• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Ieder z'n hobby's, ik had het 5 jaar geleden ook niet gekund, maar het is net als met leren kweken. Kleine stapjes tegelijk, veel lezen, vooral veel lezen.

Arduino's worden ook veel in het onderwijs gebruikt om kinderen kennis te laten maken met dit leuke speelgoed.

Een stappenmotor aansturen is echt geen raket wetenschap en het uitlezen van een sensor al helemaal niet.

Over een jaar of 10 zal zo'n beetje alles wat te automatiseren is in huis ook geautomatiseerd (kunnen) zijn. Er zal een enorme markt gaan ontstaan en daarmee binnen ieders handbereik komen.

Zo zullen we onze verloren gewaande sokken weer kunnen lokaliseren als die binnen de door ons ingestelde sockdamage level ligt. Als de hond hem te pakken heeft gehad dan hoef ik hem niet meer terug te vinden. De partner sok die het wel overleeft heeft zal dan in de sokkenlade rood oplichten (alleen als de la opengaat natuurlijk en de kleur zal instelbaar zijn).

Aan de andere kant, wie heeft er over 10 jaar nog sokken nodig als we ons leven alleen nog maar vanuit een luie stoel, met onze VR bril op en het strakke latex data-suit aan,  beleven op een manier die we ons niet voor mogelijk kunnen houden.

Fora's als deze zullen ons slechts nog herinneren aan de tijd van weleer en een exacte virtuele kopie van ons 'echte' tuintje zal voor iedereen toegankelijk zijn via de v-fora's en door het gebruik van je datasuit kun je ook echt voelen en ruiken in die wereld.

Ik voorzie een groeiende markt voor smell blockers tegen die tijd.

• Like 1

Omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan heb ik de Varica O Matic momenteel in duurtest draaien.

Dat bracht een klein probleempje aan het licht. Zodra het lipje de limit switch raakt (contact verbreekt) beweeg ik de motor weer terug totdat de limit switch weer contact maakt. Tijdens het testen kwam naar voren dat de switch dan soms net op het randje zat en het contact weer verbrak.

Door een paar extra stappen meer te maken was dit verholpen.

Natuurlijk was ik ook best wel nieuwsgierig wat er zou gebeuren als de limit switchen niet zouden werken. Natuurlijk is het afhankelijk van de motoren die je gebruikt, maar degene die ik voor de Varic O Matic gebruik blijken niet voldoende kracht te hebben om de zaak te slopen en gaan 'slippen'.

Een kort filmpje waarop een kort deel van de duurtest zichtbaar is. De dial beweegt naar links om de Limit Switch van het lage voltage te vinden, vervolgens beweegt hij naar rechts om hetzelfde te doen voor het hoge Voltage.

Deze test levert het aantal stappen op die tussen de lage en hoge voltage ligt. Hoef je je ook niet druk om te maken over het aantal stappen per omwenteling.

Daarna beweegt de dial naar een ingesteld Voltage, in dit voorbeeld 65V. Het voltage wordt berekend a.d.h.v. van het opgegeven Variac voltage en het aantal stappen uit de low-high test dus de controller kan er een paar Volts naast zitten.

Aan het einde van de test zie je de motor slippen nadat ik de limit functie heb uitgeschakeld.

• Like 1

Er is inmiddels een blog gemaakt over de Variac-O-Matic.

Deel 1 kun je hier lezen.

Deel 2, de aansturing & firmware is inmiddels ook klaar en zal op korte termijn beschikbaar komen.

Vandaag is tevens het moment dat de Varic-O-Matic hier live gaat.

• Like 2

De Variac-O-Matic is inmiddels actief en stuurt nu zowel de inlet als de outlet.

Hij stelde de outlet meteen een stuk lager in dan ik normaal altijd instelde (licht is nog uit) maar dat had ik ook wel verwacht.

De inlet die vooral moet zorgen dat de tent niet te bol/hol komt te staan werkt ook verrassend goed en de stress op de tent is meteen een stuk minder.

Het enige minpuntje is dat de controller een paar maal dacht dat de tent open was (dan wordt de inlet uitgeschakeld en de outlet op de max ingestelde stand). Eenvoudig software matig te fixen.

Het is alleen wel een beetje een kabelpuinhoop geworden:

gallery_1484_398_903371.jpg

• Like 3

Dank voor het compliment, maar voor mij is dit gewoon hobby en dus niet echt bijzonder. Een hobby die goed te combineren is met onze groene hobby.

Ik speel ook al met de gedachte om de hoogte per LED automatisch te kunnen regelen en als de tent dan open gaat gaan ze allemaal tegelijk omhoog en gaan weer automatisch op hoogte als de tent weer dichtgaat.

Zo kom ik steeds dichter bij een Kweektent-O-Matic.

Het lastigste is, het klink raar, automatisch water geven. Daarvoor moet ik een permanente sensor hebben die betrouwbaar is en die heb ik nog niet gebouwd.

De tensio sensor van Wietefras kwam aardig in de richting, maar ik heb mijn tensio meter regelmatig moeten instellen. Dat gebeurde meestal wel nadat ze te lang zonder water zaten en dus ook vocht uit de tensio pijp trokken dus wellicht komt dat niet voor als het automatisch gaat.

Maar ik heb wel de onderdelen in huis en een mini CNC machine dus dat is ook een kwestie van tijd. Maar er kan zo maar een jaar overheen gaan, hoewel voortschrijdend inzicht er wel voor zorgt dat het telkens sneller gaat.

Het plan voor de Variac-O-Matic lag hier ook al een behoorlijke tijd.

• Like 1

Geweldig om te zien wat je hebt gemaakt Cabis petje af. Succes met het uitdenken van je water-o-matic.

Zoals jezelf al zegt moet je nog wel iets aan die draadjes doen, mechanisch bewegende delen en elektra in elkaars nabijheid is risico op misgaan. En voor de OCD-ers hier :P

Desalniettemin echt leuk om te zien wat je allemaal fabriceert!

Beide Variac-o-matics worden nog in een kast geplaatst met de rest van de onderdelen.

Kan ik meteen wat info aan de buitenkant toevoegen (leds, trim potmeter, schakelaars aan/uit manual/automatic, zekeringen) en contactdozen.

Wat zijn OCD-ers?

Obsessive Compulsive Disorders. Eigenlijk een 'mode term' voor mensen die het allemaal 'netjes' willen hebben. Tussen aanhalingstekens, want het is zeker wel een serieuze aandoening. Alleen de meeste mensen hebben er gewoon geen last van. Iedereen heeft wel iets dat ze het op een bepaalde manier iets willen hebben ('werkt prettig'). Dat maakt je alleen niet dat je last hebt van OCD. 

en zelfs bovenstaande dekt in het geheel niet de lading.