• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
HomeGrower

Toch een opmerking over m'n Cob led's

Recommended Posts

Hallo fanatieke led liefhebbers!

Zoals sommige hier mss wel weten ben ik een tijdje geleden over gestapt op zelfbouwled's en kweek ik op 12u vanaf zaad.. hiervoor heb ik 8x Cree 3070AD 3000k aan 50watt per stuk in m'n kastje opgehangen.

Zelf heb ik al verschillende kweken gedaan op 12uur vanaf zaad.. heb dit al gedaan onder hps, cfl, tl, burple led's en zelfs daglicht!  Waarvan ik gewend ben dat planten vanaf de 4de a 5de node in de bloeifase raken.. meestal is dit rond week 2.5 voor de vroege vogels tot week 3.5 voor de latere.. later dan 4 weken heb ik nog nooit geweten.

Sinds ik met de Cree led's werk, heb ik nu voor de 10de x een plantje in bloei staan wat natuurlijk altijd wel leuk is!

Wat me echter voor de 10de x opvalt is.. dat de allervroegste vogel tot nu toe pas bij eind week 3 de bloei ingaat.. bij sommige duurt het zelfs tot week 5.5!

Nu voor een kweker die van bodem tot onderkant led 85cm heeft om een plant van zaad tot oogst beleiden.. is dit wel een spijtige zaak, aangezien de planten nu wel langer doorgroeien en ze liever kleiner zou houden.

Ook valt me op dat de tijd tussen geslacht tonen en beginnen bloeien ook langer duurt.

Verder ben ik wel zeer tevreden over licht uitstraling van deze kanonnen.. mn toppen zijn harder voller dan ooit.. dus daar geen slecht woord over!

Volgens mijn redenering zou dit kunnen te verwijten zijn aan het feit dat de Cree cobs toch wel wat minder ver-rood uitstralen dan de meeste kweeklampen?

Is er nog iemand die dit ervaart of er een uitleg op zou kunnen hebben?

Zou het graag horen.. Groeten HomeGrower

• Like 2

Ik merk er met een reguliere kweek eigenlijk weinig van dat het langer duurt voordat ze in de bloei gaan. Staan doorgaans toch gewoon binnen twee weken in bloei na omschakeling naar 12/12.

12/12 vanuit zaad heb ik nog niet geprobeerd met de COBs. Wel ooit onder T-Neon en toen duurde het ook 4 weken voordat ze begonnen te bloeien.

Je zou er ook extra ver rood ledjes bij kunnen proberen. Of 90 CRI COBs gebruiken, want daar zit ook wat meer ver rood in het spectrum. Alleen is het nadeel van verrood wel weer dat de planten veel meer strekken. Dus of dat nou zo'n goed idee is als je zo gelimiteerd bent in de hoogte ...

Al heb ik volgens mij ook wel eens regens gezien dat een verrood puls gevolgd door een blauw puls (na licht uit) de strek zou verminderen terwijl de bloei initiatie wel versneld wordt.

• Like 1

Alvast bedankt om je mening te delen Wietefras..

Uit de afgelopen topics had ik ook al opgemerkt dat kwekers er over het algemeen geen "probleem" over opmerken, er zijn hier weinig kwekers die op 12u vanaf zaad werken..

Het toevoegen van ver-rood speelt dan ook door mn gedachte, van het nadeel van het strekken, zou ik weer het voordeel  kunnen uit halen om flink te buigen en veel zijscheuten de hoogte in te krijgen.. wat ik altijd probeer!

Wat me eigenlijk ook nog opvalt is het feit dat er eigenlijk niet genoeg strek inzit, vind de planten nogal gedrongen blijven, wat mss wel kan komen omdat er nogal veel licht op een kleine plaats hangt..

Ver-rood zou ook nog eens het voordeel kunnen maken dat alles wat sneller zou gaan, wss blijven de planten dan ook wel kleiner en daardoor iets minder opbrengst?

Niet dat dit zulk probleem zou zijn...

Ik ga het eens in de gaten houden momenteel heb ik ook een ronde draaien vrijwel gelijk aan de jouwe waar ik dus ook praktisch direct 12/12 hanteer. Ik verwacht een 2 tot 3 weken nodig te hebben eer dat ze de eerste bloei laten zien. Dus eigenlijk nauwelijks langzamer dan met andere soorten verlichting. 

Ik mis wel in je opmerking welke soorten je hebt staan en of dat dan indica's of sativa's waren. en indien hybride, welke meer dominant was. 

De gedachte is inderdaad ook wel dat extra verrood de kweek ook sneller doet verlopen. Op rollitup zijn een paar 90 CRI kwekers die daar een verkorting van de kweek mee zien. Dat varieert van een paar dagen tot mensen die beweren dat er meer dan een week vanaf ging.

Maar goed, het is altijd heel lastig om van dat soort testjes de waarde in te schatten. Het zijn toch altijd hobby boeren die sowieso een enorme variatie hebben van kweek tot kweek. Er gaat ook altijd wel wat mis tijdens zo'n test en het is bijna ondoenlijk om alle variabelen constant te houden (zeker als de kweekjes na elkaar gebeuren).

Iemand had laatst een vergelijkende test gedaan op Rollitup. De uitkomsten daarvan waren nogal verwarrend. De 90 CRI 3000K COBs gaven twee keer zoveel oogst als de 80 CRI 3000K. De 70CRI 3000K gaf weer bijna net zoveel oogst als de 90 CRI. Erg onwaarschijnlijk dus.

Al ging dat vooral mis doordat de 90CRI planten boven de kweekruimte uit waren gestrekt en daar vervolgens een veel groter oppervlak konden pakken. De tester gaf overigens ook al aan dat met name de 80 CRI 3000K oogst benadeeld was. Hij gaat het over (laten) doen.

:edit:  Daar zat overigens nauwelijks verschil in duur van de kweek tussen 90CRI en de 80 CRI 3000K. De 70 CRI duurde wel wat langer.

Andere vergelijkende tests gaven overigens nauwelijks verschillen te zien tussen 90 of 80 CRI qua hoeveelheid oogst. Wat op zich overigens ook al heel wat is, want je hebt met 90 CRI wel een stuk minder PAR licht. Het idee was ook dat het afhangt van hoe vol je de tent zet. Vooral als de tent nogal vol zit zou extra strek de planten "doorzichtiger" maken (lagere leaf area index). De plant wordt dan dieper belicht waardoor je meer plek hebt waar buds kunnen groeien.

Ik heb zelf ook wel verrood gebruikt en had wel het idee dat de kweek iets korter duurde, maar zonder side-by side kweek heb ik eigenlijk geen idee hoeveel. Dat was ook alleen bij licht uit en niet met licht aan. Alleen de extra strek is altijd wel heel duidelijk aanwezig.

Er zit redelijk wat blauw licht in het COB spectrum. Zeker bij 3000K of hoger. HPS is bijvoorbeeld maar 2000K oid. Dat extra blauw houdt de planten normaal gesproken ook wel wat korter. Bij mij schieten ze dan bij de bloei overgang alsnog wel de lucht in en zijn de internodes uiteindelijk toch gewoon van "normale" lengte. Zonder extra verrood dan, want met verrood erbij worden ze makkelijk anderhalf keer zo hoog.

• Like 2

ik ben pas begongen met led dit is mijn eerste ronde pas

het is wel een mooie info die ik in me achterhooft moet onthouden

mooie topic onder ons die op led willen kweken

dus bij deze zit ik me stoelt klaar :)

@HomeGrower Kan de vertraagde bloei niet komen door het koudere weer heb hiet ook een paar Bubble staan om te sexen en die willen ook veel te traag bloeien maar ze hebben dan ook door een falend verwarming dikwijls te koud gestaan 

wat ik merk met CRi 80 dat de volledige  bloeitijd tegenover HPS korter dag of 5 is ondanks de lagere omgevingstemperatuur, ik denk dat dit komt door het betere klimaat tov HPS.

Mocht er inderdaad verschil zitten tussen CRI80/90 dan zal dit toch eerder beperkt zijn tot enkele procenten en geen 50%

Verder kan ik met bij @Wietefras zin laatste alinea aansluiten.

Het is zoals zo dikwijls met LED het gaat allemaal om kleine nuances in de buurt van de sweet spot  en wat je hier wint verlies je daar

• Like 1

Ik heb nimmer op hps gekweekt of onder andere lichtsoorten dan led, dus kan er vrij weinig over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ik geen verhalen heb gehoord dat led trager zou werken bij de plant.

• Like 1

Heb even aandachtig jullie antwoorden en meningen doorlopen en even de tijd genomen om zo correct mogelijk te kunnen antwoorden..

Ga even mn ervaring delen over het verloop van 12u vanaf zaad.

Ondertussen zal het zo'n kleine 15 geleden zijn, dat ik mn eerste zaadje in de grond duwde, heb nooit continu door gekweekt altijd maar regelmatig eens.. een tien jaar geleden ben ik met 12u vanaf zaad begonnen, ben dit ook blijven doen..omdat het gewoon mijn ding is. Het ding eraan is, dat je veel minder controle hebt om je plant te leiden en te laten groeien.. die plant doet en jij moet maar zien dat je er iets van maakt.. vindt dat nogal spannend :P Maar dat terzijde.

Heb nu ondertussen toch al een zaadje of 80 in de grond geduwd op 12u en het gene wat ik altijd al heb ervaren is dat (ga het echt proberen uit te leggen.. :unsure:)

Volgens mijn gewoonte wanneer een plant op 12u vanaf zaad word groot gebracht, gemiddeld maturiteit vertoond wanneer de zijtakjes aan hun 2de node bezig zijn.. de zijtakjes hebben dan een steeltje met 2 kleine volwaardige blaadjes en een nieuwe groeipunt

Meestal is dit rond de 5de node (node van zaadlob mee gerekend), de nodes beginnen dan stilaan asymmetrisch te groeien.. licht zichtbaar in de groeipunten (maar wel duidelijk na al die zaadjes) ook dan komen de eerste witte haren tevoorschijn. 2a3 dagen later beginnen ze volop te bloeien.  Het verschilt echter wel ietswat van soort tot soort echte Indica's zijn meestal rond week 2.5 de rest een weekje of liever gezegd een node later. Er staat niemand met een tijdklok naast en beveelt wanneer te bloeien :rolleyes: 

Het heeft gewoon met maturiteit te maken. Veelal word gezegd dat kweken op 12u je planten de bloei in forceren.. volgens mijn ervaring is het meer de planten zo vlug mogelijk laten bloeien wanneer ze geslachtsrijp zijn. 

Dan nu mijn ervaring onder cobs.. Nu toch al voor de tiende x En nu ga ik verder ineens ook verder op de vraag van @l3dnov

Planten die tot nu toe aan de bloei periode zijn geraakt onder de Cob's:

Passion #1 Indica dominate soort, groeide meer als een redelijk gedrongen hybride met redelijk fijne bladvingers, vertoonde na 3 weken de eerste haartjes na  3.5week begon  de bloei

Durban Poison (x2) 100% Sativa, enorm gedrongen plant, volledig wat ik van een Indica zou verwachten! na 3.5 weken witte haartjes ronde de 4.5de week volle bloei. Effect is echter volledig Sativa!?

Northern Lights 80% Indica, Licht gestrekte plant met redelijk fijne vingers, doch erg donkere bladkleur, vond em niet al te Indica. Witte haartjes na 4.5 weken volle bloei kleine week later!

Maui Waui  +-100% Sativa Vrij gestrekt, enorm veel vertakking explosieve groei, erg Sativa witte haren na 4 weken,  Plant was 5 dagen later gezaaid dan de rest toch was deze een pak groter veel meer vertakt en meer volwassen, na 4.5 weken volle bloei.

PowerPlant  Hybride, relatief gestrekte plant, veel vertakking, vrij Sativa ogend, eerste haren na week 5  week later volle bloei

PurpleHaze1 (x2)  95% Sativa, lijkt zowat 100% Indica, vrij donkere dikke vingerige overlappende bladeren (zit nu in week 2 en 3) Eerste witte haren na 5.5 weken en 5 weken een week later start stilaan de bloei.

White Widow: 50/50 Hybride, Lijkt op een Sativa dominante plant met licht groene niet overlappende bladeren, Strekt niet erg maar toch nog redelijk. week 2 bloei nu. Eerste witte haren vanaf week 5 vanaf dan rustig aan in bloei

Dan heb ik één plantje staan waarvoor ik volgens m'n eigen principe een pets tegen m'n hoofd voor verdien :)

Een Northern Lights Automatiek.. Waarvan ik vorige zomer 2  planten van op mn terras had, die beiden rond de 7de week (half augustus) pas de bloei ingingen..??

Waarvoor ik volgens mijn principe een pets verdien is.. als ietwat ervaren kweker zet je geen auto onder een lamp en zeker niet op 12u :P

Verder ziet deze auto en wel best goed uit, zij lijkt zowat alles wat ik van een Indica verwacht! Echter heeft het toch week een  5 weken geduurd voor hier witte haartjes te zien waren.. en gaat ze traag verder.

Verder ga ik er wel bij vermelden eer de bloei echt begonnen is de planten, wel een snelle vooruitgang maken!

Wat ik dan echter in het verleden heb ervaren is dat wanneer je onder 12u kweekt  (dus niet onder Cob's) de totale bloei meestal 1 tot 2 weken langer kan duren dan normaal.

Met de planten onder de Cob's merk ik wel dat vanaf ze echt vertrokken zijn de totale bloei duur wel redelijk overeen komt met de bloeitijden wat de breeder aangeeft!

Om even verder te gaan op @Wietefras

Idd hps heeft iets van een 2000k spectrum wat meer rood bevat, als ook cfl2700k, rood stimuleert de bloei Onze Cob's zijn 3000 dus nog minder rood.

Aangezien Mn Cob's ongv. een 5maand oud zijn, ga ik toch wel eerder operteren om extra ver-rood toe te voegen dan 90cri led's aan te schaffen :P Maar weet wel wat je bedoeld!

Ver-rood lijkt mij echt wel een mogelijke oplossing om de bloei wat eerder te kunnen triggeren. Wat ook wel eens een test zou kunnen zijn is om eens een zaadje op 12u onder een lamp met 3500 of 4000k.. Mss bloeit het nog later?

Verder heb ik ook nog de vraag, wanneer je praat binnen de 2weken bloei in jouw planten te hebben.. hoeveel dagen bedoel je dan?

Aangezien ik al lang niet meer op 18/6 12/12 werk, kan ik het niet met zekerheid zeggen.. maar dacht altijd dat de eerste tekenen van bloei tussen de 7 a 10 dagen was, met een erg late op 14dagen. Vergis ik mij?

@slablaadje

Heb opzich ook nog geen verhalen gehoord dat led trager zou werken/bloeien

Wat ik wel ondervind dat de bloei minder snel getriggerd word en daarom alles wat trager in bloei raakt. Eer de bloei erin zit gaan ze snel door.

Zo dat was weer een hele koek. Hopelijk heeft hier iemand iets aan.

Groeten HomeGrower

• Like 3

Ik heb mijn verslagen even doorgeken en ik heb met zaad gemiddeld na 12 a 13 dagen 12/12 bloei. Bij stekken is dat 10 tot 11 dagen. Eigenlijk hetzelfde vroeger onder HPS als nu onder de COBs. Alleen bij mijn 12/12 run duurde het 3 weken (onder T-neon). Dacht dat dat wel redelijk gangbaar was overigens

• Like 1

Dat zou ik niet meer weten eigenlijk. Kan ook 6500K T-neon geweest zijn inderdaad. Met HPS heb ik zo nu en dan ook wel onder MH voorgegroeid. Dat is natuurlijk ook 4000K ofzo.

Zet jij de zaadjes meteen onder HPS?

Wat ik zelf eigenlijk nog wel een keer wil proberen is om buiten de planten sneller in de bloei te krijgen met FR. Als je ze namelijk extra FR licht geeft dan kun je al veel eerder in het jaar bloei krijgen. Ze hoeven namelijk niet zozeer 100% donker te hebben, maar ook een ratio R:FR met meer FR erin kan ook al voor bloei zorgen. Dan zou je dus buiten gewoon met een extra lampje de bloei kunnen vervroegen zonder dat je de hele zooi hoeft te verduisteren. Al heb je dan wellicht wel de hoerenlopers op bezoek als je de dames in een rood lichtje zet ...

Interessant topic dit. Het ver rood lijkt toch wel iets te doen. Afgelopen week was ik op gesprek bij Citizen en toen liet ik een ledarmatuur zien. Ook plaatste ik de opmerking erbij dat het toevoegen van ver rood een snellere en betere bloei zou kunnen geven. Dat triggerde de man en hij liet me daarna hun professionele tuinbouw verlichting zien en het kleurenspectrum.

Citizen had een vergelijking gemaakt met HPS bij de ontwikkeling van deze zwaardere leds en zowel uit de grafiek als een voor mij niet veel zeggend cijferoverzicht kwam duidelijk naar voren dat meer rood tot een beter kweekresultaat zou leiden. Ik zal als ik over een paar weken thuis ben eens in de documentatie kijken of ik de vergelijking kan vinden.

Maar het kwam op het volgende neer. Citizen had 2 bloei leds ontwikkeld waarvan 1 met meer ver rood. Deze laatste was het beste om onder af te bloeien voor de planten maar toch kozen veel tuinders voor de wat wittere variant. Het schijnt dat mensen dat prettiger vinden om in te werken.

De cijfers weet ik nog uit het hoofd dus die zal ik even opsommen.

HPS scoorde 7 met het bloeispectrum

Wittere led variant scoorde 15 dus beduidend hoger. De variant met meer rood scoorde 16,5 dus heeft theoretisch het beste bloeispectrum. Toch kiezen veel tuinders voor wit dus.

Maar wat het voor mij aangaf was dat het toevoegen van meer rood dus feitelijk wel het beste voor de bloei zou zijn.

Voor deze discussie misschien nuttig.

Wat ik wel lastig vindt met zaad is dat elke soort weer anders is dus echt vergelijken kan alleen als je een test zou doen tussen hps en led met dezelfde genetica.

Mijn ervaringen tot op heden met de Cree leds is dat ik juist gemiddeld 4 dagen eerder klaar ben met bloeien. Dus mogelijk verschuiven er wat zaken door het andere spectrum maar ik denk dat de meeste kwekers nooit meer terug naar hps zouden willen.

• Like 1

Het probleem met "meer rood" in COBs is dat dat licht kost. Hoe verder het licht omgezet moet worden van het blauwe basis licht hoe meer energie dat kost. 

Bij die horti COBs van citizen heb ik wel het idee dat er erg veel blauw in zit. Plus ik dacht dat ze vrij duur zijn. 

• Like 1

@HomeGrower Een mooi verhaal! Ik denk dat met zekerheid dan toch wel valt uit te sluiten dat het niet aan een (bepaalde) strain ligt. Je hebt er een hoop en verschillende opgenoemd. Zou wel erg toevallig zijn als die allemaal sowieso laat in bloei zou schieten. Blijft over dus het licht(spectrum). Of verrood dan soelaas biedt, zou dan moeten gaan blijken, misschien is een ander lichtregime (11/13) ook al voldoende met COBs. 

• Like 1

Mijn ervaring is exact hetzelfde, met led moet ik op letten dat je geen slakroppen kweekt, waar ik vroeger altijd bang was voor strek hoop ik er nu zelfs op.

Ik draai met cxb 3590 3500k op 1400mA,  verschillende modulaire armaturen 4 cobs per armatuur.

Zit toch sterk te denken aan die verrood shizzle om eens te testen.

Mooi onderbouwd ook, omdat je meerdere ervaringen hebt ,ervaar dit nu ook al meerdere kweken, en er zit een vrij constant patroon in.Ze gaan niet zo snel omhoog.

Heb tegenwoordig ruimte over in de hoogte hh

Voor de rest geen klagen trouwens had vorige week 1,2 gr/w uit mijn 600w led armatuurtje,(verliezen eraf fannetjes enz, rendement, dus zeg maar voor het gemak ruim 1op 1 qua elektriciteit  en altijd mooie (te harde) golfbal toppen.

• Like 2

Je zou feitelijk wat rood licht op je armatuur willen hebben welke je zelf AAN of UIT kunt zetten afhankelijk van de fase van je planten. Of zie ik dat verkeerd?