• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Kale kweker

Paniek! Lv te hoog

Recommended Posts

Ik zit in week 7 van de bloei en dacht vanmorgen ga eens kijken hoe hoog de luchtvochtigheid is zonder lamp.

80% dus alle alarmbellen gingen af.

Met lamp aan is het 50/55%

Ik had gisteravond wat laat water gegeven (2 uur voor lamp uitgaat) en zag wel dat de grond nog nat was.

Kweektent staat in een kamertje waar de deur van openstaat. Ik heb de afzuiger al verplaatst zodat deze beter de deur uitblaast en deze wat harder gezet.

Wat kan ik nog meer doen? Vochtvreter in de tent?

• Like 1

Even een goede inspectie gedaan en niks qua rot tegengekomen. 

Zat vanmorgen echt flink in de stress, dacht daar gaat al m'n moeite.

Ben nu meer naar buiten aan het afblazen en heb nog een inlaat opengezet. Even afwachten dus

• Like 1

3 hours ago, Kale kweker said:

Even een goede inspectie gedaan en niks qua rot tegengekomen. 

Zat vanmorgen echt flink in de stress, dacht daar gaat al m'n moeite.

Ben nu meer naar buiten aan het afblazen en heb nog een inlaat opengezet. Even afwachten dus

naar buiten blazen is inderdaad de beste optie ik heb nooit zonder gedaan

24/7 in out

greets jengen

Ja opzich niet gek dat het extra hoger is als je vlak voor de lampen uit gaan water geeft... Ik geef heel vaak water vlak voor t licht uit gaat (ja ik weet het, maar het komt vaak gewoon zo uit :D ) en als ik dan naar de grafieken keek (moet t batterijtje weer eens vervangen want al een tijd niet naar gekeken :blush:) zag je ik altijd hetzelfde patroon, tijdens de nacht wordt de lv steeds hoger en is het hoogst vlak voor de lampen aan gaan en dan schiet het vrij snel weer omlaag.... Dus ik zou me niet al te veel zorgen maken ;)

Wat ik persoonlijk wel fijn vind is 1 grote aardebak, in die kast van jou zou je dat ook mooi een bak van 90x50x50 in kunnen bouwen ;) En dan van onder water geven dmv een drainslang, dan staan ze ook niet zo nat als je, net zoals ik, wel eens vaker laat water geeft ;) 

• Thanks 1

Zodra je lamp uit gaat daalt de temperatuur waardoor de lucht inkrimpt en meteen de lv doet stijgen.

Als je je hok/tent een paar graden zou kunnen verwarmen scheeld dat in de lv.

Bij mij haalde de lv in de bloei vaker wel als niet de 70% als de lamp uit was maar heb er nog geen problemen door gekregen.

• Like 1

das ook logisch.....je plant staat met lamp aan... in de knetter hete zon....en staat zich rot te verdampen:D.......dan in 1 seconde...is de zon ""uit""....en dan verdampt je plant nog even door natuurlijk,....tis geen robotje...........dat even is wel 1 a 1.5 uur...schat ik...

in de natuur gaat de zon langzaam onder.....:lol:....

het zelfde bij lamp aan....je plant moet dan van 18 graden in huis naar zeg 25 graden onder de lamp....die moet dus opwarmen....duurt ook even....:D....tis geen robotje die metteen van 0 naar 100 gaat in 1 seconde....

kijk maar bij buienrader.....daar zie je buiten de actuele LV.....vaak zie je snachts lv 85 of 90 %....en dan nog zonder regen of mist.....

als iemand binnen toprot krijgt....dan ben je echt wel een sukkeltje...en gaat er vast heeeel wat meer fout.......mja...al doende leer je...:lol:..dat weer wel....:wacko:

• Like 1

Bij mij gaat de verwarming aan/ wat hoger als de lampen uit gaan en ik doe er een paar vochtvreters bij als het nodig is. Scheelt weer -6% rlv

1 minute ago, ganjagast said:

Bij mij gaat de verwarming aan/ wat hoger als de lampen uit gaan en ik doe er een paar vochtvreters bij als het nodig is. Scheelt weer -6% rlv

zonde van je verwarming...denk ik....wat is je nacht temperatuur zonder bijverwarming?.....

en vochtvreters en naar buiten blazen  is ook water naar zee dragen...imho...

Mwa dat idd wel natuurlijk maar verhoog het met max 1.5graden dat is de kamer zelf verhogen met 2 graden aangezien er iets minder toch is, vandaar dat de rlv ook nog wat hoger oploopt. Heb hier helaas niet de mogelijkheid om naar buiten te blazen.

Op den duur betaal je natuurlijk wel meer aan stook kosten dus een andere manier wat effectief is is welkom. Van wat ik tot nu toe weet is dit voor mij de beste manier, tenzij andere goede ideeën hebben kan altijd uit proberen en toepassen

oww....kan niet naar buiten blazen...

Ik denk dat je goedkoper uit bent met een ontvochtiger elec apparaat......dan hoef je niet bij te stoken...en verlaag je toch de lv...want dat water moet je huis uit......anders krijg je nog een keer last van schimmels in huis...ook ongezond voor jou....en beslagen ramen wil niemand...

een mens en plant voelt zich lekker bij zeg 50% lv......je doet het dus ook voor jezelf....:P

en hou je de nacht temp dus op kamer temp...zeg 16 a 18...graden.....

zoiets.....(   .kweet niet hoeveel lampen je kweekt...google ontvochtiger......of op de mp kijken...)

https://www.coolblue.nl/product/801115/qlima-d625.html?cmt=c_a,cp_2067533741,a_77125847020,t_pla-787822358578,n_g,d_c&gclid=EAIaIQobChMIivbdnITT5AIVRrTtCh2C0gEdEAQYAiABEgLBD_D_BwE

• Like 1

Heb er nog een liggen van Conrad een simpele badkamer ontvochtiger maar werkt minder effectief als dat wanneer ik de verwarming verhoog en niet elektronisch ontvochtigers gebruik van de Action bv (washcat) Of je dan minder aan kosten kwijt bent op den duur..twijfel geval..

Nee daar zit ik niet op te wachten van die scheurtjes aan de muur, verf wat loslaat en dan nog en zeker niet het allerminst, je gezondheid.

Veelal in de avonduren op vrijdag en zaterdag heb ik beslagen ramen, gek genoeg die van de buren ook.. :lol: Nee maar heb daar gelukkig geen last van. Heb er ook een hepa filter bij hangen om delen uit de lucht te vissen zoals stof en schimmel sporen mocht dat er zijn.

Gebruik zelf een DIY COB lampje 200W in een kleine tent 60x60x170

De kamer temp. zit gemiddeld op 20 graden

ow......klein tentje...dat moet lukken met een raampje open.....maar bijstoken zou ik niet doen.....nacht temp van 17 graden is helemaal niet erg.......

wel is het zo dat al het water wat je geeft....je plant wel verdampt....dus dat moet toch je huis uit...;)......mja dat hebben mensen met veel tulpen en rozen in huis ook...en mensen die koken zonder afzuigkap...:D

kzag ook veel goedkopere ontvochtigers die automatich werken...

Heb wel een raampje altijd op de kiepstand staan maar zodra het buiten weer kouder wor gaat ie dicht.

Ook hangt er een ventilatie systeem in het huis wat de luct afvoert dat helpt ook een beetje de rlv uit huis te krijgen.

Ghehe ja idd ook hier btw geen afzuigkap, frituur daarom ook altijd op balkon ^_^

kzag ook veel goedkopere ontvochtigers die automatich werken..

kzal eens kijken.

• Like 1

idd....daar is het ventilatie systeem voor bedoelt.....ook een mens verdampt vocht....en dat moet het huis uit.....:D

al wat gevonden.?....twordt al bijna tijd om de verwarming aan te doen in huis...

Normale mensen wel, ganja drinkt te weinig water en is zo uitgedroogd als een rozijntje :P

Nu zakt het steeds meer, alhoewel vandaag weer een piek momentje van 68% gemeten maar denk dat de zorgen van een te hoge rlv voorlopig wel uitblijft nu het buiten kouder word en door het aanhouden van de verwarming daalt de rlv aanzienlijk binnen.

Wel heb ik alvast een goede auto. ontvochtiger op het oog voor het volgende jaar.

Was m'n eigen topic helemaal vergeten 🙄

Bedankt voor de reacties nog!

Heb inmiddels wat van die bakjes bij de action gehaald in bij de inlaat gezet, heb het idee dat het iets scheelt.

Luchtvochtigheid is niet meer megahoog dus gaat goed!

DeVos zegt hier hele zinnige dingen.

Wanneer je lampen uitgaan en de temp zakt met 10 graden of meer, dan kan de omgeving plotseling de helft minder aan vocht vasthouden.

Wanneer je niet in staat bent om fatsoenlijk af te gaan zuigen, dan gaat dat vocht condenseren op alles wat ook maar een (kouder) oppervlakte heeft, inclusief je toppen.

Die hoge rv in de nacht kan wel  een ingrediënt voor rot zijn, wat niet direct tot uiting hoeft te komen.

Er zijn in de regel een tweetal kritieke momenten ( die deVos heeft benoemd). Kwekers zorgen er daarom ook voor dat bij het uitgaan van de lampen die temperatuur in het begin wat geleidelijker daalt. Datzelfde geldt ook bij het moment voordat die lampen aanspringen.

Wanneer je die mogelijkheid niet hebt om geleidelijk te dalen en geleidelijk op te starten, zorg dan in ieder geval voor een goede ventilatie/circulatie en goed afzuigen.

Een lagere nachttemperatuur kan zeker niet kwaad, maar zuig dan wel voldoende af, zorg voor goede circulatie en zorg dat de temp van je medium niet te ver daalt.

Om verschillende redenen, geef ik de voorkeur aan hogere nachttemperaturen (met uitzondering van de eindfase). Daar gebruik ik een warmtekabel van 180 watt voor, die in totaal 2x door mijn hok gaat en die aangesloten is op een in- en uitschakeltemperatuur-unit. Dit voorkomt onder andere een hoge rv in de nacht (en mogelijk narigheid dus).

Het zal in iedere setup een andere situatie zijn,  isolatie of niet, waar afzuigen en waar niet en tot hoever kan afgezogen worden, maar als ik vaker zie dat men heaters of ontvochtigers inzet van 1000 watt of nog meer.....nou nou.....ieder geeft daar een eigen invulling aan en maakt de afweging.

Afhankelijk van hoe jouw setup is geïsoleerd of niet, een tube heater (in je inlaat of hok/tent) of warmtekabel.....might can do the job for you.

• Thanks 1