lights wel ingericht.

(ik laat uv hier even buiten beschouwing)

ik zag ook al aan de Watt meter vergeleken met de lichtopbrengst op het oog, dat de COBs veel efficienter zijn dan de led balken. Leuke extra gatget, maar ik denk overkill. Wel ga ik lekker varieren in de bloei denk ik, een paar dagen de balken blazen en de cobs wat minder etc... Buiten heb je ook de ene dag een rode zonsondergang en de andere dag niet.

Fotosessie van gisteren!

PP gaat als een parasol!DSC00020.JPG

DSC00018.JPG

En Arjan loopt niet ver achter, dit zijn wel de soorten waar ik het meest op kick!
DSC00021.JPG

DSC00023.JPG

DSC00025.JPGDSC00026.JPG

Hay Z, geen kind aan bijna:

DSC00028.JPG

DSC00029.JPG

Qua drinken vanuit de onderbak  gaat er wel wat mis!
Arjan zuipt hem elke keer leeg, maar in de andere 3 blijft het staan, nu heb ik zeker 5cm hydrokorrels onderin gedaan en zit er doek in de onderkant van de pot, omdat dat in de gebruiksaanwijzing staat. Het kan zijn dat bij arjan de aarde misschien in kontakt staat met het reservoir, waardoor hij zich helemaal vol zuigt want hij is vrij zwaar, dat is ook weer niet de bedoeling...

DSC00032.JPG

Als ik geen gaten in de potten had, had ik nu misschien wel al rotte wortels :(

De Fukushima krijgt voor de 2e keer een nieuwe pot, want ik had er nog geen gaten in geboord.. En kreeg het zwaar.
Wat vinden jullie daarvan trouwens, ik dacht ik bestel geen air domes met een pompje voor onderin de potten, maar ik blaas er zo wel lucht langs, het werkt nu als een airpot maar dan met auto bewatering, mocht ik dat willen.
Voorlopig niet want ze drinken en eten niet gelijk heb ik het idee. eerst getopt en verpot, en toen ging het al niet goed doordat ik geen schoon water bij de hand had om haar af te spoelen en toen keek ik 1 dag later en zat er overal opgedroogde klei en mineralen en was het blad daaronder helemaal verschrompeld oeps!

DSC00035.JPGDSC00036.JPGDSC00037.JPGDSC00038.JPG

Aardbei is zwaar gehavend, en nu assymetrisch maar ja ik heb geen vervanger..

DSC00047.JPG
DSC00051.JPG

DSC00054.JPG

Nog wat LED porn :P
DSC00055.jpg

DSC00057.jpg

DSC00061.jpg

Hier zie je mooi hoe laag ik nog zit
DSC00066.jpg

DSC00068.jpg

DSC00071.jpg

DSC00072.jpg

met die uv erbij alweer 400W

DSC00073.jpg

DSC00075.jpg

Fukushima in definitieve pot, het ging snel en niks brak af gelukkig, schattig met kleinere gaten:

DSC00077.jpg

Verder met mainlinen :D

PP laat ik lekker buiten de pot gaan, net zo ver tot de rest bij is, ik zit al na te denken over bijvullen van de potten.
DSC00084.jpg

DSC00085.jpg

DSC00087.jpg

DSC00091.jpg

DSC00101.jpg

Op een obewoond eiheieiland!

DSC00089.jpg

DSC00088.jpgDSC00090.jpg

Er zijn dan twee van die zij scheuten die zo weer omhoog groeien, net palmbomem :)

zo staan ze goed!
DSC00098.jpg

Fukushima wat een aardbei ben je toch, met dat blaadje zo

DSC00108.jpg

Electro porn:
DSC00063.jpg

DSC00117.jpg

DSC00116.jpg

Daar zit ie dus de extra kleur schakeling, of de voorbereiding.

En hier de controllers van de balken, behoorlijk omslachtig eigenlijk, maar het doet zijn werk:

DSC00118.jpg

Actieve inlaat

DSC00110.jpg

met filter huis/lichtsluis
DSC00113.jpg

DSC00109.jpg

DSC00119.jpg

Oja, met een schot dat je als klep gebruikt, kan je ook je temperatuur fine tunen. Als ik hem klem zet tussen de tent en de muur, moet hij hoger aanzuigen en moet de lucht langs de controllers:
DSC00122.jpg

DSC00123.jpg

Zo nu kijken hoe het er vandaag bij staat!!

....

Edited by Sunbeam
1 person likes this

Ja eindelijk!
Best nog wel wat werk met die aarde alles zo bij elkaar, en het is maar goed dat mijn vloerbedekking toch al aan vervanging toe was...

SOS
DSC00125.jpgDSC00134.jpgDSC00135.jpg

Ik heb nog nooit een plant zo snel zien dood gaan, zou Fukushima het halen, of is het toch total meltdown?

De rest gaat wel goed! Ook de aardbei, die heeft een enorme groei power, en ziet er misschien wel het gezondst uit, qua blad dan, heb haar wat gefatsoeneerd, achter daar was de complete zijkant er af gebroken, wat een stugge plant! Maar dus ook een die hard pompt met een hele dikke stam, nu goed getemd, groeien maar!

DSC00136.jpg

H ZZ top!:

DSC00128.jpg

Arjan is super mooi geworden!! Wel nog bleekjes, heb wat stikstof gevoerd, laat ik hem Franco noemen! Hier twijfel ik weer om hem helemaal te 'dieven' in het midden straks, zodat ik precies 8 dikke toppen over hou straks. Wat denken jullie? Voorlopig laat ik het zitten want alles groeit nu hard en het zijn zonnepanelen. rechts en links zijn gisteren weer getopt, het worden stammen ik geloof er in.
DSC00129.jpg

Pineapple groeit fantastisch, alles wat er niet aan klopt ligt aan mij, ik hoop dat straks het midden weer dicht groeit, achteraf, had ik daar wat meer 'zonnepanelen' kunnen laten zitten. Maar ik wil niet meer dan een top of 12 per plant eigenlijk.

DSC00132.jpg

Toch maar de palmbomen er af gehaald want die groeiden te hard:

DSC00131.jpg

Ok

we gaan het zien wat er morgen nog van over is, ik denk te veel klei mineralen er door, dan kluit alles dicht, en stress.
PH misschien wel!
Te veel kalk door de aarde, who knows, overwatering, wel met afgezuurd water gedaan, maar te veel en die klei zuigt het dan helemaal op, das goed als je lang geen water geeft, maar.. Het leek wel een blok beton! Was ook de schimmels vergeten op de wortels te strooien en dat is natuurlijk wel dom als je die speciaal daarvoor hebt gekocht. Ik heb de aarde rondom wat los gemaakt, want dat was 1 kluit, nu is het weer mooi los, en een klein beetje vers gefilterd water met zeewier extract ph 6 erbij gedaan, vlak bij het stammetje waar de eigen aarde nog zit, en een slagje gedraaid want de pot staat tegen een fannetje, zo kan hij wat opluchten, onderin ook gewoon laagje levend water gedaan, daar zitten de korrels dus.. Nu met rust laten en afwachten.

Ze zeggen onkruid vergaat niet

Ben benieuwd!
DSC00130.jpg

Ik zou even helemaal geen water en voeding meer geven pas weer water geven wanneer je denkt dat het medium uitdroogt wat triest idd hard achteruit gegaan of oude foto's upgload?

1 person likes this