• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
karel kweker

Led verlichting en wiet kweken

Recommended Posts

@karel de Gavita is 39% efficiënt en een "betaalbare" led 42%. En inderdaad, zoals ik al hadden gezegd heb je dan ook iets minder koeling.

@slablaadje, Ja, zo werkt dat inderdaad met afschrijvingen.

De belastingdienst betaald niet jaarlijks mee, je trekt de investering in delen af van de omzet in plaats van het hele bedrag ineens.

Die berekening veranderd daardoor helemaal niets. Het armatuur blijft duur en de stroom kosten laag en de terug verdien tijd moet binnen de perken vallen. Al heb je altijd mensen die iets goeds willen doen en daarvoor wel wat extra willen betalen. Dat gebeurt nu dus ook. De marges op wiet zijn toch enorm.

Nee wietefras. De afschrijving trek je van de brutowinst af. Van de omzet trek je alle kosten af waarna de brutowinst overblijft. Een lagere winst is een lagere vpb. Afhankelijk van de rentabiliteit van het bedrijf kan afschrijven over een periode een hogere besparing opleveren dan het kapitaalgoed in het jaar van aanschaf 100% in de kosten op te nemen (wat volgens mij niet eens mag).

Wat ik je net heb proberen uit te leggen, is dat dergelijke bedrijven zo'n diepte-investering niet zien als "duur" maar als kapitaalgoed waarmee ze in een bepaalde afgebakende periode een bepaalde winst mee kunnen genereren. Zo behandel je een kapitaalgoed namelijk. En die bedrijven betalen echt niet de hoofdprijs voor een ledarmatuur. Kleine particuliere kwekertjes betalen de hoofdprijs voor een ledarmatuur, de apache at600 voor 2499 dollar of zo. 

Omzet/winst het komt op exact hetzelfde neer. Geld uitgeven geeft je geen belasting voordeel. Het Is gewoon net alsof je minder geld verdiend hebt en dat is ook zo.

Je hoeft me niets duidelijk te maken over investeringen. Ik heb ook een eigen bedrijf. Dus ik weet precies dat je van geld uitgeven niet rijk wordt.

Waar het om gaat is dat je investeringen terug wil verdienen binnen een redelijke termijn.

Als het 10 tot 20 jaar duurt om een led armatuur terug te verdienen dan schiet dat niet op. Dat is echter wel de realiteit waar we nu mee zitten.

Grote bedrijven betalen echt wel de hoofdprijs. Die willen geen goedkope hobby rommel hebben hangen. Het moeten gecertificeerde waterdichte armaturen zijn en die kosten wat.

Die Philips en Osram leds is wat in de kassen terecht komt en die zijn relatief net zo duur als dat Apache armatuur.

Als het 10 tot 20 jaar duurt om een led armatuur terug te verdienen dan schiet dat niet op. Dat is echter wel de realiteit waar we nu mee zitten.

Da's geheel afhankelijk natuurlijk weer van hoelang je met iets kan doen. Tien jaar terug verdien tijd, en je doet er 15 jaar mee is toch een behoorlijk koopje. Doe je er maar vijf jaar mee... Tsja...

Omzet/winst het komt op exact hetzelfde neer. Geld uitgeven geeft je geen belasting voordeel. Het Is gewoon net alsof je minder geld verdiend hebt en dat is ook zo.

Geld uitgeven = komt in de W&V terug en brengt de uiteindelijk te betalen vpb naar beneden. Investeren = komt op de balans als kapitaalgoed, een deel ervan komt vervolgens in de afschrijvingen en vervolgens in de W&V, dat brengt ook de vpb naar beneden. Het is een wereld van verschil. De invloed op de cashflow is ook anders: kosten gaat ten laste van de cashflow en bij investeren trek je vaak externe financiering aan waardoor dit veelal cashflowneutraal wordt geregeld. Als het rendement op de investering in het eerste jaar al groter is dan de afschrijving op het kapitaalgoed, dan maak je al meer winst. Dus ja, van goed investeren kan jouw nettowinst groter worden, in lekentaal: kun je dus per jaar meer geld verdienen.

Je hoeft me niets duidelijk te maken over investeringen. Ik heb ook een eigen bedrijf. Dus ik weet precies dat je van geld uitgeven niet rijk wordt.

Van hard werken wordt je veelal niet rijk. Van goed en slim investeren wel. Voor juist dat laatste heb je goede kapitaalgoederen nodig, dat heet niet "geld uitgeven" maar "investeren" omdat het op de balans wordt geactiveerd en vervolgens wordt afgeschreven op basis van vermoedelijk de economische levensduur. Voor geld verdienen met investeringen, verwijs ik je naar mijn eerdere reactie.

Grote bedrijven betalen echt wel de hoofdprijs. Die willen geen goedkope hobby rommel hebben hangen. Het moeten gecertificeerde waterdichte armaturen zijn en die kosten wat.

Ik had het al eerder aangegeven, je kunt niet in de keuken kijken van de bedrijven in VS, je weet dus niet wat de werkelijke terugverdientijd is. Dat de consumentenprijs hoog is, betekent niet dat de bedrijvenprijs ook zo hoog is.

Ik weet dat de apachetech wel komt te hangen bij bedrijven. Die dingen staan voor particulieren te koop op internet voor $ 2499. Geen enkel bedrijf ter wereld die meer dan 4 stuks wil hebben, gaat die prijs betalen. Ook bij Philips (IP66) en Osram gelden kwantumkortingen voor bedrijven. 

Dus ja, het hangt van de economische levensduur af, en vanzelfsprekend de garantie en ondersteuning die de leverancier van die armaturen geeft (eventueel via de SLA), hoe lang of kort de terugverdientijd is.

Een tuinder staat voor de keus om zeg 400.000 uit te geven voor gavitas of 2.000.000 voor leds. Denk je nou echt dat die dan zegt "Joepie als ik 2.000.000 uitgeef hoef ik minder VPB te betalen"? Wat denk je trouwens van de rente op die extra 1,6 miljoen?

Die prijzen zijn ook gewoon de orde van grootte van wat een pro HPS en Pro led armatuur kost. Geen 2500 voor 600W inderdaad maar wel minstens 2000 voor 900W.

Kwantumkortingen krijgen ze inderdaad. Die krijgen ze echter ook op de stroom tarieven en op de HPS armaturen. Dus relatief maakt dat geen verschil.

Je kunt er van alles bij proberen te slepen, maar het komt maar op 1 keuze neer. Hoe lang is een ondernemer bereid te wachten voordat die de investering terug verdient en dat het daadwerkelijk meer winst gaat opleveren. Niet minder, maar meer!

Bereken nou voor een gemiddelde tuinder in Washington bij een stroomprijs van 8 cent oer kWh hoe lang het duurt om die "diepteinvestering" in led terug te verdienen.

Bedenk dan wat een tuinder met die extra 1,6 miljoen zou kunnen doen in diezelfde periode en hoeveel die daar mee zou kunnen verdienen in plaats van net aan quitte spelen met een "diepteinvestering" in leds.

iedere rekensom die je op de achterkant van een sigarendoosje maakt, is per definitie onjuist omdat je geen enkel zicht hebt op de factoren die de rentabiliteit beïnvloeden.  

Assumption is mother of all fuckups, ik heb het vaker naar je geschreven maar het blijkt niet in te dalen bij je.

Ook jouw aanname dat ik dit soort berekeningen te ingewikkeld vind, hoe verzin je het...werkelijk...terwijl ik je een paar posts eerder uitleg hoe investeren, afschrijvingen, winst en cashflow met elkaar te maken hebben. Bijzonder inhoudelijke reactie wietefras. Kudo voor jou.

Nou, als je denkt dat onnodig veel geld uitgeven aan iets je vervolgens geld oplevert omdat je wat VBP korting krijgt doordat je minder winst draait, ja dan trek ik je begrip en kennis van de materie terecht in twijfel ja. HPS is dus ook veel goedkoper omdat je VPB korting krijg op de verbruikte stroom? Die tuinder kan ook gewoon de helft van zijn bedrijf stil zetten. Dan maken ze ook minder winst en betalen ze ook minder belasting. Wat een winst!  Echt niet te geloven dat soort onzin.

Als er iemand keer op keer ook domme aannames doet ben je het zelf wel. Dat lijkt maar niet in te dalen bij je.

Alleen al de  "fucked up aanname" die je doet dat je met LED minder winst gaat draaien en zo op de VBP kan besparen en dan niet snappen hoe tegenstrijdig dat is met de rest van je verhaal.

Over inhoudelijk reacties gesproken ook. Lekker makkelijk ook om je te beroepen op imaginaire kortingsposten die ineens een totaal ander resultaat geven. 

Ook lekker hypocriet om altijd led verkopers af te zeiken op de onzin die ze verkopen en wat doe je nou zelf? Imaginaire aftrekposten die maar niet eens benoemd worden, imaginaire belastingvoordelen, efficienties van HPS die chonisch te laag genoemd worden terwijl die van LED juist tot in het exreme overdreven worden, kosten van leds die magischerwijze ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen als het je uit komt. Ook al ben je een fan van led, als je allemaal van dit soort onzin verkoopt dan ben je net zo slecht bezig als die Chinezen burple boeren.

De realiteit is gewoon dat in de VS het 10 tot 15 jaar duurt om de extra investering op leds terug te verdienen. Misschien dat een enkele Prius rijder nog bereid om tonnen of miljoenen te investeren om na 10 tot 15 jaar break even te draaien, maar iemand die beslissingen neemt op basis van winstgevendheid van zijn bedrijf doet dat echt niet.

Ofwel in een voorbeeld wat je misschien wel begrijpt: Betaal je 4 ton voor de verlichting of 2 miljoen en draai je dan na 10 tot 15 jaar quitte op die investering of gebruik je die extra 1,6 miljoen voor iets waar je echt geld mee kan verdienen?

als het daar 0.8 per kwh is betekend dat dus dat de terugverdientijd hier iets van 2x zo snel is toch xd

Ik heb het al vrij krap genomen hoor. Bij 8 cent duurt het meer iets van 18 jaar, maar ik probeer wel objectief te blijven en reken dan eerder in het voordeel van led. Zelfs dan is het nog niet rendabel helaas. De tarieven varieren daar ook van staat tot staat, dus daarom die grote marge.

In Nederland zal de terugverdien tijd meer in de orde van grootte van 5 jaar zijn. Dat is al wat beter te doen, maar nog steeds een hele lange tijd om je geld weg te zetten in een risicovolle investering zonder dat het in al die tijd daadwerkelijk iets oplevert.

Jongens hou het ff gezellig! Scherpe discussie is leuk, maak het niet te persoonlijk....

@wietefras, wat ik mis in jou voorbeeld (of ik lees erover heen) is hetvolgende: stel je investeert nu 2 mil. in LED. Terug verdientijd is 15 jaar. Met LED doe je normaal gesproken 15 jaar. 

HPS heb je in de 15 jaar 100% zeker weten minstens een keer moeten vervangen. Sterker ik weet zeker dat je die Minstens 5 keer al hebt vervangen. 3 jaar met zelfde HPS bulb? das een lange lange tijd. 

5*4ton is ook 2 miljoen...en ik verwacht eerder dat je met HPS vaker vervangt. 

Nu is dit een aanname. (Ssst Sla... ik weet het ;) ) Ik heb geen idee wat levensduur van LED precies is. Lang! dat weet ik wel. Zeker omdat het verval wat bij HPS speelt, je niet hebt bij LED. 

Kortom als je na 10 jaar weer 4ton moet stuk slaan, was LED misschien wel een betere keuze geweest. Lagere energie kosten, betere opbrengst, gaat langer mee.

Of je 15 jaar doet met die leds is ook maar de vraag. Waarom zou een EVSA minder lang mee gaan dan de led drivers? Is uiteindelijk heel vergelijkbare electronica. 

Jaarlijkse HPS bulb vervangingen heb ik wel meegenomen wel, maar dat valt weg tegen de renteverliezen op de extra led investering. Dat soort bedragen vallen ook wel in het niet bij de stroom kosten.

Maar goed, waarom zou een glastuinboer kiezen voor led en dat geld niet steken in bijvoorbeeld een kweekhal extra?

Sign in to follow this