• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Leditgrow
    Azarius
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
karel kweker

low budget voedingstoffen

31 posts in this topic

Hey mede growers,

Ik ben even een avondje aan het typen geweest om weer wat kennis te delen,

In dit topic wilde ik bespreken hoe je met weinig budget toch je plantjes voeding kunt geven,

Niet alles heb ik zelf uitgeprobeerd, dus als jullie aanvullingen hebben of opmerkingen graag, daarvoor zijn we een forum.

Wortelstimulator

Zelf maken van wortelstimulator,

In takken van wilgen schijnt stoffen te zitten die de wortelgroei bevorderd.

Je knipt een aantal takken klein, deze zet je onder het water, dit laat je 1 dag en nacht staan.

Als je dan stekjes wil knippen vermeng je het water wat op de wilgentakken ligt met water 1 op 10.

Hier in leg je de stekenblokjes voor een uurtje of 2.

Dit heb ik ooit eens begrepen van een oude kweker, Maar nooit zelf gezien, of getest dus als iemand dit wel heeft, graag ervaringen delen.

En anders toch maar eens zoeken naar zo'n boom voor een testje

Nu even iets korts per voedingstof een klein beetje informatie, en hoe je de stof zelf low budget kunt verkrijgen.

N is Stikstof

P is Fosfor

K is Kalium

Stikstof

De bekendste voedingsstof is stikstof, de plant zet zelf nitraten om naar stikstof.

Een te kort aan stikstof komt toch best nog eens voor, en is lastig te herkennen, je zou het kunnen herkennen aan een trage groei van de plant, en een later stadum kan je het zien aan vergeling van de onderste bladeren aan de hoofd stam, en ook kunnen de bladeren wat kleiner blijven, en de plant wat iel lijken.

Om stikstof aan je planten te geven kan je gaan voor brandnetelthee,

Brandnetels bevatten namelijk veel stikstof, verzamel een hele boel brandnetels en hak deze fijn.

Doe dit in een emmer, en zet ze net onder het water. laat dit een dag of 3 goed door trekken.

Na 3 dagen filter je het plantmateriaal er uit, een doek kan je hier voor gebruiken. en dan bewaar je het in afgesloten flessen.

Mest.

Kippen/duivenmest.

Deze een heel sterke werking, je kan het beste gebruiken als het gedroogd is.

1 theelepel op liter water, 1 dag laten trekken.

Paarden/koeienmest

Hiervan vermeng je 1 soeplepel op 1 liter water, ook dit laat je een dag trekken.

Fosfor

Voor de groei van een gezonde wortelsysteem, en de bloei van de plant is fosfor nodig. De plant zet fosfaten om naar fosfor.

Een fosfor tekort kan je herkennen aan tragere groei van de plant en de donkergroene bladeren, ook kunnen de stengels roodachtig kleuren en de onderste bladeren kunnen om gaan krullen. Het extra geven van fosfaten zal de schade aan het blad niet herstellen, maar zal er wel voor zorgen dat het nieuwe blad weer gezond zal groeien. een te veel aan ijzer of een te lage ph kan dit veroorzaken.

Het probleem met fosfor is dat het moeilijk in natuurlijke vorm te verkrijgen is

Ik heb de volgende manieren gevonden om fosfor te verhogen voor de planten.

Beendermeel Helaas werkt dit niet direct.

Paarden- kippen- en koeienmest bevatten ook wat fosfor, dus theoretisch kan dat wellicht volstaan.

Vismx, dit word gemaakt van visafval (kop/staart/graten)

Het meest van de fosfor bij de vis vind je de de graten

Voor de vismix neem je zoveel mogelijk graten, die je nog even goed samen drukt voor je ze door het water mengt

(dit heb ik ook niet geprobeerd,.. lijkt me erg stinken, maar ik kwam het vaak tegen op het net)

Kalium

Een niet vaak voorkomende te kort is kalium, deze voedingstof zorgt voor de weerstand van de plant zodat het het beter tegen ongedierte en weersomstandigheden kan, Ook zorgt kalium voor de waterhuishouding in het blad, het open en sluiten van de huidmondjes.

In het begin zal de plant gewoon gezond ogen, een wat donkere en een beetje glanzende blad, wat later doffer zal worden

De plant zal meer iel vertakkingen maken die makkelijker afbreken.

De bladpuntjes van nieuwe jonge blad zullen grijs kleuren en daarna roestbruin en uiteindelijk afsterven, en verdord opkrullen

Het oudere blad vergeelt van buiten naar binnen richting nerf, er verschijnen ook bruine plekken op het blad

De bladeren in de toppen sullen krullen en verdraaien, het hele blad sterft af.

Bij echt grote te kort word het blad dof, zal de bloei worden geremd.

Kalium zorgt ervoor dat planten een verhoogde weerstand krijgen tegen weersomstandigheden, ongedierte en droogte. Ook zorgt het voor stevigheid van de plant en verminderde vocht afgifte van de bladeren. Een tekort aan kalium komt niet vaak voor. De verschijnselen hiervan lijken erg op die van tekort aan licht, dus controleer eerst altijd of je planten genoeg licht krijgen. Symptomen zijn roestplekken op de bladpunten aan de onderkant van de plant, langs de hoofdnerven.

De oorzaak kan een te zuur medium of gietwater zijn (te lage pH).

Kalium :

Verbrande natuurhout. (houttas)

Na verbranding van zuiver hout is alle organische stof verbrand en schieten er alleen mineralen over. Daarbij is kalium in verhouding sterk vertegenwoordigd: gemiddeld 6 tot 10%. Het K- gehalte is dus zeer sterk afhankelijk van de houtsoort. Daarnaast bevat houtasse veel kalk: 30 tot 35% en bovendien nog 5% magnesium. Ook spoorelementen komen voor.. Houtasse van onbehandeld hout kan dus in lichte dosis gebruikt worden .

1 theelepel op 1 liter water 1 dag laten trekken

Mineralen :

Heermoes ook wel Paardestaart genoemd niet de gewone paardebloem.

Deze plant bevat veel mineralen, en wordt gezien als onkruid, je zult hem in het wild ook veelvuldig tegen komen.

De plant fijn hakken, een uur goed laten trekken in kokend water,

En vergeet niet bloemen houden van mensen dus je plant praat met je,.

als de bladeren slap hangen zegt ze: ik heb dorst, of ik voel me niet lekker.

als de puntjes van de bladeren geel worden zegt ze: Geef me wat minder voeding!

Als de bladeren omhoog staan richting het licht zeg ze: Goed bezig ouwe

Met knalharde toppen waar het hars vanaf druipt zegt ze: I love you

Gr Kutkweker,

post-2-0-71333300-1336942050_thumb.jpg

4 people like this

Wortelstimulator

Zelf maken van wortelstimulator,

In takken van wilgen schijnt stoffen te zitten die de wortelgroei bevorderd.

Je knipt een aantal takken klein, deze zet je onder het water, dit laat je 1 dag en nacht staan.

Als je dan stekjes wil knippen vermeng je het water wat op de wilgentakken ligt met water 1 op 10.

Hier in leg je de stekenblokjes voor een uurtje of 2.

Dit heb ik ooit eens begrepen van een oude kweker, Maar nooit zelf gezien, of getest dus als iemand dit wel heeft, graag ervaringen delen.

En anders toch maar eens zoeken naar zo'n boom voor een testje

Die stof is dus gewoon auxine. Auxine is een hormoon dat zich in elke plant en boom bevind en door de plant of boom zelf wordt aangemaakt. Door dit hormoon is de plant in staat de wortelvorming te stimuleren cq wortels te vormen. Sommige planten en of bomen bevatten voldoende hormoon om, bij het stekken, zelfstandig wortels aan te maken. Een voorbeeld hiervan is o.a. de wilg waarvan een tak wortels aanmaakt als deze in de grond gestoken wordt. Andere plantsoorten hebben bij het stekken echter van zichzelf onvoldoende om wortels aan te maken. Deze hebben hiervoor dus extra Auxine nodig. Stekpoeder is een samenstelling van talk en natuurlijke of synthetische groeihormonen. Natuurlijke Auxine, waarvoor bepaalde azijnzuren worden gebruikt, is in waterige oplossing moeilijk te isoleren en daarnaast beperkt houdbaar. Zo je takken van de wilg in het water legd dan zal je bemerken dat deze, soms over de gehele tak, worteluitlopers krijgt. De hoeveelheid Auxine wat zich in het blad bevindt is te verwaarlozen en ook moeilijk te isoleren.

2 people like this

Een bekend auxine is indole boterzuur o.a in Rhyzopon AA.

Even een linkje naar wikipedia in engels linkje. Daar kun je ook vinden dat het van nature in de Salix (wilg) voorkomt.

Overigens werd aftreksel van wilgetakken voor zover ik weet vroeger vrij veel toegepast in de chrysanten teelt.

Ik ben wel erg benieuwd hoeveel takken er in het water moeten om een knap aftreksel te krijgen.

je kan blijkbaar veel uit de natuur halen voor voeding :) altijd interessant natuurlijk

zelf al met brandnetels gewerkt en ging perfect

Een bekend auxine is indole boterzuur o.a in Rhyzopon AA.

Even een linkje naar wikipedia in engels linkje. Daar kun je ook vinden dat het van nature in de Salix (wilg) voorkomt.

Overigens werd aftreksel van wilgetakken voor zover ik weet vroeger vrij veel toegepast in de chrysanten teelt.

Ik ben wel erg benieuwd hoeveel takken er in het water moeten om een knap aftreksel te krijgen.

de exacten weet ik ook niet, maar 1 takje op een glas water en een nachtje laten staan is perfect voor het stekken van ons kruid ( die het eigenlijk niet eens nodig heeeft gaat aleen wat sneller) 

2 people like this

Aspirine of beter vriesdroog extract van wilg met >50%  salicyl werkt niet alleen goed voor mijn rikketik, maar ook goed bij het wortelen. Ermee sproeien werkt ook. De plant neemt het makkelijk op.

Maar over goedkope voeding..............

Ik zal nog maar eens vloeken; Bio Tomaten voeding van de Lidl, Pokon, Coniferen Mest van de Action. 
Allemaal goed bruikbaar. 
Je hebt echt geen "speciale" cannabis voeding nodig. Ik doe het al jaren zonder. 

Nu speel ik wel wat vals, ik kom uit het tuinders vak en koop bijna alles in de groothandel.

Mijn voornaamste voedingstoffen zijn:

Ecostyle Bio Trissol 3-3-6

Osmosol 215R
Yara SuperFK

kali-meta-silicaat

ammoniumnitraat (om groeivoeding te maken van Biotrissol en Osmosol)

salpeterzuur

fosforzuur

Maar ik heb in het verleden div. keren laten zien dat je met spullen uit de supermarkt en tuincentrum zeer mooie resultaten kan behalen.
Als je maar wat van voedings stoffen weet.

3 people like this

Maar ik heb in het verleden div. keren laten zien dat je met spullen uit de supermarkt en tuincentrum zeer mooie resultaten kan behalen.

Graag zou ik dat hier op het forum terug zien, lijkt me goede en waarde volle info,.. ;)

Mensen kunnen dan ook hier zien dat het kan werken... 

Je hebt echt geen "speciale" cannabis voeding nodig. Ik doe het al jaren zonder. 

Nu speel ik wel wat vals, ik kom uit het tuinders vak en koop bijna alles in de groothandel.

En daar zit de crux, jij kan vanuit je ervaring putten om te weten wat jij nodig hebt. de meesten zullen geen flauw idee hebben wat de voedingsstoffen nou eigenlijk doen. ik behoor daar ook onder. ik weet wel wat en wanneer ik iets nodi heb maar het waarom...?? dat zal ik je schuldig moeten blijven. 

en dan kom je dus automatisch op je punt dat je met HTK voedingsmiddelen prima uit de voeten kan. 

Het is niet zo moeilijk.

Je moet je wat verdiepen in welke NPK (nitrogenium [stikstof], phosphor, kalium) verhouding een plant nodig heeft op een bepaald moment in z'n leven.
(naast deze hoofd elementen heeft een plant natuurlijk ook sporen elementen nodig als ijzer, molybdeen, borium, koper, zink enz)

Als je het etiket leest van bv Pokon meststoffen, zie je dat er voor groene planten meer stikstof zit 

(NPK 8+3+5 met micronutriënten)
product_eaf5fb42a9_l.jpg
en voor bloeiende planten meer kalium.  (NPK 5+5+7 met micronutriënten)

product_dfcf22f52e_l.jpg

Zo simpel is dat. Natuurlijk zijn er manieren om er net iets meer van af te halen met speciale meststoffen, maar ik kwam op 0,7 gram per watt met pokon alleen. 
Als ik wat beendermeel door de grond gemengd had zou dat waarschijnlijk nog iets meer geweest zijn. 
Dit omdat fosfor (P) niet alleen zorgt voor veel wortels, maar ook zorgt voor knopvorming. (meer bloemen)

Voor indica's heb je wat langer stikstof (voeding voor groene planten) nodig dan voor sativa's. 
Erg lang groeiende sativa's kan je zelfs beter helemaal geen groei voeding geven, maar direct op bloeivoeding zetten omdat ze anders veel te hoog worden.

Dussssssssssss, als je begint met goede potgrond en daar wat extra klei door mengt (of bentoniet meel) ben je al aardig op weg. 
Blijf weg van zwartveen zooi (de goedkoopste potgrond waar je zwarte handen van krijgt) maar neem een (kokos) potgrond van een goed merk als DMC, Pokon, Ecostyle enz.

Kalimetasilicaat (kaliwaterglas) helpt een plant sterke celwanden te maken, resistentie voor hitte en droogte op te bouwen, ziektes af te weren en geeft extra kali om af te rijpen.  
http://www.deververije.nl/shop/kaliwaterglas/prod_208.html
Silinal van Ecostyle is natronwaterglas en zwaar overpijst. Bovendien houdt alleen prei van natrium :-)

BioBasis is een perfecte basis voeding om een handje door je potgrond te mengen als buffer en om direct bacteriën en schimmels toe te voegen.
Simpel en goedkoop. http://www.tuinkenner.nl/shop/meststoffen/innogreen-professionele-meststoffen-/p/biobasis-10kg/?p=

Ik gebruik zelf BioTrissol, maar daar is voor een particulier haast niet aan te komen.
Ik laat me teren als dit niet het zelfde op kalivinasse gebaseerde spul is: http://www.tuinkenner.nl/shop/meststoffen/innogreen-professionele-meststoffen-/p/biolasse--5ltr/?p=2
Met deze bio voeding heb je eigenlijk niets anders nodig. 
Van stek tot afbloei is deze voeding ok. Alleen extreme indica's hebben wat meer stikstof nodig. (N) Dit kan in de vorm van bloedmeel (door de grond mengen) of bv ammonium nitraat, (hoofdbestanddeel van kalkammonsalpeter)

6 people like this

Dit plaatje laat zien hoe een tekort de opname van andere elementen kan beperken.
Andersom is het net zo. 

Alles draait om evenwicht, zoals altijd.

Dit is volgens mij het zelfde plaatje als in mijn eerste boek over bodemkunde dat ik in de '70 jaren op school kreeg.
De leraar deed er alles aan eerst begrip te bouwen. "Want als jullie begrijpen hoe e.e.a. werkt, kan je je altijd redden" 
En daar had hij gelijk in.

post-1315-0-13322400-1438109743.jpg

1 person likes this

Dat is is zeker waar,.. als je weet hoe dingen werken je ook kan redeneren hoe je iets moet oplossen als het fout loopt ,.. 

Probleem, met de pokon vind ik, als je de verkeerde pakt of iets te veel je ook direct problemen hebt met overvoeding,. verbrande wortels en meer ellende ,.. 

Hoezo, dat zou met elke voeding gelden.  Daar kan Pokon (Yara) niets aan doen.

Daarom heb ik al TIG KEER geroepen; KOOP EEN FERTOMETER. http://www.dutch-headshop.com/nl/fertometer-bemestingsmeter-p-589.html

Jullie maken steeds denkfouten. 

1e:  Cannabis is een gewone plant van gewone (arme) gronden.
2e: Cannabis is een gewone plant
3e: Cannabis is gewoon

Ga gvd een Fuchsia's of pepers kweken. 
Cannabis is geen kerk of religieuze stroming, m aar gewoon een plant. Geen aureooltjes of heiligverklaringen, gewoon een plant van arme bodem.

Als een omatje begonia's en fuchsia's in bloei weet te krijgen met voeding uit de supermarkt en ik zie alle ellende op de dv forums, ga ik twijfelen aan .........

3 people like this

Nou, nou hoef je niet zo te vloeken [emoji14]

Kan nog veel goedkoper nml rietsuikermelasse , keltisch zeezout, alfalfa pellets & Guano extract.Hier doe je jaren mee.

1 person likes this

Hoezo, dat zou met elke voeding gelden.  Daar kan Pokon (Yara) niets aan doen.

Daarom heb ik al TIG KEER geroepen; KOOP EEN FERTOMETER. 

Je hebt nog geen 30 posten hier staan dus zovaak zal je dat hier niet geroepen hebben ;)

Jullie maken steeds denkfouten. 

1e:  Cannabis is een gewone plant van gewone (arme) gronden.

2e: Cannabis is een gewone plant

3e: Cannabis is gewoon

Ga gvd een Fuchsia's of pepers kweken. 

Nou,.. Cannabis is een gewone plant die ook behoeftes heeft. net als iedere andere plant in mijn ogen...

Dus als ik nu fuchsia's of pepers ga kweken loop ik tegen het zelfde probleem aan,.. plus dat dit een stuk moeilijker te roken is :P

En een stuk minder doet voor mijn klachten ;) 

Voor de rest met Elmanito eens lijkt me geen reden om te vloeken, we zijn hier kwekers onder elkaar, de 1e met wat meer kennis over het voeding, de andere meer over elektronica, de andere weer meer over kweektechnieken, maar natuurlijk ook mensen die van al deze wijsheden nog niets weten en hier de kennis willen op doen.. 

Denk dat we op deze manier iedereen wel iets van een andere kan leren,.. 

Nieuwe inzichten kunnen krijgen ...

Misschien handig om deze topic ff op te splitsen ,..

Word aardig zeezout topic terwijl het over meerdere low budget zou moeten gaan ;) ..

Had ik eerder ook al gezegd inderdaad. Zeezout is wel heel twijfelachtig als toevoeging en Sea-Crop is niet "low budget".

Aleen heb ik geen rechten omdie link te volgen

[#10340] Je hebt geen rechten om deze topic te zien.