• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sign in to follow this  
jacques08

Cob LED diy advies gevraagd

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben op zoek naar advies over een te bouwen led armatuur. Dit wordt de eerste keer kweken onder LED en direct ook de eerste keer met een DIY armatuur.

Met het bouwen van het armatuur verwacht ik geen problemen. 

Het armatuur zal gebruikt worden in tent met afmetingen 90x90x145.

Ik wil graag de Cree Cobs gebruiken. Zelf dacht ik aan 4 of 8 stuks in 2-2 of in 3-2-3.

Waar ik tegenaan loop is dat ik het lastig vind welk type Cobs ik het beste kan kiezen voor dit oppervlak. (er moet voldoende ruimte kunnen zijn tussen lamp en planten).

De bedoeling is gebruik te maken van scrog of jog omdat de ruimte in de hoogte al aardig beperkt is.

- Welk type Cree Cobs kan ik het best gebruiken, CXB3590 of CXB3070?

Uiteraard begrijp ik dat 8 Cobs + driver + koeling prijziger is dan 4 stuks.

Echter geef ik liever meer uit als dit leidt tot een beter resultaat en/of betere efficiëntie en lager stroomverbruik. 

- Welk type driver of drivers kan ik het best gebruiken om de Cobs (4 of 8 stuks) zo efficient mogelijk te laten draaien?

Op de pagina van Kingbrite heb ik verschillende onderdelen gezien welke ik graag wil gebruiken. Zo ga ik de Cob holders gebruiken.

Op dit moment denk ik eraan de zwarte passieve pin heatsinks van Kingbrite te gebruiken als koeling voor de Cobs.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen

Gr Jacques

• Like 1

De CXB3590 is wat groter dan de CXB3070. Dus je kan de CXB3590 wat zwaarder belasten bij dezeflde efficientie.

Je zou met 4 stuks CXB3590 kunnen werken ieder op 75W (2100mA), maar dan kom je wel op een wat minder hoge effiecientie uit (2,2umol/s/m2/W). Of anders 8 stuks CXB3070 op 36W (1050mA) per stuk. Dan heb je een wat hogere effcientie (2,45umol/s/m2/W).

In beide gevallen heb je dan evenveel licht, maar met 4 COBs verbruik je dan wat meer stroom (300W tegen 288W).

Je zou ook 8 stuks Citizen CLU048-1212 kunnen doen in plaats van Cree CXB3070. Heb je net zoveel licht als met de CXB3070, maar die zijn een stuk goedkoper dan de CXB3070. Weet niet precies hoeveel het scheelt op dit moment, maar tijdje terug was de Citizen 1212 nog de helft van een CXB3070. De prijs van de Cree's is flink gedaald de laatste maanden. Zeker aangezien vorige maand de nieuwe Cree CMA COBs als vervanger van de CXB serie zijn aangekondigd zal er nog wel wat vanaf gaan.

• Like 3

Hey Wietefras, bedankt voor je uitgebreide reactie!

De 8x Citizen optie lijkt me ook interessant, ze zijn inderdaad een stuk goedkoper. Is er een goede reden waarom ik toch zou kiezen voor de (duurdere) Cree 3070?

Denk je dat 8x Citizen of Cree 3070 een goede basis is voor mijn ruimte 90x90x145?

Of zou er met 4x CXB3590 betere of vergelijkbare resultaten behaald kunnen worden?

alvast enorm bedankt

Ik zou zelf niet meer kiezen voor die Cree COBs. Ze geven voor die extra kosten geen enkel voordeel eigenlijk. Je kan in beide gevallen ook kiezen voor twee stuks Mean Well HLG-120H-C1050(150W per stuk) of een enkele HLG-320H-C1050 (320W) driver.

8 COBs geeft op zich een betere lichtverdeling dan 4 COBs. Die 8 COBs geven ook een pietsje meer licht (3%).

8 COBS is daarentegen wel weer duurder. Ze zijn wel wat zuiniger dan 4 COBs (290 vs 300W) en dat extra licht geeft mogelijk ook een paar gram oogst extra, dus dat compenseert de hogere kosten wat.

dank voor jullie reacties!

Ik ga dan voor de 8x citizen 1212 met een enkele HLG-320H-C1050 (320W) driver.

Hierbij ga ik de zwarte pin heatsinks gebruiken van inderdaad 120 mm.

Super dat jullie even advies wilden geven! Ik kan weer verder..

Beste mensen,

Ik ben er dus uit dat ik de 8x citizen 1212 ga gebruiken met waarschijnlijk een enkele HLG-320H-C1050 (320W) driver.

Dit lijkt mij goedkoper en handiger dan 2x een HLG-120H-C1050(150W per stuk) driver.

Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van beide opties?

Nu twijfel ik nog over het gebruik van de 120 mm zwarte pin heatsinks van Kingbrite. Misschien is het toch beter een actieve koeling te gebruiken.

De Arctic Alpine 11 plus koelers zijn ook niet zo prijzig en ik vraag mij dan ook af of dit niet een betere keuze zou zijn om zo veel mogelijk uit de LED's te halen?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :)

Jacques

Twee drivers kun je makkelijker twee armaturen van maken met de driver erop, mocht je dat willen (ook weer een keuze die je moet maken). Bij gebruik van twee drivers zit je qua voltage maximaal op 150V en bij een enkele driver max over de 300V. Hoger voltage kan gevaarlijk zijn en zelfs buiten de specs van de connectoren of COB houders liggen (die gaan soms maar tot 250V)

Aan de andere kant zal een enkele driver wel goedkoper zijn en makkelijker aan te sluiten.

Het maakt allemaal niet zo heel veel uit. Het is meer wat je zelf handiger vindt.

Met de koelers net zo. De een heeft liever een actieve fan koeling en de ander niet. Ik heb een actief gekoeld armatuur en een passief gekoelde. Werkt beide prima.

Laat je niet bang maken dat bij een stroomstoring de COBs uitbranden als je een actieve koeler gebruikt. Ik heb al een paar keer gehad dat de fans niet aan stonden (draadje los of gewoon niet in het stopcontact gedaan) en de COBs hadden nergens last van. En dat was op 50W. Jij draait ze nog veel zachter.

Citizen COBs kunnen temperaturen tot over de 100C hebben. Daar moet je echt je best voor doen om dat te halen.

Aan de andere kant, met een koler draaien ze wel wat koeler en dus efficienter, maar je verbruikt dan ook stroom voor de fans. Dus per saldo schiet dat ook niet zo op.

Kortom, gewoon doen wat jou het beste uitkomt.