• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sunbeam

Eentje tussendoor

213 posts in this topic

Ik ben wel weer in voor een experimentje! het is echt al veel te lang geleden!!
Je hebt je kweeklamp OVERHAULED, wat doe je?
Je ritst je tent dicht gaat voor de TV zitten...
NEE
AAN zetten natuurlijk met een bak aarde en een zaadje eronder DUH
Van digitaal naar analoog in 3 2 1 LIFT OFF!!!
hahaha

Eerst dacht ik dat haal ik nooit meer het moet door prive omstandigheden voor juni klaar zijn namelijk. Ik viel echt in een gat lol
Dus ik autoflowers besteld.
Maar na enig overleg met andere growers heb ik besloten om gewoon met feminized zaden meteen op 12/12 te gaan en dan zou ik het ruim moeten halen.
Ik geloof haast niet dat dat kan met een niet autoflower strain maar die schijnt er juist beter voor geschikt te zijn dan een autoflower?
Ik heb de kortst bloeiende soorten genomen die ik heb, <10 weken. Dat is nog steeds lang maja ik rook nooit indica.. En ik selecteerde ze daar voorheen ook niet echt op op bloeitijd, nou ja ik wilde juist die lange..... Al schijnt dat dus niet meer uit te maken voor de kwaliteit, of wel? Das de vraag natuurlijk..
Van auto wiet weet je dat die minder sterk is, en van Sativas weet je dat ze door groeien in de bloei, das natuurlijk gunstig als je ze vrijwel meteen op 12/12 zet, daar zit inderdaad wat in die logica. Je krijgt wel de kwaliteit, alleen minder opbrengst, kleinere plant. Ach nou ja ik wil wel zien wat deze techniek weer doet in mijn custom design low maintenance micro klimaat!
En die tijdslimiet maakt het nòg leuker eigenlijk! Ik kan natuurlijk spelen met het rood, en de far red en kijken met tot 2 uur extra licht per dag,... als ik met deze lamp niet op tijd klaar ben........ :lol:

Ik kon nog wel een paar zaadjes missen en voor de stroom hoef ik het ook niet te laten, de rekening viel heel erg mee, :) 150,- per grow max kan ik veilig zeggen, en dan moet ik het bont maken met lang voorgroeien en lang afbloeien, dus dit wordt een goedkope. Maar ook een lagere opbrengst natuurlijk, die neem ik voor lief.

Kleine potjes, bio
Lamp uitproberen

Ff tussendoor dus :D

Wel fijne soorten denk ik!
Strawberry Glue
Blue Cindy
Cinderella XX
Blueberry Headband
en C-Banana

De eerste 2 waren gratis zaadjes, toemaar!
Allemaal goeie genetica volgens mij, wel wat anders dan de vorige rondes.
Toen had ik meer op pineapple gezocht, en op race wietjes, en smaakjes.
Ja gelukt, 1 racewietje, 1 die naar appelshampoo ruikt, en 1 naar aardbeien, allemaal geen blijvertjes. Nu wat verstandiger criteria genomen; THC gehalte, reviews, effect, Terps, genetica, bloeitijd.
Het plaatje moet kloppen.
Ik snap t allemaal wat beter, ik hoef nu niet perse dat ene wietje meer.

Ze smaken tegenwoordig allemaal tropisch/exotisch, beter dan fruit!
Beter dan wijn!

Die Amerikaanse hybrides gekruist met de Europese ik weet niet wat ik zie man de laatste tijd met die dikke vachten..

Of ik ook nog een beetje Frost ga krijgen met mijn lamp? Ik vrees van wel.

Maar daarover laat ik jullie, en mezelf nog even in spanning
....

Groet!
Sunbeam

_DSC9573.jpg

_DSC9576.jpg

3 people like this

When I woke up this morning....
_DSC9577.jpg

100% score wow

_DSC9579.jpg_DSC9580.jpg

Voorlopig ga ik draaien zonder afzuiging, en blaas ik een licht briesje van boven de lamp naar omlaag is het idee. Ik heb de tent ook grondig geisoleerd, en truuks bedacht om straks bij de inlaat zo warm mogelijke lucht te krijgen. Boven langs de ruimte lopen namelijk toevallig ook verwarmings buizen.

Lekker schuiven en kantelen met die modules, beams centreren..en dan dimmen he....

_DSC9590.jpg

Mèt kleurtjes kan het óók zuinig, misschien nog wel zuiniger dan zonder..
Links boven de dubbelpolige KLIK KLAK schakelklok, die er voor zorgt dat 'snachts' de ledjes ook helemaal UIT gaan, pracht ding, uit China! Where else. :P

_DSC9598.jpg

_DSC9601.jpg

Ik had de UV, die in serie stond met het blauwe kanaal nog niet nodig. Sterker nog, met die 385nm komt een hoop Ozon vrij! Ik ruik het en dat is dus niet gezond! Straks zuig ik het af en zullen de ramen van de ruimte waar de tent in staat open moeten.
Volgens mij zijn ze echt krachtig! Chilled moet hetzelfde fenomeen hebben, ik heb er nog niemand over gehoord, maar ik herken het, bij een zonnestudio ruikt het ook zo.
Het weghalen van de UV uit de stroomkring was echter kinderlijk eenvoudig, gewoon bij het schakelbord 2 stekkertjes los klikken en de plus en min aan elkaar klikken, klaar!
(Ik kon het zelf ook bijna niet geloven).
Bij Chilled zit de UV sowieso vast samen met het blauw op de printplaat, dus bij Chilled kom je niet onder die UVA uit in VEG, hmmm

Beetje een rommeltje bovenop de lamp, toch zit alles veilig, nergens een kaal draadje, alles met stekkertjes, alles geaard. De UV ledjes even uit de weg voor de VEG stand.

_DSC9603.jpg

De buitenste 2 kleur balken heb ik er ook gewoon tussenuit geklikt.
En van de COBs alleen het VEG cob kanaal aan.
Het werkt allemaal erg lekker!
_DSC9614.jpg

.........
_DSC9615.jpg

salles-de-controle-sovietiques-vintage-6.jpg

Sunbeam

2 people like this

_DSC9620.jpg_DSC9623.jpg_DSC9624.jpg_DSC9625.jpg

:ph34r:

1 person likes this

_DSC9631.jpg_DSC9632.jpg

1 person likes this

Ziet er goed uit. Welke cobs gebruik je? En op heceel wat zit je?

1 person likes this

totaal 16x cxb3590 op 0.7A = 25W X 16 = 400W verdeeld over 2 drivers
en dan nog 250W aan kleur verdeeld over 3 kanalen, 1 groot kanaal en 2 kleine
1: Diep rood:  620nm:660nm 1:2
2: Blauw 450nm, (+ UVA van Luminus devices, nu nog losgekoppeld 10 stuks)
3: Far red 730 nm
Dat zijn allemaal Osram Oslon SSL 80 SMD leds, erg goed een na laatste bin uit eind 2016.

Allemaal HLG B constant current drivers.
Om de COBs op 0,7A te laten lopen met een 1.4A driver moest ik er steeds 2 parallel zetten, ik had eerst 15 COBs, maar dat kwam dan niet meer uit.. Ik baal wel een beetje dat er nu juist in het midden 4 zitten en voor de rest overal 3, misschien verzin ik nog wel een list..

Alle drivers daar zit een dimmer op behalve de Far red (heb ik nog wel liggen maar das een ander soort dimmer, phase cut geloof ik). En dan heb ik ook nog eens 5 timers, voor elke driver 1, en 1 master timer een dubbelpolige schakelaar er in, omdat lekstroompjes niet te voorkomen zijn en ik dan zeker weet dat snachts alles echt uit is.
Alles zou natuurlijk ook perfect kunnen met een electronische dimming controller met sunset en sunrise enzo, maar dit werkt helemaal nog niet zo slecht eigenlijk. Misschien heb ik over 2 jaar nog maar 2 dimmer knoppen en 2 timers, of 1 appje dat zou zomaar kunnen, maar voorlopig ben ik dus juist erg blij met alle mogelijkheden. En kan ik echt alles wat ik maar wil uittesten en omgooien.
_DSC9413.jpg

2 people like this

Ik heb ook nog nieuws
_DSC9633.jpg

Indrukwekkende hoeveelheid leds mooie settup. Zoeits verdiend haast wel een mooie sunrise/ set regeling.

gefeliciteerd met de geboorte van je nieuwe babies ;)

1 person likes this

On 6-3-2018 at 09:29, Gerrit Groenevinger said:

Indrukwekkende hoeveelheid leds mooie settup. Zoeits verdiend haast wel een mooie sunrise/ set regeling.

gefeliciteerd met de geboorte van je nieuwe babies ;)

Dankje man! Dat vind ik nou ook! Als het over LEDs gaat : meer = beter.
Chilled heeft een controller op de markt, nog even door sparen, hier niet te zien maar er hoort nog een relais board bij. Dit is nodig omdat niet alle drivers -dim to off- hebben.
https://chilledgrowlights.com/product-category/diy-led-grow-light-parts/diy-led-grow-light-interface-boards

Vannacht ook nog een dimmer op de far red gezet. (terwijl hij aan stond, je leeft maar 1x..)
Nadat ik dus de tech talk deel 5 weer eens gekeken heb.

_DSC9635.jpg

Daarin gaan ze uitgebreid in op dingen als het emmerson effect.

Het blijkt weer een hele verantwoording zo'n lamp, want je kan dingen ook goed verneuken.
Zo heb ik 660nm èn 620nm op 1 kanaal en nu zeggen ze dat je met die combinatie wel eens heel erge stretch zou kunnen krijgen.
Nu heeft Chilled hetzelfde concept op hun boards, 3/4 van het rood is 660nm en 1/4 620nm. Blijkt dus dat als je daar weer 730 bij doet dat dan de stretch weer weg gaat.... Dat bespreken Greengenes en Growmau5 in die tech talk. Maar het grappige is dat Chilled helemaal geen 730 heeft on board, dus mochten ze stretch krijgen dan kan er niks tegen gedaan worden?
Anyway ik moet mijn far red wel mee dimmen met de rest want het mag weer niet veel meer worden dan 10% van het totaal, van het rood, pfffff..... ;)
Chilled laat trouwens zien dat ze juist compactere planten geven voor zo ver ik kan zien.
De echt objectieve resultaten van side by sides zullen nog wel even op zich laten wachten.

Er zitten best veel voordelen aan zo'n analoog schakelbord trouwens, je kan veel sneller de kleur bijdraaien, ik zie aan de lampjes op de timers ook precies wat er aan of uit staat en aan de stand van de knoppen in combinatie met de Watt meter kan ik ook veel zien en mee afstellen. Werkt lekker, alsof je een vintage orgel bespeelt! Dus als ik nou aan de digitale controller ga, ja misschien wil ik dan wel iets met een ipad en een interface, dat je echt een simulatie ziet, en je met de touch screen aan het spectrum kan trekken en je dan de verlichting ziet veranderen......en dat voor een plant.

Zal je zien dat ik eindig met 1 driver omdat dat het beste werkt :P
Dàn heb je echt een perfect lichtrecept lol.
Dat bestaat dus niet..

:lol:

Hoewel.... de zon......

Je wil   per slot van rekening
ge zon de planten!

1 person likes this

ja zou top zijn maar dan weet je waarom je één driver hebt

1 person likes this

13 minutes ago, gyro gearloose said:

ja zou top zijn maar dan weet je waarom je één driver hebt

Precies dat bedoel ik, ik wil weten wat ik doe, het met mijn eigen ogen zien waarom.
Het hele proces van een aantal diodes in specifieke combinaties naar een biologisch eindprodukt, geweldig.
Het is ook nooit af!
Net als met een fietsgeometrie, een tweetakt motor, een flipperkast of een luidspreker, je krijgt ze nooit helemaal perfect in het hokje, hèt hokje bestaat niet, er is een analoge stap, het is dynamisch. Je kan alles precies afregelen, maar uiteindelijk is het afwachten wat de natuur ermee doet!
En dat fascineert mij mateloos! Hoe tem je de hengst op de mooiste manier?

3 hours ago, Gerrit Groenevinger said:

Super. Ool dat chilled ding, ga ik me in verdiepen

Ok dan heb ik hier een leuke shortcut:
https://electronics.stackexchange.com/questions/353083/how-can-i-replicate-the-design-of-a-chilled-high-power-led-board

• 384 Samsung LM561C 3000K S6 (lm561c 3000k 80cri S6 , SPMWHT541ML3XAV?S6)

• 8 Lumileds Luxeon C Red (635nm) L1C1-RED1000000000 red

• 36 Lumileds SunPlus 20 Deep Red (660nm) L1SP-DRD0002000000 deep red

• 14 Lumileds SunPlus 20 Royal Blue (445nm) L1SP-RYL0002000000 royalblue

• 4 (run on blue circuit) Everlight EAUVA35352 (390nm UVA) EAUVA35352GH8

OuFGE.jpg

En de praktijk met Herbin Farmer, dàt is pas een mooi systeem woohooo

2 people like this

Zo ik heb weer 6 gezonde kinderen! Wat kan er nu nog mis gaan? ;)
_DSC9639.jpg

1 person likes this

Laat ik nou net 25 strips met lm561c s6 leds hebben liggen ( de 1 foot versie)

1 person likes this

Wat doen die strips liggend?
foei
Maar goed hoe meer diodes hoe beter dus! Gewoon de amperes halveren bij elke verdubbeling.

Mijn droom voordat ik ging growen was al heel lang gewoon een led hemel, de wanden die uit 1 groot grid van leds bestaan, growen IN een HD LEDscherm eigenlijk...
Strips zijn handiger dan quantum boards voor spreiding, ja of je moet 25 quantumboards hebben.... :lol:
Ik kan je wel uitleggen hoe je die samen op 1 driver zet lol
24 stuks dan, heb je er nog 1tje over, zet je die op je andere driver ;)

1 person likes this

https://www.digikey.nl/product-detail/en/samsung-semiconductor-inc/SI-B8T05128HUS/1510-1586-ND/6149751

deze strips heb ik. In een opwelling gekocht omdat ik een lamp zoals de quantum canopy van growmau5 wilde maken.

de tekening voor de waterjet is half af maar ik heb het naast me neer gelegd wegens gebrek aan tijd. Ik heb net mn nieuwe citicen clu058 lamp af en die ligt nu ook in de kast niets te doen. Die cobs zijn overigens ook top. Heb ze bog niet in de praktijk getest maar het is veelbelovend.

1 person likes this

Mooie opwelling
Nu nog de stekker erin

Ik heb altijd geloofd dat je bij ledjes beter zo lang mogelijk kan wachten met kopen, zeg maar tot vlak voor een grow.

Gelukkig is je technologie nog niet ingehaald, je hebt nog even.
Ik zou trouwens echt niet voor een box model gaan, tip, vorm volgt functie.
Maar dat is persoonlijk. Das het mooie aan DIY
Ik hoor ook veel mensen praten over DIY maar dan bedoelen ze AIY: Assemble Your Self.

Maar goed die lamp hangt er niet om mooi te zijn iig.

1 person likes this

Ik vraag me wel eens af wat ziet een plant?
Het antwoord is NIKS

hahaha

Maar dat is niet helemaal waar, ze kijken wèl,
maar ze zien niet wat wij zien en ze kijken met andere zintuigen

Maar ze zien dus niet van hee ik sta onder een lamp en niet onder de zon lol...
Ergens is er wel meetbaar effect bij verbetering van het spectrum.
Ook de latere onderzoeken, die ze bespreken in die tech talks tonen aan dat zelfs groen gewoon meetelt.
Uiteindelijk lijkt mij dat het beste werkt gewoon net als de zon het hele spectrum uitvullen, links net als bij de zon steil omlaag via UVA en UVB naar nul en rechts het stuk IR en verder eraf.
En dan voor groei en bloei de lijn kantelen; blauwe kant hoger of rode kant hoger.
Volgens mij is dat dan de perfecte lamp waar een plant het hardst op groeit. In theorie harder dan op de zon want je hebt niet de nadelen van te veel stralingswarmte in verhouding tot licht, dus je kan nog meer blazen. Ook kan je het licht van alle kanten laten komen..

1 person likes this

Ik hou van knutselen en bouwen. Helaas geen opleiding en baan gezocht die daar op in speelt. Ik ben de hele dag aan het praten en als ik thuis kom jeuken mijn handen ;). De clu05 lamp die ik gemaakt heb is functioneel precies wat ik nodig heb maar wint geen schoonheidsprijs en daar irriteer ik me nu al aan. 

Ik wil poedercoaten en en laser snijden, Mijn autocad skills zijn alleen achterstallig vandaar dat ik daar tot nu toe op ben blijven steken. 

Je hebt gelijk dat de plant niet geeft om estetische schoonheid maar ik moet er zelf ook elke dag naar kijken. De complete grow wordt toch een beetje je kindje heh, en wie wil er nou een lelijk kind? 

Ik vind die led strips trouwens best goed geprijsd. Ik heb een adres is de vs dus dan is het nog goedkoper.

puur op functionaliteit, hoe zou jij die ledlamp ontwerpen met die strips? Hokje wordt 120 x 50 x 120. 

Heb 4 50 watt clu05 cobs in sets van 2 die moeten er bij in

1 person likes this

Sja das nou net het DIY gedeelte.
Het is een kwestie van alle regeltjes naleven;
Spreiding, wattages, wel/geen lenzen, afstanden.
Alles in een mentale spreadheet knallen en gaan schetsen/schuiven he

En je inleven in wat je er mee gaat doen, welke plant waar en waarom.

de belangrijkste regel is een zo homogeen mogelijk verlichte oppervlakte.
Maar ja je hebt verschillende stijlen.
Met lenzen hoge amps, hoog ophangen, of juist spreiden zonder lenzen en dichter op je planten. Of flexibel...

Het probleem van ver afwijkende spectra heb je alvast niet dus je kan ze hangen waar je wil.
Dan zou ik me niet beperken door ze in een enkele plaat te monteren.

Wel of niet netjes dat zit hem niet in of je nou wel of niet de lasersnijder hebt gebruikt...
Netjes betekent dat je echt overal van te voren over hebt nagedacht bij de constructie, zodat je niet later tegen de beperkingen van je eigen ontwerp aan loopt.
Anders kan je namelijk net zo goed een complete lamp kopen, of een bestaand frame namaken.

Anders maak je even een topic aan, zo zou ik het doen.

Alles mooi op een rijtje zetten in een topic..