• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Hier een stukje over het maken van een ledlamp.

 

Een paar weken geleden heb ik een bezoekje gebracht aan Rubol, ik wilde een nieuwe ledlamp en via Karel kwam ik bij Rubol. Ik had nog wat vragen dus besloot ik daar naar toe af te reizen. Na een goed en verhelderend gesprek met de verkoper van Rubol heb ik besloten voor de Citizen CLU 58-1825 c4  440watt 3500K 90cri kit te gaan met een HLG-480 H - C2100 B driver, de bijbehorende heatsink's meten 160 x 70mm. tevens heb ik er een potentiometer (dimmer) bij gekocht. Om het geheel compleet te maken, heb ik de aansluit draden en snoeren enz. (dat niet meegeleverd werd) gelijk daar aangeschaft.

 

LedKit.jpg.c4755ba0ef8ac7c7db9f08d1966171b5.jpg

op de afbeelding staat een A driver ik heb een B, (extra draad voor dimmer).

 

Weer terug thuis ben ik mij gaan buigen over het ontwerp van een frame, en heb daarvan een tekening gemaakt op schaal.

 

 

1131737447_tekeningframe.thumb.jpg.ccad097e00bb21402bc92a31587d309c.jpg

 

Om te kijken of de tekening klopt met de wekelijkheid (zekerheid voor alles) heb ik eerst een mal van het frame gemaakt, van  een ijzer vlecht net heb ik een strook afgeslepen in de maat van het frame en dat in de 1 x 1 meter tent gelegen. 

 

1030183851_malvoorlamp.thumb.jpg.6168f1517ba8aace0070bb8c9289fd28.jpg

 

Het zag er uit als op de tekening en de maten kwamen ook overeen dus aan de slag.

 

Eerst maar een bezoekje gebracht aan de plaatselijke bouwmarkt voor wat aluminium hoekprofielen en een aluminium strip. ik heb gekozen voor een hoekprofiel van 20 x 20 x 2mm en een strip van 30mm. de rest voor de bouw had ik zelf.

 

De bouw.

 

Nu de maten leken te kloppen kon ik de hoek profielen op de betreffende lengtes afzagen. Het uiteindelijk frame kan dadelijk in zowel de 80 x 80cm als in de 1 x 1 mtr. tent gebruikt worden.

 

2059852102_kweeklamp1.thumb.jpg.ec5582ee2480316b04b4d3e8ed624850.jpg

 

Het eerste deel van het frame is af, het gehele frame zet ik in elkaar met popnagels. Als ook het tweede deel af is leg ik de delen kruislinks op elkaar om de inkepingen af te tekenen zodat het dadelijk mooi in elkaar valt. Daarna met een paar popnagels vastzetten.

 

657641818_kweeklamp4.thumb.jpg.eadce678e7a0ae3cbfe785d335abf27d.jpg

 

Ik maak een kruisframe zodat ik de lampen dadelijk makelijk kan stellen voor de desbetreffende tent (80 x 80cm of 1 x 1 mtr.). Ik heb uitgerekend hoeveel de lamp naar binnen geschoven moet worden om de 80 x 80cm tent mooi egaal te belichten, daar heb ik een dwarsstukje gemaakt. Dus tegen de buitenkant aan is 1 x1 mtr. tent, tegen de binnenkant aan is 80 x 80cm tent.

 

1118525250_kweekstant1x1m.thumb.jpg.b92f7bf72da0a0068bc819baca9851df.jpg

1 x 1mtr. tent

1011408856_kweekstand80x80cm.thumb.jpg.56966123b87f41b390aa88e15db47d74.jpg

80 x 80cm tent

 

Nu word het tijd om een plek te creéren voor de driver, ik heb van de aluminium strip een plateau gemaakt voor de driver (rekening houdend met de kabels) en tegelijkertijd het frame verstevigd. De volgende stap, een plekje voor de potentiometer (dimmer) rekening houdend met de lengte van de kabel en voor het bedieningsgemak, plaats ik hem in de binnenhoek.

 

1533157122_kweeklamp7.thumb.jpg.fb41082c36e2b5bd975ed7c3f873999f.jpg

 

Al weer tijd voor de montage van de lampen en driver, en daarn de bedrading.

 

1633571187_kweeklamp10.thumb.jpg.c8a3aa00d9e20a1e8b4cb548b9a8f25b.jpg

 

Voor de ophanging heb ik een speciaal blokje gemaakt van een stukje aluminium strip en twee blokjes die je gebruikt om een verwarming aan de muur te bevestigen.

 

546335200_kweeklamp11.thumb.jpg.9b587c2fc8dac041d306b4d689e67da8.jpg

 

En dan is het nu tijd om te kijken hoe de lamp daadwerkelijk het licht verdeeld, de test vind plaats in de 1 x 1mtr. tent want die is momenteel niet in gebruik. Ik heb de lamp op 40cm van de grond gehangen, en naar mijn mening ziet het er goed uit.

 

1451901977_kweeklamp12.thumb.jpg.e4c4caa5e035926539c2fdc4a32f07eb.jpg

 

Bij de volgende foto heb ik de lamp even gedimt je kan goed zien (denk ik) dat er geen donker uitziende plekken zijn, dus ik ben tevreden.

 

1055775479_kweeklamp13.thumb.jpg.ab62779e257316fb8cb187b771ca99a6.jpg

 

Even een foto nu van boven af, voor de volledigheid.

 

514429305_kweeklamp14.thumb.jpg.49eaf9b5efc91a883701894058a1e357.jpg

 

Valt mij niet eens tegen, dus ik ben tevreden, het licht is trouwens nog steeds gedimt. En nu zal ik de lamp een beetje hoger hangen en de dimmer wat hoger zetten.

 

1740140539_kweeklamp15.thumb.jpg.59b845bae61fae49ebd510670d61bcc5.jpg

 

Ik heb er goede hoop op dat de lamp ook in de 80 x 80cm tent zal voldoen als ik de lampen naar de 80 x 80cm stand verplaats maar dat is nog even afwachten, de tent zal eerst leeg moeten zijn.

Dit was het mede kwekers ik hoop dat jullie er wat aan hebben of wat mee kunnen.

 

 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad Karel, met 1 lamp 2 tenten bedienen, liep al langer met het idee kon het nu verwezelijken en als ik hiermee anderen op een idee kan brengen zou ik zeggen missie geslaagd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gemaakt man. Je ziet dat je een technische achtergrond hebt aan de tekening die je maakt.

Hoe heb je het plateau aan het kruis vast gemaakt?

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je niet te veel spanning op je kabels, als in ophanging? De hoek is nogal kort.

Ik kan me voorstellen dat als je de hoek groter maakt je doorhang krijgt in je systeem. Wellicht beide doen? Ook als veiligheid. ;)

Mooi gemaakt, dito post.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor feedback Rock, ik heb deze plek voor de ophanging gekozen omdat het meeste gewicht in het midden van het frame zit en inderdaad als ik het meer naar buiten verplaats ben ik bang dat het gaat doorhangen, de lampen zelf zijn het gewicht niet het is de driver die het meest weegt vandaar dat ik ook gekozen heb om hem op 4 punten te pakken inplaats van 2 en de bocht doormiddel van een blokje zo kort mogelijk naar de ophangkabel te laten lopen om zoveel mogelijk hoogte te kunnen creéren onder de lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben helemaal van LED frames afgestapt. Het geeft wat meer spaghetti maar ik kan wel veel beter regelen.

Planten van gelijke hoogte is toch een zeldzaamheid.

 

large.noframe.jpg.c0e428028368b63ed1ca3e

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Cabis, maar dat is geen overkomelijk probleem, heb ik ook altijd last van

mijn sour diesel haze zijn ook niet allemaal gelijk maar daar zie je nu niets meer van.

(zie mijn topic daarover)

 

Ik los het op door de planten die achter blijven op een verhoging te zetten

en zodoende mijn toppen gelijk te houden, en dat werkt prima.

maar losse lampen kan natuurlijk ook lijk mij alleen wat meer werk.👍😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan natuurlijk ook, maar bij mij lastig omdat ik van onder water geeft en het vat (emmer) en slangen niet ook mee de hoogte in wil verhuizen (ik gebruik het natuurlijke verloop voor water geven).

Het gaat natuurlijk niet alleen om hoogte. In de top van m'n tent heb ik een gaas plaatje hangen met mazen van 5x5cm (Gamma) zodat ik de lampen ook goed kan positioneren boven de planten.

 

Tot aan de bloei is het wel meer werk omdat ik per lamp positioneer. Daarna wordt het minder.

 

Voordeel is voor mij

  • Geen Frame
  • Nauwkeurig in hoogte af te stellen per lamp
  • Eenvoudig te positioneren boven de plant
  • LED fans zorgen voor voldoende beweging, geen extra fans nodig
  • Bij LED defecten (huh?) hoeft het frame niet de tent uit maar alleen de LED die defect is
  • ...........

Nadelen

  • Iedere lamp heeft voor spanning en fan 4 draden nodig (2 Led, 2 Fan) die op de hele lengte verstelbaar moeten zijn
  • Corrigeren hoogte per lamp ipv hele frame
  • Initiële setup (aansluiten/wegwerken draden) moet per keer dat je de tent opbouwt. Een frame hang je op en klaar.
  • LED frame was een goede plek om andere elektronica op te plaatsen
  • Lastiger om bv FR toe te voegen, tenzij vanuit het plafond
    Weet even niet of een hele kleine hoeveelheid FR al voldoende is na lamp uit, gebruik momenteel geen FR.
  • ...........

 

Ik heb wel veel plezier gehad van mij LED frame, maar heb geen spijt van de wijziging, zeker niet als ze weer eens willen sprinten / achterblijven.

Voor de draden ben ik nog aan het dubben  of ik sleepcontacten ga gebruiken (stofzuigerslang oprol mechanisme oid) want dan kan ik ook remote/automatisch de hoogte regelen.

 

Mijn einddoel is een autonome tent die alleen open hoeft als het niet anders kan en dat doel komt steeds dichterbij :drool-smiley:

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je redenering Cabis, maar ben je niet bang dat bij verschil in hoogte van je plant

en dus je lamp dat je geen verschil in belichting krijgt? ik bedoel daarmee dat de ene plant

meer of minder licht krijgt? vanwege het hoogte verschil dus.

Het zal niet schokkend zijn maar het kan al gauw 10 a 20 cm schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk met 8 COBS op 5 (soms 6) planten. Omdat het op een verhoging plaatsen van de planten voor mij geen optie is moest ik kiezen

  • Of het frame blijven gebruiken met als gevolg dat de kleinste planten wel ver van het frame kwamen en te weinig licht kregen
  • Of per COB kunnen regelen

Tekort zou ik op kunnen vangen door er 1 of 2 COBS bij te plaatsen want het toevoegen van COBS is zonder frame natuurlijk eenvoudig.

Het past ook beter in mijn plannen om de tent autonoom te krijgen.

 

Cabis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja LED per stuk ophangen is de beste oplossing   en makkelijk als je driver  koeler en led in één stuk hebt .  Deze oplossing is iets duurder door de aparte drivers maar wel top.

 

draden spaghetti verkom je door alle draden horizontaal te houden tot je naar beneden moet . 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier hangen 4 COBS aan een driver. De driver is buiten de tent geplaatst, ik wil geen 220V in de tent en ook geen extra warmte.

Als hier nu één COB klapt of te heet wordt dan gaan de andere 3 ook uit en dat is vervelend, maar hoe snel gaat er nu een COB stuk?

Te heet worden heb ik wel vaker meegemaakt (fans vergeten aan te zetten). Te heet is voor mij het koelblok op 60 graden dan wordt de COB voeding mechanisch uitgeschakeld door zo'n thermo-ding die ik tussen de koelribben heb gepropt. Als het weer afkoelt schakelen ze weer in. Dat is natuurlijk fijner als dat per COB geregeld zou zijn.

 

Per COB een driver was toen ik een paar jaar geleden mijn frame bouwde een stuk duurder maar had eigenlijk wel mijn voorkeur.

Nu heb ik 4 draden per lamp + 1 draad waar alles aan hangt. De rood/zwarte draad is 5v/12v voor de COB koeler en sensoren.

 

large.20190117_173010.jpg.ac7f2e7bde4333

 

Cabis

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By King Scrog NL
      Hallo
      Beste medegrowers,
       
      KingScrog hier....🙋‍♂️
      Hierbij Introduceer ik mijn nieuwe LED Grow Light.
      Binnenkort gaan er meer updates volgen, en inclusief wekelijkse updates.
       
      Stay tuned
       
      En vergeet ook niet te abboneren, bericht te plaatsen en likes word gewaardeerd.
       
      Groentjes
      Freddy Roots Aka King Scrog NL✌💚
       
    • By Stoomboot
      Hoi allemaal!
       
      Ik wil een project beginnen maar heb nog een aantal vragen, 
       
      Ik heb nu liggen/staan
      10x Citizen clu048 4000k gen6 http://ce.citizen.co.jp/lighting_led/dl_data/datasheet/en/COB_6/CLU048-1212C4_0069P_201710_180423.pdf
      8x #1 skunk Sensi
      1x Tent 150 bij 90 bij 200cm
      1x 500m3 afzuiger plus 700m3 filter plus controller 
      1x inlaat 185m3
      1x Wilma pot 8x 11 liter
      1x Dutch pro starterspakket hydro/coco
       
      Ben van plan die passieve heatsinks te kopen 133mm, 50 tot 65w.
      Deze aan 2 hoekprofielen te monteren en dan 2 x 5 stuks over 120cm in de lengte te verdelen, aangedreven door een meanwell 600h 36v. 
       
      Ik ben zelf nog aan het twijfelen over hoeveel w ik kan gebruiken in deze ruimte en of 600w wel haalbaar is
       
      De Clu die ik heb geven +- 8000lumen bij 60w en 25c, ook hadden de 3000 en 3500 en 4000k nagenoeg de zélfde kleur eigenschappen, plus meer groen/geel bij de 4000k, maar zelfde blauw als de 5000k en rood als de 3000k en 3500k, vandaar dat ik voor alles in 1 heb gekozen.
       
      Ik loop een beetje vast met hoe Ik alles ga aandrijven, en of dit niet teveel van het goede is, graag zou ik dit met jullie willen brainstormen en hopelijk maak ik dan de juiste keuze.
       
      B.V.D 
       
       
    • By greentjeonatrip
      Succes kareltje, ben benieuwd. Hier nog wat aanvullende info omtrent spint, heel misschien heb je er wat aan. Eerst nog een stukje uit Canna.nl :
       
      Spint
      Spintmijten vormen de grootste bedreiging voor de snelgroeiende plant, omdat ze zo hardnekkig zijn. Net als spinnen – waar ze aan verwant zijn – maken ze draden waar ze webben mee maken. Die gebruiken ze om hun kinderen en zichzelf mee te beschermen. Ook gebruiken ze die draden om zichzelf mee te verplaatsen. Dat doen ze bijvoorbeeld via ventilatoren. Spintmijten zijn zo klein dat ze overal kunnen zitten. Dat is het verraderlijke: je kweekruimte schoonmaken is niet altijd genoeg om van spint af te komen. Ze kunnen hun winterslaap bijvoorbeeld in kieren of in het hout houden. Ze kunnen op de gekste plekken overleven. Als je weer een nieuwe plant hebt staan, denken zij: eten! En dan komen ze weer tevoorschijn. Een andere reden dat spint zo hardnekkig is, is dat spintmijten snel resistent zijn tegen chemische gewasbescherming. Je krijgt de mijten dus nooit allemaal dood. Als je 80% uitroeit, hou je 20% over die al een beetje gewend is aan het gif. Die 20 % vermenigvuldigt zich en krijgt kinderen die nog beter tegen de chemische gewasbeschermingsmiddelen kunnen. Als je last hebt van spint zie je gele spikkeltjes op de bovenzijde van het blad. De beestjes zelf zitten aan de onderkant. Als het echt erg wordt, zitten ze overal. Dan zie je webben op de bladeren. Dan is het behoorlijk moeilijk om de spint te verdrijven. Onder de webben zitten de spintmijten beschermd, dus kunnen ze ook niet geraakt worden door bestrijdingsmiddelen. Je moet dus voorkomen dat het zover komt.
       
       
      Wat kan je doen om plagen tegen te gaan?
      Je kan plantenplagen op een chemische of biologische manier tegengaan. Ook kan je kiezen voor een bladspray die een natuurlijke en mechanische werking heeft. Daarnaast kun je plagen tegengaan door op een bepaalde manier te telen of door de genen van de plant aan te passen, maar dit vraagt flinke investeringen en specialisme van de kweker. Als je plagen biologisch bestrijdt, kan je predatoren uitzetten die plagen opeten, zoals roofmijten, roofwantsen of sluipwespen. Er kleven echter wel enkele nadelen aan het uitzetten van biologische bestrijders. Je moet bijvoorbeeld heel veel predatoren uitzetten die de plagen opeten. Daarnaast zorgen ze voor een natuurlijk evenwicht omdat ze altijd willen blijven eten, dus zullen ze de plagen niet helemaal uitroeien. Als je gebruik maakt van een chemisch middel of een natuurlijke, mechanische bladspray zou je om de 3 à 7 dagen moeten spuiten vanwege de cycli van plantenplagen. Preventief iedere dag spuiten is niet verstandig. Maar als je een plaag hebt, dien je wel iedere dag te spuiten (bij chemische middelen die langer doorwerken moet je ongeveer om de 5 dagen spuiten). Daarmee verminder je de populatie zodanig dat je kunt overgaan op om de 7 dagen spuiten. Je kunt er het best voor zorgen dat je met een redelijk fijne druppel spuit. Geen mist, want dan dien je te weinig vloeistof toe. Je zou de plant zo nat moeten maken, dat het er net afdruppelt. De bladeren moeten volledig nat zijn, maar het vocht moet er niet gutsend vanaf stromen. Je dient de bladeren van onder en van boven te bespuiten. Chemische bestrijding is tamelijk effectief. Helaas zitten er nogal wat nadelen aan deze methode:
      Groeiremming vanwege de gifstoffen.  Risico op minder oogst.  Een groot risico op resistentie van plagen.  De middelen zijn vaak niet gezond voor de mens.  Je moet bijvoorbeeld een masker en beschermende kleding dragen als je ze toedient.  Voor de consument zijn er weinig chemische bestrijdingsmiddelen op de markt. Als je bestrijdingsmiddelen voor tuinders wilt gebruiken, heb je een spuitlicentie nodig. Omdat er zo weinig middelen zijn, is het risico op resistentie nog groter.  De meeste chemische bestrijdingsmiddelen zijn specifiek bedoeld voor 1 soort ongedierte. Andere plagen hebben daardoor vrij spel.  Chemische middelen zijn vaak door je plant opneembaar. Dat betekent dat ze ook in je product kunnen zitten.  De meeste bestrijdingsmiddelen zijn bestemd voor siergewassen en niet voor consumptiegewassen. Dat is natuurlijk niet goed voor de gezondheid!  Het verstandigste is dus op zoek te gaan naar een niet-chemisch werkende bladspray die geen gifstoffen bevat. Een middel dat het ongedierte bijvoorbeeld vastplakt. Een middel dat bovendien het merendeel van de nuttige insecten in leven laat en je oogst niet aantast.
       
      En hier nog een oud "anti- spint- recept", met dank aan 'Spongy'
      Hoi
      Hier is een anti spint recept wat mijn opa al gebruikte op de fruitbomen en tomaten dus is het zeer zeker ook geschikt voor onze plantjes (ik heb helaas ervaring) maar desalniettemin volgt hier het recept.
      Men gaat naar de markt of groentenboer of supermarkt  en koopt daar twee strengen knoflook dat zijn ongeveer 30 van dit  soort dingen 
      Men gaat naar de marskramer of id en koopt daar een knoflook pers €2,-
      Men zet een grote pan water (4>5 ltr) en brengt deze aan de kook tijdens dit proces maakt men de knoflook schoon (Schil er heelemaal af)
      en leg deze opzij.
      Als het water kookt zet men het vuur laag maar niet uit !!!
      Als het water gekookt heeft kan men de schoongemaakte knoflook in het gekookte water water persen (met de knoflook pers ) is er geen knoflookpers beschikbaar kan men de knoflook ook zer fijn snijden alleen dan moet het water langer trekken .
      Als men er 1 hele streng 15 van die dingen  heeft ingeperst  laat men het water nog minimaal 2 uur trekken mag ook 3.
      Daarna laat men het water afkoelen tot redelijke temperatuur en giet men het door een zeef (oude panty oid.) in een schone emmer dan koelt het ook verder af (niet te heet anders smelt de panty )  Daarna kan men het goedje verdunnen en gebruiken de mengverhouding is heel simpel 50% van het mengsel en 50% kraanwater (en niet vergeten te schudden).
      Let op de planten goed nat nevelen vlak voordat de lampen uit gaan en als ze in de bloei staan moeten de ventilatoren blijven draaien .
      De tweede serie knoflook is voor 9 dagen later maar maak dit niet van te voren aan want dan gaat de werking er af als je minder nodig hebt kun je natuurlijk alles gewoon halveren wat er over is spuit je buiten in de tuin .
      Ook kun je er nog als optie brandnetel mee koken (stuk of 10 grote) dan werkt het goedje nog beter en geeft de wiet als ze in de bloei staan een heerlijke geur en is tevens bladvoeding de knoflook ruik je toch niet dus daar is het niet voor
       
      Nou luitjes veel suc6 met dit recept en het werkt echt grandioos !!!
       
      Hier nog 1 van de reacties op een diy knoflookrecept, dank aan 'twiet' :
       
      Ik ben, evenals Dilago, uiterst tevreden over het DIY knoflookrecept. Ik snij vier knoflook-uien horizontaal doormidden en gooi dat in een litertje of wat water, kook het een tijdje, laat het afkoelen, haal de knoffen plus velletjes eruit, en sproei daarmee goed alle planten, eerst onder de bladeren en daarna ook nog van bovenaf, maak alles goed kleddernat. Dit doe ik net als het licht uit gaat en laat dan ook de ventilator en afzuiger uit staan de hele nacht.
      Na 1 zo'n behandeling is én blijft de spint weg, dus het lijkt niet alleen alsof het werkt, het werkt écht.
      En uiteraard ook zeer aan te bevelen de truuk van PH Donner, je stekkies goed schoonvegen met een kwaliteitsscheerkwast in een bakje water. Hiermee veeg je als je het goed doet alle eventueel aanwezige beessies en eitjes weg, een uitstekende preventieve behandeling dus.
      Als je deze beide behandelingen combineert, voor het uitzetten de scheerkwast en als ze 2 a 3 weken in bloei staan de knoflookthee er overheen heb je vrijwel gegarandeerd geen last van spint die ronde.
       
      Dit was een aanvulling, naast, en op blijkbaar succesvolle preventieve behandelingen van 'Neemolie' en 'Roofmijten'.
      Tot slot nog een linkje van 'mediwiet'.  https://www.mediwietsite.nl/topic/voeding-op-natuurlijke-basis/page/2/
       
      7. Citrus-olie
      Doel: tegen spint, bladluis en sommige soorten wolluis
      Recept:De schil (alleen het gekleurde deel, niet de witte onderschil!) van citrusvruchten fijn snijden en enkele dagen in spiritus laten weken. Zeven en met water gemengd spuiten.
       
       
       
      Succes!
       
  • Alchemistic Seeds
    Growers Choice
    Greensell
  • Who's Online   5 Members, 2 Anonymous, 25 Guests (See full list)