• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Frits.Pate

Afzuiging met LED.

Recommended Posts

Ben nu alles aan het samenstellen voor het maken van mijn kweekhokje. Berekening had ik ooit ergens op internet gevonden.

De kweekruimte is 1.50x1.80x2.00 totaal 5.4 m3

Gewoon 5 plantjes met een grote bak aarde.

De ruimte moet 12x ververst worden voor de CO2 opname. Dus de planten hebben een verversing van 12 x 5.4 m3 = 64.8 m3/uur nodig.

Led verlichting zal 660/800-1000 watt worden na het zien van dit topic van Testament

Nu moet ik dus m3u berekenen. 3 x watt / Tdif. 

(Leds zetten volgens de berekening toen ik hem vond 70% van de energie om in warmte. Ik reken 20% extra voor de weerstand van het filter en 10% voor de bochten. Dus ipv alle wattages x 0,7 te doen gewoon op 100% ingevuld.)

25-27 graden optimale temperatuur.

Gaan we uit van 10 graden: 3 x 660 / 17 = 116 m3/uur

Gaan we uit van 20 graden: 3 x 660 / 7 = 282 m3/uur

Gaan we uit van 30 graden: 3 x 660 / -3 = 660 m3/uur

Gaan we uit van 10 graden: 3 x 1000 / 17 = 176m3/uur

Gaan we uit van 20 graden: 3 x 1000 / 7 = 428 m3/uur

Gaan we uit van 30 graden: 3 x 1000 / -3 = 1000 m3/uur

Klopt deze berekening een beetje of is deze alweer verouderd?

Kan ik ook inderdaad zoveel dimmen met een ventilator?

Of nog beter gezegt, ervaringsdeskundigen, wat raden jullie aan?

Leds zetten een stuk minder stroom in warmte om. De HPS lampen hadden al 30/35% licht uit elke watt de rest was warmte.. bij moderne leds afhankelijk van je led opstelling kunnen die zelfs tot 70% van elke watt omzetten in licht.. 

Toch gebruik ik zelf nog steeds de oude stelregel van uit de hps-tijdperk voor elke watt aan verlichting 1 m3 afzuiging te nemen. Vooral in de zomer is overcaciteit geen overbodige luxe... 

Je kan een afzuiger tot 30% dimmen, gs je verder dimmen dan heb je kans dat de motor niet genoeg koeling meer krijgt en je afzuiger warm loopt. 

• Like 1

19 minutes ago, karel kweker said:

Je kan een afzuiger tot 30% dimmen, gs je verder dimmen dan heb je kans dat de motor niet genoeg koeling meer krijgt en je afzuiger warm loopt. 

hi Karel ...heb je het nu over een soft box ( slak...) of buis afzuiger ?  of beide ?.....

Zover ik weet beide ... Misschien dat er nu wel afzuigers zijn die je meer kunt dimmen maar dat zou ik wel dan ook in de productinformatie willen terug lezen 

• Like 1

On 21-9-2019 at 11:33, karel kweker said:

Leds zetten een stuk minder stroom in warmte om. De HPS lampen hadden al 30/35% licht uit elke watt de rest was warmte.. bij moderne leds afhankelijk van je led opstelling kunnen die zelfs tot 70% van elke watt omzetten in licht.. 

Toch gebruik ik zelf nog steeds de oude stelregel van uit de hps-tijdperk voor elke watt aan verlichting 1 m3 afzuiging te nemen. Vooral in de zomer is overcaciteit geen overbodige luxe... 

Ik zie inderdaad al een fout in mijn berekening..70% licht ipv warmte dus maal 0.3 moet dat zijn. Ik begrijp het vasthouden aan de oude regel. Maar ik optimaliseer en design apparaten als werk dus ik kijk overal met een kritisch oog naar. En minder afblaas is minder kans om betrapt te worden. Ik denk dat ik een dag en een nacht afzuiging ga maken. Aangezien de sensors erin komen gelijk beide ook aangestuurt op co2, licht en temperatuur met behoud van onderdruk.

tip... het wiel is denk ik al uitgevonden....

verdiep je maar eens in het A&T semi-gesloten systeem dat koelt met grondwater en gooit warmte in het riool...ipv in de lucht.

of het opticlimate systeem...dat koelt met leiding water....en gooit ook de warmte in het riool.

maar deze 2 systemen zijn voor grotere kwekers......met een klep....en  y stuk en ontvochtiger  ...creëer je ook een semi gesloten systeem....wat je uiteraard kan automatiseren.....door die klep en ontvochtiger te regelen....

uiteraard niemand blaast graag uit naar buiten.....maar je grootste probleem is vocht wat je zelf de plant geeft.......en dat moet uit de lucht in je slecht geisoleerde slaapkamer.....of via uitblaas...of via een ontvochtiger.......anders heb je een mold kwekerij binnen de kortte keren.....:wacko:....en beslagen ramen...:blink:

je aanname van 12x de inhoud van de kweekruimte is volgens mij niet correct...waar haalde je die vandaan?