• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Nee, je haalt dingen door elkaar. Kijk goed naar de tabel in de eerste post in de link die ik noem. Daar staat exact aangegeven hoeveel LED per soort driver.

De reden waarom er niet op 100 Watt gedraaid wordt, is inderdaad efficiëntie. Kijk deze video voor een duidelijke uitleg. 

Hoeveel LED per 1 M2 is dus afhankelijk van de gekozen driver. een 1400 mA driver zal je 8 LEDs nodig hebben om op 400 watt uit te komen. 700mA dus het dubbele, 16 LED. EDIT: dus voor 400 watt LED heb je twee drivers van 1400 mA nodig(200 watt elk).

Edit, Sla was me al net voor dus :)

Zie ook deze afbeelding:

gallery_1171_244_25607.jpg

Hoe hoger de current (amperage) hoe hoger de output (lumen). Maar zie ook dat de output niet evenredig stijgt met de current. Eenzelfde trend zie je bij de temperatuur van een led: door een hogere temperatuur daalt de efficiency van een led.

Uit de verslagen haal ik dat 400-500 watt aan LED op 1 m2 ideaal is, dus 8-10 LEDS per m2. 8 is dus mogelijk op 1 driver van HLG. Een LED beschijnt dus ongeveer 25x25cm als ik het goed begrijp (of je moet de lamp hoger hangen).

8 leds op 1 driver? Welke driver bedoel je dan? Heb je deze tabel gezien?
http://weedforum.eu/wietforum/uploads/gallery/album_244/gallery_1171_244_164721.png

Klopt het dat je type driver bepaalt of je de cob's in serie of parallel moet schakelen? De ene drive heeft namelijk een constante A output, terwijl het andere type een constante V output heeft. Of zie ik dat verkeerd?

Thanx @kweekbaas en @Slablaadje het begint me te dagen, denk ik. :unsure:

Dus de driver op 0,35A laten draaien is ideaal (55%) maar dan heb je voor een 400 watt, 2 drivers nodig en 16 lampen en onderdelen. Ga je op 0,7A zitten, dan is het met 8 leds te doen op 1 driver en toch behaal je dan 50% efficiëntie. Dus daarom kiezen jullie voor een ampère waarde tussen de 0,7A en 1,4A. :rolleyes: Stel ik heb 8 leds op 1,4A (48%\CXB) hoeveel watt ledlamp heb ik dan?

Het zal best in een tabelletje te vinden zijn.. ;)

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken is de feitelijke stroomsterkte ook nog weer afhankelijk van de temperatuur van de COB. Al scheelt dat maar een heel klein beetje. 

Het tabelletje geeft je de cijfers bij een temperatuur van 50C.

Als je in dat tabelletje de regel op zoekt waar 1.4 staat onder Amps, dan zie je daar de betreffende getalletjes staan voor een COB op die stroomsterkte.

Afgerond is het bij een stroomsterkte van 1.4A dan 50W (49,83W bij 50C).

Stel ik heb 8 leds op 1,4A (48%\CXB) hoeveel watt ledlamp heb ik dan?

Het zal best in een tabelletje te vinden zijn.. ;)

8 x 1.4 x 35 = 392 watt. Grofweg, het komt niet op een paar watt of procent aan. Wat wietefras ook zegt, is het in jouw hok 50 graden, of 0 graden, dan is het wattage weer anders.

Heb je deze ook gezien? http://weedforum.eu/wietforum/uploads/gallery/album_244/gallery_1171_244_5216.png

Die gebruikte referentietemperatuur van 50C is de temperatuur van de COB. Cree gebruikt zelf voor hun cijfers meestal 85C als referentietemperatuur overigens.

Ik heb met een warmtebeeld camera een keer de tempratuur van de COB behuizing gemeten en dat kwam al op iets van 38C in de buurt van dat meetpunt. Zou me niet verbazen als de diodes zelf 50C zijn dan. SupaSPL zal die 50C ook niet voor niets gekozen hebben in die tabelletjes.

Study finds that light wavelength impacts flavor, scent of plants and fruits

07/24/2013

Posted by Gail Overton 
Senior Editor

Gainesville, FL--A University of Florida (UF) study is showing scientists how specific light wavelengths can manipulate volatile compounds that control aroma and taste in several high-value crops including petunia, tomato, strawberry, and blueberry. We already know that deep-ultraviolet LED light preserves strawberries and ultraviolet light makes red lettuce a deeper red with more antioxidants, but the findings open the door to more studies regarding the wavelength-dependent attributes of fruits and plants.

Light may someday be used to improve the flavor and nutritional content of fruits, vegetables, and herbs, and even the scent of flowers, said Thomas Colquhoun, an assistant professor in environmental horticulture at UF and lead author of the study that was published online this month by the journal Postharvest Biology and Technology.

The team began with petunia cuttings, exposing them to narrow-bandwidth LED light in varying wavelengths. They found that a key floral volatile called 2-phenylethanol increased when the plant was exposed to red and far-red treatments. They conducted similar tests on tomato, strawberry, and blueberry, finding that flavor volatiles in each of those fruits could be manipulated with light. Blueberry volatiles changed the least, but the changes were still statistically significant, said Kevin Folta, chairman of UF’s horticultural sciences department. Folta and Colquhoun are part of UFls Institute for Plant Innovation, part of the Institute of Food and Agricultural Sciences.

The technology will likely find its way into grocery store produce sections, greenhouses, and food companies involved in postharvest handling and shipping, Folta said. And consumers might someday find the technology used in their homes, as well. "You might even see it used in your refrigerator--instead of you closing the door and the light goes out, you'll close the door and the light goes on," Folta said. "And it'll all happen in a way that positively influences the flavor profiles of food."

The team is now working with UF dentistry professor and taste expert Linda Bartoshuk on a National Institutes of Health-funded study that will test whether consumers can taste differences in light-treated fruit. Tariq Akhtar, a colleague of Colquhoun and Folta and soon-to-be faculty member at the University of Guelph in Ontario, studies plant molecular compounds and said the UF study describes a "noninvasive, subtle change" that could unlock vast potential for plants used for both food and medicines.

The UF research team also included Michael Schwieterman, a graduate student in the plant molecular and cellular biology program; Jessica Gilbert, a graduate student in horticultural sciences; Elizabeth Jaworski, Kelly Langer, Correy Jones, Gabrielle Rushing and Tia Hunter, undergraduate students in environmental horticulture; James Olmstead, an assistant professor in horticultural sciences; and David Clark, a professor in environmental horticulture and director of the Institute for Plant Innovation.

SOURCE: University of Florida; http://news.ufl.edu/2013/07/22/lighting/

• Like 2

Jullie hebben het steeds over de efficiency van de cxa en cxb 3070/3590. nu wil ik mijn 250w hps gaan vervangen en ben mijn eigen diy projectje aan het opstarten.

ik ben alle relevante datasheets aan het bekijken maar het valt mij op dat puur op de lm/w de XP-G2 en de XM-M2 van Cree het ook helemaal niet slecht doen. sterker nog ze kunnen meer licht per watt leveren en de kleurenspectrums zijn ook zeer bruikbaar.

als je multichips van 150w-200W neemt en die draai je ergens tussen de 30W-50W dan lijken ze nog een stukje efficienter als de XCA/CXB met lagere prijzen per multichip (alleen de chip is wat groter)

Voor mijn kastje wil ik er 4 op een frampje bouwen, dik koelblok per chip met fan erop, dit word dan door een controller met temperatuursensor geregeld die is ingeregeld om vanaf 30graden de fan aan te sturen in stapjes tot 50 graden tot hij op vol vermogen draait.

ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij de XP-G2 en XL-M2 van Cree

Geen idee ik ken ze niet, hebbie niet een link naar een spec sheet? overigens boeien lumens mij niet zo heel veel

lumens are for humans :)

natuurlijk is er een linkje naar de datasheets,

link naar de website van Cree voor de XP-G2 klik hier

link naar de website van Cree voor de XL-M2 klik hier

datasheet is daar ook te downloaden.

simpel gezegd de CXB 3070/3590 hebben hun max. waarden at binning conditions, zoals ik het lees de top bin @ 25% current rond de 160lm per watt, waar de XP-G2 en de XL-M2 de top bin's @ 25% current 170 lm per watt hebben.

Hoe dit vertaalt naar ppfd en umol weet ik echt niet, ben ook maar een prutser;) maar hogere efficientie tegen een iets lagere prijs per cob (35-45 euro voor 150W max) klinkt mij best goed in de oren;)

5 en 10 Watt maximal vermogen. dan moet je er heeeeeeeel veel ophangen. Ik betwijfel sterk of je dan goedkoper uit bent. zeker als je dan nog op een lagere vermogen wilt hebben.

@l3dnov,

ik praat ook niet over single led bordjes, maar in geval van XL-M2 worden er 10/15/20 op een bordje geplakt om 100-150-200W aan vermogen te leveren , de 200W uitvoeringen wil ik niet gebruiken omdat die 42V-45V nodig hebben en andere drivers nodig hebben.

hier een 100W voorbeeld van de XL-M2 uitvoering zit op een vrij standaard pcb plaatje van 55x40mm, deze zou ik zelf dan op 25/30 watt vermogen aansturen

en een XP-G2 100w ziet er  zo uit en is opgebouwd uit 20/30/40 leds voor 100-150-200w

principe blijft hetzelfde. Je moet dus heel veel plaatsen wil je een beetje fatsoenlijk  vermogen bekomen. dus je zal per saldo niet goedkoper uit gaan zijn. al deze LEDs draaien op vol vermogen terwijl een CXB3070/3590 op max. 50% draait. Wil je dus een zelfde efficientie bekomen (indien mogelijk) zal je dus meerder bordjes op moeten hangen. 

je bent dus niets opgeschoten.

en dit is allemaal nog buiten de vraag of de LED voldoen om onder te groeien en te bloeien.

volgens mij ga ik hetzelfde doen als met een cxa/cxb, ik neem 100-150 watt uitvoeringen die ik op 25-40 % van hun vermogen draai en de temperatuur onder de 50 graden wil houden.

ik kan me vergissen maar volgens mij zijn cxa/cxb cobs ook opgebouwd uit diverse kleinere leds gegroepeerd in een ronde cirkel met forfor houdend materiaal.

Het gaat mij vooral om de prijs/performance/efficiency, ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang, ik vind het juist leuk om zeg voor 60-70% van de gangbare prijs iets te bouwen wat minstens zo goed is;)

Dat klopt voor wat betreft COBs. Punt alleen wat ik nu voor minstens de tweede keer ga maken is dat je veel moet ophangen wil je een zelfde efficientie bereiken. Uiteindelijk ben je dus niet of nauwelijks goedkoper uit en mogelijk zelfs duurder.

En dit is dus nog buiten het feit of deze LEDs wel geschikt zijn om onder te kweken. Kortom, die 60-70% 'winst' ga je nooit halen. 

wat jij wilt, kost je al 25 - 32E per bord. een CXB 3070 is iets van 30-40 dollar. zeg grofweg 35E. waar zit dan je winst? van die CXB3070 weet je iig zeker dat je meer dan prima onder kan kweken.

Ik heb het niet over 60/70 % winst behalen maar over het financiele plaatje ik wil eigenlijk minstens zoveel bruikbaar licht voor de plantjes maar dan op een iets goedkopere manier als wat gangbaar is en door diverse mensen getest.

Kan er ook niks aan doen, ik ben nu eenmaal geen volger en denk graag out of the box. als je de footprint bekijkt van een 150W XP/G2 bordje of een XM/L2 bordje is dat marginaal groter als een cxb3590, als je de kleurenspectrums in de datasheets bekijkt zijn er hele mooie kleurenspectra vrijwel identiek als aan de CXA en CXB series.

neem ik daarbij een grotere efficientie (5-10%) op 25% current (volgens datasheets van cree) waarbij ook hier de binning belangrijk is voor de output, dan vind ik het juist leuk om als niemand daar nog naar kijkt ermee te expirimenteren;) en het is dan ook een beetje een hobby om dat zo goedkoop mogelijk te maken, niet omdat het moet maar omdat het kan hahahaha

Goed, nog één keer.

een armatuur van 200 Watt is het doel.

kosten CXB 3070 is per LED iets van 35E. op vol vermogen hebben we er dan twee nodig. met een betere efficientie vier stuks. totale kosten zijn dan 4*35 = 140E

Kosten XL-M2 is per LED bord 31,83E. Op vol vermogen hebben we er wederom twee nodig. betere efficientie wederom vier. totale kosten zijn dan 4*31,83 = 127,32

Een whopping 13E goedkoper... Een krappe 9%. En dit is met een hoge prijs gerekend, $40 (€35,82) per LED. terwijl ik al een zes maanden terug $32,50 per LED betaalde (€29,11).

Kortom. je bent niets goedkoper. 

Het woord wat ook wel van belang is is "binning conditions". Alleen de hele hoge efficientie bins hiervan zijn efficienter dan de CXB's. Die hoge zijn alleen niet te koop.

Als je de hoogst verkrijgbare XM-L2 T4 bin op 0.35A / 1 watt (of minder) laat draaien dan heb je inderdaad  144lm/W, maar dan heb je dus wel 200 van die leds nodig voor 200W. Op 1A / 3W blijft er nog maar 124lm/W over.

Ga er maar vanuit dat ze er bij Aliexpress ook niet de hoogst verkrijgbare bin erop hebben zitten. Dat zal eerer de S6 bin zijn en dan kom je uit op 94lm/W bij een belasting van 1A / 3W. Als je die op vol vermogen draait dan kom je zelfs uit op maar 66lm/W. 

Voor de Cree leds krijg je een prima indicatie van hoeveel umol het is door de lumen waardes delen door 65. Dus als je een lichtdruk wilt hebben van gemiddeld 700umol/m2/s dan moet je uitgaan van iets van 50.000 lumen per m2 kweekoppervlak (met wat correctie voor wandverliezen erbij geteld).

Zijn er al mensen die met de CXB 3590 kweken en die een duidelijk verschil ervaren t.o.v. de 3070 leds? ^_^

Ik bemerk dat het prijsverschil nl. behoorlijk is momenteel nog.

Voor de planten maakt het niet uit of je de 3590 of 3070 gebruikt. De keuze tussen die twee is meer het kostenplaatje of eventueel waar je de beste verdeling mee kan krijgen.

Ik ben even de datasheets gaan bekijken want ik kan de waarden zoals wietsefras ze beschreef niet teruhalen in de cijfers die ik in de datasheets heb gelezen,

de XL-M2 is een 10W chip, deze draai je met 700ma op 2w, binnen natural white is de laagste (minste output) bin T4 en die genereerd op 700ma (2w) bij 85graden 240lm en bij 25 graden 273lm

is het een T5/T6 of de top bin U2 liggen de waardes een stukje hoger tot 342lm bij een U2 700ma (2W)

worst case scenario een XL-M2 T4 bin op 1000ma(3W), ik ga er vanuit dat ik die makkelijk onder de 50graden houd, zou in theorie ergens rond de 120lm/W uitkomen. is 360lm per chip.en heb ik er dus 70 nodig om een 0.5 m2 (25000lm) bij een T5/T6 ga je al terug naar rond de 60 losse leds.

Dit gaat niet op voor de XP-G2, dit is een max 5 W  chip en met grotere verschillen in binning en kleurtemperatuur, Daar ga ik ook eens mee rekenen.

Ik heb mijn inkoop lijstje bijna klaar en zal daar dan ook een apart topic voor openen zodat dit draadje niet vervuild word;) want zoals Aquar zegt gewoon zelf bouwen en uittesten is de volgende stap.

Maar zolang ik nog niet aan het bestellen van de chips ben toegekomen kunnen er best argumenten komen om het toch anders aan te pakken. puur op intuitie denk ik dat ik het wel aardig goed zie maar ben ook reeel meten is weten;)