• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Grow Weed

arduino goden/guru's gezocht

54 posts in this topic

dit was een pm naar wietefras toe. maar er zijn er hier vast nog meer die hier mischien wel wat aan input over hebben/opweg kunnen helpen 

ik wil van m'n komende kweek dingen gaan loggen/verwerken naar grafiekjes.  denk dat jij mij hier wel een deelbij kan helpen ( heb al ea gevonden in je oude topic's )  maar wil tevens me led strips als het even kan ook meteen met arduino gaan sturen.

wil 2 temp loggers per ruimte gaan inbouwen 1tje op pot nivo ((laag)  en 1tje hoog rondom de toppen 

en dan komt er nog een upgrade aan. ik krijg een andere kast tot me beschikking. iets hoger dan wat ik nu had en met daarboven nog 2X2 lades. 

zijn zegmaar 2 kastjes met een tussen schot. 

dus zit te denken aan 1 voor groei 1 bloei. en dan bijde ruimtes apart aansturen en loggen met arduino. 

dan zou ik ook nog een lcd erop willen waarop huidige temp te zien is en  of de lamp aan of uit is. ( 1 lcd per ruimte ) 

kan dat met 1 arduino of heb ik dan meerdere setjes nodig. 

kan eventueel de arduino en led drivers in de oderste la monteren met de ledstrips aande onderkant. bovenste la ruimte denk ik me afzuiging te gaan verstoppen 

als er met 1 arduino gewerkt kan worden 

https://www.kiwi-electronics.nl/arduino-platform/arduino-boards/arduino-uno-rev3-atmega328

https://www.kiwi-electronics.nl/componenten-onderdelen/componenten/schakelaars-knoppen/4-kanaals-relais-module

of 

https://www.kiwi-electronics.nl/componenten-onderdelen/componenten/schakelaars-knoppen/8-kanaals-relais-module

4x https://www.kiwi-electronics.nl/componenten-onderdelen/sensoren/AM2302-bedrade-DHT22-temperatuur-vochtigheidssensor

:rolleyes:https://www.kiwi-electronics.nl/componenten-onderdelen/lcd-oled-displays/hdmi-5-inch-800x480-display-backpack-met-touchscreen

als er 2 arduino's nodig zijn 2 goedkopere schermpjes  

heb ik buiten de conectoren/draden dan nog meer nodig ( breakout boards oid) 

en hoe lastig is het omdie scripts te maken/bewerken/grafice weergave voor de linker of de rechter kweek omgeving weer te geven opde display  en eventueel de log/grafiek op/via die touchscreen te benaderen

met de touchcreen zou ik dan ook een optie willen om de relais te besturen/tijdsklok functie links\rechts 

2 people like this

maar dan wil ik eigenlijk ook wel meteen het onderste uit de kan. 

ik heb al een variac staan/ 

die wil ik dan ombouwen alatopic 

en ook opde dezelfde arduino doorzetten 

@Grow Weed was al aan het typen
Op zich is het allemaal niet zo moeilijk. Anderhalve maand geleden had ik nog nooit geprogrammeerd nu heb ik ook een arduino met grondtemperatuur DS18B20, luchttemp en luchtvochtigheid HDT22, grondvochtigheid met een zelfbouw resistieve sensor of een capacitieve sensor. Tot daar zeer basic.
Heb dan een LCD aangesloten, een RTC (want een arduino heeft geen besef van tijd) en een SD kaart module voor de logging, alleen vond ik het omslachtig om telkens die SD kaart uit te lezen en dan in Excell of google rekenblad een grafiek te maken.
De volgende stap was dan met een ESP8266 draadloos connectie maken en de gegevens doorsturen naar een app BLYNK en van daaruit stuur ik nog eens door naar Thingspeak.
Nu was ik vorige week met verlof en wou ik mijn plant water geven. Dus nog een relaismodule bij aangesloten en een 12V pompje een een beetje extra code deed de rest.
Ik ben geen programmeur laat staan een guru of god maar heb gewoon met code die ik vond op het net copy paste gedaan.

Er zijn tientallen instructables en ik vind die van MJROVAL zeer duidelijk, hij gebruikt soms een NodeMCU maar dat is het zelfde als een Arduino

vb
http://www.instructables.com/id/ArduFarmBot-Controlling-a-Tomato-Home-Farm-Using-A/

http://www.instructables.com/id/Automatic-Gardening-System-With-NodeMCU-and-Blynk-/

hij heeft er nog meer, kijk maar eens op zijn kanaal

Ik zal ook mijn project hier eens droppen als mensen identiek dezelfde sensors kopen en op dezelfde manier aansluiten zou het bij hen dan ook moeten werken.
Alleen ben ik niet in staat om 1 2 3 pasklare oplossingen te bieden voor hun persoonlijke noden, wil ik een uitbreiding dan ben ik daar eerst een paar dagen zoet mee om de code te zoeken en dan in mijn project te stoppen.
Ik heb nu nog een lux sensor, en CO2 sensor liggen en een EC sensor wil ik ook nog eens proberen

3 people like this

ik heb inprinciepe een computer inde ruimte waar de kast komt te staan. en kan eventueel een permanente usb kabel naar de arduino zetten voor uitlezen van de sd ( mits die usb benaderbaar is) 

wifi iig zeker niet 

Verder dan bluetooth wil ik ook niet gaan.. moet wel leuk blijven .. 

Het is leuk spul allemaal. Kom er helaas niet meer zo aan toe. Heb ook nog van alles liggen wat ik ooit een keer wil proberen :rolleyes:

Ja voor alles is wel een voorbeeld te vinden. Dat dan een beetje bij elkaar harken om er één geheel van te maken :)

^_^ das inderdaad een beetje waar ik mee bezig ben 

2 people like this

voor nu ziet het ernaar uit dat ik bijde ruimtes met een afzonderlijke arduino's ga regelen. moet nog ff kijken hoe ik het precies ga passen met de led strips en de afzuiging. maar denk eraan de leds gewoon op de onderste la te bevestigen. bovenste la de frontjes aan de onderste la vast knutselen en de boven frames weg halen zodat daar me afzuiger en filter kunnen hangen/verstoppen. dan moet ik wel van de onderste la de achterboven kant waarzijnlijk ietsje verzagen maar dat is geen probleem :ph34r: ( onderste la moeten ook gaten in komen voor doorstroom.) 

bodem van de onderste lades wil ik 4 vande tci linear ledstrips zetten welke per 2 geschakeld kunnen worden met arduino. eerste set schakeld in 2e set schakeld 15/30 minuten later in. en aan het eind schakeld 1 set 15/30 minuten eerder uit 

dan ben ik al een tijdje van mening dat ik een luie kweker ben. en heb vol intrese zitten kijken naar de watergeef dingetjes/   ik denk eraan bijde ruimtes te voorzien van een vorm van irigatie.  nou heb ik al een beetje zitten kijken naar wat er mogelijk is ;) zit te twijfelen gewoon 2 5 liter jerry cans te halen die te voorzien van een dop met 4 slangetjes. en dan 2 pomjes erop 1tje gekoppeld aan slangetjes/kraantjes de kast in. dit pompje zou aande hand van een sensor ( ben nog niet zeker over welke denk de improvisatie van wietefras ) omdat ik overal lees dat de standaard sensor hiervoor niet zo lang meegaan door corosie. maar de sensor bepaald of er water bijmoet of niet. en dan eventjes pompen. ( voor de zekerheid een 15 liter librabak zien te scoren/maken die in het kastje past voor als het ergens fout gaat en de 5 liter in1keer word door gepompt.

de andere pompt het rond door de slangetjes terug het reservoir in. zodat het niet constant stilstaat maar een beetje gemend blijft ( interval op de circulatie pomp 20 min uit 10 minuten aan) 

4e slangetje de can in zou loos zijn als beluchtings gat zodat het geheel niet uiteindelijk vacuum trekt.

als ik het alemaal goed heb kan dit door 1 mega gedaan worden. en kan die ondertussen ook nog alle data loggen (aarde temp. temperatuur van de omgeving. lv omgeving, de grondvocht dinges  lamp aan/lampuit  ect 

zo ziet het verlanglijstje bij aliexpres er ondertussen uit voor 1 van de growrooms. andere set kan later identiek opnieuw worden besteld. 

1x mega 2560

1X https://nl.aliexpress.com/item/new-Starter-Kit-for-arduino-uno-r3-mini-Breadboard-LED-jumper-wire-button/32268726242.html
1x realtime clock DS1302

1X voeding breadboard

1x data log/sd card/ realtime clock integrated    (ik wil de data log etry's aande hand van die clock laten loggen en de relays laten schakelen aande hand van de 2e maar wel de log tijdenen van de lampen/pompjes in een colum erbij omte controleren zegmaar)

1x dht21 am2301

1x ds1820

1x lcd keypad shield

1x 5 V 4-Channel Relaismodule ( deze kan 230 volt 10A schakelen zou genoeg moeten zijn voor 2 van de setjes leds en de pompjes. ( anders voor de pompjes een 2e externe vermogensrelay schakelen geen probleem heb nog wat finder's 16serie rond slingeren)

2X Adapter 9v 1000ma  (breadboard en arduino mega apart van spanning voorzien.)

dit set ziet er ook wel heel aantrekelijk uit voor watergeef "probleem" moet ik zeggen  

veder nog een beetje nagedacht over intere circulatie. heb uitgevogeld dat de arduino ook nog een fan aanzou moeten kunnen sturen ( of 2)  dus zitt e denken iedere arduino nog 2 pcfans aantelaten sturen die de lucht vanuit 1e hokje via de lades naar boven/beneden  blazen 

beetje van bijde XD 

4 people like this

Ik heb zo ooit een fan controller gemaakt voor mijn softbox met 0-10V/PWM aansturing:

large.20140914_Fanctroller_DSC5245.jpg.7

Op basis van een stappenmotor bordje wat in de starter kit zat.

Een later prototype had ik het schermpje vanaf gehaald en een 3-standen schakelaar erbij gezet om te kunnen kiezen tussen handmatig instellen (met de potmeter), fan uit, of automatisch regelen via de Arduino. dat bordje rechts is een Arduino Pro Mini (sterk verkleinde versie van de Arduino Uno).

large.20140929_FanControllerProto2_DSC52

2 people like this

ik heb nog niet echt een betrouwbare grondsensor gevonden/gemaakt die op wortelniveau het vocht meet...

15 hours ago, wietie said:

ik heb nog niet echt een betrouwbare grondsensor gevonden/gemaakt die op wortelniveau het vocht meet...

Daar heb ik ook nog naar gezocht op Aliexpress, omdat het volgens mij een must is als je bijv no-till gaat met sub irrigation enzo, maar alle sensors zijn spotgoedkoop, behalve een vochtsensor dan betaal je ineens 130,- voor een klein dingetje... dus hou me op de hoogte wat je kan vinden..

Growweed, je hebt mij geinspireerd om een growroom controller te maken. Ik heb soortgelijk spul besteld. 

Die solenoid valves die jij wil grbruiken voor je watergeven zijn verschrikkelijk. Ze gaan lekken, zullen doorlopen als de klep blokkeert je can beter een arduino relais nemen met een dc waterpomp. Dan schakel je de waterpomp naar de aanstand op t moment dat je water wil geven. Als je geen water wil geven zal die niet pompen en dus geen oans dat die je plant verzuipt.

ik zal je volgen eaangezien we vergelijkbarecplannen hebben.

Mooi knutselpakket GW.

Ga je plezier aan beleven.

1 person likes this

Ha, daar kun je wel even me voort ja :)

1 person likes this

kan je al behoorlijk mee spelen. Die capacitieve sensors heb ik ook en die doen hun ding in 5cm aarde, wil je dieper meten zal je de electronica moeten ingieten met twee componenten lijm of hars

1 person likes this

Pretpakket! wat een pakket man, echt wat voor in de winter ipv een vuurwerkpakket ;)
ff een screenshot hoor
Schermafbeelding 2018-04-25 om 23.35.17.png
lol,
mooie sensor Grow Weed, beetje kort dat staafje
Ja precies wietie
Of nu klagen op Ali dat ie te kort is en volgend jaar een lange kopen ;)

Ik zit trouwens wel echt met ideeen in mijn hoofd, waarom niet echt een disco maken, dat het ene blaadje wat kan bijkomen terwijl het andere de volle laag krijgt en dan weer andersom pulsen etc.. Ook rood beginnen en eindigen en in het midden van de dag veel blauw erin en dat dan geleidelijk laten verlopen..

Ik vind het met die arduino zooi wel een beetje van alles of niets, waar trek je de grens, wanneer is het overkill = het kost zo veel tijd om het te laten werken dat als het eenmaal doet wat je wil je plant is uitgebloeid zeg maar.
Toch kwijl ik ook bij het idee van lampen dimmers, fans en mist makers, en kleppen die in symbiose met elkaar werken, traploos, niet van klik aan klik uit, maar meer stappen..
Maar het blijft zo dat geen dag hetzelfde is, als je hydro kweekt heet het al weer meer zin..

De mogelijkeden zijn eindeloos, ik denk dat ik voorlopig nog even er met de hand bij blijf, ik ben er nog niet aan toe, maar uiteindelijk wil ik sowieso wel de fans automatiseren ja dat zou alvast heerlijk zijn, nu ben ik vaak tot 4 uur wakker om ramen dicht te doen, en als de lamp uit gaat de afzuiging een standje lager te zetten en de inblaas dimmer moet dan mee gedraaid,.... gedoe, maar anders zakt de temperatuur in het hok zo snel terwijl je dat soort dingen nu juist zo mooi kan regelen, ook al zonder sensoren..

nou ja goed succes!
En bedankt, :) voor de link.

heb hier nog wel een en ander liggen aan epoxy's/kit en smeltlijm en andere dingen om dingen waterdicht after werken 

@sunbeam ze hebben die blumat dingen ook een paar slagen langer ( die wietefras heeft omgebouwd is maar een kleintje maar heb er hier liggen die 25/30 cm de grond in gaan. en die mishien "ietsje" makelijker of op een andere manier soortgelijk wel aante passen zijn. 

dit arduino pakket zit oa een stapen motor. nou heb ik hier nog een 2.5A variac staan van me afzuiging die kan ik er dan eventueel later nog bijaan hangen. 

@Wietefras ik ga m'n 250 kub afzuiger eens openschroeven en eens goed op het type plaatje kijken..... vermoed dat de torin ook een stuurdraad heeft. maar weet niet zkr

1 person likes this

Het moet wel een vrij speciale fan zijn. Dat PWM verhaal werkt alleen met "direct drive" motoren. Dan zetten ze eerst de AC omnaar DC en met de DC wordt dan de motor aangestuurd waarbij die AC naar DC omzetting dan gedimt kan worden met een signaal. Middels PWM, 0-10V of een weerstand (uiteindelijk is dat allemaal hetzelfde).

1 person likes this

@Wietefras help paniek :/ 

20180502_165651.jpg

20180502_165707.jpg20180502_165643.jpg

aansluiten wil niet egt lukken :/

1 person likes this