• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
BongAlong

5x Chronic, 600W Eb en Vloed Kweekje

Recommended Posts

Bedankt, uiterlijke verschillen vind ik altijd wel leuk. Het wordt inderdaad vervelend als ze veel van elkaar verschillen qua voedingsbehoefte.

Meestal heb ik altijd wel 1 of 2 bijzondere fenotypes die er echt uitspringen, brengt ook weer wat variatie mee natuurlijk :) 

Mooie foto's.

Ik probeer al een tijdje posts te vinden waaruit ik het volgende kan herleiden...

Stel, je hebt 1 m2 planten staan en je kweekt hydro.

Hoe groot moet dan je reservoir zijn om gedurende 2 weken helemaal niets aan je reservoir te hoeven doen?

Dus op dag 1 reservoir aanmaken, gedurende 2 weken je voedingsbeurten geven (al dan niet geautomatiseerd), niks aanvullen en pas op dag 15 weer een nieuw vat aanmaken.

• Like 1

Zo zwart-wit zit het helaas niet. De planten hebben in verschillende stadia meer of minder behoefte aan water/voeding.

Zo zou je bijvoorbeeld in de 1e 3 weken maar 1 of 2x te hoeven vloeden, dan kun je natuurlijk nagaan dat je veel langer doet met 1 reservoir dan om de dag of elke dag vloeden. Als je toch iets zou moeten kiezen, dan zit je met een 120L reservoir wel oké.

Dank voor je snelle antwoord op toch zo'n zonnige dag.

Ik realiseer me zeer wel (zoals jij terecht zegt) dat de planten in elk stadium een andere behoefte hebben.

Maar ik was meer op zoek naar een hoeveelheid liters (weet effe niet hoe ik de reservoir-grootte anders moet omschrijven) waarmee ik 2 weken weg zou kunnen blijven en dan 

a ) geen risico loop dat mijn pomp droog loopt (al heeft dit natuurlijk ook met de vorm van je reservoir te maken)

b ) dat je ruim voldoende voedingswater hebt, waarin dan ook nog de onderlinge verhoudingen van de verschillende elementen nog niet dusdanig zijn geconsumeerd door de planten, dat er een totale scheefgroei in zit.

Maar jij denkt dat je met 120 liter al goed zou zitten?

Ik was er zelf van uit gegaan dat op zijn minst 200 liter nodig zou zijn in de periode dat ze veel drinken en eten.

• Like 1

Hoe meer je doet hoe saver je zit natuurlijk :) het beste is zo groot mogelijk als je kwijt kan.

Dan ben je altijd voorzien. Of de planten goed reageren op de voeding, zou je toch echt af en toe moeten gaan kijken.

Veranderingen aan de plant gebeuren wel snel als er iets niet goed gaat.

Bedankt,

De temperatuur is nog net te doen max 29.3 C. Ik draai ook al een tijdje met m'n 400W lampje, dat scheelt een hoop.

Met 600W is dit niet te doen. Ik heb weleens over een airco na zitten te denken, maar die verbruiken helaas te veel stroom. Dat is niet rendabel. 

Gelukkig is het nog te doen zo :)

Bedankt voor je response. Ja toch wel 400 watt heh.. 600 watters met dit weer is waarschijnlijk alleen weg gelegd voor airco's en opticlimates.

Komt goed bij jou :D 

• Like 1

Lekker veldje @BongAlong

@Grapster gewoon een oversized vat pakken.

ligt er ook aan hoe je gaat kweken, met bijv en en vloed om de dag verbruiken mijn planten 20-30L.

maar als ik alleen vloed pomp ik +- 50-60l 1x in de 4 dagen erin. Maar ligt ook weer eraan welk stadia de planten zijn.

• Like 1

Ik zie nu voor de tweede keer in dit topic voorbij komen de term "minder werk". Het is alleen niet zo dat met hydro kweken je minder werk hebt. Integendeel, het kan prima zijn dat je meer werkt hebt. Het is een geheel andere manier van kweken en met de bijbehorende voor en nadelen. 

Een vat aanmaken en dat dan een langere tijd gebruiken, gaat niet werken op hydro. Vergeet het maar. Als je er al een week mee kunt doen, is het lang. Voeding bij hydro luistert allemaal een stuk nauwer. Een verkeerder voedingsgift merk je direct in de planten. Voordeel is wel dat je boel gelijk kunt corrigeren door het vat leeg te maken en nieuw aan te maken. Heb jij een verkeerd vat aangemaakt, en pas 14 dagen later kom je hier achter, heb je al flinke schade aangericht. 

Als je geen omkijken wilt hebben (of iig minder) zul je met voedingscomputers aan de slag moeten gaan.

verder een net veldje wat je daar hebt. Zal toch zo lang niet meer duren eer alles omgaat? 

• Like 1

11 minutes ago, L3dnov said:

Een vat aanmaken en dat dan een langere tijd gebruiken, gaat niet werken op hydro. Vergeet het maar. Als je er al een week mee kunt doen, is het lang.

Met redelijk wat respect.... Hoe kom je aan die wijsheid?

volgens mij geef ik een aardige uitleg waarom niet. En ik kom aan de wijsheid door studie. Ik draai ondertussen al heel wat jaartjes mee. 

Overigens, als je een zin begint, "met redelijk wat respect" volgt daar eigenlijk niet veel respect uit

"ik wil me er niet mee bemoeien. maarrr.... (doe het toch)"

Die ''redelijk wat respect'' is bedoeld als forum-beleefdheid en zegt in feite dat ik het niet met je eens ben.

En je geeft geen echte uitleg; je stelt alleen dat het niet kan omdat voeding veel nauwkeuriger komt.

Dan is het maar de vraag natuurlijk hoe nauwkeurig. Als je vat groot genoeg is, dan blijven de waardes na verloop van tijd waarschijnlijk veel dichter bij de waardes die het vat had toen je het aanmaakte.

Een verkeerd vat aanmaken... ja, dan gaat het niet goed. Maar dat heeft niets met de grootte van je reservoir - of hoe lang je het kunt bewaren - te maken.

Ik zal uitleggen waarom in het niet met je eens ben.

Er zijn namelijk heel wat kweekverslagen op met met name Amerikaanse fora, waar mensen hun reservoir gedurende langere tijd noch verversen, noch aanvullen.

En dan gaat het soms over periodes van een maand en een enkeling zelfs zijn hele kweek niet.

Met een prima opbrengst als resultaat.

Dus of je hebt niet goed gestudeerd, of heb je slechts beperkte informatie tot je gekregen.

Dat je al een aantal jaartjes meedraait, zegt niets. Ik draai zelf ook al vele jaren mee, maar hou me verre van adviezen op vele vlakken.

Ik heb pas net voor de eerste keer een wissel gedaan.

Het heeft er 5 weken on gezeten.

Misschien zou het bij me allemaal een stuk beter kunnen gaan als ik elke week vesre en met een andere ec zou maken.

Maar ik ben zeer onder de indruk over hoe ze er bij staan nu.

Ik heb wel vaak mijn ph moeten aanpassen. 

En in het extra vat zat alleen kraan water. 

Ik ben nu aan testen om daar afgezuurd water in te doen.

2 weken moet net gaan mist je niet het maximale er uit wil pompen.

Ik denk - maar ben nooit zo stellig - dat je gaandeweg moet gaan kijken wat voor jouw specifieke systeem het beste werkt.

Er zijn veel verschillende meningen.

Sommigen- met een oversized reservoir verversen nauwelijks.

Anderen doen alleen maar een top-off gedurende hun kweek met ph-water en voeding.

Weer anderen verversen wekelijks, maar dan lees je ook weer ervaringen dat mensen menen dat hun planten of wortels dan een shock krijgen.

Bij de wekelijkse verversers heb je dan weer mensen die gedurende die week bijvullen, en je hebt mensen die er de hele week niet naar omkijken.

Het is net als op de Wallen... voor ieder's smaak is er wel iets.

Een prima resultaat is relatief. Ik ken ook kweekverslagen waarin men niet of nauwelijks wat verandert met name op DWC. Want dat Amerikanen het doen, maakt nog niet meteen dat het ook goed werkt. 
Voeding werkt per definitie op elke medium nauw. Alleen met aarde heb je nog een behoorlijke buffer. Ten goed en ook ten kwade. Die buffer kan opeens na een aantal weken aangesproken worden. Kan dus zowel goed als slecht uitpakken.

Bij hydro is er geen sprake van een buffer. Je zit er veel directer op en kan dus ook veel directer sturen. Ga je dus één vat aanmaken voor de gehele kweek, dan zal je alles wat een plant nodig heeft al in het voedingsvat moeten stoppen. Dit gaat onherroepelijk tot problemen leiden. pH zal instabiel, je volume verandert, waardoor EC waardes veranderen. Verkeerde voedingsstoffen worden aangevoerd. Noem het maar op.

Zoals ik al zei, je zit er directer op. Je stuurt direct op de behoefte van de plant. Wil je dus 'lui' een voedingsvat aanmaken op hydro doe je dus het grote voordeel ervan teniet! Je geeft niet meer wat een plant wil, alleen nog maar wat jij op dat moment kan geven. Daarom werkt het nog nauwkeuriger. 

Hydro is dus niet minder werk. Je zult met hydro constant moeten sturen. 

wil je dus 'minder werk' zul je met voedingscomputers aan de slag moeten gaan die jouw taak overnemen. Die zullen dan continue in de gaten houden wat je pH in voedingsvat is, wat je EC is zowel in drain als in voeding. Welke week je zit, welke voeding er gevraagd wordt. 

En dan heb ik nog niet eens gehad over het risico dat je voeding over verloop van tijd uiteen kan gaan vallen....

25 minutes ago, L3dnov said:

Een prima resultaat is relatief. Ik ken ook kweekverslagen waarin men niet of nauwelijks wat verandert met name op DWC. Want dat Amerikanen het doen, maakt nog niet meteen dat het ook goed werkt. 
Voeding werkt per definitie op elke medium nauw. Alleen met aarde heb je nog een behoorlijke buffer. Ten goed en ook ten kwade. Die buffer kan opeens na een aantal weken aangesproken worden. Kan dus zowel goed als slecht uitpakken.

Bij hydro is er geen sprake van een buffer. Je zit er veel directer op en kan dus ook veel directer sturen. Ga je dus één vat aanmaken voor de gehele kweek, dan zal je alles wat een plant nodig heeft al in het voedingsvat moeten stoppen. Dit gaat onherroepelijk tot problemen leiden. pH zal instabiel, je volume verandert, waardoor EC waardes veranderen. Verkeerde voedingsstoffen worden aangevoerd. Noem het maar op.

Zoals ik al zei, je zit er directer op. Je stuurt direct op de behoefte van de plant. Wil je dus 'lui' een voedingsvat aanmaken op hydro doe je dus het grote voordeel ervan teniet! Je geeft niet meer wat een plant wil, alleen nog maar wat jij op dat moment kan geven. Daarom werkt het nog nauwkeuriger. 

Hydro is dus niet minder werk. Je zult met hydro constant moeten sturen. 

wil je dus 'minder werk' zul je met voedingscomputers aan de slag moeten gaan die jouw taak overnemen. Die zullen dan continue in de gaten houden wat je pH in voedingsvat is, wat je EC is zowel in drain als in voeding. Welke week je zit, welke voeding er gevraagd wordt. 

En dan heb ik nog niet eens gehad over het risico dat je voeding over verloop van tijd uiteen kan gaan vallen....

Dit is dus een enorme nuancering van wat je eerder zei.  ''Een vat aanmaken en dat dan een langere tijd gebruiken, gaat niet werken op hydro. Vergeet het maar. Als je er al een week mee kunt doen, is het lang.''

Je geeft in je laatste bijdrage allerhande valide redenen aan om het niet te doen. En die begrijp ik.

Wel geef je vooral redenen aan om een voedingsvat niet je hele kweek te laten staan, maar daar ging mijn vraag eerder in dit topic niet over. Ik had het over 2 weken.

Maar je stelling dat je dus maar maximaal een week met een reservoir kan doen, is simpelweg onwaar en veels te kort door de bocht.

En dan bedoel ik niet een reservoir maar 4 x per kweek verversen en uiteindelijk slechts 100 gram van je 1 M² trekken.

Maar dat je een reservoir langer onaangeroerd laat staan, en toch een reguliere opbrengst hebt.

Dat kan gewoon. Of je daarmee tevens de grote voordelen van hydro teniet doet, is maar de vraag.

Nee hoor, want zoals ik al zeg, je bent constant aan het sturen. Dat je een weekje niet stuurt zul je nog wel redden met hangen wurgen. langer moet het gewoon niet duren. 

Simpeler gezegd, en eigenlijk de hele crux van hydro, elke voedingsgift moet je afstemmen. Doe je dat niet, kom je dus tegen de problemen aan te lopen die ik opnoem. 

Maar goed, zet een vat neer van 1000 liter en verras ons. Want ik verwacht dat als je enig succes wilt hebben, dit toch het minimale is waarop je moet uitkomen. 

Dus die mensen die het wel succesvol doen met hun - inderdaad - grote vat, die lullen maar wat?

Eerder op dit forum kwam ooit een topic voorbij waarin je beschuldigd werd van roeptoeteren.

Ik denk dat ik het hier met terugwerkende kracht mee eens ben.

Je maakt iets tot een feit omdat jij meent dat het zo is.

Ervaringen van anderen die het tegendeel aangeven, schuif je gewoon terzijde.

Wat moet het leven heerlijk zijn als je denkt dat alles wat je zegt altijd waar is.

Dus je wordt maar gelijk persoonlijk op het moment dat je niet te horen krijgt wat je wilt horen?

Jij je zin:

Ja joh! dat is echt top! werkt perfect en je haalt gegarandeerd topoogsten! echt, snap niet dat anderen dit nog niet doen, want het is set and forget! 8 9 weken later is het snoeien en man man man wat een dikke toppen...

*zucht*

Ik wil helemaal niks per se horen.

Ik denk alleen dat de bedoeling van een forum is dat mensen van gedachte wisselen en naar eer en geweten hun bijdragen leveren.

Als jij denkt dat het niet verstandig is om een groot vat te gebruiken, en daar allerhande redenen opsomt waarom jij meent dat dit zo is, dan is iedereen daar mee geholpen.

Maar jij doet nu voorkomen dat het per definitie een onmogelijkheid is en die poneer je als waarheid.

Als ik vervolgens zeg dat er mensen zijn die desondanks ervaringen delen op andere fora dat het wel kan, dan ontken je die.

Dat valt voor mij in de categorie roeptoeteren.

Iets roepen zonder dat je het kan onderbouwen en elk tegenargument onder de tafel schuiven.

En is dat persoonlijk? Ja, want jij bent de roeptoeter in dit geval. Dus niet zo kleinzerig doen.

Je overdrijvende poging om je stelling grotesk om te draaien, valt in de categorie slecht kunnen discussiëren.

Maar daar hebben op dit forum de laatste tijd wel meer mensen last van.

Ik vroeg nergens hoe het zou gaan als je een vat een hele cyclus laat staan, dus je infantiele antwoord raakt kant noch wal.

Zie niet in waarom je geen groot voedingsvat zou kunnen aanmaken, natuurlijk zullen de ec waardes verlopen door verdamping van water ect ect .... 

Voor de rest gaat er veel afhangen van je voedingslijn, ikzelf draai op omnipotent en moet zelfs tussen kweekjes in mijn vat niet eens reinigen gewoon circulatiepompje in het vat en 2 aquarium verwarmingselementen om temp stabiel te houden.

Groetjess

Test@

• Like 2