• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
jacques08

Stille afzuiging bij LED

Recommended Posts

Beste mensen,

ik ben een tentje aan het inrichten met afmetingen 90x120x140.

hierin hangen 2 zelfbouw led armaturen met ieder 4x citizen 1212 en een HLG-120H-C1050 driver voor ieder armatuur.

nu heb ik een s vent buisventilator maar deze maakt me te veel geluid.

ik wil graag de stilst mogelijke oplossing voor de afzuiging.

na wat speurwerk op internet kom ik tot de conclusie dat ik het beste een softbox zou nemen met sonoconnect slangen en dimmer om het geluid zo ver mogelijk te reduceren. Klopt deze stelling of zijn er betere alternatieven?

omdat het maar een kleine ruimte is en de LED’s weinig warmte afgeven kom ik tot de conclusie dat een 250m3 softbox ruim voldoende moet zijn. Klopt dit? 

En dan zou ik graag nog willen weten, als dit zo de beste optie is, welke dimmer hier het beste op te gebruiken is. De variac lijkt hiervoor goed geschikt maar deze heeft geen thermostaat, wat toch ook wel erg handig is. 

als ik het goed heb kan een 250 m3 softbox zelfs nog maximaal gedimd worden terwijl er nog steeds ruim voldoende wordt afgezogen, ook gezien de beperkte warmte. Met andere woorden, met welke dimmer (met evt thermostaat) kan ik maximaal en veilig dimmen?

Veiligheid is het belangrijkst!!

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Beste Jacques,

Ik gebruik een Variac om mijn softbox 1500m³ te dimmen. werkt prima (Ik heb wel 16 LED lampen hangen )

Ik kan deze perfect instellen zodat er een kleine onderdruk is in mijn tent.

Het probleem met temperatuur heb ik niet omdat deze in een kamer staat waar ik de temperatuur regel met mijn CV.

Neem dan alleen er 1 met een trafo want die andere zoomen vaak als ze gedimd zijn. Ik had er 1 goedkopere bij gehaald zonder trafo en ik heb toen snel weer die met trafo aangesloten. Die is tenminste echt stil

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik dus inderdaad het beste voor een softbox kan gaan met een capaciteit van 250m3.

Ik zal nog even moeten bekijken welke dimmer er komt. 

De variac lijkt me goed maar ik ben bang dat de temperatuur te laag wordt als ik deze met lamp uit op dezelfde stand laat draaien als met lamp aan, zoals het geval zal zijn zonder thermostaat.

De ruimte is een zolder, waar het in de winter rond de 16 graden kan worden en in de zomer goed warm overdag.

Die temperatuur in de winter is dan het probleem. Koude lucht aanzuigen in de zomer is geen probleem.

Een climate controller met een trafo zou dan dus ideaal zijn begrijp ik uit de reacties. 

Hier ga ik naar op zoek.

Volgens mijn informatie kan ik de softbox veilig dimmen tot 30% van de capaciteit. Klopt dat?

bedoelen jullie bijvoorbeeld deze climate controller met thermostaat en trafo?

https://www.desjop.nl/nl/a/regelaars/cli-mate-trafo-controller-1_5-ampere-_silent-fan_/10000038/20220#.Ws3hVZPFLBK

ik vind namelijk geen andere controllers waarbij specifiek vermeld wordt dat ze gebruik maken van een trafo..

verder twijfel ik nog een beetje tussen een 250 m3 en 500 m3 softbox.

de ruimte is 90x120x140 en er hangen dus 8 COBS in voor in totaal een kleine 300 watt.

denken jullie dat een 250 m3 volstaat of dat een 500 m3 beter zou zijn ivm geluid of andere redenen?

als je wil weten of je een echte trafo controller hebt moet je hem gewoon even wegen een tranfo weegt flink door .

En ja er zijn kastjes waar tranfo opstaat en er gewoon een chopper in zit   er zijn nu ook betaalbare frequentie regelaars  dat is de beste oplossing alleen weet ik niet hoe lang deze meegaan vroeger kosten die dingen een fortuin hoe ze zo goedkoop komen ?

On 11/04/2018 at 12:29, jacques08 said:

bedoelen jullie bijvoorbeeld deze climate controller met thermostaat en trafo?

https://www.desjop.nl/nl/a/regelaars/cli-mate-trafo-controller-1_5-ampere-_silent-fan_/10000038/20220#.Ws3hVZPFLBK

die lijkt heel erg op de mijne, dat is wel een echte trafo ja ;)

ik heb deze https://www.greensell.nl/a-28531421/trafo-gestuurde-fan-controllers/uniteck-plug-and-play-trafo-klimaatregelaar-1-5-a/#description

140 hoog is wel vrij laag hoor, ook met led. Als het kan zou ik het filter buiten de tent plaatsen als dat lukt. Ook zou ik zeker voor de 500m3 gaan! Ik zou zelfs voor de 700M3 gaan, die is maar 10,- duurder https://www.greensell.nl/c-1044177/softboxen/

Thanks stoney bedankt voor de tips!

Die controller ga ik ook bestellen.

filter buiten de tent is inderdaad wel beter ivm de ruimte. Ik ga daar eens iets voor bedenken.

zou de 700m3 afzuiger niet te veel lucht afzuigen op de laagste stand zodat ik problemen krijg met te lage temperatuur in de nacht?

dat is namelijk waar ik een beetje voor vrees. 

Of is er nog een ander voordeel van de 700 ten opzichte van de 500? Geluid?

die tien euro verschil maakt niets uit, ik wil gewoon de beste oplossing.

de 700 zal stiller zijn als t wel warm is ;)

Zou me denk ik nog wat minder zorgen maken over de nacht. Als je ruimte echt te koud is zal je toch wel bij moeten warmen.