• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Buitenlucht

Tropisch Nederland - Banaan, Peper, Palm, Agave, Cactus, bonsai and many more !

Recommended Posts

Dag heren en dames,

Al enige tijd droom ik wel van warme klimaten en de prachtige en veelzijdige vegetatie die daar vrij groeit.
Wie houd er nou niet van palmbomen ? Of van die prachtige bananen bomen? 
Echter komt het er maar niet van om die oorden te bezoeken. Hooguit een open dag hier in NL.

Door omstandigheden heb ik straks een extra voor en achtertuin in onderhoud en kan en mag hier mijn creatieve geest los laten. Voortuin op het noorden en achtertuin op het zuiden. Mijn eigen kleine tuintje is ook op het zuiden. En daarnaast heb ik een goed lichte en warme zolder ter beschikking + een garage waar ik de planten in kan en mag overwinteren. Cactussen kunnen eventueel ook onder een lampje geplaatst worden de eerste jaren.

Het is iets wat al heel lang aan me knaagt en het is zo leuk en leerzaam! Heb ik het niet al druk genoeg? Uhh- ja eigenlijk wel. Dit is puur voor de fun erbij maar wil het wel zo goed mogelijk aanpakken. 

1 Voorwaarde heb ik mezelf gesteld; Alles uit zaad. Dit wil ik gewoon.. misschien op 1 ding na en dat is een palm voor midden in te tuin om nu alvast wat opvulling te geven. Ik zit er aan te denken hier een alvast een 1 - 1,5 meter hoge palm voor aan te schaffen.. De rest geheel uit zaad of zelf als stek gemaakt. Wel zo leuk en eervol vind ik zelf.

Het vergt wel wat ruimte dus ik zal creatief moeten zijn. Maar wat lukt lukt, en wat niet lukt niet. Zo sta ik er wel in. Iets met roeien en riemen of zo :P 

Deze week heb ik een Ananas uit Costa Rica gekocht (biologisch) en de kop in een glas water gezet met behulp van tandenstokers. :) 
Ook heb ik een Avocado gekocht en het onderste deel van de pit hangt ook in een glas water met behulp van tandenstokers. 
(Nog even geen plaatjes van maar zullen gauw volgen)

Die 2 planten vind ik mooi en wil ik gewoon proberen. 

Daarnaast lekker zitten schoppen online. Daar is een hele lijst uit voortgekomen !

Wat gaat er gekiemd worden de komende tijd? 
Agaves - aantal verschillende soorten (5)

Banaan - aantal verschillende soorten

Pepers - Ook verschillende 

Aloë - 1 soort

Bonsai - ook meerdere.. 

Cactussen - Ook de psychedelische cactussen - San Pedro onder andere..  

Daarnaast ook de 2 grootste bomen ter wereld. Gewoon leuk voor erbij en worden ze te groot dan zet ik ze ergens in een bos wat hopelijk nog staat als ik dood ga.

Dus... veel te veel. De precieze soorten zet ik er wel bij met foto's. Al met al wel 40 verschillende.. Het meeste zal eerst worden geholpen onder TL verlichting. Maar de bedoeling is zo veel mogelijk naar buiten :) 

Tips - hints - trucjes,  wees welkom.

Ook ben ik bereid voor degenen die echt leuk mee doen en met goede tips komen, zaailingen te versturen die over of te veel zijn/ worden.

Hoop er een leuk meerjarig verslag van te kunnen maken :D 
Binnenkort meer B)

• Like 5

Een meerjarenplan , dat is fun , heb ik de komende jaren wat te lezen !!

Aan jou enthousiasme zal het niet liggen ......

Ben benieuwd of tropische planten die hier ontkiemd zijn , ook een beetje vorstbestendiger zullen zijn .

Héél veel succes in ieder geval !!!

;)

• Like 2

succes 

als je alles uit zaad gaat kweken zou het wel eens lang kunnen duren hoor eer je iets ziet in je tuin

mischien eens rond kijken op het web soms vind je wel planten die te doen zijn van prijs 

hier heb ik ook al wat gekocht https://mypalmshop.nl/

• Like 1

Hierbij de eerste plaatjes :) Alvast een kleine indruk

De Ananas welke hopelijk gaat wortelen en een avocado pit. Ze staan nu een dag of 3 op water

DSC02489.JPG

Misschien had ik meer blad moeten verwijderen van de Ananas...

Avocado:

DSC02488.JPG

En de zaadjes van Azarius :D 

DSC02490.JPG

Psychedelische Cactussen:
Peruvian Torch

Peyote

San Pedro

Tabac:
Nicotiana tabacum

Papaver:

Papaver Somniferum

Zeedruif:
Ephendra Sinica 

LSA
Hawaiian Baby Woodrose (zaden met LSD effect) 

Leuk leuk :D 

@Rabarbarbaar

Bedankt voor je tip gelijk ;) 

@Cat Nicky

Hahah daar gaan we voor :D bedankt.
Vorstbestendiger zullen ze niet zijn of worden. Het blijft een gevecht hier in NL.

@crazy micky
Misschien had je er overheen gelezen geeft niet. Maar ik vind dat júíst een ding om uit zaad op te kweken. Dan voelt het veel meer mijn plant. Net als met wiet.. het is leuk om een mooie stek te krijgen maar het is nog veel mooier om er zelf 1 te maken :D 
Ik doe alles uit zaad al duurt het 10 jaar..
Op 1 ding na zoals ik aangaf - juist om de reden die jij benoemd en dat is een palm voor in de tuin. Ik denk dat ik 1 palm van 1 à 1,5 meter ga aanschaffen om alvast echt wat te hebben staan in de tuin.

Maar dat is dan dé uitzondering.. samen met de ananas dan die eigenlijk gestekt wordt nu. 

En ik moet zeggen.. verleidelijk is het wel.. al dat gedoe niet met zaaien (+kosten) en al dat geduld voor een minicactus.. En dat voor 5 euro terwijl zaden ook 2 euro zijn.. Tja. Het is een principe ding denk ik. Ik ga voor zaad :) Al is het alleen al om daar ervaring in op te kunnen doen.

Topic:
Vandaag al even wezen kijken bij wat tuincentra betreft de aarde voor cactussen en de palmen straks.. Wat is er nodig.. inventariseren.

Maar als je bij hun zelf ziet (praxis) staat de ene cactus in speciale aarde en anderen staan gewoon op lightmix (het leek precies dat).

Want die cactus grond is ook een euro de liter.. nou heb ik niet heel veel nodig maar toch. 
Ik wil voor de cactus zelf gaan mengen:
Cactus grond 1/3

Cocos grond / zand 1/3

Lavagrit 1/3 (wou eerst perliet maar dit is beter.. en perliet is haast niet te vinden bovendien)

Goede mix dacht ik ? 

Gr !

• Like 3

Hey, 

gaaf project man!!!

de meeste dingen kunnen prima in ons klimaat maar je kan niet overal vrucht van verwachten.

vergeet niet dat een hoop planten, zoals avocado die je zelf uit fruit haalt onvruchtbaar zijn. Ze zullen plant vormen maar nooti vrucht dragen. Zo worden ze gemaakt om de markt van de zaadnazis te beschermen.

tevens zou ik zorgen dat je van elke soort boom meerdere plant omdat veel planten niet zelf bestuivend zijn.  Ik heb zelf 5 soorten appel en 1 extra sierappel. Die sierappel dient voor de bevruchting van de rest vd appelbomen. Ook heb ik 1 kiwi maar dit is een soort dat wel zelfbevruchtend is.

zelf heb ik ook hawaien woodrose, een supermooie plant met hartvormige blaaderen, heeft echter nog nooit zaad gedragen.

succes iig, ik volg

• Like 2

Hee Gerrit ! 

Nee dat klopt daar was ik bekend mee. Ach ik groei sowieso heel veel wat ik zelf niet lekker vind. Het is puur voor de fun of omdat de vrouw het zo lekker vind, of kennissen..

Bananen kun je hier in principe af rijpen maar dat is niet mijn uitgangspunt. De plant zelf vind ik zo mooi. 
Ik verwacht ook geen kokosnoten aan de palmen o.i.d.. gewoon een mooi gezicht :) 

Leuk dat jij er ook wat mee bezig bent ;) Schuif lekker aan en misschien heb je in de loop van.. nog meer tips :D 

Ik ben er dit jaar erg laat mee, maar ik wil toch de pepers gaan zaaien vandaag (die ik nu al heb). Het is nog wachten op enkele andere peperzaden.

DSC02491.JPG

Soorten:

DSC02492.JPG

En ook nog wat reuze zonnebloemen en dergelijke. Die snackkomkommers is mijn vriendin verzot op. Die speciaal voor haar :) 

DSC02493.JPG

Dit gaat vandaag gezaaid worden dan is dat maar klaar. Ook moet ik met die andere zaden aan de slag.
De cactus wacht ik nog even mee. Volgende week heb ik lavagrit en dergelijke om een goed grondmengsel te kunnen maken. Maar ook heb ik gewoon nog niet alle zaden binnen ik hoop dat die snel komen want ik wacht er al een week op.

Als alles in bakjes zit schiet ik wel weer een plaatje :P 

• Like 3

Hahah buitenlucht, ik krijg al een zere reet als ik al di pepers zie!!

heb je de zakjes zelf van mummer voorzien, zo ja betekent dit dat je meer dan 70 soorten wil gaat planten?

Ik heb nu 12 vaste fruitbomen en struiken en plant maximaal 6 verschillende soorten 1 jaar groente. Meestal een paar zeldzame tomaten soorten waarmee je van die ouwe bertolli italianen jaloers mee kan maken, zo smaakvol, courgette en pompoen, als de courgette en pompoen eruit gaan plant ik elk jaar boerenkool, mijn boerenkolen van 2017 hebben de vrieskou van vorige week overleeft, je kunt zelfs stellen dat ze het beter doen nadat de kou er even goed overheen geweest is. Door meerdere gewassen op de zelfde plek te zetten voorkom je dat de plant 1soort voedingstof volledig uit de grond trekt.

op mijn balkon en in mijn werkkamer verbouw in micro groentes zoals alfalfa,  1/5 we op 1/5 wordt plantenvoeding en de rest verkoop ik lokaal. Dit leverd me genoeg op om “ gratis “ te kunnen tuinnieren.  Winstgevend is het over het algemeen niet maar dat komt voort uit gebrek aan tijd en luiheid.

ik composteer al mijn afval en voeg hier ook nog zeewierpoeder aan doe, wat een bom aan voedingstoffen is dat zeg. Je kan overduidelijk zien dat de plantjes je zeer erkentelijk zijn als je ze dit geeft. Wat ook fijn is voor je planten is mout. Ik brouw mijn eigen soort bier en de leftovers van de mout gaan in het compost. Super rijk aan voedingstoffen. Ik heb vorig jaar de heft van mijn compost in de tuin van de buren verspreid want die lag er volledig uitgewoond bij. Buurman gebruikte goedkope kunstmest en spoot roundup. Dat hebben we er mooi uit kunnen praten, hij was nog wel zo trots dat hij er een adresje voor had. Het heeft me een berg compost en 2 bergen geduld gekost maar hij is om. Zijn tuin ligt er nu mooier bij dan ooit tevoren en hij spuit niet meer.

daar ben ik blij mee want onder de grond wordt toch als zijn zooi mijn grond ingetrokken. Kan je nog zo bewust willen zijn. 

On 3/8/2018 at 5:10 PM, Cat Nicky said:

Een meerjarenplan , dat is fun , heb ik de komende jaren wat te lezen !!

Aan jou enthousiasme zal het niet liggen ......

Ben benieuwd of tropische planten die hier ontkiemd zijn , ook een beetje vorstbestendiger zullen zijn .

Héél veel succes in ieder geval !!!

;)

Tropische planten van een bepaald soort zijn altijd even vorst bestendig, waar ter wereld ze ook ontkiemd zijn. 

• Like 1

@Gerrit Groenevinger

Mooi tuintje heb je dan met al dat groen ;). Zal wel een lapje grond zijn met 12 bomen en al die andere groenten en fruit.

Wisselteelt is erg belangrijk inderdaad. Ik heb jaren en jaren een moestuin gehad maar wegens ziekte kon ik dit niet meer bolwerken. Dat was een moeilijk besluit om het aan de wilgen te hangen maar het kon niet anders. Maar ik mis het dus wel ontzettend. 
Vandaar al die nummertjes op de zakjes. Die gaan wel tot 200 bij sommige zakjes. Zo veel verschillende groenten en fruit geteeld.

Tomaten sla ikzelf over dit jaar. Keuzes.. klein tuintje. Heb hier ook nog een tomatensoort die tomaten van 1kg per stuk kan maken geloof ik. En nog tig soorten groot klein, geel,groen,zwart :P en rood natuurlijk hahah.

Zat er al aan te twijfelen of ik zeewier zou gaan toepassen dit jaar maar ik vind dat spul nogal aan de prijs. Zeker als je er wat meer van nodig hebt.
Kun je niet net zo goed zelf even naar zee gaan om wat te plukken? Gezellig tussen de veganisten :P 
Maar dan gewoon laten drogen.. en vermalen.. en dan toepassen?

@Johnny_sack :D. Lekker bezig blijven :P 

@karel kweker Komt'erbie :D 

• Like 2

1 hour ago, Buitenlucht said:

@Gerrit Groenevinger

Mooi tuintje heb je dan met al dat groen ;). Zal wel een lapje grond zijn met 12 bomen en al die andere groenten en fruit.

Wisselteelt is erg belangrijk inderdaad. Ik heb jaren en jaren een moestuin gehad maar wegens ziekte kon ik dit niet meer bolwerken. Dat was een moeilijk besluit om het aan de wilgen te hangen maar het kon niet anders. Maar ik mis het dus wel ontzettend. 
Vandaar al die nummertjes op de zakjes. Die gaan wel tot 200 bij sommige zakjes. Zo veel verschillende groenten en fruit geteeld.

Tomaten sla ikzelf over dit jaar. Keuzes.. klein tuintje. Heb hier ook nog een tomatensoort die tomaten van 1kg per stuk kan maken geloof ik. En nog tig soorten groot klein, geel,groen,zwart :P en rood natuurlijk hahah.

Zat er al aan te twijfelen of ik zeewier zou gaan toepassen dit jaar maar ik vind dat spul nogal aan de prijs. Zeker als je er wat meer van nodig hebt.
Kun je niet net zo goed zelf even naar zee gaan om wat te plukken? Gezellig tussen de veganisten :P 
Maar dan gewoon laten drogen.. en vermalen.. en dan toepassen?

@Johnny_sack :D. Lekker bezig blijven :P 

@karel kweker Komt'erbie :D 

Het is een valt wel mee qua formaat. Ik heb de bomen als schutting gebruikt en ook op die manier getrained. Strak kangs de kant. Oppervlakte is minder dan 100m2. Overal heb ik bedden vam ong 1 bij 2 m gemaakt om nog makkelijk overal bij te kunnen. 

De tomaten die ik heb zijn niet zulke heavy yielders maar ik wil dan ook liever een goede smaak dan een jaar lang smaakloze zooi..

Je ka je zeewier uit de zee halen maar je moet deze weken in zoetwater. Het zoutgehalte kan sommige planten de das om doen. Je kan redelijk groot inkopen en dan is t spotgoedkoop. Je moet er niet voor naar de supermarkt das is erg aan de prijs idd. 

Ik betaald 50 euro voor 25 literzakken en die bevatten dan 5 soorten wier. Je kan t ook opeten maar dat vind ik zelf niks.

Ik krijg t wel binnen via mn tuin. 

Een goedkoop alternatief voor jou zou het volgende zijn: kjjk of je tussen je zaden collectie peulvruchten. Broccoci alfalfa en andere kiemgroente hebt. Plant ze. Laat ze een week groeien en pluk ze. Borrel hier een thee van met wat compost of wormenpoep. Hier zou je ook mout kunnen gebruiken. Das goedkoop je kan t al vimden voor 8euro per 50 kg. 

• Like 2

On 11-3-2018 at 13:14, Gerrit Groenevinger said:

Een goedkoop alternatief voor jou zou het volgende zijn: kjjk of je tussen je zaden collectie peulvruchten. Broccoci alfalfa en andere kiemgroente hebt. Plant ze. Laat ze een week groeien en pluk ze. Borrel hier een thee van met wat compost of wormenpoep. Hier zou je ook mout kunnen gebruiken. Das goedkoop je kan t al vimden voor 8euro per 50 kg. 

Bedankt voor je tips wederom. Jij hebt er verstand van ;) Kiemgroenten als voeding? Een soort brandnetelgier maar dan met groenten. 
Pas je dit zelf ook toe? En in welke fase dan precies?

@Tune
Haha tnx ;) Zal ik nodig hebben :P 

@ topic

Ik was al laat met alles.. en dan ook nog moeten wachten op zaden en voeding. Nog steeds heb ik heel veel niet binnen dus kan ik nog niet verder.

Vandaag wilde ik de cactussen zaaien maar nu heb ik met mijn stomme kop die aarde niet meegenomen uit de bouwmarkt. Ik had het al in de handen en dacht het in de kar te hebben gedaan maar per abuis terug het schap in gedaan denk ik.. of bij de kassa laten liggen.. ik weet het niet meer maar morgen maar een zakje halen dan :) 

Vandaag de pepers kunnen zaaien en eigenlijk alles van de plaatjes hierboven op de cactussen na.

De goodies:

Kasjes van de Action, Pokon potgrond (mooie!), Zaai & stek grond van de Big Bazar, Bentoniet, Lavameel en wortelstimulator.

DSC02496.JPG

DSC02497.JPG

Van alles een handje of 2

DSC02499.JPG

Hussele :D 

DSC02500.JPG

Ligt ingewaterd met wat hulp van Rhyzotonic 

DSC02503.JPG

En dan de zaadjes er maar in :D 

DSC02504.JPG

DSC02505.JPG

Klein miniscuul deklaagje erover.. nu staat hij strak onder de tl lamp :) 

De Avocado leeft :D 

DSC02501.JPG

Ananas wil niet vlotten nog.. Word al iets bruiner en geen wortels te zien.

DSC02502.JPG

Hopelijk morgen verder met alles :) Gr!

• Like 2

1 hour ago, Buitenlucht said:

Bedankt voor je tips wederom. Jij hebt er verstand van ;) Kiemgroenten als voeding? Een soort brandnetelgier maar dan met groenten. 
Pas je dit zelf ook toe? En in welke fase dan precies?

@Tune
Haha tnx ;) Zal ik nodig hebben :P 

@ topic

Ik was al laat met alles.. en dan ook nog moeten wachten op zaden en voeding. Nog steeds heb ik heel veel niet binnen dus kan ik nog niet verder.

Vandaag wilde ik de cactussen zaaien maar nu heb ik met mijn stomme kop die aarde niet meegenomen uit de bouwmarkt. Ik had het al in de handen en dacht het in de kar te hebben gedaan maar per abuis terug het schap in gedaan denk ik.. of bij de kassa laten liggen.. ik weet het niet meer maar morgen maar een zakje halen dan :) 

Vandaag de pepers kunnen zaaien en eigenlijk alles van de plaatjes hierboven op de cactussen na.

De goodies:

Kasjes van de Action, Pokon potgrond (mooie!), Zaai & stek grond van de Big Bazar, Bentoniet, Lavameel en wortelstimulator.

DSC02496.JPG

DSC02497.JPG

Van alles een handje of 2

DSC02499.JPG

Hussele :D 

DSC02500.JPG

Ligt ingewaterd met wat hulp van Rhyzotonic 

DSC02503.JPG

En dan de zaadjes er maar in :D 

DSC02504.JPG

DSC02505.JPG

Klein miniscuul deklaagje erover.. nu staat hij strak onder de tl lamp :) 

De Avocado leeft :D 

DSC02501.JPG

Ananas wil niet vlotten nog.. Word al iets bruiner en geen wortels te zien.

Hopelijk morgen verder met alles :) Gr!

Verstand is een groot woord. Ervaring komt dichter bij. We zijn allemaal surfers op de zee van kennis. Je denkt de perfecte golf te hebben en hij is weer weg. De waarheid ligt meestal in het midden.

de kracht van kiemgroenten thee of compost is dat het vol plantaardige groei hormonen zit. Ik gebruik het zelfs soms als ik zie dat een van mijn bonsai niet meer gelukkig is of als mijn schatjes een groeispurt moeten hebben in de eerste weken groei of bloei.

Ik Gebruik vooral mijn eigen compost, daar zit al veel jong plant materiaal in . Ook brvat deze compost mout, bevat ook een goop moois.

die kiemmineralen, lavameel en bentoliet zullen naar mijn idee weinig invloed op je zaadjes hebben aangezien deze mineralen nog niet in plant klare form zijn. Er gaan een proces van afbraak in de aarde vooraf. De plant neemt het pas op als het afgebroken is. Dit kan lang duren.

je zal meer baadt hebben bij een zak vermicompost/ wormenstront. Je kan een wormenhotel kopen en een zak worden . Gooi hier je afval in en je hebt een bijna onbeperkte voorraad. Practisch gratis na de eerste investering. wormenpoep is Gods geschenk aan je tuin. Het helpt om je planten te voeden, het geeft je aarde structuur en het stimuleerd bodemleven. 

Desalniettemin, die zakken minerale voeding zullen je wel van pas komen, maar niet voor je zaadjes. Je kan de beter over de tuin uit wateren en in laten trekken, dan heb je er volgend jaar lol van.

Heb je een aloe ver? Probeer dit eens als goedkoop alternatief voor stekken en ontkiemen.

1 liter water, een paar kleine stukjes aloe vera, schijfjes van een cm ofzo en laat ze een nachtje in t water liggen.

aleo vera wordt al eeuwen geprezen voor haar helende vermogen. Wordt gebruikt voor herstel brandworden en littekens en dergelijke

On 13-3-2018 at 21:04, Gerrit Groenevinger said:

Verstand is een groot woord. Ervaring komt dichter bij. We zijn allemaal surfers op de zee van kennis. Je denkt de perfecte golf te hebben en hij is weer weg. De waarheid ligt meestal in het midden.

de kracht van kiemgroenten thee of compost is dat het vol plantaardige groei hormonen zit. Ik gebruik het zelfs soms als ik zie dat een van mijn bonsai niet meer gelukkig is of als mijn schatjes een groeispurt moeten hebben in de eerste weken groei of bloei.

Ik Gebruik vooral mijn eigen compost, daar zit al veel jong plant materiaal in . Ook brvat deze compost mout, bevat ook een goop moois.

die kiemmineralen, lavameel en bentoliet zullen naar mijn idee weinig invloed op je zaadjes hebben aangezien deze mineralen nog niet in plant klare form zijn. Er gaan een proces van afbraak in de aarde vooraf. De plant neemt het pas op als het afgebroken is. Dit kan lang duren.

je zal meer baadt hebben bij een zak vermicompost/ wormenstront. Je kan een wormenhotel kopen en een zak worden . Gooi hier je afval in en je hebt een bijna onbeperkte voorraad. Practisch gratis na de eerste investering. wormenpoep is Gods geschenk aan je tuin. Het helpt om je planten te voeden, het geeft je aarde structuur en het stimuleerd bodemleven. 

Desalniettemin, die zakken minerale voeding zullen je wel van pas komen, maar niet voor je zaadjes. Je kan de beter over de tuin uit wateren en in laten trekken, dan heb je er volgend jaar lol van.

Bedankt voor je reactie(s),

Daar is het forum voor. Iedereen bezit ergens goede kennis in en als je al die kennis op een grote hoop gooit - zelf toepast en ontdekt - dan groei je snel.

Klopt wat je zegt betreft de mineralen dat weet ik. Dit is echter om 2 redenen, de korrels maken het iets luchtiger en alle aarde wordt hergebruikt dus tegen die tijd dat ik het weer wil gebruiken zitten de goede stoffen er al in :) En bij de cactussen is het zeker wel handig.

Zo'n wormenbak wil ik nog wel eens zelf maken.1

Wormen humus kost echter geen drol. Al is de humus geen pure stront natuurlijk. Maar ik haal dat hier voor een paar euro de m3. Vol met eitjes en voeding.

On 13-3-2018 at 21:06, Gerrit Groenevinger said:

Heb je een aloe ver? Probeer dit eens als goedkoop alternatief voor stekken en ontkiemen.

1 liter water, een paar kleine stukjes aloe vera, schijfjes van een cm ofzo en laat ze een nachtje in t water liggen.

aleo vera wordt al eeuwen geprezen voor haar helende vermogen. Wordt gebruikt voor herstel brandworden en littekens en dergelijke

Die heb ik :) Nou ja, de zaden dan. Die komt hieronder voorbij. Wederom bedankt voor de hulp!

Kheb zelf ooit wel eens gewerkt voor een bedrijf die handelde in alle soorten producten van Aloë.

@ Topic:
Eindelijk alle zaden in huis :) 
Agaves:

DSC02506.JPG

Bomen:
DSC02507.JPG

Pepers:

DSC02508.JPG

Bananen:

DSC02509.JPG

Palmen:
DSC02510.JPG

Bonsai:

DSC02511.JPG

Draco boom en 2 soorten cactus:
DSC02512.JPG

Papaya o.a

DSC02513.JPG

Aloë en gratis zaden

DSC02514.JPG

Bamboe

DSC02515.JPG

Dan een kijkje naar de Avocado :) 

Die gaat snel in de aarde:

DSC02516.JPG

DSC02517.JPG

De ananas had ik eigenlijk al opgegeven.. maar er gloort warempel nog hoop!

DSC02518.JPG

DSC02520.JPG

DSC02521.JPG

Toch wortels in de maak :) Al zal het niet het mooiste plantje gaan worden.. 

Dus deze jongen is nog wel ff bezig met alles.. Veel zaden moeten voor weken in warm water etc.. sommige zaden moet ik inkepingen in maken.. 

Alles gaat weer anders dus even goed er voor zitten vanavond en morgen.

Tot later!

• Like 1

Haat helemaal goed komem zie ik. Moooe collectie zaden. Word er stiekum wel een beetja jaloers van hehe. 

Nog 1 x zeuren. Bonsai zadem bestaan niet. Bonsai kan je maken uit elke soort boom door middel van intensieve training en jaaaaaren geduld.

Hoeveel ruimte heb je ter beschikking hahaha het wordt een oerwoud zo te zien. Super gaaf hoor.

Ik heb zelf weer een lading bier gemaakt dus weer lekker veel mout restanten. Gelijk in de wormenbak. Die beestjes weten er wel raad mee. De voedingswaarde voor planten is fenomenaal. Overigens, ongekookte mout bevat meer voedingsstoffen maar is weer minder makkrlijk te verwerken voor de wormen. 

Ik ga je tuintje volgen. Weet je wag ik een leuk plantje vind. De plenctrantus ernesti. Een familie van de munt. Is pas in 1978 ontdenkt. Krijgt hele mooie vormen door het vasthouden van vocht in de stam en takken.

cool al die zaden.....ben benieuwd of die allemaal gaan kiemen.

Sequoia bomen?!? cool...wist niet dat je daar zaden van kon krijgen.

zal wel even duren voor die groot zijn  :)

17 hours ago, Gerrit Groenevinger said:

Haat helemaal goed komem zie ik. Moooe collectie zaden. Word er stiekum wel een beetja jaloers van hehe. 

Nog 1 x zeuren. Bonsai zadem bestaan niet. Bonsai kan je maken uit elke soort boom door middel van intensieve training en jaaaaaren geduld.

Hoeveel ruimte heb je ter beschikking hahaha het wordt een oerwoud zo te zien. Super gaaf hoor.

Ik heb zelf weer een lading bier gemaakt dus weer lekker veel mout restanten. Gelijk in de wormenbak. Die beestjes weten er wel raad mee. De voedingswaarde voor planten is fenomenaal. Overigens, ongekookte mout bevat meer voedingsstoffen maar is weer minder makkrlijk te verwerken voor de wormen. 

Ik ga je tuintje volgen. Weet je wag ik een leuk plantje vind. De plenctrantus ernesti. Een familie van de munt. Is pas in 1978 ontdenkt. Krijgt hele mooie vormen door het vasthouden van vocht in de stam en takken.

Nou, dat is nog afwachten hahah :P maar bedankt !
Nee weet ik.. bonsai zijn boompjes die kunstmatig klein gehouden worden en door ze op bepaalde manieren te snoeien en te binden lijkt het dan heel oud.. I know :P 

Sorry als ik daar mee een gevoelige snaar heb geraakt. Maar als ik zeg ik ga bomen planten dan denken velen dat ik bomen ga planten :P 

Hmmmm.. Zelfgebrouwen biertje! Wil ik ook nog oppakken ooit. Zelf stoken. Maar dat moet op je naam toch - zo'n installatie?
Proost iig !

Heb hem opgezocht. Zeer apart stammetje ja. Doet me ergens aan denken.. weet zo niet wat.

Als er nog zaden zijn die jou erg aanspreken.. roep.. en ik stuur wat op ;) 
Je doet ook leuk mee en hebt goeie info :D Dat beloon ik graag :D 

7 hours ago, Tune said:

cool al die zaden.....ben benieuwd of die allemaal gaan kiemen.

Sequoia bomen?!? cool...wist niet dat je daar zaden van kon krijgen.

zal wel even duren voor die groot zijn  :)

Thx Tune, Ben ook zéér benieuwd :D 

Hahaha ja, kon het niet laten deze ook in de winkelmand te doen. Ja duurt honderden jaren voor die de 120 meter hebben bereikt :P linkie

Maar wel kicken. Hier in NL worden ze ook zo groot niet maar de helft moet toch lukken in de juiste aarde. Het doel is ook om ze op te kweken en zodra ze te groot worden dan wil ik die uitzetten in de natuur. En het liefst daar begraven worden als ik dood ga of zo :P Dus op een natuurbegraafplaats o.i.d.. Lijkt me ook dat die gebieden niet snel op de schop zullen gaan :) 

Ook voor jou geld als je iets leuks erbij ziet zitten.. geef maar een gil. Wat ik over heb maak ik graag een ander blij mee :D 

Gr

• Like 1

Creatief en vooral leuk om te zien wat je allemaal laat groeien. Een boomcontainer vol pepers en tomaat om het balkon.

dan kan ik er helaas m'n kont al bijna niet meer keren. Avocado's zijn lekker ... :) Misschien ook eens proberen.

Hoe heb je de bruine schil van de pit verwijderd als ik vragen mag?

• Like 1

@Running Water

Hahaha, herkenbaar ja. In het voorjaar alles al veel te vol bouwen, en dan moeten de planten nog groeien :P 

Die schil heb ik er gewoon in schilvers vanaf geplukt.

Tijd voor weer een paar plaatjes dacht ik zo :D 

DSC02528.JPG

Het komt al wat op. Vond het net wat te vochtig maar te droog is ook niet bevorderlijk.

DSC02529.JPG

Cactus kiemt ook al hier en daar :) 

DSC02530.JPG

Nog wat pepertjes en dergelijke :) De komkommer heeft er zin in. Maar snel in een groter potje zetten.

DSC02531.JPG

DSC02532.JPG

Die Lemon Drop ging vorig jaar het beste bij mij :) 

DSC02533.JPG

De palmen allemaal:

Na de foto weer even goed gesproeid. Ze staan heel de dag op +- 30 graden.

DSC02534.JPG

Tja en dan ga je weer boodschappen doen.. dacht er steeds al aan maar dacht laat maar :P je hebt al genoeg. Maar ik kon het toch niet laten. Ook deze jongen gaat het water in de komende 3 dagen. Komt van de Ivoorkust :) 

DSC02539.JPG

DSC02540.JPG

De Avocado. Eigenlijk wil ik hem allang in een potje aarde zetten. Maar het schijnt dat je toch moet wachten tot het plantje zelf 10 à 15 cm is..

DSC02541.JPG

Hij komt er aan.

DSC02543.JPG

DSC02545.JPG

De Ananas van Costa Rica:

DSC02546.JPG

DSC02547.JPG

Tot later ! ;) 

• Like 2

@Gerrit Groenevinger

Laten we het hopen van wel :D 

Ja die cactussen zijn snel die nu al boven zijn. een dag of 10? hooguit.. 

volgens mij pas de 25e echt gezaaid uiteindelijk wegens migraine.

Dus na 1 week al :D doe ook mijn best. Zelfde geld ook voor die pepers.. Ook al vrij snel boven. Maar heb de temp ook echt op 30 graden nu ff. 

Waar ben je jaloers op?  Heb zat zaden over en zag dat die palm zaden voornamelijk vrij vers moeten zijn om te kiemen. Ik heb straks meer dan genoeg te staan. Zeg me wat je wilt en ik stuur je op ;) 

Gr