• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

    • karel kweker

      Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

      weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Stoomboot

Citizen clu048-1212c4h5m3 90cri 4000k

Recommended Posts

Hoi allemaal!

 

Ik wil een project beginnen maar heb nog een aantal vragen, 

 

Ik heb nu liggen/staan

10x Citizen clu048 4000k gen6 http://ce.citizen.co.jp/lighting_led/dl_data/datasheet/en/COB_6/CLU048-1212C4_0069P_201710_180423.pdf

8x #1 skunk Sensi

1x Tent 150 bij 90 bij 200cm

1x 500m3 afzuiger plus 700m3 filter plus controller 

1x inlaat 185m3

1x Wilma pot 8x 11 liter

1x Dutch pro starterspakket hydro/coco

 

Ben van plan die passieve heatsinks te kopen 133mm, 50 tot 65w.

Deze aan 2 hoekprofielen te monteren en dan 2 x 5 stuks over 120cm in de lengte te verdelen, aangedreven door een meanwell 600h 36v. 

 

Ik ben zelf nog aan het twijfelen over hoeveel w ik kan gebruiken in deze ruimte en of 600w wel haalbaar is

 

De Clu die ik heb geven +- 8000lumen bij 60w en 25c, ook hadden de 3000 en 3500 en 4000k nagenoeg de zélfde kleur eigenschappen, plus meer groen/geel bij de 4000k, maar zelfde blauw als de 5000k en rood als de 3000k en 3500k, vandaar dat ik voor alles in 1 heb gekozen.

 

Ik loop een beetje vast met hoe Ik alles ga aandrijven, en of dit niet teveel van het goede is, graag zou ik dit met jullie willen brainstormen en hopelijk maak ik dan de juiste keuze.

 

B.V.D 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi! ik ben van plan de meanwell HLG 600h 36v aanteschaffen, maar twijfel nog of dit misschien teveel is, stel ik kan door de spreiding van de LEDS met minder hetzelfde.bereiken lijkt me dat beter, op 1080ma, leveren ze 4800 lumen. 

 

Dat is 36vx1.08a=38,88w

Mijn plan is om ze 60w te geven, max is 117w, maar vanwege efficiëntie en levensduur plus warmte afvoer kies ik voor 60w, 50w is meest efficiënt, 150% kwa lumen. LEDS verbruiken. Minimaal 31v max 39v

 

Ook staat er dat bij 36v ze 1500ma verbruiken en bij 38v 2000ma, dus kan ik überhaupt op 36v ze meer geven als 1500ma?

 

Ik ben geen elektricien, kon wel me weg vinden met Wiskunde en Natuurkunde ooit, maar uit de tekeningen en grafieken zie ik veel tegen strijdigheid en hoop dat er hier iemand is die het wel begrijpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de 1212 op 36V en 1050mA draaien, volgens dit schema

gallery_990_62_11833.png

 

Staat in dit topic

Dan draaien ze op 36W, toendertijd was dat het meest efficiënt . Misschien dat @Lobur er een mooi antwoord op kan geven ;)

 

Ik heb er 15 op 3 drivers  HLG-185H-36B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar om 1.50, bij 90 te vullen, zou ik dus 480w kunnen gebruiken, door koeling moet dit zeker goedkomen, plus 60graden lenzen om de zone uit te breiden kwa hoogte

doel is om een 1000w te vervangen

 

max is 117w

 

mijn plan was 600w, 60w per led, plus 60graden lens

nu denk ik aan 480w plus 60 graden lens, 

 

tussen de 800 en 1000 is optimaal toch?

 

Met de zone kwa hoogte bedoel ik waar deze waardes in hoogte gelijk blijven, 

want dat zwakt af en die lenzen bundelen het zo dat een kleiner gebied meer intensiteit krijgt

Plan is dat de chips 20cm uit elkaar komen te hangen dus zowel in de breedte als lengte wil 2 rijen van 5 maken

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je drivers buiten de tent laat dan heb je een stuk minder warmte. Eigenlijk geen.

 

Als je plan was om 600W te doen dan moet je er nog 5 bij nemen en ze op 36w draaien, scheelt ook weer warmte, dat zou het meest efficient zijn. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik heb begrepen is dat zolang je de LEDS genoeg weet te koelen deze even efficient blijven, alleen door hogere wattage gaat de warmte ook omhoog,

Meer hitte minder Lumen, 2 en een half gaat ehm niet worden per bar, maar na gelezen te hebben wat jullie weten en wat ik weet is dat nagenoeg hetzelfde,

de efficiëntie is te verwaarlozen op 1500ma, hebt misschien minder efficient je lumen maar je hebt altijd meer Lumen als op 1050ma, het is niet dat je achteruit gaat.

ook investeer ik in koeling doordat de chips later gewoon te vervangen zijn en een goede koeling altijd gewenst is. Ook zit ik eraan te denken om me inlaat van boven te laten komen als actieve koeling die draait toch al, die blaast dan uit/in over de bars.

 

Heb 2 cooltube ingangen waarvan dan 1 actief word en de ander pasiief, 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Stoney said:

Als je drivers buiten de tent laat dan heb je een stuk minder warmte. Eigenlijk geen.

 

Als je plan was om 600W te doen dan moet je er nog 5 bij nemen en ze op 36w draaien, scheelt ook weer warmte, dat zou het meest efficient zijn. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van :) 

Heb jou verslag gezien ziet er mooi uit, maar hoe heb je dat met koeling gedaan dan? Want die heatsinks zijn best prijzig. Wat schat je er af te halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

passieve cpu koeling, toen waren ze 10,- per stuk. Je hand kan je er zo op leggen, dus heet worden ze niet op 36W.

 

Hoeveel lumen bij xxx mA etc beter is zou ik niet weten. De pro's hier hadden dat overzichtje gemaakt en daar heb ik me aan gehouden. Dus lijkt me meer een discussie voor @Lobur @Wietefras en @L3dnov ;)

 

Wat ik schat af te halen? kwa gewicht? geen idee, zowiezo te weinig! Maar dat ligt eerder aan mn eigen gekloot dan aan de leds

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Stoomboot Ik raad je aan om het topic van @slablaadje nog eens goed door te nemen. Je maakt wat foutjes door net het verkeerde begrip te gebruiken. Zo verbruiken ze geen Volt. Volt in en uit is gelijk. Ook verhoog (of verlaag) je niet het vermogen (Watt) maar de stroom (ampère). Gevolg is dus wel een hoger vermogen en dus verbruik. En dan kom je dus uit op het volgende punt. Vermogen is ondergeschikt aan stroom. 

 

Zoals jezelf al merkt, en dat is waar je vast loopt, kan je op meerdere manieren op 600 watt uitkomen. Zet je de boel op 1050mA dan heb je 16 à 17 COBs nodig om de 600 te behalen. Je hebt nu al 10 stuks in bezit. En met die 10 stuks kan je ook de 600 watt halen, alleen dan ga je inderdaad een hogere stroom nodig hebben en dat gaat ten kosten van je efficiëntie.

 

Nu is de vraag, waarom per se op 600 watt uitkomen? Want dat had je ook met HPS? dat is het 'beste' voor je oppervlakte? 

Alleen die vraag moet jij niet stellen. Wat jij je wel moet afvragen is, welke efficiëntie is het beste binnen het budget dat ik voor ogen heb. En als jij de vraag hebt beantwoord, dan komt vanzelf wel een keertje het totale vermogen om de hoek zetten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, L3dnov said:

@Stoomboot Ik raad je aan om het topic van @slablaadje nog eens goed door te nemen. Je maakt wat foutjes door net het verkeerde begrip te gebruiken. Zo verbruiken ze geen Volt. Volt in en uit is gelijk. Ook verhoog (of verlaag) je niet het vermogen (Watt) maar de stroom (ampère). Gevolg is dus wel een hoger vermogen en dus verbruik. En dan kom je dus uit op het volgende punt. Vermogen is ondergeschikt aan stroom. 

 

Zoals jezelf al merkt, en dat is waar je vast loopt, kan je op meerdere manieren op 600 watt uitkomen. Zet je de boel op 1050mA dan heb je 16 à 17 COBs nodig om de 600 te behalen. Je hebt nu al 10 stuks in bezit. En met die 10 stuks kan je ook de 600 watt halen, alleen dan ga je inderdaad een hogere stroom nodig hebben en dat gaat ten kosten van je efficiëntie.

 

Nu is de vraag, waarom per se op 600 watt uitkomen? Want dat had je ook met HPS? dat is het 'beste' voor je oppervlakte? 

Alleen die vraag moet jij niet stellen. Wat jij je wel moet afvragen is, welke efficiëntie is het beste binnen het budget dat ik voor ogen heb. En als jij de vraag hebt beantwoord, dan komt vanzelf wel een keertje het totale vermogen om de hoek zetten.. 

 

Ik help iemand opzetten van een medicinaal hok, diegene weet er helemaal niks vanaf.

En vroeg of ik kon helpen met denken.

 

Doordat die gene niet zoveel te besteden heeft help ik een handje en is me doel om ervoor te zorgen dat het allemaal perfect is.

 

Deze persoon wil er olie van maken en ik weet dat daar aardig wat voor nodig is, die 600w was al gepland, maar dacht zelf 600w LED is beter..

 

Heb gekozen voor automatisch voeding geven omdat ik er niet altijd bij kan zijn en zo toch een beetje kan sturen, hoop ik althans.

 

De ruimte is 150cm bij 90cm.

Had 480w in me hoofd voor 1m2 

Dus met de +- halve meter extra leek me 600 erg mooi, wil het liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard, mede omdat het niet voor mezelf is, probeer ik zo weinig mogelijk uittegeven maar met het beste resultaat.

 

Ook met de gedachte dat hoogst waarschijnlijk niet alles perfect gaat, leek me een beetje hoge waardes met licht wel fijn, dat hopelijk in een slecht scenario er toch nog genoeg af komt.

 

Ik was in de veronderstelling dat spanning plus stroom, wattage vormt. 

 

Ook heb ik nog een oude led strip driver, 33v-39v bij 7a. Als ik 5 van die clu048 parallel hierop aansluit zou ik in principe geen weerstanden nodig hebben toch? 

 Dan zouden ze per stuk rond de 1400ma verbruiken volgens mij?  

Maa de 1 iets meer als de andere maar wel.rond de 1400 allemaal.

 

En ben dan voor de grote set bij rubol aam het kijken. Heb die set met 8x clu58 in me hoofd op 600w

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tja..  met die drivers ga je wel afwijken. 

 

Zoals @L3dnov ook al zei, kijk naar je budget. Ik heb zelf ook ongeveer zo'n ruimte en heb dus ook die 600W nodig om alles dekkend te hebben. 

 

Heb je al op www.rubol.nl gekeken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

in theorie wel, in de praktijk zal t wel kunnen schelen ja. Een 4000K geeft niet alleen 4000K maar zal de hele range zijn waarvan het meeste 4000K is. Tenminste zover ik het begrijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Stoomboot je keuze voor 4000K is weloverwogen? Meeste gaan toch voor 3500K voor een gehele cyclus.

Zelf heb ik een 100W lamp gekocht, ook met 4000K. 

 

@Stoney dan zit ik dus ook goed met mijn 4000K lamp.

Is een High Bay Led, meer bedoeld voor industrie maar volgens mij ook prima voor groei/bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je goed zit is niet zo te beoordelen. Het is van meer factoren afhankelijk :)

 

@Stoomboot Nee, spanning maal stroom geeft vermogen (niet wattage). Volt X Ampère = Watt.

Met LED volt is een min of meer vast gegeven. ergens tussen de 30 en 40 volt. Ligt een beetje aan type en aan hoeveel op een driver. Je moet wel aan een bepaalde spanning komen anders doet de boel het niet. Daarom heb je een maximum op een driver als die op Volt 'gebaseerd' is. Deel het maximum uitgaande spanning van een driver door forward voltage en je weet hoeveel COBS/LED je op één driver kan aansluiten. 

 

Ampère daarentegen is een variabele. Het maakt niet uit (tot op zekere hoogte uiteraard) hoe laag of hoog je de stroom maakt. Met 300 mA zal een LED gaan branden maar ook met 1750 mA. Alleen, hoe hoger de stroom, hoe meer vermogen je gaat generen uitgedrukt in Watt. Nu zijn er ook drivers die op Ampère gebaseerd zijn. Volt is dan een vast waarde, zeg 35 Volt. En de Ampère zijn dan variabel afhankelijk van hoeveel COB/LED aansluit op een driver. Je deelt dan maximum uitgaande stroom door hoeveelheid COB die je aansluit en dat bepaalt dan de stroom en dus vermogen. En hoe lager je ampère hoe beter je efficiëntie wordt. Je zult alleen wel weer meer LED/COB op moeten hangen. 

 

Zoals ik al zei: je verandert dus niet het vermogen. Een verhoogd of verlaagd vermogen is een direct gevolg van een verhoogd of verlaagde stroom. Hierdoor is het irrelevant om te kijken naar het vermogen. Er zijn veel factoren die hier van afhankelijk zijn. Type LED/COB, Stroom, budget, ruimte (niet alleen oppervlakte, denk ook aan hoogte!). Hoe je warmte kan afvoeren, want LED/COB geven nog steeds warmte af! 

 

En daarom kijk je naar welke efficiëntie jij de boel wilt laten draaien, binnen je budget. Want als je dat voor ogen hebt, dan beantwoord jij gelijk ook een heleboel andere vragen. Strak vast houden aan een bepaald vermogen kan ook, dan heb je maar zes COB nodig die je nagenoeg op vol vermogen laat branden. 36 volt X 2.8 Ampère is ongeveer 100Watt. Efficiënt? niet echt... ongeacht hoe koel je de boel houdt.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals @L3dnov al heeft aangegeven zal je moeten afwegen aan de hand van je budget wat voor jou de beste keuze zal zijn.

Voor jou oppervlak heb je aan 480W meer dan genoeg vermogen, meer kan natuurlijk ook maar je moet jezelf afvragen of jij het extra licht ook ten volle kan benutten.
Zeker wanneer je hierdoor efficiëntie gaat inleveren door met een hogere stroom te gaan werken. Een 1212 zou ik je aanraden om niet hoger dan ~50W/1400ma te belasten. Gezien je al 10 stuks 1212 in het bezit hebt zou ik je een MW HLG-480H-C2800 aanraden. Je sluit dan 2 series van 5 cobs parallel op de driver aan.

Lenzen kun je beter niet aan beginnen, dat deel van het budget kun je beter uitgeven aan bijvoorbeeld nog 5 of 10 cobs daar zal het lichtbeeld veel meer profijt van hebben.
Je kan deze setup dus elke keer met een serie van 5 cobs upgraden mocht je dat willen. 

@Romsel per producent zijn er kleine verschillen ze zullen nooit exact hetzelfde zijn.
Om een voorbeeld te geven Cree heeft bijvoorbeeld minder groen in zijn spectrums dan Citizen.
3500 of 4000K is beiden prima, wel richt de 3500K zich meer op de bloei uiteraard. 
Gezien de bloeiperiode meestal langer is dan de groeiperiode zul je daar de focus op willen leggen.
Wanneer je voor 4000K kiest en er ook mee wil bloeien kun je het beste voor een 90CRI  kiezen omdat hierbij de piek in het rood efficiënter geplaatst is dan bij de 80CRI of 70CRI.
 

@L3dnov ik denk dat hij deze kit bedoelde

ben dan voor de grote set bij rubol aam het kijken. Heb die set met 8x clu58 in me hoofd op 600w

https://www.rubol.nl/product/diy-citizen-clu058-1825c4-8x-600watt-kit-rubol-driver/
Deze is op basis van de Citizen CLU058-1825C4 en is nog behoorlijk efficiënt op 75W per cob@2,552µmol/w
Een 1212 zou bij een stroom van 2800ma inderdaad alles behalve efficiënt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top mensen dat jullie willen meedenken, heb gekozen voor de 10x 058 op 600w, voor de 1212 ga ik 250w plaatsen met 6x 1212, 41w per stuk, heb alle datasheets bekeken en 4000k is niet allemaal hetzelfde. Ik heb idd de 90cri aangeschaft. 

Dit is voor 80 bij 80cm

 

En omdat ik er vanuit ga dat niet alles perfect gaat heb ik graag wat meer licht, dan zal het daar niet aan liggen in iedergeval.

 

Ben nu opzoek naar een heatsink voor de 1212, mijn plan is een stuk heatsink te kopen van 60cm bij 10cm en 2cm hoog, zal ik hierbij zonder koeling.

 

Op welke hoogte hangen jullie de LEDS, ik zat de denken aan 40cm of is dit te laag/hoog?

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht dat ze er zo dicht mogelijk boven moesten, zolang . je maar genoeg licht spreiding houdt. Soms hangen ze bij mij op nog geen 5 - 10 cm en is blad temp nagenoeg gelijk aan de omgevings temp. 

 

Heb toen ook gekeken naar 1 stuk heat sink maar kon niks vinden of heel duur! Dus was het goedkoper met CPU heat sinks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serieus 5 tot 10cm,  daarmee zeggen die lumen, ook zeer weinig want stel je hebt een HPS dan hang je er toch wel een stukje hoger boven, dus dan heb je eigenlijk dus nog meer Lumens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.conrad.nl/p/profielkoellichaam-445-kw-l-x-b-x-h-100-x-60-x-20-mm-pada-engineering-8495100n-188005

 

Zouden deze voldoende zijn wanneer ik de clu048 op 36w laat draaien? Ben echt op onderzoek uit en die koelichamen die bij zo een set zitten op een laag wattage is volgens mij "te". Niet dat het teveel is, maar meer kwa prijs en efficiëntie kwa kosten in het totaalplaatje.

 

Ik dacht de holder met m4 moertjes en boutjes van 40mm te monteren. Of hoe doen jullie dat? Als er geen voor ge-tapte gaten zijn?

 

Ook wil ik de clu058 achterwege laten en 8 chips clu048 bij kopen en deze laten draaien op 3x 250w. Met een cc van 1050ma Tot 238v. 

Via de calculator kwam ik uit op +- 1400 ppfd. Is er een max?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Similar Content

    • By Vingeralsgroen
      Bij deze na lang research gedaan te hebben hier en op de rest van het internet heb ik de DIY challenge te lijf gegaan en een 250W led lamp gemaakt (Deze loopt niet op volle toeren). 
      Shout out naar @Wietefras  @L3dnov @tune voor de hulp. Deze kweek ga ik me eens wagen aan een iets professioneler setup op coco's waar ik twee autoflowers in aan het groeien ben AK-47 XL van zambeza seeds. De zaadjes lagen al ongeveer 2/3 jaar in de frigo deze ontkiemt met de keukenrol methode duurde even voor dat ze uitkwamen. De eerste 5 dagen hebben ze gewoon water gekregen van de kraan zonder de ph te regelen omdat de post door hevige stakingen hebben getroffen dus heb ik hier twee weken op moeten wachten om dan een defecte toestel die zeer ontregeld werd te krijgen. In week twee een nieuwe gekocht goedkope van bol.com. De plantjes zijn volgens mij zeer traag op gang geraakt jammer genoeg. hier en daar heb ik wel aanwijzingen gezien van probleempjes bij de voeding. Bij het ontvangen van de nieuwe ph meter heb ik een flush gedaan bij beide met een ph van 6.0 en cal/mag van 4 ml/L hier na heb ik ze verpot  naar de grote potten van  11L. 
      Ik denk dat ik hier iets te laat verpot had maar door alle problemen met de post kon ik niet anders. Nu in week vier hebben de drizzy vooral wat probleempjes getoond waar ik foto's zal tonen.
       
      Als ik wat info vergeten ben aarzel niet om iets te vragen of tips and tricks te geven ben hier om te leren en andere uit mijn fouten te laten leren. dit is btw mijn derde grow maar de eerste twee waren alles behalve zeer professioneel
       
       
      Timeline:
       
      - Boven gekomen op Donderdag 8 Nov 
      - Namen kiki & Drizzy :p
      - Drizzy de iets grotere eind week 3 vrouwelijke kenmerken getoont
      -KIKI een dag later boven gekomen iets kleiner heeft in het begin van week drie al een geurtje losgelaten en vrouwelijke kenmerken vertoont.
       
       
      Setup:
       
      - 250W led growlight (5x cree cxb3070, 3500k BD, 80RA deze op ideal holders gekoeld door alpine 11 plus cpu koelers en  gedreven door een HlG-240-1400) (led gekocht bij kingbrite)
      - Kleine ventilator bevestigd aan frame van growtent
      - Passieve lucht toevoer
      - Afvoer van lucht word getrokken door vkm 150 toilet buis afvoer met filter
      - Vilt pot en een smart airpot beide  11l +-
      - COCO Plagron gemixt met +- 30 % perlite
      - Growtent 70/70/150+-
       
      Voeding:
       
      - GHE (gro,micro,bloem)
      - Goldlabel coco A&B
       
      Environment:
       
      - Tussen de 40-60% RV (na verpotting naar de grote containers is dit tot 80% gepiekt even)
      - Min Temp 19°+-, max Temp 29°+-
      - Wateren gebeurd nog langzaam om de drie dagen +- in week 4
       
       
      Foto's volgen
       
       
       
       
       
    • By Mr. Green
      Hier een stukje over het maken van een ledlamp.
       
      Een paar weken geleden heb ik een bezoekje gebracht aan Rubol, ik wilde een nieuwe ledlamp en via Karel kwam ik bij Rubol. Ik had nog wat vragen dus besloot ik daar naar toe af te reizen. Na een goed en verhelderend gesprek met de verkoper van Rubol heb ik besloten voor de Citizen CLU 58-1825 c4  440watt 3500K 90cri kit te gaan met een HLG-480 H - C2100 B driver, de bijbehorende heatsink's meten 160 x 70mm. tevens heb ik er een potentiometer (dimmer) bij gekocht. Om het geheel compleet te maken, heb ik de aansluit draden en snoeren enz. (dat niet meegeleverd werd) gelijk daar aangeschaft.
       

      op de afbeelding staat een A driver ik heb een B, (extra draad voor dimmer).
       
      Weer terug thuis ben ik mij gaan buigen over het ontwerp van een frame, en heb daarvan een tekening gemaakt op schaal.
       
       

       
      Om te kijken of de tekening klopt met de wekelijkheid (zekerheid voor alles) heb ik eerst een mal van het frame gemaakt, van  een ijzer vlecht net heb ik een strook afgeslepen in de maat van het frame en dat in de 1 x 1 meter tent gelegen. 
       

       
      Het zag er uit als op de tekening en de maten kwamen ook overeen dus aan de slag.
       
      Eerst maar een bezoekje gebracht aan de plaatselijke bouwmarkt voor wat aluminium hoekprofielen en een aluminium strip. ik heb gekozen voor een hoekprofiel van 20 x 20 x 2mm en een strip van 30mm. de rest voor de bouw had ik zelf.
       
      De bouw.
       
      Nu de maten leken te kloppen kon ik de hoek profielen op de betreffende lengtes afzagen. Het uiteindelijk frame kan dadelijk in zowel de 80 x 80cm als in de 1 x 1 mtr. tent gebruikt worden.
       

       
      Het eerste deel van het frame is af, het gehele frame zet ik in elkaar met popnagels. Als ook het tweede deel af is leg ik de delen kruislinks op elkaar om de inkepingen af te tekenen zodat het dadelijk mooi in elkaar valt. Daarna met een paar popnagels vastzetten.
       

       
      Ik maak een kruisframe zodat ik de lampen dadelijk makelijk kan stellen voor de desbetreffende tent (80 x 80cm of 1 x 1 mtr.). Ik heb uitgerekend hoeveel de lamp naar binnen geschoven moet worden om de 80 x 80cm tent mooi egaal te belichten, daar heb ik een dwarsstukje gemaakt. Dus tegen de buitenkant aan is 1 x1 mtr. tent, tegen de binnenkant aan is 80 x 80cm tent.
       

      1 x 1mtr. tent

      80 x 80cm tent
       
      Nu word het tijd om een plek te creéren voor de driver, ik heb van de aluminium strip een plateau gemaakt voor de driver (rekening houdend met de kabels) en tegelijkertijd het frame verstevigd. De volgende stap, een plekje voor de potentiometer (dimmer) rekening houdend met de lengte van de kabel en voor het bedieningsgemak, plaats ik hem in de binnenhoek.
       

       
      Al weer tijd voor de montage van de lampen en driver, en daarn de bedrading.
       

       
      Voor de ophanging heb ik een speciaal blokje gemaakt van een stukje aluminium strip en twee blokjes die je gebruikt om een verwarming aan de muur te bevestigen.
       

       
      En dan is het nu tijd om te kijken hoe de lamp daadwerkelijk het licht verdeeld, de test vind plaats in de 1 x 1mtr. tent want die is momenteel niet in gebruik. Ik heb de lamp op 40cm van de grond gehangen, en naar mijn mening ziet het er goed uit.
       

       
      Bij de volgende foto heb ik de lamp even gedimt je kan goed zien (denk ik) dat er geen donker uitziende plekken zijn, dus ik ben tevreden.
       

       
      Even een foto nu van boven af, voor de volledigheid.
       

       
      Valt mij niet eens tegen, dus ik ben tevreden, het licht is trouwens nog steeds gedimt. En nu zal ik de lamp een beetje hoger hangen en de dimmer wat hoger zetten.
       

       
      Ik heb er goede hoop op dat de lamp ook in de 80 x 80cm tent zal voldoen als ik de lampen naar de 80 x 80cm stand verplaats maar dat is nog even afwachten, de tent zal eerst leeg moeten zijn.
      Dit was het mede kwekers ik hoop dat jullie er wat aan hebben of wat mee kunnen.
       
       
       
       
    • By KAYA74
      Gaan we weer 
       
      Zoals inmiddels bekend zijn we best gecharmeerd van een beetje knutsel/prutselwerk.
      Na verschillende projecten met diy growlights heb ik gemerkt dat met name de koeling vaak de bottle-neck is.
      Uitgangspunt blijft de kostprijs, m.a.w. het zou natuurlijk mooi zijn als t resultaat uiteindelijk een super efficiënte lamp zal zijn, belangrijkste is een lamp met acceptabele resultaten voor een nóg acceptabeler prijs ;-)
       
      We gaan beginnen met t testen van de koelkwaliteiten van een CPU-cooler, aangeschaft voor maar liefst €5,60......
       
      Dussssss.......eerst maar eens een proef opstellinkje met een 50w 3300K smart-chip
      Kostprijs wel geteld €1,25.
       
      Prettige aan deze chips is het feit dat ze, jawel zónder driver, direct op 220 aangesloten kunnen worden.
      Nadeel is de temperatuur; dié loopt vrij snel op.
      Vandaar dus dat we ons eerst op de koeling gaan richten vóór we een complete armatuur gaan bouwen.
       
      Enfin....test opstelling is een feit
       
      Wat we willen weten: hoe warm wordt de sink ongeveer en hoe warm wordt t onder de lamp?
      Voor meting van de sink gebruiken we een heuse vleesthermometer, waarvan we de pin tussen de ribben plaatsen
       
      Voor de temperatuuronder de lamp pakken we gewoon een temp/LV metertje, ongeveer een 30cm onder de lamp.
       
      Na een uur of 4 draaien is de gemeten temperatuur van de sink zo'n 37°C, de temperatuur op 30cm schommelt rond de 27°C.
       
      Tot nu toe lijkt t dat we de juiste koeling te pakken hebben, vooral omdat de chip nu niet gedimd is, wat we uiteindelijk wél willen gaan doen.
       
      Keep U posted!
       
      GRTZ KAYA 
       
       
  • Alchemistic Seeds
    Growers Choice
    Greensell
  • Who's Online   5 Members, 0 Anonymous, 50 Guests (See full list)