• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Guest

Nieuw tekenvirus bereikt Nederland. Natuurfanaten opgepast!

Recommended Posts

ja...125 was beurten zei de man.....mij stond bij dat het er minder waren.......

het kost wat.... maar je heb wat.!!.....ook door de zon verbranden in je t-shirt is dr niet meer bij.......tis ook anti uv...;)

tis ook heel grappig een daas te zien proberen er door heen te steken....:lol:

al was het nog minder dan de helft aan wasbeurten...... eigenlijk vind ik dat iedere guerrillastrijder gewoon zo'n broek aan zou moeten schaffen!

wat je zei het is spelen met je leven:huh: 3 keer per week door de dichte begroeiing naar je stekje...en dan teken waar 20% de ziekte van over zou kunnen dragen

• Thanks 1

en shirt met lange mouwen ....en lange handschoenen gebruiken.. als je in de aarde zit....of door lang onkruid loopt......die over de lange mouwen gaan.....de teek loopt dan van de handschoen op de mouw en laat zich vallen.....

en je kan weer lekker gaan ""nachtvissen"".....stuk veiliger...:D

en dan nog... door een rugtas kan je ze nog meenemen.....dus blijven controleren....en bv deet gebruiken...op je tas spuiten...

nee   "" nachtvissen""  ;)....

beneden de 8 graden worden teken minder actief zeggen ze.....mja...das tegenwoordig dus bijna het hele jaar....:o

• Haha 1

On 23-3-2017 at 21:30, S37 said:

lyme wordt vaak ook gebruikt als dekmantel voor een nanotechnologie infestatie/ (andere ziektes)

als je dan antibiotica neemt wordt dat sterker terwijl de goeie bacterien in je lichaam zwakker worden

Wauw was jij daar toen al mee bezig nano technologie, ben beniewd hoe je daar nu tegen aan kijkt? 

1 minute ago, Bonkie_kong said:

Wauw was jij daar toen al mee bezig nano technologie, ben beniewd hoe je daar nu tegen aan kijkt? 

ik zou het eerlijk gezegd niet weten :), we zouden wel een keer kunnen kletsen over mn bevindingen hoor mocht ik je nog eens tegenkomen.

het hangt er vooral ook echt vanaf waar jij je op het moment fijn bij voelt of mee bezig bent.

ik bedoel sommige mensen hebben bv smetvrees

en in de 70's waren ze bang dat er een oorlog zou komen tussen usa en rusland.

e.g. je hebt er meer aan om bv te gaan sporten buiten dan om alle research te doen en bv 1 /10 dingen die je denkt dat er zijn te genezen.

wat ik anno 2020 wel gek vind is die corona, ik denk dat we het allemaal al gehad hebben

ik bedoel door contact met anderen word je sterker en bouw je immuniteit op, en ineens mag dat niet meer.

wie weet is het echt gedaan voor de ouderen hoor, dat niet ineens iedereen als een vogel in de mijn omvalt bij een gasbel.

het is best netjes geregeld hier, als je naar china kijkt,

heb gewoon lekker buiten gesport in april en mei :D

• Like 1

Frits Kroon belandde vorig jaar in het ziekenhuis na een tekenbeet, maar kampt nog altijd met de gevolgen.

PREMIUM
Frits Kroon belandde vorig jaar in het ziekenhuis na een tekenbeet, maar kampt nog altijd met de gevolgen. © fotobewerking

Frits overleefde gevaarlijke tekenbeet: ‘Maar ik word nóóit meer de oude’

„Het tast alles aan. Je hersenen, je botten, je zenuwen. Echt, je moet mensen waarschuwen. Er wordt veel te gemakkelijk gedacht over een tekenbeet.” Frits Kroon uit het Twentse Delden was vorig jaar een van de eerste Nederlanders die via een teek besmet raakte met het TBE-virus en een hersenvliesontsteking opliep. 

Angelique Kunst 25-07-20, 11:30
Laatste update: 11:42

Wie de foto’s van een jaar geleden bekijkt, schrikt ervan. Een magere man met wazig starende ogen steekt fragiel af tegen de stapel witte ziekenhuiskussens. Nu, in zijn moestuin in de zon, ziet Frits er stukken beter uit, maar hij is niet meer de oude. „En dat word ik ook nooit meer, daar heb ik me bij neergelegd”, zegt hij berustend. Zijn ziekte heeft zijn vrouw Mieke strijdbaar gemaakt: ze verdiepte zich in alle mogelijke beschermingsmiddelen tegen teken. „Die zijn er wel, maar dat is hier in Nederland veel te weinig bekend.”

Hersenscan

Vorig jaar juli verwijderde Frits een teek op zijn been. Een routineklusje: als hovenier kom je nou eenmaal veel in aanraking met allerlei soorten beestjes. Toen hij anderhalve week daarna grieperig werd, legde hij dan ook niet direct het verband. Hij kroop op zaterdagavond ziek in bed. Van de weken daarna weet hij bijna niks meer.

Hovenier Frits Kroon waarschuwt samen met zijn vrouw mensen voor teken. Frits werd ernstig ziek nadat hij het TBE-virus opliep door een tekenbeet.

Hovenier Frits Kroon waarschuwt samen met zijn vrouw mensen voor teken. Frits werd ernstig ziek nadat hij het TBE-virus opliep door een tekenbeet. © Carlo ter Ellen, DTCT

Zijn vrouw Mieke zag zondagmorgen direct dat het mis was. „Hij was weg. Hij lag in bed maar het was Frits niet meer.” Hij werd in vliegende vaart naar het ziekenhuis gebracht, waar de neurologe direct een hersenscan en een ruggenprik regelde. „Als het een paar uur langer had geduurd was hij dood geweest”, zegt Mieke.

Als het een paar uur langer had geduurd was hij dood geweest

Mieke Kroon

Gaten in geheugen

Mieke en Frits Kroon in het ziekenhuis, nadat Frits een hersenvliesontsteking opliep door een tekenbeet.

Mieke en Frits Kroon in het ziekenhuis, nadat Frits een hersenvliesontsteking opliep door een tekenbeet. © Lenneke Lingmont

Frits overleefde, maar de weg naar herstel was lang. „Ik lag twee weken in Het Roessingh…” begint hij. „Het was zes weken”, corrigeert Mieke. Hij knikt bedachtzaam. „Ja, dat dus. Ik ben af en toe dingen kwijt. Ik weet trouwens bijna niks meer van die eerste weken. En ik heb nog steeds af en toe gaten in mijn geheugen. Dan weet ik woorden niet meer, of ik weet niet precies wanneer iets gebeurd is.”

Het zijn allemaal gevolgen van dat minuscule beestje dat zich vastbeet in zijn huid. De teek bleek besmet met het TBE-virus, dat vooral in Twente en de Achterhoek voorkomt. Dit virus kan direct bij de eerste beet worden overgedragen en een ernstige vorm van hersenvliesontsteking veroorzaken. Daarvan zijn bij het RIVM echter pas zeven gevallen bekend. Toch vindt Mieke dat geen reden om het gevaar te onderschatten. „De Ziekte van Lyme is ooit ook begonnen met een paar gevallen, en nu zijn het er al meer dan 27.000 per jaar!”

Vaccineren

Ze is dan ook verontwaardigd dat er niet beter preventief wordt ingegrepen. „Tegen de TBE-besmetting bestaat een vaccin. Boswachters en groenwerkers in Midden- en Oost-Europa worden gewoon ingeënt tegen deze ziekte. Een vriend van ons ontdekte onlangs dat je je in Oostenrijk zelfs als toerist kunt laten vaccineren!” Ze pleit dan ook vurig voor invoering van deze inenting in Nederland, ‘in elk geval voor de mensen die professioneel in het groen werken’.

Teek bevriezen

Mieke heeft nog iets nieuws ontdekt: Omroep Friesland schreef over een nieuw middel om teken te verwijderen door ze te bevriezen. De teek is bij de eerste dosis HeltiQ Teekweg meteen dood en kan dan geen virussen of bacteriën meer uitspugen. „Ik heb meteen een paar flesjes besteld. Ik hoop echt dat apotheken en drogisten dat zo snel mogelijk gaan aanbieden”, zegt ze strijdlustig.

Bijna alle TBE-patiënten komen uit Twente

Vijf van de zeven bekende TBE-patiënten in Nederland komen uit Twente. Dat blijkt uit cijfers van de GGD Twente.

Volgens de GGD zijn Lyme en TBE geen meldingsplichtige ziekten, maar meldingen van TBE worden door artsen wel met de GGD Twente gedeeld. Daaruit blijkt dat er in 2016 twee meldingen waren en de jaren daarop steeds één per jaar. Dat betekent dat er tussen 2016 en 2019 vijf gevallen in Twente werden geconstateerd. Het RIVM meldt over die periode zeven gevallen in heel Nederland. Twente blijkt dus een echte hotspot voor de ziekte.

Ook dit jaar is er al één melding van een TBE-besmetting bij de GGD Twente gedaan.

Vaccinatie kan wel

Hoewel volgens het RIVM geen vaccinaties tegen TBE nodig zijn, geeft de GGD Twente aan dat het wel degelijk mogelijk is. „Onder sommige omstandigheden worden mensen die in het groen werken in gebieden waar TBE voorkomt, in overleg met de bedrijfsarts, geadviseerd om zich te laten vaccineren. De bedrijfsarts maakt een risico inschatting.”

Overigens voert de GGD Twente elk jaar wel een actieve voorlichtingscampagne over de gevaren van tekenbeten. Zo gaat er elk jaar een mailing uit richting recreatieparken, boswachters, kinderopvang en scholen.

door Redactie, laatst gewijzigd op 24-07-2020, 12:35

46 seconden

context

Geen bijen maar schimmels

Want het aantal teken, en dus ook het aantal besmette teken, neemt toe. Dat is niet alleen te zien op de website tekenradar.nl, maar ook in de moestuin, zegt Frits. „Het evenwicht is zoek. Goede beestjes als bijen en vlinders zien we steeds minder, terwijl het aantal teken, luizen en schimmels groeit. Dat is niet gezond, we gaan niet goed met onze aarde om.”

Zelf koesteren ze hun kleine stukje aarde. Ze werken biologisch-dynamisch, kweken groenten, fruit en bloemen. De tuin is Frits’ redding. Werken kan hij niet meer. „Ik ben tien kilo spiermassa kwijt en het kost enorm veel moeite om dat weer op te bouwen, want ik heb nog steeds geen conditie. Ik heb ook zo af en toe zware hoofdpijnaanvallen. Allemaal gevolgen van die ene tekenbeet.” Onder de perenboom staat dan ook een stretcher, waar hij even op kan gaan liggen om bij te komen. „Het is daar zo rustig, zo fijn. Dit is echt mijn sanatorium”, glimlacht hij.

Angst voor beestjes

Bang voor teken is hij niet meer. „In het begin wel. In april was ik bezig om brandnetels weg te halen toen er ineens een beestje over mijn arm liep. Ik schrok zo dat ik moest gaan zitten. Ik had wel een half uur nodig om bij te komen. En toen dacht ik: ‘Dit wil ik niet. Ik kan niet de rest van mijn leven bang zijn dat ik weer een teek tegenkom’. Dus ik heb er echt aan gewerkt om die angst kwijt te raken.”

In april was ik bezig om brandne­tels weg te halen toen er ineens een beestje over mijn arm liep. Ik schrok zo dat ik moest gaan zitten

Frits Kroon

Toch gebeten

Wat hem gerust stelt: omdat hij de besmetting al een keer heeft doorgemaakt is hij nu immuun voor het TBE-virus. Toch is het koppel nog wel heel voorzichtig. Het kan nog steeds fout gaan, weten ze. Mieke trekt haar broekspijp op, die stevig in de laarzen is gestopt. Daaronder komt een dikke zwarte maillot tevoorschijn. „Moet je kijken hoe ik erbij loop! Ze kruipen meestal van onderaf naar boven, dus je moet je benen heel goed inpakken. Maar ja, dan pakken ze je toch nog op een vrij stukje huid.” Ze laat een rood puntje onder haar sleutelbeen zien. „Daar werd ik twee weken geleden gebeten. De volgende dag zat er een rode ring omheen, dus ik meteen naar de dokter. Die heeft me direct een zware antibioticakuur tegen de Ziekte van Lyme gegeven. Echt, het blijven rotbeesten. Daar kun je niet genoeg voor waarschuwen.”

• Like 1

Ecologie - Woensdag 1 juli 2020

Nieuwe overzichtskaart teken-encefalitusvirus

Het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) maakte deze week de nieuwe kaart bekend, waarop te zien is in welke gebieden het teken-encefalitusvirus is aangetroffen. Mensen kunnen met dit virus besmet worden na een tekenbeet. In enkele gevallen lijdt dit tot ernstige aandoeningen en zelfs tot de dood.

In 2018 deden RIVM en DWHC onderzoek naar het voorkomen van het teken-encefalitusvirus, ook wel TBE genoemd. Zij gebruikte hiervoor het bloed van reeën en keken of ze daar antistoffen aantroffen. Daaruit bleek dat het virus zich in tien jaar tijd over een groter deel van Nederland had verspreid.

Jagers leverden bijdrage aan onderzoek

Om de verspreiding van het teken-encefalitusvirus in het bloed van reeën te meten werd de medewerking van jagers gevraagd. Jagers leverden dan ook een belangrijke bijdrage aan dit onderzoek. Daarnaast vormen jagers door hun grote aanwezigheid in het buitengebied een risicogroep voor besmetting door tekenbeten. Ook om deze reden is het belangrijk dat zij weten waar het virus voorkomt, wat de ziekteverschijnselen zijn en wat ze moeten doen na een tekenbeet.

RIVM brengt de resultaten van de onderzoeken nu bijeen in een overzichtelijke kaart. In het artikel op de website van DWHC leest u meer over de verschijnselen bij ziekte van Lyme en TBE.

Verspreiding teken-encefalitusvirus juni 2020

Webinar ‘Tekenexperts online’

Op 22 juni is voor het eerst een webinar over teken georganiseerd. Dit webinar  Tekenexperts online’‘ is nu terug te zien op de website van de Vereniging van bos- en natuurterreineigenaren.

Lees het hele artikel op DWHC.nl

Overzichtskaart teken-encefalitusvirus Nederland

Afbeeldingsresultaten voor teek

De bronafbeelding bekijken

• Like 1

er is een nieuwe aanbieder van anti teek en anti mug kleding met impregnatie middel.

Antibite™ | Swedteam

Don't become the prey

Anyone who spends any amount of time out in the forests and open terrain knows how annoying mosquitos and other insects can be, constantly buzzing around your head. A mosquito can smell its prey from far away, and just like hunters, they are alert and on the prowl day and night. Flies, wasps and ticks can also be a major nuisance.

However, these insects aren’t just irritating – despite their size, mosquitos are the deadliest animals in the world today. Due to climate change, as well as the fact we are travelling across greater distances than ever before, the number of people in areas where there is a risk being bitten and infected has grown markedly. Of the world's population, 80 per cent are at risk of catching one or more vector-borne illnesses. Now, for the first time, there is a sustainable and effective solution to this problem. Once again, Swedteam is leading the way, and we are delighted to have exclusive rights to treat hunting clothes with AntibiteTM in Europe. During spring 2020 we will be releasing a jacket, trousers, half-zip sweater, shirt and cap that have undergone Antibite™ treatment.

What is Antibite™?

Antibite™ is a new technique for treating textiles with an insect repellent. The base ingredient of Antibite™ is IR3535, a substance that has been on the market for over 30 years and is based on a natural amino acid. A research group at the University of Minho in Portugal has found a way of using nanotechnology to impregnate clothing with IR3535. This technique is known as Antibite™.

How does it work?

Insects use their sense of smell to find their way in nature. IR3535 is based on a natural amino acid that emits a smell signal warning insects to keep away. As Antibite™ is designed to repel rather than eradicate, the insects do not develop any resistance to the substance and it is not a reproduction inhibitor, as most traditional insect repellents are. The substance does not cause any skin irritation, is not absorbed into the body, is unscented, and has no side effects. What’s more, it is also environmentally friendly and does not pose a hazard to mammals and fish.

Where are the products treated?

Antibite™ is applied using nanotechnology directly into the finished pieces of clothing at our partner’s facilities in Portugal. As the substance penetrates the textile fibres, its efficiency is increased and the effect lasts for 80 washes.

What benefits does this offer the user?

With Antibite™, you don’t need to use any other mosquito or insect repellents. As the active substance is located in your clothes, you’ll be protected as long as you’re wearing the clothing. The application process does not compromise the quality or appearance of the clothing, and the Antibite™ retains its effectiveness for at least 80 washes. The substance is completely environmentally friendly, meaning that the protection it offers does not come at the cost of nature or mammals.

goedkoop is het niet....broek 159 euro ...shirt 79 euro....

verkrijgbaar bij jacht en de betere outdoor winkels....

• Like 1

Ik struin ALTIJD door het bos heen , ik moet zeggen dat het aantal teken afneemt bij mij hier die vast hebben gezeten , ik spuit me in 

met spul , goede kleren aan , en dan toch af en toe een teek , altijd je eigen na kijken , en met de spiegel onder je ballen kijken , of je laat het doen .

daar zitten ze graag die flikkers .

Tekenbeten en klimaatverandering

Scott Bauer
1.0?path=f7de7528-e241-4e4a-825d-baf169983bcc.jpg

Met het veranderen van het klimaat neemt het aantal teken en daarmee uiteraard het aantal tekenbeten toe. Of je nu werkt in het groen of graag recreëert in de natuur, het is belangrijk om meer te weten over de risico’s van teken en het voorkomen van tekenbeten. Want ja, die beten kunnen wel erg gevaarlijk zijn met grote gevolgen voor een mensenleven!

Teken zijn geleedpotige parasieten. Ze horen tot de klasse spinachtige, want ze hebben onder andere 8 poten. Ze leven van het bloed van gewervelde dieren.

Ixodus_ricinus_5x_-Richard Bartz.jpg
Ixodes ricinus, bron: Richard Bartz via Wikipedia

Week van de Teek
Elk jaar wordt in de 'week van de teek' extra aandacht gevraagd voor de teek en de gevaren van dit kleine beestje. Dit jaar was het van 25 t/m 29 april de 'week van de teek', georganiseerd door landelijke samenwerkende organisaties

Tekenbeten
Elk jaar worden zo'n 1,5 miljoen mensen door een teek gebeten. Ongeveer 1 op de 50 mensen krijgen daardoor de ziekte van Lyme. Dat zijn jaarlijks zo’n 27.000 mensen! De hoeveelheid teken en tekenbeten blijven stijgen en daarmee ook het aantal mensen dat de ziekte van Lyme krijgt. In de afgelopen twintig jaar is het aantal lymepatiënten verviervoudigd. 

Teek boort zich in de huid
Teken bevinden zich overal waar het groen is, zoals in parken, bossen, maar ook in tuinen. Teken zitten vooral op hoog gras, varens en bosbessenstruiken. Vandaar steekt de teek over op de gastheer, op het moment dat deze voorbijkomt.

800px-20140704-TickWaitingOnGrassBlade-CentralMA-USA_Mcvoorhis.jpg
Bron: Mcvoorhis via Wikipedia

De teek bijt of boort zich vervolgens vast in de huid om zich te voeden met bloed. Door de weerhaakjes in de bek blijft een teek stevig vastzitten en valt niet zomaar van de huid. Wanneer de teek niet wordt verwijderd, is er kans dat deze virussen, bacteriën en parasieten in de bloedbaan brengt. Naast Lyme kan een tekenbeet ook hersenvliesontsteking veroorzaken omdat de teek het TBE-virus (tekenencefalitis) bij zich draagt. 

Tekenbeet_rode_ring.jpg
De rode ring verschijnt niet altijd na een tekenbeet. Wees hier alert op.

Ziekte van Lyme
De ziekte van Lyme is een infectie die ontstaat door de Borrelia-bacterie die teken bij zich kunnen dragen. Deze infectie kan ernstige gevolgen hebben voor zenuwweefsel, gewrichten, huid en hart. Als het onbehandeld blijft, kan het leiden tot een groot aantal fysieke en neurologische symptomen, variërend van geheugenverlies tot verlamming en zelfs de dood. De speciale 'Week van de Teek' is er om mensen extra alert te maken op teken en de gevolgen die een tekenbeet met zich mee kan brengen. Momenteel wordt er onderzoek gedaan of een vaccin lymeziekte zou kunnen voorkomen. 

Toch gebeten?
De teken laven zich graag aan menselijk bloed, dat ze bij voorkeur tot zich nemen via liezen, knieholtes, oksels, bilspleten, achter oren en rond haargrenzen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen vaker in de nek en in het hoofd worden gebeten. Heb je een teek, dan moet je hem zo snel mogelijk verwijderen. Hoe langer een teek in het lichaam zit, hoe groter de kans op infecties is. Na het verwijderen van de teek moet je de plek nog drie maanden goed in de gaten houden. Krijg je een ring- of vlekvormige uitslag of klachten, dan moet je naar de dokter. Je kunt overigens een besmetting met de ziekte van Lyme oplopen, terwijl er geen rode kring zichtbaar is. Bij twijfel, raadpleeg altijd de huisarts.

Teken_verwijderen_v2_01.jpg
Wanneer je bent gebeten door een teek, verwijder deze met een tekentang of teken-kaart. Verwijder 'm niet met alcohol, zeep en brandt 'm ook niet weg. De kans bestaat dan dat 't beestje als reactie alle afvalstoffen en bacteriën in je lichaam spuit.

Klimaatverandering
Dat het aantal teken de afgelopen tientallen jaren flink is toegenomen heeft te maken met het veranderen van het klimaat. De teken zijn al actief vanaf een temperatuur rond 8 graden. Dus is in het verleden het aantal tekenbeten met name in de lente en de zomer toegenomen. Dat heeft uiteraard te maken met het feit dat mensen met warmer weer naar buiten gaat, de natuur in.

Tijdens koude winters zijn teken niet actief, maar nu de winters in Nederland vanwege klimaatverandering alsmaar zachter verlopen, wordt de teek ook in deze periode waargenomen. Dus wordt het seizoen van tekenbeten als 't ware langer. 

seizoen_tekenbeten.JPG
Teken zijn doorgaans van maart t/m oktober actief, maar door de zachtere winters wordt deze periode steeds langer.

Muizen en beukennootjes
De zachtere winters hebben ook tot gevolg dat de muizenpopulatie groeit. Muizen zijn gewilde gastheren voor teken. Met het toenemen van het aantal muizen neemt ook het aantal teken toe. Het zachter wordende klimaat zorgt er ook voor dat de hoeveelheid naaldbomen langzaam aan afnemen. Daarvoor in de plaats groeit het aantal loofbomen, bijvoorbeeld de beukenboom. Meer beukennootjes betekent meer knaagdieren, meer knaagdieren (lees gastheren) betekent ook meer teken en zo komt er een sneeuwbaleffect!

Meer onderzoek
De Lymevereniging, het AMC, het Radboudumc en het RIVM richtten een aantal jaar geleden het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum (NLe) op voor onderzoek naar de ziekte. "Wij willen begrijpen waarom sommige volwassenen en kinderen klachten houden en anderen niet. Via tekenradar.nl kunnen mensen met tekenbeten en Lyme zich aanmelden voor ons onderzoek", zegt RIVM-onderzoeker Kees van den Wijngaard. "Daarmee laten ze meteen aan andere bezoekers van de site zien waar in Nederland op dit moment tekenbeten worden gemeld.

Voorkom_tekenbeet.jpg
Een tekenbeet kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt je wel goed voorbereiden om de kans op een tekenbeet te verkleinen. En daarna: doe altijd de tekenchek!

03-05-2022 om 13:00 door Magdel Erasmus
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

• Like 2