• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

De Variac, wie kent hem niet. Hij ziet er zo uit:

 

gallery_1484_398_133389.jpg

 

Ik gebruik ze voor de in- en outlet omdat ik nog geen dimmer ben tegengekomen die én betaalbaar is en die niet of nauwelijks voor een brom zorgt bij lage toeren.

 

Nadeel van zo'n Variac is dat je hem met de hand moet bedienen en er verder geen sturing aanwezig is. Meestal draai ik ze dan ook naar een vaste stand terwijl dat natuurlijk niet praktisch is.

 

Een ander nadeel is dat ik de inlet altijd op de outlet moet afstemmen. Ik kweek in een tent en als de inlet harder blaast dan de outlet kan afvoeren gaat de tent bol staan. Blaast de inlet te weinig in dan gaat de tent strak staan, niet echt bevorderlijk voor de naden.

 

Hoog tijd om daar eens verandering in te gaan brengen, mede ook omdat het al geruime tijd op mijn lijstje van DIY projecten staat.

 

In principe is het natuurlijk niet al te ingewikkeld, het automatiseren van een draaiknop. Zet er een stappen motor op en klaar.

 

Als eerste heb ik een lager toegevoegd zodat het asje wat soepeler draait:

gallery_1484_398_35935.jpg

 

Omdat een variac een begin- en eindpunt heeft, je kunt hem dus niet rond blijven draaien, is het van belang dat je weet waar die eindpunten liggen. Dit is de voorbereiding voor de aansturing van de limit switches, een simpele schakelaar. Verderop lees je hier meer over:

gallery_1484_398_372822.jpg

 

In dat gleufje past een stukje plactic (uit een Gamma schroevendoosje deksel). Heeft een T vorm dus past er mooi in:

gallery_1484_398_339629.jpg

 

Vastplakken zou niet handig zijn want dan kan de kap er lastig vanaf (of ik zou een insparing moeten maken), nu klemt de motor koppeling het plactic vast en zie je meteen wat de functie van dat stukje plastic is:

gallery_1484_398_63394.jpg

 

Ik heb er voor gekozen om de switches buiten de behuizing te plaatsen. Ik wil 5v en 230V niet te dicht bij elkaar in de buurt hebben.

 

Na montage ziet het er dan zo uit:

gallery_1484_398_632004.jpg

 

Stappen motor monteren en in principe zijn we klaar met de upgrade.

 

gallery_1484_398_611539.jpg

 

Een korte test om de home positie en limit switch te testen:

 

Voor de aansturing van de stappen motoren gebruik ik een Arduino CNC V3 Shield. Die past op een standaard arduino Uno en heeft o.a. aansluitingen voor 4 stappen motoren en limit switches. Eigenlijk is het shield bedoeld als CNC controller, maar hij lag hier toch maar te liggen.

 

Op de andere aansluitingen heb ik een DHT22 aangesloten om de temperatuur en luchtvochtigheid te meten en aan de hand van die waarden de stappen motor aan te sturen.

 

De limit switches geven aan de software op de Arduino door wanneer de schakelaar wordt ingedrukt en wanneer de Variac dus niet meer in die bepaalde richting kan en mag draaien. Standaard loopt er een 5V spanning door de schakelaars en als er één wordt ingedrukt dan wordt de stroom onderbroken. Dit onderbreken van de stroom ziet de software en zal de stappen motor niet meer een bepaalde richting opdraaien.

 

Het is natuurlijk ook mogelijk om pas spanning door te laten als de schakelaar wordt ingedrukt. Als er echter door onvoorziene omstandigheden een draadbreuk optreed zal de schakelaar geen enkel effect meer hebben. Staat er daarentegen constant spanning op de schakelaar en er treed een draadbreuk op, dan heeft dat hetzelfde effect als het indrukken van de limit switch. De motor stopt. Vandaar dat ik eigenlijk altijd kies voor het onderbreken van een spanning ipv het maken van een spanning.

 

In het filmpje zie je dat zodra de schakelaar wordt ingedrukt door het plastic palletje de Variac weer een stukje terug gaat. Dat is niet echt nodig, maar wel veiliger. Als de schakelaar is ingedrukt mogen we niet verder die richting op.

 

De schakelaars onderbreken dus niet direct de spanning van de motor en theoretisch kan het dus voorkomen dat de limit switches door bijvoorbeeld een software probleem niet meer hun werk doen. In zo'n geval zal de motor proberen door te gaan, maar dat lukt niet.

 

Het is wel van belang hier rekening mee te houden. Ik gebruik in het CNC shield pololu drv8825 motor drivers waar voldoende beveiligingen opzitten zonder meteen de motor of driver de vernieling in te helpen.

 

De software voor de Arduino is nog in bewerking maar gaat uiteindelijk de volgende functies krijgen:

 

Motor sturing Outlet a.d.h.v.

  • Temperatuur
  • Luchtvochtigheid
  • Geluid (dB's) voor bepaalde tijdsvlakken

 

Mochten de temperatuur en Luchtvochtigheid een tegenstrijdigheid veroorzaken (Rlv zegt FAN sneller, Temp zegt FAN langzamer) dan bepaald een vooraf ingestelde voorkeur (Temp of RLv) wat het gaat worden.

 

Motor sturing Inlet a.d.h.v.

  • Tent dreigt te hol of te bol te gaan staan (ultrasoon sensor voor afstand)

Dit is relatief simpel want er wordt maar naar één sensor gekeken.

 

Ik probeer hiermee te bereiken dat de tent niet te bol danwel te bol staat en de luchtstroom in de tent wat normaler is. Ik heb het niet gemeten, maar ik kan me goed voorstellen dat als de tent vacuum zuigt de luchtroom in de tent verre van optimaal zal zijn.

 

Cabis.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten het ombouwen zodat er een stappenmotor op past is de rest eigenlijk redelijk plug and play.

Het shield dat de motoren bestuurt prik je op een arduino Uno, de motoren sluit je aan op de shield alsmede in dit geval een DHT22.

 

De software wil ik wel posten mocht daar interesse voor zijn en nadat die uit test fase is. Variac 2 is nog niet omgebouwd en daar zal ik wat meer foto's tijdens de ombouw van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk. Dit wilde ik ook altijd nog een keer doen. Nou heb ik een mooi voorbeeld. Al laat ik eigenlijk de variac gewoon altijd op dezelfde stand staan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een mooi knutselprojectje. Cool.

Ik laat de variac steeds op dezelfde stand staan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Variac meestal ook op een vaste snelheid draaien, maar het komt vaak genoeg voor dat ik hem wat sneller zet en dan loop ik altijd te rommelen om de inlet goed te krijgen. Als ik ze dan eindelijk goed op elkaar heb afgesteld komt het ook regelmatig voor dat de outlet door opwarming/afkoeling van de Variac net weer iets sneller/langzamer gaat draaien met een bolle danwel holle tent tot gevolg.

 

Ik wil gewoon geen omkijken meer hebben naar de de fans en de Arduino kan dat beter dan ikzelf en vooral 24/7.

Daarnaast zijn de kosten voor dat extra te overzien, ongeveer 50,- voor beide Variacs inclusief aansturing.

 

De 2e Variac is inmiddels ook omgebouwd. Als lipje voor de limit switch heb ik deze keer een stukje ijzerdraad gebruikt en de opening dicht geplakt.

gallery_1484_398_371542.jpg

 

gallery_1484_398_630760.jpg

 

De motor kon ik niet laag genoeg monteren omdat hij niet op gelijke hoogte zat van de handvatten zoals bij de eerste Variac. Met een paar moertjes is de hoogte wel goed in te stellen:

gallery_1484_398_219817.jpg

 

Schoonheidsprijs zal ik er beslist niet mee winnen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je hebt zo zeker een goedkope en brom vrije fan controller.

 

Sorry, die opmerking dat ik de variac zelden aanpas kwam misschien over als zeikerig maar dat was niet zo bedoeld. Was meer bedoeld als "excuus" waarom ik dit zelf nog niet heb gedaan ondanks dat ik al jaren zeg dat ik het een keer wil doen ;)

 

Al had ik wel een Arduino PWM fan controller gemaakt voor de grote tent. Met een 1000W HPS erin moest het toch wel reageren op de temperatuur in de tent in plaats van continu voluit blazen. Dat is ook goedkoop en bromvrij. Al zijn die EC fans (met PWM bediening) wel wat duurder, maar ze zijn ook weer zuiniger en stiller volgens de reclame teksten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ik heb het ook al zo vaak geroepen en nu heb ik toevallig even de tijd om wat punten van m'n lijstje af te strepen.

Er staat nog zat andere zaken op en er komen er ook nog steeds bij.

 

Zo speel ik steeds vaker met de gedachte om toch de COBS individueel in hoogte te kunnen stellen. Met stekken werken is leuk, maar geeft ook weer extra gedoe en kosten.

Als ik het goed zou doen dan zou de moedertent ook een aparte afzuiging moeten hebben en weer een filter want ze zijn zelfs te ruiken in de groei. De RLv is zoals ik het nu doe, afzuigen door de bloeitent, niet omlaag te krijgen, die hangt echt tegen de 95 en dat heeft weer gevolgen voor de bloeitent die dan weer tegen de 85 loopt.

 

Ik ben met stekken gaan werken door mijn vast frame, maar ik werk toch liever met zaad, dat gaat een stuk sneller, alleen moeten de cobs dan individueel instelbaar worden.

 

Heb net de afzuiging omgedraaid (noord-zuid) en hoopt dat het helpt. Voorlopig heb ik het standpunt "Kleine tent grote problemen", "Grote tent, kleine problemen"

 

Helaas, het helpt maar nauwelijks. Kijk en huiver:

gallery_1484_365_11253.jpg

 

De inlet lucht is 58 bij 21,4 graden dus waarom ik het in de tent niet <80 krijg..... En dan zijn de planten niet eens struikgewassen, verre van dat zelfs.

Morgen de moeder maar weer eens slachten zodat er alleen wat stekjes overblijven, dat zou wel eens het verlossende RLv antwoord kunnen worden.

 

Bij de vorige moeder stond op een gegeven moment het condens aan de binnenkant van de tent.....en in de slang.

 

Eerdaags ook eens hier mee aan de slag als de LM7810 binnen is.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik regel altijd de in en out van lucht met één controller als je dan je capaciteit goed hebt gekozen zou je geen te grote verschillen mogen hebben , In een kleine tent kan dit wel lastig zijn. 

 

Wel leuk projectje 

 

Smartpots hebben ook een invloed op  je LV

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@gyro gearloose gearloos, uiteraard zorgen de ademende smartpotten voor een iets hogere RLv, maar ik zuig bij de potten af dus das zou niet zo veel mogen uitmaken. Volgens mij had ik een paar rondes geleden hetzelfde probleem en toen de moeder weg was was ook het RLv probleem weg. De moeder wordt vanmiddag gereduceerd tot een paar stekken dus dat zou al moeten helpen. De RLv is nu zo hoog in de bloeitent dat de planten zichtbaar moeite beginnen te krijgen met opname van Calcium dus er moet wel wat gebeuren nu.

 

@Wietfras, hoe dim jij ze dan nu? Automatisch of manueel?

 

@@El Plantos, was ik maar rijk, dan kon het laten doen en zouden er leuke producten uit voortkomen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dimde toen ook automatisch, maar ik bedoel dat ik gewoon de 10V van het apparaat zelf gebruikte en dus zelf geen 10V nodig aan hoefde te leveren. Al hangt dat er vanaf of het te dimmen apparaat een "source" of "sink" PWM aansluiting heeft, maar de dingen die ik had konden beide aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, wat een info. Zo te lezen moet je toch gevorderde kennis van elektrotechnick hebben, om de juiste verbindingen te leggen etc. Maar chapeau voor jou, Cabis. Ben benieuwd naar de resultaten van de eerste test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi! duidelijke heldere uitleg erbij, Chapeau! Wat doe je eigenlijk om te voorkomen dat ze 'doldraaien'. Ik bedoel niet met de begin en eindpositie, dat is duidelijk. Ik bedoel dat ze proberen om een bepaalde waarde aan te houden en daarbij dan constant van instelling veranderen. Hogere temp =s harder afzuigen. dus tent staat hol. Dan moet er harder in geblazen worden en tent staat dan bol waardoor er weer harder... nou ja, ze zoeken een constante balans eentje die er eigenlijk niet is.. en dus de variac (beide) constant wordt aangepast. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bekend probleem, je stelt een waarde in op bv 25 en zodra die eronder of er boven komt  reageert de Variac en als dat iedere seconde gebeurt heb je extra slijtage.

De software leest de waarde van de RLv/Temp en geeft de motoren de juiste instructies. Omdat het software is bepaal je dus helemaal zelf hoe en wanneer de motoren instructies krijgen.

  • De interval
    • In plaats van iedere seconde naar de waarde te kijken doe je dat bijv. eens per 5 minuten
  • Het knipperlicht
    • Stel je schakelt een lamp op temperatuur. Bij <25 moet lamp uit, bij >25 lamp aan. Als je geen actie onderneemt dan krijg je een knipperlicht als de temp rond de 25 blijft schommelen. In zo'n geval maak ik gebruik van drempelwaarden. Stel die is 5 graden. Lamp gaat aan bij 25.1 en zou normaal dus weer uitgaan bij 24.9. Door de drempelwaarde gaat die nu pas weer uit bij 24.5. Die drempelwaarde wordt vergeten als er een bepaalde tijdsduur is verstreken. Als de temp dus bv langere tijd 25.1 is dan gaat de lamp wel uit bij 24.9.

En zo zijn er vast wel meer manieren, maar het is vooral de software waardoor je kunt doen wat je wilt en dus niet vastzit een aan vast ingestelde waarde zoals op een thermostaat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een PID bibliotheek gebruiken. Zeker apparaten die je fijner kan regelen dan alleen "aan of uit" werken daar goed mee. Al zou je dan nog steeds kleine stapjes op en neer van de stappenmotor kunnen krijgen, maar ik deed dat met PWM en dan maakt dat niet zoveel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de stappenmotor maakt het allemaal weinig uit, die is daarvoor juist.Het is inderdaad voor de variac en/of fan. Fan die constant geschakeld wordt lijkt mij niet bevoordelijk. Net als een lamp. HPS reageert er slecht op, LED kan er juist weer goed tegen, Dus qua knipperlicht, is het net wat je gebruikt voor verlichting. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij geen probleem als de fan regelmatig bijgesteld wordt. Het is dus geen aan/uit, maar meer sneller/langzamer.

Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat de fans uit zouden kunnen tijdens een run.

 

Het zal wellicht wat extra slijtage op het sleepcontact kunnen geven, maar de stapjes gaan langzaam dus dat scheelt al weer.

 

Zodra het systeem actief is komen de antwoorden vanzelf. Zal ergens begin volgende week worden.

 

@Wietefras, Die PID library ken ik niet, daar zal ik eens naar kijken, maar het systeem heeft (nog) geen feedback tussen de limit switches. Zit wel op sensoren te wachten die doorgeven aan de arduino welke spanning er uit de Variacs komt (Sensors kunnen tussen 0..500V) meten) dus dan kan ik op voltage gaan sturen. Die limit switches zijn eigenlijk alleen beveiliging voor doldraaien en daarmee het knappen van de draad op het sleepcontact.

 

In de praktijk zal de Variac nooit lager staan dan de fan op minimale snelheid nodig heeft om te kunnen draaien. De max zal (bij mij) ook nooit bereikt worden omdat dat te veel herrie geeft. Dan is Voltage feedback dus wel handig hoewel ik natuurlijk wel weet door het aantal stappen bij te houden waar de dial zou moeten staan.

 

Probleem is nu dat als er een switch open staat en de software start opnieuw, door bijvoorbeeld een powerdip net op het moment dat de limit switch geraakt wordt, je niet weet welke limit switch open staat en dus niet weet of je wel verder naar links danwel naar rechts kunt draaien. Ik heb de limit switches in serie. Door voltage feedback weet ik dat wel.

 

Ik zou ook het opgenomen vermogen van de motor kunnen meten met de arduino en dat weet je ook of je niet verder kunt draaien, maar dan wordt er toch kracht op de onderdelen uitgeoefend en dan krijg je weer loszittende askoppelingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een kleine aanpassing gemaakt om het geheel wat veiliger te maken.

Zo is het metalen asje vervangen door een PVC rondstaf:

 

gallery_1484_398_810449.jpg

 

Aan de onderzijde heb ik ook een lager toegevoegd. Gebogen ringetjes houden hem op de plaats:

gallery_1484_398_796628.jpg

 

 

De schuursporen op het asje komen omdat het asje niet precies 8mm is maar net wat groter. Het paste in ieder geval niet goed. Maar nadat ik het staaf in een elektrische schroevendraaier had gezet en in de andere hand een schuurpapiertje was het een kwestie van minuten voordat het geheel wel 8mm was. Het asje is gemakkelijk met bijvoorbeeld een Dremel in te korten zodat de motor eenvoudig op de juiste hoogte gebracht kan worden.

 

Monteer eerst de flenslager die je vastzet op de as met schroeven die in de flens zitten. Daarna pas het lager aan de onderzijde. Schuur niet te veel weg aan de zijde waar het normale lager komt. Ik heb het asje aan die zijde iets dikker gelaten zodat hij strak geklemd in het lager zit.

gallery_1484_398_616574.jpg

 

En om het geheel af te maken ook de handvatten en het plaatje geïsoleerd.

 

gallery_1484_398_271770.jpg

 

Motivatie voor deze wijziging is veiligheid. Er is een gering risico dat de draad die aan het sleepcontact zit losraakt, dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de limit switches hun werkt niet goed doen en de stappenmotor het sleepcontact door de ingebouwde harde eindstop heen drukken.

 

De kans is niet waarschijnlijk dat de motor sterk genoeg is, maar better safe dan sorry. Mocht de draad nu knappen dan  kan die draad geen contact meer maken met de metalen as die verbonden is met de motor. De kunststof pvc rondstaf voorkomt dit. Een goede scheiding van 230 en 5v in dit geval.

 

De handvatten zijn omwikkeld met elektra tape en het plaatje waar de motor op bevestigd is ook zodat via die weg geen stroom op de onderdelen kan komen te staan. Het omhulsel van de Variac heb ik geaard zodat de aardlekschakelaar zijn werk kan doen voor het geval het omhulsel van de Variac onder stroom zou komen te staan.

 

Maar dat staat een beetje los van de Variac-O-Matic en zou je eigenlijk standaard moeten doen bij Variacs die niet geaard zijn. Dat zijn vooral de oudere modellen.

 

De software is inmiddels ook klaar maar ik wil het zo maken dat je met een USB kabel die je aan de Arduino kunt aansluiten diverse instellingen kunt wijzigen zoals

 

  • (micro) Stappen / Graden van gebruikte motor
  • Soft limits (als je bijvoorbeeld wilt regelen tussen 50..110v i.p.v 0..230
  • Snelheid van de draaibeweging
  • Interval metingen (waarmee je bepaald hoe vaak de Variac zal corrigeren
  • Brom Zones (Variac posities waarbij de Fan gaat brommen)
  • Default settings (standaard voltage als de Variac-O-Matic herstart wordt

Zones voor het tentdoek. De 2e Variac werkt onafhankelijk van de 1e die de outlet aanstuurt nav RLv en Temp. De Inlet reageert op zaken die daar het gevolg van zijn zoals:

  • Vacuüm: Aantal cm afstand sensor - doek => meer lucht de tent in
  • Exploding: Aantal cm afstand sensor - doek => minder lucht de tent in.
  • Equilibrium (balans): Minste stress voor de tent (naden) => Inlet staat perfect

Als de sensor aan de binnenzijde tentopening hangt die open kan en je gaat je planten bekijken dan zal de inlet dus stoppen omdat de sensor doorgeeft dat de tent explodeert (afstand Sensor - Tentdoek is opeens heel groot als de tent open is). Dan stinkt je ruimte niet zo snel waar de tent staat. Misschien maak ik het nog wel zo dat de inlet ook harder gaat draaien als de tentdeur open gaat. Dat doe ik normaal ook handmatig. Inlet uit, Outlet hoog.

 

De uiteindelijke bedoeling is dat je zonder kennis van arduino, arduino software, programmeren etc de controller kunt bouwen. Dat zal echter op een ander moment en ander vorm gebeuren, dus niet in dit draadje.

 

Ik loop nog met het idee om de brom detectie ook te automatiseren m.b.v. een piezo element.

 

De Varic O Matic is nog niet in gebruik maar dat zal snel veranderen nu.

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

prachtig geknutsel(d)! Ook fijn om te lezen dat je handvatten juist spelt ;)

 

Ik heb geen verdere vragen meer, geheel en werking is duidelijk. Top gedaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By Cabis
      Onlangs kreeg ik de vraag een Meanwell LED Driver te dimmen via een Arduino.
       
      Zelf ben ik overgestapt Wemossen en Node MCU's omdat die zoals een Arduino gebruikt kunnen worden en WiFi aan board hebben waardoor ze gebruikt kunnen worden voor Domotica.
      Daar ga ik verder niet op in maar als je googled op HassIO dan heb je een aardig startpunt.
       
      De vraag wordt dus een Meanwell LED driver dimmen via een NodeMCU.
       
      Ja dat kan heel erg simpel zelfs en wel  zo:
       

       
      Mijn testopstelling zag er zo uit:


       
      Let wel op dat je Meanwell 10V PWM heeft als dim methode!
       

       
      Voorbeeld Sketch voor Arduino / NodeMCU
       
      uint8_t pwm_pin = D2; /* Pin 4 on Arduino */ uint32 stepDelay = 5; void setup() { pinMode(pwm_pin, OUTPUT); } void loop() { for(int i=0; i<1024; i++) { analogWrite(pwm_pin, i); delay(stepDelay); } for(int i=1024; i>0; i--) { analogWrite(pwm_pin, i); delay(stepDelay); } }  
      Met bovenstaande sketch dimmen de LEDs van 100% naar +/- 6% en weer terug. Je kunt dus niet zo ver terug dimmen totdat de LEDs doven.
       
       
      Cabis.
       
       
    • By Gerrit Groenevinger
      Goedemiddag,
       
      Naar aanleidimg van slablaadjes topic heb ik besloten om een zelfbouw led te gaan bouwen. 
      Mijn hok is erg klein dus ik wil er niet teveel cobs in hangen. De ruimte is 40 bij 60 cm klein hoeveel cbx cobs kan ik hierin kwijt?
      Ik heb jerry om een prijs gevraagd en hij adviseerde de mw hlg 185h-c1400 a of b 
      Het verschil tussen a en b is dat de a een potmeter en de b een dimmer heeft. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en wat beter is?
      Kan ik ook met deze driver ook varieeren in het aantal cobs dat ik laat draaien?
      Ik wil graag beginnen met 2 cbx en. Mischien later uitbreiden naar 4. Is deze driver dan geschikt of heeft iemandceen suggestie?
       
      Gr
       
      GG.
       
       
       
  • waterpijp-bong.nl
  • Who's Online   5 Members, 0 Anonymous, 173 Guests (See full list)