• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
OutdoorKing

Vrouwelijke zaden maken

Recommended Posts

Dag allemaal,

ik krijg zo nu en dan vragen over hoe je vrouwelijk zaad maakt, daarom dat ik dit topic start om de informatie te bundelen.

Ik speel met het idee om na de guerilla gids een zaadmaker gids te maken, maar daar heb ik enkel de grote lijnen nog maar van uitgedacht, nog niets van gepend. Daarom dat ik deze al loslaat op het forum :)

Waar ik geen geduld voor heb is alle vragen over herma's. Gelieve deze weg te houden, want dan zie je me niet meer antwoorden.

Dit is hoe de situatie in elkaar zit:

Als je geen herma zaad wil, moet je niet kweken met herma-gevoelige planten. Of deze planten nu komen van gewoon regulier zaad, fem zaad, of fem zaad gemaakt van fem planten dat maakt totaal niet uit.  Vrouwelijke zaden gemaakt met stekken hebben zelfs een licht voordeel: de meeste kwekers laten hun mannen niet voldoende afbloeien waardoor ze niet weten of deze op het einde van hun leven nog een beetje herma worden of niet.

Dus ja je kan herma's vinden in fem zaad, maar dat kan je even goed in regulier zaad. Tijdens de opkomst van de fem zaden een heel aantal jaar geleden gebruikte zaadmakers vaak de banaantjes op het einde van het leven waardoor er meer kans was op herma's. Tegenwoordig werkt iedereen met Sts of colodiaal zilver. 

Maar genoeg erover :)

Dit is mijn recept voor klaar-om-te-spuiten STS:

0.68g silver nitrate

3.94g sodium thiosulfate pentahydrate (als je enkel anhydrous vindt, deel je het gewicht door 1.56. Als je geen gevens hebt, beter links laten liggen en anders gaat het vermoedelijk de pentahydrate zijn)

1l gedemineraliseerd water

=> hier heb je dus een zeer nauwkeurige weegschaal voor nodig. Best nauwkeurig op minstens 0.01g

(OPGELET! Ik had foute warden opgegeven! Nu, 23dec19, zijn ze gewijzigd)

Belangrijk is om de chemicaliën bij een betrouwbare bron te kopen en ze droog en lichtvrij te bewaren, beter niet in de koelkast.

De STS zelf bewaar je wel in de koelkast, ikzelf gebruik graag een glazen fles. Na 3 maanden maak ik nieuwe, geen idee of dit nodig is, maar geen zin om het uit te zoeken.

een goede sproeier met fijne broes is ook handig. Ik ben fan van birchmeier foxy plus.

Je wacht niet te lang met de bespoten planten naar hun bloeischema te zetten (vb 12/12, maar ik gebruik zelf liever 18/6 voor buitensoorten) Meestal spuit ik en flip ik de lichturen de dag erna.

Belangrijk voor je planning is dat de omgebouwde lady boys vertraging oplopen van circa 2/3 weken. Dit betekent dat je de planten die de zaden moeten dragen pas na circa 3 weken ook op 12/12 gezet mogen worden, anders zijn deze al te ver in hun bloeicyclus om nog goed rijp zaad te maken.  Nog veiliger is om de ladyboys eerst te kweken en je zaaddames pas in bloei zet van zodra je zeker weet dat er stuifmeel gaat zijn. Dan moet je wel het stuifmeel verzamelen en bewaren, wat extra werk is.

De sterkte van het recept en het aantal keer spuiten, daar zijn verschillende meningen over. Waar dit waarschijnlijk op neerkomt is: het hangt van je planten en je opstelling af. Voor zij die het originele recept kennen: mijn recept hierboven is de 1/4 verdunning. Sommigen rapporteren betere resultaten met het dubbel water (2l), andere met de helft (0.5l).

Je wacht best minstens een week tussen het spuiten door. Meestal is 1 keer spuiten met STS genoeg. Een tweede keer na 10 dagen wordt ook nog veel gedaan. Drie keer of meer spuiten gebeurt niet vaak. (dit is het grote verschil met CS/zilverwater waarbij er dagelijks gespoten wordt)

Kortom: wil je een plant voor het eerst ombouwen best 3 stekken nemen en deze op drie verschillende manieren behandelen zodat je ziet waarop jouw stek het beste reageert. Als je hier geen tijd of geduld voor hebt zou ik gaan voor 1 keer spuiten op de flip en een tweede keer na 10 dagen.

Als het goed lukt, laat een ladyboy gewoon stuifmeel vallen zoals een normale man. Maar soms werkt het niet zo goed en moet je dichte stuifmeelzakjes plukken met een pincet, laten drogen in een potje silicagel en dan deze open breken in een fijne zeef over wat glas.

Veel plezier!

Arnold.

• Like 1
  • Thanks 1

Enkele foto's:

Drogen van stuifmeel zakjes met silica, is na 1 dag kurkdroog

EKbKOVe.jpg

Mijn materiaal om het stuifmeel te bewaren in de diepvries. 

Vijand nummer 1 van stuifmeel is vochtigheid. Het moet volkomen droog blijven! 

Een gewoon plastiek zakje is toch wat risico omdat dit een beetje ademt. Daarom gebruik ik graag epjes waar ik wat silica bolletjes in gooi. 

Als je een vacuum machientje hebt liggen is dit ook een goede optie. 

Bakpapier is niet statisch en het oppervlakte is glad waardoor het stuifmeel hier vlot op schuift. 

Bewaring in de koelkast is ook mogelijk. Probeer in beide gevallen wel zo weinig mogelijk temperatuurschommelingen te hebben. Daarvoor dient het koudcompress op de foto waartussen ik het stuifmeel dan steek. 

d7Rl1q8.jpg

.

• Like 1

mooie info...erg belangrijk is het zeven van het stuifmeel over....een 70 din zeef....zoals je zei....vocht is funest voor stuifmeel en dat zit ook in de mannelijke bloem resten ....

groet

DeVos

Good old..Dame Blanche had daar een mooi topic over...

Stuifmeel Jaren Bewaren

Posted April 28, 2007

Enkele medeforum leden hebben mij gevraagd om uit te leggen hoe je stuifmeel kunt winnen(oogsten) om het vervolgens jaren lang te bewaren.

Het jaren bewaren van stuifmeel is eigenlijk hetzelfde als het aanhouden van een z.g. oermoeder.

Beide manieren kunnen er voor dienen om een ras zijn genen te bewaren.

In de tijd dat er nog geen klonen(stekjes) werden gemaakt heb ik een manier bedacht om tenminste het manlijke deel genen te bewaren ,zodat ik het volgend jaar kon voortgaan waar ik was geëindigd in mijn poging om de wietplant naar mijn smaak te verbeteren.

Allereerst het oogsten:Stel we hebben een man in een pot die uitverkoren is en die aanvangt met de bloei.

Het eerste is isoleren om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.

Nu neem je een hardboard plaat en haalt er een vierkant uit met een zijde die gelijk is aan de diameter van de plant(breedte)

In het midden komt een gat die tenminste groter is dan de stam.

Met de decoupeerzaag komt er nu een sleuf met een breedte van dat gat,naar het midden van 1 van de 4 zijden

Hierover komt alluminiumfolie,

Dan moet er een ruimte gemaakt of gezocht worden welke lichtdicht is met bovenin een eenvoudig lampje die 12/12 verlichting krijgt

De plaat met folie kan nu om de stam worden geschoven om het vallende stuifmeel op te vangen.Elke dag wordt de laag dikker met geel/groen poeder maar ookafvallende bloemen.

Dat laatste kan vocht bevatten en om het poeder te reinigen, het volgende:Wanneer de laag dik genoeg is kan het in een bakverzameld worden samen met de verontreiniging.

Er moet nu een zeef gemaakt worden met zeefdoek van 70 din.en het poeder kan nu met een kwast gescheiden worden van de bloemresten.

De volgende fase is waarin bewaren ?Ik neem altijd een plastic potje met schroefdop en een opening zo groot dat een lakkwast er doorheen kan.Vitaminenpotje b.v. en daar kan ook een etiket op het deksel met vermelding soort ,jaar enz>--DEKSEL

Nu de laatste fase;Een plastic-beker met water waar het potje gemakkelijk in past word zodanig ingevroren zodat het deksel net boven het water--ijs uitsteekt.

Na het invriezen kan de beker er eventueel af en vervangen worden door 2 boterhamzakjes en weer in het vriesvak geplaatst worden.

Dit extra in ijs verpakken dient ervoor dat wanneer de koelkast schoongemaakt moet worden niet telkens het poeder boven 0 komt.

Telkens na gebruik zo snel mogelijk weer terug plaatsen.

Wanneer er nog vragen zijn ,stel ze maar.

DAME BLANCHE

=======

ps Dame Blanche vergat te vermelden rijstkorrels, bloem of silica als dan niet te mengen met de stuif zie ik...:D 

meer aanvullende info in dat topic van DB.( oa...bestuiven voor kwaliteit of kwantiteit etc....)  aanrader !!!!

https://www.wietforum.nl/topic/26497-stuifmeel-jaren-bewaren/

En alle info zo gecombineerd is natuurlijk weer goud waard! Niet dat ik voor nu ambities heb op dit vlak, maar je weet maar nooit! Thanks 

• Thanks 2

ach @Sebas...je hoeft geen hele planten te bevruchten hoor........een bud of een tak kan ook.......;)..( gewoon wat zaad voor je eigen voor volgend jaar )

Er zullen vast tuinders zijn op je moestuin die ook zaad winnen van hun legale planten/groentes.......vroeger had elke streek hun eigen zaad....nu haalt men het van internet of tuincentrum:huh:.......zal wel iets van globalisme in zitten......persoonlijk denk ik dat monsanto achtge toestanden in de wietzaden...daar zit niemand op te wachten dunkt me...:huh:

als je een mooie dame bevrucht en dezelfde plant levert ook een perfect product...dan heb je iig wat zaad van deze door jou geselecteerde plant voor het volgende jaar.....( bevalt het niet....dan bewaar je gewoon dat zaad niet....)

quote van good old.... Dame Blanche..:

Het bevruchten doe je als volgt:  wat stuifmeel in een papieren zak doen en daar een plastic zak omheen.

Deze zakken doe je om de te bevruchten tak of bud en bind deze wat af( bv met elastiekje) ,nu laat je de zak er 24 uur omzitten en schud dit af en toe.Daarna nog 2 dagen laten zitten.

Het afhalen is een kritiek gebeuren want bij het afhalen kan het stuifmeel andere buds ook bevruchten daarom spuit ik met een nevelspuit de gehele plant zo nat dat het water van de bladeren druipt.

Nu de zak eraf en nogmaals spuiten zodat het stuifmeel dat nog op het droge gedeelte zit ook afgevoerd is door het water.

Dame Blanche

=====

ps er zijn ook mensen die het doen met een penseel en de buds beschilderen ( bevruchten )  maar dan heb je kans dat je ook vooral lagere buds bevrucht......stuifmeelis zeer fijn en een ongelukje is snel gebeurd.....

ps: met die mooie dame kan je zelfs tegelijkertijd een andere tak bevruchten met stuifmeel van een andere wietsoort.....en dan heb je een kruising gemaakt...

ik hoop dat met dit topic wat meer mensen niet slechts de mannen eruit trekken..(.maar van mooie mannen liefst nog vroeg ook... wat stuifmeel winnen...)...maar er iets goeds mee doen....mits je dit wel doet met mooie planten.......van mindere planten wil niemand zaad immers.....

https://www.cnnbs.nl/zelf-gefeminiseerde-wietzaden-maken/

Deze oplossing heet colloïdaal zilver of zilverwater en kun je op internet kopen of zelf maken. Wanneer je het koopt, zorg er dan voor dat het 30 PPM (parts per million) of meer zilverdeeltjes heeft.

google :   colloidaal zilverwater kopen ppm

hierboven nog een linkje

er zijn meerdere wegen die naar rome gaan.....

=========================================

en nog een topic van een forum lid

https://www.weedforum.eu/wietforum/topic/5408-stuifmeel-bananen-rijp-tijd/

On 23-10-2019 at 21:08, OutdoorKing said:

Dit is mijn recept voor STS:

0.1g silver nitrate

0.5g sodium thiosulfate

=> hier heb je dus een zeer nauwkeurige weegschaal voor nodig. Best nauwkeurig op minstens 0.01g

en dan zo maken...info van internet google....:

Prepare:

.1 Grams silver nitrate

.5 Grams sodium thiosulfate

First, mix .1g of silver nitrate into 100ml distilled water, stir for about 30 seconds.

Next, mix the .5 Grams Na2S2o3 into 100ml distilled water, also stir for about 30sec-1 minute...

Next mix the solutions by pouring the Silver nitrate into the sodium thiosulfate solution while stirring..

After you are done stirring, add this to 1000ml of distilled water..

niet roeren met een metalen lepel....wel een plastic.

de STS bewaren in de koelkast in een liefst donkere glazen fles

He Voske!

Het doet me een plezier jou hier te zien posten.

Zeer goede informatie over het verzamelen van stuifmeel!

Persoonlijk doe ik het iets anders dan Dame Blanche, maar hij vertelt veel zaken die heel belangrijk zijn.

Wat ik anders doe is bijvoorbeeld dat ik niet graag aluminiumfolie gebruik aangezien dit rap kreukelt en hier het stuifmeel niet vlot meer overschuift dan, de wax kant van bakpapier en glas vind ik persoonlijk praktischer.

Als ik stuifmeel van mannen verzamel, breng ik takken mee van de guerilla spot, plaats ik deze in een glas water zodat ze goed overhangen en dit glas zet ik op een glazen plaat. Elke 3 dagen verzamelen, drogen bijvoorbeeld met silica en klaar maken om te bewaren.

Met rijst moet je oppassen: als je rijst gebruikt van een zak die open heeft gestaan in de kast heeft deze alle vochtigheid al opgezogen dat het kon. Het voordeel bij silica is dat je het van kleur ziet veranderen wanneer het zich aan het 'volzuigen' is. Althans, als je dit type silica koopt, niet elke silica doet dat vanzelf.

Gebruik geen bloem om je stuifmeel te verdunnen, zeker niet als je buiten kweekt, want dit wordt gegarandeerd een waar rot feestje.

Over de links die je poste:

ik was vergeten te vermelden dat er twee methoden met zilver zijn: collodiaal zilver (CS)  of  STS.

CS legde ik hier een 6 jaar geleden al uit: https://www.wietforum.nl/topic/97911-zelf-vrouwelijk-feminzed-zaad-kweken-alle-info/

De sterkte zou ik nu toch iets meer dan 30ppm adviseren, mag wel 100ppm zijn denk ik. Maar ben niet meer thuis in deze techniek. 

In ieder geval er is 1 belangrijk groot verschil: CS bespuit je vaak, met STS spuit je weinig.

De banaantjes methoden werkt soms, maar zou ik niet aanraden. Waarom niet? Omdat enkel herma-gevoelige planten banaantjes aanmaken tegen het einde van de bloei. Ze zijn niet sterk herma als ze het enkel dan doen, maar ze zijn wel herma. Dit betekent dat er grotere kans is op herma's in hun nakomelingen.

Veel van de stekken van Amerikaanse origine hebben hier last van vb. GorillaGlue4  en alle andere stekken die uit bagseed gevonden zijn. Dit betekent uiteraard ook dat als je deze stekken ombouwt met STS of CS dat de kans op herma's even groot is dan als je hun banaantjes zou gebruikt hebben.  Hermagevoelige planten geven dit vaak  in meerdere of mindere mate over aan de nakomelingen.

Het recept van STS waarop ik me basseerde zegt inderdaad dat de SN in de ST moet, maar ik ben er vrij zeker van dat dit overroepen is. Maar misschien veiliger om het toch zo te doen.  Eerst in 100ml hoeft zeker niet. Heb al vaak gewoon 1l water + ST, roeren, +SN gedaan.  Ik roer altijd met een metalen vork, geen probleem.  Volgens mij zou je zelfs kraanwater kunnen gebruiken, maar heb geen zin om het uitzoeken want elke mislukte poging is verlies van tijd en elektriciteitskosten.

Wat ik nog was vergeten te vermelden:  ladyboys zijn fragieler dus dit is me nog nooit buiten gelukt. Wind en rot zijn de vijanden. In een serre zou dit wel moeten lukken denk ik.

En als laatste:  als je pech hebt probeer je een plant om te bouwen die echt weigert mee te werken. Ik heb al verschillende soorten zonder problemen omgebouwd, maar de augustus lijn van onze King of the North weigert mee te werken, krijg er maar een klein beetje stuifmeel uit. Heb al verschillende sterktes en verschillend aantal keer spuiten geprobeerd. Binnenkort toch nog eens CS proberen denk ik.

Cheers!

Arnold.

• Like 1
  • Thanks 1

idd...wie weet is je king of the North lijn wel meer gevoelig voor CS.....tis de poging waard...

idd...bloem en rijstkorrels zijn natuurlijke producten waar al vocht in kan zitten.....met silica ..zeker met die die verkleurt neem je geen enkel risico , das beter !!

er is zelfs een speciale shop zag ik....;)

https://silica-gel-shop.nl/product-categorie/silica-gel-bulk/

Als je genoeg stuifmeel hebt hoeft je ook niet te verdunnen met bloem....en als je erg weinig hebt....dan heb je de optie om het te doen met kurk droog gemaakte bloem...

maar zo heeft ieder zijn methode cq afweging.

De tulpen vaas en takken methode gebruikte Dame Blanche ook voor zijn geselecteerde guerrilla mannen om stuifmeel van de oogsten. ( zijn 1116 posts zijn zeer de moeite waard ...understatement)

groet

DeVos

ps: misschien gebruikte Dame Blanche dat alufolie ivm reflectie van het licht?.voor pollen van mannen gebruikte hij een spaarlampje.....we kunnen het hem helaas niet meer vragen....maar glas of bakpapier is zeker gladder...

Alufolie onder de glasplaat kan ook....take the.best of all ideas...:P

ps2: ipv boterhamzakjes is het uiteraard nog beter om vacuum zakjes te gebruiken.

Dame Blanche ""kennende"...was hij een zeer kundige en zuinige grunniger en een geslepen guerilla Vos....maar vooral bijzonder leergierig  en als hij iets wilde proberen....dan altijd bv  50% methode A...EN 50 % methode B....en door zijn aard nam hij niet snel iets van anderen aan...maar ging het dan rustig zelf uitproberen als hij twijfelde.

alles probeerde hij uit...en dan maar kijken hoe het plantje reageerde.....want in 1963 was er niks nada info over wiet en wietteeld..geen internet en geen growshop....alles met try en error.....tot zijn dood in 2007.

Zijn info is vooral zo goed..daar hij niet commercieel bezig was...maar 100%  vanuit zijn ideaal gedreven was.....43 Jaar buiten wiet ervaring.

Hij hoopte dat ooit .... iedereen IN NEDERLAND 10 plantjes zou mogen zetten voor eigen gebruikt........RESPECT !!!  

• Thanks 1

Ik pak ook altijd bakpapier , waarom , omdat je de stuif ook beter ziet als op 

aluminium , het kreukeld minder , en fijner om mee te werken .

Jaren geleden heb ik een keer heribei ingespoten met codiaalzilver ik geloof 50pmm , elke dag 14 dagen lang .

De toppen kwamen vol met bananen , wat ik zag als herma , dus alles weg gemieterd , wat ik niet had moeten doen .

Somigge geven nu eenmaal maar bananen inplaats van ballen heb ik gezien hier en daar .

Er heerste zoveel onbegrip over vrouwelijk zaad maken ,ik hik er ook allang tegen aan , het is leuk om te doen .

Ik heb Outdoorking gevraagd in een pm of hij het me wilde uitleggen , daarom heeft hij waarschijnlijk ook een topic 

ervan gemaakt , wat ik top vind , vele willen niet dat een ander het leert omdat ze bang zijn dat ze geen zaden meer verkopen .

er heerste zeker een taboe op .

Ik hoop dan ook als iemand er mee bezig gaat ,dat ze hier een topic plaatsen , of in deze topic zodat andere het 

een beetje kunnen volgen van hoe en wat 

Outdoorking , bedankt voor het delen .

• Like 1
  • Thanks 1

er circuleert  nog een recept rond op internet voor STS....maar de verhouding is vrijwel het zelfde als van Arnold zijn startpost.....en je hebt nu 10 liter...

Het zilverthiosulfaat moet je zelf maken uit zilvernitraat en natriumthiosulfaat pentahydraat (niet watervrij).

De zilvernitraat en natriumthiosulfaat pentahydraat kun je kopen op www labstuff nl

Je moet het oplossen in gedemineraliseerd water (demiwater) wat je kunt kopen bij het kruidvat.

1. Los 0.85 gram zilvernitraat op in 50mL demiwater

2. Los 4.96 gram natriumthiosulfaat pentahydraat op in 200mL demiwater.

3. Als beide oplossingen goed opgelost zijn giet je de zilvernitraatoplossing bij de natriumthiosulfaat oplossing en roer je goed

4. Vul het nu aan met 9750 mL (9.75 liter) demiwater

5. Je zou nu 10 liter STS moeten hebben die gekoeld een maand houdbaar is.

alles ook de genoemde shops zijn copy en paste voor mij.....zoals Arnold ook zei....je moet zelf maar kijken of ze betrouwbaar zijn....

hoe meer mensen zaden maken fem of regulier.....mits met mooie planten....hoe beter imho...monsanto achtige toestanden in de wiet zijn niet wenselijk....imho..dan moet er 100 euro per zaadje betaald worden oid...:wacko::wacko:

groet

DeVos

de oud eigenaar van le plantage ...die vroeger lesbian dream verkocht = STS.. zei op een forum...als je metaalachtige spikkeltjes ziet op de bodem van de fles....dan is de STS niet meer goed meer......helaas is deze man ook hemelen....de goeIe gaan altijd als eerste:blink:...RIP Dirk !

groet

DeVos

OPGELET!

Ik zie net dat ik een rekenfout heb gemaakt, ik heb aan een mod gevraagd om de grammen uit de eerste post aan te passen naar:

0.68g silver nitrate

3.94g sodium thiosulfate pentahydrate

1l water

On 23-10-2019 at 21:08, OutdoorKing said:

Dag allemaal,

ik krijg zo nu en dan vragen over hoe je vrouwelijk zaad maakt, daarom dat ik dit topic start om de informatie te bundelen.

Ik speel met het idee om na de guerilla gids een zaadmaker gids te maken, maar daar heb ik enkel de grote lijnen nog maar van uitgedacht, nog niets van gepend. Daarom dat ik deze al loslaat op het forum :)

Waar ik geen geduld voor heb is alle vragen over herma's. Gelieve deze weg te houden, want dan zie je me niet meer antwoorden.

Dit is hoe de situatie in elkaar zit:

Als je geen herma zaad wil, moet je niet kweken met herma-gevoelige planten. Of deze planten nu komen van gewoon regulier zaad, fem zaad, of fem zaad gemaakt van fem planten dat maakt totaal niet uit.  Vrouwelijke zaden gemaakt met stekken hebben zelfs een licht voordeel: de meeste kwekers laten hun mannen niet voldoende afbloeien waardoor ze niet weten of deze op het einde van hun leven nog een beetje herma worden of niet.

Dus ja je kan herma's vinden in fem zaad, maar dat kan je even goed in regulier zaad. Tijdens de opkomst van de fem zaden een heel aantal jaar geleden gebruikte zaadmakers vaak de banaantjes op het einde van het leven waardoor er meer kans was op herma's. Tegenwoordig werkt iedereen met Sts of colodiaal zilver. 

Maar genoeg erover :)

Dit is mijn recept voor STS:

0.1g silver nitrate

0.5g sodium thiosulfate

=> hier heb je dus een zeer nauwkeurige weegschaal voor nodig. Best nauwkeurig op minstens 0.01g

Belangrijk is om de chemicaliën bij een betrouwbare bron te kopen en ze droog en lichtvrij te bewaren, beter niet in de koelkast.

De STS zelf bewaar je wel in de koelkast, ikzelf gebruik graag een glazen fles. Na 3 maanden maak ik nieuwe, geen idee of dit nodig is, maar geen zin om het uit te zoeken.

een goede sproeier met fijne broes is ook handig. Ik ben fan van birchmeier foxy plus.

Je wacht niet te lang met de bespoten planten naar hun bloeischema te zetten (vb 12/12, maar ik gebruik zelf liever 18/6 voor buitensoorten) Meestal spuit ik en flip ik de lichturen de dag erna.

Belangrijk voor je planning is dat de omgebouwde lady boys vertraging oplopen van circa 2/3 weken. Dit betekent dat je de planten die de zaden moeten dragen pas na circa 3 weken ook op 12/12 gezet mogen worden, anders zijn deze al te ver in hun bloeicyclus om nog goed rijp zaad te maken.

De sterkte van het recept en het aantal keer spuiten, daar zijn verschillende meningen over. Waar dit waarschijnlijk op neerkomt is: het hangt van je planten en je opstelling af. Voor zij die het originele recept kennen: mijn recept hierboven is de 1/4 verdunning. Sommigen rapporteren betere resultaten met het dubbel water (2l), andere met de helft (0.5l).

Je wacht best minstens een week tussen het spuiten door. Meestal is 1 keer spuiten met STS genoeg. Een tweede keer na 10 dagen wordt ook nog veel gedaan. Drie keer of meer spuiten gebeurt niet vaak.

Kortom: wil je een plant voor het eerst ombouwen best 3 stekken nemen en deze op drie verschillende manieren behandelen zodat je ziet waarop jouw stek het beste reageert. Als je hier geen tijd of geduld voor hebt zou ik gaan voor 1 keer spuiten op de flip en een tweede keer na 10 dagen.

Als het goed lukt, laat een ladyboy gewoon stuifmeel vallen zoals een normale man. Maar soms werkt het niet zo goed en moet je dichte stuifmeelzakjes plukken met een pincet, laten drogen in een potje silicagel en dan deze open breken in een fijne zeef over wat glas.

Veel plezier!

Arnold.

PS 

Dit is de tekst dat er moet komen:

Dit is mijn recept voor STS voor klaar-om-te-spuiten STS:

0.68g silver nitrate

3.94g sodium thiosulfate pentahydrate (als je enkel anhydrous vindt, deel je het gewicht door 1.56. Als je geen gevens hebt, beter links laten liggen en anders gaat het vermoedelijk de pentahydrate zijn)

=> hier heb je dus een zeer nauwkeurige weegschaal voor nodig. Best nauwkeurig op minstens 0.01g

OPGELET! Ik had foute warden opgegeven! Nu (23dec19) zijn ze gewijzigd