• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum.eu petitie   09-02-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik. Wij zijn het zat om als criminelen worden gezien, en hebben daarom deze petitie opgezet we hopen dat vele mensen hem zullen tekenen en zullen delen zodat we snel op de benodigde aantal handtekeningen zullen komen.   https://petities.nl/petitions/decriminaliseer-het-kleinschalig-kweken-van-cannabis
Stoney

Vapor Pressure Deficit - VPD

9 posts in this topic

Omdat het offtopic werd in de BYO LED hier maar even verder gaan.

Wat is VPD of Vapor Pressure Deficit?

Voor mij is het simpel gezegd een berekening van je blad temp, air temp en LV en de waarde daaruit laat zien of je goed zit met je klimaat.

Hier nog wat meer info met een goede video erover

http://www.just4growers.com/stream/temperature-humidity-and-c02/vapor-pressure-deficit-the-hidden-force-on-your-plants.aspx

Nu staat daar een diagram maar die was voor mij onduidelijk omdat ik de VPsat miste. Dus toen ff gegoogled en kwam 2 calculators tegen

Calculate VPsat

https://cals.arizona.edu/vpdcalc/

Wordt dan berekend in Pa, dus ff delen door 1000

Calculate VPair

http://physics.holsoft.nl/physics/ocmain.htm

Bij deze staat ook een VPD vermeld maar daar heb je toch de blad temp voor nodig? Dus vind dat beetje vaag, als ik het goed heb moet ik de VP gebruiken. Waarschijnlijk kan je deze calculator ook gebruiken voor de VPsat, dan voor LV 0 invullen.

Dan met dit overzichtje zie je of je goed zit.

0,4 - 0,8 kPa early veg

0,8 -1,2 kPa late veg/early flower

1,2 - 1,6 kPa mid / late flower

Op dit moment komt dat bij mij uit op:

Airtemp: 25, maar meter stond laag dus ik maak er 26 van

Bladtemp: hoogst gemeten 27, gem. 26. ik ga met 27 rekenen

LV: 48%

VPair wordt dan: 1.614 kPa

VPsat wordt dan: 3.565 kPa

VPD wordt dan: 3.565 - 1.614 = 1.951 

dus ik zit niet goed. 

Volgende vraag is dan wat is dan te hoog of te laag?

Je blad temperatuur mag nooit hoger zijn dan de lucht temperatuur. Ik raak al in "paniek" als de planten minder dan 2 graden koeler zijn. Het kan ook haast niet, want de planten koelen zichzelf en zijn dus altijd koeler dan de lucht. Behalve als ze niet verdampen en dan heb je dus een probleem.

Al komen dat soort waardes bij mij bijna altijd door een sensorfout. Bijvoorbeeld dat de PT sensor op de wand gericht staat oid. Zeker bij kleine plantjes is de PT haast niet te meten met zo'n ding.

ja het zijn een aantal bladeren die heter zijn. ik heb zo'n wing kap met light spreader, die geeft een strook warmte zeg maar, recht onder de lamp zijn ze ook koeler

Als je lang een (te) hoge VPD aan houdt dan zie je vanzelf dat blad opkrullen. Dus dan zie je het ook wel mis gaan, maar het mooie van die VPD is wel dat je het eigenlijk aan kan zien komen dat er wat mis gaat. 

Ooh dat heb ik regelmatig gezien ja die kromme bladeren...

ik ga het eens vaker meten.

Meet jij het afentoe of continue (op een of andere manier)?

Ik meet het continu met een datalogger waar ik dan de grafiekjes van check (VPD staat helemaal onderaan):

gallery_990_62_3394.png

Ik heb wel eens gezocht naar "gratis" oplossingen, zoals voor een raspberry pi ofzo. Vond wel wat maar daar begreep ik natuurlijk weer geen klote van lol. Zelfs een goedkope barograaf vindt je al niet. Tenminste... ik niet :D

Want ik ben ook wel benieuwd naar wat de temp doet de hele dag door, alleen aan een min max heb je niet heel veel.

Losse sensoren zullen vast wel op Ali ofzo te vinden zijn maar ja daarna.... Om dat helemaal zelf te gaan programeren ofzo zie ik niet zitten, kan ik ook niet echt. Dus wat gebruik jij dan daarvoor? Heb je daar een topic over soms?

Ik heb zelf wat met een Arduino  en raspberry pi als basis gemaakt. Ik heb wel ergens wat threads met voorbeelden staan, maar daar komt wel flink wat programmeren bij kijken inderdaad.

Je hebt ook van die USB dataloggertjes. Die leg je in de tent en steek je dan in je PC om de log uit te lezen. Op Aliexpress hebben ze voor een tientje wel een temperatuur logger of voor twee tientjes een temperatuur+luchtvochtigheid logger.

Ja die usb dingen heb ik ook eens voorbij zien komen. Zal daar eens naar gaan kijken. Begin nu alweer droge en kromtrekkende bladeren te zien....

Afzuiger staat hele tijd op 100%, die trafo zit er geeneens meer tussen, maar ik krijg die hitte maar niet weg.

Wordt echt tijd voor Citizen power!!