Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/04/2020 in all areas

  1. 3 points
  2. 2 points
    Als je planten in volle bloei staan en ze gaan zuipen (dat merk je), dan kan je gerust de tensio ook naar 130-150 laten gaan in die fase. Wanneer je een goed zuipende plant hebt met een goed wortelgestel, stel 10-20 mbar geen ruk meer voor... Er zal tevens in die periode ook momenten zijn dat ze gewoon ff niet willen. Je tensio geeft het aan. Anticipeer daarop (noteer waardes en watergift en corrigeer minimaal). In de groei wat vaker hogere waardes aanhouden om de wortelvorming te stimuleren. Denk hierbij aan de allereerste keer na het inwateren, aan een waarde van circa 150 en geleidelijk (in de groei en voorbloei dus) aan wat hoger naar 200, 250, 300, 350 en tussendoor nog eens 150. Een nat droog cyclus vind canna wel prettig In de bloei, als ze zuipen, gaan wateren rond de 130, is keurig. Deze planten hebben echter problemen nu en ik zou dan persoonlijk niet onder de waarde van 200 gaan wateren.
  3. 2 points
    Owshit! Dat was me ff ontgaan, anders had ik het niet geroepen natuurlijk. Das mooi kut dan, daar wilde ik er ook nog meer van, maar die vlieger gaat dus niet meer op.. @wiet61 heb jij nog tips voor vroege soortjes voor dit jaar? Love
  4. 1 point
    Als je de volgende ronde met die humine- en fulvinezuren aan de slag gaat, zou ik dat uit veiligheidsoverwegingen hooguit 1x in de 2 weken meegeven....
  5. 1 point
    Voor de volgende keer..... Wanneer je de pot goed hebt ingewaterd (10-15%), zal je tensio waarschijnlijk rond de 40 mbar aangeven. Dat is prima. Vertrek van daaruit naar 150 mbar, voordat je weer watert. De rest heb ik zojuist uitgelegd Per keer dat je geeft, geef voldoende en al helemaal wanneer je van bovenaf geeft. Met voldoende bedoel ik minimaal 5% (minimaal) van de potinhoud. Dit om te garanderen dat het water voldoende de kegel bereikt en deze ook een betrouwbare waarde laat zien. Van hieruit zou dat percentage geleidelijk aan moeten oplopen, omdat je plant steeds meer gaat verdampen en ontwikkelen.
  6. 1 point
    Jammer zat niet meer te bestellen , allemaal late soorten . Tips heb ik zat ,en zeer vroege ook , maar die zijn regulier die ik zelf heb gemaakt , die worden fem , en ik ga ze sterk vermeerderen . Ook is de eerste fem ronde gelukt zoals lijkt tot nu toe , gewoon een probeersel , ze zullen getest moeten worden ook nog . Het zijn kruisingen van de sweet seeds fast zaden , ik zal het er met LBH over hebben , misschien kan je testen voor ons ,daar moet je het tenslotte toch van hebben nietwaar , mekaar helpen , dan kom je te weten van hoe en wat . Zelf wil ik de wilde heribei fem gaan maken , en de golden heribei , allebij zeer en zeer vroeg , end aug Zo komen we elke jaar een stap veder om goede fem te maken voor onze outdoor guerilla hobby , er is veel vraag naar ,ik kan jullie vertellen dat we op de goeie weg zitten .
  7. 1 point
    De kweek geef ik toch nog even de tijd dat het goede toppen worden, ik hoef er toch niet veel meer aan te doen. Alleen hoop ik dat het niet te gek wordt kwa bloei tijd.
  8. 1 point
    @Test@ment En die top is niet in brand gevlogen 🤔🤣🤣🤣
  9. 1 point
    Hier het complete hoofdstuk uit het boek " Teaming with Fungi ". Mogelijk biedt dit wat meer handvatten voor mensen die met schimmels en bacto aan de slag willen in hydro. In een systeem met een pompje dien je wat vaker de myco's mee te geven, omdat de sporen en hyfen erg gevoelig zijn. Om die reden is het ook aan te bevelen om mycorrhiza pas aan het einde van het brouwproces toe te voegen, wanneer je een theetje wilt maken, of deze in een eerder stadium op te kweken. Er zijn hydro kwekers die zweren bij myco/bacto en ook kwekers die liever alles compleet verschoond zien van schimmels. "Teaming with Fungi" (2017) Mycorrhizae in Hydroponics Almost any plant that can be grown in soil, can be grown in a hydroponic system, from trees to fruits and vegetables. Because no soil is used, a liquid nutrient delivery system supplies all the nutrients the plants need. Why would plants also need mycorrhizal fungi ? Simply put, mycorrhizal fungi offer the same benefits in hydroponic applications as they offer in planting media and soil. Mycorrhizal fungi are good at what they do, especially in delivery of phosphorus and nitrogen to their plant symbionts. As they do in other growing systems, fungi grown in hydroponic systems expand the effective root area into the surrounding growing substrate, be it coconut fiber, rockwool, oasis cubes, gravel, vermiculite or perlite, clay pellets, or other material. The same hyphal extension that occurs with colonized roots in soil, also occurs with colonized roots in hydroponic systems. Whether plants are growing in soil, a planting mix, or a hydroponic growing substrate, mycorrhizal fungi provide the same basic benefits to host plants: * Inoculated roots in hydroponic systems are more resistant to pathogens, including Rhizoctonia, Fusarium, Pythium, and Phytophthora. * Mycorrhizal fungi can create physical barriers around roots to protect them from disease and pathogenic fungi. * Colonized plant roots branch and form more feeder roots, so more nutrients can be retrieved from the surrounding area. * Mycorrhizal fungi grown in a hydroponic system can support mycorrhizospheric organisms that provide protective metabolites. Mycorrhizal considerations for hydroponic systems As with any other growing system, for mycorrhizal fungi to thrive and benefit plants in a hydroponic system, growers must use the appropiate species of mycorrhizal fungi to colonize the plants being grown. They must also consider several other factors. A hydroponic system that intends to support colonization of roots by mycorrhizal fungi must be fully aerobic. To ensure that the fungi will survive, growers should maintain oxygen levels at 6 to 8 parts per million (for context, most tap water provides 5 ppm of oxygen). Oxygen can be added to the growing environment via air stones or bubblers. (Although hydrogen peroxide can also oxygenate water, it will kill mycorrhizal fungi and host plant tissue and should not be used). Most hydroponic systems use some form of media to support plants, such as rockwool or expanded clay pebbles. Many scientists use a modified hydroponic system for their studies, using sand as a growing medium and saturating it with nutrient solution, but mycorrhizal fungi will grow in nearly any substrate, or even in water alone, if it provides enough oxygen. Hydroponic growers often add phosphorus to nutrient delivery system, but an increase in phosphorus levels can result in decreasing amounts of mycorrhizal colonization. When large amounts of phosphorus are present in the system, at levels of around 70 parts per million, fungal spores go dormant and will not germinate. By monitoring phosphorus levels and avoiding adding too much fertilizer, growers can encourage the formation of mycorrhizae. The presence of chlorine and chloramines in public water systems can also affect mycorrhizal growth. Chlorine dissipates into the atmosphere in about eight hours, but chloramines take days to evaporate and should be removed from water used in hydroponic applications. Hydroponic suppliers can provide recommendations on how to accomplish this. The PH of the water in hydroponic systems is also important. Most mycorrhizal fungi require a PH range of 5.5 to 7 to survive. Mycorrhizal mix packaging often lists the required PH levels. Finally, maintaining proper temperatures will maximize mycorrhizal colonization. Arbuscular mycorrhizal fungi thrive in temperatures of 24-30 °C, which is also the ideal temperature for most plants. Growers should be aware that vesicles, spores, and fungal hyphae will not survive temperatures above 49 °C. Plants would die under such extremely high temperatures as well. When storing mycorrhizal inoculants, growers also consider appropiate temperature conditions. Using Inoculants Hydroponic supply sources offer mycorrhizal mixes specifically designed for hydroponic systems. In these blends, spores and hyphal fragments are mixed with delivery media in liquid or powder form. To establish mycorrhizae, make sure the inoculants are in direct contact with rooted or unrooted cuttings before they are placed into the hydroponic system, or soak starter cubes in liquid formulations or granular formulations mixed with water. As in soil, the spores will germinate when they are signaled by the roots exudates. Many formulations can be added directly to the hydroponic nutrient delivery system; the particles within the mix are small enough to pass through systems without clogging up lines or emitters. Mycorrhizal formulation providers should indicate the proper ways to distribute the inoculants. Mycorrhizal fungi do not generally reproduce in hydroponic systems, so it is a good practice to add more inoculants to the nutrient delivery system as roots develop to ensure maximum colonization throughout the life of the plant. How much more and how often ? The plants can offer the answers. Fast root and plant growth require more frequent addition of inoculants. Because it takes about two weeks for mycorrhizae to become established, application should be discontinued a few weeks before flowering for flowering crops and a few weeks before harvest for others, such as lettuces. Why waste propagules ? Mycorrhizal Hydroponic Plant Studies Studies show that mycorrhizal inoculation can provide many benefits to plants growing in a hydroponic system. Cannabis (Cannabis Sativa) Claroideoglomus claroideum, C. etunicatum, Funneliformis geosporum, F. mosseae, Glomus microaggregatum, Rhizophagus clarus, and R. intraradices are succesful inoculants for cannabis growing in rockwool. Using mixes of several inoculants results in healthy plants, but studies indicate that inoculating with R. intraradices alone produces similar results. Carrot (Daucus carota) Carrots thrive when inoculated with mycorrhizal fungi in hydroponic systems. Nutrient sprays are best. A 3-to-1 mixture of perlite to vermiculite makes an ideal substrate, as long as it is deep enough to support the particular carrot cultivar. Studies showed that inoculation with Rhizophagus intraradices BEG 141 increased the carrots' fresh weight better than use of Funneliformis mosseae BEG 167. Cucumber (Cucumis sativus) Cucumbers perform well when inoculated with arbuscular fungi and planted in individual cell pots with a perlite and vermiculite mix. Claroideoglomus etunicatum, Funneliformis caledonium, F. mosseae, and Rhizophagus clarus can be used as inoculants. Garlic (Allium sativum) With roots that are readily colonized, garlic grows in baskets using perlite or a perlite and vermiculte mix. Cloves can be restarted in water until sprouts and roots appear and then transferred to the hydroponic system. After inoculation with Rhizophagus fasciculatus in field studies, garlic showed increased yields and larger bulbs. Pepper (Capsicum annuum) Using netted pots and a media mixture of perlite, peat and vermiculite, pepper plants showed increased root mass, larger fruit growth, and more accumulated nutrients after inoculation with Rhizophagus intraradices. Strawberry (Fragaria ananassa) Many strawberry cultivars growing in a vermiculite substrate were inoculated with Claroideoglomus etunicatum, Funneliformis mosseae, and Rhizophagus intraradices. They showed better overall growth and productivity than control plants, but results varied depending on the variety. Tomato (Lycopersicon esculentum) Inoculation with Funneliformis monosporus, F. mosseae, Rhizophagus intraradices, R. vesiculiferus, and Glomus deserticola increased fruit yield of tomato plants grown in a sawdust substrate. Inoculation with F. monosporus and F. mosseae increased plant height and dry weight significantly. Trichoderma and Mycorrhizal Fungi Many growers use Trichoderma species in their hydroponic systems. Like mycorrhizal fungi, Trichoderma fungi protect plants from pathological organisms and help the associated plants increase their nutrient uptake. However, Trichoderma fungi generally cycle nutrients from organic matter, while mycorrhizal fungi actively transport nutrients directly into the plant cells. These two fungi work well together and both benefit hydroponic growing systems.
  10. 1 point
    Thai king heeft hij toch niet meer ,dan valt er weinig te halen ,ik zie alleen late soorten op de side staan ,half okt klaar ,dat is me veelste laat .
  11. 1 point
    Ik volg btw! Als je wilt weten hoe wij vorig seizoen zo’n spot (den over loof) met succes doorstonden, check ff hier en zoek naar alles van “de GD-spot”. ...maar lang verhaal kort: - ontdoe “de ronde gaten” van “onkruid”. - strooi er een hand kalk op èn zeker RUIM eromheen (liefst egaal verdeeld over “de hele spot”, als in, elk oppervlak dat je planten mogelijk gaan bedekken wat bestrooien, daar waar het water van hun kruinen zal druppen bij regen wanneer ze volwassen zijn/de zon niet meer bij gaat komen). Hierdoor wordt de grond minder zuur. Ik meet het niet eens, maar strooi gewoon bij voorbaat op zulke plekken een handje de meter. - 3 weken later (met iig regen erop, min.!) schep je +/- 125 liter kuilen (en hier maak je het verschil, meer zweten is een groter kans op “bomen kweken”) , die aarde dump je op een zeiltje waarop je, zoals @Bazterd al aangaf, klei/bentoniet en kippenmest (zoals @DeVos zei, 1 kopje per 10 liter aarde) en eventuele overige aanvulling(en) bijmengt...bij ons zat er vorig seizoen (eerste keer daar) ook een handje stikstof bij, en superfout van die standaard kunstmest (staat ook in die link) .Cocos kan, maar misschien kun je daar verderop wel gewoon een luchtige toplaag vinden (gratis, beter). Maak eerder een heuveltje dan een kommetje op je plantgat, want je wilt de gemengde aarde zo luchtig mogelijk terug in je gat hebben (vindt het bodemleven fijn). - Als het lukt, laat je dat nog een paar weken staan zodat er wat regen doorheen is getrokken en dan is weliswaar die “heuvel” (niet overdrijven, 20cm is prima) weer want ingeklonken, maar dan wel op de juist manier (en niet zoals op tv, “beetje aandrukken ennnn klaar!”...nee! Gewoon de natuur laten doen, na je noeste, noeste arbeid. - vervolgens kom je terug met je geprepareerde gaasjes (dat is bijv. weekendtas nummero uno) èn de (gelabelde) plantjes (want we willen nog steeds zo min mogelijk op en om de spot zijn) ennn das tas/koffer-iets nummer 2, en je spade ligt al op je spot bij de stokken en watervoorziening (=watergat oid, en ik bedoel niet zo’n plekje waar je ff gauw een gat hebt gegraven om in te schatten hoe het grondwater zich daar gedraagt...maar een voorziening om je planten vanuit te bewateren)..toch?😉 Verder kan een kind nog steeds de was doen, gaas “terug in de juiste vorm” en klaar zetten naast de “heuveltjes”. Planten op de, licht ingewaterde (litertje, 2 hooguit, niet te lui maken) kuilen/heuvels/gaten// zoals gepland (uiteindelijke hoogte/zonwering etc), en dan met beleid dit keer wel zoals op tv “beetje andrukkuh”, maarrrr! ...echt met beleid, je wilt superluchtigeaarde, en daarvan zoveel als mogelijk zodat het wel “iets” stabiliteit levert, dat de wind er iig niet met de jongen plantjes mee aan de haal gaat. En met het uit de kluiten schieten, tijd, en regen...is de kuil op tijd weer ready n steady voor die herftpraktijken waarbij je idd wèl wat stevigs hebben wilt om de wortelkuit, dat doet de zwaartekracht dan voor ons intussen. Dan het gaas aan de onderkant van, het inmiddels weer cilindervormige gaas, een paar centimeter naar binnen terug buigen, zodat je, wanneer je het gaas op je heuveltje zet, je daarin met je spade grip kan zetten om zo, beetje bij beetje, het gaas via de binnenzijde ervan, voorzichtig de grond in werkt. Daarbij zal een deel aarde van de heuvel door de mazen van het gaas eraf vallen. En daarvoor moest het óók luchtig zijn, want dan volgt de 1 na laatste stap - dat wat erbuiten viel aan aarde, weer terug stoppen, maar dan van buiten naar binnen, en wel zo, dat je dus het gaas tussen die aarde, en de heuvel “perst”...dan zit het gaas met een stok of 3 á 4 vast zat. Water erbij..enzovoort! - de rest..is spelen op het randje van “niet te vaak, maar zeker niet te weinig de boel bijhouden”, komt het goed. Voor de “zekerheid” kun je Thai King halen bij Outdoorkingseeds. ...lang verhaal kort haha! Succes intussen! Love
  12. 1 point

Announcements