• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sunbeam

Wat is beter?

6 posts in this topic

1 COB op 1.4A
of 2 COBs op 0.7A

?

Ik weet wel dat als je er 2 op 0.7 zet, dat je dan qua licht hoeveelheid per watt in het voordeel bent, maar stel ik draai de dimmer zo dat de totale output precies gelijk is, dan moet je ze toch 2x zo dichtbij hangen of niet?

Zit er dan toch niet een waarheid in het verhaal dat een cob gemaakt is voor een spotje en niet voor een lichtbak, want de ledjes zaten toch al dicht bij elkaar, dus dat je er dan meer uit kan halen als je ze ook als spot toepast, dus ver weg hangen met een zo goed mogelijke lens op 1.4A.. (ik laat ook de lens verliezen even buiten beschouwing, want ik vind het interessant om het even zo te zien)

By quantum boards is het weer veel logischer om ze dicht op de planten te hangen, terwijl ik bij dat soort pcbs eerder denk neem strips en hang die overal tussen..

Ach ja ik geef het antwoord zelf al, als je gaat uitbreiden met je hoeveelheid diodes,  maar je ruimte wordt niet groter, dus het verbruik ongeveer gelijk. En stel het is allebei even duur?

Dan kan je volgens mij beter ledstrips er bij kopen dan cobs vanwege de vormfactor!

Want je gaat licht spreiden over meer diodes en dus moet je er ook dichter op gaan zitten en dan is de form factor van ledstrips gewoon praktischer.

Ik heb dat nu niet gedaan, ik heb wel meer cobs gekocht omdat ik dacht dan kan ik later weer zeggen ik split ze weer en zet ze weer 2x zo hard als ik er meer ruimte bij krijg.
Maar voor de licht verdeling nu in mijn kleine ruimte (met laag plafond) is het niet de meest ideale oplossing.

Het was wel een lastige beslissing, eigenlijk op de groei gekocht terwijl ik misschien wel nooit ga uitbreiden qua ruimte.

Als ik hem nu gewoon op 20cm van de hoogst top hang komt het wel goed, dan heb ik net genoeg menging van kleuren, maar het is eigenlijk wel kantje boord bij mij mjet de cobs op 0.7a qua intensiteit.

Of is dat weer niet zo want mijn totale lichtoutput stel ik dan op 600W ofzo.. en dat is meer dan genoeg toch?
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhh

Als je dan nu aan het eind van mijn verhaal de lens verliezen en wandverliezen er weer vanaf haalt dan denk ik dat het voor mij met 15 cobs op 1m2 geen probleem is om die wat dichterbij te hangen en op halve kracht te draaien, pffff kantje boord
Als ik het nog een keer zou doen zou ik meteen allemaal strips nemen.

Cobs zijn handig maar zodra je er echt veel wil ophangen bij elkaar moet je gaan denken of het niet makkelijker kan met een paar extra strips of pcb boards.

Niet dat ik het niet leuk vind mijn lamp, ik vind het echt steampunk, en hij werkt vrijwel even goed als een quantum board (in theorie dan, op papier)

.....

Heerlijk zulke gedachtenspinsels, . Tja wat is beter...

Ligt geheel aan de situatie van je ruimte. Er zijn wel wat 'vuistregels', zeker voor met COB. hoe lager de stroom, hoe beter efficiëntie, hoe meer je op moet hangen. Dat soort zaken.

Alleen of dat dan ook gelijk optimaal is? Tsja, wellicht anno 2018 (ik reken alvast het nieuwe jaar, beste wensen!) niet meer zo. Techniek heeft niet stil gestaan en andere vormen zijn ook in opkomst gekomen. 
LED strips, quantum boards, what have you. En wat vooral belangrijk is, ze zijn geschikt om goed mee te kweken. Daar hangt ook aan vast dat er andere opstellingen mogelijk zijn. COBs hebben voornamelijk een heatsink nodig omdat ze dicht op elkaar zitten. Een strip of quantum board zit veel meer gespreid en heeft daardoor al minder koeling nodig. Alleen op gebied van warmte is al veel te winnen daardoor. 

Ledstrips waren eigenlijk eerder, en hebben zich al langer bewezen qua maatvoering, ik wilde oorspronkelijk ook met ledstrips gaan werken maar het was te ingewikkeld om de meest efficiente te vinden tenmidden van alle info. Ik volgde het al jaren, CRI, Kelvin, SMD, COB chips

Maar, ga je zoeken op growlight............................ dan ga je eigenlijk terug in de tijd blijkt