• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Beginnertje200

Begginertje op pad in de bossen.

Recommended Posts

Zoals sommige al weten ben ik dit jaar van plan om een ronde guerilla te draaien. 

Als er iets is waar je erg goed op moet letten bij guerilla dan is het wel de voorbereiding, vandaar ook dat ik nu al dit topic open en zo snel mogelijk de eerste stappen ga zetten naar een (hopelijk goede) guerilla kweek.

Ik heb meerdere spots in mijn hoofd. Hier wil ik mij komende week op gaan richten om deze iets beter te verkennen en alvast beginnen met voorbereiden zodat ze meteen gebruikt kunnen worden zodra het seizoen begint. Ook wil ik de benodigde materialen alvast aan gaan schaffen.

De spots die ik heb bevatten van zichzelf nog niet genoeg voedingsrijke grond, dit weet/vermoed ik door de beplanting die rond de spots groeien. 

Om dit te verbeteren ga ik de grondverbeter techniek (linkje) toepassen van Dame Blanche, hiervoor ga ik enkele dingen aan moeten schaffen maar als het goed lukt gaat dit zeker lonen. 

Grondverbeteren

Benodigdheden:

• Schop   
  • Potgrond

• Cocos

• Organische kippenmest korrels

• 3 liter potje

Aanpak:

1. Graaf gat van 0,5 bij 0,5 bij 0,5 meter en stort de aarde langs de spot.
2. Gebruik de 3 liter pot en pak van elke soort grondsoort (cocos, potgrond, en spotgrond) een kopje en gooi die in de kuil met 1 theekopje kippenmest. Blijf dit doen totdat het gat goed gevuld is.

Dit heb ik in mijn eigen woorden gezet zodat ik het makkelijker leesbaar vind dit komt allemaal uit het topic van @wiet61 over de werkwijze van Dame Blanche.

Ontkiemen

Benodigdheden:

• Red cups?  (grote plastic bekers gebruikt bij bijvoorbeeld beerpong)
  • Keukenpapier?

Aanpak:

De ontkiem techniek die ik ga gebruiken ben ik nog niet helemaal over uit.

Momenteel ben ik van plan om de planten thuis te ontkiemen in vochtig keukenpapier en doe ze daarna in red cups (grotere plastic bekers) laat ze vervolgens groter worden en zodra ze groot genoeg zijn verhuis ik ze naar de spot waar ik ze overplant. (dit was me vorig jaar gelukt bij mijn eigen kweekje)

Wat ook kan is dat ik de planten ontkiem vervolgens heeeeel voorzichtig naar de spot verplaats en ze meteen in de volle grond zaai. Ik weet niet zeker of wel of juist niet verstandig is dus dit moet ik nog eventjes bekijken. 

Over-planten/plaatsen naar de spot

Benodigdheden:

• Kippengaas
  • Slakkenkorrels
  • Tas?

Aanpak:

Zodra de plantjes naar mijn idee groot genoeg zijn worden ze verplaatst en verpot de volle grond in. Er komt een mooi gaasje omheen te staan want er is wild activiteit op mijn spots gelukkig komen er geen jagers (bron: een bevriende jager die me waarschijnlijk ook een beetje gaat helpen).  Ook heb ik slakkenkorrels in huis want ik heb liever niet dat mijn planten vroegtijdig geconsumeerd worden door andere. 

Als ik ze moet vervoeren (omdat ik ze in red cups heb voor gegroeid) gebeurd dit met een rugzak waar ik ze met een paar stuks per keer vervoer.

Soorten zaadjes:

Ik ben er nog niet uit welke outdoor soortjes ik ga gebruiken wel heb ik een paar richtlijnen.
Zo wil ik dat de soorten vroeg klaar zijn liefst voor 20 september, dit heeft natuurlijk alles met het Nederlandse klimaat te maken.
Ook wil ik dat de soorten redelijk tot goed rot bestendig zijn, ondanks dat dit naar mening veel van de omgeving waarin de planten staan afhangt vind ik het wel belangrijk punt om mee te nemen. Gelukkig zijn de spots die ik in gedachten heb redelijk open waardoor er veel lucht circulatie zal zijn.

Soortjes waar ik momenteel in geïnteresseerd ben (let op dit kan nog veranderen):

Heribei, Lmp, Erdbeer, Heribeer 

Misschien is het ook leuk om wat autoflowers er bij te doen maar hier moet ik nog naar kijken of ik dat wil proberen dit jaar.

Soorten spots:

Ik wil verschillende spots maken, een of meerdere voor opbrengst en een (heel misschien meerdere) zadenspot(s) zodat ik in 2021 geen zaadjes hoef te kopen. :rolleyes:

Foto's van de spots en voorbereidingen volgen nog!

• Like 3

ja goede voorbereiding is het halve werk...en goed inlezen hoort daar zeker bij...:D

ik zou  zeggen schep 1 klein gaatje op elke plek die je uitgezocht hebt en laat maar zien wat voor aarde je daar hebt..........

alvast heel veel succes !!!

Voske

• Like 1

34 minutes ago, DeVos said:

ja goede voorbereiding is het halve werk...en goed inlezen hoort daar zeker bij...:D

ik zou  zeggen schep 1 klein gaatje op elke plek die je uitgezocht hebt en laat maar zien wat voor aarde je daar hebt..........

alvast heel veel succes !!!

Voske

Thnx!!

Gaat vandaag niet meer lukken om worden foto's te maken... 

Een van mijn andere hobbies die ik heb is met de metaaldetector op pad.
Hierbij heb ik altijd een schopje bij. Gelukkig kan ik om die rede volledig onverdacht met een schop door de bossen wandelen, altijd fijn een goed alibi hebben.

• Like 1

als je er toch bent...neem van elke plek wat aarde mee ( hoe?...lees de link )......ik google net een gratis ph test.:wub:....bij welkoop....en das een landelijke keten.....

lees zelf maar.....( maar laat je geen spullen aansmeren....)  maar de ph is wel een mooi gegeven....:D

https://www.welkoop.nl/advies/tuin/plant-en-zorg/gazon/ph-waarde-gazon

succes!

• Like 1

17 minutes ago, DeVos said:

neem van elke plek wat aarde mee ( hoe?...lees de link )......ik google net een gratis ph test.....bij welkoop....en das een landelijke keten.....

lees zelf maar.....( maar laat je geen spullen aansmeren....)  maar de ph is wel een mooi gegeven....:D

https://www.welkoop.nl/advies/tuin/plant-en-zorg/gazon/ph-waarde-gazon

succes!

Denk dat ik een Ph meter koop. Heb namelijk meerdere spots, misschien ook wel nuttig om in de tuin te gebruiken.

• Like 1

kan ook.;)...maar lees je in hoe je dan de ph van de aarde bepaald.....niet elke ph meter heeft een grond sensor....

wil je in je tuin chemisch vloeibaar gaan voeden dan?...en op je spots organisch?

==========================================================================

ook een leuk testje voor je monster aarde van de spots....en tuin....

• Like 1

Mooi man, een topic voor 2020 dat in 2019 al gestart wordt. Dat beloofd wat! Ben je al bij de mogelijke spots wezen kijken?

Wil je thuis voorgroeien en dan verplaatsen naar de spot om aan te planten? Dit is voor je planten wel het veiligst omdat je met het voorgroeien goed je planten in de gaten kan houden. Het brengt voor jou zelf wel risico’s mee. Je hebt dan teveel planten thuis staan + kan je altijd staande gehouden worden tijdens het vervoeren van de planten. Je kan ook op je spots zelf een voorgroei tafel bouwen, en dan thuis je zaadjes ontkiemen. En zodra ze ontkiemt zijn stop je ze in redcups op de voorgroeitafel op je spot. Neemt aardig wat risico weg.

mocht je dit doen, zorg dan voor het volgende:

1) de tafel staat minimaal 30cm van de grond af

2) de poten van de tafel zijn glad zodat muizen er niet op kunnen klimmen. Ik gebruik hier pvc buizen voor

3) de poten van de tafel hebben kopertape slakken wering.

4) het deel van tafel waar de planten staan is volledig omringd met gaas, zowel zijkant als bovenkant. Dit voornamelijk tegen de vogels. 

5) met red cups en de zon vol erop moet je zeker 1x per 3 dagen water komen geven. Hierdoor loop je wel meer risico mbt spot ontdekking.

(onder de tafel vuilniszakken leggen!!)

Ik plant ze persoonlijk het liefst zodra de eerste 3 vingerige bladeren er zijn. Dat is na zo’n 2-3 weken. Iets groter laten worden is beter maar dan moet je weer voor langere tijd erheen om water te geven.

wees heeeeel slim met hoe je naar je spot gaat! Natuurliefhebbers en boswachters vinden je spoor anders al snel!

• Thanks 1

Oké dat was het voorgroei deel:koffiekrant: we gaan door!

De spot dan.... 

Heel belangrijk is om te kijken naar de STRUCTUUR van de grond en het GRONDWATER niveau. 

In mijn eerste jaar heb ik in een moerassig gebied gekweekt met dikke klei grond. Een hele vaste structuur dus en grondwater op 20cm al. Ik had flinke kuilen gegraven en veel veel aarde toegevoegd. Wat er vervolgens gebeurde is dat al het water na een regenbui de kuil in stroomde, en omdat het grond water al zo hoog zat en de klei grond het water niet verder door liet stroomde al mijn kuilen vol water. Na een tijdje was het zelfs meer water dan aarde en dreven de planten er letterlijk in. Wat heb ik fout gedaan? 

1) niet verhoogd gekweek

2) de spotgrond niet gemengd met de potgrond

3) geen cocos toegevoegd voor luchtigheid

wat doe je dus vanzelfsprekend wel op zo’n soort spot?

1)Verhoogd kweken dmv 20L potten waarvan de bodem afgezaagd is een stukje in de grond te zetten, zorgen dat er zeker 20cm aarde boven de grond uitsteekt.

2) ook de oorspronkelijke aarde mee mengen met de potgrond zodat je niet het zwembad verhaal krijgt waar ik het over had. 

3) cocos toevoegen!

heb je een spot met hele droge grond? Dan kunnen @Jay Green en @Bazterd je wel wat tips geven. 

Ik vind 50x50x50 overigens erg groot! Dan heb je veel potgrond nodig....

nog wat dingen die in me op kwamen tijdens het lezen van je eerste bericht in dit topic....

1) Heb je de juiste slakkenkorrels? Als je de verkeerde hebt heb je er geen donder aan.

2) ga je gaas zetten per plantje of om heel je spot?

3) ga je alleen regulier zetten? Een fem spot erbij is echt aan te raden. 

4) kan je makkelijk ongezien water halen in de buurt van je spots?

5) hoe ga je het met vervoeren doen? Een auto valt op en maakt. De kans om gepakt te worden een stuk groter (ja dat heb ik zelf ervaren) dus lekker met de fiets is slim! Vouwfiets werkt hier goed voor. 

6) ga je solo of samen werken?

ps: dit weekend black friday deals bij bijna alle zaadverkopers dus met dikke korting bestellen!

• Like 1
  • Thanks 1

misschien heb je best goede grond op je spot.......het Dame Blanche recept met de potgrond en cocos  is vooral een tuin recept....(  Dame blanche kreeg dit gratis van binnen kwekers.....of tegen km vergoeding op zijn boerderij )

De bemesting met 1 kopje per 10 liter blijft....

je zal eerst moeten weten wat voor grondje je hebt....voor je ze kan verbeteren.......en vooral met wat?....

probeer in te schatten hoeveel %  zand....klei en leem ( silt) je hebt....

Bodemtest5.jpg

op 3.24 in deze video zie je een driehoek.( textuur diagram ).....en dan kan je bepalen welke naam jou spot grond heeft........

• Like 1

Vandaag mijn 1e spot langsgeweest. Bij nader inzien gaat deze spot niet gebruikt worden, de natuur op deze spot wordt helaas actief onderhouden en wil het risico niet lopen dat mensen de planten ontdekken.
Morgen van plan om wat grond van spot nummer 2 naar huis te nemen en kijken of ik de grond moet gaan verheerlijken.

On 20-11-2019 at 14:21, boswandeling said:

Heel belangrijk is om te kijken naar de STRUCTUUR van de grond en het GRONDWATER niveau. 

Mijn spot zit redelijk ver boven het grondwaterniveau ik verwacht ook niet dat ik hier last van zal gaan hebben.

Ik verwacht eerder dat ik hulp nodig ga hebben van @Jay Green en @Bazterd omdat de grond redelijk droog is. Hoe ik dit goed moet controleren weet ik niet maar zal eens gaan opzoeken.
Ik zal eerst hun verslagen nog eens goed doorlezen voordat ik ze vragen ga stellen. :)

Bedankt @DeVos voor de filmpjes, erg duidelijke uitleg misschien dat ik de tuin thuis ook nog aan ga pakken hahahha. 

Wordt vervolgd.......

• Like 1

Als je droge grond hebt waar weinig klei/leem in zit, raad ik je aan om òf klei te steken en erheen te sjouwen, òf bentoniet er bij in te mixen, deze is te verkrijgen als "kattenbakvulling" zoek maar eens op dit forum naar bentoniet, dan kun je genoeg info er over vinden, het heeft zèlfs zijn eigen topic😉

• Thanks 1

2 hours ago, Beginnertje200 said:

Bedankt @DeVos voor de filmpjes, erg duidelijke uitleg misschien dat ik de tuin thuis ook nog aan ga pakken hahahha. 

Wordt vervolgd.......

ja spotten is een vak apart....en net als zoveel dingen.....hoe meer je het doet...hoe beter je erin wordt....en hoe vaker je ergens komt...hoe meer je teweten komt....onderhoud hoeft niet slecht te zijn......als je maar weet wanneer en wat ze doen......voor een grasmaaier hoef je niet bang te zijn.....als je zelf maait ruik je de hele dag vers gras.....mja...al doende leer je....en naar mijn mening is op elke plek in NL al eens gegrowd.......dus het blijft een gecalculeerd risico.....nog steeds vind ik van allerlei zooi overal....vaak met verrotte binnen stekken......met gieters etc etc...en veel bierblikjes..:wacko:

neem maar een  aarde bemonstering van je tuin.. ( hoe?...zie de link bij de ph meter..) van je tuin en laat maar bezinken....zoals op de foto van mijn vorige post......en laat maar zien dmv een foto.......:D

om te kijken hoe diep je grondwater zit..op dit moment.......schep een gat en hij zal van zelf water laten zien....laat maar een foto zien......of je kan het schatten aan de had van een in de buurt zijnde sloot oid...in de zomer zakt het....maar de wortels groeien mee.....als je planten uitzet in mei..

• Like 1

Daaaaaar ben ik weer met een kleine update. 

Helaas 's avonds veel te laat thuis de laatste tijd om de spotten goed te kunnen onderzoeken, maar voor komende woensdag heb ik wat vrije tijd. 

Ik heb afgelopen vrijdag een bestelling gedaan bij La Buena Hierba hier heb ik de volgende zaadjes besteld:

• NLX outdoor 10 zaadjes
  • Stawberry gold 10 zaadjes
  • Eirbei 15 of 5 zaadjes  (5 extra van LBH gekregen omdat ik een beginnertje ben :wub:)
  • Double Blance 10 zaadjes (Black friday deal)
  • Power Pineberry 10 zaadjes (Black friday deal)

Het zijn er dus een heel aantal zaadjes als ik de deal Black Friday deal van LBH goed begrepen heb haha.

Ik verwacht ze eerdaags in de brievenbus dan zal ik ook wel een foto ervan posten hopelijk samen met de spot die ik in gedachten heb. 

Ook ga ik de grond daar testen om te kijken of ik deze zal moeten opwaarderen. 

hoe diep het grondwater zit durf ik niet te zeggen hiervoor zou ik dus een gat oid moeten gaan graven.
Dit werk stel ik momenteel nog uit tot het wat warmer begint te worden haha.

Dat was hem weer voor nu, als er nog vragen zijn hoor ik het wel. 

• Like 1

de laatste 2 op eenvolgende droge zomers( op zich al erg uitzonderlijk) kon je inderdaad goed scoren met potente auto's.....maar een natte zomer......en ze verrotten waar je bij zit......

ze blijven klein en worden makkelijk overwoekerd door onkruid.....en ze hebben dus veel aandacht nodig ook met het sexen....1 klein mannetje kan je oogst verzieken....mja dan heb je weer jaren zaad genoeg...:lol:...potente auto's geven aardig geur....en juist in volle zomer zijn meer mensen buiten als in oktober....

succes vol wild kweken is dus een mix van auto's  en vroege en late soortjes......dan schiet je met hagel en raakt altijd wel wat...:rolleyes:...met het onvoorspelbare Nederlandse weer....en meerdere spots is meer kans op oogst...spreiding is het sleutelwoord...

• Like 1

16 hours ago, Beginnertje200 said:

Daaaaaar ben ik weer met een kleine update. 

Helaas 's avonds veel te laat thuis de laatste tijd om de spotten goed te kunnen onderzoeken, maar voor komende woensdag heb ik wat vrije tijd. 

Ik heb afgelopen vrijdag een bestelling gedaan bij La Buena Hierba hier heb ik de volgende zaadjes besteld:

• NLX outdoor 10 zaadjes
  • Stawberry gold 10 zaadjes
  • Eirbei 15 of 5 zaadjes  (5 extra van LBH gekregen omdat ik een beginnertje ben :wub:)
  • Double Blance 10 zaadjes (Black friday deal)
  • Power Pineberry 10 zaadjes (Black friday deal)

Het zijn er dus een heel aantal zaadjes als ik de deal Black Friday deal van LBH goed begrepen heb haha.

Ik verwacht ze eerdaags in de brievenbus dan zal ik ook wel een foto ervan posten hopelijk samen met de spot die ik in gedachten heb. 

Ook ga ik de grond daar testen om te kijken of ik deze zal moeten opwaarderen. 

hoe diep het grondwater zit durf ik niet te zeggen hiervoor zou ik dus een gat oid moeten gaan graven.
Dit werk stel ik momenteel nog uit tot het wat warmer begint te worden haha.

Dat was hem weer voor nu, als er nog vragen zijn hoor ik het wel. 

graaf nu maar eens een gat...dan kan je zien hoe je spot grond is.......je krijgt het er echt warm van:rolleyes:.....boven de 10 graden wordt het echt zweten........boven de 15 graden nog erger....maar...je moet wel dekking hebben.....

als je geen water in de buurt hebt.....is het graven van een watergat misschien verstandig......het regent dan de komende maanden van zelf vol........wel stealth afdekken uiteraard....

• Thanks 1

als je een emmer neer zet buiten dan kan een muis of ander klein leven erin verdrinken........in een water gat altijd een of meer takken er in gooien....dan kunnen ze er altijd uitkruipen......en knagen geen gaatjes in het zeil....tja...je hebt al genoeg water gaten gezien in topics....en hoe je het afdekt....daar moet je zelf een creatieve oplossing voor bedenken......iets wat water doorlaat en toch niet opvalt.....een water gat hoeft niet diep te zijn.......als er toevallig 2 dode stammen naast elkaar liggen.....kan je wel wat verzinnen....niks is standaard....als het maar functioneel is toch?.....en van boven niet zichtbaar.....sommigen graven een watervat in of zelfs een kliko......laat je raderen maar draaien....;)

• Like 1

1 hour ago, DeVos said:

als je een emmer neer zet buiten dan kan een muis of ander klein leven erin verdrinken........in een water gat altijd een of meer takken er in gooien....dan kunnen ze er altijd uitkruipen......en knagen geen gaatjes in het zeil....tja...je hebt al genoeg water gaten gezien in topics....en hoe je het afdekt....daar moet je zelf een creatieve oplossing voor bedenken......iets wat water doorlaat en toch niet opvalt.....een water gat hoeft niet diep te zijn.......als er toevallig 2 dode stammen naast elkaar liggen.....kan je wel wat verzinnen....niks is standaard....als het maar functioneel is toch?.....en van boven niet zichtbaar.....sommigen graven een watervat in of zelfs een kliko......laat je raderen maar draaien....;)

Ik snap het nut van het watergat denk ik nog niet helemaal goed... Is het watergat er voor als het een tijdje heel droog is dat ik uit het watergat water kan halen om de planten water te geven? Ik dacht dat het watergat was om te kijken hoediep het grondwater zit. Maar denk dat ik het mis heb als ik je reactie zo lees.... Ik vermoed dat op de spot het water niveau wel voor de planten bereikbaar is in een drogere tijd alleen dit weet ik niet helemaal zeker. 

idd...een gat is een proefgat op je spot om te kijken wat voor aarde je hebt..en je ziet meteen hoediep het grondwater zit........een beetje water bij het aan planten is wel handig..je weet nooit hoe droog het is tegen die tijd....maar das ook op te vangen met een jerrycan of een rugtas vol waterflessen...............als er oppervlakte water in de buurt is....hoef je geen water gat te hebben......als je zeker weet dat je op een plek bent die helemaal regen afhankelijk is.....daar zal je veel profijt hebben van een heel groot gat.......tja...je kent zelf het beste je gekozen plek...

• Thanks 1

haha oké thnx duidelijk!! Heb nooit echt goed begrepen wat de functie van het watergat was maar heeft dus meerdere functies morgen is de dag dat ik naar de spot ga. Ik zal dan ook een paar plaatjes schieten en een grond monster nemen.

Vandaag weer veel te veel tussendoor gekomen en voor ik thuis was is het te donker om op pad te gaan. Zondag heb ik vrij en ga ik oppad.

Ik word niet goed van het uitstellen van mezelf😅

• Like 1