• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
w4ckoweed

Eerste eigen kweek

49 posts in this topic

Phytochrome is present in one form in white/sun light and present in a different form after a period in the dark. Normally, the light form decays to the dark form after a few HOURS, but it is converted back again after a few MINUTES in the light. So, a seed on the soil surface gets enough light to keep the dark form of phytochrome low for sufficient time to prevent germination initiation. It is only when the seed is in permanent darkness that the dark form of phytochrome is active for long enough to trigger germination.

Vinden ze fijn ;) ik zet ze ook niet zo diep.

Verder is het klimaat lekker stabiel in een kast als je geen kas/tent hebt.

10 minutes ago, Rabarbarbaar said:

Phytochrome is present in one form in white/sun light and present in a different form after a period in the dark. Normally, the light form decays to the dark form after a few HOURS, but it is converted back again after a few MINUTES in the light. So, a seed on the soil surface gets enough light to keep the dark form of phytochrome low for sufficient time to prevent germination initiation. It is only when the seed is in permanent darkness that the dark form of phytochrome is active for long enough to trigger germination.

een zaadje 1,5cm ONDER de grond is in volledige duisternis ;-)

Ik ben een simpele boerenjongen en er wordt veel te veel universitaire prietpraat verkocht om een zaadje te doen ontkiemen, in PH water in zus water in tralala water in een koffiefilter omgekeerd in een kast, enz... 
misschien als je ouder zaad hebt kan je op die manier de kiemkracht en succes rate verhogen maar bij nieuw vers zaad moet je niet al te moeilijk doen.

Je schrijft het zelf: "Vorig jaar deed ik ze gewoon in stek en zaai grond in een donkere kast, 4 dagen later 100% opkomst." 
Dus waarom gaan voorweken of tussen papier als je de kans verhoogt dat je het zaadje of kiempje gaat gaan beschadigen bij het in de grond steken?
Zelfs in een donkere kast laten ontkiemen is niet nodig, onder de grond is het donker genoeg ;-)

1 person likes this

Ik kijk daar anders tegenaan.
De 'universitaire  prietpraters' zoeken uit wat beter is (ben ik zelf nog lang niet), het resultaat wordt gewoon vertaald naar de nieuwe grond, voeding, lampen of aanbevelingen achter op de zak (of het pakje zaden).
De boeren zijn echt niet zo simpel, die lezen ook de nieuwste prietpraat.
Jij zelf maakt ook gebruik van wat eigenwijze knoesten hebben uitgevogeld 5/10/50/500 jaar geleden. (aanname, maar over het algemeen waar)
Toen was het ook prietpraat :rolleyes:

Kijk bijvoorbeeld de LED ontwikkelingen, allemaal technische praat wat ik echt niet kan volgen, maar de resultaten mogen er wezen.

Verder gaf ik al aan, er zijn 1001 manieren.
Heb je er last van als ik dat in het donker doe ?

En absoluut zal het beter zijn (betekend niet dat jouw manier niet goed is) om de PH, EC, temp, LV en licht allemaal ideaal te hebben, als je de spullen en kennis hebt zeker doen.

In 12 uur komen ze niet uit, het zijn gewoon (bijna) volgezogen zaadjes op dat moment, geen kans op beschadiging zo, ook geen geavanceerde technieken, enkel t kaf van het koren scheiden.

Zo, ghehe, nu genoeg verdedigd.

Ik vind het mooi als je het op jouw manier goed voor je werkt.
Voor mij werkt mijn manier, en als iemand met 100 instrumenten wil ontkiemen vind ik dat ook prima.

Ik heb nog eens gekeken wat ik nou net gekocht had, het zijn deze plugs (niet rootit):

https://www.urbangardenshop.nl/webshop/steksystemen/steksubstraten/17944/romberg-coco-zweltabletten.html?search_string=romberg

Deze zwellen op van zodra ze nat gemaakt worden. ze hebben een klein kuiltje in het midden. Volstaat het dan om het zaadje hier onbedekt in te leggen en dan zo aan de "open lucht" te laten ontkiemen? Ze zitten ook in een plastiek bakje, een mini serre als het ware :-) 

Qua voeding (na 5 weken), heb ik deze meegekregen: http://perfectnutrients.eu/

Ik heb een flesje "basic nutrients", "silicium boost" "root stimulator" en "bloom booster"

Kan ik dan ook deze pluggen in hun geheel in de pot overplanten van zodra ze ontkiemt zijn, of hoe doe je dat best? Hoe weet ik dat ze "groot" genoeg zijn om ze over te zetten naar de 20l pot? 

Sorry maar ik ga nog veel vragen stellen, ik wil zo goed mogelijk de eerste kweek doorgaan :-D 

@KAYA74 gebruikt die ook volgens mij.
In zijn bruce banner vs gelato topic kan je zien hoe hij het doet.

1 person likes this

19 minutes ago, Rabarbarbaar said:

@KAYA74 gebruikt die ook volgens mij.
In zijn bruce banner vs gelato topic kan je zien hoe hij het doet.

Correct😁

Ik knip alleen....HEEL VOORZICHTIG....het "stofje: van de buitenkant eraf, dan uiteraard hele plug de grond in.

Met de nadruk op VOORZICHTIG....je wilt je worteltjes niet beschadigen.

GRTZ KAYA 

Top, dus als ik goed gelezen heb, de plugs best niet te nat maken dan? Zeker geen plasje water eronder? 

Ik denk dat ik morgen of volgend weekend ze maar eens ga laten kiemen dan :-)

in het “mini-serretje” wil ik ook een strook led lampjes kleven (voor eens ze hun kopje boven steken) gewone simpele “cold-White” led strip. Goed of slecht idee? Hoeveel uur licht geef ik ze dan best?

Hier laat ik het licht gewoon 24 uur aan de eerste paar dagen....daarna op 18/6.

Zorg wel voor voldoende en goed licht....koud wit is iig de goeie kant op:D

GRTZ KAYA 

Ok, de kogel is door de kerk dus het verslag kan beginnen :-)

Eerst en vooral heb ik 1ml van dit spul gemengd onder 1 liter water (met dit water zal ik dus de komende dagen de zaadjes blijven bevochtigen).

IMG_1090.JPG

Vervolgens de plugjes reeds wat nat gemaakt en de zaadjes in de kuiltjes gestopt:

IMG_1083.JPG

IMG_1084.JPG

Vervolgens nog wat natter gemaakt en het kuiltje wat afgedicht met wat overtollige grond bovenop de plug:

IMG_1085.JPG

Het "mini-serretje" heb ik voorzien van 2 rijen led strips (deze ga ik pas aanzetten van zodra hij boven komt, maar hier zie je reeds hoe het er gaat uitzien):

IMG_1086.JPG

IMG_1088.JPG

Ziezo, het enige wat ik nu nog even in de gaten hou zijn de plugjes want die zijn nog volop aan het opzwellen. Deze geef ik nog wat water bij tot ze volledig zijn uitgezet en ik zie dat ze volledig verzadigd zijn met water. 

Zo, binnenkort meer! Laat de raad maar komen trouwens

oh trouwens, waar bewaar ik ze nu best de komende dagen (welke temperatuur?) 

Ik zou ze in de veranda kunnen zetten maar daar loopt de temperatuur al gemakkelijk op tot 25-26 graden, dat is misschien te veel van het goede?

als ze in de veranda staan hebben ze zeker die extra ledstrips niet nodig, de zon geeft meer licht dan de leds wel opletten dat de temp niet boven de 30°C komt IN je kleine serre.  Zit je zaadje diep genoeg, 1 tot 1,5cm? als het niet diep genoeg zit geraakt het soms zijn schild niet kwijt
Met Dinafem zaad moet het zeker lukken dat is een zeer betrouwbare breeder. Kijk eens naar mijn eerste grow die nu net afgelopen is, was een White Widow CBD ook auto.

Zat ook met allerlei vragen maar is toch goed gekomen na heeeel veel lezen. Ook rekening mee houden dat de goed bedoelde adviezen voor foto's niet altijd opgaan voor auto's. Ik zou ze direct onder 20/4 lichtschema zetten en dat aanhouden tot het einde, dus zeker geen 12/12 om te bloeien. Na ong. 80 dagen kan je dan genieten van je eigen kweek.
Auto's houden niet van manipulatie, dus verpotten en dergelijke dus ben je beter om direct je plantje in haar eindpot te zetten. NIET toppen, tenzij je niet anders kan omdat je ruimte te klein is, LST kan wel. Auto's houden ook niet van te veel water of meststoffen kortom laat alles achterwege wat de plant stress kan veroorzaken want op 80 dagen is ze klaar of je nu wilt of niet

Het lichtschema kan ik niet kiezen aangezien ze in de serre gaan. Dus ze zullen het moeten stellen met het licht dat ze ontvangen. 

de zaadjes zitten geen cm onder aangezien de kuiltjes van die pluggen lang niet zo diep zijn maar ik kan er wel een laagje van de plagron aarde bovenop gooien?

nu zitten ze natuurlijk reeds in de pluggen.. ik denk niet dat het een goed idee is om de zaadjes er nu nog te gaan uit prutsen om ze meteen in de eindpot te stoppen?

de veranda is dan zeker geen goed idee, ik kan daar de temperatuur onmogelijk controleren en garanderen dat het niet oploopt tot 30 graden.

nu staan ze in een aparte ruimte waar de temperatuur vast 22 graden is (nu nog in het donker), moet ik er meteen licht op zetten?

OK, luxe dat je in een serre kan kweken, ideale startmoment, eind juli begin augustus ben je klaar, buiten duurt het iets langer dan onder lampen. 
Ga je ze in potten zetten of in de volle grond?
Zaadjes moet je zeker niet uit de plugs halen maar je kan de plugs nu al in de definitieve grond stoppen en er de hals van een petfles over zetten of een doorzichtige beker tot wanneer ze een dag oud zijn, zo creëer je een mini serre per plant.
Vanaf morgen loopt de temperatuur in de serre op tot +20 °C je kan ze direct naar buiten brengen dan is al dat gedoe met je miniserre en leds niet nodig, ze mogen gewoon direct het dagritme volgen.

Meteen de serre in? Ik ben wel vrij zeker dat het daar boven de 30 graden zal kruipen.. daarnet met de deur open was het daar echt wel enorm warm binnen.. kan dat dan geen kwaad in het vroege stadium? Kan ik dan niet beter wachten tot ze al wat blaadjes hebben vooraleer ik ze de serre in zet?

ze gaan trouwens in potten 

Als je nu al 30°C in de serre hebt ga je voor alles een probleem hebben wanneer het echt warm wordt. In mijn serre, met alles open, is het nu 22°C jammer dat ik ze niet kan gebruiken voor mijn planten, te veel passage van familie...
Als het de bedoeling is om ze in de serre op te kweken kan je ze maar beter van in het begin laten wennen als je ze achteraf van een koelere plaats in een hete serre gaat zetten kunnen ze misschien weer stress krijgen en dat wil je niet met auto's.

1 person likes this

Ok bedankt voor de tip! Ik kan morgen wel eens testen met de deur + raampjes open. Vannacht laat ik ze nog even in het donker ontkiemen en dan zal ik ze morgen na het werk meteen in hun pot zetten. Eventueel in de veranda waar het ook wel al warm wordt. Dan kan ik ze een dagje later in de serre zetten met alles open :-) 

Soms vraag ik me af of al dat lezen wel goed is :-D hoe meer je leest, hoe meer verschillende methodes die je tegen komt :P

las net dat je het zaadje net niet te diep mag steken.. ach ik zal me wel zorgen maken om niets :-) ze steekt zeker geen cm diep maar heb er een klein beetje plagron aarde op gelegd daarnet, kan ze al wat wennen aan de aarde waar ik ze binnen enkele dagen in ga planten.

binnen hoeveel tijd zou ik wat moeten zien boven komen? 

En om helemaal zeker te zijn: ze moet nog helemaal geen licht krijgen of zet ik ze morgenvroeg wel best in de veranda zodat ze wat licht krijgt? Deze nacht laat ik ze nog in het donker; morgenvroeg check ik of de plugjes nog nat zijn (verzadigd, maar zeker geen plas water onder de plug) en zet ik ze misschien meteen in de veranda. Van zodra ik wat zie kan ik ze meteen verplanten 

@wietie heeft wel een punt dat je met autoflowers wat voorzichtiger moet omgaan omdat ze een ingebakken groeitijd hebben, en je hoe dan ook je planten geen tijd tot herstel kan geven. 

De 80 dagen waarmee de zaden worden verkocht is wel gemeten onder de meest ideale omstandigheden. onder een lamp doen ze er al meestal langer over laat staan in onze klimaat je mag er geruist 10 tot wel 15 dagen bij op tellen. 

Om ze te kiemen moet je niet te druk maken, het zijn als nog best sterke plantjes, puntje waar je rekening mee dient te houden is  dat je ze niet direct in te rijke aarde zet. Het mooiste is saai en stek grond of iets van die plugs die je nu ook hebt, zelf gebruik ik graag jiffy7 :) .. Je moet de zaden natuurlijk geen 20 cm diep in de aarde stoppen nee, maar als je ze gewoon een cm of 2 diep doet is daar niks mis mee.. 

Hoe planten omgaan met warmte is ook weer afhankelijk van de soort, de eerst dagen wil je ze idd niet te warm hebben staan een 23c is mooi genoeg. Maar als ze wat ouder zijn kunnen ze over het algemeen wel wat warmte verdragen als je er maar rekening mee houd dat ze dan ook meer gaan drinken en verdampen. Niet je planten nu zeik nat zetten op warme dagen, dan kan je beter 2 of zelfs 3 x per dag een klein beetje water geven ;) 

1 person likes this

Wat betreft het water fever: gezien sommigen de eerste 24uur de zaadjes in een glas water leggen ging ik er van uit dat een beetje natter geen kwaad kon in de eerste dag? Ik heb het plugje gewoon verzadigd. Maw, water op gegoten tot er onderaan terug water uit liep. Dat water heb ik afgegoten. 

Vanmorgen heb ik nog gekeken en is hij nog even nat als gisteren. Ik water nu dus even niet meer bij. Ik heb ze nu gewoon voor het raam gezet in een kamer waar het continu 23 graden is (geregelde temperatuur) en ik heb de leds ook nog aangestoken. Het raam is gericht naar een kant waar amper direct zonlicht doorkomt. Van zodra er iets boven de grond uit komt kan ik ze meteen in de potten planten.

enig idee hoe lang dat gemiddeld duurt?

drie tot 4 dagen moet je normaal gezien iets zien bovenkomen. als ze te ondiep zitten komt het kopje boven met de schildjes er nog aan, de kracht dat ze naar boven stuurt ontdoet ze van het schildje als ze een 1-2cm diep zitten. Ik steek het zaadje ook in zaai en stekgrond in een 1l potje, na 8-10 dagen komen de wortels tot net aan de wand van het potje en als je ze dan verplant naar je rijke grond heb je geen vertraging. Een kuiltje maken die identiek dezelfde afmetingen heeft van je voorgroeipot en overzetten en je hebt geen stress.

large.IMG_20180216_164418644_HDR.jpg.d1f

Ik ken die pluggen niet maar die zullen dus niet diep zijn dus denk ik dat je best je plantje na 2 tot 3 dagen verplant.
succes er mee

Super, nog even geduld dus. Hopelijk komt hij snel boven :-D bij een eerste kweek stel je elke move in vraag :-) 

ik denk er trouwens aan om 1 plantje in de serre te zetten en de andere in de veranda en eens kijken welk verschil dit geeft. Het derde zaadje dat ik nog over heb kan ik ergens halfweg de zomer nog planten op dezelfde manier als de beste uitkomst (serre of veranda)

Plantjes doen het niet slecht, heb er 1ntje dat wat sneller groeit dan de andere. De kleinere is ook wat meer asymmetrisch dan de andere maar voorlopig lijkt alles ok te gaan :-)AC367386-826F-4C46-818B-E5B0A6A9DC4B.jpeg

20D36AE9-AE11-48A2-9BF4-91C4D77167B2.jpeg

2 people like this

Zien er idd goed uit.

Je kan de pot nog verder vullen met aarde lijkt me zo.