• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
DeVos

om over na te denken in de winterslaap....

Recommended Posts

het belang van...MYCORRHIZAE SCHIMMELS .....GEBRUIK bij het ontkiemen cq voorgroeien en  nogmaals bij het planten van je plantjes ( stekken of zaailingen ) in je plantgat.

in deze youtube video is het duidelijk te ZIEN !!.....( doet meer als 1000 woorden )....voor wie nog twijfelde...zeker geen weggegooid geld....

tevens zie je het belang van zo diep mogelijk planten..( wortels zitten meteen diep en koel in de grond ).....een pre voor de 20 cm roottrainers dus.....

• Like 2

nu even over die water boxen....

na de hete zomer willen velen vast niet meer water sjouwen....:D...sporen maken:wacko:....en heel veel werk...:wacko:

als ik op een hele droge plek...maw vooral dus op zand gronden...met grote hele plantgaten en dus weinig planten...een plekje zou hebben...zou ik deze zeker gaan testen.....

maar het zelfde geld voor keiharde vette klei?..die blijft dan vochtig en de plant kan verder zoeken maar water...ipv scheurende aarde en gescheurde wortels....?..

10 stuks voor 199 euro ( excl 21% btw )

het mooie aan die dingen vind ik de water opvang

1)  door dat de top van die box kouder wordt als de lucht in de nacht...condenseert er water en komt in de waterbak...en dus naar je plant:D.....( zoals condens op een ijskoud flesje bier....)

2)  uiteraard door regen vult de voorraad box en gaat via de touwdraad ( pit ).. naar je wortels.

3) nu zul je zeggen.....als het in zeg augustus gaat hozen ...dan verzuipt me plant....maar daar heb ik zelf wat op bedacht wat niet in de video gezegd/getoond wordt....een plant parka erom heen dus:D..maar das ook niet nodig:D...want er zit op de deksel een soort overstort die het teveel aan water naar de buitenkant van de box brengt. ( bij de grote blauwe vuldop op de deksel )..betekend dat je hem wel een beetje waterpas moet neerzetten dus...

4) zoals alle weer deskundigen zeggen de laatste 10 jaar....het weer in Nederland word extremer in de zomer...hele felle buien en heel plaatselijk.....dus als er zon bui valt op je plant....dan verzuipt hij niet in 2 dagen... maar gaan die liters in de (voorraad) waterbak....en krijgt hij deze hoeveelheid water verspreid over weken....:)

5) op de ontiegelijk hete zuid-hellingen van de duinen lopen de temperaturen vreselijk op gedurende de dag..60 graden en meer !!..probeer maar eens te lopen op droog zand:D........dit systeem houd de wortels koel...erg belangrijk...!!..een ieder die wel eens in een duin-pannetje heeft liggen zonnen weet dit...:rolleyes:. De noord hellingen in de duinen is een totaal andere planten wereld<_<...

in de nacht wordt het steen koud op de zuid-hellingen en houd het water in de bak dus de wortels weer aangenaam warm...:rolleyes:

ze zeggen dat de wortels niet warmer worden als 25 graden...

die zwarte binnen kweek-potten die, ...als verhoogd kweekbed gebruik worden in veel topics ....worden ook bloedje heet:wacko:...en das niet prettig voor de voetjes...

linkie over de 2 klimaten in de duinen....

http://duinbehoud.nl/wp-content/uploads/2017/05/Noord-en-zuidhellingen_2_2015.pdf

6)  door de isolerende werking van de waterbak..blijven de wortels beschermd ...dus kunnen we veilig ver voor ijsheiligen er mee aan de gang ...imho...:rolleyes:

webshop met info over het systeem...

http://www.groasis.com/shop/consumers/plant-trees-in-a-water-saving-way/waterboxx-10-pack.html

2x2 zaden planten met de waterbox....oost west zetten....ivm schaduw...

2 bomen planten....

best wel indrukwekkende video...met sneeuw en ijs...

• Like 1

in principe is het dus een emmer met diameter 47 cm...hoogte 25 cm.

als ik even de inhoud bereken is dat....inhoud cilinder = π * r2 * h....3.14 x 23.5x23.5 x25 =43 liter...daar gaat dat plantgat van af...zeg 13 liter?...dus over 30 liter...ik zag dat het water onder de zwarte binnendeksel bleef...dus zeg 20 liter....

en volgens de video moest je beginnen met er 15 liter in te doen om dat condensatie verhaal te laten starten??...:)

door dat koord ( van katoen neem ik aan?..) geeft de emmer ong 50 ml per dag.......veelste weinig om een plant te voorzien..dus de wortels blijven zoeken naar meer water....maar wel genoeg om niet dood te gaan...:rolleyes:

en door die 50 ml per dag...blijft de grond vochtig dus kunnen de wortels ook inderdaad verder naar beneden om naar voldoende water te zoeken...

best een slim systeem moet ik toegeven...

de bak kan hebben zeg 20 liter / 0.050 per dag = 400 dagen....huh???....waar ga ik verkeerd?

in de video zeg de man dat er genoeg water is voor 3 a 4 weken....?...

ook zag ik dat de bakken gedeeltelijk ingegraven worden....en niet op de aarde staan...

ehhh...ik zie nu iets raars....in de eerste video zie je een bak met 2 touwtjes....en in de laatste met slechts 1.....hmmm??..

hoe dit te kopiëren...?.....gewoon een paar emmers ingraven op de spot dus.:D.....het pitten principe was mij wel al bekend ...maar deze box heeft wel extra voordelen zag ik...:)

de moeilijkheid zit hem in die pits ( touwtjes )  van katoen?....die moeten goed werken....:huh:...das de echte truuk...bij de 10 boxen zitten 100 reserve pits las ik op de site...

hier nog de instuctie manual...

https://www.groasis.com/en/manuals/how-to-plant-with-the-technology-of-groasis

onderstaande video heeft leuke beelden ...ook van de pen wortel:)..een een locatie waar geen regen viel en de box toch overliep met water...:wub:

lekker wat te lezen en kijken in de winterslaap:rolleyes:

en....wat vinden jullie? ...bruikbaar in de wildkweek??

• Like 1

het voorgaande werkt op dit principe.....het pitten principe....maar bovenstaande waterboxen zijn beter...vangen regen water op en nog belangrijker...condens water!!

Zo maak je het:

- Vul een fles of bokaal met water en zet het naast de plant. Zorg ervoor dat de bokaal of fles iets hoger dan de bloempot staat. 

- Hang een katoenen of nylon koord in het water en duw dat ook in de grond in de bloempot. 

- Het water gaat nu via het koordje geleidelijk in de bloempot. Let op: gebruik een koord of stuk stof dat water kan absorberen uit katoen of nylon, anders zal de truc niet werken.

=====================================================================================

even een ander principe....dit geeft alleen een beetje water als de zon echt bloed heet is....:rolleyes:...snappie?

• Like 1

Mooi die potten van groasis. Ineens een 10 potten kopen is wel een hele hap uit het budget. :wacko:

Mss het principe namaken met huis/tuin materiaal. Vooral het opvang van bvb regenwater is interessant.

Een emmer is al een goeie basis maar je moet er dan wel een gat in het midden krijgen voor je plant. :)

Ze hebben nog leuke dingen voor de Guerilla strijders onder ons. Speciale tubes tegen vraat van wilde dieren.

Ik gebruik al jaren Myco en je planten zijn er idd beter mee. De Flower Saver+ van Plant Health Cure is een super product.

Zo meng ik een deel onder mijn aarde en doe ook nog een beetje in elk plantgat als ik mijn plantjes in hun definitieve potten zet.

• Like 1
  • Thanks 1

bedankt voor de feedback...inderdaad...tja..de prijs....lijkt veel...maar iets zelf knutselen is ook niet goedkoop als je onderdelen speciaal gaat kopen...de 47 cm diameter komt in de buurt van een cement kuip..niet van een 10 liter emmer......en das ook niet goedkoop...daar bij moet er dan een emmertje met kleine diameter op zijn kop in de middel gelast wordt als plantgat...( plastic las )....etc etc....het mooie aan de box vind ik ook de condens/dauw opvang:wub:  en koele wortel temperatuur...

Een kuip met een pit... die je toch al hebt staan in de schuur... gewoon op de spot zetten aan de noordkant van je plantgat kan...met een opvang zeiltje er overeen met anti verdamping kan makkelijk gemaakt worden....als je daar 20 liter in doet hoef je voorlopig niet naar je plant......dat lijkt me sowiezo beter als een grote plens eens in de zoveel tijd....want het systeem draait op de CAPILARE WERKING...;)

mja....als je guerrilla zou doen in Spanje... is de keuze snel gemaakt denk ik....:rolleyes:

maar voor Nederland....( de weermannen zeggen dat deze droogte 1x in de 10 jaar zal gebeuren...statistisch dan...)

Dus...op voorhand nu al 10 bestellen zullen inderdaad niet veel mensen doen....tis niet alleen het geld maar ook het verslepen van dat volume naar de spot...en misschien ook nog onnodig.....veel nederlandse boeren willen best investeren in beregening apparatuur....maar iets investeren voor 1x per 10 jaar op voorhand?...schrikt bijna iedereen af...om economische redenen.

maar....stel...je hebt een hele droge april / mei....en de grond is keihard.....en je heb al voorgegroeid...je hebt al de plantgaten gemaakt....je hebt al gaas ...slakkenkorrels...stokken...etc etc ...

tja wat doe je dan?...wiet61 zegt altijd....niet gegrowd is altijd mis....:rolleyes:

en stel...je 1e ontkiem voorgroei plantjes zijn om een bepaalde manier mislukt..( bv op gevreten ..of een spot ontdekt vroegtijdig )   en je 2e serie voorgroei plantjes zijn plant klaar in juni.....en dan is het te droog en de plantgaten kei en kei hard:wacko:...wat doe je dan?....gooi je ze in de bio bak?....of bestel je dan als redding van het seizoen...wat van die boxen:huh:?...

ik weet zeker dat er deze zomer 2018 heel veel voorgegroeide plantjes in de biobak terecht zijn gekomen.....ook veel plantjes die bedoelt waren voor zaad kweek.....en ook omdat de kweker dacht dat hij de extra plantjes toch niet zou kunnen voorzien van water.....oa door gebrek aan tijd......er is dus nu een veel belovend alternatief...dunkt me...??

graag feedback:rolleyes:..

Tja, mooi spul.
Maar vind het zelf ook een beetje duur, vooral met het risico ze kwijt te raken in het eerste jaar.

Zelf ooit aan deze dingen gedacht:

tal-ya-water-israel-dew-collectors-500x2

Dekt de aarde wat af voor de zon en die ribbels werken condens naar de plant.

Zowel met de box als deze trays vraag ik me af of het condens veel nut heeft op de cruciale momenten.
Het vocht moet in de eerste plaats wel in de lucht zitten.

Zelf zal ik eerder last hebben van te veel vocht als te weinig, al kan dat op de nieuwe spots wel eens anders zijn.

Voor mij zal het nog even water slepen zijn, nu nog iets verzinnen waardoor ik water kan geven in uitgedroogde grond.
Zolang het alle kanten op stroomt heb je onzinnig veel nodig.

• Thanks 1

Over de mycorrhiza trouwens, ooit ergens iets gelezen dat zoiets in een wilde tuin of bos overbodig is aangezien er vele soorten nuttige schimmels leven.
Dit kan heel plaatselijk nogal divers zijn, dus her en der wat van de toplaag in je gat mengen (plantgat, viespeuk) en voila.

"Naar schatting leeft zelfs tachtig procent van de planten op aarde samen (..met mycorrhizae)"
Dan lijkt het me best stug dat ze ons plantje overslaan in het bos.

• Like 1

23 hours ago, Rabarbarbaar said:

Over de mycorrhiza trouwens, ooit ergens iets gelezen dat zoiets in een wilde tuin of bos overbodig is aangezien er vele soorten nuttige schimmels leven.
Dit kan heel plaatselijk nogal divers zijn, dus her en der wat van de toplaag in je gat mengen (plantgat, viespeuk) en voila.

"Naar schatting leeft zelfs tachtig procent van de planten op aarde samen (..met mycorrhizae)"
Dan lijkt het me best stug dat ze ons plantje overslaan in het bos.

inderdaad dat doen ze ook zeker niet:D....Dame Blanche werkte er nooit mee...maar de ""potgrond"" nieuw uit de handel..met voorgroeien is gesteriliseerd en heeft dus een kick-start nodig...Dame Blanche deed het op de natuurlijke manier.:wub:

en inderdaad...op de spot met goede vochtige aarde zal het best goed komen met goed voorbewortelde plantjes in 20 cm roots...das ook zeker mijn ervaring....maar een extra kickstart is nooit weg....zeker als het een twijfel geval is kwa droogheid op je spot...

onderzoek alles Dame Blanche stijl....5 planten met....en 5 planten zonder....ervaar het zelf....:)

een oldskool trucje wat ik geleerd heb is als volgt..... met water geven op de spot....

als je twijfelt of je moet gaan water geven op spot?.:huh:..........(een paar weken na het planten op de spot.)

....graaf een gaatje op je spot van 30 cm diep....steek je hand er meteen in.......voelt het nog koud en klam aan......dan hoef je geen water te gaan geven:wub:..je plantje red het wel...( zeker met de 20 cm roots..)...

ps: ( bij het planten op de spot... uiteraard wel de wortels van de zaailing zeiknat maken voor het planten en een litertje water mee geven in het plantgat..)

8 hours ago, Rabarbarbaar said:

Zelf ooit aan deze dingen gedacht:

tal-ya-water-israel-dew-collectors-500x2

Dekt de aarde wat af voor de zon en die ribbels werken condens naar de plant.

inderdaad dit is een soort voorloper van de waterboxx....het tal-ya tray systeem uit Israel

How it works

Tal-Ya trays provide a number of benefits which together create a “personal greenhouse” for each tree or plant, leading to accelerated growth and faster time to market.

Following is the list of the product’s attributes and benefits:

• The tray’s structure focuses water and fertilizer to the root, creating a savings of at least 50% in water consumption and 30% in fertilizer consumption.
  • The tray does not allow sunlight through, so it prevents weeds from growing under the tray around the tree.  This saves organic farmers on manpower to remove weeds, or on the cost of herbicide (and makes for healthier produce).
  • The tray traps air underneath it, which provides insulation and temperature control, protecting the tree in extreme cold and hot temperatures.
  • The top of the tray includes UV which reflects sunlight.  This both protects the tray and reflects sunlight up into the leaves on the underside of the tree (leaves which do not usually receive sunlight), enabling photosynthesis to occur there and accelerating the growth of the tree.
  • Water is constantly evaporating from the earth.  The tray traps this moisture and leads it to trickle back to the root of the tree, making the earth under the tree constantly moist, ideal conditions for growth.

http://www.tal-ya.com/

op foto's op deze site is te zien dat het ook gebruikt wordt in combi met een druppel water systeem....

DSC01234-2-1024x576.jpg

in dit systeem ontbreekt de water boxx met het pitten systeem.

Die Hollander heeft dus een mooie combi gemaakt....:lol:....echte Hollandse koopmans geest....2 goed gejatte systemen  ( talya en pitten ) integreren...en verkopen...:lol:

meer mooie en duidelijke info over tal-ya trays

http://www.gorentradeinc.com/tray---tech.html

het condenseren in beide.... tal-ya en waterboxx ....systeem vind plaats aan de binnen zijde van de ribbels.....werkt op verschil in temperatuur en dus met dauwpunt......inderdaad het vocht moet wel in de lucht zitten....;)

talya is in ieder geval veel beter als het ouderwets toepassen van antiwortel doek....de plastic variant is me echt slecht bevallen....die stoot water af....blijft erop liggen vaak..en het vocht verdampt...direct aan de lucht.....( wel een voordeel dus is erg natte omgeving....elk voordeel heeft zijn nadeel...:D

ik kan van Tal-ya geen prijzen vinden ?:huh:...iemand?:huh:

15 hours ago, Tune said:

Ze hebben nog leuke dingen voor de Guerilla strijders onder ons. Speciale tubes tegen vraat van wilde dieren.

8_growsafe_telescoprotexx_50_cm_high_tog

1_set_of_growsafes_1.jpg

inderdaad...wat ik zag bij groasis webshop.... dat er alleen giga/mega aantallen besteld kon worden...en dat ze van klikbaar- afbreekbaar karton waren....en of ze geschikt waren voor ons plantje...heb ik niet meer bekeken...jij wel ?

18 hours ago, Grow Weed said:

https://www.xtreme-gardening.com/mykos

staat hier een heel stuk over die schimmels.  en hun prijzen zijn zeer redelijk gezien ze zich bezig houden met reguliere groente en fruit teelt en niet speciaal met wiet. 

ik zag geen dealer in Nederland...?

20 lbs vor 209.99 $  

1 us lbs=  0.45359237 kilograms...x20 = 9.07 kilo 

228 us $ = 183.68 euro

dus 20.25 per kilo

deze van dcm kom ik wel tegen...

https://www.online-tuincentrum.be/dcm-mycorrhizae-schimmels-4kg-p-20094.html

4 kilo voor 80 euro....is dat ongeveer dezelfde ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza

komt daarom dezelfde mycorrhiza voor. Men onderscheidt verschillende typen, te weten endomycorrhiza en ectomycorrhiza.

Wederzijds voordeel[bewerken]

Planten hebben belangrijke voordelen van de symbiose door middel van mycorrhiza. De plant levert suikers aan de schimmels, die op hun beurt voedingsstoffen en water uit de bodem halen en via de gemycorrhizeerde wortels aan de plant leveren. Daarmee spelen mycorrhizaschimmels een belangrijke rol in de voedingsstoffenvoorziening van bomen. Met name door de uitbundige groei en geringe diameter van hyfen (ca. 3µm) kunnen mycorrhiza­schimmels een groot bodemvolume exploiteren en voedingstoffen zoals stikstof en fosfor opnemen. Iedere mycorrhizaschimmel heeft een specifieke functie. Zo kunnen sommige mycorrhizaschimmels vooral anorganische voedingsstoffen opnemen, terwijl andere schimmels juist organische voedingsstoffen opnemen, bijvoorbeeld uit humus. Daarnaast kunnen mycorrhiza-schimmels bijdragen aan resistentie van bomen tegen ziekteverwekkers in de bodem, droogte en zware metalen.

Typen mycorrhiza[bewerken]

Er worden drie typen mycorrhiza onderscheiden: endomycorrhiza, arbusculaire mycorrhiza en ectomycorrhiza.

Endomycorrhiza[bewerken]

Endotroof mycorrhiza of endomycorrhiza komt onder andere bij orchideeën voor. De schimmeldraden (hyfen) lopen door tot in de schorscellen van de plantenwortel. Als de plant de oude schimmeldraden in de plantencellen verteert, waardoor eiwitten voor de plant beschikbaar komen, wordt van mycotrofie gesproken.

Endomycorrhiza-schimmels kenmerken zich door de uitgestrekte groei van het mycelium in de wortelhuid en de vorming van miljoenen vesikels en arbuskels. Dit zijn opslagmedia voor water en voedingsstoffen.

Arbusculaire mycorrhiza[bewerken]

Het zeer veel voorkomende endotrofe mycorrhiza, en voor de land- en tuinbouw belangrijkste, is het arbusculaire mycorrhiza of vesiculaire arbusculaire mycorrhiza (VA-mycorrhiza of VAM). Bij dit mycorrhiza vormt de schimmel zachte, boomvormig vertakte schimmeldraden binnen in de wortelcellen.

De schimmelpartners van dit VA-mycorrhiza maken deel uit van de familie van Endogonaceae. Uit onderzoek bij een groot aantal plantensoorten is gebleken dat de VA-mycorrhiza in staat is de plantengroei te bevorderen. Het VA-mycorrhiza is onder andere in staat in een fosfaatarme bodem aan de planten toch nog fosfaat toe te leveren. Dit effect is echter niet bij iedere plantensoort hetzelfde.

Ectomycorrhiza[bewerken]

Ectotroof mycorrhiza of ectomycorrhiza komt onder andere voor bij bomen als dennen en berken. De schimmeldraden groeien alleen om de buitenkant van de plantenwortel heen. Ze dringen door tot in de intercellulaire ruimten, maar niet in de cellen van het schorsweefsel van de plantenwortel. Een voorbeeld hiervan is de truffel.

De schimmeldraden van ectomycorrhiza-schimmels groeien in en om de worteltopjes van boomwortels. Zulke worteltopjes heten ectomycorrhiza's of gemycorrhizeerde worteltopjes. Binnen in de boomwortels groeien de schimmeldraden tussen de wortelcellen en vormen daar het Hartig net, genoemd naar Robert Hartig, de negentiende-eeuwse ontdekker ervan. Aan de buitenkant vormen de schimmeldraden een mantel die de groei van wortelharen onderdrukt. Ectomycorrhiza-schimmels leven al minstens 50 miljoen jaar in symbiose met planten. In fossielen uit Canada werden worteltjes van een dennensoort gevonden met daarin overblijfselen van ectomycorrhiza-schimmels.

=========================================================================================

in die groasis videos..hadden ze het ook over testen met 3 soorten myco....;)  voor hun klantenkring... uiteraard

16 hours ago, Tune said:

Ik gebruik al jaren Myco en je planten zijn er idd beter mee. De Flower Saver+ van Plant Health Cure is een super product.

Zo meng ik een deel onder mijn aarde en doe ook nog een beetje in elk plantgat als ik mijn plantjes in hun definitieve potten zet.

https://phc.eu/nl/

http://www.detuinvakhandel.nl/plant-health-cure-flower-saver-plus-142gr.html

plant-health-cure-flower-saver-plus-142g

2 kilo voor 29.50 euro...dus 14.75 per kilo..

waarom meng je onder de aarde in de pot ?.of bedoel je mengen door je aarde?.....wortels moeten toch in direct contact komen met die myco? ( lees ik bijna overal?)

8 hours ago, Rabarbarbaar said:

Tja, mooi spul.
Maar , vooral met het risico ze kwijt te raken in het eerste jaar.

hahaha...inderdaad....in Spanje en andere landen staan ze zo voor het oprapen in de natuur....bij bos aanplant etc...nog niet aan gedacht...:lol:

17 hours ago, Rabarbarbaar said:

Het vocht moet in de eerste plaats wel in de lucht zitten.

in warme lucht zit altijd water....kijk maar naar de koude fles in warme lucht...

1200px-Condensation_on_water_bottle.jpg

Maar aanzienlijk minder toch ?
Juli dit jaar 57%, Juli vorig jaar 71%.

Ik moest denken aan deze dingen, die werken wel, maar dan precies waar ze niet nodig zijn en andersom.

• Thanks 1

18 hours ago, Rabarbarbaar said:

Zelf zal ik eerder last hebben van te veel vocht als te weinig, al kan dat op de nieuwe spots wel eens anders zijn.

precies:)!!....de meesten hebben zeker in Nederland meer planten verspeeld door te nat ....als te droog...:rolleyes:

maar met de wetenschap van het bestaan van deze boxen en de prijs.....kan nu een ieder  potentieel heel droge locaties gaan gebruiken....het verruimd dus wel de potentie aan beschikbare spots ...en die hele droge plekken hebben vaak heeeel veeeeel direct zonlicht:rolleyes:.....:wub:...toch iets om te onthouden denk ik...en mee te overwegen bij het besluiten van je definitieve plaats delict.:D

mooi ding die condensatie turbine....:)  wat kost die?

bij een bepaalde temperatuur hoort altijd een relatieve vochtigheid...idd de maat van de hoeveelheid water in de lucht.....( hoe hoger de temp hoe lager de rv wordt...en visa versa....)

is deze 100%..(..en dat is dus de temperatuur van het zgn dauwpunt...) ....dan heb je mist/dauw....en die mist/dauw is in de praktijk door meteorologen slecht te voorspellen bij de dagelijkse gang in temperatuur....best jammer...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

• Like 1

18 hours ago, Rabarbarbaar said:

Voor mij zal het nog even water slepen zijn, nu nog iets verzinnen waardoor ik water kan geven in uitgedroogde grond.
Zolang het alle kanten op stroomt heb je onzinnig veel nodig.

exact:D...de oplossing is dus een emmer met een touwje...:)....zet hem aan de noordkant naast je plant...en de 5/ 10/20  liter die je geeft zal dus heel geleidelijk naar je plantje gaan..en niet alle kanten op stromen en boven op de aarde gedeeltelijk blijven liggen en verdampen aan de lucht.......:rolleyes:

die slakkenringen doorsnede 10cm ... waar ongeveer 0.8 liter water in kan...kan je ook gebruiken als mini emmertje om je plant heel gericht water mee te geven zonder verspilling......je moet alleen wel meerdere keren langs lopen bij de planten....maar dan is de aarde al vochtig door de capillaire werking...;)

• Like 1

39 minutes ago, Rabarbarbaar said:

Haha, ja precies dat dus.. al je moeite zie je gewoon wegstromen.
Zal mijn ogen open houden voor emmers met deksels.

ik zou zonder deksel doen en nestbare emmers bij voorkeur.....scheelt sleepwerk...een elastiekje met een velletje plastic als deksel voorkomt ook verdamping...klein gaatje erin en het vangt ook nog dauw en regen op...:rolleyes:....en prototype testje doen met touwtje kan al in de winter slaap...:D

ps: als je met de deksel 100% zou afsluiten...dan komt er onderdruk in de emmer en zal de emmer nog langzamer leeg lopen...dus een heel klein lucht gaatje in de emmer deksel zorgt ervoor dat de zwaartekracht niet tegen gewerkt wordt...

• Haha 1

Tubes heb ik niet geprobeerd. Ik grow niet guerilla. Heb hiervoor de tijd niet.

Maar zag het staan op de site en dacht dat het mss leuk was om te vermelden naar guerilla stijders hier op het forum.

waarom meng je onder de aarde in de pot ?.of bedoel je mengen door je aarde?.....wortels moeten toch in direct contact komen met die myco? ( lees ik bijna overal?)

Zoals gezegd grow ik niet guerilla  (soms in mijn tuin maar dat is maar enkele planten), ik grow indoor.

Ik gebruik altijd lightmix gemengd met wat batmix ( 2/3 en 1/3) aangevuld met additieven.

Zo is Plant Saver+ er één van, verder nog Biovin, Fulvic25  en  Healthy start tabletten. Verder water ik het in met Colonize AG.

Al deze producten koop ik bij bioplantenvoeding.nl 

Daarmee heeft de aarde een kickstart en kan ze een week al het bodemleven opstarten voor ik de kiemplantjes erin zet.

En hier is mss ook een taalverwarring tssn NL en B. Wij Belgen mengen het onder de aarde terwijl jullie het door de aarde mengen.  ;)

Even ter info:

Op de link die je aangaf staat er op de afbeelding een zak van 2Kg MAAR in de beschrijving ernaast staat er 142gr! De zak van 2Kg komt op 53,50€!

• Thanks 1

1 minute ago, Rabarbarbaar said:

Jij denkt ook aan alles!

Plastic er op is idd makkelijker en zo kan je idd wat extra vocht vangen.

lol...ben gewoon lui....:D