• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 

Recommended Posts

20 hours ago, Test@ment said:

Daar moet je me toch ff wat dieper op in gaan want ik zie niet direct wat zou aangeven dat de voeding verkeerd is! Wat zou er dan anders moeten volgens jou?

Heb ik al aangegeven. Mijn vraag is alleen of het er nou zo slecht uitziet door alleen verkeerde voeding of wellicht ook door een afwijkende lichtkleur (relatief teveel blauw kan bijvoorbeeld ook dat soort slecht aandikkende toppen geven)

Dat reflectieve wanden verschil maken is een feit! Zoveel verschil echter 🤔 maar goed dan de hoogte van de mcp die erboven hing.  Ik veronderstel dat Karel in zulke testen toch contact heeft met de fabrikant/ontwikkelaar van de lamp en dat die man voor hij de lamp op de markt de nodige metingen gedaan heeft om beetje vast te stellen hoeveel licht zo een lamp geeft op verschillende afstanden, of denk ik nu krom?

Die lamp is sowieso een onhandig ontwerp. Het mooie van COBs is nou juist dat je ze mooi over het kweek oppervlak kan verdelen om zo het licht te spreiden. Een enkele lamp midden in de ruimte kan je makkelijk 20% meer lichtverlies op de wanden kosten, omdat die 3 keer zo hoog moet hangen voor dezelfde uniformiteit. In een opstelling als deze kan het relatief nog wel meer kosten zelfs.

De lamp past ook absoluut niet bij een 100x100 tent. Moet je er twee gaan ophangen en hoe doe je dat in een vierkante ruimte?

Dus nee hoe je het ook wendt of keert, er is zeker niet bijzonder goed nagedacht over deze  "test".

Dus ook daar weer de vraag, waar baseer jij je op als je zegt dat de lamp te dicht hangt?

200W lamp op zo'n kort stukje geeft toch duidelijk niet genoeg spreiding? Je hebt zelf ook een COB lamp of niet?

Zie inmiddels dat er 133g "buitenwiet" is geoogst. Dus tsja. Lijkt me nog ruim geteld en relatief wel heel veel tak. Zou zelf hooguit 100g geteld hebben. Dus in plaats van richting de 2g/W die je zou verwachten met de genoemde lichtopbrengst cijfers, zit het eerder richting de 0,5g/W. 

Vandaar dat ik vraag waar het mis gegaan is. Je moet toch een keer van fouten proberen te leren in plaats van steeds maar zeggen dat het zo geweldig gaat en dan weer exact dezeflde fouten maken?

20 minutes ago, Wietefras said:

Die lamp is sowieso een onhandig ontwerp. Het mooie van COBs is nou juist dat je ze mooi over het kweek oppervlak kan verdelen om zo het licht te spreiden.

Ik zou deze https://www.rubol.nl/product/rubol-pro-line-v2-frame-5-cob/
wel eens willen testen. Twee ervan lijken mooi voor een 1.2x1.2

Of de 4 cob variant voor een 1x1

Dat onbreekt bij Rubol helaas, info over de bedoelde oppervlakte en hoogte.

Ik blijf erbij @Wietefras van alles wat jij hier beweert kan je zelf niks hard maken met ook maar 1 meting .

Waar in een van de vorige testen de 4000K het heel leuk deed zou deze nu ineens teveel blauw bevatten !!?? en dan is het nu maar 1/3de 4000K wat gebruikt werd. Je gaat volledig aan de genetica voorbij, en het toch wel bewezen feit dat spint alles doet stagneren van bladvorming tot bloembouw.

Hebben we nog het feit dat planten in ruimtes met  minder licht net grotere bladeren gaan ontwikkelen om meer bruikbaar licht te kunnen opvangen, maar dat wist je zelf wss ook al.

Je kan hier wel gaan roepen dat het voeding en een licht probleem is, maar meer dan roepen zie ik niet. 

Ik kan hier wel gaan roepen dat het ligt aan teveel dreft gebruiken als uitvloeier maar praatjes vullen geen gaatjes ;-)

• Like 2

1 minute ago, Grapster said:

Denk dan ook niet dat de fabrikant/ontwikkelaar vele tests en metingen heeft gedaan zoals @Test@ment veronderstelt.

Ik kan er naast zitten, maar het lijkt me eerder iemand die een graantje wil meepikken van de omschakeling van HPS naar Led door vele kwekers, en snel geld wil maken.

Is ook niks mis mee, overigens.

Hahahahaha @Grapster . Een weetje mss voor jou, veronderstellingen uittypen daar doet testa niet aan! Als ik iets zeg vanuit een veronderstelling van mij dan vermeld ik dat er even bij ;-) 

1 minute ago, Grapster said:

Dan snap ik deze zin niet.

Hier veronderstel jij toch iets? En ik verwijs toch naar deze veronderstelling van jou?

Ik veronderstel dat iemand die iets probeert neer te zetten als "slecht" met bewijzen van tests en metingen gaat komen.

Just now, Grapster said:

Zit jij in de politiek of zo?

Dat is wel men roeping ja :sun:

Ja klopt heb ik idd gezegd, mijn fout! verkeerd uitgedrukt. Dat Karel daar contact over had is een veronderstelling, dat de fabrikant de nodige metingen en tests doet is GEEN veronderstelling maar iets wat ik zeker weet.

Hoop dat dit duidelijker weergeeft wat ik bedoel.

Staat heel veel op de site inderdaad, en soms is het wat zoeken. Maar daar heb ik weinig last van, je kan bij vragen zo contact opnemen en je wordt verder geholpen.

3 hours ago, Test@ment said:

Ik blijf erbij @Wietefras van alles wat jij hier beweert kan je zelf niks hard maken met ook maar 1 meting .

Waar slaat dat nou weer op? Ik heb het over professioneel uitgevoerd onderzoek waar conclusies uit komen.

Je kan hier wel gaan roepen dat het voeding en een licht probleem is, maar meer dan roepen zie ik niet. 

Ik VRAAG of er een idee is waarom het zo vreselijk mis is gegaan bij deze "test" (reclame blokje). En ja het KAN zowel door het licht als de voeding komen.

Waar in een van de vorige testen de 4000K het heel leuk deed zou deze nu ineens teveel blauw bevatten !!??

Ja en professioneel uitgevoerde onderzoeken die niet bol staan van de fouten en problemen geven exact het tegenovergestelde resultaat. Hmmm waar zou ik mijn vertrouwen in plaatsen .... 

3 hours ago, Test@ment said:

veronderstellingen uittypen daar doet testa niet aan! Als ik iets zeg vanuit een veronderstelling van mij dan vermeld ik dat er even bij ;-) 

Helaas is het verkeerd uitvoeren van tests en het verkeerd interpreteren van de data nou juist een van de grote gevaren van het soort "tests" wat hier wordt uitgevoerd.

Ik snap overigens echt niet waarom je reageert alsof het mijn fout is dat het zo mislukt it. We zien hier een "test" waar werkelijk niets van klopt en waar het resulaat nog niet een kwart is van wat het had moeten zijn. Het enige waar jij je vervolgens druk over maakt is welk bewijs ik kan aanleveren dat er wat mis is gegaan.

1 minute ago, Wietefras said:

Waar slaat dat nou weer op? Ik heb het over professioneel uitgevoerd onderzoek waar conclusies uit komen.

Ja en professioneel uitgevoerde onderzoeken die niet bol staan van de fouten en problemen geven exact het tegenovergestelde resultaat. Hmmm waar zou ik mijn vertrouwen in plaatsen .... 

Waar slaat dat op??!! Kijk Fras, jij roept dingen zonder ze te onderbouwen ;-) 

Ik zou zeggen waarom deel je die "professioneel" uitgevoerde onderzoeken niet met ons?

Kijk iets of iemand neer halen kan iedereen, maar aangezien jij zo zeker bent van alles, of dat nu over voeding of licht of eender wat gaat .

Wel het enige wat ik zeg is onderbouw wat je roept!

2 minutes ago, Test@ment said:

Waar slaat dat op??!! Kijk Fras, jij roept dingen zonder ze te onderbouwen ;-) 

Moet ik serieus "onderbouwen" dat afbloeien op groeivoeding een slecht resulaat oplevert?

Moet ik serieus "onderbouwen" dat afbloeien onder een groeilamp slecht resulaat oplevert? 

Kijk iets of iemand neer halen kan iedereen

Kijk naar de planten en het resultaat wat 4 keer zoveel had moeten zijn. Ik stel alleen vast dat het grandioos mislukt is. Als ik dan probeer mee te denken waarom het zo mis is gegaan dan "haal ik iemand neer"

Weet je wat. Laat ook maar. Blijf maar lekker aanmoddern met dit soort extreem suboptimale resultaten.

2 minutes ago, Wietefras said:

Helaas is het verkeerd uitvoeren van tests en het verkeerd interpreteren van de data nou juist een van de grote gevaren van het soort "tests" wat hier wordt uitgevoerd.

Ik snap overigens echt niet waarom je reageert alsof het mijn fout is dat het zo mislukt it. We zien hier een "test" waar werkelijk niets van klopt en waar het resulaat nog niet een kwart is van wat het had moeten zijn. Het enige waar jij je vervolgens druk over maakt is welk bewijs ik kan aanleveren dat er wat mis is gegaan.

Kom op zeg!! dat er wat niet goed ging is idd heel duidelijk en voor veel mensen is ook duidelijk dat je hier geen oordeel kan vellen over zowel voeding als licht wat jij wel doet.

3 minutes ago, Test@ment said:

Kom op zeg!! dat er wat niet goed ging is idd heel duidelijk en voor veel mensen is ook duidelijk dat je hier geen oordeel kan vellen over zowel voeding als licht wat jij wel doet.

Ik VRAAG wat er mis is gegaan. En doe wat suggesties van zaken waarvan het algemeen bekend zou moeten zijn dat dat een oorzaak kan zijn.

Maar goed, nogmaals, modder maar leker wat aan. Ik doe wel gewoon waar ik geen enkel verstand van heb met tegen de 2g/w oogstjes met de juiste voeding en lampen.

• Like 1

4 minutes ago, Wietefras said:

Moet ik serieus "onderbouwen" dat afbloeien op groeivoeding een slecht resulaat oplevert?

Moet ik serieus "onderbouwen" dat afbloeien onder een groeilamp slecht resulaat oplevert? 

euuuuu jij roept dat omni een groeivoeding is, waarom? toch gek dat ik op die groeivoeding wel heel mooi scoorde, wat trouwens niet de eerste keer was. Ook deze ronde gaat vooralsnog wel lekker in week 7 met diezelfde groeivoeding, gek toch! 

Ook dat in eerdere tests was de 4000K zeker niet de slechtste en nu zou een deel 4000K voor zulke problemen zorgen, raar toch allemaal.

Nou wat een gedoe zeg,.. kom op.. nu voor de 3e keer alles op nieuw aan het typen,.. dus vandaar dat ik maar ff het op slot gooi voor het weer eens uit de hand loopt.. 

Voor ik iets verder ga zeggen over de test zal ik nog eens herhalen over wat ik gisteren ook al zei,.. 

Natuurlijk wist ik zelf ook wel dat ik niet de maximale uit de lamp zou kunnen halen met maar 1 zaadje direct op 12/12 te gaan, maar dat was ook niet de bedoeling, het was mijn bedoeling om het maximale uit het zaadje te halen in zo'n kort mogelijke kweek, dus zonder groei.. Dat het allemaal beter had gekund qua reflectie materiaal op de muren ja daar kan ik me wel in vinden. Dat dit echt heel veel opbrengst zou schelen nee dat niet, maar ja alle kleine beetjes zouden idd wel geholpen hebben.. zelf denk ik dat de schade die de spint heeft aangericht groter is dan het verlies aan reflectie. 

Dat het resultaat beter kan dat is zeker waar dat zal ik ook zeker niet ontkennen, ik geloof dat ik daar ook al verschillende variabelen heb aangedragen waar het door het een mindere kweekje is geworden. Maar ik denk niet dat mijn voeding ligt... als ik kijk andere kweekjes van me zelf bekijk, maar ook hoe bijvoorbeeld @Test@ment kweekt op mijn voeding dan kan ik alleen maar concluderen dan de voeding wel goed zit.  

Spectrum van de lamp, we kunnen hier over van mening verschillen ik heb deze setup van mijn MCP gekozen omdat ik zo dicht mogelijk bij het spectrum van de zon wil komen met mijn licht, en in mijn ogen zit er dan ook nog genoeg rood en verrood in het spectrum, voor een goede afbloei van de planten,  Maar daar ging deze test in het geheel niet over, die ging er over wat ik nu met een leuke goede lamp vanaf 1 zaadje direct op 12/12 zou kunnen halen...  en ook zelfs de volgende test met deze lamp zal niet over het spectrum van deze lamp gaan. Daarvoor doe ik straks weer eens spectrumtest namelijk,  Dat namelijk ook het leuke van de MCP men kan voor zich zelf bepalen welk spectrum men wilt nemen of hoe ze deze samen wil stellen...

Deze lamp gebruik ik dus ook om mee te spelen, en wat andere dingen te testen.. Maar het is wel leuk om te zien hoe ze zicht straks verhoud met de planten die wel de spectrumtest in gaan.. ook omdat het stekken zijn van een gelijken moeder.

Wel wil ik ff zeggen dat ik dit echt respecloos vind naar Rubol,.. 

4 hours ago, Grapster said:

Die hele site van Rubol hangt houtje touwtje aan elkaar. Op vele vlakken.

Dus daar verbaas ik me niet over.

Denk dan ook niet dat de fabrikant/ontwikkelaar vele tests en metingen heeft gedaan zoals @Test@ment veronderstelt.

Ik kan er naast zitten, maar het lijkt me eerder iemand die een graantje wil meepikken van de omschakeling van HPS naar Led door vele kwekers, en snel geld wil maken.

Is ook niks mis mee, overigens.

Als de man echt snel geld zou willen verdienen aan de overstappers, dan zou hij toch ook niet steeds met nieuwe ontwerpen komen? zou hij zijn energie niet steken in het optimaliseren van het kweekspectrum, maar zou hij gewoon copy past doen wat andere ledleveranciers ook doen. Dan was hij niet bezig met het optimaliseren van zijn koeling en zijn heatsinks upgraden denk ik.. Als hij echt snel geld zou willen verdienen aan mensen die overstappen, dan zou hij ook gewoon de lampen kant en klaar uit china kunnen laten komen en er een eigen stikker op plakken.. 

4 hours ago, Grapster said:

Dat geeft het zeker helder weer. Dank hiervoor.

Bij mij is het wel een veronderstelling en weet ik het niet zeker. En nu jij ook nog aangeeft dat je er van op de hoogte bent dat de tests wel gedaan zijn, nog minder zeker.

Wat ik wel zeker weet is dat het een houtje touwtje site is :)

Om je wat meer zekerheid te geven zal ik dan rubol vragen zijn testen hier in zijn helpdesk hoek openbaar te maken, ze staan geloof ik toch ook al op instagram.. 

En mocht je sugesties hebben voor zijn website, dan kan je hem gewoon mailen of een pm sturen hoor.. hij staat opzicht wel open voor opbouwende kritiek. 

1 hour ago, Wietefras said:

Ik VRAAG wat er mis is gegaan. En doe wat suggesties van zaken waarvan het algemeen bekend zou moeten zijn dat dat een oorzaak kan zijn.

Maar goed, nogmaals, modder maar leker wat aan. Ik doe wel gewoon waar ik geen enkel verstand van heb met tegen de 2g/w oogstjes met de juiste voeding en lampen.

Nee jij concludeert dat het fout gaat in de voeding of de spectrum van de lamp zonder dat je variabel als genetica of klimaat mee neemt... 

Maar goed zoals gezegd zal ik deze lamp nog wel een tijdje blijven "testen¨ gebruiken...   

Probeer gewoon eens iets te verbeteren in plaats van stug volhouden dat alles perfect is met steeds weer ver suoptimale resultaten. Het ligt toch ergens aan dat die testen iedere keer zulke slechte resultaten opleveren?

Je moet ook een hypothese stellen waar je aan moet voldoen. Dat je wiet kan groeien onder een willekeurige lamp is wel duidelijk.

Met een moderne led lamp (2,6 a 2,7umol/s/W) zou je bijvoorbeeld tegen de 2g/W uit moeten kunnen komen. Dat is namelijk dubbel zoveel licht als met een HPS uit dezelfde hoeveelheid watts (na aftrek van reflectorverliezen en extra wandverliezen). De oude g/W met HPS is inmiddels met de huidige led lampen 2/gW geworden.

Als je dat niet haalt dan moet je bij jezelf te rade gaan wat er niet goed werkte. Of je moet gewoon zeggen dat het je niet om de hoeveelheid gaat maar om de "kwaliteit" of gewoon net doen alsof alles perfect is en dat er niets ana te doen is dat de kweek voor de zoveelste keer niet goed gelukt is.

Deze lamp is bijvoorbeeld specifiek slecht ontworpen qua lichtverdeling. Met de COBs verdeelt over de ruiimt krijg je gewoon een veel netere verdeling, dan kan de lamp er dichter op en heb je veel minder wandverliezen. Dat kan makkelijk 20% schelen in het voordeel van goed verdeelde COBs.

Bij een "test" met alleen plantje in het midden ga je dat niet zien, dus de vraagt doet zich ook wel op of daar geen moedwil achter zit.

Sowieso, pas als je consequent behoorlijke resultaten kan halen kun je gaan testen. Als je de ene keer 0,5g/W haalt en de andere keer 1g/W met een led lamp, dan kun je ook niet zeggen of je 20% verliest aan extra wandverliezen.

3 hours ago, Wietefras said:

dus de vraagt doet zich ook wel op of daar geen moedwil achter zit.

Tsssss oke oke ja want ik kweek normaal altijd met veel meer planten natuurlijk... 

• Like 1

22 hours ago, karel kweker said:

Tsssss oke oke ja want ik kweek normaal altijd met veel meer planten natuurlijk... 

Ehm ja, normaal gesproken vul je gewoon je hok. Of je doet op zijn minst een poging.

En ja als je dan een advertorial als "test" presenteert en dan helemaal niets "test" dan is dat wel wat verdacht. 

Al zal je ook wel gewoon niet begrepen hebben wat het 12/12 systeem in houdt, want die advertorial is zo wel heel dramatisch afgelopen met een 0,5g/W oogst waar het 2g/W zou moeten zijn volgens de specs van de lamp.

On 22-3-2019 at 16:48, karel kweker said:

Natuurlijk wist ik zelf ook wel dat ik niet de maximale uit de lamp zou kunnen halen met maar 1 zaadje direct op 12/12 te gaan, maar dat was ook niet de bedoeling, het was mijn bedoeling om het maximale uit het zaadje te halen in zo'n kort mogelijke kweek, dus zonder groei.. Dat het allemaal beter had gekund qua reflectie materiaal op de muren ja daar kan ik me wel in vinden. Dat dit echt heel veel opbrengst zou schelen nee dat niet, maar ja alle kleine beetjes zouden idd wel geholpen hebben.. zelf denk ik dat de schade die de spint heeft aangericht groter is dan het verlies aan reflectie. 

speciaal dan voor de 3de keer voor jou 

Wees gerust had ook 1 gram per wat als beginner en varenmug plaag je gehad  met 5 planten verdeeld over 1,20 en omi gebruikt  tevreden