• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Dit topic is een afsplitsing van de topic van slablaadje zijn topic slablaadjes-ronde-met-36x-og-kush.
In dit topic kwam zoveel goede info over led lampen naar boven, dat er een aparte topic voor is gemaakt.
Zodat het kweekverslag ook een kweekverslag blijft en niet een bron van info over led lampen word. Daar is dan dit topic voor :)

Ook in het topic van slablaadje zijn coco's kweekje met  1800 watt led kan je heel veel goede info vinden over de zelfbouw led's

Net als het topic van Wietefrats zijn topic over 4x chocolope in DWC onder 400 watt LED

Het begon met de post van L3dnov
verrood voor bij je stekken? ik denk niet dat dat wat gaat opleveren. Blauw licht is wat de stekken nodig hebben. dus je bent beter af met verblauw. als dat bestaat :)

Ik heb geen ervaring met andere lampen dus ik kan niet vergelijken. Maar de voordelen zijn legio: Je hebt veel licht met de juiste kleurcode, hoogte heb je niet nodig, je hebt een hele kleine verpakking en een hoge efficiëncy ondanks het kleine wattage. 

Wietefras zweert er tegenwoordig bij, die was liever eerder begonnen met led.

verrood voor bij je stekken? ik denk niet dat dat wat gaat opleveren. Blauw licht is wat de stekken nodig hebben. dus je bent beter af met verblauw. als dat bestaat :)

Dat dacht ik ook, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat dat toch iets anders ligt. Lees dit maar eens door, recent onderzoek door Universiteit van Gent geloof ik (Ugent): http://edepot.wur.nl/358227

Conclusie was:

"Samenvattend kunnen we stellen dat verrood licht debeworteling stimuleert en een hogere lichtintensiteit een sterkere uitgroei van de wortels
   geeft. Het blauw licht zorgt op zijn beurt voor minder strekking (te wijten aan het verrood licht) en een normale plantmorfologie."
  • Like 1

Leuke tests zijn dat inderdaad.  Zag deze een paar dagen geleden ook. Denk op aanraden van Running Water?

Wel jammer dat ze niet voor alle grafieken dezelfde schaal aan hebben gehouden, maar de tests zullen onderling ook wel niet vergelijkbaar zijn. Blijkbaar zijn de omstandigheden niet altijd exact gelijk ofzo. 

Het 60R lichtrecept zit in alle drie de tests, maar in de eerste grafiek staat er bijna 2 keer zoveel droge stof na 2 weken en 2,5 keer na 3 weken dan in de andere twee grafieken. In tabel 1 wortelt onder 60R ook 5% van de chrysanten al binnen een week en in tabel 2 is bij hetzelfde licht na 10 dagen nog geen enkele chrysant geworteld.

De 60R+60FR lijkt er daardoor nu als allerbeste uit te komen, maar als je dan kijkt naar de ratio tussen de 60R test en die van de beste score uit iedere test dan komt eigenlijk de 24B+36R+60FR er als beste uit. Die geeft 4,5 keer zoveel droge stof vergeleken met de 60R. Het 60R+60FR recept geeft maar 2,5 keer zoveel droge stof als de 60R.

Om nog wat te mierenneuken. Leuk dat ze de umol/s/m2 gelijk houden (60umol) in die test waar ze rood en blauw licht uitwisselen, maar blauw licht is per photon wel hoger energetisch dan rood licht. Al corrigeert dat wel weer iets door de opname efficiency van de beide fotosynthese processen.

Geeft ook wel aan hoe lastig dit soort dingen te testen en interpreteren zijn. Zelfs voor een universiteit. Laat staan voor een stel wietkwekende hobbyisten.

Vraag me ook af in hoeverre de extra droge stof onder verrood nou komt door het eerder wortelen en hoeveel door het Emerson effect. Als de stekken 3 dagen eerder aanslaan door het extra FR dan gaan ze vanaf dat moment uiteraard ook veel harder groeien. Zou dus zelf liever de test opsplitsen in het wortelen en dan los het opkweken. Het wortelen gaat duidelijk het snelst onder 60R+60FR. Dan geef je ze dat de eerste week tot ze geworteld zijn en daarna pas varieren met het spectrum.

Aan de andere kant hou ik me eigenlijk nooit zo bezig met hoe snel de stekken wortelen. Of het nou 7 of 10 dagen is maakt voor ons toch niet zoveel uit.

• Like 1

Hey Wietefras. RW inderdaad. Ja, dat had ik ook geconcludeerd. Die drie kleuren is het beste maar mijn probleem is natuurlijk timing: een dag te laat kijken en je bent het resultaat al voor een deel kwijt. Ja, net wat je schrijft in de laatste zin. Het is meer voor de professionele tuinbouw waar elk uur geld kost. Of natuurlijk voor de profi stekkenkweker, want drie dagen kan best een verschil uitmaken. Procentueel is dat zeker een flink verschil. Wat ze natuurlijk niet getest hebben, is het effect van de hogere drogestof gehalte van de wortels op de rest van de kweek. Daar ben ik wel weer benieuwd naar, want meer wortels als stek, is meer groei en logischerwijs dan ook een snellere kweek of hoger rendement. Dan wordt het interessant, ook voor ons.

Wat mij ook opviel is dat de kennis bij die onderzoekers helemaal niet zo ver is dan ik verwacht had. Verrood is natuurlijk verrassend, maar sommige conclusies die ze trekken of opmerkingen van ze geven mij het gevoel dat ze het zelf ook nog niet helemaal snappen. En op één of andere manier blijven ze maar hameren op enkelvoudige kleuren of een combi van een paar daarvan in plaats van te kijken naar wit licht, zoals wij die gebruiken. Nu is het weglaten van één kleur (bijvoorbeeld groen) ook al een besparing omdat je daar geen energie in hoeft te steken, maar de cobs worden wel steeds en steeds efficiënter. En niet vergeten de handigheid om te installeren. Nu ken ik ook een bedrijf dat machinaal de kleine ledjes kan installeren en het laten maken van een printplaat voor de leds is geen rakettechnologie meer, dus veel komt wel binnen handbereik van ons hobbyisten.  

Ze geven ook niet echt de exacte golflengte aan van rood, verrood en blauw waardoor op basis van dit onderzoek je het niet kunt reproduceren. Als je kijkt naar de Osrams SSL dan zou blauw 465 nm zijn, rood 634 nm en verrood 730 nm zijn. Maar t zijn allemaal maar piepkleine ledjes, dus hogere kosten zeker voor ons amateurs.

Overall vind ik het wel interessant, er vanuit gaande dat de cannabisplant hetzelfde reageert dan lavendel en chrysant.

Uiteindelijk krijg je dus wel gaylight in je hok/propagator en de chinezen zullen zeggen: zie je wel!

• Like 3

Zeven of tien dagen is toch ook voor ons interessant genoeg, dat betekent 3 dagen eerder wortel en dus 3 dagen langer wortelen, wat ook uit de test naar voren komt. Ik sluit mij dus aan bij de vraag die Sla stelt, zorgt dit dan ook voor een betere plant. Logischerwijze zou je verwachten van wel. Alleen je kan dan wel weer met 'diminishing returns' te maken krijgen. Doordat de plant in vroegstadium al veel verrood gehad heeft. maakt het op latere leeftijd geen gebruik meer van dat voordeel. 

Anders gezegd, je wortelt sneller en beter, alleen daar krijg je dus gelijke of zelfs mindere opbrengst voor terug. En gelijke dus wanneer je géén verrood zou gebruiken in de bloeifase.

Je zou de vrouwen van het onderzoek bijna uitnodigen om hier eens op het forum langs te komen :)

Interessant L3dnov, die "diminishing returns". Bepaalde kleuren helpen processen in een plant te sturen, maar ik heb nergens gelezen dat er een verzadigingspunt is en dat een plant in zijn hele leven maar een bepaalde hoeveelheid licht kan hebben. In mijn optiek is er wel een maximum, maar dat maximum is ieder moment van de dag...dus geen periode. In mijn optiek sluit verrood in de stekfase, verrood in de bloeifase niet uit.

Nou, dat is weer jammer. Ik heb even gebeld met de onderzoekers. "De eerste resultaten van de nieuwste experimenten wijzen erop dat het snellere stekken, géén invloed heeft op de verdere ontwikkeling van de plant." Het lijkt er dus op dat een bepaald soort licht alleen invloed heeft op de fase waarin de plant zit en niet doorwerkt naar de volgende fase.

Ik krijg overigens ook meer info.

Tja ik verwacht het ook niet, toch sta ik niet verbaasd mocht het wel zou zijn. En ik bedoel dus niet dat ze géén verrood meer kunnen hebben, ik bedoel dat toevoegen geen extra opbrengst meer geeft.

Nou, dat is weer jammer. Ik heb even gebeld met de onderzoekers. "De eerste resultaten van de nieuwste experimenten wijzen erop dat het snellere stekken, géén invloed heeft op de verdere ontwikkeling van de plant." Het lijkt er dus op dat een bepaald soort licht alleen invloed heeft op de fase waarin de plant zit en niet doorwerkt naar de volgende fase.

Ik krijg overigens ook meer info.

HAHAHAHAHA ben benieuwd hoe dat gesprek, ging. Goeiendag, pro wietkwekert hier...

• Like 1

Zeven of tien dagen is toch ook voor ons interessant genoeg, dat betekent 3 dagen eerder wortel en dus 3 dagen langer wortelen, wat ook uit de test naar voren komt.

Dan neem je de stekken toch gewoon 3 dagen eerder?

Dat is waar ik dus al bang voor was. De winst in groei zit hem voor het overgrote deel in het eerder wortelen. Daarom denk ik ook dat je dat wortelen en opkweken los van elkaar moet zien. Dus eerst kijken waarmee het wortelen het snelste gaat. Vervolgens allemaal zo laten wortelen en dan de gewortelde stekken verder testen waar dan de groei het snelste op gaat. Nu doen ze in een keer de hele 3 weken door op hetzelfde licht. Dan meet je eigenlijk teveel verschillende dingen door elkaar.

Ik heb ook een keer een test gezien van iemand die zoiets probeerde met allerhande verschillende wortel stimulatoren. Degene die na een week of 2 de grootste wortels gaf had later in de kweek niet de meeste groei. Dus dat spul hielp wel met wortelen, maar later hield het de plant toch weer tegen oid. Al was dat met planten uit zaad (wel cannabis) meen ik me te herinneren en ook maar 1 plant per stimulator. Dus echt 1005 betrouwbaar is zoiets dan ook niet.

Wel grappig dat je contact met ze hebt gezocht :)

• Like 1

Teveel van het goede lijkt in die test dus teveel stress op te leveren cq brakke plant. Maar ben het wel eens met jouw onderzoeksopzet. Het uitgangspunt van fase 2 moet natuurlijk het beste resultaat van fase 1 zijn. Want testen met plantjes die zwakke wortels hebben, is zinloos.

Ik heb inmiddels een reactie gekregen. Staat weinig info in behalve twee publicaties die RW ook al had gevonden. Wat wel interessant is, is dat ze gebruik maken van Philips apparatuur: "Philips GreenPower LED research module", oftewel 5 ledjes op een balk van een meter met een totaal wattage van 10 tot 14 watt. Er is overigens ook een productiemodule. 

http://www.lighting.philips.com/pwc_li/main/shared/assets/downloads/pdf/horticulture/leaflets/cl-g-led_research_module-en.pdf

http://www.lighting.philips.nl/b-dam/b2b-li/en_AA/products/Horticulture/Horticulture-products/pdf/PHIL_143043_CL_LED_Research_Module_UK_A04_spreads.pdf

Ik heb Philips en de productiearmaturen wel eens op een tuinbeurs zien staan maar geen acht op geslagen. Op internet staan ze voor 140 dollar per stuk voor de 120 cm-versie:

http://www.lighting.philips.com/pwc_li/main/shared/assets/downloads/pdf/horticulture/leaflets/cl-g-production_module-en.pdf

In de bovenstaande brochure staat een mooie kreet waarvoor ze het onderzoek doen: "We produce 350,000 plants every week in the multilayerset-up.”

Wat mij op die beurs wel opviel is het aantal mooie vrouwen dei daar in strakke pakjes rond liepen, zeker voor herhaling vatbaar. In Venray is er deze maand ook een beurs.

De laatste keer dat ik op een tuinbouwbeurs was, zag ik Philips armaturen op één stand. Ik had het er redelijk snel bekeken trouwens. Jiffy staat trouwens ook in Venray.

http://booking.evenementenhal.nl/content/files/Files/Tuinbouw_Relatiedagen_Venray/DeelnemerslijstTBR_23-10-2015.pdf

@wietefras: dit kwam ik net plots tegen, watergekoelde leds: http://www.newlux.com/product-detail/led-water-cooling-system/#.VkYfKr_j-Uk

• Like 1

Die waterkoeling dingen zien er mooi uit.

Toevallig vandaag ook weer even mee bezig geweest. Nou ja "bezig" ik had even zitten meten :) Helaas zijn de COB holders wat groter dan ik had verwacht, maar lijkt dat er net genoeg stukjes koper uit de plaat gaan.

Op die beurzen staan ze ook met hydroponics en alle aanverwanten van hydro cultuur.

Vergeet niet, Nederland is koploper op het gebied van (glas)tuinbouw. 

Die waterkoeling dingen zien er mooi uit.

Toevallig vandaag ook weer even mee bezig geweest. Nou ja "bezig" ik had even zitten meten :) Helaas zijn de COB holders wat groter dan ik had verwacht, maar lijkt dat er net genoeg stukjes koper uit de plaat gaan.

Cob holders heb je toch niet nodig? Gewoon op een alublok lijmen waarin een gat zit waar het koude water doorheen stroomt via tyleen of koperleiding. Of ga je het anders doen? Maak je ook een bouwverslag?

Op die beurzen staan ze ook met hydroponics en alle aanverwanten van hydro cultuur.

Vergeet niet, Nederland is koploper op het gebied van (glas)tuinbouw. 

Ja, daarom is het ook belachelijk dat hennep verboden is.

Dat is een mooi projectje koelen met water. Nog even een andere vraag. Die cree les staan op ebay voor de 40 euro, maar ook de namaak voor 10 eu ps (dat denk ik iig dat het namaak is). Weten jullie wat de namaak voor kwaliteit leveren?

Waterkoeling is project van Wietefras, ben benieuwd.

Namaak? Heb je een linkje? De gele vierkante leds zijn Chinees/taiwanees en hebben een efficiency van ca 20% Kun je net zo goed met hps blijven kweken.

Ja, ik ga wel een verslag maken. Bedoeling is om een koperplaat in stukjes te zagen en dan die stukjes op een koperpijp te solderen. Ben alleen nogal bang dat de koper stukjes gaat kromtrekken door het zagen of solderen.

Heb jij je COB's op de alu blokken gelijmd dan? Ik wilde toch graag de optie houden om ze er zonder schade weer vanaf te kunnen halen. Bijvoorbeeld om ze op het waterkoeling frame te zetten.

Die Chinese leds hebben een efficiency vergelijkbaar met een MH lamp. Op zich nog wel een redelijke vervanging voor een TL armatuur oid of MH voorgroei lamp, maar lijkt me inderdaad ook geen vervanging voor een HPS nee.

Op mijn mechatronics koelers heb ik ze zonder toevoeging vastgezet met cobholders. Op de Alpines heb ik gewoon de bestaande laag gebruikt, volgens mij verhard deze niet omdat CPU's ook wel eens vervangen moeten worden. Maar in mijn werkplaats heb ik een groot koelblok hangen met een 3070 op 82 watt, hiervoor heb ik Artic Silver gebruikt en dat is helemaal verhard zag ik deze week.

Ik zie al voor hoe je het wilt hebben. Kromtrekken kan idd een probleem vormen, hoe klein de kromming ook is omdat dat voor een slechte aansluiting zorgt. Kun je geen klein koelblokje zelf gieten die dan exact past op de koperbuis?

Uiteindelijk krijg je dus wel gaylight in je hok/propagator en de chinezen zullen zeggen: zie je wel!

Ik zou voor de plantverlichting toch eerder uitgaan van de McCree curve en niet alleen van de chlorofyl curve zoals de gaylicht boeren doen. Er zijn veel meer processen/stoffen in de plant die licht nodig hebben. Dat gaat dan om andere golflengtes dan alleen die 430/450Nm blauw en 640/660Nm rood pieken.

Ik las laatst ook ergens in zo'n onderzoek dat groen licht wel minder makkelijk wordt opgenomen, maar dat het daardoor ook dieper het gewas binnen dringt. Het reflecteert dan van het ene blad naar het andere blad. Net zo lang tot het "op" is zeg maar.

McCree plant response curve met daarbij ook de Cree CXB3070 3000K curve en het 400-700Nm par gebied.

gallery_990_62_20157.png

Het spectrum van die Cree leds sluit dus vrij goed aan bij wat de plant het makkelijkste gebruikt. Dit is de warm witte led, dus die zit meer op het rood en dat komt welicht ook wel overeen met het 16B+44R recept.

Dus ik zou dan liever een (koud) witte COB combineren met FR ledjes. Dan heb je het rood en blauw al uit de efficiente COB en alleen dat extra FR moet je er nog bij hangen. Al lijkt het me nog wel wat flink bijklussen om zoveel FR licht uit die kleine monochroom ledjes te halen. In die tests is de helft van het licht FR licht.

Eens met wit, voor stekken is het niet nodig maar de processen tijdens groei en bloei zijn toch wel iets ingewikkelder. In veel kassen hoeven ze alleen maar rood/verrood bij te lichten maar wij zitten met een gesloten systeem zonder buitenlicht. Philips gebruikt hiervoor ook wit licht en heeft voor veel plantjes een lichtschema. Ik zal in Venray eens een lichtschema proberen los te weken voor tomatenplanten, ben benieuwd hoe die er uit ziet. 

gallery_1171_238_12721.jpg