• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Beste Lezers, 

 

Hier weer een nieuwe spectrum test. De vorige testronde wil ik niet eens mee rekenen ivm de schade door de spint en het vroege oogsten. Dus vandaar de titel LED Spectrum Test 2.5 

 

Hiervoor gebruik ik weer de 135 watt Josephine van Rubol. 

 

3500K 80CRI

3500K 90CRI

4000K 90CRI

 

Eerst hebben de hele tent en omgeving opgeruimt en schoon gemaakt, daarna  gespoten met omgevingsspray. Hierna alles schoongemaakt met de stoomcleaner elke hoekje en gaatje mee genomen wat niet simpel is met die constructie in de tent.

IMG_20181022_100221.jpg

De tent een paar dagen leeg laten staan.. 

 

Ondertussen wilde ik de groeitent leeg trekken en de planten in de kliko doen. Maar gelukkig bleek de groeitent minder erg besmet dan gedacht. Maar goed dat ik even eerst alles nog langs ben gelopen dat scheelt toch weer een paar dagen groei :rolleyes:.

 

IMG_20181020_102716.jpg

 

Planten uit de groeitent naar de bloeitent waar ze natuurlijk ook nieuwe schoenen krijgen. 

De voetjes bloot. 

 

IMG_20181022_123116.jpg

IMG_20181022_123101.jpg

Voetjes van dichtbij.... 

IMG_20181022_123304.jpg

Ja nou lijkt het net of de plant aan de rand staat maar dat komt doordat ze niet mooi recht op wilde blijven staan

IMG_20181022_124021.jpg

De plant wat uit elkaar buigen en vast zetten op de rand van de pot..

IMG_20181022_124017.jpg

De planten helemaal uitbuigen

 

Dat X 3 

IMG_20181022_124251_1.jpg

 

En we kunnen de nieuwe test beginnen

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30-10-2018 at 13:20, boswandeling said:

Leuk Karel! Ik kijk weer mee.

 

een echte onderzoeker stelt wel altijd een hypothese.... wat denk je dat de verschillen gaan zijn? 

 

Succes!

Ik verwacht dat hoe dichter het spectrum bij dat van de zon komt, hoe beter de planten zullen presteren.. in dit geval de 4000K  ook verwacht ik wel dat ze er langer over zal doen. 

 

Update, time.... Afgelopen 2 dagen

 

Nog misschien belangrijk om te vertellen dat ik nu een andere soort plant heb genomen. OB-Kush. 

 

Vandaag heb ik besloten de klok op 12/12 te zetten.. de planten hebben 2x een douche gehad met PK ze kregen wat paarse steeltjes dit kwam ook door de wat lager temperaturen 16c snachts 23c dag LV 48%/76% hoge lv na de douchen van de planten.

 

3500K 80cri

IMG_20181101_180510.jpg

 

IMG_20181101_180446.jpg

 

4000k 90CRI

IMG_20181101_180544.jpg

IMG_20181101_180553.jpg

 

3500K 90

IMG_20181101_180607.jpg

 

IMG_20181101_180614.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Karel, ik ga het zeker volgen. ben ook aan het kijken naar een cob led, maar even een vraagje, waarom ga je voor een 4000k of 3500k en niet bijvoorbeeld voor een 5000k of iets hoger voor de groei en een 3000k of iets in de buurt daarvan voor de bloei??. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@boswandeling
De hypothese is nogal breed maar deze luidt als volgt:
Probleemstelling:
De spectrale verdeling van het licht is belangrijker dan de kwantiteit van het licht bij een gelijke dagelijkse kwantum integraal.

Hoofdvraag:
Welk van de geteste spectrums levert de hoogste opbrengst per oogst op in relatie tot de bloeiperiode en kwaliteit.
 

Deelvraag 1:
Welk spectrum benodigd de kortste bloeiperiode.

H0: De toename van 660nm+730nm bij de 90CRI cobs heeft een negatief effect op de lengte van de benodigde bloeiperiode.
H1: De toename van 660nm+730nm bij de 90CRI cobs heeft een  positief effect op de lengte van de benodigde bloeiperiode

H0: De bloeiperiode van de 4000K 90CRI zal korter zijn dan die van de 3500K 80CRI en 3500K 90CRI voor dat deze oogstrijp is door de toename van 450nm.
 H1: De bloeiperiode van de 4000K 90CRI zal langer zijn dan die van de 3500K 80CRI en 3500K 90CRI voor dat deze oogstrijp is door de toename van 450nm.

H0: De benodigde bloeiperiode zal het langst zijn voor de 3500K 90CRI.
H1: De benodigde bloeiperiode zal het kortst zijn voor de 3500K 90CRI.
 

Deelvraag 2:
Welk spectrum heeft de hoogste opbrengst.

H0: De toename van 660nm+730nm bij de 90CRI cobs heeft een negatief effect op de opbrengst van de oogst.
H1: De toename van 660nm+730nm bij de 90CRI cobs heeft een positief effect op de opbrengst van de oogst.

H0: De oogst van de 3500K 90CRI zal minder opbrengen dan de 3500K 80CRI
H1: De oogst van de 3500K 90CRI zal meer opbrengen dan de 3500K 80CRI.


Deelvraag 3:
Welk spectrum geeft kwalitatief gezien het beste resultaat.

H0: De toename van 660nm+730nm bij de 90CRI cobs heeft een negatief effect op de kwaliteit van de oogst.
H1: De toename van 660nm+730nm bij de 90CRI cobs heeft een positief effect op de kwaliteit van de oogst.

H0: De toename van 450nm bij de 4000K 90CRI heeft een negatief effect op de kwaliteit van de oogst.
H1: De toename van 450nm bij de 4000K 90CRI heeft een  positief effect op de kwaliteit van de oogst.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HBredtag
Ik hoop dat mijn reactie jou vraag al een beetje heeft beantwoord wat betreft de keuze van de spectrums voor deze test. Gezien we niet enkel naar opbrengst kijken maar ook de kwaliteit willen de plant van een zo breed mogelijke spectrum voorzien. Er zullen na deze test ook nog andere spectrums getest zoals die van de amber en prb cobs.
 

Hierbij nog wat toelichting op je vraag. 
Zoals in de bijgevoegde grafiek hieronder te zien is liggen 3000K en 3500K dicht  bij elkaar in de buurt. Wanneer je rekent op basis van de dagelijkse kwantum integraal zullen de absolute verschillen in spectrums klein zijn.
citi.png.cbe8255132dde9528d67965958ea387e.png

Wanneer we kijken naar de McCree Curve kunnen we zien dat 3500K en 4000K hier mooier in passen dan de 3000K.

mccree.png.0d2466d2ca19dd53640c4b4e21481c2c.png

2040831553_absorptioncurve.png.ab5d2658ea49285c4adfc265106de55f.png


Ook lever je bij de 3000K een stukje efficiëntie in doordat deze een grotere Stokes shift moet bewerkstelligen dan de 3500K  of 4000K. Al zal dit wanneer je op plant niveau gaat meten geen enorme verschillen brengen in lichtintensiteit. Ik zal dit toelichten met een voorbeeld uit de praktijk tussen een CLU-048-1212C4 3500K 80CRI en 2700K 80CRI cob op 30cm hoogte bij 48W.  Zoals te zien is leveren beide spectrums nagenoeg dezelfde hoeveelheid licht namelijk 354 µmol/m²/s om 349µmol/m²/s. De blauwe lijn is 2700K 80CRI de oranje lijn is 3500K 80CRI en de witte lijn is de Mc Cree curve. Volgens de Mc Cree curve is de 2700K 80CRI 52,17% efficiënt, de 3500K 80CRI is 60,19% efficiënt, de 3500K 90CRI is 66,82% efficiënt en de 4000K 90CRI is 72,88% efficiënt.

1766268252_ppfd2780-3580.png.4b4def9a43b25d71d84c24ffde9185bd.png

1936470636_ypfd2780-3580.png.bd9d2895fdf8fcde0e1db1cac6bbeb74.png

1263191435_meting2780-3580.thumb.png.18cbf83cb0dbbeaf0705e5f98b2a5a6f.png

Ik heb op de grafieken geen normalisatie toegepast, de waarden aan de linker verticale as zijn µmols/m²/s. Zoals in de PPFD en YPFD grafiek gezien kan worden is het verschil op zijn grootst rond de 610nm.  Op alle andere golflengten in het rood/dieprood/verrrood zijn de verschillen nog kleiner. Deze verschillen zullen nog kleiner zijn wanneer je de vergelijking met een 3000K 80CRI en 3500K 80CRI cob maakt. Voor de bloeifase is een toename van vooral 660nm wenselijk. Bij de 2700K 80CRI en 3000K 80CRI is er minder toename van 660nm ten opzichte van de 90CRI cobs.

77743067_golflengteeffect.png.9c79bf507afe125f123c709fc7fe502a.png

pr-pfr.png.5100d6974d2e36efca16b9373c800038.png

Wanneer we de spectrums van de 3500K 80CRI(blauwe lijn) en 3500K 90CRI (oranje lijn) met elkaar vergelijken is goed zichtbaar dat er bij de 90CRI cobs veel meer 660nm geproduceerd wordt. Dit is dan ook de reden waarom we gekozen hebben voor 90CRI cobs in plaats van het zakken in Kelvins voor deze test.

2085973975_ppfd3580-3590.png.51dea53639aa1d4ab76436074266eefc.png

1695394937_ypfd3580-3590.png.95bdd97c13af80a4ea73c8ff8f80eebe.png

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een mooie uitgebreide aanvulling... :)

 

Update tussen door... Planten staan inmiddels al 5 dagen op 12/12, ze hebben gisteren ieder 3 liter water gehad met een EC van 1.5 (0.3 kraanwater 1.2 basisvoeding) 

IMG_20181102_195744.jpg

Daarbij heb ik ze een douche gegeven met groeivoeding (stikstof). 2ml per liter 

 

De 3 dames ff snel op de foto met de lamp uit.

3500K 90CRI

IMG_20181106_110605.jpg

IMG_20181106_110609.jpg

 

De 4000K 90CRI

IMG_20181106_110620.jpg

IMG_20181106_110624.jpg

 

De 3500K 80CRI

IMG_20181106_110653.jpg

IMG_20181106_110710.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update,.. 

 

De planten staan er mooi bij, ik heb nog geen gekke dingen weer gezien als beestje,.. dat is al een hele pluspunt.. :) 

Wel valt het me op dat de afstand tussen de internodes bij de 3500K 80CRI toch wel een stuk langer zijn dan bij de overige 2, ik probeer dit ook te laten zien in de video onderaan. 

 

De planten heb ik net als andere planten deze week nog 1x een douche gegeven met 1 ml/L stikstof 

Ook heb ik alle plant een knakbeurt gehad, maar daar zie je nu al niks meer van :) 

 

Foto's 3500K 80 CRI, mooi vooraan in de tent

 

voor

IMG_20181110_202246.jpg

 

Direct na het knakken

IMG_20181111_204916.jpg

IMG_20181111_204818.jpg

 

Dag na het knakken

IMG_20181110_202236.jpg

 

De 4000K 90 CRI die in het midden van de tent staat,.. ook was niet mooi egaal dus,.. ff knakken en buigen.. :)

 

Voor het knakken

IMG_20181110_202227.jpg

 

Direct na het knakken 

 

IMG_20181111_204859.jpg

 

IMG_20181111_204835.jpg

 

 

Dag na het knakken

IMG_20181110_202213.jpg

 

En de laatste in de rij,. de 3500K 90CRI

 

Voor het knakkenIMG_20181110_202201.jpg

 

Direct na het knakken

IMG_20181111_204849.jpg

 

IMG_20181111_204843.jpg

 

Dag na het knakken

 

IMG_20181110_202153.jpg

 

 

Hier nog de beloofde video,.... tot de volgende update,.. denk vrij snel,..want ik dacht net al topjes te zien :D 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zo een knakbeurt ziet het er altijd uit alsof er een orkaan erover is gegaan. :)

Dag nadien is er niets aan de hand  Prachtig toch!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff een snelle update... 

Gisteren was duidelijk te zien dat de topjes in de maak zijn...  Vanmorgen ff snel paar foto's genomen zonder licht..

 

3500k 90cri

IMG_20181116_095037.jpg

IMG_20181116_095040.jpg

 

De 4000k 90cri

IMG_20181116_095047.jpg

IMG_20181116_095051.jpg

 

En de 3500k 80cri

IMG_20181116_095059.jpg

IMG_20181116_095102.jpg

 

Planten hebben gisteren 2 liter water gehad met EC 0.3 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By Test@ment
      ooooowwwwwwkaayyyyy daar gaan we weer voor een rondje knutselen.
      Wat gaan we doen?
      We hebben beslag gelegd op de porcelijnkast zeg maar.

       
      deze heeft een binnen afmeting van 105 x 47 x 67cm.
       
      Qua verlichting doen we opnieuw beroep op de RUBOL website . De nieuwe josehine 48W met de citizen CLU048 1212 is prachtig geprijsd en doet het blijkbaar heel goed als ie juist gebruikt wordt.
      http://www.rubol.nl/product/rubol-josephine-48w-citizen-clu048-diy-kit/
       

       
      Dus dacht dat 4 of 6 van deze spots een mooi lichtsysteem zullen gaan vormen om het max uit deze kast te halen.
       
      Voor de rest zit ik nog wat te brainstormen over hoe het aanpakken. Zoiezo word het een scrogkast met 1 of max 2 plantjes. Dacht eerst aan een eb/voed systeem maar ook dwc is eventueel een mogelijkheid of mss wel gewoon enkele cogr slabs erin met wat prikkers en een pompje op een timer.
      Meedenken word op prijs gesteld 😊
       
      Ook wat betreft afzuiging ben ik er nog niet echt uit, belangrijk is dat alles in de kast kan en deze dus gewoon in de woonkamer kan blijven staan.
       
       To be continued 
       
       
    • By greentjeonatrip
      Succes kareltje, ben benieuwd. Hier nog wat aanvullende info omtrent spint, heel misschien heb je er wat aan. Eerst nog een stukje uit Canna.nl :
       
      Spint
      Spintmijten vormen de grootste bedreiging voor de snelgroeiende plant, omdat ze zo hardnekkig zijn. Net als spinnen – waar ze aan verwant zijn – maken ze draden waar ze webben mee maken. Die gebruiken ze om hun kinderen en zichzelf mee te beschermen. Ook gebruiken ze die draden om zichzelf mee te verplaatsen. Dat doen ze bijvoorbeeld via ventilatoren. Spintmijten zijn zo klein dat ze overal kunnen zitten. Dat is het verraderlijke: je kweekruimte schoonmaken is niet altijd genoeg om van spint af te komen. Ze kunnen hun winterslaap bijvoorbeeld in kieren of in het hout houden. Ze kunnen op de gekste plekken overleven. Als je weer een nieuwe plant hebt staan, denken zij: eten! En dan komen ze weer tevoorschijn. Een andere reden dat spint zo hardnekkig is, is dat spintmijten snel resistent zijn tegen chemische gewasbescherming. Je krijgt de mijten dus nooit allemaal dood. Als je 80% uitroeit, hou je 20% over die al een beetje gewend is aan het gif. Die 20 % vermenigvuldigt zich en krijgt kinderen die nog beter tegen de chemische gewasbeschermingsmiddelen kunnen. Als je last hebt van spint zie je gele spikkeltjes op de bovenzijde van het blad. De beestjes zelf zitten aan de onderkant. Als het echt erg wordt, zitten ze overal. Dan zie je webben op de bladeren. Dan is het behoorlijk moeilijk om de spint te verdrijven. Onder de webben zitten de spintmijten beschermd, dus kunnen ze ook niet geraakt worden door bestrijdingsmiddelen. Je moet dus voorkomen dat het zover komt.
       
       
      Wat kan je doen om plagen tegen te gaan?
      Je kan plantenplagen op een chemische of biologische manier tegengaan. Ook kan je kiezen voor een bladspray die een natuurlijke en mechanische werking heeft. Daarnaast kun je plagen tegengaan door op een bepaalde manier te telen of door de genen van de plant aan te passen, maar dit vraagt flinke investeringen en specialisme van de kweker. Als je plagen biologisch bestrijdt, kan je predatoren uitzetten die plagen opeten, zoals roofmijten, roofwantsen of sluipwespen. Er kleven echter wel enkele nadelen aan het uitzetten van biologische bestrijders. Je moet bijvoorbeeld heel veel predatoren uitzetten die de plagen opeten. Daarnaast zorgen ze voor een natuurlijk evenwicht omdat ze altijd willen blijven eten, dus zullen ze de plagen niet helemaal uitroeien. Als je gebruik maakt van een chemisch middel of een natuurlijke, mechanische bladspray zou je om de 3 à 7 dagen moeten spuiten vanwege de cycli van plantenplagen. Preventief iedere dag spuiten is niet verstandig. Maar als je een plaag hebt, dien je wel iedere dag te spuiten (bij chemische middelen die langer doorwerken moet je ongeveer om de 5 dagen spuiten). Daarmee verminder je de populatie zodanig dat je kunt overgaan op om de 7 dagen spuiten. Je kunt er het best voor zorgen dat je met een redelijk fijne druppel spuit. Geen mist, want dan dien je te weinig vloeistof toe. Je zou de plant zo nat moeten maken, dat het er net afdruppelt. De bladeren moeten volledig nat zijn, maar het vocht moet er niet gutsend vanaf stromen. Je dient de bladeren van onder en van boven te bespuiten. Chemische bestrijding is tamelijk effectief. Helaas zitten er nogal wat nadelen aan deze methode:
      Groeiremming vanwege de gifstoffen.  Risico op minder oogst.  Een groot risico op resistentie van plagen.  De middelen zijn vaak niet gezond voor de mens.  Je moet bijvoorbeeld een masker en beschermende kleding dragen als je ze toedient.  Voor de consument zijn er weinig chemische bestrijdingsmiddelen op de markt. Als je bestrijdingsmiddelen voor tuinders wilt gebruiken, heb je een spuitlicentie nodig. Omdat er zo weinig middelen zijn, is het risico op resistentie nog groter.  De meeste chemische bestrijdingsmiddelen zijn specifiek bedoeld voor 1 soort ongedierte. Andere plagen hebben daardoor vrij spel.  Chemische middelen zijn vaak door je plant opneembaar. Dat betekent dat ze ook in je product kunnen zitten.  De meeste bestrijdingsmiddelen zijn bestemd voor siergewassen en niet voor consumptiegewassen. Dat is natuurlijk niet goed voor de gezondheid!  Het verstandigste is dus op zoek te gaan naar een niet-chemisch werkende bladspray die geen gifstoffen bevat. Een middel dat het ongedierte bijvoorbeeld vastplakt. Een middel dat bovendien het merendeel van de nuttige insecten in leven laat en je oogst niet aantast.
       
      En hier nog een oud "anti- spint- recept", met dank aan 'Spongy'
      Hoi
      Hier is een anti spint recept wat mijn opa al gebruikte op de fruitbomen en tomaten dus is het zeer zeker ook geschikt voor onze plantjes (ik heb helaas ervaring) maar desalniettemin volgt hier het recept.
      Men gaat naar de markt of groentenboer of supermarkt  en koopt daar twee strengen knoflook dat zijn ongeveer 30 van dit  soort dingen 
      Men gaat naar de marskramer of id en koopt daar een knoflook pers €2,-
      Men zet een grote pan water (4>5 ltr) en brengt deze aan de kook tijdens dit proces maakt men de knoflook schoon (Schil er heelemaal af)
      en leg deze opzij.
      Als het water kookt zet men het vuur laag maar niet uit !!!
      Als het water gekookt heeft kan men de schoongemaakte knoflook in het gekookte water water persen (met de knoflook pers ) is er geen knoflookpers beschikbaar kan men de knoflook ook zer fijn snijden alleen dan moet het water langer trekken .
      Als men er 1 hele streng 15 van die dingen  heeft ingeperst  laat men het water nog minimaal 2 uur trekken mag ook 3.
      Daarna laat men het water afkoelen tot redelijke temperatuur en giet men het door een zeef (oude panty oid.) in een schone emmer dan koelt het ook verder af (niet te heet anders smelt de panty )  Daarna kan men het goedje verdunnen en gebruiken de mengverhouding is heel simpel 50% van het mengsel en 50% kraanwater (en niet vergeten te schudden).
      Let op de planten goed nat nevelen vlak voordat de lampen uit gaan en als ze in de bloei staan moeten de ventilatoren blijven draaien .
      De tweede serie knoflook is voor 9 dagen later maar maak dit niet van te voren aan want dan gaat de werking er af als je minder nodig hebt kun je natuurlijk alles gewoon halveren wat er over is spuit je buiten in de tuin .
      Ook kun je er nog als optie brandnetel mee koken (stuk of 10 grote) dan werkt het goedje nog beter en geeft de wiet als ze in de bloei staan een heerlijke geur en is tevens bladvoeding de knoflook ruik je toch niet dus daar is het niet voor
       
      Nou luitjes veel suc6 met dit recept en het werkt echt grandioos !!!
       
      Hier nog 1 van de reacties op een diy knoflookrecept, dank aan 'twiet' :
       
      Ik ben, evenals Dilago, uiterst tevreden over het DIY knoflookrecept. Ik snij vier knoflook-uien horizontaal doormidden en gooi dat in een litertje of wat water, kook het een tijdje, laat het afkoelen, haal de knoffen plus velletjes eruit, en sproei daarmee goed alle planten, eerst onder de bladeren en daarna ook nog van bovenaf, maak alles goed kleddernat. Dit doe ik net als het licht uit gaat en laat dan ook de ventilator en afzuiger uit staan de hele nacht.
      Na 1 zo'n behandeling is én blijft de spint weg, dus het lijkt niet alleen alsof het werkt, het werkt écht.
      En uiteraard ook zeer aan te bevelen de truuk van PH Donner, je stekkies goed schoonvegen met een kwaliteitsscheerkwast in een bakje water. Hiermee veeg je als je het goed doet alle eventueel aanwezige beessies en eitjes weg, een uitstekende preventieve behandeling dus.
      Als je deze beide behandelingen combineert, voor het uitzetten de scheerkwast en als ze 2 a 3 weken in bloei staan de knoflookthee er overheen heb je vrijwel gegarandeerd geen last van spint die ronde.
       
      Dit was een aanvulling, naast, en op blijkbaar succesvolle preventieve behandelingen van 'Neemolie' en 'Roofmijten'.
      Tot slot nog een linkje van 'mediwiet'.  https://www.mediwietsite.nl/topic/voeding-op-natuurlijke-basis/page/2/
       
      7. Citrus-olie
      Doel: tegen spint, bladluis en sommige soorten wolluis
      Recept:De schil (alleen het gekleurde deel, niet de witte onderschil!) van citrusvruchten fijn snijden en enkele dagen in spiritus laten weken. Zeven en met water gemengd spuiten.
       
       
       
      Succes!
       
  • Alchemistic Seeds
    Petitie
    Growers Choice
    Greensell
  • Who's Online   6 Members, 0 Anonymous, 55 Guests (See full list)