• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Ik ben ook benieuwd! vooral naar het vershil tussen de 80 en 90 CRI 3500k. Ik wil wel eens weten of je in praktijk er veel verschil zal zien. 

En wat is de reden waarom youtube je video's verwijdert...? staat toch niets geks op? of music rechten en dergelijke?

• Like 2

De reden is onbekend, de muziek die onder mijn filmpjes staat kwam van YouTube zelf als auteursrechten vrij dus dat kan en mag het probleem niet zijn. 

Maar er zijn heel veel cannabis kanalen en videos verdwenen van YouTube verwijderd.. zelf denk ik om de weg vrij te maken voor de grote commerciële jongens

Mooie test Karel!
Alleen is dit natuurlijk pas het begin! Want er is wel al veel onderzoek gedaan natuurlijk, ik heb ook al heel wat uurtjes gelezen inmiddels en ook wel wat side by sides gezien op oa rollitup.... En ik zou mezelf niet Sunbeam noemen als ik dacht dat het niks zou uitmaken een beetje meer of minder cyaan..
Je kan hier nog veeeeeel verder in gaan natuurlijk, richting tri phosphor leds bijvoorbeeld, want je ziet het al; bij de zon belicht je even een wat breder frequentie gebied, zeg maar gerust het dubbele...
Dus ik denk zelf; als je het echt goed wil doen met substantiele verschillen, dan red je het niet met enkel blauwe fosfor als basis op je led substraat.
Volgens mij is dat ook waarom mensen die growen met Optic growlights (die far red, UVA en nog 2 soorten diep rood erbij hebben) erg te spreken zijn over de smaak ten op zichte van enkel warm witte led.)
Je zou ook nog cyan kunnen toevoegen. Maar fabrikanten hebben dat geprobeerd, maar later weer weggelaten, cyaan is nu niet de meest efficiente led... Dat geldt trouwens ook voor far red en uv leds.....
Ik kan me trouwens helemaal niet voorstellen dat hier niet allang testen van zijn, ik heb al vele combinaties gezien..

In de laatste editie van de grandmaster level show gaat Steven van HLG Canada er nog uitgebreid op in:
Wit licht = alle kleuren bij elkaar. Hij zegt dat die cyaan dip enkel is ontstaan door de techniek die is gebruikt.
Hij stelt dat de led technologie zo ver zal gaan dat elke kleur apart straks een hele hoge efficientie zal halen, niet alleen 450nm blauw zoals nu.
En dat we dus straks witte lampen kunnen verwachten die daadwerkelijk alle golflengten bij elkaar hebben. Die dus toch weer bestaan uit een grote verzameling mono kleur leds. De reden hiervoor is dat je altijd licht gaat wegnemen wanneer je eerst uit gaat van blauw fosfor dat je vervolgens gaat 'weerkaatsen' in andere golflengten...
De spectrum grafiek van zo'n verzamel led lamp zal dan veel meer lijken op die van zonlicht.

Verder kan je, als je eenmaal een soort display als lamp hebt,  eindeloos varieren met het kleurenspectrum.
https://californialightworks.com/using-spectrum-control-design-plant-aka-photo-morphogenetics/
De vraag is waar hou je op? Ga je ook infrarood bijvoorbeeld nog toevoegen omdat dit toch lekkerder is voor de plant dan dat je de lucht verwarmt om de plant heen?

Ik heb ook pagina na pagina zitten lezen op de Yuji site, op hun blog.. https://www.yujiintl.com/led-lighting-blog Yuji maakt 98CRI lleds, maar dit kost ze efficientie.
Ze raden daarom zelf voor planten tri phosphor technologie af....

Er zitten dus een hoop kanten aan dezelfde medaille. Je hebt wiet, licht en je hebt technologieen......

Hier is een side by side 80 vs 90 cri op rollitup, alleen ja je moet een account hebben als je de fotos wil zien.
https://www.rollitup.org/t/dhp-presents-citizen-cob-1812-3500k-80cri-vs-1812-3500k-90-cri.932990/
De conclusie is iig dat de 90 cri ietsje sneller gaat, maar na 3 grows was dat zelfs niet zeker meer... En dat schreven ze dan eerder toe aan de verschuiving van het spectrum richting diep rood..

Succes ermee maar!

gr

Sunbeam

• Like 2

6 hours ago, Mileudelict said:

Had dat niet met een nieuwe wet van dat gekkie in het wittehuis te maken?

Nope heeft te maken met de guidelines van youtube... Blijkbaar is weed niet toegestaan op YT. Want een Adverteerder kan er wel eens aanstoot aannemen...
Youtube is hard op weg zich zelf in de voet te schieten. Dat je de grootste bent, wil niet zeggen dat je dat blijft! 

wat een hopeloos gedoe zeg... Ze willen zeker alleen maar van die half tamme vloggertjes 

• Like 2

Maar dan word het toch gewoon demonitized ?
Er zijn inmiddels meerdere kanalen die 18+ content uit mogen zenden (zonder reclame), of gaat het dan enkel om tepels en gaat drugs te ver ?

• Like 1

19 minutes ago, Rabarbarbaar said:

Maar dan word het toch gewoon demonitized ?
Er zijn inmiddels meerdere kanalen die 18+ content uit mogen zenden (zonder reclame), of gaat het dan enkel om tepels en gaat drugs een plant te ver ?

fixed that for you

Ja blijkbaar, iemand die overal complotten inziet, zou zeggen dat er dan reclame gemaakt kan worden voor de farmaceutische industrie :)

• Like 1

Ehhh onzekere ikke weet niet waar dat op doelt haha, zie mezelf als vrij nuchter.

Maar dankje voor de fix, probeer het altijd als buitenstaander te zien.

Uiteraard vind ik het ook gewoon een plant. Echter mag van mij elke drug gelagliseerd worden.

• Like 1

Oeps. Genoeg topic vervuiling. Terug naar de LED.

Ga je hierna nog een aantal keer stekken van dezelfde moeder testen om het wat duidelijker te hebben of juist andere strains ?

1 plant per setup is niet doorslaggevend toch, het 0kan door 1001 factoren anders lopen ondanks ze dicht langs elkaar in het zelfde hok staan.

• Like 1

Succes karel. Mijn verwachting is dat de ene plant wat meer gaat doen dan de andere en de andere weer iets meer dan de ene. Herhaal de test 10x, en zet de planten dan steeds op een andere plek en dan weten we misschien meer.

Ik kijk rustig mee.

• Like 3

En nog een toevoeging: ik las net over tomaten en lichtrecepten en men concludeerde dat verschillende tomatenrassen ook heel verschillend op bepaalde kleuren reageren (soms heel positief en soms negatief) met soms een verschil van 20% in opbrengst. Het lijkt me sterk dat onze plant daar een uitzondering op is.

Conclusie: Jouw resultaat van de test geldt dus alleen voor jouw plantje en er valt niets uit te concluderen voor andere soortjes.

https://hortinext.nl/jaarrond-tomatenteelt-energiezuiniger-en-productiever-met-juiste-led-licht/

Een stijging van 20% is best aanzienlijk te noemen. Het mooiste is dus dat je die kleur (700-800 nm) apart kunt sturen, los van het witte licht.

• Like 1

Ben benieuwd wat het wordt. Al ben ik het met slablaadje eens dat het wel wordt lastig om echts iets zinnigs te zeggen met 1 plant per lamp.

Tests met verrood die ik met cannabis heb gezien laten vooral zien dat de kweek verkort wordt. Wat dan wel tot gevolg heeft dat er per kweek juist minder geoogst wordt.

Met tomaten bleek extra verrood de tomaat zoeter te maken, maar wel minder lang houdbaar. Dus ook op dat soort zaken heeft het blijkbaar effect. Al is het allemaal heel klein.

Zou eigenlijk wel een 3000K 80CRI verwachten in de test. Voor Citizen COBs is dat een efficienter spectrum dacht ik. Voor Samsung strips (LM561 smds) zeker.

Bugbee in de VS heeft veel tests gedaan met verlichting. Ook een test met meerdere spectra. Die zag een 5% verschil in opbrengst bij vruchtgewassen tussen paars licht (de hoogste score op de voet gevolgd door 2700K en 3000K) tov 4000K licht. De 3500K zat daar een beetje tussenin en 5000K kwam nog lager uit. 

• Like 2

12 hours ago, Wietefras said:

Zou eigenlijk wel een 3000K 80CRI verwachten in de test. Voor Citizen COBs is dat een efficienter spectrum dacht ik. Voor Samsung strips (LM561 smds) zeker.

Ja, 3500K 80cri Cree is nagenoeg dezelfde kleur als 3000k 80cri Samsung dacht ik!

• Like 1

Hier een mooie vergelijking, met pepers. Niet echt sluitend, maar leuk genoeg om te delen.

• Like 1

Leuk dat er zoveel belangstelling voor het topic is :) .. 

21 hours ago, Sunbeam said:

Dus ik denk zelf; als je het echt goed wil doen met substantiele verschillen, dan red je het niet met enkel blauwe fosfor als basis op je led substraat.
Volgens mij is dat ook waarom mensen die growen met Optic growlights (die far red, UVA en nog 2 soorten diep rood erbij hebben) erg te spreken zijn over de smaak ten op zichte van enkel warm witte led.)
Je zou ook nog cyan kunnen toevoegen. Maar fabrikanten hebben dat geprobeerd, maar later weer weggelaten, cyaan is nu niet de meest efficiente led... Dat geldt trouwens ook voor far red en uv leds.....
Ik kan me trouwens helemaal niet voorstellen dat hier niet allang testen van zijn, ik heb al vele combinaties gezien..

De  Optic growlights doen ze eigenlijk het zeflde truckje als met de disco verlichting, ze gooien meer blauw en rood in het spectrum. waardoor groen en cyan worden weg gedrukt. in mijn ogen voegen ze geen kleur toe, maar verdrukken ze juist de andere kleuren uit het spectrum.  

Dit is het spectrum van hun 5 watt leds die ze gebruiken, 

spectrum-opticled.png

Je ziet duidelijk pieken bij 420 tot 460 en vanaf 590 tot 700 

spectrum-opticled2.png

Ze gebruiken dan wel het witte licht om het te verhullen met de 3000k en de 5000k, maar als je ze bij elkaar voegt .. 

spectrum-opticled3.png

Dan blijf je topc die piek zien rond de 420/460 en bij 620 tot 680,.. 

Als je dan kijkt naar de grafiek van bijvoorbeeld de 4000K 90CRI , 

5aef00760d21e_SPECTRUMSTESTFORUM.thumb.JPG.37fed987a440fd59ba6e46aa60f391f2.JPG

Dan zie je dat het spectrum net zo breed is, maar dat er een veel mindere dip zit het gebied tussen de 460 600 nanometer en ook dat de afbouw een stuk minder stijl gaat met afbouwen vanaf de 680 na de 750 nanometer,. 

Wat in mijn ogen betekent er van alle kleuren meer in het spectrum van de Citizen zit dan in de Optic Growlights 

In de laatste editie van de grandmaster level show gaat Steven van HLG Canada er nog uitgebreid op in:
Wit licht = alle kleuren bij elkaar. Hij zegt dat die cyaan dip enkel is ontstaan door de techniek die is gebruikt.
Hij stelt dat de led technologie zo ver zal gaan dat elke kleur apart straks een hele hoge efficientie zal halen, niet alleen 450nm blauw zoals nu.

Blauwe licht zal altijd efficienter blijven dan rood ligt dit komt door dat de golflengte van blauwe ligt korter is, je dus meer fotonen krijgt in kortere tijd uit de zelfde kleur bij even veel watt. 

De reden hiervoor is dat je altijd licht gaat wegnemen wanneer je eerst uit gaat van blauw fosfor dat je vervolgens gaat 'weerkaatsen' in andere golflengten...
De spectrum grafiek van zo'n verzamel led lamp zal dan veel meer lijken op die van zonlicht.

In mijn ogen haal jij nu 2 dingen door elkaar heen, en dat is lichtspectrum en lichtsterkte. Het spectrum is nog niet perfect zoals je zelf ook al aan geeft is er een behoorlijk dip in het cyan en groene deel en 350 tot 420 is het nog helemaal niet aanwezig , net als als na de 650 .. daar zou je nog wel aanvullingen in kunnen doen.. maar in mijn ogen zou het mooiste zijn als dit allemaal uit 1 cob zou komen :)  

15 hours ago, Rabarbarbaar said:

Ga je hierna nog een aantal keer stekken van dezelfde moeder testen om het wat duidelijker te hebben of juist andere strains ?

1 plant per setup is niet doorslaggevend toch, het 0kan door 1001 factoren anders lopen ondanks ze dicht langs elkaar in het zelfde hok staan.

Voor de testen zal ik steeds de zelfde stekken (proberen te) gebruiken van de zelfde Blue Chocolate, om toch de vergelijk zo eerlijk mogelijk te houden, later kan ik altijd nog eens andere soorten ook gaan testen, maar ik wil eerst een duidelijk beeld hebben. En ik ben het er wel mee eens dat toeval een factor zal spelen,  daarom ga ik de test ook 2x doen. vaker kan wel, en zal bij echt rare uitslagen ook wel worden gedaan. Maar in eerste instantie doe ik elke test 2x met elke keer de lampen op een andere plek in de tent per test,  Het is met 1 plant misschien niet de meest wetenschappelijk aanpak. Maar het geeft in mijn ogen wel een indicatie. Ik heb geen mogelijkheid om 16 planten per lamp te gebruiken.  En dan nog is het maar een hele kleine test.. 

13 hours ago, slablaadje said:

ik las net over tomaten en lichtrecepten en men concludeerde dat verschillende tomatenrassen ook heel verschillend op bepaalde kleuren reageren (soms heel positief en soms negatief) met soms een verschil van 20% in opbrengst. Het lijkt me sterk dat onze plant daar een uitzondering op is.

Conclusie: Jouw resultaat van de test geldt dus alleen voor jouw plantje en er valt niets uit te concluderen voor andere soortjes.

Opzicht kan ik me nog voorstellen dat sativa achtige een andere spectrum willen dan indica achtige planten, of planten uit berggebied een andere spectrum zouden willen dan planten die meer aan de kust groeien. Maar het gaat over een algemene cannabis test, nu heb ik de blue chocoalete genomen omdat ik deze plant al jaren kweek. Mocht er echt verschillen komen die zo groot zijn als 20% dan beloof ik je dat er een test komt met een totaal andere soort om te kijken of dit verschil daarbij ook 2x voor komt ;) 

14 hours ago, slablaadje said:

Het mooiste is dus dat je die kleur (700-800 nm) apart kunt sturen, los van het witte licht.

Wat in mijn ogen meer effectief zou zijn is als je de kleur in de COB zelf zou kunnen verschuiven van kleur, ook ivm verdeling van licht.. 

13 hours ago, Wietefras said:

Ben benieuwd wat het wordt. Al ben ik het met slablaadje eens dat het wel wordt lastig om echts iets zinnigs te zeggen met 1 plant per lamp.

Zoals aangegeven ik heb niet de mogelijkheid om met veel meer planten per lamp te gaan testen. daarbij word de test 2x uitgevoerd. Het blijft idd een indicatie maar misschien wel 1 waar we wat verder mee kunnen experimenteren. 

Dan zou ik of op mindere wattage komen, of met meerder cob,  Citizen is beter om met meer wattage per cob nog efficent te draaien, dat is de reden dan we voor deze setup hebben gekozen. 

Die zag een 5% verschil in opbrengst bij vruchtgewassen tussen paars licht (de hoogste score op de voet gevolgd door 2700K en 3000K) tov 4000K licht. De 3500K zat daar een beetje tussenin en 5000K kwam nog lager uit.

5000k heeft weer een heel ander spectrum daarin heeft men zich meer gericht op het blauw, en is de rest de kleuren veel minder aanwezig. 

HTB1VmETSXXXXXb6XXXX760XFXXXL.png

Dan zie je ook direct dat de lijnen op zicht allemaal vrij dicht bij elkaar liggen van de leds die getest worden alleen dat de 4000k een stuk meer licht geeft in  het gebied van 460 tot 590 a 600 nanometer in het spectrum het meeste licht geeft.

2 hours ago, Sunbeam said:

Ja, 3500K 80cri Cree is nagenoeg dezelfde kleur als 3000k 80cri Samsung dacht ik!

Heb je hier vergelijkende grafiekjes van? 

Mooi die aanvullingen en ik snap ook echt wel wat je bedoeld @Wietefras, Maar ik ga niet uit van de PAR of McCree curve /spectrum. 

In deze test probeer ik juist zo dicht mogelijk bij het spectrum van de zon te komen.  

Maar goed ff tijd voor een tussentijdse update.. ik heb nog een filmpje in elkaar geknutseld van de groei periode , ze staan nog op de 11 liters, er is iets fout gegaan met de timelapse waardoor ik een deel mis van het overpotten naar de kuipen en ook nog een stukje mis van het hersel naar het trainen van de takken (erg jammer),.. ik zal na het weekend een nieuwe video maken van de eerst paar dagen 12/12, en elke keer 3 dubbel cheken of de camera wel loopt. 

Foto is wat later geschoten aan het begin van het filmpje.. 

Afgelopen vrijdag (4 mei) heb ik de planten over gezet van 11 liter in de 65 liter kuipen. 

DSC06840.JPG

Natuurlijk wat aardeverbeteraar er door :) 

DSC06850.JPG

plant in de pot... :) 

DSC06886.JPG

Wortel ontwikkeling bij alle planten was naar genoeg het zelfde geen rare verschillen. 

DSC06901.JPG

Plant meest rechts op de timelaps en de gezamenlijke foto's... zei staat onder de 4000k 90CRI

DSC06968.JPG

DSC06981.JPG

Plantje in het midden, deze staat onder 3500K 90 CRI 

DSC07021.JPG

DSC07036.JPG

Plantje helemaal links staat dan onder de 3500k 80 CRI

DSC07076.JPG

DSC07054.JPG

De pot ingewaterd met 5 liter water waarvan de EC 0.3 is en pH  heeft van 6.8 (kraanwater), de aardeverbeteraar doet de rest voor de eerst paar dagen.

Op zondag 6 mei ben ik de planten alle 3 gaan trainen... tyraps door de rand van de pot gemaakt en dan de plant langzaam wat uit elkaar buigen.... 

De planten vullen de kopervlakte van de pot nu voor 95 %  

Foto van de plant rechts in de tent onder de 4000k 90 CRIDSC07285.JPG

Plant in het midden van de tent onder de 3500k 90 CRI

DSC07227.JPG

En als laatste de plant helemaal rechts in de tent onder de 3500K 80CRI

DSC07320.JPG

Ik baal als een stekker dat ik de timelapse camera ben vergeten aan te zetten :(, Er zal heus nog een nieuwe trainingsronde komen deze kweek.. maar het blijft zonde. 

• Like 1

Omdat er maar een beperkte aantal foto's per post kunnen, heb ik nog een post nodig om even jullie bij te praten :) 

Nog even een complete overzicht van na het trainen van de planten.. 

DSC07333.JPG

plant rechts samen met de middelste plant... 

DSC07345.JPG

plant links samen met de middelste plant

DSC07352.JPG

Op maandag stonden de meiden er al weer zo bij

Rechts in de tent  (4000k 90CRI) met wat paprika en tomaat :wub:

DSC07354.JPG

midden in de tent. (3500k 90 CRI)

DSC07355.JPG

Rechts in de tent (3500K 80CRI)

DSC07358.JPG

Zodra de lamp weer aan is zal ik nieuwe foto's schieten en toch nog eens wat met me camera spelen want de foto's zijn niet erg naar mijn smaak.. 

Hey Karel opmerking tussendoor: Misschien kan je kleur codering gebruiken, een stickertje met een ander kleurtje voor iedere plant?
Dan hoef je niet meer zo veel te typen steeds, van; die is die en die staat daar etc... :) Scheelt tijd!