• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Wietefras

Undercurrent DWC hydro systeem (9 bakken in 150x150 tent)

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje bezig om een Undercurrent DWC systeem op te zetten en nu ik het weer in elkaar aan het zetten ben leek het me handig om er meteen een bouwverslag van bij te houden.

 

DWC staat voor "Deep Water Culture" (of Direct Water Culture) waarbij de wortels van de plant direct in het water hangen. Bij hydro moet je zorgen dat het water waar de planten in staan de juiste EC en pH heeft. Dus als je meerdere planten in meerdere bakken wilt zetten is het al snel handiger om die bakken aan elkaar te verbinden zodat je niet elke bak individueel hoeft te corrigeren.

 

Een voorbeeld hiervan is een Recirculating-DWC waarbij het water uit het reservoir boven in de bakken wordt gepompt en dan onderuit de bak terug loopt naar het reservoir. Een wat zwaarder systeem en naar mijn mening mooier :) is het Undercurrent-DWC waarbij alle bakken met dikke pijpen in serie verbonden worden en een pomp het water achter uit de bakken terug pompt naar het reservoir.

 

Ik zag daar op forums uit de VS mooie voorbeelden van. Een bedrijf als CCH2O levert daar kant en klare systemen voor. Zo'n ding hierheen halen is veel te prijzig (systeem is sowieso al duur) en het leek me ook leuk om er zelf eentje te bouwen.

 

Genoeg gekletst, nu de plaatjes B)

 

Ik had eerst een plan getekend van hoe het systeem er uit moest komen zien:

gallery_990_54_2884.png

 

Ik had een 150x150 tent gekocht (eigenlijk voor een ander doel) en daar moest het in passen. 9 bakken leek me een mooi aantal om de ruimte goed te benutten met bakken waar de planten goed de ruimte in hebben. Heb zo wel wat extra voorgroei nodig, maar ik heb liever wat lagere aantallen.

 

Het deel in de tent ziet er dan zo uit:

gallery_990_54_184094.jpg

 

De bakken die ik gebruikt heb zijn standaard 40x30 Euroboxen met gesloten handgrepen (EG 43/32 HG). Dit is een standaard waarvan je bij meerdere leveranciers wel bakken kan vinden. Dat leek me wel veilig mocht ik ooit vervanging nodig hebben. Ook de losse deksels zijn makkelijk te krijgen mocht ik er toch andere potjes in willen hangen oid.

 

Nadeel van deze grijze bakken is wel dat ze niet lichtdicht zijn. Dat is voor hydro wel belangrijk, want als er licht in het water komt dan kun je daarin algen of andere ongewenste organismes krijgen. Alternatief is zwarte bakken gebruiken, maar die worden weer warm door het licht wat erop schijnt.

 

Sowieso worden het water in de bakken al snel te warm als ze in de 28 graden temperatuur van de tent staan. Ik dek dus de bakken af met een tussenvloertje zodat ze onder dat vloertje gewoon in kamertemperatuur staan (systeem staat bij mij op zolder). Dat komt er later nog op als alles staat.

 

Eventueel zet ik er in de zomer nog een chiller op om de watertemperatuur onder controle te houden, maar heb deze zomer een PC fannetje op het water laten blazen om middels verdamping te koelen en dat werkte in het klein ook prima. Wellicht dat iets dergelijks ook een goedkope oplossing kan zijn voor dit systeem, maar dat moet ik nog even proberen.

 

De bakken zijn verbonden middels 63mm pijpen. Dat is vergelijkbaar met de 2" pijpen die ik ze bij systemen in de VS zag gebruiken. 

 

De bakken zijn opgesteld in drie rijtjes van drie bakken. In het rijtje zijn de bakken verbonden met een tussenkoppeling van 2 doorvoeren met pijp en moffen om de boel aan elkaar te lijmen:

gallery_990_54_2586.jpg

 

 

Op de doorvoeren komen nog rubber afdichtringen om de boel waterdicht te krijgen.

 

Aan de uiteinden van de rijtjes zitten twee verdeel leidingen waar de 3 rijtjes samen komen:

gallery_990_54_80515.jpg

 

Iedere bak heeft twee doorvoeren. Het water komt er aan de ene kant in en stroom er aan de andere kant weer uit. De stroomrichting door de bakken in het plan en overzichtsplaatje is van rechts naar links.

 

De gele 32mm slangen zijn dan de retour leidingen. Het water wordt daar doorheen weer terug gepompt naar de controle bak. Ik heb gekozen voor twee retour slangen omdat ik bang was dat als ik 1 slang zou nemen de rij die het verst van de slang staat dan niet goed zou door stromen. Met twee slangen zal de middelste rij wel wat sneller doorlopen, maar ach.

 

De twee slangen komen vlak voor de pomp weer bij elkaar in een t-stuk en dan gaat er verder 1 slang naar de pomp. Hiervoor wacht ik helaas nog op onderdelen. Die 32mm tule koppelstukken zijn niet standaard te koop in de tuincentra waar ik was geweest.

 

De controle bak staat buiten de tent. Dat is een klein reservoir (zelfde grootte als de andere bakken) waar je dan rustig de EC en pH kunt meten en het voedingswater uit kan nemen of toe kan voegen. Je kunt de bakken van de planten dan verder met rust laten.

 

De controle bak met pomp eraan ziet er dan als volgt uit (komt nog een dicht deksel op):

gallery_990_54_78899.jpg

 

Op de pomp zit 1 1/4" schroefdraad. Daar heb ik een 1 1/4" naar 40mm schroefbus  op gezet en verder met 40mm pijp naar boven en door het knietje terug de bak in. Dan loopt het onderaan de bak door die dikke pijpen weer terug het systeem in.

 

Het water stroomt continu rond en daarnaast is er ook nog een behoefte aan extra zuurstof in het water. Hiervoor komt er in elke bak een luchtsteen. Die luchtpomp blijft ook gewoon continu aan staan.

 

Bij de systemen die CCH2O levert houden ze een doorstroom van het water aan waarbij het hele systeem 7 keer per uur door spoelt. In mijn systeem zal iets van 200 a 250l water komen dus ik had dan een pomp nodig van zeg 1750l/uur. Nou kon ik daar niet echt iets moois in vinden, dus het is een iets zwaarder 3500l/uur modelletje geworden.

 

Voor de luchtstenen gaan ze uit van 1l lucht per minuut op 4 a 5 liter water. Dat zou dus ergens tussen de 40 en 60l/min uitkomen. Ik ben maar gegaan voor de 60. Ik had een goedkoop zuigerpompje van Hailea gekocht, maar dat ding maakt een enorme herrie (>60dB) en de uitgaande lucht stinkt naar olie. Heb dus toch maar weer een nieuwe bestelt. Dan heb ik die herriemaker wel als reserve op de plank liggen.

 

Komende week zijn hopelijk alle onderdelen binnen en dan kan ik de boel verder af maken.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik had het meeste wel al zo'n beetje uitgelegd in die "UC-DWC Hempy Bucket" thread van El Plantos, maar ik dacht ik zet toch maar even alles op een rijtje. Voor zover ik nu ben :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal luitjes  B)

 

Mijn droom is overigens ook om het uiteindelijk te automatiseren met Arduino. Een datalogger voor ph, EC, DO en waterniveau en dan een voedingscomputer om de boel automatisch bij te vullen. Dat zal wel volgend jaar worden in het tempo waarmee ik opschiet  :wacko:

 

Een Arduino fan controller had ik wel al klaar in prototype. Die moet ik nog even netjes in een doosje inbouwen. Ook nog een extra planttemperatuur camera erbij maken, want dat vind ik zelf toch ook wel een onmisbaar stukje gereedschap.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

high tec dwc systym nice :)

ben ook wel wat een electronica knutselaar maar

van ardunio en computertoestanden ken ik niks :P

ik ben meer bezig met modelbouw electronoca

voor radiobestuurbare bootjes om mee te vissen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

fijn die uitgebreide uitleg, veel was me al duidelijk, en nu al helemaal! :)

 

ik heb de vatdoorvoeren ook binnen inmiddels, ik wilde gewoon een stuk buis lijmen op de plek waar jij nu buis en moffen hebt zitten... waarom ook die moffen? Met alleen een stuk buis er tussen gelijmd of gekit is het toch ook waterdicht en goed?

 

waar heb je die T-stukken met slangverloop gekocht die je tussen de buis en de retourslang hebt zitten??

 

succes met het verder knutselen, weet zeker dat jij eerder draait dan ik, je bent al veel verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@El Plantos, Mijn doorvoeren hebben exact dezelfde diameter als de 63mm buis. Ik zou dus hooguit op de kopse kanten kunnen lijmen, maar dat gaat hem niet worden uiteraard  :P

 

Als je doorvoeren hebt die in de buis passen of om de buis dan heb je inderdaad geen moffen nodig.

 

Aan de andere kant heeft het wel weer als voordeel dat ik die doorvoeren zo in de knietjes en t-stukken kan lijmen. Daar hoef ik dan niet eerst nog een stuk buis tussen te zetten. Dat zal jij dan wel weer moeten doen.

 

Ik had wel mazzel dat twee moffen precies de juiste afstand geeft die ik nodig had tussen de bakken. Al had ik ze eigenlijk in de lengterichting achter elkaar willen zetten, maar dat werd sowieso al krap. De doorstroom in de lengerichting lijkt me beter, maar zo heel veel zal het ook wel niet schelen. Ik heb een scheut voeding in de controle bak gegooid en in een paar minuten hadden alle bakken dezelfde kleur water.

 

Qua snel draaien onderschat je mijn vermogen om aartslui te zijn. Die tweede foto is van hoe het systeem er een half jaar geleden uit zag (met de luchtslangen er al in). Toen stond het dus ook al min of meer klaar om te gaan draaien ...  :o

 

@gobru, Ja, zo werd ik ook verliefd op zo'n systeem. Wilde eigenlijk een vertikale kweek doen met een buis in spiraalvorm rond een 600w lamp. Daar had ik die tent dus eigenlijk voor gekocht, maar toen zag ik die undercurrent systemen en ben ik toch daar maar voor gegaan. Toch maar iets "conventionelers" eerst. Misschien later nog een keer een vertikale kweek :)

 

 

Oh trouwens, nog vergeten, maar als je naar de site van CCH2O gaat dan hebben ze daar een handleiding van hun systeem. Inclusief assemblage verhaal. Dat is uiteraard een nog veel gedetailleerder bouwverslag dan wat ik hier heb neergezet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk uitgelegd weer, bedankt! Maar voor alle duidelijkheid, ik moet alle buizen, bochten enzo ook nog kopen dus kan wel op het zelfde probleem stuiten als wat jij hebt en ook met moffen moeten werken.... Wacht eerst even tot alles binnen is en dan ga ik naar de Wildkamp om een en ander aan pvc te kopen.

 

Dat t stuk op je retourstang, weet je nog waar je die destijds gekocht hebt? Die verloop van t-stuk naar slangaansluiting is wel handig lijkt me...

 

Waar wordt jij stoned van als dit systeem al een half jaar stil ligt?  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die buizen en bochten zijn standaard. Afhankelijk van je doorvoeren heb je wel of niet die moffen nodig.

Dat T-stuk heb ik gemaakt door er een tule in te lijmen

Mijn wiet komt nog van mijn vorige kweken. Vooral van de DWC kweek van een paar maanden geleden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt man! Neem emmer en doorvoer wel mee naar Wildkamp en foto van jou systeem weet ik zeker dat het goed komt hahaha :P

 

Twijfel nog om met buis of slang naar me reservoir terug te gaan... Waarom heb jij voor slang gekozen ipv bijvoorbeeld een 32 mm buis, is dat ivm aansluiting op de waterpomp?

 

Gelukkig heb je nog wat te smoken dan, coffeeshop onafhankelijk is wel zo fijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had oorspronkelijk voor slangen gekozen om het een beetje flexibel te houden. Wellicht dat het ook met PVC zou kunnen. Het schoot ook door mijn hoofd toen ik die PVC opvoerpijp op de pomp zette.

 

Heb er verder niet echt over nagedacht, maar ik zou wel wat moeite hebben om een 32mm pvc pijp uit de tent te krijgen. Die moet dan over de tentbuis en onder de 63mm buis door. Misschien de pomp in de tent zetten, maar daar heb ik er ook niet echt ruimte voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel een sticky eraan komen.

Super Wietefras....ik ga in het voorjaar ook wat knutselen om dan in de zomer sla en tomaten te proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil zelf ook nog wel eens groenten proberen op DWC. Ik heb zp'n goedkoop Lidl kasje (tent) waar ik een hydro systeem in zou willen zetten. Alleen dan wel iets goedkopers als zo'n undercurrent DWC systeem, want voor dat geld kan je een hele zooi groente kopen :)

 

Een standaard DWC is al veel beter betaalbaar. Dan heb je eigenlijk alleen maar een opbergbox nodig. Je maakt wat gaten in het deksel voor de netpotten waar de planten in gaan, luchtsteen erin voor de beluchting en klaar.

 

Ik wilde het buiten nog simpeler gaan proberen. Kratky heeft wat goedkope en simpele hydro alternatieven beschreven. Daarbij gebruikt hij eigenlijk alleen een bak (voedings)water en verder geen pompen of beluchting. Hij hangt de plant met de wortels in de bak water en verder doe hij er niets meer aan. De truc is dan om de plant zoveel water te geven als die nodig heeft tot de oogst. Al kun je natuurlijk ook bijvullen tijdens de kweek. Een krop sla zou in totaal bijvoorbeeld iets van 4 liter water nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga een sticky draaien... ik bedoel, ik maak er een sticky van! :P  Nuttige info allemaal die niet weg mag zakken in het woud der topics!  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, bedankt.

 

Zit nog even met een vraagje over de hoogte van de tent. De tent is maar 2m hoog en met 30cm potten, een lamp van 30cm hoog en afstand naar de 1000W lamp van 90cm hou ik dan zeg 50cm over voor de planten. Nou zat ik in eerste instantie te denken om een gat te maken in het plafond en dan de lamp hoger hangen (met de onderkant van de kap dan op die 2m). Dan zou het net moeten passen.

 

Maar nu ben ik bezig om die lekbak te maken voor onder de tent en bedacht dat ik net zo goed de onderkant van de tent op die lekbak kan zetten. Als ik gaten in de bodem van de tent maak voor de plant bakken dan kan de hele tent gewoon 30cm omhoog en bovenop de rand van de lekbak. Zit al het water ook meteen onder dat vloertje en dus veilig voor de temperatuur in de tent. Mocht het dan niet passen kan ik desnoods alsnog een gat in het dak maken en de lamp hoger hangen. Achteraf de tent ophogen zal niet lukken.

 

Zou ook een hogere tent kunnen kopen maar dat scheelt maar 15cm en die dingen zijn idioot duur.

 

Heeft iemand wel eens geprobeerd de tent zo hoger te zetten? Of kan iemand vooraf al bedenken waarom dat geen goed idee zou zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed idee om je bak onder te zetten :)

zie niet wat er fout kan gaan zolang je hoeken

van de tent maar stabiel op je lekbak staan

je zou een plaat van ik zeg maar iets 20x20 cm op de  

hoeken van je bak kunnen schroeven je tent er op zetten

en nog een latje rond leggen kan ze er zeker niet per ongeluk afgeraken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het vanavond gewoon proberen met de kleine tent :) 

 

Die tent is ook veel te laag (160cm) en daar heb ik dezelfde ellende. Alleen draait die al dus wordt wel even een dingetje om dat te doen met de tent vol planten.

 

Dacht inderdaad ook om wat dingetjes eromheen te bevestigen zodat de tent er niet af kan schuiven  B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

creatieve oplossing!

 

zo win je idd veel hoogte en het zou je bakken koeler moeten houden omdat je een soort loze luchtruimte creëert , hou wel rekening dat je dan niet meer in je tent kunt staan, maar alles van buitenaf moet doen.

 

ik zou idd je hoeken stevig bevestigen op je lekbak en misschien je frame wat onderaan zit met van die electra beugeltjes extra vastschroeven aan je bak.

 

 

post-709-0-37646900-1418857959.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, de kleine tent is opgehoogd. Dat ging nog best eenvoudig. Had een frame van wat balkjes gelijmd en kon de tent er zo opzetten. Moet het nog even wat netter afronden, maar dat komt morgen wel. Zal ik ook proberen een foto van het kunstwerk te maken ;)

 

Voordeel is ook dat de luchtslangen nu niet meer door de tent lopen en dus ook niet meer in het licht hangen. Nu zitten die gewoon onder de "vloer".

 

@El Plantos, Die loze ruimte had ik inderdaad ook al gemaakt door een extra vloertje in de tent te maken op niveau van de bovenkant van de bak water. Daardoor stond de bak water op kamertemperatuur en niet in de 28 graden van de tent. Nu is dat tussenvloertje eruit en is dat gewoon de bodem van de tent. De bak water staat veilig en koel eronder :)

 

Die 150x150 heeft aan de zijkanten ook openingen, dus dan kan ik er vanaf daar wel bij. Misschien allen midden achterin niet. De tent inlopen is overigens sowieso al haast niet te doen met al die buizen en slangen.

 

Dat vastschroeven zou ik ook nog kunnen bekijken, maar ik wilde eigenlijk de vloer wel redelijk dicht laten. Alleen gaten maken voor de bakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By Wietefras
      Had de boel een tijdje stil liggen, maar er begint weer wat beweging in te komen.
       
      Mijn verouderde 400W Cree armatuur met 8 COBs is vervangen door een 367W Cree armatuur met 24 COBs:
       

       

       
      De COBs zijn van een veel lagere efficientie (2,0umol/s op 50W) dan wat er tegenwoordig gangbaar is, maar door er zoveel te gebruiken verwerkt iedere COB veel minder stroom en daardoor werken ze weer net zo zuinig als een COB van deze tijd.
       
      Elke halvering in stroom geeft je ongeveer 10% verbetering in efficientie. De oudste COBs heb ik zelfs twee keer gehalveerd voor 20% extra efficientie.
       
      Ik haal nu uit 367W meer licht dan voorheen uit 400W:

       
      Van GPLeds heb ik samples van hun nieuwe lijn Led voeding gekregen die ze samen met Hy-Pro ontwikkeld hebben. Bij deze voeding zou je niet meer het probleem hebben dat je calcium tekorten krijgt.
       
      Plus nog een hoop andere mooie voordelen: https://www.gpleds.com/nl/hydro-led-a-b.html

       
      Het schema van de voeding geeft niet veel details, maar je gebruikt toch de hele kweek de A+B in dezelfde verhouding. De EC loopt volgens het schema op van 1.4 naar 2.2 oid.
       
      In de praktijk moet ik zeggen dat dat verloop bij mij nooit werk. Welicht ook omdat ik wat langer voorgroei en ook onder de bloeilamp, maar tijdens de groei heb ik de EC doorgaans een stuk hoger dan volgens de schema's en in de bloei juist lager.
       
      Volgens het schema zou je tijdens de groei een EC van 1.4 moeten aanhouden en mijn planten zaten te springen om meer. Uiteindelijk kwam ik zelfs op 2.0 uit en nog bleef de EC dalen.
       
      De planten krijgen tijdens het voorgroeien 18 uur licht en verbruiken dan dus ook meer voeding dan als de lamp maar 12 uur aan staat. Bij overschakeling naar bloei verlaag ik de EC dan weer, omdat ze dan dus minder licht krijgen. Wellicht dat ik de lamp moet gaan dimmen in de groei om die schok te verkleinen.
       
      Anyway, ik heb de EC nu verlaagd naar 1.5 en daar lijken ze voorlopig wel mee tevreden. Al kan het waarschijnlijk nog wel iets hoger. De EC daalt nu in ieder geval elke dag heel lichtjes.
       
      De pH stijgt wel vrij snel elke dag. Dat is wel wat lastig om steeds weer te corrigeren. Misschien dat dat in de bloei wat stabiliseert.
       
      Dan de dames zelf. Voorgegroeid onder 3000K TCI led strips en de laatste twee weken onder de Cree COBs.
       
      Vijf dagen geleden zijn ze op 12/12 gezet en toen zagen ze er zo uit:

       

       
      Het kantelgevaarlijke touwtje voor de ophanging is inmiddels vervangen door een vier-punts staalkabel ophanging. Helaas waren die wat kort voor de plaats waar ik de oogjes bevestigd had op het frame. Die oogjes zal ik dus wat verplaatsen na deze kweek. Vooralsnog zit er even een stukje ketting tussen.
       
      Inmiddels staan ze er zo bij (10cm hoger en een stuk voller):

       
      Overzichtsfoto met led licht (met de led aan lijkt altijd wat ondervoed doordat er wat minder groen/blauw in het led licht zit):

       
      Er staan in totaal 7 planten verdeeld over de twee bakken. Van de voorste rij had ik de plant links met die twee rechts omgewisseld. Nu staan de hogere planten allemaal rechts en de lagere links zodat ik het armatuur wat scheef kan hangen om voor de lengte verschillen de compenseren. Het zijn zaadplanten, dus uiteraard zal er wel wat verschil in gaan zitten.
       
      Ze zijn wel wat geknakt het hoogteverschil er wat uit te halen, maar dat is doorgaans dweielen met de kraan open. Zeker als ze in de bloei gaan.
       
      Rechts zit het de hoogte nu op 60cm. Links zal het 5cm tot 10cm minder zijn.
       
      Ik denk dat ze wel lekker gaan en kan alniet wachten tot de dames gaan bloeien  
    • By BongAlong
      Hallo allemaal,
       
      Welkom bij mijn kweekverslagje van de Lemon Thai Kush van Humboldt Seeds.
       
      Hier even een kleine opsomming van de setup:
       
      100x100x200 tentje van Mammoth.
      550 m3 softbox.
      600w 400v HPS (evsa  Lumatek) Met Adjust-a-wing.
      80L voedingsvat met circulatie pompje.
      Ph controller van Milwaukee. En losse EC meter.
      A en B voeding van Hypro, PK 13/14 van Canna, nog wat 'losstaande' elementen van Bio Nova en waterstofperoxide.
      RFX-1
       
      Ik ben al even bezig met de kweek zit nu in week 5 van de bloei. Foto's zeggen meer dan woorden.
      Ze zijn gegroeid met Mh dat wissel ik om naar HPS zodra de zichtbare bloei begint


      Scrog net erover en een heerlijke douche van een 5% bitterzout oplossing om evt. Mg tekorten voor te zijn.


       
      Zover zijn de dames nu.
       
      Gr. BongAlong
       
       
       
       
    • By Knulen
      Ik ben nieuw in dit wereldje en heb meteen een aantal vragen
       
      Om te beginnen, ik wil graag m.b.v. een Kratky opstelling wietplanten kweken. Ik zit alleen met een aantal vragen. Het zal waarschijnlijk geen pure Kratky opstelling zijn, want ik vermoed dat ik het water moet bijvullen. En ik gebruik geen luchtsteen. Ik heb lakmoes papiertjes besteld en een EC meter om het water in de gaten te houden. De planten zullen in 10 Liter emmers komen te staan.
      En ik wil voor een vriend 3 non-autoflowers zaden kweken zodat hij deze in zijn tuin kan poten.
       
      Ik heb mijn vragen opgesplitst zodat het beantwoorden wat makkelijker is:
       
      1. Ik heb 2 verschillende voedingen besteld. A+B van chillipeper.nl (forum) en ik heb een klein beetje Cellmax Hydrobloom X&Y tot mijn beschikking:
      Chillipeper.nl: http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=3408
      Samenstelling:
      B - Borax oplossing 2%,Na2B4O7.10H2O,26.631,2.7 A - Yaraliva calcinit kalksalpeter,Ca(NO3)2,62.662,6.3 B - Natriummolybdaat oplossing 0.,Na2MoO4.2H2O,25.221,2.6 B - Monokaliumfosfaat,KH2PO4,28.843,2.9 B - Mangaansulfaat oplossing 1% (Mo,MnSO4.h2O,33.793,3.4 B - Magnesium sulfaat (heptahydraat,MgSO4.7H2O,67.748,6.8 B - Koper sulfaat oplossing 0.1%,CuSO4.5H2O,38.664,3.9 A - Kalisalpeter,KNO3,155.427,15.5 A - Ijzerchelaat EDDHA 6%,FE (6%),16.652,1.7 B - Zinksulfaat 1% oplossing (heptahy,ZnSO4.7H2O,27.792,2.8 Cellmax: https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydrobloom/
      Samenstelling:
      4% N Totaal Bestaat uit: 0,2% (NH4N) & 3,8%(NO3N) 3,1% (P2O5) 7,0% (K2O) 2,3% (CaO) 1,4%(MgO) 0,5%(NA2O) 3,2%(SO3) 0,009(B) 0,007%(Cu) 0,02%(FE) Chelaat DTPA 0,014% (Mn) Chelaat DTPA 0,001%(Mo) 0,009%(Zn) Is een van deze of beide geschikt voor wiet planten? Ik heb geen wilde plannen, ben gewoon benieuwd of ik een wietplant fatsoenlijk kan laten groeien.
       
      2. Ik wil reguliere zaden gebruiken om hier een plant uit te kweken. Ik heb alleen geen idee welke ik het beste kan nemen. Ik kwam op deze 3 uit:
      AK 47 Autoflower (voor mijn kratky) Big Devil XL Autoflower (voor mijn kratky) Guerilla Gold #2 * Henkes Lolland, geen autoflower (voor in de tuin in de vaste volle grond met veel ruimte) 2.a Zijn dit goeie soorten om mee te beginnen?
      2.b Welke kan ik het beste gebruiken met kratky in 10L emmers op het balkon met bovenstaande voeding
      2.c Is de 3e optie slim om buiten te planten in de volle grond? Hij had vorig jaar ook 3 hoge planten in zijn tuin in de volle grond. Hij weet alleen niet welke (ik heb er wel foto's van) Dus dat leken mij dan ook geen autoflowers.
      2.d Welke van de autoflowers geeft de minste geur (ze komen namelijk op het balkon met buren er direct tegenaan)
       
      3. Ik wil dus reguliere zaden kopen.
      3.a Wat is ongeveer de kans op vrouwtjes bij reguliere zaden? Ongeveer 50/50?
      3.b Hoe kan ik deze zaden het beste laten kiemen/groeien als ik ze wil gebruiken voor een kratky opstelling?
      3.c Hoe kan ik die 3 stekjes het beste laten kiemen/groeien als deze later verplaatst zullen worden naar een tuin in de volle aarde (verpoten levert toch veel stress op?)
      3.d Vanaf welk moment moet ik beginnen met voeding toe te voegen? En kan ik dan meteen die voeding van boven gebruiken of is er een tussenstap die ik beter eerst kan doen (welke ook weinig kost)
      3.e Hoe lang kan ik ze binnen laten groeien voordat er een geur optreedt
       
      4. Welke PH en EC waarde moet ik aanhouden?
      4.a Wat kan ik doen wanneer de PH te hoog of te laag is? (goedkope oplossing  )
      4.b Wat kan ik doen wanneer de EC waarde te hoog of te laag is? (goedkope oplossing  )
       
      Een hoop vragen maar ik ben liever goed voorbereid voordat ik begin
      Zijn er nog meer dingen die ik zou moeten weten of wellicht interessant zijn?
      Ik wil de planten dus gewoon voor "de gein" planten. Als het lukt gebruik ik het wellicht voor een spacecake of iets haha. Geen idee of het veel zal opleveren. Het moet dus niet al te duur worden. Ik heb de voeding en emmers al. Dus de kosten die ik nu nog kan bedenken die erbij komen is de zaden kopen, en die kosten met reguliere maar zo'n 50 cent per zaadje (bij wietpiraat online gevonden)
  • waterpijp-bong.nl
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 10 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online