• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

Hoi allemaal :)

Zal het kort en bondig houden wanneer mogelijk ;)

Doel:

- stabiele installatie voor medische CBD wiet (zonder THC)

- misschien later ook met THC voor incidentele gevallen, maar zelfs dan heeft super veel THC geen echte prioriteit ofzo.

- goedkoop maar niet duurkoop

- binnenkweek max 4 planten

- discreet (!)

Context:

- Ervaren binnentuinierder in het trotse bezit van een urban jungle. Watergift etc. komt wel goed.

- (Soms erg) warme woonkamer (enige mogelijke locatie) zelfs zonder dat de verwarming /ooit/ aan staat, dus geen HPS.

Zaden:

Swiss Dream auto CBD (kannabia)

Eventueel later: Kiss & Purple Kush (beide kannabia) klinken goed. Geen opwekkende (Sativa-voor-zover-dat-wat-zegt) wiet, want ben niet dol op het highe gevoel.

Setup, eisen:

- Tent, geen kast.

- Geen HPS dus.

- Goede afzuiger met koolstoffilter.

- < 100x100cm, meer gebruik ik toch niet.

- Kortom: simpele maar effectieve kweektent, niet al te high-tech want centjes.

Mijn plan:

Wellicht deze complete set als jullie het ook wat vinden? (Mag dit delen toch?) https://www.rajatrading.nl/complete-kweektent-60x60-mammoth-lite-60-2x55w.html

Opmerking 1: Ze hebben hier nog twee duurdere versies van. Deze mist een koolstoffilter, dus die zou ik dan los erbij bestellen. Dan neem ik degene die ze bij de andere (zeer vergelijkbare) kits gebruiken, lijkt me: Can-Lite 300PL max 300 m3 100 mm flens. Of misschien de niet-leden eigenlijk.

Opmerking 2: De duurdere versies hebben HPS lampen, dus die vallen af. Afgezien daarvan wel fijne kits volgens mij, en goede prijs toch?

Tip 1, géén complete tenten kopen. Wat er wordt samengesteld is het allemaal net niet. Ja, je bent duurder uit als je 'los' koopt. Je hebt dan alleen veel meer bang for buck. Zo ook met je link. 2x55 watt TNeon? Dat kan véél beter! Leuke LED setup is tegenwoordig het geld niet meer, als je een beetje handig bent (niveau: ik kan een schroevendraaier vasthouden).

Dan raad ik je ook de tent af, want hoogte. 140 cm is snel op! potten snoept er zo 20 cm vanaf, je filter en je armatuur minstens nog een andere 10 cm en dan de ruimte die je nodig hebt tussen top en armatuur en hop! alles in totaal ben je al een halve meter kwijt.  Kijk naar minstens naar een tent zoals deze: https://www.rajatrading.nl/secret-jardin-dark-street-120w.html

En dan gelijk op tenten inhaken, zet geen tent in je woonkamer. Tenzij er helemaal nooit iemand bij je over de vloer de komt valt een tent in de woonkamer gewoon op. En het devies omtrent wiet is en blijft: kop dicht en draaien. Maak niet de fout door te denken dat je vrienden wel te vertrouwen zijn. Velen zijn al door schade en schande wijzer geworden!

Filter en afzuig hangt ook weer af van gekozen maat tent en welk type verlichting, alleen aangezien je geen HPS gebruikt, kan je hoogst waarschijnlijk lichter dan normaal gaan. 
Over Can lite, ik heb er zelf geen ervaring mee, ik weet dat er hier members zijn die er niet over te spreken waren en liever de Can Original aanraden. 

Dank je wel voor je advies :)

Tneon dacht ik aan de reacties hier te zien best ok toch? 🤔 Zodat ik ervan leer, waarom ben je van deze geen fan dan? Schrijf hem met liefde af maar maak graag niet dezelfde fout nogmaals ;)

Wil best wat knutselen - zolang het veilig is obvs. Suggestie? Ben wel handig qua handen maar heb nooit geleerd hoe je dingen daadwerkelijk moet doen. Moet dus wel echt een elektronica for dummies zijn haha.

Snap je punt wat betreft de tent. Plaatsingstechnisch is vierkant voor mij handiger, dus dan kom ik op deze uit. https://www.rajatrading.nl/secret-jardin-dark-street-90.html

Oh en over plaatsing gesproken, er is al letterlijk een jaar niemand bij mij over de vloer geweest. Vind ik vervelend dus spreek gewoon bij anderen af. Enige keer dat er iemand was was met een lekkage in de slaapkamer, en in een geval zoals die kan ik de tent in de slaapkamer neerzetten. Hond daar in de kamer en slot erop "want hij is erg waaks". Opgelost ;) Des noods ook nog een elektra-loze opbergbox in de kelder van de flat. Komt goed dus.

Filter komen we dan later nog op terug ;)

Ben het er volledig mee eens dat meestal de kant en klare setjes net van alles het mindere is.

Denk dat vooral de hoeveelheid die je nodig hebt een goeie leidraad is om te kijken hoeveel licht en oppervlakte je nodig hebt om dat te bereiken.

Die Tneon is leuk om mee te ontkiemen en als je scrog gaat in een micro set up wil het ook nog wel gaan, maar dan houdt het ook wel op ook. Verwacht er niet teveel van! 

dan ben je beter af om eens het topic van @slablaadje door te nemen. Dan ga je naar LED en staat uitvoerig in beschreven hoe en wat het in elkaar te knutselen. En het is écht een eitje om te doen! Gaat je ook nog eens meer opleveren! 

• Thanks 1

9 minutes ago, Test@ment said:

Ben het er volledig mee eens dat meestal de kant en klare setjes net van alles het mindere is.

Denk dat vooral de hoeveelheid die je nodig hebt een goeie leidraad is om te kijken hoeveel licht en oppervlakte je nodig hebt om dat te bereiken.

Niet veel en een 60/60 zou prima zijn. Maar ik zou liever 2x4 planten laten groeien dan 4x2 zodat ik de rest van mijn jaar "veilig" ben. Vandaar de 90x90.

2 minutes ago, L3dnov said:

Die Tneon is leuk om mee te ontkiemen en als je scrog gaat in een micro set up wil het ook nog wel gaan, maar dan houdt het ook wel op ook. Verwacht er niet teveel van! 

dan ben je beter af om eens het topic van @slablaadje door te nemen. Dan ga je naar LED en staat uitvoerig in beschreven hoe en wat het in elkaar te knutselen. En het is écht een eitje om te doen! Gaat je ook nog eens meer opleveren! 

Zal ik zo even doen, dank :)

Wil uiteindelijk wel scrog maar is lastiger/niet aan te raden met een autoflower begrijp ik? De autoflower heeft meer CBD dan de gewone/fem plantjes.

Met TL kan prima, maar voor 150 watt heb je al gauw 8 buisjes van 18 watt nodig..

https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quantum-boards/58-hlg-260w-quantum-board-kit.html

Dit is heel wat beter.

1.70 is minimale hoogte, of je moet bij autoflowers blijven, dan is 1.40/50 haalbaar.

https://desjop.nl/nl/lucht/afzuig-motoren/buisventilatoren/hortifan-125-ultra-silent-284m-125mm/a-33610-20000070

Geluid kan een issue zijn in je woonkamer

Edited by Tune
PM Even voorstellen

Ik sluit me aan bij L3dnov. Kijk liever uit naar een ander setje dan deze.

Als je een tent van 90cm wenst dan zou ik eerder naar de DarkRoom gaan ips de DarkStreet.
De DR heeft meer uitgangen voor je afzuiging, kan handig zijn dan moet je mss minder bochten maken.

Verder heeft de DR een betere lichtdichtheid en is ze een 10 cm groter dan de DS.

Ik kan je ook de LED's aanraden van Rubol.

Ze hebben net een nieuwe lamp uit : https://www.rubol.nl/product/rubol-mcp-12/

Verder qua afzuiging zou ik niet de buisfan nemen die in het pakket van Raja zit.

Een softbox is de beste oplossing maar is in jouw geval wat overkill.

Een Hortifan is dan een mooie middenweg. Eén van 284m³ zou voldoende moeten zijn. Kan je vinden bvb bij De Sjop.

Daar nog een filter die net iets groter is qua capaciteit bvb 300m³ is daar goed bij.

Om de ventilator aan te sturen kan je ook best een klimaatregelaar nemen.

Om je lampen op en af te zetten kan je best een schakelkast nemen. 

Een Davin is een zeer goed product hierin.

Verder nog wat klein materiaal en een ventilator om wat luchtverplaatsing in je tent te krijgen.

Je ziet dat je met een zelf gemaakte setup duurder uitkomt dan een complete set.

Echter je zal hier meer plezier van hebben en eens je eigen plantjes groeien dan ben je helemaal in de wolken.

Of en strategie uitwerken waarbij je je optimale configuratie uitwerkt (deze zal mss te duur ijn voor de moment) maar waar je naartoe kan werken.

Door bepaalde zaken een tijdje te gebruiken en dan een upgrade uit te voeren maar waar je al alle grote blokken al van hebt.

Dank voor jullie hulp allemaal :)

Heb de linkjes bekeken en vind jullie heel lief, maar geloof dat jullie mijn budget echt zwaar overschatten helaas. Met veel moeite €500 bij elkaar kunnen sprokkelen en dan komen jullie met lampen van €230 XD Sorry 😋

1 hour ago, Tune said:

Ik sluit me aan bij L3dnov. Kijk liever uit naar een ander setje dan deze.

Als je een tent van 90cm wenst dan zou ik eerder naar de DarkRoom gaan ips de DarkStreet.
De DR heeft meer uitgangen voor je afzuiging, kan handig zijn dan moet je mss minder bochten maken.

Verder heeft de DR een betere lichtdichtheid en is ze een 10 cm groter dan de DS.

Ik kan je ook de LED's aanraden van Rubol.

Ze hebben net een nieuwe lamp uit : https://www.rubol.nl/product/rubol-mcp-12/

Verder qua afzuiging zou ik niet de buisfan nemen die in het pakket van Raja zit.

Een softbox is de beste oplossing maar is in jouw geval wat overkill.

Een Hortifan is dan een mooie middenweg. Eén van 284m³ zou voldoende moeten zijn. Kan je vinden bvb bij De Sjop.

Daar nog een filter die net iets groter is qua capaciteit bvb 300m³ is daar goed bij.

Om de ventilator aan te sturen kan je ook best een klimaatregelaar nemen.

Om je lampen op en af te zetten kan je best een schakelkast nemen. 

Een Davin is een zeer goed product hierin.

Verder nog wat klein materiaal en een ventilator om wat luchtverplaatsing in je tent te krijgen.

Je ziet dat je met een zelf gemaakte setup duurder uitkomt dan een complete set.

Echter je zal hier meer plezier van hebben en eens je eigen plantjes groeien dan ben je helemaal in de wolken.

Of en strategie uitwerken waarbij je je optimale configuratie uitwerkt (deze zal mss te duur ijn voor de moment) maar waar je naartoe kan werken.

Door bepaalde zaken een tijdje te gebruiken en dan een upgrade uit te voeren maar waar je al alle grote blokken al van hebt.

Help, bedoel je een schakelkast-schakelkast of is dat Vlaams? Lijkt me nogal overkill of niet? Ik bedoel, ik wat eigenlijk gewoon enkele stekkerdozen te gebruiken met een tijdschakelaar. En die dan buiten de tent te leggen. Heb eventueel wel zo'n verlengsnoer voor buiten die waterdicht is mochten de stekkers niet lang genoeg blijken. Is dat heel dom gedacht van me?

Dat is idd een heel leuk lampie @OGDread

hieronder deze 48W in volle actie 😎

IMG_20190109_202534_230.thumb.jpg.b689768bf12760419a0f9797690d263a.jpg

Heel leuk lampje en leuke met die spots is dat je ze naargelang je budget het toelaat eventueel licht bij hangt.

Qua schakelkast bedoel ik dit:

https://desjop.nl/nl/electra/schakelkasten/davin-hobby-timer-dv-1000-w-1x-1000w/a-29048-10000020

Dit is een timer met een relais in. Deze vangt hoge stroompieken op.

In het geval van LED niet echt nodig maar ik had het nog liggen van toen ik met HPS kweekte.

Maar deze moet ook zekers werken:

https://www.greensell.nl/a-45246565/schakel-klok-timerbox/lumii-heavy-duty-plug-in-timer-24-uurs/#description

Ik zou in jou geval de MCP nemen als je ruimte van 1m2 wilt gebruiken, schakelkast is voor VSA met een spoel die bouwen op en ontladen dan. 

Tegen die pieken wou je bescherming, bij de EVSA werd dit al elektronisch gedaan, Met LED is dit ook zo, tijdschakelaar van de action tot 3600w

kan dit makkelijk aan. zou alles in een LED lamp stoppen en dan komt het vast goed. via Rubol kan je goede bestellen wel een beetje knutselwerk maar

dan heb je wel wat

19 hours ago, Stoomboot said:

Ik zou in jou geval de MCP nemen als je ruimte van 1m2 wilt gebruiken, schakelkast is voor VSA met een spoel die bouwen op en ontladen dan. 

Tegen die pieken wou je bescherming, bij de EVSA werd dit al elektronisch gedaan, Met LED is dit ook zo, tijdschakelaar van de action tot 3600w

kan dit makkelijk aan. zou alles in een LED lamp stoppen en dan komt het vast goed. via Rubol kan je goede bestellen wel een beetje knutselwerk maar

dan heb je wel wat

Voordat ik uitgebreider antwoord geef, wat is een mcp? Scroll me kapot maar kan het niet uit de context opmaken :P

Cool, ik ben er weer even :) Even samenvattend...

Kweektent

Secret Jardin DR 90x90x185

LEDverlichting

Hier heb ik nog een paar vraagjes over ;) 

Aangeraden door Secret Jardin: 1x LED 300W

Jullie raadden me deze aan. Lijkt me een puik plan om met 1 van deze te beginnen en dan inderdaad later uit te breiden. Deze is daadwerkelijk plug&play?

https://www.rubol.nl/product/rubol-josephine-48w-citizen-clu048-diy-kit-2/

Zo ja, dan kan ik ook deze nemen toch? Voor zover ik kan zien is het installeren van deze net zo makkelijk als bij de andere DIY's die jullie me aanraadden?

https://www.rubol.nl/product/rubol-josephine-48w-citizen-clu048-diy-kit/ 

Kwam deze ook nog tegen. Als ik het budget heb voor 2 van 48w, dan kan ik misschien beter deze nemen. Of niet? Die van 48w kan opgevoerd worden tot 63w staat er. Zodoende kom je op exact dezelfde prijs per watt (63w/135w*€132=€61). Of mis ik dan wat?

https://www.rubol.nl/product/rubol-josephine-135w-diy-kit/ 

Timer

Ik heb hier een gewone timer liggen waarop staat: 16A, 250V~, max. 3500W.

Begrijp dat 1 enkele van bovenstaande lampen goed gaat. Gaat het ook nog goed als ik zo rond de 250-300w zit? Heb ik dan nog een aparte nodig voor ventilatoren? Waar we later op terugkomen lijkt me, eerst de lampen ;) 

Twee van die 48W voor een 90x90 tent lijkt mij niet voldoende. 

Voor een 90x90 tent moet je zeker op 200W a 300W zitten.

Uiteraard zijn hier hele berekeningen voor, maar dat terzijde. 

10 minutes ago, Romsel said:

Twee van die 48W voor een 90x90 tent lijkt mij niet voldoende. 

Voor een 90x90 tent moet je zeker op 200W a 300W zitten.

Uiteraard zijn hier hele berekeningen voor, maar dat terzijde. 

Hmm, snap je punt. Had zelf naast de aanbeveling van SJ een berekening gemaakt en kwam op 260-70 uit, uit m'n hoofd.

Hoe ik bovenstaande berichten had begrepen was dat 1x 48w niet genoeg is voor 4 planten of 1 gescrogte op 90x90 (uh, duhh), maar wel voor 1 enkele autoflower in het midden van de tent. Of werkt dat niet zo? Met die ene plant bespaar ik genoeg aan coffeeshop-wiet dat ik dan die lamp in 1/2 maanden heb "terugverdiend", dus dat leek me nou juist zo'n briljant plan :P

1 hour ago, MissWinchester said:

Hmm, snap je punt. Had zelf naast de aanbeveling van SJ een berekening gemaakt en kwam op 260-70 uit, uit m'n hoofd.

Hoe ik bovenstaande berichten had begrepen was dat 1x 48w niet genoeg is voor 4 planten of 1 gescrogte op 90x90 (uh, duhh), maar wel voor 1 enkele autoflower in het midden van de tent. Of werkt dat niet zo? Met die ene plant bespaar ik genoeg aan coffeeshop-wiet dat ik dan die lamp in 1/2 maanden heb "terugverdiend", dus dat leek me nou juist zo'n briljant plan :P

Wat je zegt is prima, maar dan kan je net zo goed voor een 60x60 tentje gaan.

Ik heb ongeveer 60gr geoogst is een 60x60 tentje met een SCROG.

Je kan denk ik wel zo'n 48W in een 60X60 doen met een enkele autoflower.

Geen idee hoeveel je rookt maar je zou er even tegenaan kunnen.

Mijn topic met 60x60 SCROG en 100W LED COBS. Wel een tijd buiten voorgegroeid: