• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Greenfire

Bladprobleempje

Recommended Posts

Deze bladeren hebben een raar kleurtje.

Planten staan nt te nat en geef niet bij iedere waterbeurt voeding.

Iemand een idee?

IMG_20181122_100330766.jpg

Je planten verdampen 'teveel' in deze fase met die lage luchtvochtigheid en hebben stress.

Probeer bij die temp van 25/26 graden echt even je rv omhoog te krikken naar minimaal 45%...

Wanneer je rv nog verder gaat zakken zal de plant hierop reageren door de huidmondjes te gaan sluiten om het verlies van water te compenseren...

Doordat je dames nu teveel transpireren, nemen ze ook teveel voeding op en kan er  een verkeerde balans ontstaan in die opname. Het feit dat jij niet iedere keer voeding meegeeft, doet daar niets aan af, want in je leidingwater zit ook gewoon calcium en magnesium bijvoorbeeld. Hoe dan ook, aan de hoeveelheid vocht ligt het in ieder geval niet, het is voldoende beschikbaar.

Edit. Het is mij onbekend in hoeverre calcium en magnesium in het leidingwater ook als zodanig, opneembaar zijn voor de plant.

• Thanks 1

Ik ben de laatste tijd wat meer aan het lezen over Vapor Pressure Deficit (VPD).

Erg interessant, maar ook niet altijd even makkelijk voor mij.

Het heeft te maken met de relatie tussen omgevingstemperatuur, bladtemperatuur en luchtvochtigheid.

Als je deze getallen op een bepaalde manier combineert, komt daar een waarde uit. Meestal uitgedrukt in kPa.

Heb nu een calculator gevonden waar alledrie deze factoren ingevoerd kunnen worden.

(met alleen omgevingstemperatuur en lv zijn er genoeg calculators, maar met ook bladtemperatuur al wat minder)

VPD Calculator

Nu heb ik je bladtemperatuur niet, maar ik heb voor het gemak even de volgende waarden ingevoerd

25 C omgevingstemperatuur

23 C bladtemperatuur

35%  luchtvochtigheid.

Dan geeft deze calculator aan dat je VPD 1.70 kPa is.

Nu zijn er nogal wat verschillende bronnen die allemaal verschillende waardes aangeven wat het beste zou zijn.

Maar welke bron je ook zult zoeken, jouw kPa is veel te hoog.

De site van de calculator geeft bijvoorbeeld als ideale kPa 1.14 aan in jouw fase van de kweek.

Op internet staan ook genoeg tabellen wat de ideale kPa voor cannabis zou moeten zijn in de verschillende groei- en bloeistadia.

Ben zelf helemaal geen expert hierin, maar dit is wat ik er over heb kunnen vinden op internet, en waarvan ik denk dat het mij in ieder geval kan helpen.

Heb in ieder geval bij Aliexpress al zo'n mooi thermometer gekocht om de bladtemperatuur te meten :)

9092244439070-424-424.jpg

• Like 1

Er wordt nogal eens luchtig gedaan over de luchtvochtigheid, maar deze gaat over het algemeen wel 'hand in hand' met de temperatuur en wanneer de luchtvochtigheid onder de 50% gaat duiken, dien je zeer zeker heel goed te gaan kijken naar de balans tussen de rv en de temperatuur, want dan luistert het ineens heel nauw, in ieder geval voor de dames die groeien en bloeien.

Probeer het eens vanuit een ander perspectief te bekijken, namelijk vanuit het plantje en dan in het bijzonder 'het blad' van dat plantje. In een 'gezond' blad heerst een rv van 100%. Dit blaadje wil maar dolgraag het vocht eruit pompen wat jij haar hebt gegeven. Je kunt je voorstellen dat wanneer de luchtvochtigheid in de omgeving 'om dat blaadje heen' bijvoorbeeld 90%-100% is, dit blaadje haar vocht niet kwijt kan. Ze wil wel, maar het lukt eenvoudigweg niet, omdat er teveel waterdamp buiten haar omgeving zit die 'lekker terug duwt'. In de voorgroeifase is dit voor een korte tijd bijvoorbeeld wel wenselijk. Door de hoge luchtvochtigheid in je kweekruimte (70-80%), hoeft je plantje nog niet zoveel te verdampen, waardoor ze zich kan concentreren op het ontwikkelen van de worteltjes....

Andersom, wanneer de lucht om haar heen steeds droger wordt (lagere rv), resulteert dit in een 'zuigende werking' . De lucht eromheen zuigt letterlijk het vocht uit dat plantje. Je begrijpt dat dit hard werken voor haar is, terwijl jij toch echt graag wilt dat de dame in kwestie zich ook vooral kan concentreren op het ontwikkelen van de mooie vruchten die wij willen hebben...

En deze grafiek kan een indicatie geven hoe 'happy' je dame is en  hoe het vooral zit met de potentie om te verdampen. Leg je rv en temperatuur eens in deze tabel en zoek de splitsing op. Kijk vervolgens ook naar de fase waarin je zit, gemarkeerd in de verschillende kleuren. Er is best wel 'ruimte', maar het streven dient te zijn om die verschillende kaders te benaderen, afhankelijk van de fase. Natuurlijk is het 'roze' gemarkeerd kader opletten geblazen.

De tabel gaat uit van een bladtemperatuur, die 2 graden ónder  de omgevingstemperatuur ligt. Vanzelfsprekend 'koelen' gezonde dames af en ligt de bladtemperatuur ook daadwerkelijk (afhankelijk waar je meet) lager dan de omgevingstemp.

vpd_2degree.gif

ik heb nog eens wat waarden ingevoerd.

25 C omgevingstemperatuur

23 C bladtemperatuur

55%  luchtvochtigheid.

Dan geeft deze calculator aan dat je VPD 1.07 kPa is.

Dus de lv is maar iets hoger en meteen is je waarde al een stuk beter en valt hij precies in de range die door de meeste bronnen als ideaal wordt genoemd.

Hoe je die LV moet verhogen, daar heb ik dan weer niet meteen een antwoord op. 

Het lijkt me wel verstandig om op te merken dat hiermee niet gezegd is dat dit ook het bladprobleem veroorzaakt, maar het zou wellicht kunnen, zoals eerder aangegeven.

Wat ik wel wil aangeven is dat de grafiek misschien een hulpmiddel is om  (verdampings)problemen uit te sluiten en eventueel vooruit te zien.

Bij een Kaliumtekort is bijvoorbeeld de verdamping geremd.

Dit geldt overigens ook bij een Calciumtekort, waarbij de rv té laag of té hoog is en het transport van calcium geremd wordt, of wanneer de ec bij de wortels te hoog is. 

Kalium en Calcium zijn beiden concurrenten bij de opname van Magnesium.

Bij een lagere worteltemperatuur (onder de 19 graden) wordt de opname van voeding bemoeilijkt en zal dit ten koste van Magnesium gaan. Ik zou ook zeker de bodemtemperatuur (een simpele vleesthermometer) gaan checken bij je wortels, gezien het huidige klimaat buitenshuis. Idealiter ligt deze opname bij een temperatuur in het medium tussen de  20 en 25 graden.

Succes @Greenfire ! :)

Dank je wel collega's voor jullie input.

Ik heb een EC meter , PH meter, Hygrometer , fertometer maar geen vleesthermometer B)

De ruimte waar de tent staat is een kleine ruimte (toekomstige 2de badkamer) met een joekel van een radiator, daarom dat de kamer zeer vlug warm wordt.

De ventilator blaast ook terug uit in dezelfde ruimte, bij het nieuwe hok ga ik deze afblazen naar een andere ruimte.

ik ga eens proberen met green sensation bij te geven van Plagron om te zien wat het geeft.

Misschien eens proberen wat water in de tent te zetten om de LV wat omhoog te krijgen, anders effe op bol kijken voor een luchtbevochtiger.

11 minutes ago, Greenfire said:

De ruimte waar de tent staat is een kleine ruimte (toekomstige 2de badkamer) met een joekel van een radiator, daarom dat de kamer zeer vlug warm wordt.

1) En mogelijk dat daardoor ook je rv zo ver daalt.

2) Afzuiger minder hard, laat in veel gevallen de rv ook wat stijgen.

3) Natte 'spons' onder, of in je inlaat leggen kan misschien die rv ook 'iets' omhoog gooien.

• Like 1

47 minutes ago, greentjeonatrip said:

Bij een lagere worteltemperatuur (onder de 19 graden) wordt de opname van voeding bemoeilijkt en zal dit ten koste van Magnesium gaan. 

Beetje off topic, maar heb je hier een bron van?

Niet dat ik het niet met je eens ben, of er aan twijfel.

Maar op bepaalde fora wordt halsstarrig verteld dat je bij hydro systemen per se onder de 19 graden moet blijven. 

Ik stel daar dan tegenover dat dit me niet lijkt, omdat ik ook in de kassenbouw hogere temperaturen zie, en die kwekers doen het prima.

Maar ik zou zo graag een bron hebben waar dit uit blijkt.

hier een lijstje van rataplan...als houvastje...

In ieder geval,probeer de lv in je ruimte hoog te houden de eerste week,rond de 70% is ideaal,maar niet gemakkelijk haalbaar.Zijn de stekken aangeslagen,groeien ze dus met nieuwe bladvorming,dan mag de lv stilletjes aan gaan zakken,prima zou zijn dan:

Week 1: lv :70%

Week 2:lv : 60%

Week 3:lv : 55%

Week 4:lv : 50%

Week 5:lv : 45%

Week 6:lv : 45%

Week 7:lv : 45%

Week 8:lv : 40%

Week 9:lv :40%

Vanaf de topvorming begingt moet de lv dus gaan zakken,dit gaat eenvoudig door harder te gaan ventileren,gaat dit nog niet,dan is een ontvochtiger een optie..

• Thanks 1