• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
MisterX

VoedingsTekorten op Omnipotent

Recommended Posts

Goeie middag allemaal.

Ik gebruik nu al meer als een jaar Omnipotent.nu heb ik voor de eerste keer een voeding tekort wat zou dit kunnen zijn?

Ik krijg roden vlekjes op de bladeren bovenin de plant.Het doet mij denken aan een Calium te kort

De info:

Strain: LA Confidential

Ferto Meter geeft groen aan. PH 5.8 Voedingswater EC 1.8   Kraanwater EC 0,7 MEDIUM: kokos

een ander hokje heeft het zelfde, Het enigste verschil is dat daar 1x per week CAL/MAG van Aptus word geven

P.S let niet op de wat lichte kleur van de bladeren het beeld vertekent wat door het LED licht

large.20180926_202838.jpg.67e5baa1358b5b

@karel kweker @omni

"Roest", dat heb ik vaker  gehad op cocos!

Mijn oplossing is altijd 'epsom salts' (bitterzout), dit is Magnesium maar hielp mij om het Calcium beter op laten nemen. Teveel verstoort wel weer de balans en voorkomt Calcium opname, dus 1 theelepel is genoeg op 10 liter water!!

Geef het meestal 2x; einde van voorgroei begin bloei & tijdens 3-4 weken bloei. Cocos houdt in principe de voeding vast en de plant neemt op wat hij nodig heeft. Als je teveel PK boosters geeft in cocos dan kun je dit soort problemen krijgen zo ver ik heb begrepen naar mijn zoektocht om de roest op te lossen ;-).

In Omnipotent zit al Ca en Mg.
Dat extra geven vestoord de voeding alleen maar.

Verder zou ik de helft van het kraanwater vervangen door demi water zodat de totale EC niet boven de  1,4-1,6 hoeft te komen.
Nu is de totale EC te hoog, net als de Ca/Mg carbonaat gift.
Omnipotent is immers afgestemd op zacht water.

Groet, Omni

• Like 1

Heb je die foto's gespoeld voor je de planten erin plaatste?

Ik zou de drain eens opvangen en die my en er eens te checken.

10 hours ago, omni said:

dat is wel ff iets wat ik nu zekker ga onthouden zit hier met een kraan ec van 0.8 

deze vlekjes heb ik met meerdere soorten voeding gehad.  boron tekort ? marijuana-deficiency-chart-jorge-cervantes.thumb.jpg.e26f504f1795bd3c682b0d015f9c9a20.jpg

Was gisteren ff bij SpeesCees en toen hadden we het toevallig over roestvlekken.... of dit dat ook precies is weet ik natuurlijk niet.. maar hij had het er over dat het ijzervergiftiging is. En dat je dan je dan alleen maar afgezuurd water met bacterieel moet geven (dat bacterieel eerst ff opkweken door een nachtje in het water met luchtpompje te laten staan). Dat bacterieel eet dan alle ijzers op en schijt voeding uit.

Maar goed, of dit dat ook is....

In Omnipotent zit al Ca en Mg.
Dat extra geven vestoord de voeding alleen maar.

Verder zou ik de helft van het kraanwater vervangen door demi water zodat de totale EC niet boven de  1,4-1,6 hoeft te komen.
Nu is de totale EC te hoog, net als de Ca/Mg carbonaat gift.

Groet, Omni

ik zou het raar vinden als het aan de EC van me water ligt. 5 andere ronde's was dit ook geen probleem

Toen ik nog wel 40% Osmose water gebruikte kreeg ik juist weer Calsium te korten vandaar dat ik gestopt was met de osmose water

heb 2 tentjes 1 met cal/mag en 1 zonder cal/mag. ook het tentje zonder cal/mag heeft het

Ga niet meer beginnen aan osmose water veelstee veel gedoe. ook op hard water moet het gewoon werken.

fertometer is nog steeds groen overigens

Is je verdamping wel op orde?

On 7-10-2018 at 09:29, Stoney said:

hij had het er over dat het ijzervergiftiging is. En dat je dan je dan alleen maar afgezuurd water met bacterieel moet geven (dat bacterieel eerst ff opkweken door een nachtje in het water met luchtpompje te laten staan). Dat bacterieel eet dan alle ijzers op en schijt voeding uit.

Wat een onzin verhaal. Sowieso ziet een ijzer overschot er heel anders uit. 

Hoe moet ik nou weten waarom iemand onzinnige dingen zegt?

Dat het onzin is is wel overduidelijk:

1) een bacterie die ijzer vreet en als beloning voeding schijt? Kom nou toch op.

2) ijzervergiftiging ziet er compleet anders uit en wat MisterX laat zien ziet er overduidelijk uit als een calcium tekort/blokkade

Wat is er hier toch steeds mis?

Profs die mega veel planten kweken, vrachten van deze voeding zonder problemen gebruiken hebben dit gedoe niet.
Ze pleuren die voeding in zacht water (EC 0,3 - 0,4) en gebruiken goede substraat. (geen "speciale" wiet meuk)

Ze hebben nooit de problemen die ik hier steeds lees. Maar ze klooien dan ook niet met zotte "wiet"  ideeën.
Het zijn immers kwekers en hebben geen zin en tijd voor geklooi.
Er moet verdiend worden. De schoorsteen moet roken.
En daar past geklooi niet bij.

Dus, neem goede grond, hou de EC laag en stuur naar behoefte bij. That's it.

5 hours ago, Wietefras said:

Hoe moet ik nou weten waarom iemand onzinnige dingen zegt?

Ja ik weet het ook niet, kan ook zijn dat ik het totaal verkeerd begrepen heb... Het ging wel over roest plekken, maar of dat dan hetzelfde eruit ziet als hier op de foto... 

Lol nou @Stoney ik zeg nodig spacekees eens uit op het forum, hij heeft sowieso goede kennis over genetica :) ..de santa maria is echt een topper... @omni heeft het er vask over, misschien voor hem ook wel leuk als kees erns komt kijken :) ...

Ontopic : tja @omni heeft gewoon gelijk .. door een te hoge start ec is er te weinig ruimte voor goede voedingstoffen En door dat er bijvoorbeeld veel kalk in de kraanwater zit kan je dan weer blokkades krijgen...vandaar dat ik ook altijd zeg dat je bij een te hoge EC deze miet verlagen .. 

Hier komt nou eenmaal hard water uit de kraan en kutten met osmose water is gewoon erg vervelend en tijdrovend. Leuk als je een mega osmose installatie ergens hebt hangen, die luxe hebben de meeste mensen niet. Niet iedere locatie heeft de ruimte/aansluitingen om een osmose apparaat te installeren. het osmose apparaat heeft een eigen Afvoer en toevoer nodig. waar je weer een loodgieter voor nodig hebt. Dus vind je het gek dat mensen het gewoon met hard water proberen? de profs zullen inderdaad wel al die mooie spullen hebben. De meeste hobbykwekers gaan geen dure loodgieter inhuren en een osmose apparaat aanschaffen omdat hij zo graag paar plantjes wil kweken. Buiten dat heb ik op hard water ook 3 zeer goeie ronde's gedraaid beter als 95% hier op het forum. nog beter als toen ik met zacht water werkte. 3 ronde's achter elkaar van 1.4+Gram per watt zonder ook maar 1 probleem op hard water. En nu ligt het ineens aan mijn harde water en me ec

Heb liever dat je meedenkt met de mensen die nou eenmaal hardwater of ga je in je bijsluiter zetten "niet gebruiken met hard water" of "Werking alleen goed bij gebruik zacht water". Wel fijn dat er zo lekker denigrerend gedaan word naar mensen met hard water! foei! moet je maar geen hard water hebben

Dat ik verder geen enkel teken van overvoeding heb nooit, of dat me ferto-meter altijd netjes in het groen staan, of dat me ph perfect is,of dat ,me klimaat perfect is, of dat ik goeie grond gebruik, Of dat het meerdere ronde's super gegaan is niet relevant. want ik heb kut kraan water met een laag calcium gehalte foei!

hier btw een foto van de grow. kleur vertekent wat door het licht

large.20181011_200852.jpg.929fe58ba6792b

• Like 2

Ik heb het je al eens eerder aanbevolen om andere redenen, maar overweeg eens in de toekomst om met lavameel te verstuiven, 2x in de groei, met tussenpozen van circa 3 weken. Gewoon je planten van onder tot boven goed verstuiven en eventueel daags erna sprayen met water, zodat de rest je medium in loopt. Lavameel is anorganisch materiaal en er zitten daarom ontiegelijk veel minerale fracties in die gewasversterkend werken. Het lost diverse 'tekorten' op en droogt schimmels en verscheidene plagen  uit....😉

@Misterx, nou geloof ik dat ik je al meerdere keren heb verteld hoe het zit met de opbouw van de EC.

Een hoge EC uit de kraan laat weinig ruimte over voor goede voeding, je kan dit verlagen door osmose of gedemineraliseerd water toe te voegen, als je zo'n installatie te veel werk/ kosten vind (wat ik snap) dan kan je ook regenwater gebruiken om de kraan EC te verlagen. Wel de regenwater ff filteren. Door je start EC rond de 0.5 te krijgen heb je wel de ruimte om de juiste hoeveelheid voeding toe te voegen

Dat het eerder wel goed is gegaan met een hoge start EC tja daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Verschil in klimaat en verdamping bijvoorbeeld waardoor ook andere voedings behoefte... 

Als je deze problemen met mijn voeding krijgt, dan zal je dit zeer waarschijnlijk ook met andere lijnen voeding hebben.

Nu is er wel een mogelijkheid om het recept aan te passen naar jou kraanwater, maar dan zullen de andere mensen die omni gebruiken minder happy van worden. En voor mij is het niet echt te doen oo dit moment om beide lijnen in de markt te zetten. 

Dat jij me vertelt hoe iets werkt betekent niet dat het probleem daarmee weg is. Regenwater is een zeer onstabiele bron om grote hoeveelheden water vandaan te halen.

Ik ben tevreden over dit product alleen ik zie niet waar het deze ronde "mis" gaat. Ik kan in mijn data registratie inzien wat de omstandigheden van mijn kweken zijn geweest. en de omstandigheden zijn nauwelijks anders als andere kweken mijn EC was deze ronde wat lager als de vorige ronde's omdat mijn kraanwater wat zachter geworden van 0,9 naar 0,7 dus dit zou gunstiger moeten zijn.De hete periode dit jaar viel bij mij in de groei.  Ondanks dit "probleem" verwacht ik ook weer ruim een gram per watt. Alleen laat ik me niet graag afschepen met wat gissen terwijl ik alles kan onderbouwen. Ik heb namelijk ook al aardig van kg omnipotent gebruikt langzamerhand en bewaar dataregistratie omdat ik graag terug val op cijfers. ik weet uit ervaring dat op EC 1.4 omnipotent me planten geel worden

ik denk ook niet dat omnipotent aangepast moet worden aan mijn kraanwater, ik denk dat het slim zou zijn het wat meer algemeen te maken. Aangezien Nederland veel verschillende waterbronnen heeft. Jij zegt een product op de markt te hebben gezet voor de kleine kweker en niet voor de professional (die zijn ook niet welkom hier volgens de huisregels).De professional heeft een osmose apparaat, de hobby kweker niet. Andere voedingslijnen zijn ontworpen voor algemeen gebruik alleen hebben veel meer ruimte voor menselijk falen doordat ze zo veel mogelijk producten op de markt brengen om geld te verdienen. Het verbaast me gewoon dat mijn EC van 0,7 zo een grote impact heb tegenover jouw 0,5 die jij noemt. Het is ook niet de kalk die mijn EC zo hoogt maakt maar een zooitje andere zouten (dit weet ik dankzij het water rapport van PWN)  Zo weet ik ook dat mijn kraanwater weinig calsium heeft

reken even mee, ik gebruik verhoudings gewijs evenveel voeding. 

Omni

EC 0,3 water/ Totaal MAX EC 1.6 = 1.3EC voeding

Karel

EC 0,5 water Totaal max EC 1.6= 1.1EC voeding

X      

EC 0,7 water/totaal max EC 1.8 = 1,1 EC voeding

Ondanks dit ga ik omnipotent weer gebruiken volgende ronde. Overduidelijk werkt het want ik draai beter als 99% hier op de forums en in de omgeving. Al denk ik dit ook te kunnen realiseren met een andere lijn. mijn omstandigheden zijn gewoon erg optimaal.Alleen een wat algemener product zou fijn zijn ipv de focus op een bepaalde groep

Wat omni bedoeld met prof kwekers is het land en tuinbouw wereld waar de ingrediënten van onze voeding weg komen die werken met hele grote regenbakken van een paar duizend m3. 

Voor ons is een regenton een optie als je niet te gek groot kweekt.. 

Tja als je eerst wel goede kweekjes had op omnipotent en nu klachten krijgt, de omstandigheden zijn het zelfde alleen je ec van je kraanwater is lager ? 

(Aanname) wat ik me voorstellen is dat toem men de kraanwater ec heeft verlaagd ze ook de samenstelling hebben veranderd van die ec.. waardoor je nu meer tegen een blokkade aanloopt. 

Lijkt me geen roest. Die produceert sporen die je als afscheiding aan de boven- of onderkant van het blad aantreft. ff de loep erbij pakken en dan kan je dat zien.

Het ligt ook niet voor de hand dat het een tekort of overschot aan sporenelementen is. 

90% van de deficiencies wordt veroorzaakt door de primaire of secundaire voedingsstoffen, dus N, P, K, Ca, Mg en S. 

Ik denk aan lockout van Ca (of Mg) omdat het aan de bovenkant van de plant begint en het binnen de nerven voorkomt en als stipjes. kenmerkend voor licht Ca en/of Mg gebrek 

Mogelijk door tijdelijk te lage PH of

Door teveel Kalium . (misschien teveel ph-up gebruikt?)

ook teveel Mg kan zorgen voor lockout van Calcium. Net zoals bij een teveel aan Kalium is de PH dan goed maar toch is er sprake van lockout

De aantasting is  licht dus het lijkt me nog wel te herstellen. Succes met het vinden van de oorzaak!

• Like 1

Je geeft aan dat de 'hitteperiode' in de groei is geweest. Omdat in deze fase toch de basis wordt gelegd en  in het kader van het 'meedenken' 🤔 😄 moest ik ineens denken aan het volgende stukje bij Justforgrowers (leuke site trouwens) : http://www.just4growers.com/stream/temperature-humidity-and-c02/its-getting-hot-in-here.aspx

Reduce Nutrient Concentration
Highly recommended for hydroponic growers! This is a tried and tested commercial technique. In hot conditions your plants are transpiring more moisture than normal. This means that your plants are using a higher water : nutrient ratio. The net effect is a concentration of your nutrient solution which then places cumulative stresses on your plants. Try reducing the concentration of your nutrient solution by 25%. (E.g. If you are running an E.C. of 2.0 (~1400 PPM) try reducing it to 1.5 (~1050 PPM) in hot conditions.)

Concentratie van voedingsstoffen
sterk verminderen Aanbevolen voor hydrocultuurtelers! Dit is een beproefde commerciële techniek. In warme omstandigheden transpireert uw plant meer vocht dan normaal. Dit betekent dat uw planten een hogere verhouding water: voedingsstoffen gebruiken. Het netto-effect is een concentratie van uw voedingsoplossing die vervolgens cumulatieve spanningen op uw planten legt. Probeer de concentratie van uw voedingsoplossing met 25% te verminderen. (Bijvoorbeeld: als u een EC van 2,0 (~ 1400 PPM) gebruikt, probeer deze dan onder hete omstandigheden tot 1,5 (~ 1050 PPM) te verlagen.)

Zal vast wel bekend zijn bij de meesten, maar ach....