• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
Rayman

Verlichting??? Allemaal keuzes...

Recommended Posts

Dag mensen,

Ik wil graag wat advies over verlichting die past bij mijn kastje.. Ik heb namelijk 3 verschillende kastjes bij elkaar. 1 is voor het ontkieming van de zaadjes. Tweede is groei en derde bloei. 

Dit zijn de metingen:

Ontkiem kamer   70(diepte) x 30(breedte) x 46(hoogte) CM ------ Zijn beide in 1 kast.

Groei kamer        70(d) x 30(b) x 76(h) CM ---------------------------/

Bloei Kamer        70(d) x 61(b) x 122(h) CM (nog niet gemaakt, zal gebeuren binnenkort)

Bij het bloeikamer zou ik ook wel willen scroggen, zal meer info over dat moeten opzoeken.. Ik zoek natuurlijk niet zo snel naar een LED van 200 euro ofzo. Dat koop ik wel wanneer ik meer vertrouwen in mijzelf heb en kwa ervaringen mijzelf heb verbeterd. Wat zou de beste oplossing zijn voor het groei en bloei kamer? Kan ik ook gewoon voor het ontkiem kamertje zo'n TL buis halen van 58w en een TL montagebalk van praxis.. Ik heb gehoord dat met TL verlichting en spaarlampen heel weinig zullen helpen bij het groeien en bloeien, welke keuzes heb ik. Een HPS set kost me al rond 100 euro toch? of kan ik het ook goedkoper vinden?

Zo veel keuzes.. Dan heb ik ook nog gehoord kwa de verlichting sommige meer warmte afgeven dus moet ik ook iets aan mijn ventilatie doen.. Ik heb bij het ontkiem kamertje boven in het hoek een gat gemaakt van 12cm en bij de groei kamer beneden in het hoek een gat van 12cm. (Ontkiem en groei kamer zijn beide 1 kast maar zit er plank tussen) Wil namelijk gebruik maken van PC fan's. Zal dat ook goed uitkomen? Dan kan ik ook zo'n Voltage regulator Voltage Speed Controller kopen van aliexpress en die aansluiten aan de fan boven in het kastje als dat nodig zou zijn..

Hoor graag jullie advies! feel free om ook van mij iets te vragen!

Ray

Spaarlampen vallen sowieso af. Dat is echt weggegooid geld.

HPS eigenlijk ook, want dan kom je in de lagere regionen vanwege de hoogte en dan zijn er veel betere alternatieven te vinden.

Blijft over TL/PLL en LED.

Voor ontkiemen heb je eigenlijk niet heel veel nodig, bij de IKEA heb je al een leuk LED armatuurtje wat ervoor geschikt is. 
Ik begrijp dat je de kast al in elkaar hebt zitten. In hoeverre is het nog mogelijk het ontkiem gedeelte en groei bij elkaar te voegen? Anders gezegd, waarom heb jij dit apart?

Als het eigelijk geen probleem is om die delen bij elkaar te voegen, dan kan je met TL/PLL heus wel wat in elkaar fietsen waar je een hoop lol mee gaat beleven. 

Voor bloei zijn er ook wel leuke opties zonder dat je gelijk de hoofdprijs betaald. HIER bijvoorbeeld heb je al een leuk setje voor weinig. Desnoods koop je er twee setjes:) 
Even verder kijk op de site en je ziet eventueel ook setjes waarmee je kan ontkiemen/groeien.  

Hé! Bedankt voor de reacties. Ik dacht ik maak een ontkiem kamertje en een groei kamertje apart zodat de hoogte wat verminderd en de lichtbron meer impact zou hebben. Maar ik kan uiteraard het plankje weghalen en het word 1 kast. 

Ik zie de TCI ledstrips als een goede keuze voor de bloei!! als ik voor TL zou gaan voor het groei zal 3x Philips TL-buis TL-D koud wit 840 58W G13 goed uitkomen? ze kosten namelijk op dit moment heel goedkoop bij praxis! 7 euro voor een buis... 

Ik heb ook gehoord over CFL lampen.. hier: http://www.dutch-growshop.com/verlichting-1/cfl-lampen-125w-200w-250w-groei-bloei Zullen deze ook een goede uitkomst voor mij brengen als ik het zou gebruiken voor groei EN bloei? ze kosten best wel goedkoop vandaar haha:lol:

Thanks

Nee, CFL lampen zijn spaarlampen en dat kost je meer, dan het ooit op gaat leveren. 

De TL buis die jij aanhaalt is volgens mij een vrij lange buis, of ik moet mij vergissen en andere buizen door de war halen. Want over deze buis hebben we het toch? Die gaat namelijk niet passen in je hokkie :) die is anderhalve meter lang.

JE zult dan of een ander vermogen moeten kiezen of je hok groter maken :D

Kijk anders eens naar PLL met 2g11 voetje. wordt ook gebruikt in de TNeon armaturen en dit zal ook voor de groei wat leuks opleveren. Kan je ook gelijk veel koelere kleuren hangen. 

56 minutes ago, L3dnov said:

Nee, CFL lampen zijn spaarlampen en dat kost je meer, dan het ooit op gaat leveren. 

De TL buis die jij aanhaalt is volgens mij een vrij lange buis, of ik moet mij vergissen en andere buizen door de war halen. Want over deze buis hebben we het toch? Die gaat namelijk niet passen in je hokkie :) die is anderhalve meter lang.

JE zult dan of een ander vermogen moeten kiezen of je hok groter maken :D

Kijk anders eens naar PLL met 2g11 voetje. wordt ook gebruikt in de TNeon armaturen en dit zal ook voor de groei wat leuks opleveren. Kan je ook gelijk veel koelere kleuren hangen. 

Owwwwwwwwww. Ik zie helemaal niets bij de bijschrijvingen van deze TL buis dat het 60cm is... Helemaal mijn fout hahaha. Ik heb dit gevonden: https://www.desjop.nl/nl/a/kas-verlichting/secret-jardin-tneon-armatuur-propagator-versie-2_0/10000286/15834 Ziet er goed uit toch? metingen passen ook perfect bij mijn kast. krijg er ook nog lampjes bij.. bij een ander website koste de armatuur al 60 euro excl lampen!

was de link vergeten te plaatsen, https://www.lampdirect.nl/philips-tl-d-58w-840-super-80-master-150cm-koel-wit is welke bedoel :)

ja zo een Tneon is dan al kant en klaar, als je een beetje handig bent, klus je wat zelf in elkaar. Die Tneon lampen zijn vrij duur vergeleken met andere buizen en die andere buizen zijn vaak nog beter ook!

Maarja, voor beetje groei, is het zat eigenlijk ;)

Als ik zoiets als dit Dit koop voor het bloei of misschien ook groei? en probeer ik te scroggen. Zal dit wel lukken? Als ik bijvoorbeeld 6 spaarlampen van 6500k 24w Totaal 8700lm  wil aanschaffen met de benodigheden kwam ik rond 40/50 euro uit. Zelfde geldt voor PL en ook TL, maar ja ik hoor wel veel goede verhalen over LED.. en deze LED is natuurlijk wel heel goedkoper dan de 500/600 euro LED's.

Zal ik toch wel een "decent" gram krijgen van mij planten? kwa verlichting bedoel ik hé.. Ik weet dat het ook natuurlijk belangrijk is hoe iemand zijn planten verzorgd kwa voeding enz enz...

je kijkt beter naar die ledstrips die GW je al heeft geadviseerd   prijs/kwaliteit ga je niet beter vinden  en laat die chinese brol voor wat het is ze gaan stuk en geven geen opbrengst

Interessant die strips voor groei :D , moet ik ze alleen ff voor 6500K vinden.

En qua umols etc zit die ook wel goed?

@Rayman ga voor led oid, HPS is tegenwoordig weg gegooid geld zowat ;) Zeker met die hoogte waar jij mee wilt gaan werken ;)

Zelf groei ik voor onder 3000K en dat werkt ook prima, maar wellicht gaat 4000K beter (mogelijk kortere planten althans).

Ben zelf ook heel tevreden over die TCI strips voor voorgroeien. Zie ook mijn thread over een TCI armatuurtje. Is echt super makkelijk en goedkoop om daar een armatuur mee te maken.

Als je iets meer koeling wilt dan werken U-profielen beter. Ik had ook een armatuur met 5000K Samsung strips gemaakt en dan met U-profielen, maar die kan ik zo snel niet terugvinden in die thread. Zelfde idee, maar dan met U profielen ipv slijtstrips.

Wil graag nog een keer een vergelijking doen met 3000K, 4000K en 5000K ledstrips en dan een 6500K T-neon ernaast. Vooralsnog heb ik 3000K en 5000K led strips hangen in het stekken wortel/voorgroei/moeder hok en ik zie eigenlijk geen verschil. Al hangen ze in dezelfde ruimte (met overlappend licht), dus dat zegt waarschijnlijk ook weer niet zoveel.

• Like 1