• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Die waardes staan er niet letterlijk in nee, dat moet je uitrekenen. De 124lm/W die ik noemde voor de T4 is 240lm gedeeld door ongeveer 2 watt. Bij 3W hou je daar nog maar 

De hoogst verkrijgbare bin is op dit moment in de kleurtemperatuur voor de bloei (2600K-3700K) de T4. Die hogere bins die je noemt zijn er alleen voor de goei kleurtemnperaturen (5000K). Voor de bloei kleuren is de T5 het hoogste met 260lm op 700mA/2W (=130lm/W), maar je kunt echt vergeten dat die in die AliExpress modules zitten. Als je ze al ergens los te koop kunt vinden. Ik zou eerder denken dat daar T2 of misschien nog een T3 bin leds in zitten. Of misschien zelfs de S bins, want die zijn bedoel voor interieurverlichting.

Ik denk dat je de boel toch nog echt even goed na moet rekenen voordat je jezelf rijk rekent. Als je een CXB 3070 AD bin pakt en die op 2A draait dan heb je 130lm/W en dan produceert die ene COB net zoveel licht als 27 van die XM-L2 ledjes. Dan ben je met 2 COBs wel klaar. Dat ga je echt niet winnen met modules die 31 euro per 10 leds kosten. Dat is namelijk net zo duur als een enkele CXB3070.

Als je een vierkante ruimte hebt dan neem je beter 4 van die grotere COBs. Dan kun je kiezen voor een 1050mA voeding en dan ietsje minder licht of een 1400mA voeding die je desnoods kan dimmen naar 1200mA en weer boosten in de weken dat de planten wat extra licht het hardst nodig hebben. Zelfs dan ben je nog goedkoper uit, maar dan heb je dus wel een veel hogere efficientie.

Cree stopt overal waarschijnlijk dezelfde diodes in. In een CXB COB zitten er alleen veel meer dan in deze kleine dingetjes en dat geeft schaalvoordelen. Het scheelt voor hun natuurlijk ook of ze 27 individuele units moeten maken of 1 grote. Daarom zijn die grote COBs altijd goedkoper dan die kleintjes. Gerekend naar hoeveelheid licht en bij gelijke efficientie.

Als jij 124lm/W prima vind dan kun je misschien nog beter kijken naar een CXA COB. Wellicht dat je die nog ergens in de uitverkoop kan vinden?

Ik ben even de datasheets gaan bekijken want ik kan de waarden zoals wietsefras ze beschreef niet teruhalen in de cijfers die ik in de datasheets heb gelezen,

de XL-M2 is een 10W chip, deze draai je met 700ma op 2w, binnen natural white is de laagste (minste output) bin T4 en die genereerd op 700ma (2w) bij 85graden 240lm en bij 25 graden 273lm

is het een T5/T6 of de top bin U2 liggen de waardes een stukje hoger tot 342lm bij een U2 700ma (2W)

worst case scenario een XL-M2 T4 bin op 1000ma(3W), ik ga er vanuit dat ik die makkelijk onder de 50graden houd, zou in theorie ergens rond de 120lm/W uitkomen. is 360lm per chip.en heb ik er dus 70 nodig om een 0.5 m2 (25000lm) bij een T5/T6 ga je al terug naar rond de 60 losse leds.

Dit gaat niet op voor de XP-G2, dit is een max 5 W  chip en met grotere verschillen in binning en kleurtemperatuur, Daar ga ik ook eens mee rekenen.

Ik heb mijn inkoop lijstje bijna klaar en zal daar dan ook een apart topic voor openen zodat dit draadje niet vervuild word;) want zoals Aquar zegt gewoon zelf bouwen en uittesten is de volgende stap.

Maar zolang ik nog niet aan het bestellen van de chips ben toegekomen kunnen er best argumenten komen om het toch anders aan te pakken. puur op intuitie denk ik dat ik het wel aardig goed zie maar ben ook reeel meten is weten;)

Dit overzichtje drie kwart jaar oud geloof ik, maar het geeft je een idee van de efficiency van de (oude) XML.

gallery_1171_244_35269.png

Dank je voor je wederom uitgebreide antwoord, ik ben blij dat ik geen grote rekenfouten maak;) het kan ook best dat ik nog naar cxa of de cxb grijp als ik er op uitkom dat wat ik wil maken niet de moeite waard is, uiteindelijk is mijn doel om de 250Hps die ik nu heb draaien in een kastje van 55 bij 85 cm te vervangen voor een led systeem van rond de 170-180 watt aan vermogen.

je heb ook gelijk dat het helemaal afhangt van de binning en het prijskaartje wat er aanhangt, ik ga me ook zeker niet rijk rekenen. ik hanteer altijd de regel, als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.

ik heb de tijd aan mijn kant;), het duurt zeker nog zeker 6 weken voor ik euberhaupt iets van een test setup kan testenen heb de hele zomer de tijd aangezien ik lekker buitenspeel met autoflowers zodat mijn kastje niet nodig is om in mijn (medi) behoefte te voorzien.

Eerst laat ik wat drivers komen met wat cheap leds om te expirimeteren omdat ik  wil weten of de fan controllers die ik wil gebruiken doen wat ze moeten doen, ( ik wil iets wat plug and play werkt)

Prijs opgevraagd van een alu koelelement van 20 cm x 100cm met koelribben van 6 cm die ik dan door midden zaag zodat ik een reserve heb, hieronder worden dan 5 of 6 cobs/chips gemonteerd en 2 x 15 cm fans 12/24v boven op de ribben. ik weet dat het niet goedkoop gaat zijn, het is gewoon leuk om te kijken of ik het beter/goedkoper etc voor elkaar krijg met dezelfde of betere performance als wat gebruikelijk is.

Aan het eind van de rit heb ik misschien net zoveel of meer uit gegeven maar heb dan wel een hoop geleerd, het is maar een klein kastje en als ik het fout zie prik ik er zo een paar andere leds onder;)

Veel succes en ik ben benieuwd wat je gaat bowuen. Ik ben alleen wel bang dat je met die kleine ledjes minstens twee keer zo duur uit bent.

Daarnaast betwijfel ik ook of deze leds echt zoveel efficienter zijn dan die 250W HPS dat je met 170-180W weg komt. Je kwam zelf eigenlijk ook al uit op 210W voor de T4 bin. Met de CXB COBs zou je zelfs op 150W die 250W HPS nog wel kunnen bijbenen.

Zijn er al mensen die met de CXB 3590 kweken en die een duidelijk verschil ervaren t.o.v. de 3070 leds? ^_^

Ik bemerk dat het prijsverschil nl. behoorlijk is momenteel nog.

prijsverschil is wel een stuk minder geworden. Althans bij Kingbrite. En een duidelijk verschil? tsja er zijn hogere binning leverbaar en daardoor dus een stuk efficienter. In de VS laten ze die dingen rustig op een minimaal vermogen draaien (en hangen er dus veel op) en scoren er ruim over de 1.5g/w. Ik vond de meerprijs toentertijd niet opwegen. meerprijs was toen ook een stuk groter dan dat het nu is. 

Tenzij je het alleruiterste uit je setup wilt trekken en niet vies bent om wat te experimenteren en nog minder schuw bent om de beurs te trekken, dan zou je 3590s kunnen aanschaffen. Voor een leuke kweek setup zoals wij (Sla Fras Cabis ik en stiekum Karel) hebben is de 3070 meer dan ruim voldoende. zelfs op lagere vermogens.

• Like 1

Hoi allemaal, ik ben er wel uit in de zin van lampjes.

Gewoon omdat ik eigenwijs ben en het leuk vind om het anders te doen ga ik voor de XM-L2 chips daarnaast heb ik met een leverancier gesproken van 100W multichips, die heeft me de binning gegeven van de gebruikte leds per kleurgroep waardoor ik concreet kon gaan rekenen aan de hand van de datasheets.

Voor de nerds onder ons;)

3000K T3 bin

3500K T4 bin

en 4500K is een T6 bin

Als ik de temperatuur onder de 50 graden houd heb ik 5 pcb's nodig met 10 XM-L2 leds ik zit alleen nog in tweestrijd welke combi ik neem aangezien de kleurspectra net iets anders is als bij de cxa/cxb waar je met de 3500K een heel mooie verdeling in blauw en rood hebt, heb je die sweet spot niet bij de XM-L2.

Ik wil daarom de 3500K die een mooi rood spectrum heeft maar minder blauw combineren met de 4500K die minder uitgesproken rood heeft maar wel een heel sterk blauw spectrum.

Na verder bestuderen van de datasheets qua flux /amperage /temperatuur, gezien dat ze best heel efficient zijn zolang je de temperatuur maar onder de 50 graden houd en onder de 1500ma.

gevoelsmatig ga ik voor de optie 3x 3500K en 2 x 4500k pcb's en denk dat aangezien ik 12/12 vanuit zaad draai ik de eerste 2 weken 1x3500k aanzet met 2x 4500k dan 2 weken 2x2 en daarna tot 8-9 weken volle bak

aangezien ze heel effecient blijven bij wat hogere amperage wil ik het volgende bouwen 3x 3500k @ 1200ma = 3x 36w + 2x 4500K @ 1400ma = 2x 43w

Voor de techneuten onder ons de rekenkundige onderbouwing.

een 3500K T4 levert op 1200ma zolang je de temperatuur onder de 50 graden houd tenminste 435 lumen per led x 30 = 13068 lumen ( 120 lm/w)

een 4500K T6 levert op 1400ma zolang je de temperatuur onder de 50 graden houd tenminste 592 lumen per led x 20 -  11860 lumen ( 148 lm/w)

totaal zou dat dan op 180 watt uitkomen en ik vermoed dat dit veel beter licht gaat geven als de 250HPS al is het maar omdat het licht vanuit 5 verschillende hoeken insnijd en niet vanuit 1 punt in het midden, een hps die al 2 jaar draait gaat zeker niet meer licht geven ;)

qua efficientie zijn de 3500k misschien wat minder maar als je het totaal bekijkt dan kom je gemiddelt op 139lm/W en dat vind ik toch best aardig voor 5 pcb's die 32 euro p/stk kosten inl. shipping

nu nog op zoek naar de bijpassende drivers;)

Door prive en werkzaken is het projectje tijdelijk aan de kant gezet, de rust is weer terug en kan weer verder.

Ik ga het toch wat anders aanpakken, de XML leds zijn leuk en efficient maar omdat het uit china moet komen en nog maar af te wachten is hoe het met garanties gaat als er leds defect gaan (zijn toch samengestelde lampen) ben ik toch nog verder gaan kijken en kwam op de nieuwe generatie citizen v5 cobs die ik wel heel erg leuk vind (prijs/vermogen/kleur) ik ga vanwege de kleine afmetingen van mijn kast voor de lichte uitvoering de clu1212 in de kleuren 4000k en 3000k

nu is er een benelux distriburteur maar heb hier en daar al gelezen dat de minimimale order per kleur per 30 stuks is en ik wil 2 kleuren wat wel erg veel is.

ik heb er zelf max 12 (6 x 300k en 6 x 4000K) nodig omdat ik meteen 2 lampen wil bouwen, ik heb een offerte liggen voor 2 koelblokken met 4 cm vinnen van 20cm x 50 cm waar ik ze dan onder wil monteren.

weet iemand een leverancier die in nederland levert met kleine hoeveelheden, of zijn er meer mensen die wel een paar cobjes willen, stuur dan een pm, een gezamelijke inkoop wil ik dan wel faciliteren.

In dit land vind je geen bedrijven die die leds verkopen in kleine aantallen, ze hebben ook niets op voorraad. Mogelijk vind je ze in Duitsland bij een of andere shop. Of anders op ebay.

Ik begrijp trouwens helemaal niet waarom jij niet kiest voor de betrouwbare en goed verkrijgbare Cree's.

• Like 1

hahaha, tja das een persoonlijke eigenschap van mij, daarom ben ik ondernemer geworden en doe ik juist de opdrachten waar mijn collega's de handoek in de ring gooien;).

Ik doe gewoon niet snel wat iemand anders heeft bedacht want dan koop ik het liever kant en klaar;) dan hoef ik het ook niet te begrijpen, aanzetten en draaien maar.

Ga ik het zelf bouwen probeer ik er toch altijd iets van mezelf van te maken waarbij ik kan zeggen dat werkt minstens net zo goed, beter, goedkoper, of ik geef ridderlijk toe dat het tegenvalt en prik er een paar cree's onder en klaar ;)

ik wil gewoon een beetje kunnen expirimenteren, vandaar dat ik 2 koelblokken wil en dubbel zoveel lampen, mijn budget is een stukje ruimer geworden deze zomer(business was good;)) en vind het gewoon leuk om te doen, niet omdat het moet maar omdat het kan hahahaha

daarnaast denk ik dat die goedkope 1212 het nog wel eens net zo goed kunnen doen als een Cree 3070, misschien wel beter zelfs en dat wil ik proef ondervindelijk zien.

Tja..als je ondernemer bent dan had je niet op dit forum hoeven vragen waar je de boel kunt krijgen want dan had je het al gevonden. En nog eentje: als je als ondernemer een goed product wilt leveren, ga je toch voor het allerbeste en ga je niet voor Citizen maar koop je Cree. Het kwaliteitsverschil uit zich ook in de prijs.

Proefondervindelijk vind je niets omdat je dan een lab moet hebben waarin je meerdere identieke kweekjes moet doen onder identieke omstandigheden. Alleen al met deskresearch vind je genoeg info om een inschatting te maken of een conclusie te trekken. Het gaat om data, umols, kleuren, spreidhoeken, temperaturen, volts, amperes en efficiency.

ik zit in een heel andere business slablaatje (internet wifi gastgebruik etc), ik ben wie ik ben (eigenwijs ook;) ja ik had de distributeur al wel gevonden maar had ook gelezen dat die dingen per 30 gaan en dit is een prive hobby project. ik koop liever de door mij gewenste hoeveelheid voor een iets hogere prijs en korte levertijd.

Maar als dat niet kan dan en er zijn forumleden die er ook wel een paar willen dan wil ik ze best inkopen en tegen kostprijs doorzetten, zolang ik er maar niet met 48 blijf zitten die ik dan op alternatieve wijze moet verkopen (marktplaats), ik maak dan liever de mede hobbiesten blij met een groothandelsprijsje, het is hobby geen werk;)

Beste mede kwekers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een klein armatuurtje voor het voor groeien van de jonge dames. Van zaad tot +/- 2 - 3 weken.

Nu hebben ze momenteel een kleine opzet Bij de Ikea. Gezien ik maar max 4 plantjes heb staan is het voor mij groot genoeg.

Maar de vraag is zou het werken voor de jonge dames?

0410081_PE582208_S2.JPG
VÄXER
Led-plantenverlichting
€ 50.-

Afmeting gemonteerd product
Lengte: 46.5 cm
Hoogte: 2 cm
Snoerlengte: 2.00 m
Vermogen: 16 W

Zelf monteren

Documenten
Downloads voor dit product:

Belangrijkste voordelen
- Hiermee kan je het hele jaar door thuis plantjes kweken, ook als het daglicht onvoldoende is.
- Planten zijn ontvankelijk voor andere lichtkleuren dan het menselijk oog. De VÄXER plantenverlichting heeft een speciaal kleurenspectrum dat vergeleken met een gewone lamp meer blauwe en rode nuances heeft, wat je plant helpt te groeien.
Designer

IKEA of Sweden

als je kruiden kweekt die ook gewoon daglicht vangen, is het best te doen. Anders ben je beter af met wat TL lampen/Tneon setje. 

• Like 1

ik zit in een heel andere business slablaatje (internet wifi gastgebruik etc), ik ben wie ik ben (eigenwijs ook;) ja ik had de distributeur al wel gevonden maar had ook gelezen dat die dingen per 30 gaan en dit is een prive hobby project. ik koop liever de door mij gewenste hoeveelheid voor een iets hogere prijs en korte levertijd.

Maar als dat niet kan dan en er zijn forumleden die er ook wel een paar willen dan wil ik ze best inkopen en tegen kostprijs doorzetten, zolang ik er maar niet met 48 blijf zitten die ik dan op alternatieve wijze moet verkopen (marktplaats), ik maak dan liever de mede hobbiesten blij met een groothandelsprijsje, het is hobby geen werk;)

Je zou hier eens kunnen vragen: http://www.leds.de/High-Power-LEDs/Chip-On-Board-LEDs/Citizen-Chip-on-Board-LED-Modul-14W-warmweiss-960lm.html

On 12-11-2015 at 13:12, slablaadje said:

Hey Wietefras. RW inderdaad. Ja, dat had ik ook geconcludeerd. Die drie kleuren is het beste maar mijn probleem is natuurlijk timing: een dag te laat kijken en je bent het resultaat al voor een deel kwijt. Ja, net wat je schrijft in de laatste zin. Het is meer voor de professionele tuinbouw waar elk uur geld kost. Of natuurlijk voor de profi stekkenkweker, want drie dagen kan best een verschil uitmaken. Procentueel is dat zeker een flink verschil. Wat ze natuurlijk niet getest hebben, is het effect van de hogere drogestof gehalte van de wortels op de rest van de kweek. Daar ben ik wel weer benieuwd naar, want meer wortels als stek, is meer groei en logischerwijs dan ook een snellere kweek of hoger rendement. Dan wordt het interessant, ook voor ons.

Wat mij ook opviel is dat de kennis bij die onderzoekers helemaal niet zo ver is dan ik verwacht had. Verrood is natuurlijk verrassend, maar sommige conclusies die ze trekken of opmerkingen van ze geven mij het gevoel dat ze het zelf ook nog niet helemaal snappen. En op één of andere manier blijven ze maar hameren op enkelvoudige kleuren of een combi van een paar daarvan in plaats van te kijken naar wit licht, zoals wij die gebruiken. Nu is het weglaten van één kleur (bijvoorbeeld groen) ook al een besparing omdat je daar geen energie in hoeft te steken, maar de cobs worden wel steeds en steeds efficiënter. En niet vergeten de handigheid om te installeren. Nu ken ik ook een bedrijf dat machinaal de kleine ledjes kan installeren en het laten maken van een printplaat voor de leds is geen rakettechnologie meer, dus veel komt wel binnen handbereik van ons hobbyisten.  

Ze geven ook niet echt de exacte golflengte aan van rood, verrood en blauw waardoor op basis van dit onderzoek je het niet kunt reproduceren. Als je kijkt naar de Osrams SSL dan zou blauw 465 nm zijn, rood 634 nm en verrood 730 nm zijn. Maar t zijn allemaal maar piepkleine ledjes, dus hogere kosten zeker voor ons amateurs.

Overall vind ik het wel interessant, er vanuit gaande dat de cannabisplant hetzelfde reageert dan lavendel en chrysant.

Uiteindelijk krijg je dus wel gaylight in je hok/propagator en de chinezen zullen zeggen: zie je wel!

Hoi

er zijn wel grotere ledjes bij Miniinthebox te koop 10 watt 5 euro en 30 watt 10 euro met dat sogenaamde groeilicht speciaal voor de plant kijk daar ff doorheen bij LED/kweeklampen  ik ben begonnen zelf met 2x 100 wtt kleine ledjes dat zijn er 2600 En de ledjes zijn van LG

1501435183912.jpg

12 hours ago, Frenkenstoned said:

er zijn wel grotere ledjes bij Miniinthebox te koop 10 watt 5 euro en 30 watt 10 euro met dat sogenaamde groeilicht speciaal voor de plant kijk daar ff doorheen bij LED/kweeklampen  ik ben begonnen zelf met 2x 100 wtt kleine ledjes dat zijn er 2600 En de ledjes zijn van LG

wat wil je hiermee zeggen? Ik snap het doel niet van jouw post.