• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Buitenlucht

Hergebruik kweek aarde - Ligt Mix - Potgrond

40 posts in this topic

Beste mede growers,

 

Al een tijdje zie ik er tegenop om van die gebruikte aarde af te komen en ergens vind ik het ook super zonde. Soms hebben plantjes maar 2/3 weken in een pot gestaan op het moment dat ik beslis dat die plant wel weg kan.. weer 11 liter mooie (dure) aarde weg..

 

Ik heb nu al met al toch wel 500+ liter 'gespaard' wat ik eigenlijk graag zou gaan opwaarderen in de hoek van de tuin (schaduw plek?)

Maar nu is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste kan doen en vandaar dat ik deze vraag hier voorleg in het topic. Ik kan mij voorstellen dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt. Ook de reden waarom velen op hydro of RFX overgaan natuurlijk. Maar dat is in mijn geval niet handig.

 

Nu zijn er ook meerdere methoden die toegepast worden. Ik heb natuurlijk googel geraadpleegd en velen hergebruiken direct. Gelijk na de kweek - 25% toplaag eraf - spoelen - nieuwe toevoegingen erdoor en gelijk hup - weer er op kweken... 
Dat is niet helemaal hoe ik het in 't hoofd heb.

 

 

HET IDEE:

Een soort van composteer bak maar dan wat primitief:

 

ik maak een goedkope bak van hout en platen en bekleed deze met landbouwplastic, 2 meter X 1 meter (2 m3 +-) en dan 2 verschillende ruimtes - los van elkaar met een schot er tussen.
En dan was het idee om gebruikte aarde een jaar te laten rusten om weer te kunnen gebruiken. En door die 2 ruimtes heb je dan elk jaar weer goede bruikbare aarde door afwisseling.

 

Nu is de vraag wat er nodig is om de aarde weer op pijl te krijgen. Veel van de aarde is niet helemaal uitgeput en zit hooguit een klein beetje vloeibare voeding in (zouten). De grote potten heb ik wel gevuld met lavameel / beendermeel / bloedmeel / kippenmest / guano en dergelijke.. organisch materiaal maar dat is nu al een jaar terug..

 

Toevoegen: (?)
Natuurlijke bodemverbeteraar

wormenmest

bacteriën

Een klein beetje kalk (met Magnesium?) - afhankelijk PH

Een zak nieuwe aarde? is dat wenselijk ? - of een bepaald %?

 

Uhm er zijn wel dingen die mij wat zorgen doen maken:
Eventuele ziekte kiemen die zich juist kunnen vermenigvuldigen ?

vervelende insecten die tot uiting komen ?

Zijn er meer risico's ?

Is het bijvoorbeeld toch meer wijsheid om voor binnen met nieuwe aarde te werken en voor buiten met gebruikte aarde? Dat is natuurlijk wel zo veilig maar is het een must? 

 

Maar om de aarde eerst steriel te maken is ook zonde lijkt me.. dan maak je alles kapot.
En meten is en blijft weten natuurlijk. 
De hoeveelheid kalk die je toevoegt moet in verhouding zijn (dus PH meten) 
En de EC meten is handig om te weten hoeveel en of welke voeding je kunt toepassen...

Mijn idee is toch dat de bacteriën en de wormen het werk zullen moeten gaan doen. Maar ik wil geen stinkende grond vol met eitjes van vliegjes bvb..

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en / of misschien goede tips hebben ?
Dan hoor ik ze graag :D 


Misschien veel gedoe, maar ik wil zo min mogelijk met aarde lopen leuren hier. Mensen zijn mij te nieuwsgierig en ook al is het niet eens voor wietplanten (?) ik wil de indruk niet wekken.

En sowieso beter voor het milieu om te hergebruiken en als het goed is (op lange termijn zeker) ook goed voor de portemonnee dus een Win- Win- Win situatie. 

Brand maar los :lol:

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Buitenlucht,

 

Grappig we spelen met de zelfde gedachten, kwa opslag en hergebruik van de aarde,... als eerst wil ik zeggen kies wel echt goede aarde.. 

De meeste aarde zakt echt in als het te nat word en komt niet weer terug in de vorm, je krijgt dan dat de potten eerst helemaal vol zitten maar na 4 week is de pot voor 20% leeg je kan dan wel weer aanvullen met nieuwe top laag, maar de luchtigheid is op dat moment uit je aarde en dus de zuurstof zal stuk moeilijker bij de wortels komen wat weer mindere ontwikkeling tot gevolg heeft enz enz.. 

 

Ga je voor goede aarde dan betaal je idd snel een euro of 10 tot 15 per zak en das toch best aan de prijs, en waarom zou je het niet hergebruiken? Nou waarom je het niet buiten zou moeten opslaan weet ik wel, en dat geef je zelf ook al aan. Aarde die je buiten opslaat is ook toegankelijk voor beestjes larven enz, dit hoeft helemaal niet negatief zijn als je de aarde buiten gebruikt en sommige leven wil je juist in je aarde. Maar op 1 of andere manier is onze kweekklimaat meer geschikt voor uitbraak van de minder leuke beestje die ook in de aarde zullen voor komen. buiten heb je nog iets van evenwicht ook door klimaat en aanvoer van natuurlijke vijanden. Buiten opslaan is in mijn ogen dus niet handig. 

 

Binnen opslaan en opleuken van aarde kan natuurlijk ook nu is 500 liter wel aardig veel, voor me zelf zit ik te denken aan een blauwe regenton die vol te gooien met goede aarde en dan wat aardeverbeteraar er door, en dan een kweek of 3 laten staan. (ik kweek wel vaker 3 rondes achter elkaar op de zelfde aarde). Dan omwisselen met de aarde in de smartpot. Nou wil je wilt ook niet te veel toevoegen aan je aarde, als er te veel voedingstoffen in komen en de aarde te sterk word heb je kans dat de planten direct verbranden als je ze er in zet. Je kan het heel makkelijk ook meten met een fertometer of je aarde die je wilt gaan opslaan/opleuken wel leeg is.

 

 

 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, karel kweker said:

 Je kan het heel makkelijk ook meten met een fertometer of je aarde die je wilt gaan opslaan/opleuken wel leeg is.

 

 

 

OJA de fertometer! Die heb ik liggen, ik vergeet dat ding steeds, de missing link! lol

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

@karel kweker

Bedankt voor je input man!


Ik denk dat veel mensen (waaronder ikzelf) gauw (te) benauwd ben om aarde nog een keer te gebruiken.. Jij gebruikt dus dezelfde aarde voor 3 ronden! Kijk dat scheelt al een enorme slok op een borrel. Sowieso 2 x minder aan en afvoer..

Jij doet daar alleen wat bodemverbeteraar bij? En misschien 20% nieuwe aarde of dat ook niet?

En na die 3 ronden, kun je het dus nog een keer opwaarderen.. en dan? Hoe vaak kun je dit herhalen?
Ik heb zelf helaas geen fertometer.

 

Kijk, hier is het ook met zaden kweken.. ik zet bvb 10 planten en na 4 weken zie je dat je 5 mannen te veel/ over hebt.. die gaan dan weg maar ik vind het echt doodzonde om die aarde dan maar weg te smijten. Naast dat het gewoon te veel opvalt allemaal en het ook niet gratis is en veel werk (in het donker/ extra benzine..pakkans alles..)

 

 

Maar dan klopt mijn beredenering wel dat je aarde van buiten niet naar binnen moet doen.. dan is die twijfel geheel de wereld uit. Maar ook voor achterhuis want de achtertuin is hier geheel hout en steen dus alles gaat in 65 liter smartpots en dergelijke. Van vorig jaar ook.. 3 smartpots voor pepers gebruikt. Toch alweer 180 liter. Maar ik kan die aarde dus wel op een hoop gooien, goed mengen met wat een paar lichte goodies en weer volgas? :) Scheelt een boel gedoe.

Dan is dat opgelost. 
Binnen tja.. toch wil ik het wel gaan doen. Ook maar in een ton dan.. het is wel verdomde makkelijk. Paar wormpjes en schimmeltjes, beetje organisch materiaal - ff rusten - en klaar :) 

 

Even een plan van aanpak maken.

En om precies te weten of je goed bezig bent moet je dus wel een fertometer hebben. Zal er eens naar kijken maar dan moet er eerst geld binnenkomen en wil bijna wel van start :P Dan maar wat minder .. een beetje op de gok..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad zonde om goede aarde weg te gooien. Ik heb gelukkig een grote tuin en kan het altijd wel ergens kwijt. Ik gebruik het dan ook ipv tuinplanten voeding.

Steeds meer mensen stappen over op “ no till” in de VS is sit inmiddels een ware trend, ze gaan er vanuit dat de symbiose tussen plant, bodem en micro organismen zich elke kweek verder ontwikkeld. Velen zweren dat de 3e en 4e kweek op de zelfde grond stukken beter is dan de 1e. Dit is te linken aan het opbouwen van een goede bodemcultuur met bacterien, microben en schimmels die samenwerken met de plant. 

 

Ik ben zelf het boek “ teamin* up with microbes” van jeff Lowenfelds aan het lezen. Machtig interressnt hoe plant in micro organisme elkaar kunnen helpen en versterken. Een aarde gevuld met goede microben geeft als het ware het 1+1=3 effect. De microben verteren de ( organische ) voeding en leveren deze af bij de plant die ze er suikers voor in ruil geeft. 

 

Je hoeft volgens dit principe je aarde dus bijna nooit te vervangen. Alleen als er iets goed mis gaat, dan begin je opnieuw met het opbouwen van je bodemleven.

 

 

 

 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

De allerbeste methode is om je aarde goed te mixen en dan een grondstaal op de sturen naar een goed lab die de M3 procedure volgen en de calcium waarde meet met AmnoniumAcetaat ph8.2

vb. de k3 methode van spectrum analytics: http://spectrumanalytic.com/

Dan moet je niet gokken welke inputs er nodig zijn, dan weet je het.

 

Moest je dat niet willen doen zou ik een aantal dingen aanraden:

- voeg meer dan een beetje calcium toe en zeker geen dolomiet (veel te veel Mg! Dit zorgt voor een scherp rokertje). Het allerbeste is gips (calciumsulfaat) omdat dit niet met je pH fokt + het veel S bevat.

- voeg S toe (zwavel), de meeste potgronden hebben hier veel te weinig van. Dit kan het best met gips of elementaire zwavel. Je plant heeft bijna evenveel S nodig dan N.

- voeg P toe, alle potgronden hebben hier te weinig van. vb. beendermeel of tripelfosfaat

- voeg veel lucht toe! vb. stenen (lava, puimsteen, poreuze vijverstenen,...) maar ook perliet of stro kan

- en voeg dan de gewone inputs toe: wat kippenmest bijvoorbeeld.

 

hergebruiken is zeker mogelijk!  aarde weggooien is zonde.

 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buitenlucht,

22 hours ago, Buitenlucht said:

Ik heb zelf helaas geen fertometer.

 

een Fertometer is niet zo duur hoor, maximaal 30 euro online ;) en dan is ie wel erg aan die prijs... 

 

Wat ik dus al eerder zei, het werkt het beste met goede aarde, als je aarde hebt die in zakt dan heb je eigenlijk na 2 kweekjes meer aan nieuwe aarde, maar als je goede aarde hebt dan is het zeker een optie om het her te gebruiken... 

22 hours ago, Buitenlucht said:

En na die 3 ronden, kun je het dus nog een keer opwaarderen.. en dan? Hoe vaak kun je dit herhalen?

Dan begin ik gewoon opnieuw,.. tot de aarde echt op is, en ook gaat in zakken zoals de goedkopere aarde of het punt dat het verzilt is (verzout is door ballastzouten),.. maar dat zal met de juiste voeding niet snel gebeuren.. Als je plantjes maar x week in de pot zitten en je ze moet verwijderen omdat het mannen zijn of kloten plantjes, en je bent al lekker bezig met voeding geven dan is vaak kwestie van 2 dagen voor ze de aarde weer leeg hebben, en kan je er van uitgaan dat je de aarde wel zonder problemen kan gebruiken, ff meten met een fertometer kan ook ;) . 

 

Als je de plant elke keer de aarde voor grotendeel laat leeg trekken blijft er weinig over aan mineralen... (Fertometer oranje/groen) zit er te veel voeding in de aarde dan heb je een rood lampje ;).

 

@Gerrit Groenevinger In mijn ogen werkt dat alleen als je gebruikt maakt van 1 grote aardebak waar je verschillende planten op zou groeien en bloeien, als je alleen cannabis zou zetten en het zelfde zal gaan doen, dan heb je hele grote kans dat de planten sneller alles opmaken dan dat je bodemleven kan aanvullen.. Ik zie het zelfs bij mijn 250 liter smartpot gebeuren. Na 3 week is de hele buffer aan voeding leeg, ja er is dan wel een bodemleven maar ook die is voeding nodig.. dus of je moet je bodemleven blijven voeden en zo je plant, of je geeft de plant direct de juiste mineralen het is een keuze.. Ik kies er zelf voor om in het begin (mis)ge)bruik te maken van de schimmels en de rest wat de biologigisch kant me bied en daarna ga ik over op een mineralen voeding. dit werkt voor mij het makkelijkste... 

 

2 hours ago, OutdoorKing said:

De allerbeste methode

op zicht met je eens hoor @OutdoorKing echter voor een kweekje van 10 binnen plantjes dat elke keer te gaan doen is ook geen optie, dan kan je net zo goed nieuwe aarde halen.. kwa kosten dan.. Een fertometer meet alleen de zouten, maar als je niks geks doet met je potgrond dan is veel meer meten ook niet nodig, als je gewoon gebruikt maakt van een goede aardeverbeteraar zit daar al 99% in van wat je in je aarde wilt hebben ;)

 

2 hours ago, OutdoorKing said:

- voeg veel lucht toe! vb. stenen (lava, puimsteen, poreuze vijverstenen,...) maar ook perliet of stro kan

 

Dat aarde luchtig moet zijn dat ben ik helemaal met je eens, maar daarom roep ik ook goede aarde, geen aarde die in elkaar zakt,...  steen en puinsteen neemt alleen maar ruimte uit je pot, lava, ja dat bevat nog mineralen waar de plant nuttige dingen mee kan doen, maar ook dat kan je beter op een andere manier toevoegen (goede aardeverbeteraar :) ) ,.. stro zou ik dan weer niet snel doen ivm ziekte ongedierte schimmels, en perliet heeft ook geen meerwaarde als het niet meer als 50% aanwezig is in de pot.. 

 

Luchtigheid heb ik liever door goede witveen of boomschors zodat het weer terug in de jusite vorm komt,.. 

 

 

 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gecomposteerde boomschors voegt inderdaad ook behoorlijk wat lucht toe.

 

De stenen bekijken als ruimte uit je pot wegnemen vind ik niet de juiste visie. Ze vullen je pot immers met een enorm belangrijke component, namelijk lucht. 40% lucht is ideaal.

Bovendien hebben de meeste potgronden een heel hoge CEC. Mijn potgrond (bio kultura) die ik liet testen kwam uit op bijna 80 CEC.

Een CEC van 25 is ideaal. (Dit is dan wel een light mix die voeding nodig heeft via het water).  80 is zeer hoog. Daarom mix ik deze potgrond met 2 delen cocos (zeer lage EC) en 1 deel stenen.

 

Stro kan inderdaad best organisch stro zijn ivm spuitresten. Ziektekiemen zou ik me geen zorgen over maken. Die hangen ook in de lucht.

 

En elke kweek laten testen voor enkele plantjes, zou ik inderdaad niet aanraden, maar ik zag 500l staan en dan lijkt het me al wel de moeite.

Een test bij spectrum kost circa 40 euro + 7 euro verzending naar Amerika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plek die een steen in neemt geeft geen lucht, de holtes van de steen daar zal idd wel wat zuurstof zitten, maar als je de aarde nat maakt zullen die holtes snel opgevuld worden met zand, en dan zijn ook die lucht weer weg, nu heeft steen nog de eigenschap dat het wateropneemt en weer af kan staan, dat heeft perliet en coco's niet door aarde over je coco's te gooien haal je ook een deel van de werking van de coco's weg in mijn ogen, net als met te weinig perliet in de aarde.. 

 

Misschien dat ik dingen zeg die onlogisch klinken maar ik zal proberen het uit te leggen (van uit mijn boeren verstand)... 

Perliet is net als coco's een gesloten iets het neemt geen water op, maar het neemt water aan, net als het haar van een mens, daar gaat ook geen water in zitten maar blijft er aan hangen.. als je nu zand in je haar strooit dan neemt het ook een stuk minder water aan, je verstopt de structuur in mijn ogen.. Bij perliet kan je zien dat het eigenlijk een soort glas is wat ook niks opneemt, maar door zijn rare vorm aan neemt en geld het zelfde, alleen door heel veel perliet aan je pot toe te voegen krijg je de drijvende werking die wel weer handig is maar dan praat je over 40 tot 60% of pure perliet kweekjes.. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dit verhelderd wel aardig :) Maar geeft daarentegen ook weer stof tot nadenken :) 
Dat is het met onze hobby heh.. elk antwoord geeft 2 nieuwe vragen :P 
Nee top! 

@OutdoorKing
Het opsturen is natuurlijk het beste. Dan weet je het echt zeker. Dit zou ik vooral toepassen op grotere spots. Voor 500 liter aarde vind ik het nog te prijzig.

Maar verder goede tips. Ik hoor en lees inderdaad dat men weinig zwavel toevoegt. Het zit wel eens ergens (minimaal) doorheen maar ik geef het ook nooit bewust bij.. Bang dat ik er teveel van geef denk ik. Meng je dit ook in je buiten gaten?

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil wel even een kanttekening maken. Aarde opwaarderen die je weer gaat gebruiken prima, aarde sparen niet zo prima. Als het fout gaat dan kunnen ze je daar keihard op pakken.

 

Nu moet je daar niet van uit gaan maar ik heb wel geleerd op de harde manier dat je in dit soort dingen de petten 1 stap voor moet zijn.

 

Waarom is RFX binnen niet handig?

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een goed punt inderdaad Johnny! 
Zo ver was ik nog niet. Maar, zoals bij mij.. als je dan ook allemaal andere planten hebt kunnen ze onmogelijk alles wiet-relateren toch? Al zou het me niks verbazen als dat wel zo is..

 

RFX, tja.. misschien wel zo handig inderdaad :P Soms staar je je ook blind... misschien is dat toch wel een goed idee dan. Voortaan RFX voor binnen. En alle aarde wat nu over is mooi voor buiten in de potten of in de tuin toepassen.. Maar nog nooit zelf toegepast. Dat is 1 jaar  of  een keer of 6 te gebruiken nietwaar?

 

Sowieso wil ik mijn aarde hergebruiken en de info welke gegeven is, is zeer bruikbaar :) Meer info alsnog welkom :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja met RFX heb ik zelf geen ervaring,. 

De meeste kwekers die overgaan er op, zie ik na een kweekje of 3 weer terug gaan op aarde of coco's ... 

 

Grove coco's kan je ook wel een tijdje hergebruiken, het is idd een leeg medium (erg lage ec) door zelf wat aardeverbeteraar een paar dagen van te voren toe te voegen kan je daar ook een bodemleven in crearen en de voordelen daarvan gebruiken :) Grove coco's heeft als voordeel dat het ook snel weer in oude vorm terug komt en dus weer luchtig word.. 

die fijne komt stuk moeilijker weer terug.. maar goed.. veel lucht is dus belangrijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Buitenlucht said:

Dat is wel een goed punt inderdaad Johnny! 
Zo ver was ik nog niet. Maar, zoals bij mij.. als je dan ook allemaal andere planten hebt kunnen ze onmogelijk alles wiet-relateren toch? Al zou het me niks verbazen als dat wel zo is..

 

RFX, tja.. misschien wel zo handig inderdaad :P Soms staar je je ook blind... misschien is dat toch wel een goed idee dan. Voortaan RFX voor binnen. En alle aarde wat nu over is mooi voor buiten in de potten of in de tuin toepassen.. Maar nog nooit zelf toegepast. Dat is 1 jaar  of  een keer of 6 te gebruiken nietwaar?

 

Sowieso wil ik mijn aarde hergebruiken en de info welke gegeven is, is zeer bruikbaar :) Meer info alsnog welkom :) 

Je kunt er zeker van uit gaan dat ze het proberen. Ondersteunend bewijs dat je vaker hebt gedraaid.

 

Ruim een jaar, maar je zult toch ergens wel een beetje moeten aanvullen omdat je als je wortels gaat verwijderen na een ronde je wel iets weggooit en het ook wel iets inzakt/veranderd van structuur.

 

1 hour ago, karel kweker said:

Tja met RFX heb ik zelf geen ervaring,. 

De meeste kwekers die overgaan er op, zie ik na een kweekje of 3 weer terug gaan op aarde of coco's ... 

 

Grove coco's kan je ook wel een tijdje hergebruiken, het is idd een leeg medium (erg lage ec) door zelf wat aardeverbeteraar een paar dagen van te voren toe te voegen kan je daar ook een bodemleven in crearen en de voordelen daarvan gebruiken :) Grove coco's heeft als voordeel dat het ook snel weer in oude vorm terug komt en dus weer luchtig word.. 

die fijne komt stuk moeilijker weer terug.. maar goed.. veel lucht is dus belangrijk :)

De meeste kwekers die ik zie zijn er alleen maar blij mee en draaien ook nog eens meer.

 

Het wel een niet stoner proof manier van kweken. Omdat je geen buffer hebt kun je je geen fouten permitteren.

 

Bodem leven met hydro kweken Karel?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Johnny_sack said:

Bodem leven met hydro kweken Karel?

 

zekers,.. waarom niet?

@Wietefras doet zelfs op DWC iets van postieve schimmels toevoegen door zijn compostthee.. ;) 

 

Als je weet wat je doet kan het best hoor,.. @omni weet zelfs positive leven in steenwolslaps te krijgen, als je maar weet wat je doet is dat echt niet verkeerd hoor ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, karel kweker said:

Als je weet wat je doet kan het best hoor,

 

Daar zeg je iets heel belangrijks mee denk ik. De reden waarom velen blijven 'spelen' met het medium wat ze gewend zijn.

Je kunt 100 verslagen van a tot z lezen maar dat is en blijft theorie. En waarschijnlijk is er geen topic hetzelfde qua aanpak/ omstandigheid/ grootheid/ soort wiet..


Bij overstap kost het je dus altijd wel even tijd om het eigen te maken. Dit kost je vaak weer oogst en zo natuurlijk.. 
Maar wat Johnny zegt is ook een goed punt betreft RFX. Op aarde kun je nog eens wat laks zijn maar met RFX niet natuurlijk. 

 

Toch is het ene bodemleven niet het andere bodemleven denk ik.. Zal ook nog wel heel veel verschil in zitten denk ik?

Wormen zul je niet in RFX of slabs zien natuurlijk :P 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: geen wormen in slaps... 

 

Ja je moet zien dat je de juiste schimmels in je medium krijgt, die laten ook geen ruimte voor slechte bac's en komen die wel, dan zullen de goede die slechte wel killen :) 

De schimmels willen ook eten dus die moet je eerst voeden, en dan pas je planten op het medium zetten anders krijg je echt te korten door dat je bodemleven alles al heeft opgesnoept,.. later poept het weer voeding uit en dat is het moment dat je planten er op kan zetten en gewoon je planten kan voeden :) 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, karel kweker said:

zekers,.. waarom niet?

@Wietefras doet zelfs op DWC iets van postieve schimmels toevoegen door zijn compostthee.. ;) 

 

Als je weet wat je doet kan het best hoor,.. @omni weet zelfs positive leven in steenwolslaps te krijgen, als je maar weet wat je doet is dat echt niet verkeerd hoor ;) 

Naar mijn mening totale onzin. Bacteriën en schimmels zetten stoffen om in voeding zoals in de natuur gebeurd. Met hydro geef je minerale voeding hapklaar percies in de juiste verhoudingen ( EC PH) die de plant op dat moment vraagt en/of het gunstigste is.

 

Wat is dan de meerwaarde van schimmels?

 

Dit komt weer aan op een bio vs mineraal verhaal, het is puur persoonlijk.

 

 

 

 

 

 

 

2 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,,, dat is mij dus ook niet duidelijk..
Ik heb eerder onderzoek gedaan naar de natuurlijke verwerking van 'voedsel' bij planten.

Het is mij echter nogsteeds niet duidelijk.

Ik kan het niet beamen en niet tegenspreken.. al denk ik dat ook al geef je 'directe' voeding (/direct opneembaar) dat dan alsnog schimmels wel een rol kunnen spelen. Maar ik kan het niet verwoorden of bewijzen bovendien..

 

Dat is denk ik puur ervaring..? het zelf aanschouwen en ervaren/meemaken.. ? Ook al kun je het niet direct bewijzen, dat je het wel ziet in de resultaten

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Johnny_sack said:

Dit komt weer aan op een bio vs mineraal verhaal, het is puur persoonlijk.

 

 

Nou in mijn ogen heb je in het eerste deel wel gelijk het is een beetje bio en een beetje mineraal, ik maak gebruik van beide omdat het me goed bevalt :) .. 

 

Ik zal je ook uitleggen waarom de bio-kant me aanspreekt, 

Ik moet wel zeggen dat het voor sommige schimmels het wel handig is als ze zicht kunnen hechten, en dus niet altijd zal werken in een DWC bak. maar op steenwol en coco's gaan de goed schimmels zicht echten en zorgen dus ook daar voor een mooie omgeving voor de wortels, goede schimmels bevorderen de wortelgroei daarbij is het zo goede schimmels geen ruimte laten voor slechte schimmels wat ook erg handig is in een hydrocultuur waar je toch sneller tegen wortelrot aan kan lopen als kwekers op aarde (ja ik spreek uit ervaring alleen was mijn kennis toen nog niet echt zover). Goede schimmels die verdragen dus de slechte schimmels niet ze zien ze als soort van concurrentie en zullen deze dan ook om zeep helpen. Das al een hele belangrijke reden waarom het interessant kan zijn om op hydro de juiste schimmels te willen gebruiken. 

 

Dus het zorgt voor een betere start van je planten en voor meer bescherming verder in de kweek, 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor iedereen werkt wat anders.

 

Ik wil helemaal geen schimmels in mijn RFX. Daarom om de paar weken beetje waterstof peroxide. Heb je ook geen last van slechte schimmels. :P

 

Binnen kweek ik niet meer, laatste rondes waren wel op bio trouwens. 65ltr potten met allerlei bio toevoegingen, bio voeding, compostthee. Resultaat iets minder als op RFX maar niet schokkend minder, zal wel door de ervaring komen.

 

Ik kan dus best met beide uit de voeten maar hydro voelt gewoon beter. Ik hou van controle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat jij geen schimmels in je RFX wil, dat wil nog niet zeggen dat het niet werkt... of dat voor mij anders werkt als voor jou,.. het is een werking die gewoon natuurlijk is.. 

Waterstofperoxide dood alles, als je er op tijd bij bent of preventief inzet zal dat een hoop schelen ook.. alleen helpt dat je niet bij het ontwikkelen van je wortels..

 

11 hours ago, Johnny_sack said:

 

Dit komt weer aan op een bio vs mineraal verhaal,

Op deze manier wel ja

Maar zoals ik het bedoelde is het meer bio en mineraal ipv bio vs mineraal ;) ..... 

 

 

 

 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bij hergerbuik de pech hebt dat er een zaadje in grond komt heb je de volgend maal wel kans dat je ongewild een zaad kweekje doet (En ja het gebeurd echt) 

Maar ben een voorstander van hergebruik maar wel nakijken of je grond nog goed is.  Sla hem zeker niet te nat op want zo help je de grond o zeep

in grond zijn schimmels zeker een meerwaarde samen met wat vaste voeding om op te waarderen. 

 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Johnny_sack said:

Naar mijn mening totale onzin. Bacteriën en schimmels zetten stoffen om in voeding zoals in de natuur gebeurd. Met hydro geef je minerale voeding hapklaar percies in de juiste verhoudingen ( EC PH) die de plant op dat moment vraagt en/of het gunstigste is.

 

Wat is dan de meerwaarde van schimmels?

 

Dit komt weer aan op een bio vs mineraal verhaal, het is puur persoonlijk.

 

 

 

 

 

 

 

Bij hydro zet je schimmels en bacterien niet in om stoffen om te zetten naar opneembare elementen. Het gaat er bij hydro om het onderdrukken van pathogenen. Bepaalde organische stoffen kunnen ook helpen bij de opname van die opneembare stoffen.

 

Wellicht dat waterstofperoxide In RFX voldoende is, maar in DWC is het wat mij betreft kansloos.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now