• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
ricow70

hulp bij driverkeuze/techniek

Recommended Posts

Ik wil jullie hulp vragen voor de driverkeuze voor mijn zelfbouw led project.

Nu zijn er volgens mij 2 technieken om de lampjes van stroom te voorzien, bij de ene wijze welke volgens mij het meest gebruikt word is de Current (Ma) gelijk en stem je de hoeveelheid lampen af op het voltage bereik, gaat er een lamp kapot dan gaat de hele string uit. (wat een veilige oplossing is om overbelasting van de andere lampen te voorkomen)

maar het is volgens mij ook mogelijk om de lampjes aan te sluiten op een wijze dat het amperage met elkaar gedeeld word met een onderling gelijk voltage. (simpelweg de + en min apart splitsen en iedere lamp met een eigen+/-aansluiten) , klopt deze gedachtengang?

M.a.w. als je met 3 lampen draait op 30v met 3000Ma dan krijgen ze  30v 1000Ma per stuk, gaat er een kapot dan krijgen de overgebleven 2 Leds allebij 30V (iets hoger door het hogere Ma)1500Ma. Klopt deze redenatie en zitten er meer bezwaren aan deze gedachte gang?

ik vraag dit simpelweg omdat ik zelf meer een ict achtergrond heb en het idee van redunantie staat mij wel aan aangezien de lampjes maar op 25-35% van hun nominaal vermogen draaien.

alvast bedankt voor de input.

Die ga ik laten beantwoorden door mensen met iets meer technische bagage ricow.

en als we dan toch bezig zijn slimme vragen te stellen, als ik de data sheets bekijk bij meanwell dan draait de driver het efficientst als je hem zo dicht mogelijk bij zijn max capaciteit draait.

hoe moet ik die efficientie zien, een driver van 100w met een efficientie van 90%, neemt de driver dan 100W vermogen op en gaat er 90W naar de lampjes, of neemt de driver +/- 110W op en gaat er 100W naar de lampjes?

Dat is een kwestie van serieel of parallel aansluiten. Bij serieel gaat inderdaad alles uit en dat is de meest veilige oplossing. Bij parallel kun je de hele rij stuk krijgen zodra er één ledje uitvalt omdat de andere leds dan meer amps krijgen en dat mogelijk niet aankunnen.

Serieel is dus dat de ene led zijn plus de andere led zijn min is.

Bij parallel sluit je ieder ledje apart aan op de driver

Redunantie klinkt leuk, maar je zit toch met een kapot ledje op die bepaalde plek die bij stukgaan niet verlicht wordt. Ik neem aan dat je alle leds goed verdeeld boven de plantjes. Redunantie werkt alleen als je de leds dichtbij elkaar hebt, dus één grote lichtbundel hebt. Daarnaast mag ik aannemen dat je toch wel dagelijks bij je plantjes kijkt? Je ziet dan snel genoeg of er een lampje stuk gaat of stuk is.

Voor die driver efficiency is het belangrijk om het totale vermogen maximaal te benutten. Een driver van 100 watt zal 100 watt nemen en 90 watt doorgeven. De meanwelldrivers kun je allemaal boven hun vermogen krijgen door te draaien aan de potmeter. De HLG 185H C1050 heeft een max van 1.13A op de uitgang. Wat ie neemt is op zich niet zo spannend omdat je daar toch geen invloed op kunt uitoefenen behalve door kwaliteit te kopen.