• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Hy-Seeds
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
El Magico

Nieuwe Kweek Setup (we zijn er bijna aan uit lol)

Recommended Posts

Hey !

Ben dus van plan na 20 jaar op non actief te staan er opnieuw aan te beginnen en ben dus al een tijdje aan het zien wat ik allemaal nodig heb.

Nu zijn er over de jaren nogal wat veranderingen (vooral qua technologie) dus kan ik jullie ervaring gerust gebruiken !

Effe over mezelf... koop niet graag rommel, geef liever iets meer uit aan iets dat presteert zoals het moet en niet meteen stuk gaat (I'm not a cheapass)

M'n budget is zo'n 800-1000€ (liefst wel zo dicht mogelijk tegen de 800 ;) ), nadien kan er natuurlijk nog altijd worden bijgekocht.

Doel is er 4 plantjes in te steken op aarde en deze telkens te scroggen, LST, fimmen,...

Nu had ik aan de volgende setup gedacht:

Tent (staat vast):

-Gorilla GGT225 - 75x60x180/210  https://www.gorillagrowtent.com/products/2x2?variant=22522185479

Lamp (staat vast):

-8 x 3500k 90CRI, 4 x 4000k 90CRI (iemand die een andere samensteliing van COBs zou nemen ?)https://www.rubol.nl/product/rubol-mcp-12-m/   

-Met volledig dimbare driver.

-Uitgerust met https://www.rubol.nl/product/bluetooth-dimmer/ (word pas nadien aangekocht)

Afzuiging (staat vast):

https://www.greensell.nl/a-23367597/softboxen/softbox-500m3-mdf-fluisterstil/#description (de kisten uit MDF zijn stiller dan die uit metaal juist ?)

Variac (staat vast):

https://www.greensell.nl/a-26585249/variac/variac-regeltrafo-500watt-aansluitkabel/#description

Filter: 

https://primaklima.com/en/filtration/eco-line/125mm/k2600-flat-125/ (verticaal met maar 1 bocht van 90°)

of

https://www.greensell.nl/a-50330551/prima-klima-eco-filters/prima-klima-koolstoffilter-pk2601-360m3-flens-125mm/#description (horizontaal met 2 bochten van 90°)

Luchtslang (geen idee welke het stilste is):

http://www.growshop-belgique.be/product.php?id_product=11036

of

https://www.greensell.nl/a-25856918/sonoconnect-slangen/sonoconnect-127mm-5-meter/#description

of

Volledig uit metaal ??

Clipfan: 

http://gardenhighpro.com/productos.php?op=productsDetail&id_articulo=22   (1 of 2 clipfans ?)

Voeding (staat vast):

Het gamma Omnipotent ;)

Moest ik nog iets vergeten zijn dat ik nodig zou hebben of iets waar je van zegt dat kan beter of dat is rommel... zeg het me gerust !

De bedoeling is miskopen te vermijden :lol:

Alvast bedankt !

Greetz

PS: Moesten jullie beter of goedkopere shops kennen waar ik alles kan kopen laat het met gerust weten, ze moeten wel in België leveren en liefst zo min mogelijke verschillende om de verzendkosten te drukken :)

1 hour ago, El Magico said:

En wáárom zouden deze juist beter zijn ?

22 minutes ago, greentjeonatrip said:

En wáárom zouden deze juist beter zijn ?

Dat weet ik niet, is iets te technisch voor mij.

Zeg maar wat ze mij vertellen.

Denk dat Karel hier wel meer van weet.

En waarom zou die niet beter zijn ? lol

Tja waarom de 1e beter is dan de andere kijk naar de umols per watt die je terug krijgt voor je stroom,.. en spectrum is net zo belangrijk .. maar die zijn vrijwel het zelfde of je moet zelf iets anders willen. Mijn MCP is opgebouwd uit een combinatie van 4000k en 3500K chips zodat je een menging krijgt van spectrums gewoon omdat het kan en ik in de toekomst nog wel andere plannen ideeen heb..

Wil je wat meer lezen over ledverlichting.. lees me blogje ff door  https://www.weedforum.eu/wietblog/14-12-2015-led-verlichting-en-wiet-kweken/

Biologische voeding, het klinkt leuk maar wat is het en wat doet het voor je planten.. 

en hoe het kan dan mijn mineralen voeding geen verandering in smaak geeft komt omdat het pure mineralen zijn  ;) 

Sorry maar wil geen led verslagen of dergelijke meer lezen ik word er zot van haha.

Wil nu is gewoon weten wat ik het beste neem en gedaan zodat ik na al die maanden van opzoeken eindelijk is kan beginnen :)

Als je naar de statistieken kijkt komt die MCP er inderdaad beter uit en goedkoper.

Dus jij zou bij die MCP 12-M verschillende chips nemen, dewelke zou jij dan nemen moest je in mijn plaats zijn ?

Van uw voeding ben ik vrij overtuigd ;)

Regelt nog is de ph ook, dus enkel "Omnipotent Voeding Compleet" gebruiken ?

Ik zie dat je wel een filter op het oog hebt maar dan moet je ook nog een afzuiger nemen ook.....anders gaat het niet echt lukken.

Verder een dimmer voor je afzuiger of je zou er één moeten nemen met dimmer ineens in.

Ik zou je aanraden om het apart te houden.

Timer zou ik ook voorzien voor je lampen.

Lol die linkjes zijn geen verslagen maar uitleg over hoe je goede leds kan herkennen ;) 

Maar je hebt volgens mij al aardig de goede conclussie getrokken :) 

1 hour ago, Tune said:

Ik zie dat je wel een filter op het oog hebt maar dan moet je ook nog een afzuiger nemen ook.....anders gaat het niet echt lukken.

Verder een dimmer voor je afzuiger of je zou er één moeten nemen met dimmer ineens in.

Aangepast, was die blijkbaar vergeten ertussen te zetten.

1 hour ago, Tune said:

Timer spreekt voor zich :)

41 minutes ago, karel kweker said:

Lol die linkjes zijn geen verslagen maar uitleg over hoe je goede leds kan herkennen ;) 

Maar je hebt volgens mij al aardig de goede conclussie getrokken :) 

En welke COBs zou jij dan steken op die MCP 12-M

PS: is het normaal dat ik geen melding krijg als hier gepost word ?

Denk wel dat je afzuiger lawaai gaat maken.. 680m3 door een 125mm slang geeft aardig wat weerstand.

zou zelf voor een softbox gaan, kosten wel wat meer

2 minutes ago, Wiekspiet said:

Denk wel dat je afzuiger lawaai gaat maken.. 680m3 door een 125mm slang geeft aardig wat weerstand.

zou zelf voor een softbox gaan, kosten wel wat meer

Die afzuiger gaat mar op 30-40% afzuigen.

Een softbox met een temperatuurgestuurde dimmer die niet bromt... zit ik tegen de 400€...

6 minutes ago, Wiekspiet said:

Dat is waar.

je kan ook door je filter heen blazen, scheelt ook veel geluid

Filter op het einde bedoel je ?

Om iedereen een beetje een gevoel te laten krijgen van wat de MCP’s in hun mars hebben zal ik hieronder een paar praktijkvoorbeelden geven.

In een ruimte van 60x60 bij een hoogte van 40cm en een vermogen van 200W op de MCP 12 worden de volgende lichtwaardes waargenomen.

Resultaat  van de meting in het midden van de ruimte.
281571499_metingmiddenppfdsppec.thumb.png.446c33e6f4d181e64497e339b2274a23.png

1308109822_metingmiddenppfdwaardes.thumb.png.9dd617404a716c3dba23a51077d4f018.png

1658568169_uvmidden.thumb.png.c0fa4904fd8e2e48380a2d10e94b9313.png

Resultaat van de meting in de uiterste hoek van de ruimte en dan bedoel ik ook echt de uiterste hoek.
IMG_20190218_2331197.thumb.jpg.2f50c48bb8c0648cfebbf17841e363f1.jpg

230679561_metinghoekppfdspec.thumb.png.7ecfd476d14d50127098ba2bba958cc4.png

1358485115_metinghoekppfdwaardes.thumb.png.38ab5b4d7fdcf1eac5c17201dbe0f457.png

557555861_uvhoek.thumb.png.fa95e0fab7df4e499e7ca1e56def9047.png

In een ruimte van 60x75 bij een hoogte van 40cm en een vermogen van 200W op de MCP 12 worden er in de uiterste hoek de volgende lichtwaardes waargenomen.

475435587_ppfdspechoek60x75.thumb.png.a9689ebc9e6a2fffe30f18978c427700.png

594806583_ppfdwaardeshoek60x75.thumb.png.06b19860644fccdce43745eb074f42c7.png1398849812_uv60x75.thumb.png.ebf76c9542a01ad5282c349aa8c8f3ed.png

We zien bij de foto’s met daarop de “Total” waardes van de meting de PPFD volgens PAR van 400-700 nm. Onlangs heb ik een keer PBAR benoemt. PBAR wordt gemeten van 280-800 nm of 300-800 nm hier zijn de meningen nog wat over verdeeld. De spectroradiometer welke voor deze test gebruikt is meet van 380-780 nm. Om van de PPFD PAR waarde tot de PPFD PBAR waarde te komen moet de PPFD FR een PPFD UV waarde hierbij opgeteld worden. Voor velen is het misschien een verrassing maar de C.O.B.’s stralen ook een heel klein beetje UV uit.

Terug naar de PPFD PBAR waarden.
De PPFD PBAR waarde voor de meting in het midden is dan.
1024,4406 µmol/m²/s PPFD PAR + 79,9459 µmol/m²/s PPFD FR + 1,0199 µmol/m²/s PPFD UV = 1105,4064 µmol/m²/s PPFD PBAR

De PPFD PBAR waarde voor de meting in de uiterste hoek is dan.
811,0034 µmol/m²/s PPFD PAR + 63,7365 µmol/m²/s PPFD FR+ 0,7496 µmol/m²/s PPFD UV = 875,4895 µmol/m²/s PPFD PBAR

De PPFD PBAR waarde voor de uiterste hoek in een ruimte van 60x75 is dan.
625,3365 µmol/m²/s PPFD PAR + 49,4639 µmol/m²/s PPFD FR+ 0,4114 µmol/m²/s PPFD UV = 675,2118 µmol/m²/s PPFD PBAR

@El Magico je keuze in spectrum is prima hier kun je alles mee.
Als je de nadruk meer op de bloeifase wilt leggen zou je i.p.v. 4x 4000K 90CRI ook 4x 3000K 90CRI kunnen nemen. Hieronder een grafiek waarin beide spectrums met elkaar vergeleken worden op basis van PPFD, beide metingen zijn genomen bij een hoogte van 40cm en een vermogen van 100W.

470189294_vergelijkspecmcp.thumb.png.6364a7d2676b3f507c22cb07b18a2080.png

• Like 1

Interessant verhaal, jammer dat dit voor mij allemaal abracadabra is😁 

maar niet te min interessant.👍ga me er nog wel eens in verdiepen zodat

ik het beter begrijp.

• Like 1

14 hours ago, Wiekspiet said:

Jup

Lijkt mij niet goed voor de afzuiger want dan gaat daar eerst ongefilterde lucht doorheen.

14 hours ago, karel kweker said:

De MCP 12 en MCP 12-M doen het beiden het beste op een oppervlak van van 60*60 tot maximaal 80*80

Voor zowel groei als bloei  Want heb gezien dat de meeste lampen minder dekken tijdens de bloei dan de groei...

11 hours ago, Lobur said:

@El Magico je keuze in spectrum is prima hier kun je alles mee.
Als je de nadruk meer op de bloeifase wilt leggen zou je i.p.v. 4x 4000K 90CRI ook 4x 3000K 90CRI kunnen nemen. Hieronder een grafiek waarin beide spectrums met elkaar vergeleken worden op basis van PPFD, beide metingen zijn genomen bij een hoogte van 40cm en een vermogen van 100W.

Dat is heel vriendelijk al die grafieken maar versta daar zo goed als niets van lol

Nu over die 3000K 90CRI en 4000K 90CRI, serieus ? Want die zou uiteindelijk een lamp worden om hoofdzakelijk mee te bloeien want zou nadien nog een klein groeikastje te maken (+-40x40x150) waar ik dan een Josephine in zou hangen voor de groei...

7 minutes ago, Wiekspiet said:

Komt je tent in een houtbewerkings fabriek te staan dan? 

Er zijn genoeg mensen hier die dat zo jaaaaaaren doen

Al gezien hoe vuil uw filter word ?

1 hour ago, Wiekspiet said:

Doe je toch een filter doek Voor de afzuiger?

Heb ik net de uitleg van gekregen, wist niet dat dat kon.

17 hours ago, El Magico said:

Dat is heel vriendelijk al die grafieken maar versta daar zo goed als niets van lol

Nu over die 3000K 90CRI en 4000K 90CRI, serieus ? Want die zou uiteindelijk een lamp worden om hoofdzakelijk mee te bloeien want zou nadien nog een klein groeikastje te maken (+-40x40x150) waar ik dan een Josephine in zou hangen voor de groei...

Je kan beginnen een combinatie met 4x4000K 90CRI in de MCP en deze later vervangen met 4x3000K 90CRI voor enkel de bloei.
De 4x4000K 90CRI die je dan over hebt zou je heel mooi kunnen inzetten voor je groeikastje.