• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sebas

De moestuin van Sebas

Recommended Posts

Om dit stukje forum eens wat voller te maken een stukje over mijn moestuin. We hebben een tuintje van 300m2 op een klein en gemoedelijk complex. Al met al een leuk stuk grond waarmee je je niet mee verveelt. Afgelopen maanden was het erg nat en heb ik niets kunnen doen, maar nu begint het weer te kriebelen. Hieronder alvast een paar foto's. Ik hoop dat ik gedurende het seizoen eea aan foto's en info (bijvoorbeeld over compost maken en onze eigen wormenbak) kan geven ??

Achtereenvolgens: kas die nog opgeruimd moet worden, nieuw aardbeienveldje, en wat oogst van vorig jaar ? Het licht groene voor de aardbeien is knoflookbieslook (ook wel Chinese bieslook): erg lekker in soep, saus e.d. en met een lichte knoflooksmaak.

FCF1E53A-85EA-434F-96A3-1E56E3170418.jpg

E221CB9B-1797-464F-BFA9-D43FFBFEDA9B.jpg

IMG_0727.JPG

• Like 6

Hmmmm...lekker fruit uit eigen tuin. Stekelbas wil ik dit jaar erbij mij ook zetten.

Wel een groot tuintje...kan je serieus wat groenten en fruit in kwijt.

Succes met je tuin Sebas.

hierboven: het voorzaaien van Lathyrus. Wordt twee meter hoog, met lekkere ruikertjes voor de vrouw. Lekker simpel: de zaadjes een uurtje voorweken in water en ondertussen zaaigrond maken. Twee delen potgrond en een deel brekerzand. Mooie losse structuur krijg je dan waar de wortels mooi kunnen groeien. Wc-rolletjes vullen met grond, 3 zaadjes er op en nog wat grond erboven en nog wat water erop. Staan in de kas. Nu nog een puinzooi, maak met een week of 3 een geoliede voorzaaien machine. Als ze uitgeplant kunnen worden is het simpel: wc-rolletje ingraven en klaar ben je!

• Like 1

En gelijk maar even doorgegaan met het voorzaaien van tuinbonen, dit in bakken waar viooltjes van de Aldi ingezeten hebben. Bij het uitplanten is dit makkelijk: je pakt een tuinboon en mikt deze in een plantgat.

IMG_1316.JPG

• Like 2

Hopelijk niet teveel nachtvorst meer.

Tuinbonen kunnen wel tegen een stootje.

Succes

• Like 1

Inderdaad @Tune. Hetzelfde geldt voor oa. Peultjes, capucijners, sugarsnaps. De sperziebonen en klimbonen (stokbonen) e.d. hebben meer warmte nodig en kunnen zeker niet eerder dan half mei buiten geplant worden...

Zojuist weer even op de moestuin geweest en de kruisbes gesnoeid...altijd weer een rotklus met al die stekels. De witte takjes heb ik er af gehaald. Kruisbes krijgt namelijk vruchten op het oudere hout. Bedoeling is om genoeg lucht en licht in het hart van de struik te krijgen. Ook de knofloken even op de foto gezet ?

IMG_1326.JPG

IMG_1325.JPG

• Like 1

Leuk om te mogen aanschouwen. Ik had zelf altijd een tuin die net wat kleiner was als de jouwe. Dan hoef je je zeker niet te vervelen nee! haha

Heb jij het onkruid onder controle? Ik had altijd last van kweekgras daar.

Succes dit jaar, ik kijk graag mee :D 

Gr !

Thanks @Buitenlucht! En nee, het onkruid heb ik niet volledig onder controle. Vooral in de oogstmaanden wil het wieden er nog wel eens bij inschieten.... dit jaar een nieuw plan de campagne: breder zaaien zodat de schoffel er wat makkelijker tussendoor gaat....

gelukkig weinig kweekgras, maar het kweekgras dat we hebben zal een nuttig einde kennen: de worteltjes (en dan vooral de naalden) worden dit jaar gedroogd. Samen met brandnetel een thee van trekken en dat schijnt dan weer goed te zijn tegen artrose...

Ja het is gauw te vol. Toch wel essentieel om het goed bij te kunnen houden is werkruimte. Het oogt ook veel netter.

Hoop niet dat jij dat onder de leden hebt, maar als het zo is snap ik dat je gaat zoeken naar (natuurlijke) middelen die verlichting kunnen bieden.

Dat had ik dan eerder moeten weten. Dan had ik zakken vol voor je gehad.

Werkruimte is idd belangrijk....

Heb het zelf niet onder de leden, maar mijn vriendin wel. Vandaar ook bezig met een kweekkast te bouwen en straks een paar plantjes op de moestuin ?

Als ik dan toch bezig ben: gisteren de Yacon (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Yacón) opgepot. Nieuw voor me. Een Zuid Amerikaans knolgewas dat zoet smaakt. Is rauw, gekookt en gebakken te eten. Goed voor diabetici en goed voor de nieren.

• Like 1

Leuk bezig Sebas.

tegen onkruid kan je ook flink mulchen. enkel wortelonkruiden komen daar dan door maar uit zaad kiemt dan niks. De wortelonkruiden kun je dan doorgaans heel makkelijk uittrekken omdat de grond onder de mulch mooi rul blijft.

Schoffelen kan natuurlijk ook maar dat is eigenlijk niet echt zoals de natuur het zou doen. In de natuur vind je geen kale onbegroeide vruchtbare gronden. Deze wel willen is eigenlijk een beetje raar, ghehe.

Mulchen is idd goed te doen @lastpak voor veel delen van de tuin / gewassen en dat doe ik dan ook. Voor sommige prefereer ik toch ouderwets de schoffel :-). Zojuist weer wat gezaaid, nl. Afrikaantjes tegen de aaltjes. Zo ziet de kas er nu uit:

IMG_1417.JPG

IMG_1418.JPG

IMG_1419.JPG

• Like 2

vandaag de hele dag kruiwagens oude koeienpoep en compost lopen sjouwen op het complex. Had gedacht dat de wietplanten die daar komen ook wel wat lusten, dus maar ff 2 plantgaten voorbereid met een kruiwagen mix per gat ?

IMG_1421.JPG

IMG_1422.JPG

• Like 4

Tijd voor een kleine update.... vandaag de compostbakken weer bijgevuld en de rabarber en maggiplant verplant. De bessen beginnen voorzichtig bladeren te ontwikkelen, bijna bloemetjes bij de perzik en de pruimen....

Vorige week een zwartebessen haagje aangelegd: van die bessen kan je niet genoeg hebben....

Volgende week komt de komkommer in de kas. Dit zo'n beetje het enige plantje dat we kopen, een geënte. Hier kan ik niet tegenop....

het aardbeienveldje waarvan we dachten dat het dood was begint weer te leven en zodoende stevenen we af op een aardbeienoverschot zo met 3 veldjes ?

47C6DE15-682A-4A4E-AEAB-A761525760C0.jpg

• Like 1

En weer een paar uur moestuin....

compostbak voor de courgette helemaal gevuld.

IMG_1458.JPG

• Like 1

Een gast in de moestuin ?

En het wordt tijd om de peulen etc. Uit te planten...

IMG_1465.JPG

IMG_1462.JPG

IMG_1463.JPG

• Like 3

Lijkt  een vinpootsalamander. Lissotriton helveticus helveticus

• Like 1

Gaat mooi daar. Je zal een hele winter kunnen teren op je eigen gekweekte groentjes.