• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
karel kweker

o-white onder mcp12 op omnipotent

Recommended Posts

Het is weer tijd voor een nieuwe topic,.. weer een kweekje met de MCP12

Een zelfde soort kweekje als de vorige keer, zelfde lamp, zelfde voeding, alleen nu met een stek die ik wel een voor groei periode heb gegeven, ik heb gekozen voor een stekje van de O-White.

Nog iets kleins wat anders zal zijn, ik zal deze kweek gaan testen of uv-c licht tegen spint werkt, dit heb ik al wel eerder gedaan, maar toen heb ik toch besloten om roofmijten in te zetten en de uv lamp die kweek niet meer te gebruiken. Er was mij toen ook al verteld dat uv-c eigenlijk alleen maar handig is tegen meeldauw en andere schimmels, daar heb ik opzicht niet zo vaak problemen mee, dus de lamp was al achteraf komen te liggen in een kast en was hem eigenlijk al vergeten.

Nu heb ik al weer een tijdje last van spint, zoals je in voorgaande kweekjes hebt gezien en ik kom maar niet vanaf, In het verleden heb al van alles geprobeerd maar het wil niet lukken om ze echt weg te krijgen. Dit komt ook omdat ik op een zolder kweek waar de beestjes in alle kieren en naden kunnen gaan zitten waar je met de stofzuiger niet bij komt.

Dus een beetje met me handen in de ha..heu.. op me kale kop,.. stond ik op zolder te bedenken hoe nu toch eens die etters het moeilijk te maken.

Gif stoffen ben ik geen voorstander van zeker toen @omni mij vertelde dat bepaalde gifstoffen in een plant gaan zitten en er nooit meer uitkomen was voor mij chemisch bestrijding een nogo geworden. Ook omdat spint vrij snel resistent word tegen chemische gifstoffen is het niet handig deze in te zetten.

Natuurlijke middelen als knoflook en neemolie maken het de beestjes wel moeilijk maar helemaal weg of dood gaan ze er niet aan of ik doe het gewoon verkeerd. Maar ik komen ze toch altijd later in de kweek vaak wel weer tegen. juist op het moment dat je ook met deze middelen niet meer wilt spuiten ivm toprot . Het zelfs geld als ik roofmijten uit zet, op een of andere manier kan ik de klimaat niet optimaal genoeg houden voor de roofdieren waardoor die dan weer het onderspit delven, en de spint de overhand krijgt of houd.

Er gingen al verschillende sernario’s door mijn hoofd heen,.. de hele tent in de vriezer om de beestjes dood te vriezen,  of de hele zolder vol met pepers zetten als lokplantjes, en deze dan na een week of 6 na buiten te zetten. Maar dan nog zouden de fuckers in de kieren op zolder kunnen blijven zitten.. Een rookbom op zolder zodat alles er in 1x uit gerookt zou zijn, dat zou dan ook wel in de kieren trekken. Maar dat soort dingen moet je gewoon helemaal niet willen. De zolder onder strooien met roofmijt is buiten dat het duur is ook geen optie.. 

Dus niks echt wat in mijn ogen nu in mijn situatie goed werkt.. Maar er moet toch iets zijn..

Door dat ik aan het rommelen was op zolder, wat spulletjes aan het verzetten en aan het opruimen was, kwam ik de uv-c lamp weer tegen, aangezien ik nu iets meer van licht weet dan een jaar of 3 terug was ik nu meer nieuwsgierig geworden van wat doet uv-c eigenlijk precies en hoe werkt het. Aangezien zonlicht geen uv-c bevat is het normaal gesproken niet interessant voor je planten om je daar over in te lezen.

Eigenlijk heb je 3 verschillende soorten uv-licht UV-A, B, C

Uv A (320-420 nm)

• Uv A vormt 98,7% van de uv-straling die het aardoppervlak bereikt. De ozonlaag heeft hierop weinig invloed.

• Veroorzaakt huidveroudering.

• Gaat grotendeels door glas en kleding. Veroorzaakt het verkleuren van stoffen en verf.

• Veroorzaakt melanoom, de dodelijkste vorm van huidkanker.

Uv B (280-320 nm)

• Uv B vormt 1,3% van de uv-straling die het aardoppervlak bereikt. De ozonlaag heeft hierop een grote invloed.

• Zet zuurstof om in ozon en herstelt zo langzaam de ozonlaag.

• Veroorzaakt verbranden en bruin worden.

• Gaat niet door 'gewoon' glas (gefilterd tot ongeveer 300 nm), wel door kwartsglas.

• Veroorzaakt andere vormen van huidkanker.

• 270-300 nm zijn de beste golflengtes voor de vorming van vitamine D.

Uv C (100-280 nm)

• Deze dodelijke uv-straling wordt volledig door de atmosfeer tegengehouden.

• Zet zuurstof om in ozon en herstelt zo langzaam de ozonlaag.

• Is zeer destructief voor huidcellen. Veroorzaakt binnen korte tijd beschadiging als verbranding of zelfs huidkanker.

(bron wiki pedia)

WAARSCHUWING

Uv-c is een belachelijk gevaarlijk soort licht, te lang of een te hoge dosiers UV-C kan bij de mens leiden tot huidkanker en het kan een soort van lasogen veroorzaken. Als je dus met UV licht gaat werken zorg er dan voor dat je ook goed nadenkt over hoe je ze zelf beschermt. Zelf maak ik gebruik van de cleanlight waar ik een beschermende bril bij kreeg en handschoenen.

Het is dus absoluut geen speelgoed, verder onderzoek naar of dat uv-c en spint bracht mij bij het volgende filmpje..

in deze video zie je dat de meest spint na een minuut of 10 de straling niet overleven.

Behalve dat UV-C voor ons als mens niet veilig is en het spint dood, is een te hoge of lange dosering uv licht voor je planten ook schadelijk. Uv-licht zorgt er dan wel voor dat planten meer tricromen gaan aanmaken. Maar ff te lang of te veel uv licht kan al heel snel een ramp worden, verbranding is een groot gevaar. Ook als je net als ik gebruik maakt van een vrij lage wattage lamp kan je heel veel schade aanrichten aan je planten.

Hier onder zie je foto’s van een tomatenplantje en een pepertje om te laten zien hoeveel schade de 11 watt uv-c lampje kan aanrichten die ik gebruik. De lamp heb ik in mijn groeikastje gehangen op een 85/90 cm boven de plantje

Foto voor de test

IMG_20190315_160129.jpgIMG_20190315_160126.jpg

Foto in de kast

IMG_20190315_185628.jpg

Foto na de eerst 4 uur,

IMG_20190316_085216.jpgIMG_20190316_085113.jpg

Na deze 4 uur heb ik de plantjes maar uit de kast gehaald en dacht misschien dat ze in de schaduw van de MCP nog wat zouden kunnen herstellen.. Maar na 24 uur zagen de plantjes er als volgt uit 

IMG_20190317_193033.jpg

Zoals je ziet is er niks over van de plantjes over.

Nu maar over de kweek. 

Voor me zelf wil ik kijken hoever ik de spint weg kan houden met een uv-c lamp,.

Omdat uv-c zo dodelijk moet zijn heb ik besloten om niks schoon te maken met de stoomcleaner maar gewoon weer te beginnen en zelfs de zelfde aarde te gebruiken. Deze kweek zal ik alleen gebruik maken van de uv-c lamp om de spint weg te houden, ik zal dus geen gebruik maken van Neemolie, of knoflookthee of andere middelen die het leven van de spint het ook moeilijk maken.

We zijn al weer een tijdje terug deze kweek begonnen en ik kan melden dat er tot nu toe nog geen spint weer gevonden is. 

IMG_20190309_144027.jpg

voor ik met de nieuwe kweek ben begonnen heb ik de uv lamp eerst een uurtje of 12 in de tent gehangen.. tent dicht.

IMG_20190220_123946.jpg

ff paar planten groeien...

IMG_20190222_175110.jpg

IMG_20190310_125110.jpg

IMG_20190310_125238.jpg

IMG_20190310_125421.jpg

IMG_20190310_125429.jpg

IMG_20190310_125945.jpg

Eerst wat lst op de plant

IMG_20190310_131054.jpg

IMG_20190310_131047.jpg

IMG_20190310_131118.jpg

Altijd met de lamp van je afschijnen .. en niet in de lamp kijken.. 

IMG_20190317_194812.jpg

IMG_20190311_131323.jpg

de lamp zo om de plant heen leggen en dan voor een paar minuten te laten liggen leek een goed idee.. maar als je dan even afgeleid bent... 

IMG_20190321_203538.jpg

IMG_20190322_190752.jpg

gevolg ... 

IMG_20190323_193417.jpg

hier wilde ik de klok al op 12/12 zetten maar nu heb ik even gewacht tot de plant wat over de schade zou zijn heen gegroeid  (23e )

IMG_20190327_105013.jpg

(26ste) 

IMG_20190327_112718.jpg

Gisteren alles nog weer plat gelegd 

IMG_20190327_112727.jpg

IMG_20190328_132850.jpg

dit was vanmorgen.. 

dus weer alles plat 

IMG_20190328_134547.jpg

ik denk toch maar een netje om haar een beetje onder controle te houden .. 

IMG_20190328_135244.jpg

IMG_20190328_141737.jpg
IMG_20190328_141742.jpg

wat takjes door het net gehaald..toe was me rug wel ff kapot... dus morgen maar verder met takjes binden op het net .. dan zal ik wel weer wat foto´s maken en posten :) 

IMG_20190222_175110.jpg

• Like 2
  • Thanks 1

Dat zou fijn zijn , als je voorgoed van de spintjes verlost zou zijn .

Dit wordt weer een gigantische plant , zo te zien.

Ik wens jou heel veel succes deze ronde , met een mega-oogst.

;)

• Like 1

Zoals beloofd vandaag weer een foto update.... 

Tentje open..

IMG_20190329_121041.jpg

IMG_20190329_121048.jpg

Beetje scheef .. :lol:

Na een uurtje scroggen... 

IMG_20190329_125954.jpg

IMG_20190329_130007.jpg

Relatief weer aardig op de zelfde hoogte 

Vandaag ook weer met de uv lamp aan het zwaaien geweest over de plant, nog geen teken van spint weer gezien.

1 hour ago, Grapster said:

Ik heb geen idee of het werkt.

Maar ik vraag me wel iets af: In de video zie je dat de beestjes zouden doodgaan door het licht. Los van of dit waar is (want wellicht gaan ze wel door iets anders dood) duurt het nog geruime tijd want er kruipen er nog velen vrolijk rond.

Je stelt echter ook dat te lang of te veel licht schadelijk kan zijn voor je planten.

Hoe bepaal je dan de sterkte en/of lengte van het beschijnen zodat je enerzijds de beestjes doodt en anderzijds toch geen schade aan je planten toebrengt?

Goede vraag ... Dat is iets wat we dus ook aan het uit proberen zijn... 10 minuten op de zelfde plek bestralen op 20cm geeft al behoorlijk schade heb ik ook al ondervonden..

Het over de planten heen en weer bewegen met de lamp voor de 10 minuten geeft geen zichtbare schade ( wel heb je het gevoel voor lul te staan, beetje zwaaien met een lamp, nog een blauwe jurk aan ... :lol:)

Of het de spint tijdens het zwaaien ook dood gaat of het alleen maar voorkomt dat het zich verder gaat uitbreiden of dat het later in de test toch nog weer uit breekt dat is dus wat we moeten gaan uit testen.. hier over heb ik voor de rest geen goede informatie nog kunnen vinden. Vandaar ook deze test.. 

53 minutes ago, Kees Amnees said:

Zou top zijn, lamp nachtje in een lege tent hangen en alle spinten dood?

Een nachtje een uv-c lamp aan in je tent zou alle spint moeten doden idd.. maar als er spint eitjes ergens liggen die buiten het bereik van de lamp liggen.. je kent het verhaal inmiddels wel. 

In het begin bestraalde ik de plant 2x per dag, omdat ik haar uit de groeikast zo in de oude aarde en "vuile" tent heb gezet.  Op dit moment behandel ik nog om de dag omdat er geen spint is te zien. Zo dra ik wel weer spint zie zal ik weer naar 2x per dag gaan

Cleanlight is uv-c... 

Voor de rest denk ik dat je de info veder moet zoeken in de lichtspectrum niet bij de producten. In dit geval.. of kijk anders ff op hun eigen website

1 hour ago, Grapster said:

Dan kan het gewoon toeval zijn, of de spint was sowieso al weg, of weet ik veel wat voor reden er kan zijn dat ze niet actief of aanwezig waren.

Dat zou de eerste keer in de geschiedenis van indoor kweken zijn!! Spint de vloek voor elke kweker gaat niet zomaar toevallig weg of dood. Spinteitjes kunnen wel 3 jaar liggen wachten tot je er weer wat leuke planten hebt en dan worden ze wakker lol

On 29-3-2019 at 16:23, Grapster said:

Het filmpje (dat is toch ook uv-c?) geeft aan dat ze wel dood gaan.

Dus wat is waar?

Wat waar is,... hummmm als ik dat wist,.. was het dan nog een test/proef/probeersletje, of is het dan gewoon een topic om laten zien hoe je spint wel of niet kunt bestrijden met uv? 

In de video spreekt men over 222 nm wat dus nog uv-c is.. dus ja in de video gaat het ook over uv-c 

4 hours ago, Grapster said:

Kun je voor de test niet beter eerst eens kijken in een bakje met alleen spint hoe lang het duurt voordat ze daadwerkelijk doodgaan?

Om vervolgens weer het volgende te lezen? 

On 29-3-2019 at 14:08, Grapster said:

Maar ik vraag me wel iets af: In de video zie je dat de beestjes zouden doodgaan door het licht. Los van of dit waar is (want wellicht gaan ze wel door iets anders dood) duurt het nog geruime tijd want er kruipen er nog velen vrolijk rond.

Daar heb ik weinig zin in.. ;) 

En dan kijken hoe lang je op een plant kan schijnen voordat die schade ondervindt?

geloof dat ik dit al heb aan gegeven 10 minuten op 1 en de zelfde plek geeft al verbranding. 

Als je voor doodgaan lange belichting nodig hebt, en voor schade een korte belichting genoeg is, weet je dat de test met planten + spint geen zin heeft.

Want ook als spint wegblijft, weet je nog steeds niet of dat het gevolg is van je lamp.

Dan kan het gewoon toeval zijn, of de spint was sowieso al weg, of weet ik veel wat voor reden er kan zijn dat ze niet actief of aanwezig waren.

Wat @Test@ment ook al aangeeft, spint verdwijnt niet zomaar als je er niks aan doet.... 

3 hours ago, Grapster said:

Ja, maar het gaat nu om de test.

Wat wordt er getest?

Je kan wel verkleed als clowntje gaan en dat ze er dan niet zijn. Werkt dan een verkleedpartij?

Als jij eerst wel spint hebt in je kast/tent hebt, deze niet schoon maakt, en de zelfde aarde gebruikt. En het enige wat je anders doet is in een clownspak lopen. Ja dan kan je er in mijn ogen er wel van uit gaan dat je daarmee de spint hebt weg gekregen. Iets wat mij opzicht erg sterk lijkt.. maar van mij mag jij dat gerust gaan proberen. 

Je moet toch een uitgangspunt, een meetmethode en een doel hebben als je iets gaat testen?

Ik geloof dat deze doel/stelling wel duidelijk is beschreven in de openingspost van dit topic.. 

Nu test je niks. Nu doe je iets, maar de uitkomst wordt langs geen enkele meetlat gelegd. 

Het is een geinig probeerseltje, maar niet meer dan dat.

Dat is dan weer jou mening.. 

Maar denk dat mensen die iets meer bekend zijn met spint het zeker wel interessant zullen vinden om mijn proefje te volgen.. 

@Grapster

als jij de stelling van Karel kunt weerleggen dan heb jij dus een oplossing voor spint zonder uv .. dat zou ik dan ook graag willen weten.. dan hoef ik niet zo'n lamp te kopen

4 hours ago, Grapster said:

Ik had een heel verhaal geschreven waarin ik je stellingen weerleg, maar ik denk dat het aan dovemansoren gericht is.

Nou ik lees dit topic mee, en ik ben dan toch wel nieuwsgierig geworden, zou je het voor mij dan kunnen uitleggen.. 

Jemig, wat een gestoorde zeiklijsters hier. 
Na 5 min. lezen ben ik al forum moe.

Wat ik sowieso doe, is bladvoeding om de dag tijdens de gehele pre-flower fase. Ik stop pas als er duidelijk toppen komen. Tot die tijd is de spint zo onder de duim te houden. Mijn bladvoeding is een lichte N oplossing met wat silica. Thats it.

De problemen komen (bij mij, YMMV) altijd daarna. Vaak bij de inlaat, en -sneller- op de plekken waar de plant (te veel) windstress krijgt. Lucht verversen prima, maar -tocht- is een killer. Bestrijdings mijten (van biobestrijding) heb ik niet veel resultaat van gezien.

mijn ervaring anwayz...

Nou tijd voor een update :)

ik heb de plant afgelopen week 3x kort beschenen met de uv-c lamp,.. dit omdat ik dacht dat de spint wel weg zou zijn. 

De plant heb ik nu 2x 10 liter water gehad met een ec van 1,3 en 1x 10 liter met een ec van 1.5

De tempertuur is tussen de 19c lamp uit lv van 72% en met de lamp aan max temperatuur van 26c en min lv van 58% niet echt de ideale omstandigheden voor spint zou je zeggen.. 

Tent open :)

IMG_20190404_182655.jpg

IMG_20190402_115424 (1).jpg

Op het eerst oog nog niks aan de hand .. maar ... 

IMG_20190404_182704.jpg

midden in de plant een blaadje met witte stipje.. 

IMG_20190404_182843.jpg

spint en eitjes ...  :( 

De plant staat nu 12 dagen op 12/12 

Dus ga ik maar de belichting met de uv-c weer terug opschroeven naar 2x per dag,. en dan hopen dat ze zich niet extreem gaan vermeerderen.. 

IMG_20190310_131133.jpg

(oude foto)

• Like 2
  • Sad 1

Das idd wel poes Karel 😖 hopelijk gaat het wel lukken om ze onder controle te houden. 

Zou je ze ook niet met Neem tonic besproeien nu het nog kan?

Ik denk dat het een en-en verhaal moet worden om van die plaag vanaf te geraken.