• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Klaaspindakaas

BioBizz voeding ervaringen

Recommended Posts

Sinds kort ben ik BioBizz gaan gebruiken. Ik gebruikte hun light/all-mix al.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van kwekers met BioBizz.

Ik vind de producten scherp geprijsd.

Zelf heb ik Fish-mix en Alg a mic aangeschaft. 

Ik gebruik de Fish-mix als bladspray in een dosering van 1 ML per Liter water.

Afhankelijk van de reacties hier, zou ik nog andere producten van BioBizz kunnen bestellen.

Ik ben benieuwd!

• Like 1

Ik heb onder in mijn pot allmix gemixt met lightmix.
Mijn toplaag +/- 1/3e van de pot is puur lightmix.

De allmix gebruik ik als voedingsbuffer, geen idee of dit goed is.

De luchtigheid van de lightmix is zeker goed, de allmix is iets compacter.

Ik kweek biologisch met schimmels op de Sannie-way ( https://www.sanniesshop.com/organic-kit-en.html ).

Bio heaven heb ik (nog) niet. Is deze aan te raden?

Fish mix is echt super! Gebruik het als bladvoeding en in de groeifase om bodemleven te boosten als basisvoeding in 't gietwater... Der zit een redelijk aandeel suikerbietenextract in en die suikers voeden 't bodemleven.  De rest wel uit geprobeerd maar dan toch liever mineraal van andere merken omdat door de hogere ec die de planten aankunnen na een paar weken bloei toch 't bodemleven kapot gaat.. 

• Thanks 1

45 minutes ago, Wittewieven said:

De rest wel uit geprobeerd maar dan toch liever mineraal van andere merken omdat door de hogere ec die de planten aankunnen na een paar weken bloei toch 't bodemleven kapot gaat.. 

Wat was dan concreet die uitkomst van de rest, waardoor je besloot om mineraal te gaan.

Ik probeer met de beste wil te begrijpen wat je in het tweede gedeelte schrijft, maar ik weet niet goed hoe ik het nu precies moet interpreteren.

Bedoel je nu te zeggen, dat je vind dat je planten zoveel voeding moeten krijgen, met name in de bloei, dat je een beter effect ziet bij het schakelen naar mineraal en als gevolg daarvan het bodemleven sowieso kapot zou gaan, wat maakt dat je ook mineraal blijft voeden ?

Welke minerale voeding gebruik je ?

Vanaf 1.6 ec gaat bodemleven kapot zo'n beetje dus als je organisch wil kweken kun je beter niet te veel "mest" geven om verzouting te voorkomen.. 

Screenshot_20190907_223255_com.google.android_apps_docs.thumb.jpg.ef6f8ad77576db7351b8d46c77876d63.jpg

De extreem snel groeiende wietplant kan  echter heel veel voeding gebruiken maar het bodemleven word dan flink geremd vanaf 1.6 ongeveer dus kun je dan net zo goed mineraal geven..

Ik gebruik meestal hy-pro en/of canna aqua. 

• Thanks 1

Bedankt voor je bijdrage.

Je bent je er wel bewust van dat er juist vaak zouten zitten in minerale voeding (afhankelijk van het merk) die je aarde zo  kunnen verpesten ?

Het is ook enerzijds om die reden dat ik helemaal geen flessenvoeding gebruik en mijn aarde zo goed mogelijk samenstel van te voren, waarop dat bodemleven flink aan de bak gaat om het zo goed mogelijk om te zetten. Ik herken die hoge ec daar helemaal niet in en mijn planten blijven gewoon mooi groen. Natuurlijk gaat het in de bloei allemaal wat sneller. Zaak om van meet af aan je myco's toe te voegen voor de symbiose. Dat betekent dus die myco's meteen in het gaatje flikkeren waar je het zaadje in gooit, omdat de plant dus ook afhankelijk is van die samenwerking en nog eens toevoegen in het plantgat bij het overpotten, want door die mycorhizza  wordt ook je worteloppervlakte vergroot. Dat betekent ook structureel en gedisciplineerd je bacto en bijvoorbeeld Microferm (EM) toevoegen. Eventueel in week 3 bloei naar wens een topdressing van fishmix en in week 4 of 5 een (voorzichtige) dressing van palmboomas, wellicht nog ergens een theetje of kokoswater en klaar is klara.

Ik vind het verder prachtig om te zien, al die glinsterende, glanzende etiketten waar mensen tot wel honderden euro's voor neerleggen soms, om een hele lijn aan te schaffen. Ik heb het in ieder geval niet nodig

Hier een voorbeeldje...

Als je teveel BIOCANNA Bio Vega of Bio Flores gebruikt, zal de plant nog steeds de hoeveelheid voedingsstoffen opnemen die hij nodig heeft, maar creëert dan wel een zoutstructuur die je dient uit te spoelen. 

edit. Tekst aangepast inzake myco's

• Thanks 1

Ik dacht omdat ik met schimmels kweek, dat ik geen PH en EC hoef te meten. 
Voor zover ik begrepen heb, beschermen deze schimmels je wortels tegen PH en EC.
De schimmel zet de stoffen om in een geschikte voeding voor de dames. 

In ieder geval tof dat er zo op dit topic gereageerd wordt, zo kan ik wat leren van andermans ervaringen. 

Je hoeft ook helemaal je ec of ph niet te meten. Ik heb het in ieder geval nooit gedaan en dat is ook 1 van de dingen die ik ook wel fijn vind.

Bij een goed bodemleven die je wortels ook beschermen, is die ph in die wortelzone ook gewoon goed!

Gewoon zorgen dat je bodembiologie op volle toeren draait en de plant neemt gewoon op wat die nodig heeft. Zo simpel is het ook !

Op het moment dat mensen mineraal gaan voeden en de plant reageert daarop, betekent dat maar 1 ding :  dat je je bodembiologie niet op orde hebt, niet meer en niet minder.

Het is wel aan te bevelen om je potten tijdig in te wateren, af te dekken en weg te zetten (bijvoorbeeld 1 week van te voren), alvorens je die potten daadwerkelijk gaat gebruiken, zodat je bodemleven ook al kan opstarten. Dat begint namelijk al bij het aangieten.

Van de kwekers die ik ken die met de Biobizz lijn werken, hoor ik enkel goede verhalen.

Ze zijn ook vrij transparant, als het gaat om de inhoud van hun produkten, die vaak ook op basis van melasse zijn.

Ik gebruik zelf ook rietsuikermelasse en zit ook in EM verwerkt.

Verder beschrijf ik het een en ander ook gewoon vanuit mijn eigen ervaring, wat voor een ander natuurlijk anders kan uitpakken.

Wat ik hier als laatste wil benoemen, is dat ik op velerlei fora vaak zie, dat mensen bij problemen, vaak ook snel en onterecht naar (teveel) voeding grijpen, terwijl veruit de meeste problemen in een teelt ontstaan door het liggen klooien met het klimaat, met de watergift, of júist met die voeding.

Kijk eerst naar je klimaat en naar je watergift, altijd ! Heb je dat op orde, dan heb je al veel getackeld.

Kijk daarna pas naar voeding en probeer er zo laag mogelijk in te blijven.

edit. tekst aangepast omtrent voeding

• Thanks 1

@greentjeonatrip ik had mijn potten 4 x 14 ltr van te voren ingewaterd met bacto.

Ik heb tevens ook mega worm van Plagron door mijn medium gemengd.

De potten heb ik niet afgedekt, waarom zou dit beter zijn? 

Ik had 4 potten in de tent, met een propogator erbovenop met de zaailingen.

Tof dat je zulke verhalen met nuttige info weet te posten, mijn dank en complimenten!

Mijn dames zijn nu +/- 2 weken oud, zojuist over gestapt van TCL 110 watt naar HPS 250 watt (het duurde me allemaal alweer te lang haha...).

Ik heb het kweekschema van Biobizz. Nu ben ik benieuwd wat betreft de aangegeven hoeveelheid, is dit iedere keer dat je water geeft? 

• Like 2

Potten afdekken is om de grond niet te snel te laten uitdrogen, maar met een propagator erbovenop is dat geen probleem.

Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met Biobizz. Eagle zal je daar vast meer over kunnen vertellen.

Verder ben ik wel enigszins bekend met wat zout doet met een plant. Ik heb elders, onlangs zelf een paar linkjes gedeeld, alleen begrijp ik de eerder gemaakte opmerking  nog niet zo goed, waarin bijvoorbeeld zout (kunstmest) wordt aangehaald (in relatie tot Biobizz?) en wat daarin het concrete verschil zou zijn met andere (minerale) voeding waar ook vaak zouten in zitten. Natuurlijk zul je voorzichtig om dienen te gaan met meststoffen (en op tijd meegeven), maar dat geldt volgens mij minstens zozeer, wanneer je met direct opneembare minerale (weer afhankelijk welk merk) voeding aan de slag gaat en waarbij je  steeds hoger in je ec gaat zitten, omdat die zouten nu net achterblijven bij het verdampen van water. Ik dacht dat er over het algemeen in flessenvoeding sowieso wel een gering percentage (dacht 2%) ook aan chemische zuren in zit, om de inhoud stabiel te houden, die inhoud uit de fles te krijgen en ervoor te zorgen dat die flessen niet exploderen door hoge temperatuurwisselingen, door de wereldwijde distributie ervan, maar goed, dat heb ik dan ook weer 'gewoon' gelezen van iemand anders en zal vast maar een minimaal effect hebben (en zal vast in de meeste voedingen hetzelfde zijn),  maar het klinkt in ieder geval wel logisch.

Ik denk vooralsnog dat de voeding van Biobizz een prima voeding is, maar dat is, op basis van wat Biobizz aanduidt en van info van prettige collega's die ik als betrouwbaar acht.

Verder is het natuurlijk ook wel zo dat het bodemleven ook afvalstoffen voor zijn rekening neemt. Weer zaak om dat als een tierelier te laten draaien en je bacto te blijven meegeven bijvoorbeeld (zoals aangegeven op verpakking) en dat is ook eigenlijk een beetje de essentie, wanneer je nu  echt biologisch/organisch gaat kweken, om dat bodemleven bijvoorbeeld die meststoffen (die langzaam afgeven, denk aan lavameel, zeeschelpen, e.d. bijvoorbeeld) te laten omzetten, zodat je ook niet zo snel uit die bocht gaat vliegen.

Ik heb ooit  wel eens een leuk filmpje gezien over de produkten van Biobizz...

Je zult trouwens wel je stinkende best moeten doen om dat bodemleven om zeep te gaan helpen. Dat gaat niet zomaar ff kapot, want wat je vooral doet is de samenstelling van die aarde veranderen en voeg je met mineraal in principe ook alleen maar toe, omdat het direct opneembaar is.

Ook heb ik totaal geen problemen met mensen die mineraal voeden. Ze moeten vooral lekker doen waar zij en de plant zich prettig bij voelen, want er zijn ook legio voorbeelden van prachtige minerale oogsten. 

https://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2015/09/wat-is-het-effect-van-zout-op-planten.html

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/op-zoek-naar-een-gen-voor-zouttolerantie/

http://edepot.wur.nl/249828

Hier trouwens nog een post van  Rataplan, wat misschien ook wel geeft te denken met welke (minerale) voeding dat je in zee gaat.

https://www.wietforum.nl/topic/22189-de-sanebstelling-van-verschillende-organische-meststoffen/?do=findComment&comment=232417

• Thanks 2

13 hours ago, Wittewieven said:

Vanaf 1.6 ec gaat bodemleven kapot zo'n beetje dus als je organisch wil kweken kun je beter niet te veel "mest" geven om verzouting te voorkomen.. 

Ik kweek dus organisch en herken dit verhaal dan ook niet, integendeel. Mijn bodem is verre van zoutig, juist door de manier waarop ik kweek.

Ik heb wel idd eens eenmalig de fout gemaakt om in een topdressing teveel van palmboomas mee te geven (wel een heet mengsel!) aan een plantje die in verhouding ook veel minder dronk dan de anderen, maar waarbij je dus ook mooi kon zien, waartoe de grotere zusjes wel toe in staat waren.

Hier nog wat leuke info  trouwens over wat bacteriën met afvalstoffen doen (en de potentie daarvan)...

https://laatbloeien.nl/zo-haal-je-energie-uit-een-plant/

https://www.wur.nl/en/Research-Results/Chair-groups/Agrotechnology-and-Food-Sciences/Sub-department-of-Environmental-Technology/Research/Biorecovery/Electricity-generation-by-Plant-Microbial-Full-Cells-in-tropical-wetlands.htm

http://waternexus.nl/research/p-mfc/

...en waar een hennepplant bijvoorbeeld toe in staat is om bodemvervuiling tegen te gaan (reduceren) in Tsjernobyl.

https://sensiseeds.com/nl/blog/hennep-en-de-sanering-van-radioactieve-bodems/

Voor mensen die zich bezig houden met organisch kweken, kan ik verder deze link aanbevelen. Het geeft wat meer inzicht in hoe het ondergronds nu precies werkt en dat we vooral niet teveel met voeding moeten gaan smijten en het achterhaalde npk, de bullshit minerale voedingslijnen die vaak uit veel en verschillende flessen bestaan, om je gewoon het geld uit je zak te kloppen, alsmede de zogenaamde ph tabellen met hun opname, die gewoonweg niet nodig zijn in een organische kweek (over ph , beginnen te luisteren vanaf begin 46 minuten, tot 51) .

• Thanks 1

Dat eerste filmpje wat @greentjeonatrip deelde wordt alles zeer mooi uitgelegt.

Zelf heb ik altijd Plagron gebruikt, maar die heb ik gelijk de vuilbak in gekieperd sinds ik Biobizz ben beginnen gebruiken.

Hun lijn is veel completer en werkt voor mij ook een stuk beter!

Ik raad vooral die Bioheaven, en acti vera aan.

Alg-a-mic gebruik ik dan weer vooral als ik merk dat de vrouwtjes stress hebben.

Bioheaven: De aminozuren in Bioheaven zullen zich aan mineralen hechten in je grond. Hierdoor zal je plant dit niet herkennen als een mineraal, maar als een aminozuur.

Het helpt goed bij het verwerken van afvalstoffen in je grond. (waar ik toch regelmatig last van had bij Plagron.)

Acti vera: Versterkt het immuunsysteem van de plant, en verhoogt het metabolisme van de plant.

Verder raad ik je aan om niet teveel fish mix, Biogrow, of Biobloom te gebruiken.

Het zijn zeer geconcetreerde productjes :D

Als je met een medium kweekt waar op zichzelf niet veel voeding in zit kan je je gewoon aan de dosis op de fles houden.

Ik zou het wel niet dagelijks gebruiken zoals het schema meegeeft.

Eerder wekelijks.

Ik zie dat je all mix gebruikt ;)

Ik gebruik liever de lightmix die ik dan meng met lavameel, Guano, en palmboomas.

Zo kan ik lekker zelf nog voeding toevoegen als dit nog nodig is. (Ik geef maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid 1x per week).

Met de all-mix kan je beter enkel Bioheaven, Acti vera, en Alg-a-mic gebruiken.

Omdat hier al vrij veel pre mix van biobizz aan toegevoegt is, ga je je plantjes meer kwaad dan goed doen met de extra voeding vrees ik.

Die Bioheaven, Acti vera en Alg-a-mic kan je gewoon elke dag meegeven.

En ik verzeker je dat je versteld zal staan hoe goed je plantjes erop reageren.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Mijn volgende rondje komt normaal eind deze week online dus als je nog vraagjes hebt dan hoor ik het wel!

Lang leve Biobizz, en veel succes! :D 

Grtz

Vogeltje

• Like 1

Oh ja! Zeker niet vergeten je wekelijkse bacto's mee te geven aan je plantjes!

Zeer belangrijk als je organisch wil kweken ;)

En koop niet die schandalig dure zoals die van sannie!

Ik gebruik colonize AG.

Daarvan heb je 1kg voor bijna dezelfde prijs waar je normaal 50g ofzo krijgt...

En die colonize werkt even goed!

Heb me ook eerst 2 jaar blauw betaald aan die overprijsde rotzooi :D 

Grtz!

• Like 1

@Eagle vision Top reactie! bedankt voor de uitleg en tips!

Hoe zit het met de schimmels? kan ik die ook beter/goedkoper ergens anders halen?

Toevallig ben ik bijna door mijn spul heen, en moet ik binnenkort nieuwe aanschaffen.

Als ik weer bij de growshop langs ga, koop ik gelijk bio heaven en activera.

Gebruik jij ook bladvoeding? welke producten en welke verhoudingen?

Ik gebruik nu fishmix als bladspray met +/- 1 ml per liter, geen idee hoe vaak ik dit mag/kan doen...

Hierbij even een klein kiekje voor de liefhebber.

20190911_073438.thumb.jpg.d8eabd20da4dcad4967c1e863f132c91.jpg

de plant in het kleine potje, had ik over omdat ik 5/5 heb ontkiemd. ik wou hem toch nog even laten staan zodat wanneer nodig ik deze als reserve had. binnenkort toch maar de prullenbak in.... ZONDE!

Mycorrhiza:

https://www.bioplantenvoeding.nl/winkel/mycorrhiza/flower-saver/

Bacto

https://www.bioplantenvoeding.nl/winkel/bacteriele-producten/colonize/

Deze heb ik zelf als tip doorgekregen van @Wegpiraat in 1 van men topics.

En ik moet zeggen dat het zeer goed spul is!

Die flower saver doe ik 1g van in het gat waar men zaadje in gaat.

Daarna bij het verpotten 4g ook rechtstreeks in het plantgat.

De colonize geef ik 1g/L water 1X per week.

@greentjeonatrip heeft me ooit ook aangeraden om na het oogsten de penwortel van de planten uit de pot te halen.

Dan 1/3e uit de pot halen, en nieuwe grond aanmaken voor deze 1/3e weer aan te vullen. 

Zo blijft je opgebouwde bodemleven in orde. (Anders begin je telkens opnieuw met een goed bodemleven op te bouwen.)

Was ook zeker een super tip!

Hoop dat je hier wat mee kan ;) 

Grtz Eagle

• Thanks 1

1 hour ago, Eagle vision said:

@greentjeonatrip heeft me ooit ook aangeraden om na het oogsten de penwortel van de planten uit de pot te halen.

Dan 1/3e uit de pot halen, en nieuwe grond aanmaken voor deze 1/3e weer aan te vullen. 

Zo blijft je opgebouwde bodemleven in orde. (Anders begin je telkens opnieuw met een goed bodemleven op te bouwen.)

Wat hier volgens mij ook in speelt, is welke voeding dat je hierbij gebruikt en misschien zelfs de manier van wateren.

Volgens mij is het  mogelijk om de aarde zelfs volledig te hergebruiken en om daarnaast de kluit te versnipperen (koolstof, myco sporen?) en opnieuw als mulch aan te brengen.

• Like 1