• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
MediGrow

Kweken met co2 voor en nadelen! en wat doet het met je plant.

Recommended Posts

Ik ben al tijdje aan experimenteren met co2 op heel kleine schaal.
en ik wist nog niet alles van co2 tot aan vandaag dus leek het mij handig om er een topic over te maken.
co2 is een stofdeeltje die ervoor zorgt dat de fotosynthese bij planten veel beter gaat.
waardoor zij veel meer zal produceren.
Er zitten echter wel nadelen aan co2 

CO2 heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:

• 1%  : Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
  • 1,5%: Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
  • 2%  : Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
  • 4-5%: CO2-gehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen, door de invloed van CO2 op de amygdala (bepaalde delen van de hersenen).
  • 8%: Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
  • 20% en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.

dus zorg altijd dat je niet teveel co2 produceerd. 
    en anders dat je er niet in de buurt bent als je het wel produceerd.

CO²

CO² en zuurstof zitten in de lucht en worden gebruikt voor de fotosynthese.Fotosynthese is een proces waardoor de wietplant zich gaat ontwikkelen. Door middel van het licht te absorberen, wordt CO² omgezet tot glucose (suiker). Met deze suikers en met minerale zouten, die uit de aarde wordt opgenomen, maakt de wietplant haar eigen grondstof. We zullen moeten zorgen voor een stabiele constante luchtstroom van verse, CO²-rijke lucht in de kweekruimte. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat er voldoende lucht wordt aan- en afgevoerd, maar ook dat de lucht in de ruimte constant tussen de wietplanten door kan bewegen, zodat de wietplant op elke willekeurig tijdstip kan beschikkken over de CO² die hij zo hard nodig heeft voor zijn stofwisseling. Als het CO² met ? is verminderd, stopt de fotosynthese en groeit de wietplant niet meer.

Hoe krijg je CO² tussen je wietplanten?
Een goede afzuiginstallatie en een aantal roterende zwenkventilatoren zorgen voor een CO²-rijke lucht in je kweekruimte.

Kan je kunstmatig CO2 toevoegen bij je wietplanten?
Ja het is technisch mogelijk! Waarbij je hele goede opbrengsten verkrijg. In de glastuinbouwsector wordt kunstmatige toevoeging van CO² gebruikt om het rendement te verbeteren.

Kan je CO² meten?
Ja. De elektronische apparatuur is duur voor de simpele kweker. Met een chemische tests kan het CO²-gehalte in de lucht worden gemeten.

Hoeveel CO² moet een wietplant krijgen?
De lucht tussen de wietplant bevatten 0,03-0,04% CO² of 300 tot 400 delen per miljoen delen (ppm).

TIP:

•Je mag in donkere periode de wiet planten nooit CO² doseren , de wiet planten zullen verstikken omdat planten s'nacht een omgekeerde fotosynthese hebben.

Aanvullingen zijn welkom!! 

• Like 2

Ook wel eens gehoord van een broodkweker dat zijn hokjes dicht in de buurt van de snelweg betere resultaten had dan andere ( zit ook co2 in de lucht) 

ook wel handig om te weten dat het niet met alle voedingslijnen samengaat.
en dat je het ook geleidelijk moet opbouwen hier nog een stukje info die ik vond! 

zo voer je de co2 op
• 1e week 600 ppm
• 2e week 1000 ppm
• 3e week 1500 ppm

maar pas wel op he met deze concentraties het is gevaarlijk! (afvoeren naar buiten is een must)
Op deze manier is met een beetje inzet 2gram per watt haalbaar 

Ook wel eens gehoord van een broodkweker dat zijn hokjes dicht in de buurt van de snelweg betere resultaten had dan andere ( zit ook co2 in de lucht) 

Dat zal mij niks verbazen idd.  veel hogere concentratie c02 dan op een landweggetje

ligt echt aan de hoeveelheid concentratie in de lucht man.
als jij uitademt ,adem jij co2 uit dus dat adem je ook regelmatig weer in en gaan we niet dood aan.
gaat echt puur om veel te hoge concentraties.

een meter is ook wel een must om precies de hoeveelheid ppm te kunnen meten 
hier zon voorbeeld van een meter 
http://www.co2indicator.nl/co2-meter.html

nog beetje voor jou john.  dus 800 ppm kan totaal geen kwaad nog 800tot 1200ppm is ook niks aan de hand boven de 1200ppm is er onvoldoende ventilatie 
en pas bij 1400ppm word betere ventilatie vereist en praat ik over een normaal huishouden.
en bij 1500ppm draait een plant op zijn top dus daar ga je ook niet dood aan. maar als je het bovenste stukje dan leest van 1.5 % zie je wat de consequenties zijn
en staan je plantje dus op een andere kamer ofzo dan hoef je, je geen zorgen te maken ! als je maar niet boven de 1500ppm komt 
en naar buiten afvoeren kan geen kwaad het is wel gebruikte lucht als ik dat zelf zo beredeneer
ikzelf zou dit adviseren in alleen tentjes te doen of ruimtes waar je gewoon vrijwel nooit bent.
GRtz Pat

Leuke topic man!

Het aantal ppm's is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur van je hok.

Hier vond ik een stukje over tijdje terug..

De concentratie CO2 in de lucht ligt zo rond de 400 ppm, elke verhoging hiervan zal planten goed doen. Beginners kunnen de concentratie opvoeren tot zo’n 900 ppm. Dit omdat hoe hoger de CO2 concentratie is, hoe hoger ook de temperatuur zal moeten zijn. Bij 900 ppm kun je nog uit de voeten op een temperatuur van zo’n 27 graden en tegelijk goed profiteren van de CO2 toevoeging. Meer gevorderde kwekers kunnen de concentratie opvoeren tot 1600 ppm maar om goed van de CO2 te profiteren moet je de temperatuur ook wel opvoeren tot boven de 30 graden. Daarnaast moet je ook het voedingsschema en de luchtvochtigheid aanpassen.

• Like 1

Direct besloten als me geld binnen is even een co2 meter te kopen! meten is weten! 

zo duur zijn ze niet meer hier een goedkopere versie zal nog even verder vergelijken maar dit zijn leuke prijzen.
http://www.ebay.com/itm/LASER-POWER-METER-SINGLE-SOCKET-LCD-ENERGY-USE-MONITOR-DISCOVERY-WATTS-CO2-COST-/161475881604?pt=AU_Electronics_Accessories_Power_Boards_Cables&hash=item2598b66a84

Leuke topic man!

Het aantal ppm's is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur van je hok.

Hier vond ik een stukje over tijdje terug..

De concentratie CO2 in de lucht ligt zo rond de 400 ppm, elke verhoging hiervan zal planten goed doen. Beginners kunnen de concentratie opvoeren tot zo’n 900 ppm. Dit omdat hoe hoger de CO2 concentratie is, hoe hoger ook de temperatuur zal moeten zijn. Bij 900 ppm kun je nog uit de voeten op een temperatuur van zo’n 27 graden en tegelijk goed profiteren van de CO2 toevoeging. Meer gevorderde kwekers kunnen de concentratie opvoeren tot 1600 ppm maar om goed van de CO2 te profiteren moet je de temperatuur ook wel opvoeren tot boven de 30 graden. Daarnaast moet je ook het voedingsschema en de luchtvochtigheid aanpassen.

nu zie je dat ik niet aan hert flippen was met die boven de 30°

• Like 1

CO2 heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:

• 1%  : Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
  • 1,5%: Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
  • 2%  : Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
  • 4-5%: CO2-gehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen, door de invloed van CO2 op de amygdala (bepaalde delen van de hersenen).
  • 8%: Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
  • 20% en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.

edit

In afgesloten ruimtes komen we nog veel hogere waarden tegen, vooral als zich veel mensen in dezelfde ruimte bevinden. Uitgeademde lucht heeft een CO2-gehalte van 4 tot 5 %. Als iemand anders die lucht rechtstreeks zou inademen, kon dat wel eens een duizelingwekkende ervaring worden. Bij elke uitademing van een volwassene zit zo’n 30 ml kooldioxide. Bij 16 keer ademhalen per minuut is dat zo’n 30 literper uur. Als er zich tien personen bevinden in een ruimte van 80 m3(3 meterhoog), dan verdubbelt het CO2-gehalte zich in 1,5 uur van 500 ppm naar 1000 ppm. Bij 40 mensen (en dat is in deze ruimte nog niet eens overdreven veel) komen we binnen een uur al uit op 3000 ppm! In de praktijk zijn in klaslokalen na de les al waardes tot 4000 ppm gemeten en in bioscopen zelfs 7000 ppm!

Wat betekent dat nu voor onze gezondheid? In normale concentraties is kooldioxide niet giftig. De maximaal toelaatbare waarde op werkplekken ligt op 0,5 %, dus 5000 ppm. Gedurende korte tijd kunnen mensen nog concentraties van 20.000 ppm, dus 2 % verdragen. Vanaf 3 % beginnen de ademhalingsmoeilijkheden. Bij 6 % kunnen verlammingsverschijnselen optreden. De dodelijke dosis ligt bij 8 tot 10 %.

Al bij een concentratie van 2 % CO2 wordt de ademhaling verstoord. Boven dat niveau wordt meer CO2 in het bloed opgelost, waardoor het bloed zuur wordt. Denk maar aan Spa Rood, dat niets anders is dan bronwater met opgelost koolzuurgas. De rode kleurstof in het bloed, hemoglobine, kan daardoor minder zuurstof opnemen.

Beide effecten leiden er toe dat het lichaam minder zuurstof krijgt toegevoerd, ondanks het feit dat er nog voldoende zuurstof (ca. 21 %) in de lucht zit.

Ook bij veel kleinere concentraties CO2 kan de gezondheid negatief beïnvloed worden en kan men zich onprettig gaan voelen. Al vanaf 800 ppm neemt de gevoeligheid voor geuren toe, wat natuurlijk bijdraagt aan het subjectieve gevoel dat men zich in ‘slechte lucht’ bevindt.

Er zijn nog wel andere stoffen belangrijk voor de kwaliteit van de lucht in leefruimtes, maar CO2 kan als een goede indicator van de luchtkwaliteit dienen.

dit wist ik zelf ook niet meteen

• Like 1

nu zie je dat ik niet aan hert flippen was met die boven de 30°

Nee idd john!! ik las het moest direct aan je uitspraak denken! had al zo`n vermoeden dat je dat niet uit je duim zoog zag alleen mensen het vanaf 27 graden doen en dat verklaard ook weer waarom, dat werkt dus ook. 

maar die 30gr en dan 1500/1600ppm  wil ik wel x proberen hoor!! lijkt me een leuk experiment!

• Like 1

jah dan kweek ik op co2 in de winter

me raam is dicht snachts me lamp brand en ik lig te maffen naast me tent goedkoop co instalatie me lichaam dan als ik het zo bekijk

• Like 1

haha zeker weten. Alleen ik denk dan niet dat je 1600 pmm gaat halen :P

als je nog beetje boven leest zie je dat een huishouden zo al 1400 ppm kan bezitten 1500 ppm moet dan ook wel haalbaar zijn met zon spuit waar we het over hadden!

haha zeker weten. Alleen ik denk dan niet dat je 1600 pmm gaat halen :P

denk ik ook niet maar ik hoef niet zoveel tehebben in de winter is me hok mooi op temperatuur om met 700ppm te werken

dat meot je met 2 wel halen op een nacht

er zijn een aantal opties man :

optie 1
deze is goedkoop werkt 3 weken 
http://www.ebay.com/itm/CO2-GENERATOR-HPS-OR-LED-GROW-LIGHTS-WITH-IR-FULL-SPECTRUM-EQUALS-BIG-PLANT-/221564791053?pt=US_Hydroponics&hash=item33964a690d

en dit is optie 2
http://www.ebay.com/itm/All-Natural-and-Organic-CO2-Generator-/331049959256?pt=US_Hydroponics&hash=item4d141d7f58

optie 3
dit is waar we het over hadden frosty net als die optie 2 emmer 
http://www.grow-goods.com/nl/growtecc-co2-cilinder-10kg.html

optie 4
Co2 tabs ik weet hier verder niks van wel goedkoop maar goed goedkoop is duurkoop in deze branche!
http://www.grow-goods.com/nl/no-mercy-supply-co2-tabs-60-stuks.html

• Like 1