• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   03-12-17

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

41 minutes ago, Romsel said:

Wat je zegt is prima, maar dan kan je net zo goed voor een 60x60 tentje gaan.

Ik heb ongeveer 60gr geoogst is een 60x60 tentje met een SCROG.

Je kan denk ik wel zo'n 48W in een 60X60 doen met een enkele autoflower.

Geen idee hoeveel je rookt maar je zou er even tegenaan kunnen.

Mijn topic met 60x60 SCROG en 100W LED COBS. Wel een tijd buiten voorgegroeid:

De beredenering achter de 90x90 is dat ik liever in 1x 4 planten (of 1 hele grote, whatever) groei dan 4x1.

Ik woon in een niet al te groot appartement en de enige plaatsingsoptie is in de woonkamer. Er komt nooit iemand (niet dol op mensen in m'n safe space). Mocht er nou een monteur oid moeten zijn dan heb ik prima verstopopties (zie hierboven), maar toch... Bovendien kan ik de plek best missen, maar als het niet nodig is... En lastig uit te leggen maar de meest logische plek is een hoekje waarbij het niet uitmaakt of er een 60x60 of een 90x90 staat. De ruimte die ik dan "kwijt" ben is hetzelfde.

Hoeveel ik vape hangt heel erg af van hoeveel pijn ik daadwerkelijk heb en daar valt geen pijl aan vast te trekken. Soms zo een maand niet, maar heb net 3 weken nauwelijks kunnen lopen. Als ik pijn heb, rond de 2 gram per dag met een wiet van 10% CBD. Bovenstaande Swiss Cheese auto CBD heeft 22% uit m'n hoofd. Dat is dus ook een extra reden om een grotere tent te nemen. Moeten upgraden omdat je al op max capaciteit zit is zo niet cool. Dan liever een extra rondje, toch? Wel zo geruststellend.

Duidelijk verhaal @MissWinchester

Moeten upgraden is niet cool nee, en zo moet je ook denken met de setup.

Liever nu iets extra's uitgeven dan later erachter komen dat je afzuiging klote is of je tent van slechte kwaliteit is.

De tent, licht, afzuiging en genetica zijn hierin essentieel.

• Like 1

1 hour ago, Stoomboot said:

Weet de formaten niet, maar de mcp heeft 200w, plus 12 chips wat wil je nog meer? ideaal zou ik zeggen.

Helemaal mee eens, alleen heb ik de centjes nu niet, helaas. Vandaar het plan om eerst met 1 plantje te beginnen onder een 48w, en dan uit te breiden. Zelfs als dat uiteindelijk iets duurder is bespaar ik dan doordat ik veel minder lang bij de coffeeshop hoef te kopen. Mocht er geld uit de lucht komen vallen dan neem ik alsnog deze.

Goh @MissWinchester moeilijke keuze idd 😊

Kijk een kweek setup is zo sterk als de zwakste schakel. Wat ik vaak zie gebeuren is dat beginners 80% of meer van hun budget in de verlichting investeren en dan gaan beknabbelen op andere toch wel belangrijke dingen zoals de afzuiging en filter enz.

Vergeet niet, een goed klimaat in je kweekomgeving is minstens zo belangrijk, zoniet belangrijker dan goed licht. Mijn advies, reken goed uit wat je gebruik is en bereken daarop wat je gaat kopen. Even geduld en goed nadenken bespaart vaak nog het meeste.

1 hour ago, Test@ment said:

Goh @MissWinchester moeilijke keuze idd 😊

Kijk een kweek setup is zo sterk als de zwakste schakel. Wat ik vaak zie gebeuren is dat beginners 80% of meer van hun budget in de verlichting investeren en dan gaan beknabbelen op andere toch wel belangrijke dingen zoals de afzuiging en filter enz.

Vergeet niet, een goed klimaat in je kweekomgeving is minstens zo belangrijk, zoniet belangrijker dan goed licht. Mijn advies, reken goed uit wat je gebruik is en bereken daarop wat je gaat kopen. Even geduld en goed nadenken bespaart vaak nog het meeste.

Hmm, precies. Al ben ik inmiddels zover dat ik weet dat vooral de afzuiging en filter zo belangrijk is, dat juist daar mijn budget in zit XD Meer licht kan wachten (begrijp ik?) wanneer nodig, de afzuiging niet...

Wat betreft het gebruik, ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het het meeste relevante is. Zoals hierboven besproken kweek ik liever in 1x genoeg voor het hele jaar dan dat ik het hele jaar 1 plantje heb staan. Afhankelijk van mijn gebruik (wat ik niet echt uit kan rekenen, zie ook hierboven), doe ik dan een ronde meer of minder.

Ik zou zo denken, 4x 48w josephine clu048 kost +- 350euro, met een zwakkere output als de mcp op zelfde wattage.

bent zo een 100euro goedkoper uit met de MCP voor een beter product.

ik denk dat je in jou ruimte wel 300g kan halen met de mcp tegenover 150g met 4x josephine met de clu048.

neem dan de iets duurdere clu058 josephine

MCP is de best buy, in prijs, kwaliteit en resultaat.

Ik heb verder geen connecties met Rubol of iets, net me eigen LED lamp gebouwd en voor een groot deel de berekeningen 

bestudeerd en met die kennis, zou mijn keuze de MCP zijn. 

voor afzuiging zou ik voor 185m3/200m3 gaan, volgens mij heb je complete setjes voor 80euro +-

Leds gaan beter werken op minder wattage, in de MCP zitten 12chips die dus per stuk efficienter zijn als 1x200w bv 

en doordat je meer lichtpunten hebt heb je meer punten waar het licht vandaan komt dus een betere spreiding van het licht

wat weer beter alle toppen dan belicht van meerdere hoeken, dus vollere toppen 

volgens mij zou je met 400w van de josephine clu048 48w zelfde resultaat halen als met de mcp,

dan zou je over de 700euro kwijt zijn met de Josephine inplaats van 260.

bijna met alles is de mcp 2x zo goed als 4x josephine 

1 hour ago, Stoomboot said:

Ik zou zo denken, 4x 48w josephine clu048 kost +- 350euro, met een zwakkere output als de mcp op zelfde wattage.

bent zo een 100euro goedkoper uit met de MCP voor een beter product.

ik denk dat je in jou ruimte wel 300g kan halen met de mcp tegenover 150g met 4x josephine met de clu048.

neem dan de iets duurdere clu058 josephine

MCP is de best buy, in prijs, kwaliteit en resultaat.

Ik heb verder geen connecties met Rubol of iets, net me eigen LED lamp gebouwd en voor een groot deel de berekeningen 

bestudeerd en met die kennis, zou mijn keuze de MCP zijn. 

voor afzuiging zou ik voor 185m3/200m3 gaan, volgens mij heb je complete setjes voor 80euro +-

Leds gaan beter werken op minder wattage, in de MCP zitten 12chips die dus per stuk efficienter zijn als 1x200w bv 

en doordat je meer lichtpunten hebt heb je meer punten waar het licht vandaan komt dus een betere spreiding van het licht

wat weer beter alle toppen dan belicht van meerdere hoeken, dus vollere toppen 

volgens mij zou je met 400w van de josephine clu048 48w zelfde resultaat halen als met de mcp,

dan zou je over de 700euro kwijt zijn met de Josephine inplaats van 260.

bijna met alles is de mcp 2x zo goed als 4x josephine 

😫 Ik ga even een extra creditcard aanvragen denk ik 😁

Oh Jesus, en nog €50 erbovenop voor verzending en BTW yayyyyy

Het heeft idd allemaal met elkaar te maken.

De afzuiging heeft als primaire functie de geur van uit je tent te halen maar ook om de warme lucht af te voeren.

Licht is een heel belangrijk aspect, hoe beter de spreiding van het licht hoe beter voor de groei en bloei.

Als ik mijn geld ergens zou instoppen is het in de lampen. 

Voor de afzuiging kan je altijd nog eens kijken op  marktplaats. Filter zou ik wel nieuw kopen want je weet niet hoeveel keer die al is gebruikt.

Je tent komt in de woonkamer dacht ik? Dan kan je met je cv de temperatuur op peil houden.

In de eerste weken heb je ook nog niet direct een filter nodig. Je plant begint maar pas te ruiken na enkele weken.

Dus mss een idee om die aanschaf uit te stellen tot volgende maand?

9 minutes ago, Tune said:

Het heeft idd allemaal met elkaar te maken.

De afzuiging heeft als primaire functie de geur van uit je tent te halen maar ook om de warme lucht af te voeren.

Licht is een heel belangrijk aspect, hoe beter de spreiding van het licht hoe beter voor de groei en bloei.

Als ik mijn geld ergens zou instoppen is het in de lampen. 

Voor de afzuiging kan je altijd nog eens kijken op  marktplaats. Filter zou ik wel nieuw kopen want je weet niet hoeveel keer die al is gebruikt.

Je tent komt in de woonkamer dacht ik? Dan kan je met je cv de temperatuur op peil houden.

In de eerste weken heb je ook nog niet direct een filter nodig. Je plant begint maar pas te ruiken na enkele weken.

Dus mss een idee om die aanschaf uit te stellen tot volgende maand?

Ja de temperatuur maak ik me echt 0 zorgen om. Het is altijd warm, ondanks dat de verwarming nooit aan staat. Vandaar de LED ipv HPS ook. Heb voor het ontkiemen wel zo'n verwarmd kasje.

En ja zat ook te kijken wat ik eventueel uit kan stellen, maar met een autoflower heb ik op z'n vroegst maar 2 weken voordat het al begint te bloeien toch?

Heb trouwens zitten zoeken en wat betreft de koolstoffilter valt er niet veel te besparen dus daarvoor neem ik er een die sowieso goed is voor een tientje meer, maar je hebt echt dirt cheap afzuiging van 25 euro. https://www.rajatrading.nl/vk-125-buisventilator.html Of is dat weer een gevalletje goedkoop/duurkoop?

Ik weet niet of je al eens in een toilet of badkamer bent gekomen waar zo een ventilator hangt?

Die maken pokke veel herrie vind ik  :) Nu ja...ik ben er mss gevoelig aan.. Kan me inbeelden als dat in je woonkamer staat te blazen dan zit je niet rustig.

Iedereen reageert er anders op natuurlijk.

Ter info : Bij De Sjop hebben ze dit in combi met een filter : https://desjop.nl/nl/lucht/afzuig-motoren/buisventilatoren/mini-fan-buis-slang-ventilator-125mm-can-lite-150m/a-18627-20000070

43 minutes ago, Tune said:

Ik weet niet of je al eens in een toilet of badkamer bent gekomen waar zo een ventilator hangt?

Die maken pokke veel herrie vind ik  :) Nu ja...ik ben er mss gevoelig aan.. Kan me inbeelden als dat in je woonkamer staat te blazen dan zit je niet rustig.

Ter info : Bij De Sjop hebben ze dit in combi met een filter : https://desjop.nl/nl/lucht/afzuig-motoren/buisventilatoren/mini-fan-buis-slang-ventilator-125mm-can-lite-150m/a-18627-20000070

Niet dat ik me kan herinneren :P

44 minutes ago, Tune said:

Vertel?

On 16-1-2019 at 12:48, Stoomboot said:

Leds gaan beter werken op minder wattage

Nee, LED gaat beter werken met een lagere stroom. Dat je daardoor dan een lager vermogen (niet wattage!) krijgt per LED/COB, klopt dan weer wel. Je hebt dan wel weer meer COBs nodig om op eenzelfde vermogen uit te komen. 

Punt is dus, kijk niet naar vermogen! Het is niet zo dat je met LED maar een X aantal watts knalt per m2 Want de ene zeg 400 watt armatuur is de andere 400 watt armatuur niet. Dit heb ik al meermaals betoogd.

7 hours ago, L3dnov said:

Nee, LED gaat beter werken met een lagere stroom. Dat je daardoor dan een lager vermogen (niet wattage!) krijgt per LED/COB, klopt dan weer wel. Je hebt dan wel weer meer COBs nodig om op eenzelfde vermogen uit te komen. 

Punt is dus, kijk niet naar vermogen! Het is niet zo dat je met LED maar een X aantal watts knalt per m2 Want de ene zeg 400 watt armatuur is de andere 400 watt armatuur niet. Dit heb ik al meermaals betoogd.

maar kan zegen wat je wilt, 34.8*1.05 is niet hetzelfde als 36*1.4

het wattage daalt mee met het vermogen dat je er doorheen gooit.

een clu 048 1050ma kan je simpelweg niet draaien op 50w.. 

dus een geschikte driver met minder vermogen lijd tot een lager wattage

het is relatief hoe je het bekijkt, ik zeg wattage omdat elke led minder wattage trekt, het totale verbruik staat daar los van

heb je een driver met een wattage dat deze max kan leveren kan je die winst halen door meerdere Chips te plaatsen met minder vermogen per chip

het is maar hoe je het bekijkt, maar per LED zullen ze met minder vermogen beter presteren idd. maar het voltage daalt ook mee met vermogen

eindstand  voltage en vermogen is wattage.

of ik nou 10chips met 10x12w drivers plaats , zal net zo zijn als 1driver van 120w met 10 chips maar in beide gevallen verbruiken de chips

12w. per LED. ik reken de driver niet eens mee doordat er zoveel verschillende modellen zijn, cc, cv, cc+cv

ik kijk enkel naar de led zelfstandig zonder de driver of vermogen want dit is allemaal relatief in oe je het aansluit.\

het enige constante wat overblijft is dat het wattage per chip lager ligt. .de totale wattage van je setup is wel relevant

Er klopt geen snars van wat jij zegt. 

5 hours ago, Stoomboot said:

het wattage daalt mee met het vermogen dat je er doorheen gooit.

is gewoon compleet fout. Want je spreekt niet over wattage maar over vermogen. En je gooit er niet vermogen door heen maar stroom. En dat is slechts één punt wat gewoon pertinent onjuist is. 

8 hours ago, L3dnov said:

Er klopt geen snars van wat jij zegt. 

is gewoon compleet fout. Want je spreekt niet over wattage maar over vermogen. En je gooit er niet vermogen door heen maar stroom. En dat is slechts één punt wat gewoon pertinent onjuist is. 

ja ik probeer het te begrijpen, maar wat ik zie is je stuurt 'stroom' met een bepaalde 'spanning' door een object wat een bepaald wattage/vermogen als gevolg heeft

Volt Spanning de druk van het water in een buis
Ampère Stroomsterkte de hoeveelheid water per sec die door een buis stroomt
Ohm Weerstand de dikte van de waterbuis
Watt Vermogen de kracht van het water tegen bijvoorbeeld een schoepenrad
    er

Dat is juist, alleen je spreekt over vermogen, uitgedrukt in Watt. 

Spanning, Volt dus, blijft per LED/COB over algemeen gelijk. Zeg dat dit 35 Volt is.

Stroom, in Ampère, kan variabel zijn. 

Vermogen, in Watt, is hoe dan ook variabel want afhankelijk van de rekensom Volt X Ampère. Dus 35 volt maal zeg 1 Ampère geeft 35 Watt vermogen. Nu is niet al dat vermogen ook licht. Een deel ervan wordt ook omgezet in warmte (JA! LED geeft nog steeds warmte af! laat daar geen misverstand over bestaan!) Laten we even aannemen dat op één Ampère er 50% licht wordt opgewekt en 50% warmte. In ons rekenvoorbeeld is dat dus 17.5 Watt licht en 17.5 Watt warmte.

Gaat er méér stroom doorheen, 1.4 Ampère bijvoorbeeld dan verandert dat ook je vermogen. 35X1.4=49 Watt. Wat dan dus ook verandert is hoe efficiënt je LED wordt. Zeg dat er nu 40% licht en 60% warmte wordt opgewekt. Je krijgt dus voor méér vermogen mínder licht terug. 

Gaat er minder stroom doorheen, 0.7 Ampère (ook wel 700mA) wordt de som 35X0.7=24.5 Watt. Alleen dan zal je zien dat je 60% licht opbrengt en 40% warmte. Door je lagere stroom en daardoor dus lagere vermogen is de LED efficiënter in het opwekken van licht en krijg je dus meer licht. Wil je uiteindelijk op een zelfde vermogen uitkomen (zeg 400 watt) dan zul je dus méér LED op moeten hangen. 

En let op de percentages zijn indicatief. Het is om het punt duidelijk te maken, we mochten willen dat dat het zo mooi verliep. 

Verder is dit allemaal lang en breed uitgelegd in het eerder gelinkte topic van @slablaadje en wordt het de hoogste tijd dat helemaal door te nemen mocht je dat nog niet gedaan hebben. 

Ik heb zo mijn led lamp gebouwd en die werkt perfect, 12chips op 1050ma per stuk.

Voltage blijft enkel gelijk met een constant voltage driver, dus bv 36v 2a. Dan zal je altijd die 36 aanhouden.

Ik heb een constant current driver en hier zal het voltage wisselen met temperatuur. Zo verbruik ik met goede koeling 460w en bij 50c 470w.

Hitte komt voort uit de weerstand, het ohm gedeelte. 

Ik weet dat de clu048 34.8v vragen bij 1050ma. Zo werkt een constant current driver door het aantal ma wat je stuurt word het voltage bepaald. Minimum van de clu048 is 31v en die zal ongeveer getrokken worden bij 100ma denk ik.

Kan ook 20chips op een 36v 2a zetten, maar.die verbruiken dan 36vx0.1 3.6w of bij  31v 3.1w. Ligt aan je driver en manier van aansluiten. 

Ik heb het idee dat als je 36x0.1 stuurd terwijl ze maar 31x0.1 nodig hebben dit zal leiden tot extra warmte.

On 1/17/2019 at 5:38 PM, MissWinchester said:

Vertel?

Twee mensen hebben je nu gewaarschuwd voor herrie. Hoe kleiner de fan, hoe meer herrie (want die kleine tering dingen moeten zo snel draaien). Je kunt ook naar een growshop gaan, en het effe aanhoren.