• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
gozah

Welke filter en hoe ?

Recommended Posts

Net nieuw op dit forum en ik kom gelijk met mijn 1e 2 vragen.

 

Omdat mijn huidige kweekkastje achteraf toch te klein is ( 60 x 60 x 100 ), heb ik een grotere tent gekocht.

De breedte was voor mij erg belangrijk, dus de keuze was klein.

Het moest 60 breed blijven.

 

Ik ben uitgekomen op een MarsHydro van 120 x 60 x 180.

Op zich een leuke tent, maar 1 ding snap ik niet en ik weet ook niet hoe dit op te lossen.

 

Het probleem zit hem bij de lucht inlaten.

Dit is gaas met een flap met klittenband erover.

Waar ik niet uitkom is hoe ik die luchtinlaten licht dicht krijg.

Bovenin zitten mooie gaten met hoesjes die je dicht kan trekken. Naar mijn idee zou dat onderin ook zo moeten zijn.

 

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen ?

 

Daarbij ben ik er nog niet uit welk filter systeem ik ga gebruiken.

Stilte is toch wel fijn, dus daar moet het aan voldoen.

Ik lees veel over een softbox.

Deze kom ik alleen tegen van 500m3 of meer.

Dat lijkt me wat te heftig, dus zou ik het flink moeten dimmen.

Op zich geen probleem, maar het is ook best kostbaar.

Is er voor dit formaat tent een goede stille oplossing buiten een softbox, of is dat toch het verstandigste ?

20180409_203411.jpg20180416_115656.jpg

Nieuwe tent.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn idd inlaat vensters om zo passief lucht in je tent te brengen.

 

Wat je kan doen is die tent niet volledig tegen de muur zetten (paar cm ervan af) en die achterste open zetten zodoende dat er lucht binnen kan.

Er gaat niet veel licht lang daar binnen komen.

 

Je kan ook 2 afvoerbuis bochten van 90° aan elkaar zetten zodat ze een S vormen en deze door één van de bovenste gaten steken.

Hierdoor maak je een lichtdichte inlaat.

Snap je mijn onzinnige uitleg een beetje? :)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Tune said:

Dat zijn idd inlaat vensters om zo passief lucht in je tent te brengen.

 

Wat je kan doen is die tent niet volledig tegen de muur zetten (paar cm ervan af) en die achterste open zetten zodoende dat er lucht binnen kan.

Er gaat niet veel licht lang daar binnen komen.

 

Je kan ook 2 afvoerbuis bochten van 90° aan elkaar zetten zodat ze een S vormen en deze door één van de bovenste gaten steken.

Hierdoor maak je een lichtdichte inlaat.

Snap je mijn onzinnige uitleg een beetje? :)

 

 

 

Die snap ik zeker haha

Het lijkt me dat aan beide oplossingen nadelen kleven.

Zie ik het verkeerd, laat het me zeker weten.

 

De 2 90° bochten lijkt mij de beste oplossing qua licht.

Maar de luchtstroming lijkt me dan verre van ideaal.

Het lijkt mij het beste om van onderaf de lucht binnen te laten, omdat ik van boven zal afzuigen.

 

De andere oplossing zal naar mijn idee nooit echt licht dicht zijn, dus zeker ook niet ideaal ( donker moet naar mijn idee ook echt donker zijn )

 

Het leek een mooie tent, maar hier is echt niet over nagedacht.

Goedkoop word misschien toch duurkoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt het is beter om vanonder lucht in te laten en van boven af te zuigen.

Hierdoor krijg je al een luchtstroom langs de planten.

 

Ik heb ook al gezien dat men een bak maakt met 3 schotten in langs waar de lucht kan stromen.

Zig zag zeg maar.....zo'n bak kan je eventueel maken van mdf hout en deze moet dan voor het gat onderaan.

Om het geheel goed te laten aansluiten aan je tent kan je dit vast schroeven langs binnen door je tent in de bak.

Als dat geheel nog zwart is geschilderd dan komt er echt geen licht door.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Tune said:

Klopt het is beter om vanonder lucht in te laten en van boven af te zuigen.

Hierdoor krijg je al een luchtstroom langs de planten.

 

Ik heb ook al gezien dat men een bak maakt met 3 schotten in langs waar de lucht kan stromen.

Zig zag zeg maar.....zo'n bak kan je eventueel maken van mdf hout en deze moet dan voor het gat onderaan.

Om het geheel goed te laten aansluiten aan je tent kan je dit vast schroeven langs binnen door je tent in de bak.

Als dat geheel nog zwart is geschilderd dan komt er echt geen licht door.

 

Top advies !

Ik ben nu al zo blij dat ik dit forum heb gevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de flappen wel open wilt zetten gebruik dan van dit soort spul om het licht buiten je tent te houden ? 

 

https://goo.gl/images/5tFpbM

 

Het is een soort koolfilterdoek denk nu niet dat het echt veel geur tegen gaat houden .. maar wel licht .. misschien ff 2 lagen over elkaar en test het ff door in je tent te gaan zitten je wilt echt geen licht lekken.. Het spul laat vrij makkelijk lucht door... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opzicht ook geen gek idee ... Filterdoek waar ik op wees is gewoon te krijgen bij de doe het zelf zaak als filterdoek voor afzuigkap ;) misschien wat makkelijkeren sneller te krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de filter ben ik hierop uitgekomen.

https://www.greensell.nl/a-26573634/softbox-met-koolstof-filter-setjes/softbox-500m3-met-can-filter/#description

 

Hierbij wil ik de volgende Variac aanschaffen.

https://www.greensell.nl/a-26585249/variac/variac-regeltrafo-500watt-aansluitkabel/#description

 

Ik neem aan dat dit meer dan genoeg is voor een tent van 120 x 60 x 180 met led verlichting.

Klopt mijn aanname ?

 

Dan nog een vraag over de softbox.

Hoe zal het geluid zijn als ik op de uitgang van de softbox helemaal geen slang aansluit ?

De box komt namelijk zeer dicht bij een raam te hangen, waardoor een slang eigenlijk alleen maar in de weg zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geluid van de softbox gaat meevallen. Een fan in de tent maakt meer herrie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Gozah. Het is zeker niet de bedoeling dat ik me op glad ijs ga begeven, want van softboxen/variac etc heb ik gewoon geen verstand, maar wellicht dat mijn verhaal je misschien tot een ander inzicht leidt, aangezien je met dezelfde afmetingen en wattage verlichting (200w led ?) gaat werken.

 

Ik heb destijds de volgende stille buisventilator aangeschaft http://www.jr-luchttechnieken.nl/epages/78413439.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/78413439/Products/%22s-vent%20silent%20U%22. Toegegeven,achteraf had ik beter voor een maatje groter kunnen gaan, voor slechts een paar euro meer. http://www.jr-luchttechnieken.nl/epages/78413439.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/78413439/Products/%22s-vent%20silent%20U%5B1%5D%22

Ik weet natuurlijk niet hoe je je bochten,slangen e.d. gaat aanleggen i.v.m. weerstand, maar ik denk dat 340m³  meer dan voldoende zou moeten zijn.

Deze stille buisventilator, daar ben ik gewoon  dik tevreden over, maar er is 1 maar: Op de laagste stand geeft deze een bromtoon en ik begrijp dat dit bij jou zwaar weegt.

Sinds deze 2e ronde heb ik echter totaal geen last meer van die bromtoon. Waarom ? Ik zuig 100% af, dag en nacht en hoor nu vooral de luchtverplaatsing.

Ik meen me te herinneren dat het ooit MisterX was die eens geopperd had om meer af te zuigen. Meer afzuigen is ook gewoon meer verse lucht/co2/zuurstof en ik kon me daar wel in vinden, vandaar dat ik dat deze ronde probeer, dag en nacht en tot dusver gaat het uitstekend.

Maar om natuurlijk ook met de lamp uit 100% af te zuigen, dien je natuurlijk ook bij te verwarmen, waarbij je je kunt afvragen in hoeverre dit opweegt. Ik denk over het algemeen dat mensen sowieso toch vaak zullen moeten bijverwarmen met de lampen uit, maar dit is meer vanuit de gedachte dat 24 graden volgens mij wenselijk is in de groei, dag en nacht en deze temperatuur in de nacht ook wenselijk is in het begin van de bloei. Ik ga er overigens wel vanuit dat je een optimaal klimaat wil bereiken en het liefst tegen geringe kosten.

Om bij te verwarmen heb ik zelf een 180 watt warmtekabel 2x langs de zijwanden getrokken en aangesloten op een temperatuurregelaar. Ik zit nu zelf aanvang bloei en mijn inschakeltemperatuur heb ik nu opgeschroefd naar 23,5 graden en de uitschakel naar 24,5 graden. Over een paar dagen zal dit 24,5-25,5 worden tot de 3e week bloei.

Bij het inschakelen duurt het circa 5 tot 6 minuten voordat de gewenste temperatuur is bereikt en circa 24 tot 25 minuten totdat deze weer opnieuw inschakelt.

 

Punt dat ik wil maken is dat ik dus met lamp aan circa 200watt kwijt ben voor de verlichting, slechts 26watt voor de afzuiger (hoop dat het geen typefoutje is geweest leverancier:lol:) en een niet noemenswaardig verbruik van andere zaken en dat ik dit ook in mindere mate (grofweg) kwijt ben met de lamp uit (180watt kabel die even dikke 5 minuten draait, rest kun je zelf uitrekenen) en dat tegen 100% afzuigen en een constantere nachttemperatuur, plus ik hoef de afzuiger niet eens meer aan te raken en regel het vooral met de lamp en/of verwarming.

 

Gezien je micro kweek, want dat is het volgens mij toch, schrik ik wel een klein beetje van zo'n 500 watt softbox die je dus vooral zal moeten gaan dimmen (denk ik). Tel daar andere zaken bij op zoals verwarming, clipventilator,voeding, misschien wil je er ook nog een airco op knallen of ontvochtigen of juist bevochtigen (ik doe daar allemaal nog niet aan), dan kan ik me voorstellen dat dit toch aardig in de kosten begint op te lopen.

 

Kan zomaar zijn dat ik ergens de plank mis sla, maar dit is mijn ervaring en advies naar jou toe en het is graag aan anderen om het een en ander onderuit te halen en per slot van rekening ben ik ook maar een beginneling. 

ik moet wel vermelden dat ik een verdomd goed geïsoleerd hokje heb gebouwd en geen tent, dus dat zal zeker van invloed zijn....

 

@Edit: Neem me niet kwalijk, heb verkeerd gelezen. Ik bedoel dus eigenlijk vooral die 500 watt Variac,  maar goed, ik hoop dat er alsnog mensen zijn die je beter kunnen adviseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw, wat een uitgebreide reactie, echt top.

Ik ga het morgen met wat meer aandacht lezen ( ik kom net uit mijn werk )

Maar het word zeker gewaardeerd !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vergelijkbaar tentje waarin ik een simpele badkamer buisventilator met de kleinste maat filter heb hangen. Was een setje van een 50 euro en werkt meer dan perfect. Stilte is weer wat anders. Het is geen oorverdovende herrie, je hoort hem wel. 

 

de hierboven beschreven buisfans lijken een goede vervanger te gaan worden! Zijn wel wat aan de prijs, alleen als dat echt de beloofde stilte oplevert wellcht toch wel waard.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kern van het verhaal is dat ik het zelf leuk en belangrijk vind om tegen zo weinig mogelijk stroomverbruik een optimaal resultaat probeer te halen en ik zou het persoonlijk jammer vinden, wanneer jij wellicht een iets beter resultaat haalt, maar dan tegen een stroomverbruik die bijvoorbeeld minimaal 3x zo hoger ligt. Als je een huisje koopt ga je echt wel letten op wat je oven, koelkast, koffiezetapparaat e.d. doet en pak je ook een watt-kosten-tabel erbij, maar goed, dat is mijn ervaring en ik ken jouw situatie natuurlijk niet:

* Ben je huurder bij een woningbouwvereniging, een all-inn huurder bij een particulier, of eigenaar

* Is je huis/flat/appartement goed geïsoleerd of niet, ga je boven kweken of misschien wel in de kelder, aanvoertemperatuur

* Hoe ga je afzuigen

* Misschien moet je wel juist veel met bochten, slangen e.d gaan werken, waardoor een 500m³ softbox gewoon precies genoeg is. Ik heb hier echt de ballen verstand van, maar begrijp dat je dit zeker niet moet onderschatten en toch denk ik dat 350m3 genoeg. overkill is prima, goed zelfs, teveel overkill zonde.

* Andere zaken die me nu niet te binnen schieten.

 

Het maakt in die zin ook misschien niet uit wat ik vind en natuurlijk hoef  ik jouw situatieschets niet te weten, want:

* Ik ben eigenlijk helemaal niet in de positie om iemand te adviseren

* Wat voor mij werkt, zou voor jou zomaar heel anders kunnen uitpakken

 

Een ander insteek van het verhaal is dat het misschien tot een ander inzicht leidt en  mensen triggert om te reageren. Per slot van rekening willen we elkaar toch gewoon helpen, ook om de juiste beslissing te nemen.

 

@L3dnov.Ik heb bewust gekozen voor een buisventilator, passend bij de afmetingen van mijn hokje (ging maar net, was toch groter dan ik dacht), en uitgerekende verversing lucht bij led, maar toch ook gelet op :

* Ik verkies een metalen behuizing boven plastic

* Ik wilde een zwarte uitvoering

* Thermostaat/regelaar sprak me wel aan

* Een waardige 'stille' kwalitatieve variant

Om er vervolgens achter te komen dat ook deze 'gewoon' een bromtoon heeft op de laagste stand, zoals ik dat wel vaker heb gelezen, maar zoals eerder vermeld, ik heb daar geen last meer van, ben ook dik tevreden en die marketingpraatjes bij alles wat verkocht wordt, ach ja.....

 

Onderschat inderdaad 'trillingsoverdracht' niet, weeg het goed af, maar ik zou zeggen: zoek een zo groot mogelijk bereik van reacties en zoek het meer in de categorie 'buisventilatoren',  bouw er desnoods zelf een kastje om, fatsoenlijke slang erop (sono connect bijv), passende filter en je bent waarschijnlijk nog steeds minder geld  en stroom kwijt, dan wat je zelf eerder aankaartte . Succes !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reuze bedankt voor jullie reacties, het was zeker nuttige info die me in ieder geval verder deed nadenken.

 

Ik woon in een huur appartement, dus stilte is dus erg belangrijk.

Op de 1 of andere manier heb ik een beter gevoel bij een softbox.

Maar  500m3 lijkt me inderdaad wat veel.

Dus ik ben verder gaan zoeken en ben de volgende tegen gekomen.

 

https://luchtbehandelingstore.nl/product/metalen-softbox-air-fan-250m3/?gclid=EAIaIQobChMIs9nJoMKM2wIVAQDTCh2omgnGEAQYAyABEgJFvPD_BwE

 

250m3, metaal en wat helemaal perfect voor mij is, de inlaat en uitlaat staan haaks op elkaar ( en de inlaat zit ook nog eens op precies de juiste plek.)

 

Het idee is om mijn filter in 1 lijn met het linker gat van de tent op te hangen, dit met een heel kort stukje slang op de softbox aan te sluiten die op precies dezelfde hoogte komt te hangen. Doordat de uitlaat hier haaks op staat, kan de tent heel dicht in een hoek van mijn kamer komen te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook eens bij JR-luchttechniek. Die hebben standaard overal torin motoren in zitten welke volgens vele op internet toch wel de voorkeurkrijgen ivm het perfect dimbaar zijn zonder brom (mits ook de juiste dimmer gebruikt wordt)

 

Ik gebruik hun 250m3 softbox in combi met een 300m3 filter ook bij hun gekocht. Mijn zelfbouwkast heeft ongeveer dezelfde maten als jouw tent en hierin heb ik 200watt aan led cobs hangen.

Ik dim de softbox met een variac tot 90 a 100volt en zo is het in de kast met lampen aan 3 graden warmer dan erbuiten. Lampen uit 1 graad verschil.

 

Je moet hem alleen wel handmatig een btje verstellen op de warmere of koudere dagen. Voordeel hiervan vind ik dan weer dat je altijd zelf kan inspelen op de situatie, of het nou je lv of je temp is die te hoog is je kunt altijd zelf bijstellen. Iets wat met veel andere dimmers volgensmij niet kan.

 

Deze softbox kan je op deze manier bijna niet horen en zoals eerder hierboven genoemd ga je fan in je tent veel harder horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.S. let er wel op dat je waar je ook koopt goed aangeeft hoe je in en uitblaas moeten komen. Ik had JR-luchttechniek omschreven: als je in de inlaat kijkt moet de uitblaas daar links van.

En wat kreeg ik geleverd... uitblaas rechts.. dus zelfs dan kan het nog fout gaan. Gelukkig ben ik vrij handig en ik had hem in no time zelf omgebouwd (in overleg met leverancier) omdat dit sneller was dan een nieuwe laten opsturen en ik niet wou wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, goede tip !

Ik ging er van uit dat ze altijd geleverd worden zoals ze op de afbeelding staan.

Het is voor mij erg belangrijk dat de uitlaat links zit.

Dit voorkomt toch weer een teleurstelling.

Thanks !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/16/2018 at 17:17, greentjeonatrip said:

Ik denk over het algemeen dat mensen sowieso toch vaak zullen moeten bijverwarmen met de lampen uit, maar dit is meer vanuit de gedachte dat 24 graden volgens mij wenselijk is in de groei, dag en nacht en deze temperatuur in de nacht ook wenselijk is in het begin van de bloei. Ik ga er overigens wel vanuit dat je een optimaal klimaat wil bereiken en het liefst tegen geringe kosten.

24c als nacht temperatuur? Dure hobby en nergens voor nodig, planten gaan minder snel ontwikkelen als de temperatuur onder de 15c komt. Natuurlijk is het weer per soort verschillend maar met 15c kan je wel van uitgaan. De verschil in dag en nacht temperatuur wil je niet ye ver uit elkaar laten lopen ..maar een graad of 8 tot 10 kan niet zoveel kwaad, wordt het verschil groter zul je meer strek krijgen in je planten. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Karel.

*Zaailingen/voorgroeien doe ik nu nog in hetzelfde hokje. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat in deze periode de dames het beste gedijen bij (het liefst een constante temperatuur) 24 graden, dag en nacht.

* Uit het volgende topic :

lees ik in dit stukje:  Deze temperatuurs-beïnvloedingstechniek werkt het beste bij het 12-12 lichtregiem. Dit komt goed uit omdat we weten dat tijdens de 12 uur nacht het hoger aandeel aan auxine voor meer celstrekking zorgt en we dit dus kunnen beperken door de nachttemperatuur te beïnvloeden. Wanneer we naar 12/12 gaan verhogen we de nachttemperatuur naar 25-26° C. (Thermostaat aangestuurde kachel)
Tijdens de eerste 21 dagen na omschakelen van 18/12 op het 12/12 lichtregiem vertonen de meeste strains de grootste internode groei, waardoor dit het moment is om deze techniek toe te passen. De plant vormt nu het framewerk waarop de gehele verdere bloei berust is en ook de uiteindelijke budstructuur.

 

Waarschijnlijk heb ik dit verkeerd geinterpreteerd, maar ik ben in de veronderstelling dat hier in de eerste 21 dagen bloei een nachttemperatuur van 25-26 graden zelfs wenselijk is (misschien moet ik het hele stukje nog eens goed lezen).

* Mijn hokje is heel goed geïsoleerd, de rest eromheen echter niet. Houdt in dat ik in bepaalde mate (nog) afhankelijk ben van de aanvoertemperatuur. Dat betekent momenteel dat 30 graden of zelfs meer, niet ondenkbaar is en probeer ik juist om die reden het verschil tussen dag en nacht klein te houden, waarbij wederom 24 graden voor mij een zogenaamde veilige marge is.

* Aangezien ik mijn hokje van top tot teen bekleed heb met folie die de warmte uitstekend en relatief lang vasthoudt denk ik vooralsnog helemaal niet dat het een dure hobby is om in deze 'warme' periode mijn nachttemperatuur op minimaal 24 graden te houden. Ik denk dat het weinig verschil uitmaakt of mijn in- en uitschakeltemperatuur bijvoorbeeld ligt bij 20,5- 21,5 graden of 23,5-24,5 graden. Ik vermoed dat de warmtekabel in beide gevallen ongeveer dezelfde prestatie gaat leveren, omdat ik slechts een marge aanhoudt van 1 graad . Als ik langs de 'wanden' voel is dit gewoon als aangenaam aan te merken en constateer dat mijn hokje relatief lang de warmte vasthoudt, ook omdat deze dus goed geïsoleerd is. Het hangt natuurlijk wel in zekere zin af van de aanvoertemperatuur, waarbij het bij de 'koudere' nachten een iets ander verhaal zal zijn. Daar komt bij dat ik nog niet de ervaring heb om te vast te stellen dat bij een bepaald soortje het 'verschil' best wat groter mag zijn. Ik begrijp uit jouw verhaal dat als het even kan een verwarming 's nachts helemaal niet hoef aan te staan, echter weet ik per definitie zeker dat met de temperatuurregelaar/kabel ik in ieder geval een constante nachttemperatuur heb en fluctuatie in ieder geval niet op de loer ligt en dat geeft mij op zich wel een 'fijn' gevoel.

 

Niettemin klinkt het natuurlijk als muziek in de oren wanneer ik tegen nog minder stroomverbruik ook gewoon een optimaal resultaat zou halen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon tussen de min. en max. temperatuur blijven en je bent al een heel eind!

Lekker draaien en stukje voor stukje wat dingen aanpassen en verbeteren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now