• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Stoomboot

Citizen clu048-1212c4h5m3 90cri 4000k

Recommended Posts

8/3 zou ik toch voor 9x gaan.. 

En dan op 250 watt kan,.. maar erg efficiënt zullen ze niet zijn.. daarbij zal het ook terring heet worden..

Maar je swits nogal van setup zeg.. 

Bedoel 3 drivers van 250w, met 18 leds he (6 per driver op 1050ma cc max 248v ) komt vooral door de heatsinks die krengen zijn prijzig, 

Drivers komen buiten de tent. 

Op deze manier kan ik een set maken met 1400ppfd per m2

Voor ongeveer 600euro

Elke led heeft dan ze eigen heatsink, want ga je voor de 058 gaat de prijs per chip erg omhoog plus de extra koeling die je nodig hebt, maken de aanschaf relatief naar performance niet veel beter.

Zoek elke dag nog door en kom steeds een stuk goedkoper uit, paar onderdelen daar, paar daar en je bespaard weer 50 euro, verschil per heatsink is 16 euro waardoor 18 leds plaatsen haalbaar word.. Per chip al gauw 20euro, zelfde verhaal. 

Enige wat ik nu zelf moet doen is gaten tappen, maar neem moertjes en bouten dan hoeft er geen schroefdraad getapt te worden.

Ik ben nieuw met ppfd maar heb met alle nieuwe info hier  veel bijgeleerd en stof opgenomen. Heb de rubol rekentool gebruikt om het ppfd te berekenen.

Kosten

+- 200euro 18x clu048

+-200euro 3x 250w meanwell driver

+- 90euro 18x heatsink 100mm bij 60mm bij 20mm

+-50 euro 18x ledil solderless houders

+-50 euro accessoires.

Totaal 590 euro. 

Keuze1

18x clu048, standaard bin

aandrijving op 720w voor 590euro

Keuze 2

Of 10x clu58 op 600w voor 780euro

Denk dat niemand kan vertellen wat beter is?

Zelf ken ik de berekening niet om achter het ppfd te komen en welke info hiervoor te gebruiken en umol zelfde verhaal.

Misschien dat een paar van deze briljante zielen hier, deze vergelijking wel kunnen berekenen. 

Als het allemaal voor mezelf was hadden de kosten me minder uitgemaakt. Maar moet me houden aan een budget en dit is allemaal al teveel, alleen als het resultaat goed is, vind ik het het waard. 

Is voor iemand die haar hele leven heeft gerookt en niet meer kan roken, nu kan ze bij de apotheek kopen als ze wilt. Maar word niet meer vergoed.

Eerst zat het in het pakket, nu niet meer. 

Is de bedoeling dat het 1x per jaar goed gaat zodat de rest van het jaar niet meerdere kleine rondes hoeven worden gedaan.

In geval van problemen heb ik iemand met bijna 40 jaar ervaring en kennis die kan bijstaan. Vandaar dat ik dit ook overweeg. Alleen de LEDS's weet diegene niks vanaf..

Dat alles goed bij elkaar past is ook super belangrijk, geen gevaarlijke situaties. Daarom dat ik mensen met meer ervaring om advies vraag, sorry als ik lastig ben, is niet de bedoeling.

Mijn excuses maar wil dat alles perfect word en dat de prijs ook leuk blijft.

3 hours ago, karel kweker said:

Maar je swits nogal van setup zeg.. 

Heb altijd geleerd al me opties eerst aftegaan en daarna een beslissing te nemen. 

Maak 6 plannen, leg ze naast elkaar  bepaal van elk plan de voor en nadelen en maak dan een wel overwogen beslissing. 

Doordat ik de formules niet ken, kan ik de knoop  niet doorhakken en berekenen welke setup het best gaat presteren.

Rond de 1400ppfd leek me best netjes 

3 hours ago, Stoney said:

50 euro voor 18 holders??

20 euro lijkt me beter https://www.tme.eu/gb/details/180416-0104/led-connectors/molex/

En zelf tappen niet aan beginnen, te veel werk. Gewoon van die korte metaalschroeven kopen, die draai je zo in het aluminium (wel eerst gaatje boren natuurlijk)

Thanks daar was ik eerder al geweest maar weg gedrukt, meteen weer even kijken wat daar de drivers waren want dat is wel stuk beter.

Maar wat denk jij over die heatsink blokken, kan dat?

https://www.conrad.nl/p/profielkoellichaam-445-kw-l-x-b-x-h-100-x-60-x-20-mm-pada-engineering-8495100n-188005

Elk LED op 1050ma, 36v. Een eigen blo

Ok na nader onderzoek te hebben  gedaan heb ik deze berekening

1

Effiecentie led, Percentage hitte aftrekken van wattage verbruik.

2

max temp LED - omgevingstemp

Antwoord 2 delen door antwoord 1 is benodigde thermische weerstand

18 minutes ago, Stoney said:

als je dat vergelijkt met die ik heb https://www.bytesatwork.be/arctic-alpine-11-passive.html, in hoeverre mogelijk, dan denk ik niet dat die goed genoeg zijn.....

Met me berekening zou het voldoende moeten zijn, volgens bin gegevens genegeerd de led 25c bij 1080ma en trekt ie dan 35v.

Ik kom uit op 5 ongeveer om te koelen op 36w

Maar heb deze gevonden en die kosten onder de 10 bij 10 of meer 

https://www.conrad.nl/p/koellichaam-085-kw-l-x-b-x-h-75-x-180-x-48-mm-fischer-elektronik-sk-53-75-sa-188875

Door de vorm ook makkelijk te plaatsen en op te hangen

Ten eerste, NIET wattage, maar vermogen! 

Ten tweede, je kijkt niet naar vermogen, je kijkt naar stroom. en daaruit rolt dan vanzelf het totaal vermogen uit. Jij staart je nog veel te veel blind op vermogen. En daardoor kom je elke weer met een ander setup op de proppen. Lees je nou eerst eens in, in topics over LED te beginnen met die van Slablaadje. 

De eerste koelribben die je plaatste zijn ongeschikt, als ik het mij wel herinner hoe het zat met  xxx K/W. Hoe lager het getal voor de K hoe beter het zou koelen.

Die tweede die linkt je lijkt dan dus al een stuk beter. Alleen als ik dan naar het formaat kijk, en dat dan maal 18... dan heb je een flink armatuur nodig... 

Kortom, voordat je straks wéér een andere setup plaatst, met wéér dezelfde struikelblokken. zorg dat je dan iig al zelf kan aangeven in de juiste termen en theorie waarom je ervoor gekozen hebt.

Die voor cree passief hebben 1.07 van 120mm diameter

De drivers die ik heb gekozen staat bij 3 in 1 dimbaar, en wil elke bar afzonderlijk aan of uit kunnen zetten. En dimmen als ik dat wil

Het is meer de juiste driver vinden in conbinatie met ontwerp. Ik wil drie rijen maken, tent is 1,50 bij wil 3 rijen maken van 6 COBs in serie. Elke bar 125cm lang 7cm breed(hele frame 60breed). Kan bij 18cm 6 plaatsen met elke 2 cm tussen ruimte van de koellichamen. 

Over het hele oppervlak hangen de leds dan op +- 20cm van elkaar af zowel in de lengte als in de breedte

Ook is het de bedoeling dat het niet steeds in hoogte hoeft te worden aangepast,  dus als ik op 60cm boven het net met het armatuur 600ppfd haal lijkt me perfect,  en dan kunnen ze in de hoogte naar de 1000 groeien is mijn visie.

Ik kijk me niet stuk op wattage maar meer op wat ik er mee genereer  EN op deze manier heb ik denk ik goed verdeelt met alles op 20cm van elkaar. 

+-1400 ppfd, tussen de 500ppfd is en 1000 max is optimaal, dus armatuur wat hoger meer spreiding en dan denk ik dat overal die 600 goed aankomt. En dat er toch ruimte is om vanaf daar verder te ontwikkelen.

Ik heb bijna alle topics doorgelezen, over heatsinks is nog niet erg veel info, terwijl daar denk ik de meeste kansen liggen in aanschaf, zo kan dat koelblok van 0.87 ook een 50w passief koelen. Had gister een website met alle thermische weerstanden bij de blokken. 

Vanaf welke hoogte worden die metingen gedaan?

En kwa info, ja nog niet alles  is bekend al weten we al veel. Veel info is nuttig sommige kan in mijn ogen hoger verder naar gekeken worden. 

Doel is 1000g te halen ermee.

Die van conrad is inc btw net zo duur als die artic cpu koeler.  De rest wat je zegt begrijp ik niet helemaal, maar dat ligt meer aan mijn kennis waarschijnlijk...

En je wilt niet in hoogte verstellen??? Lijkt me niet echt handig....

4 hours ago, Stoney said:

Die van conrad is inc btw net zo duur als die artic cpu koeler.  De rest wat je zegt begrijp ik niet helemaal, maar dat ligt meer aan mijn kennis waarschijnlijk...

En je wilt niet in hoogte verstellen??? Lijkt me niet echt handig....

ik heb een site gevonden later met de gegevens van led koelers erbij

voor LEDs van 50w van die ronde stond bij 1.07 in thermische weerstand, deze 0.87, zoals eerder al werd gezegd is hoe lager he beter 

en ben een fan van die koelvinnen. Als ik inblaas over het armatuur heb ik actieve koeling, die draait toch al.

wil 2 rijen maken van 4000k aan de buitenkant met reflector van 90graden omdat ze anders meer verliezen op de zijkant van de tent en 1 rij van 2200k in het midden zonder reflector doordat de  deze uitstraalt met 115 graden en dus beter spreid vanuit het midden. door het hoge aantal blauw in de 4000k hoop ik dat ik deze ook op hoge hoogte 1.50 op een lage stand nog genoeg kan leveren aan energie. de reflector bundelt eerst maar met de afstand neemt het weer toe in diameter.. Alles word wel zo gemaakt dat het verstelbaar is  de derde driver gaat pas aan in de bloei met de 2200k, en de andere 2 gaan eerst op een lage stand de groei doen. 

daarna word er een juiste instelling gezocht voor de bloei. niet alles hoeft op 100% te werken.

In nog geen 12 uur tijd al wéér twee verschillende ideeën voor setup... Het is alsof je ook met twee verschillende personen praat in dit topic. Goed, ik heb er alles wel over gezegd, haal er je voordeel mee uit en laat ons zien wat het wordt!

Succes!

• Like 1

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Similar Content

• By Vingeralsgroen
      Bij deze na lang research gedaan te hebben hier en op de rest van het internet heb ik de DIY challenge te lijf gegaan en een 250W led lamp gemaakt (Deze loopt niet op volle toeren). 
      Shout out naar @Wietefras  @L3dnov @tune voor de hulp. Deze kweek ga ik me eens wagen aan een iets professioneler setup op coco's waar ik twee autoflowers in aan het groeien ben AK-47 XL van zambeza seeds. De zaadjes lagen al ongeveer 2/3 jaar in de frigo deze ontkiemt met de keukenrol methode duurde even voor dat ze uitkwamen. De eerste 5 dagen hebben ze gewoon water gekregen van de kraan zonder de ph te regelen omdat de post door hevige stakingen hebben getroffen dus heb ik hier twee weken op moeten wachten om dan een defecte toestel die zeer ontregeld werd te krijgen. In week twee een nieuwe gekocht goedkope van bol.com. De plantjes zijn volgens mij zeer traag op gang geraakt jammer genoeg. hier en daar heb ik wel aanwijzingen gezien van probleempjes bij de voeding. Bij het ontvangen van de nieuwe ph meter heb ik een flush gedaan bij beide met een ph van 6.0 en cal/mag van 4 ml/L hier na heb ik ze verpot  naar de grote potten van  11L. 
      Ik denk dat ik hier iets te laat verpot had maar door alle problemen met de post kon ik niet anders. Nu in week vier hebben de drizzy vooral wat probleempjes getoond waar ik foto's zal tonen.

Als ik wat info vergeten ben aarzel niet om iets te vragen of tips and tricks te geven ben hier om te leren en andere uit mijn fouten te laten leren. dit is btw mijn derde grow maar de eerste twee waren alles behalve zeer professioneel

Timeline:

- Boven gekomen op Donderdag 8 Nov 
      - Namen kiki & Drizzy :p
      - Drizzy de iets grotere eind week 3 vrouwelijke kenmerken getoont
      -KIKI een dag later boven gekomen iets kleiner heeft in het begin van week drie al een geurtje losgelaten en vrouwelijke kenmerken vertoont.

Setup:

- 250W led growlight (5x cree cxb3070, 3500k BD, 80RA deze op ideal holders gekoeld door alpine 11 plus cpu koelers en  gedreven door een HlG-240-1400) (led gekocht bij kingbrite)
      - Kleine ventilator bevestigd aan frame van growtent
      - Passieve lucht toevoer
      - Afvoer van lucht word getrokken door vkm 150 toilet buis afvoer met filter
      - Vilt pot en een smart airpot beide  11l +-
      - COCO Plagron gemixt met +- 30 % perlite
      - Growtent 70/70/150+-

Voeding:

- GHE (gro,micro,bloem)
      - Goldlabel coco A&B

Environment:

- Tussen de 40-60% RV (na verpotting naar de grote containers is dit tot 80% gepiekt even)
      - Min Temp 19°+-, max Temp 29°+-
      - Wateren gebeurd nog langzaam om de drie dagen +- in week 4

Foto's volgen

• By Mr. Green
      Hier een stukje over het maken van een ledlamp.

Een paar weken geleden heb ik een bezoekje gebracht aan Rubol, ik wilde een nieuwe ledlamp en via Karel kwam ik bij Rubol. Ik had nog wat vragen dus besloot ik daar naar toe af te reizen. Na een goed en verhelderend gesprek met de verkoper van Rubol heb ik besloten voor de Citizen CLU 58-1825 c4  440watt 3500K 90cri kit te gaan met een HLG-480 H - C2100 B driver, de bijbehorende heatsink's meten 160 x 70mm. tevens heb ik er een potentiometer (dimmer) bij gekocht. Om het geheel compleet te maken, heb ik de aansluit draden en snoeren enz. (dat niet meegeleverd werd) gelijk daar aangeschaft.

op de afbeelding staat een A driver ik heb een B, (extra draad voor dimmer).

Weer terug thuis ben ik mij gaan buigen over het ontwerp van een frame, en heb daarvan een tekening gemaakt op schaal.

Om te kijken of de tekening klopt met de wekelijkheid (zekerheid voor alles) heb ik eerst een mal van het frame gemaakt, van  een ijzer vlecht net heb ik een strook afgeslepen in de maat van het frame en dat in de 1 x 1 meter tent gelegen. 

Het zag er uit als op de tekening en de maten kwamen ook overeen dus aan de slag.

Eerst maar een bezoekje gebracht aan de plaatselijke bouwmarkt voor wat aluminium hoekprofielen en een aluminium strip. ik heb gekozen voor een hoekprofiel van 20 x 20 x 2mm en een strip van 30mm. de rest voor de bouw had ik zelf.

De bouw.

Nu de maten leken te kloppen kon ik de hoek profielen op de betreffende lengtes afzagen. Het uiteindelijk frame kan dadelijk in zowel de 80 x 80cm als in de 1 x 1 mtr. tent gebruikt worden.

Het eerste deel van het frame is af, het gehele frame zet ik in elkaar met popnagels. Als ook het tweede deel af is leg ik de delen kruislinks op elkaar om de inkepingen af te tekenen zodat het dadelijk mooi in elkaar valt. Daarna met een paar popnagels vastzetten.

Ik maak een kruisframe zodat ik de lampen dadelijk makelijk kan stellen voor de desbetreffende tent (80 x 80cm of 1 x 1 mtr.). Ik heb uitgerekend hoeveel de lamp naar binnen geschoven moet worden om de 80 x 80cm tent mooi egaal te belichten, daar heb ik een dwarsstukje gemaakt. Dus tegen de buitenkant aan is 1 x1 mtr. tent, tegen de binnenkant aan is 80 x 80cm tent.

1 x 1mtr. tent

80 x 80cm tent

Nu word het tijd om een plek te creéren voor de driver, ik heb van de aluminium strip een plateau gemaakt voor de driver (rekening houdend met de kabels) en tegelijkertijd het frame verstevigd. De volgende stap, een plekje voor de potentiometer (dimmer) rekening houdend met de lengte van de kabel en voor het bedieningsgemak, plaats ik hem in de binnenhoek.

Al weer tijd voor de montage van de lampen en driver, en daarn de bedrading.

Voor de ophanging heb ik een speciaal blokje gemaakt van een stukje aluminium strip en twee blokjes die je gebruikt om een verwarming aan de muur te bevestigen.

En dan is het nu tijd om te kijken hoe de lamp daadwerkelijk het licht verdeeld, de test vind plaats in de 1 x 1mtr. tent want die is momenteel niet in gebruik. Ik heb de lamp op 40cm van de grond gehangen, en naar mijn mening ziet het er goed uit.

Bij de volgende foto heb ik de lamp even gedimt je kan goed zien (denk ik) dat er geen donker uitziende plekken zijn, dus ik ben tevreden.

Even een foto nu van boven af, voor de volledigheid.

Valt mij niet eens tegen, dus ik ben tevreden, het licht is trouwens nog steeds gedimt. En nu zal ik de lamp een beetje hoger hangen en de dimmer wat hoger zetten.

Ik heb er goede hoop op dat de lamp ook in de 80 x 80cm tent zal voldoen als ik de lampen naar de 80 x 80cm stand verplaats maar dat is nog even afwachten, de tent zal eerst leeg moeten zijn.
      Dit was het mede kwekers ik hoop dat jullie er wat aan hebben of wat mee kunnen.

• By KAYA74
      Gaan we weer 

Zoals inmiddels bekend zijn we best gecharmeerd van een beetje knutsel/prutselwerk.
      Na verschillende projecten met diy growlights heb ik gemerkt dat met name de koeling vaak de bottle-neck is.
      Uitgangspunt blijft de kostprijs, m.a.w. het zou natuurlijk mooi zijn als t resultaat uiteindelijk een super efficiënte lamp zal zijn, belangrijkste is een lamp met acceptabele resultaten voor een nóg acceptabeler prijs ;-)

We gaan beginnen met t testen van de koelkwaliteiten van een CPU-cooler, aangeschaft voor maar liefst €5,60......

Dussssss.......eerst maar eens een proef opstellinkje met een 50w 3300K smart-chip
      Kostprijs wel geteld €1,25.

Prettige aan deze chips is het feit dat ze, jawel zónder driver, direct op 220 aangesloten kunnen worden.
      Nadeel is de temperatuur; dié loopt vrij snel op.
      Vandaar dus dat we ons eerst op de koeling gaan richten vóór we een complete armatuur gaan bouwen.

Enfin....test opstelling is een feit

Wat we willen weten: hoe warm wordt de sink ongeveer en hoe warm wordt t onder de lamp?
      Voor meting van de sink gebruiken we een heuse vleesthermometer, waarvan we de pin tussen de ribben plaatsen

Voor de temperatuuronder de lamp pakken we gewoon een temp/LV metertje, ongeveer een 30cm onder de lamp.

Na een uur of 4 draaien is de gemeten temperatuur van de sink zo'n 37°C, de temperatuur op 30cm schommelt rond de 27°C.

Tot nu toe lijkt t dat we de juiste koeling te pakken hebben, vooral omdat de chip nu niet gedimd is, wat we uiteindelijk wél willen gaan doen.

Keep U posted!

GRTZ KAYA 

• Alchemistic Seeds
    Growers Choice
    Greensell
  • Who's Online   5 Members, 0 Anonymous, 37 Guests (See full list)