• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
karel kweker

wietplanten en luchtvochtigheid

Recommended Posts

Mooi stuk weer. Al is het natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan dat je tijdens de bloei de luchtvochtigheid beter kan afbouwen naar 40% :)

Heb toch ook wel met geknepen billen gezeten dat het buiten almaar regende en dat het binnen gewoon 70% LV was. Dan zit je al snel over de 80% en dan wordt het ook slecht voor het filter trouwens. Zat toen wel wat rot in, maar viel gelukkig nog mee. Wat extra circulatie continu erin gehangen zodat er in ieder geval geen vocht kon ophopen in de toppen.

Aan de andere kant, ik heb met stekken eigenlijk nooit de behoefte om er iets overheen te zetten. Ik knip ook niets van de bladeren af (of ze moeten echt irritant groot zijn) en nooit last dat ze slap gaan hangen ofzo. Denk dat de plant toch best voldeonde water door de steel omhoog kan trekken ofzo.

• Like 1

Guest Dilago

De ervaring leert mij dat goed gewortelde stekken zelfs nog aanslaan al is de lucht kurkdroog en minder gewortelde stekken hebben wat meer moeite.

Mooi stuk weer. Al is het natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan dat je tijdens de bloei de luchtvochtigheid beter kan afbouwen naar 40% :)

Heb toch ook wel met geknepen billen gezeten dat het buiten almaar regende en dat het binnen gewoon 70% LV was. Dan zit je al snel over de 80% en dan wordt het ook slecht voor het filter trouwens. Zat toen wel wat rot in, maar viel gelukkig nog mee. Wat extra circulatie continu erin gehangen zodat er in ieder geval geen vocht kon ophopen in de toppen.

Aan de andere kant, ik heb met stekken eigenlijk nooit de behoefte om er iets overheen te zetten. Ik knip ook niets van de bladeren af (of ze moeten echt irritant groot zijn) en nooit last dat ze slap gaan hangen ofzo. Denk dat de plant toch best voldeonde water door de steel omhoog kan trekken ofzo.

Klopt het is makkelijker gezegd dan gedaan je LV naar de 40% te brengen, goed circuleren is eigenlijk het enige wat je kan doen als de LV buiten hoog is, en je geen gebruik wilt/kunt maken van airco of ontvochtiger. 

Dat je op de bubble cloner geen kap nodig hebt is idd handig, maar voor stekje in blokjes is het zeker wel noodzakelijk anders liggen ze binnen een paar uur op apegapen.

De ervaring leert mij dat goed gewortelde stekken zelfs nog aanslaan al is de lucht kurkdroog en minder gewortelde stekken hebben wat meer moeite.

Klopt, maar dan hebben heeft de plant al wortels,. en ook dan is een hogere LV als nog wel gewenst om uitdroging als nog te voorkomen. 

Ik bedoel gesneden stekken. Die staan zeker nog een week zonder ook maar iets van wotels, maar ik doe er geen kap overheen. Blijkbaar krijgen ze toch ergens water vandaan dan.

:edit:  Ook stekken in pluggen doe ik geen kap op. Al zit daar dan wel vochtig perliet onder.

Is het probleme niet eerder dat je plug droog trekt? Dat had ik namelijk wel. Zonder dat droogt de plug heel snel uit en dan vallen ze wel flauw ja, maar dat ligt dan niet zozeer aan de LV, maar aan de droge plug lijkt me.

misschien dat jij altijd een hoge luchtvochtigheid hebt in je groeikast of je moederkast. 

Zoals ik het heb begrepen is het zo, als de lucht te droog is, dat deze vocht onttrekt uit de plant ze zal verdrogen, is de lucht vochtig genoeg dan zal de plant via de huidmondjes genoeg waterdamp uit de lucht kunnen halen, of zal de verdamping zo laag zijn dat er geen probleem is.

als je ze al geworteld zijn, hoeven ze niet aan te slaan. Het is juist het punt ervoor. Als ze nog geen wortels hebben. Als ze al wortels hebben, kunnen ze zelf wel op zoek naar water en daar naar behoefte drinken. 

als je net een stekje in een plug zet. Dan hebben ze dus nog geen wortels, overlevingskansen zijn gewoon groter als de boel lekker vochtig is. 

Zoals ik het heb begrepen is het zo, als de lucht te droog is, dat deze vocht onttrekt uit de plant ze zal verdrogen, is de lucht vochtig genoeg dan zal de plant via de huidmondjes genoeg waterdamp uit de lucht kunnen halen, of zal de verdamping zo laag zijn dat er geen probleem is.

Dat zeggen ze altijd inderdaad, maar ik denk dat daarbij vergeten wordt dat planten niet alleen water opnemen via de wortels en de huidmondjes op de blaadjes maar blijkbaar ook direct via de stengel.

Ik heb hier vrij droge lucht eigenlijk met de CV aan.

Guest Dilago

als je ze al geworteld zijn, hoeven ze niet aan te slaan.

Zeker wel, evengoed als jongere stekken die je in de eindpotten plant. Als we het over stekken maken hebben is een kap zeker geen noodzaak om ze te laten wortelen, verse lucht is veel belangrijker. Met een te hoge LV heb je al snel dat de blaadjes wegrotten zodat je je nieuwe stekken kan weg mieteren.

Het is juist het punt ervoor. Als ze nog geen wortels hebben. Als ze al wortels hebben, kunnen ze zelf wel op zoek naar water en daar naar behoefte drinken.

Vers gesneden stekken doe ik nooit meteen in de eindpotten - alhoewel dat ook wel schijnt te werken - ik doe ze in 4 x 4 steenwol blokjes die ik in een emmer kraanwater nat maak. Dan in een grote kweekbak met de kap er op - geen noodzaak maar bij mij wortelen ze dan sneller - en 1 x 18watt erboven.  

als je net een stekje in een plug zet. Dan hebben ze dus nog geen wortels, overlevingskansen zijn gewoon groter als de boel lekker vochtig is.

Stekken en kweken beschouw ik als twee takken van sport, maar de ervaring met stekkenmaken leert mij dat stekken bij een te hoge luchtvochtigheid graag rotten en slappe breekbare twijgjes worden.

Als ze al wortels hebben, zijn ze al aangeslagen, da's het hele idee van aanslaan. Als je daarna, overgezet en wel de stekken dood laat gaan... Misschien maar eens een andere hobby gaan zoeken dan.  :)

Rottende bladeren of takjes heb ik nog nooit meegemaakt. stekken is niet 'set and forget' Minimaal één keer per dag de kap eraf halen en laten luchten. En voldoende ruimte in de propagator, niet dat ding helemaal vol zetten. 

Als je gewortelde stekken overzet naar hun nieuwe locatie dan moeten ze eerst aan slaan. Meestal gaat dat wel goed, maar zeker niet altijd. Daarom koop of maak je doorgaans ook meer stekken dan je uiteindelijk nodig hebt.

Guest Dilago

Als ze al wortels hebben, zijn ze al aangeslagen, da's het hele idee van aanslaan. Als je daarna, overgezet en wel de stekken dood laat gaan... Misschien maar eens een andere hobby gaan zoeken dan.  :)

Zoek zelf maar een andere hobby bijgoochem, ik hoef geen dictator dat ben ik zelf wel! :P

Guest Dilago

Als je gewortelde stekken overzet naar hun nieuwe locatie dan moeten ze eerst aan slaan.

Tja, als je dat denkt moet je dus een andere hobby zoeken volgens sommigen. Zullen we samen postzegels gaan verzamelen? :D

Guest Dilago

We blijven hier toch wel vrienden hé?

:)

Als men mij tot een andere hobby wil aansporen weet ik dat nog niet. Het lijkt wel politiek, my way or the highway en die mentaliteit ben ik enigszins allergisch voor.

Stekjes kunnen idd ook water opnemen via hun steeltjes. Zet maar een stek in een glas water. Die blijft lange tijd ook goed vaak komen er zelfs wortels aan.

Mijn stekblokjes zijn lichtvochtig en nooit super nat, ik schud het meeste water er altijd uit, zodat er meer ruimte is voor zuurstof in het blokje :)

Gewortelde stekken, tja hoeveel wortels heeft ie dan? Soms zet ik ze wel eens te snel buiten de propogator en zijn ze na 2 dagen ook dood.

Sign in to follow this