• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Goede avond allemaal, 

de lente is begonnen, zoals elk jaar is het tijd voor een kickstart van de tuin. Ik gebruik het zelfde recept voor binnen als buitenen het heeft mij de laatste jaren nog niet teleurgesteld. Ik ben elke keer weer onder de indruk van de resultaten. Elk jaar pas ik het recpt een beetje aan afhankelijk van wat ik voor handen heb. 

Voor mijn grond buiten maak ik 3 x per jaar een vat thee voor binnen vaker daar de behoefte voor voeding hoger ligt,

Het recept is afhankelijk van de tijd van het jaar maar de hoofd ingredienten zijn altijd het zelfde. Deze lente is het recpt als volgt:

- compost van eigen grond.

- zelfgemaakte worm castings.

- mout, overblijfselen van het bier brouwen.

- verse alfalfa, eigen kweek.

- zeewier poeder. 

- water uit het aquarium.

- spoor elementen.

verhoudingen variëren afhankelijk wat ik heb liggen of goedkoop kan krijgen. Deze ronde heb ik vooral veel mout , alfalfa en compost.

in het vat gaat 50 liter water, 3 kg mout, 3 kilo compost 1 kilo worm castings, en 1 kilo alfalfa. De alfalfa heb ik op eigen compost gekweekt dus ik kiep de hele trays in met alfalfa en compost in een keer in het vat. Ik heb niet veel zeewier meer liggen en ben vergeten in te slaan dus ik voeg zon 200 gram  toe aan het mengsel. Spoor elementen zijn in korrelvorm en bevatten verder nog extra bio voedingsstoffen voor een extra kick. Voor meer info moet ik het label even bestuderen.

Alles in het vat wordt. Tussen de 16 en 24 uur gebubbeld met ee luchtpomp om bacteriepopulatie op gang te brengen

Morgen gaan we brouwen. Updates volgen.

• Like 6

Goede avond, 

de update heeft iets langer op zich laten wachten dan beloofd. Excuses! Het was mijn plan om vanmiddag de thee te maken maar dat is niet gelukt door onvoorziene omstandigheden. Gelukkig heb ik nu in de late uurtjes nog wat tijd om even wat te typen. De thee krijgt morgen een herkansing. 

Waarom ik thee maak, een paar jaar, ongeveer 10 zo ongeveer ben ik begonnen met tuinieren. Ik ben begonnen als een bonsai fanaat en later ben ik er een groente tuin een boomgaard bij gaan houden. In mijn zoektocht naar de beste manier om mijn stukje aarde te beheren ben in terecht gekomen bij jeff lowenfells. Via hem ben ik zijn boeken gaan lezen: teaming up with microbes, tesming up with funghi en teaming up with nutrients. In deze serie boeken legt hij zijn reis naar organische landbouw uit en legt hij uit hoe de aarde met al zijn bodemleven een ware symbiose met de plant aan gaat. De microben en schimmels kunnen de plant beschermen tegen invloeden van buitenaf. Het is bijzonder om te zien hoe de natuur deze samenwerk8ng bewerkstelligd. 

Er zijn schimmels, de mycorizahe die zich hechten aan de wortels van bomen en planten. Ze kunnen het wortel oppervlak. Et wil 10.000% vergroten. Het grootste netwerk van actieve mycorizahe ooit gevonden had een diameter van 1.5 km en stond in verbinding met honderden planten en bomen. 

Er word vaak gesproken over dat planten onderling kunnen communiceren en ik geloof dat deze mycorizahe netwerken daar een rol in zouden kunnen spelen. 

De schimmel voedt zich aan de suikers die de plant via zijn wortels de bodem in pompt om dergelijke schimels en bacterien te lokken. In ruil hiervoor transporteren de schimmels en microben voedsel naar de wortel toe. Zo wordt iedereen gevoed.

planten kunnen ook lui worden. Als minerale voedingsstoffen met de wortels in contact komen worden ze direct opgenomenen hoeft de plant zijn voeding dus niet meer te ruilen met het bodemleven.

je goort vaak verhalen van uitgeputte grond waar je niet succesvol op kunt verbouwen en een deel van de reden hiervoor is het gebruik van kunstmatige voedingstoffen die wij sinds 60 jaar massaal gebruiken.

iedereen die cannabis met minerale voedingstoffen kweekt spoelt zijn planten uit om ophoping van zouten te voorkomen. Maar deze zouten komen wel via het riool in de natuur terecht. Dit is de rede waarom ik het op een anderen manier wil doen. Ik heb er vrede mee als mensen het niet met mij eens zijn. Dat is je goed recht. Maar we zijn het met zijn allen als cannabis kwekers verplicht om de geschenk dat wij van de natuur krijgen niet met gif te beantwoorden. Stank voor dank noemen we dat. Verder geloof ik dat als je een medicijn voor jezelf of anderen maakt je dit ok een zo gezond mogelijke manier moet doen. Zoals de natuur in al haar perfectie het bedoelt heeft. Het geschenk van ons medicijn kunnen we niet beantwoorden door gif in de natuur te pompen.

LET WEL: wat ik zeg zeg ik niet als een verwijd. Ik zeg het uit mijn persoonlijke overtuiging en passie. Ik heb dit voor mijzelf ontdenkt en wie daar van wil profiteren wil in van harte uitnodigen om morgen verder te lezen als ik weer update. Wie het niet met. Ij eens is nodig van harte uit om een dialoogte starten.

fijne avond

• Like 3

Oef jij roept nogal wat,. 

Als eerst ben ik er ook van overtuigd dat planten met elkaar communiceren, Casto heeft daar ooit eens een leuke blog over geschreven plantenpraatjes. En ik kan me ook wel vinden in dat de schimmels erg nuttige functie hebben op de wortels. 

10 hours ago, Gerrit Groenevinger said:

Het grootste netwerk van actieve mycorizahe ooit gevonden had een diameter van 1.5 km en stond in verbinding met honderden planten en bomen. 

Er word vaak gesproken over dat planten onderling kunnen communiceren en ik geloof dat deze mycorizahe netwerken daar een rol in zouden kunnen spelen.

Dit hoef je niet te geloven hoor, het is namelijk al wetenschappelijk bewezen het is een hele belangrijke onderdeel van de bodemleven, maar dat kom je ook nog wel tegen als je blogje gaat lezen van Casto. 

Biologische wiet, in mijn ogen bestaat dat niet meer, organische wiet nog wel. In mijn blogje over biologische voeding leg ik uit wat het verschil is, en als je beetje tussen de regels door leest begrijp je misschien ook waarom ik dan liever pure mineralen gebruik dan een organische voeding uit een flesje ;) of een pakje... Toevallig heb ik nou ook nog een blogje geschreven over mineralen voeding en wietplanten, en daarin leg ik uit dat kunstmest niet persdefinitie geen gif hoeft te zijn... In mijn ogen is het niet zo moeilijk, een planten eten mineralen, als je de juiste mineralen aanbied ZONDER ballastzouten dus dat de plant alles kan benutten wat jij haar voorschotelt dan blijven er geen zouten achter in je medium.  Maak je gebruik van voeding die is opgebouwd uit goedkope componenten dan hou je idd ballastzouten over die niet opgenomen kunnen worden en krijg je verzilting van je aarde. 

Als minerale voedingsstoffen met de wortels in contact komen worden ze direct opgenomenen hoeft de plant zijn voeding dus niet meer te ruilen met het bodemleven.

je goort vaak verhalen van uitgeputte grond waar je niet succesvol op kunt verbouwen en een deel van de reden hiervoor is het gebruik van kunstmatige voedingstoffen die wij sinds 60 jaar massaal gebruiken.

Ja de plant KAN de mineralen direct opnemen, maar zal ook zeker wel gebruik maken van de mogelijkheden die de bodemleven haar geeft, een goede bodemleven is bij mineralen voeding ook erg handig ;) de schimmels zorgen ook hier dat de mineralen worden opgenomen, maar zorgen ook voor bescherming van de plant tegen ziekte, en zelfs smaak zal beter zijn door opname van stoffen die in alleen mineralen voeding niet of nauwelijks zit denk bijvoorbeeld aan silicium, 

iedereen die cannabis met minerale voedingstoffen kweekt spoelt zijn planten uit om ophoping van zouten te voorkomen. Maar deze zouten komen wel via het riool in de natuur terecht.

Dat ligt er echt wel aan wat voor mineralen voeding je geeft, zoals eerder al gezegd..  Maar ik zal het nog verder proberen uit te leggen.. 

Ja en nu ga ik iets roepen, waarvan de halve forum zou zeggen Karel je bent gek... maar het geeft denk ik wel ook wat meer inzicht als je de uitleg dus even leest... 

je hoeft ook niet je planten te spoelen aan de einde van de kweek,.. 

Als je de plant lang genoeg laat rijpen, dan zal ze zelf steeds minder voeding op gaan nemen. Voor de mensen die een fertometer gebruiken is dit mooi te zien, in de eerste bloeiweken tot week 8 a 9 (afhankelijk van het soortje) zie je de voedingsbehoefte behoorlijk hoog is, elke dag zie je de fertometer naar oranje springen (voeding nodig), Ergens in week 8  zie je steeds vaker al groen verschijnen, dat betekend gewoon dat de plant minder snel de voeding opneemt als die jij haar geeft. Je kan dan nog wel gewoon door gaan met de zelfde EC te geven, maar dan zie je al snel het roode lampje, als je door gaat met zelfde EC zal je al snel overvoeding/verbranding krijgen, of dat de plant helemaal niks meer opneemt omdat ze te zout komt te staan. Het is dus dan verstandig om de EC langszaam af te bouwen.. Maar ook dan zal je op een bepaalde punt krijgen dat de fertometer rood gaat branden, op dat moment neemt de plant dus geen voeding meer op uit de bodem of nog maar heel weinig. Dus dan geef je ook gewoon water zonder voeding,  En dit kan zomaar eens 2 a 3 week voor de tijd zijn da de toppen oogstrijp zijn (waar komt toch dat fabeltjes weg dat je wietplanten moet spoelen voor je ze kan knippen? ;)

De dialoog is gestart :D 

• Like 2

waar komt toch dat fabeltjes weg dat je wietplanten moet spoelen voor je ze kan knippen?

Volgens mij komt dat uit de lege medium kwekerij waar dat ook heel goed mee kan. Op aarde spoel ja natuurlijk niet! want dan staan ze gewoon 3 weken te nat / zuurstofarme wortels.

Canna schreef er ook een leuk stukje over: http://www.canna.nl/files/4413/9385/9407/CANNA_LFT_NL_TipsTricks_4.pdf

Verder zijn ballastzouten van minerale voeding niet echt schadelijk hoor. Meeste is gewoon Na+  Cl_ en gibs.

15 minutes ago, lastpak said:

Volgens mij komt dat uit de lege medium kwekerij waar dat ook heel goed mee kan. Op aarde spoel ja natuurlijk niet! want dan staan ze gewoon 3 weken te nat / zuurstofarme wortels.

Het verhaal van voeding uit een wietplant spoelen lees ik ook bij aarde kwekers, Maar ik denk dat je me iets verkeerd begrijpt, spoelen in de vorm van geen voeding meer mee geven, niet het uitspoelen van de aarde... dat gaat idd fout ivm lucht rond de wortels en zal je bij slechte aarde een behoorlijk blokje krijgen, wat niet meer luchtig te krijgen is. 

13 minutes ago, lastpak said:

Verder zijn ballastzouten van minerale voeding niet echt schadelijk hoor. Meeste is gewoon Na+  Cl_ en gibs.

Nou dat ligt er aan hoe vaak dat jij je aarde wil hergebruiken,.. Kijk ik heb een hekel aan het sjouwen van aarde van de auto naar zolder, hier valt het niet eens zo op, maar toch het zit mij nooit lekker. dus dan betaal ik liever iets meer voor een zakje aarde die luchtig is maar vooral BLIJFT. zodat ik die erg vaak kan hergebruiken gebruiken ;) (op dit moment gebruik ik de zelfde aarde voor een 7e kweek en ik zie nog geen achteruitgang)  zou ik nou hebben gekozen voor een goedkopere componenten in mijn recept met ballastzouten dan hadden die zouten zich nu al lang opgebouwd, en dan kan het wel schadelijk worden voor je planten, Maar ook lang bloeiende planten op kleine potten kunnen last krijgen van de zoutophoping in de aarde. 

• Like 1

iedereen die cannabis met minerale voedingstoffen kweekt spoelt zijn planten uit om ophoping van zouten te voorkomen. Maar deze zouten komen wel via het riool in de natuur terecht.

Mijn opmerking over ballastzouten en hun mate van schadelijkheid was een reactie op de bovenstaande opmerking.

Je aarde hergebruiken en her-opwaarderen is weer geheel wat anders natuurlijk dan "spoelen". Als je op aarde de ec terug brengt in de laatste weken en ze de laatste 2 weken op enkel water zet dan vind ik dat geen spoelen maar eerder je bodem ec omlaag halen.

Wel leuke discussie overigens.

21 minutes ago, lastpak said:

Mijn opmerking over ballastzouten en hun mate van schadelijkheid was een reactie op de bovenstaande opmerking.

Je aarde hergebruiken en her-opwaarderen is weer geheel wat anders natuurlijk dan "spoelen". Als je op aarde de ec terug brengt in de laatste weken en ze de laatste 2 weken op enkel water zet dan vind ik dat geen spoelen maar eerder je bodem ec omlaag halen.

Wel leuke discussie overigens.

Leuk dat je mee doet,  ik ben dit topic begonnen om een goede onderbouwde dialoog op gang te brengen. 

Zoals karel ook al zei, je spoelt de aarde niet je spoelt de plant, spoelen is misschien in dit opzicht een misleidend woord daar je niet alle stoffen uit de plant spoelt. Je stopt met voeden zodat de plant de stoffen die ze opgenomen heeft kan verwerken en je dus geen reststoffen op rookt. 

• Like 1

44 minutes ago, Gerrit Groenevinger said:

Zoals karel ook al zei, je spoelt de aarde niet je spoelt de plant, spoelen is misschien in dit opzicht een misleidend woord daar je niet alle stoffen uit de plant spoelt. Je stopt met voeden zodat de plant de stoffen die ze opgenomen heeft kan verwerken en je dus geen reststoffen op rookt. 

Nee nou begrijp je me toch echt verkeerd, de plant stopt zelf al met opnemen van de voedingstoffen jij spoelt de plant niet dat doet ze echt zelf, ze gaat rijpen en gaat uit zich zelf minder voeding opnemen,.. als jij in week 9 of 10 nog steeds de zelfde ec zou hanteren als in de begin van de bloei zal je verbrande punten krijgen. in mijn oog komt de smaak van voeding ook in de plant door dat men te vroeg oogst of dat men van voeding gebruik maakt waarvan stoffen die bijvoorbeeld goedkopere mineralen moeten binden en een smaak aan de plant geeft, of  bactieren en schimmels moeten rustig houden dus ook organische voeding die hoe dan ook een smaak aan je wiet zal geven ook als de plant al gerijpt is en op de juiste tijd word geoogst hebt, en de plant dus al zelf niks meer van die stoffen heeft opgenomen. Dit heeft dan in mijn ogen te maken met een overdaad aan die voeding in de begin van de bloeiperiode, aangezien de plant het de laatste weken uit zich zelf al niet meer zoveel opneemt ;)

Naast het verlagen van de EC in het substraat met water (spoelen), kun je dit ook nog doen met de zuurtegraad verandering (pH). Zuur water brengt beter zouten terug in oplossing.

EC uitspoelen (uitdraineren) lukt daarom beter bij een lagere pH (met gezuurd water)

Maar je kunt er ook voor zorgen dat de zouten juist uit de voedingsoplossing (niet uit het substraat) raken door bij een hogere pH te kweken. Hiervan wordt gebruik gemaakt als je de zouten juist niet uit je substraat kan verwijderen. Je ‘verstopt’ de voedingszouten als het ware in het substraat zelf. De EC verlaging (niet draineerbaar) lukt dan beter bij een hogere pH ( met ongezuurd water)

Laatste alinea uit het stukje wat ik linkte van canna vond ik ook wel intresting.

16 hours ago, lastpak said:

Laatste alinea uit het stukje wat ik linkte van canna vond ik ook wel intresting.

Nou ik vind het nog al een vaag stukje en snap ook niet helemaal hoe ze dit een kweker kunnen adviseren, als je pH (te) hoog is sluit je idd opname van sommige mineralen uit, maar omdat nu bewust te doen? dat lijkt me echt niet handig.. je kan veel beter monitoren wat de vraag van de plant is en daar op sturen.. 

Je kan een plant het beste een start ec geven van tussen de 0,8 en 1 als ze nog erg klein zijn en nog vol op de wortels aan het ontwikkelen zijn. 

Indien de planten al wat meer wortels hebben kan je de EC opvoeren naar 1,2 tot 1,8 in de volle bloei. Nu kan de ene cannabissoort meer voeding verdragen dan de andere cannabissoort maar je zult rekening moeten houden dat je de ec van je medium niet hoger laat komen dan de EC in de wortels deze is bij een gemiddelde cannabissoort/plant rond de 2,2 EC komt de EC van je medium nu rond de 2.0 zal er voor zorgen dat er voor dat de osmose in de wortels langzaam stil komt te liggen waardoor de plant minder zal drinken. Als je de EC rond 1.8 houd is de opname van water en voedingstoffen maximaal.

Hier boven een quote van wietblog wat is EC ja ik heb de tekst zelf geschreven, maar het legt wel mooi uit  dat als je bodem ec verhoogt door mineralen te verbergen, je minder ruimte laat voor de stoffen die je wel opneembare zien.  Je wilt gewoon niet dat je wortels in een zoutbak staan, en dan ook nog eens 1 waar ze niks mee kan om dat de pH verstoort is .. zoals ik al zeg je kan beter zorgen dat je plant steeds alles op snoept en lekker vind wat je haar geeft dan dat je dingen voor haar gaat verstoppen :) 

• Like 1

Ik ben het volledig met je eens Karel. Ik vond het echter wel interessant omdat ik zelf vanuit die invalshoek nog nooit nagedacht had over wat PH met ballastzouten doet.

Plantjes houden in elk geval niet van snel veel schommelen in de randvoorwaarden waarin ze groeien. Denk aan ; temperatuur schommelingen, LV schommelingen, EC schommelingen PH schommelingen, lichtaanbod schommelingen.

Zelf denk ik idd ook dat het juist de kunst  is om de plant enkel datgene aan te bieden waar de plant ook daadwerkelijk om vraagt. Je kunt plantjes immers niet vetmesten dus op voorhand voeden werkt sowieso niet en dat leid dan idd tot onbruikbare ec waar de plant dus "last" van heeft.

Het woord spoelen wordt idd te pas en onpas gebruikt. Op een leeg medium zoals cocos, mapito, steenwol e.d. spreek je in mijn ogen terecht over spoelen. Je spoelt de overtollige (niet bruikbare) EC uit het medium weg. Dat dat beter gaat met wat zuurder water dan met iets basisch water is gewoon een feit. Of dat schommelen in de PH de plant nu zo fijn vind? das een andere vraag

Vaak hanteert men weken schema's en tabelletjes voor ec maar kijkt men verder niet naar de ontwikkeling van de plant zelf. Ik heb wel eens een ec modelletje gemaakt aan de hand van het aantal internodes wat de plant groot is voor een bepaalde strain. Dat werkt eigenlijk veel beter. Als vuistregel hanteerde ik hierbij dan ook dat ik per node maar 0,1 of omhoog ga of zak. 

Grofweg ziet dat voor een indica die van zaad af op 12/12 staat er dan hier ongeveer zo uit.

eerste 5 nodes enkel op water

vanaf node 5 krijgen ze hier 0,7 EC

node 6 ---> 0,8 EC

node 7 ---> 0,9 EC

node 8 --->1.0 EC

node 9 --->1,1 EC

Node 10 -->1,2 EC

Doorgaans is de groei er dan wel uit en staan ze halverwege bloeifase 1. Ik  verhoog dan de EC per 4 dagen  met 0,1 tot ik op 1,8EC zit. 

De dames gaan dan bloeifase 2 in en gaan minder drinken dan ga ik weer geleidelijk zakken met de EC tot 1,2.

In de laatste 3 weken, de afbloei krijgen ze dan enkel nog water

De Bodem PH laat ik gedurende een aarde kweek dan ook langzaam wat oplopen van 6 richting de 6,5 op het einde van de kweek. Tijdens de afbloei (waterweken) zak ik dan wel weer met de PH richting de 6.

Verder wil ik nog even kwijt dat er naast de taalverwarring over "spoelen" er ook wel een taalverwarring of denkfout bestaat over voeden.

Als mensen wat eten zetten we de koolhydraten om in suikers en die verbranden we voor energie. Wij krijgen dus energie van voeding.

Echter voedingszouten zijn voor de plant geen energie maar bouwstenen. Energie (suikers) maakt ze immers zelf via de fotosynthese.

Voeding voor planten zou dis beter bouwmaterialen voor planten heten. ;-)

• Like 1

Op zicht vind ik het ook altijd knap dat voedingsfabrikanten een standaard voedingsschema kunnen maken voor de 1000e verschillende cannabissoorten die er zijn. 

Als je in het begin al een plantje hebt die minder voedingsbehoefte heeft en je wel de schema aanhoud ,.. :( je weet van hier boven de gevolgen dan... 

Vandaar dat ik dus gewoon de fertometer adviseer, makkelijker kan je niet kweken... en je kan de voedingsbehoefte ook nog eens mooi volgen van je planten ... :) 

1 hour ago, lastpak said:

Grofweg ziet dat voor een indica die van zaad af op 12/12 staat er dan hier ongeveer zo uit.

eerste 5 nodes enkel op water

Das wel een mooie indicatie,. maar ik zal wel eerder gaan voeden als ik op een leeg medium kweek,. ;) Nou zou ik sowieso al nooit meer op een leeg medium gaan kweken omdat ik gebruik wil maken van de goede eigenschappen van de schimmels en bac's die de natuur ons bied, echter moet je die ook wel voeden, anders ontnemen ze de voedingstoffen voor de planten. zeker op medium als steenwol-slabs, of andere ontploftematrassenmediums ^_^ kweekt, maar ook op coco's, Eigenlijk heb je allen op aarde het voordeel dat er voor x aantal weken aan voeding in zit waardoor je er minder last van zal hebben als je bac's of en schimmels zal toevoegen. 

1 hour ago, lastpak said:

De dames gaan dan bloeifase 2 in en gaan minder drinken dan ga ik weer geleidelijk zakken met de EC tot 1,2.

In de laatste 3 weken, de afbloei krijgen ze dan enkel nog water

Oke oke, jij doet dus iets standaard wat ik er bij vele kwekers maar niet in krijg tot dat ze zelf zien dat de fertometer steeds vaker gaat aangeven dat ze aan het over voeden zijn.

Dan wil ik nog niet eens op het hele PK gebeuren hebben en over hoe ik daar over denk :rolleyes:..

• Like 2

On 4/5/2018 at 7:36 PM, karel kweker said:

Vandaar dat ik dus gewoon de fertometer adviseer, makkelijker kan je niet kweken... en je kan de voedingsbehoefte ook nog eens mooi volgen van je planten ... :) 

Oke oke, jij doet dus iets standaard wat ik er bij vele kwekers maar niet in krijg tot dat ze zelf zien dat de fertometer steeds vaker gaat aangeven dat ze aan het over voeden zijn.

Dan wil ik nog niet eens op het hele PK gebeuren hebben en over hoe ik daar over denk :rolleyes:..

Ik vind dit interessant, zit er nog verschil tussen verschillende ferto eters of is het 1 pot nat?

ik heb doorgaans nog nooit een dergelijk apparaat nodig gehad maar met de huidige hobby is meten weten. Ik ben gooral nieuwschierig naar de status van zaten. Het is altijd fijn als je je kennis en gevoel kan ondersteunen met harde cijfers. Dit is echter wel nieuw voor mij. Ik ga eens kijken voor een degelijk metertje. 

Het enigste dat ik meet is het bacterie populaties maar dat is voor mij ook geen excacte wetenschap. Ik weet ook niet of de methode die ik gebruik betrouwbaar is. Heb het nooit laten nameten in een lab.