• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Sunshine

van dimlux naar led verbouwing

Recommended Posts

hallo beste mede kwekers,

ik heb een jaartje geleden een hokje gemaakt waarvan ik ( als onwetende) dacht dat het een maximaal geperfectioneerd hok was , waar monster scores in zouden moeten gaan ontstaan.

helaas valt dit laatste me een beetje tegen in de praktijk..:(

Ik wil dit hok zo om gaan toveren dat de opbrengst uit deze ruimte gemaximaliseerd word.

hier wil ik na het bouwproces ook een verslag over gaan bijhouden.

al jullie tips en input zijn zeer welkom en worden heel erg gewaardeerd!

Ik volg nu een tijdje de Led verslagen hier op het forum. en het lijkt mij een goede uitkomst.

ik ben er zeer geïnteresseerd in geraakt de laatste weken , en wil er na deze ronde graag mee gaan werken en mijn complete hok restylen en verbouwen.

ook wil ik '' de manier van kweken '' compleet gaan veranderen

en wil gaan proberen alsnog mijn monsterscores zien te behalen in de toekomst hopelijk met wat hulp van jullie

ik ben van plan te gaan werken met de  DIY cobs van rubol.

maar nu eerst eventje over het huidige hps hok.....

het huidige hok:

Lxbxh 400x220x175cm bekleed met reflecterende zilver folie.

0.1 mm rubberflex vijverfolie bodem

huidige setup:

opticlimate pro3 3500 met lvs

9x dimlux extreme 400v 600w met diamand reflectors

dimlux maxi controller met IR camera en co2 sensor

he402 bevochtiger op buisventilator

2 zwenk ventis

co2 generator

1000m3 softbox met dubbele filter aangestuurd door een dimmer voor minimale vacuum.

Manier van kweken:

15 liter potten rond 

lightmix

hypro terra voeding ( 1 component)

amnesia uit stek

water word van onder gegeven.

ph 6.3 

ec 1.0-1.8 ( ergens daar tussen in )

co2 max 800 ppm

temp 22-23  30-32 gr

de grote planten in voorgoei worden getopt, de achterblijvers niet.

hoogste opbrengst:

4.2kg met 3600W op  8m2.  500gr m2 :(  ( standaart enorm last van spint door temp en lage lv en stekken)

aanvulling over het hok:

de dimluxen staan nooit hoger als 400watt. aangezien de temperatuur dit niet toelaat omdat de opticlimate een 3500 is en ik met beperkte hoogte en stralingswarmte van hps zit.

de dimlux set had ik nog liggen vandaar dat het erin is gemaakt.

de ingang om het hok te bereiken heeft een beperkt formaat vandaar dat toen gekozen is voor de opticlimate 3500 omdat deze nog net naar binnen past door de ingang.

Reden dat ik wil gaan verbouwen , mijn kweekwijze wil switchen, en over wil op led:

meer bruikbaar licht per m2

betere par waarde

minder hitte en dus ook minder spint.

beter klimaat

hogere LV

hogere opbrengsten ( hoop ik:P)

veiliger

grotere potten of aardebak

andere potente soortjes wiet maar dan uit zaad.

etc

waar ik nog niet helemaal over uit ben:

grote smartpots of het maken van een aardebak 

potente soort uit zaad waar erg hoge scores mee te halen valt

de manier van water geven

welke led armaturen en hoe te verdelen op 8 m2

hoeveel wattage aan led voor maximaal reultaat  per m2

alleen maar 3500k of een mix van

en wat is heden daag zo ongeveer de maximaal haalbare gr/m2

een mix van hps en led? of alleen led

Ik zal deze week wat fotos uploaden van de huidige situatie in de kweek ruimte.

excuses van de lapt tekst:P en spelvouten

Ik hoop dat jullie mij een beetje wegwijzer kunnen maken en dat ik in de toekomst een maximaal knal hokje kan realiseren

gr sunshine

• Like 1

ik zelf zit te denken aan deze verlichting  https://www.rubol.nl/product/diy-citizen-clu058-1825c4-10x1200watt-kit-rubol-driver/

maar die heb ik dan wel een aantal nodig op 8m2.. dat is niet het probleem . 

wel vraag ik me af hoeveel watt afkomstig van LED mijn opticlimate gekoelt krijgt....

hoeveel efficienter in warmte zijn de diy kits tov hps dimlux

een hoofd vol vragen:P

• Like 1

Op .nl had ik gelezen: omdat je leds veel minder warmte afgeven je opticlimate stopt met koelen - dus ontvochtigen en ze daarom moesten bij verwarmen dmv je afvoerwater door radiatoren heen te pompen ofzo.

maar misschien omdat je zowiezo al een kleinere opti hebt valt dit wel mee?

denk dat  @Boefje030 je hier meer over kan vertellen

• Like 2

Nou dat niet zo zeer. Maar als je gelijke wattage led neemt. moet je automatisch meer m2 gaan gebruiken anders heb je gewoon teveel licht. Hierdoor meer oppervlakte plant hierdoor ook hogere lv.

• Like 2

my 50c je hoeft niet alles tegelijk te vervangen je zou rustig om en om kunnen werken  en zo je opti aan het werk te houden   de aardebak is prima en gaat je een hogere LV geven verder staar je niet blind op opbrengst per w een groter hok is moelijker te beheersen dan 2 planten . 

• Like 2

ik zit nu met hps op een 450 watt per m2

1 hour ago, Boefje030 said:

Nou dat niet zo zeer. Maar als je gelijke wattage led neemt. moet je automatisch meer m2 gaan gebruiken anders heb je gewoon teveel licht. Hierdoor meer oppervlakte plant hierdoor ook hogere lv.

wat is het maximaal wattage per m2 aan led ? ik dacht dat hoe meer licht hoe beter...

en bedoel je met het zelfde wattage de 3600 watt op 8m2? dat dat al te veel is zegmaar

• Like 1

1 hour ago, gyro gearloose said:

my 50c je hoeft niet alles tegelijk te vervangen je zou rustig om en om kunnen werken  en zo je opti aan het werk te houden   de aardebak is prima en gaat je een hogere LV geven verder staar je niet blind op opbrengst per w een groter hok is moelijker te beheersen dan 2 planten . 

klopt, een groter hokje is moeilijker te beheersen als een kleine tent inderdaad.

het gaat me niet zo zeer om de opbrengst per watt.

het is meer dat er beperkte koeling is van 3.5kw en dat ik mijn gr/m2 zou willen verhogen

3500watt hps op 8m2  is de maximum om mijn klimtaat nog fatsoenlijk te kunnen regelen.

ik dacht en hoopte eigenlijk dat ik bijvoorbeeld met 6000watt led,  ook met 3.5kw koeling mijn klimaat nog goed zou kunnen sturen , en een enorme hoeveelheid extra licht / gewicht produceer

of denk ik hierin een beetje verkeerd

ik vind de 500gr m2 maar matig  als ik sommige verslagjes hier zie ..

• Like 1

God @Sunshine ik zie een heel ingewikkelde kweek installatie als ik je topic zo lees.

Wat ik me echter afvraag is hoe ervaren is de kweker die de ruimte draaiende houdt ( no offence)

Met de stelling dat een groot hok moeilijker te beheersen zou zijn ben ik het helemaal niet eens! uiteraard is het meer werk.

Het volgende waar ik me vragen bij stel is het feit dat je een 1000M3 afzuiger gebruikt in een ruimte met 3600W aan HPS en dit dan nog eens samen met het toedienen van co2, kan nooit deftig werken als je het mij vraagt!! Geen last van toprot??

Welke controller gebruik je voor het regelen van je afzuiging? Hoeveel planten zet je per meter? hoe lang groei je deze voor?

Allemaal dingen die toch wel een behoorlijke invloed hebben op wat er mogelijk gaat zijn.

Kweken met co2 is niet iets wat je zomaar ff doet helaas, daarvoor heb je een "top notch" setup nodig die het klimaat ten allen tijden perfect houdt , en een kweker die perfect weet waar hij mee bezig is. Heb vaker gezien dat er voor co2 gekozen wordt om te hoge temperaturen goed te maken maar dat doet meer kwaad dan goed.

Grote aardebakken kan ik je zeker aanraden, ikzelf kweek ook op overdreven groot formaat pot maar mij legt het geen windeieren moet ik zeggen.

Wat er mogelijk is onder hedendaagse leds heb je wel gezien neem ik aan, veel (goed) licht en een goed klimaat en uiteraard goeie genetica eronder brengen je al een heel eind op weg. 995W bracht voor mij +2000gr op de weegschaal, het oppervlak voor dat vermogen had iets groter gemogen zat op 1870Umol en dat deed toch net iets foxtails ontstaan maar voor de rest een top ronde.

De 1200W set die je in je link toont is een heel leuk setje, maar is standard natuurlijk! Zelf zou ik dan een 900W setje kiezen en daar 300W far red aan toevoegen om op die 1200W te komen , maar dat is voorkeur natuurlijk.

Groetjes 

Test@

• Like 1
  • Thanks 1

17 hours ago, Sunshine said:

ik zit nu met hps op een 450 watt per m2

wat is het maximaal wattage per m2 aan led ? ik dacht dat hoe meer licht hoe beter...

en bedoel je met het zelfde wattage de 3600 watt op 8m2? dat dat al te veel is zegmaar

Je zal iets hoger kunnen gaan zitten kwa wattage met led maar niet heel veel. Zoals jouw 6000 watt kan je wel vergeten. Denk eerder maar aan 4000-4500. Maar als je een efficiënte led lichtbron neemt dan kan je kwa Umols wel een stukje hoger liggen. 

• Like 1
  • Thanks 1

7 hours ago, Test@ment said:

@Test@ment

Kun je iets specifieker aangeven wat jij ingewikkeld vind aan deze kweek installatie?

ik houd dit hokje zelf bij en heb voldoende ervaring met co2 opticlimate en dimlux.

alleen dit hok is een verhaal apart ivm beperkte koeling en dus ook minder watts

de 3600 watt ruimte heeft idd een 1000 m3 afzuig kist , maar zoals ik aangaf in mijn topic staat hier een dimmer tussen om de vacuum te minimaliseren.

deze dimmer is zon simpele 0-100 procent draai knop die op ongeveer 30 procent staat ( lager dan valt het toerental stil en stopt de afzuig,motte we nie hebben nie)

ook is er dan nog het feit dat de lucht een meter of 15 ver weg geblazen word door een ondergrondse pvc pijp van 110 naar het uitblaas punt.

en de  lucht word 2 keer door een filter gestuurd. dit alles zorgt voor flinke capaciteit verlies.

ik heb 15 liter potten rond . 9 per m2 ongeveer. voorgroei is moeilijk aan te geven in dagen . afhangkelijk van de staat van het start matriaal.

gemiddeld een dag of  10 -12

toprot heb ik gelukkig nog nooit mee gemaakt tijdens binnen kweken . het is al moeilijk genoeg om mijn LV boven de 50 te krijgen zelfs met de he402 bevochtiger valt dit vies tegen in praktijk.de opticlimate ontvochtigt tijdens het koelen constant, (Optie koelt in dagperiode ook constant zonder interval)

de ruimte heeft een beperkte hoogte en dus wat minder m3 lucht.  het geen dat het gewas verdampt word via de opticlimate ontvochtigt en door de condens afvoer vrijwel direct het riool in geknikkert:P

ik begrijp wat je bedoelt over het co2 verhaal ,  in deze situatie heeft het alleen nix te maken met co2 toevoegen '' om hoge temp goed te maken ''

ik zal je een voorbeeldje geven ,  ik verbruik 2 lpg flessen van 10.5 kg (of 13.5 kg weet ff zo niet of dat bruto/netto is) per draai.

als mijn fles leeg is en mijn tuin staat in volle glorie in de bloei , dan geeft mijn co2 meter letterlijk 0 aan.

omdat de vacuum op deze ruimte zo minimaal is krijg je zonder co2 generator onmogelijk je co2  op normaal niveau. 

als je met opticlimate kweekt in een zo goed als gesloten ruimte ben ik van mening dat het zonder c02 toevoeging een grote fiasco word....

de grote aarde bakken ga ik zoizo mee werken . dit lijkt mij ook in meerdere opzichten een stuk beter/makkelijker

ook ga ik me richten op goede genetica , ik begrijp ook niet waarom ik al die jaren voor am hebt gekozen .. terwijl er zoveel keuzes zijn!

ik heb je verslag inderdaad gezien .... dat zijn de opbrengsten waar je het voor doet !

ik zal me eens gaan inlezen over het infrarood.

ik zal morgen eens wat pic posten van de tuin

@Boefje030

ik ga zeker kiezen voor een efficiente licht bron. dat 6000 watt verhaal was ook maar een voorbeeld om een idee te krijgen van het verschil in warmte met hps en led.

inderdaad zoals je zegt lijkt het mij ook dat 4500 watt voldoende zou moeten zijn. wel ben ik benieuwd of de opticlimate 3500 de 4500 watt led gekoeld krijgt tot een graadje of 26-28

tnx voor jullie reacties allemaal!

• Like 2

Denk wel dat je opticlimat die LED setup gekoeld krijgt ze geven nogal wat minder warmte af  zodanig zelfs dat je in de winter soms moet bijverwarmen .Let wel op dat je de LED niet teveel belast  want dan gaan ze wel meer hitte afgeven en hun rendement zakt dus genoeg cob's en laag belasten  nu die rubol sets zijn niet te zwaar belast. 

voor je opbrengst zal het nogal schelen als je van je spint af komt maar dat is een opendeur intrappen 

• Like 1

Idd @gyro gearloosespint is een verlies van min 30%. Dat zal idd toch eerst in de kiem gesmoord moeten worden nu, paar keer de ruimte behandelen zodat ook echt álles dood is.

• Like 1