• Anker en Anker Advocaten
    Omnipotent
    Growers Choice
    PGMC
  • Announcements

• karel kweker

Weedforum Nieuwe Leden.   12/03/2017

weedforum.eu cannabisforum voor de recreative blower en medicinale grower, op het forum vind je vele tips and tricks om wietplant te kunnen kweken voor eigen (medicinaal) gebruik...   We zouden graag nieuwe leden er op willen wijzen dat ze zich dienen voor te stellen in de wie is wie hoek. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, maar gewoon een kleine introductie,  Je zou misschien kort kunnen omschrijven wat jou ervaringen al zijn, of dat je helemaal nieuw bent met het kweken.   Maak er wat leuks van hier op het forum 
Deejay

Plantje staat er treurig bij

Recommended Posts

Hey iedereen,

ik heb een plantje (sweet ZZ) en die staat er sinds gisteren heel treurig bij. Ik had haar toen al 2 dagen geen water gegeven dus heb gewaterd en staat er 1 dag later (vandaag dus) nog even slap bij. 

Ik kweek onder een COB Led die er ongeveer 35cm boven staat, gebruik Alga Grow maar zie geen tekenen van onder- of overvoeding? Temperatuur dag: 24 graden. Temperatuur nacht: 19 graden.

Worteltjes komen onder de pot piepen en zien er heel gezond wit uit? 

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

FF5D7368-73A5-466E-A54D-B840C7036284.png

D1686069-A2D8-4A32-A2B8-4D0BB2671B4C.png

BCC7BFF8-F426-48FF-B03E-ECCB70D49A5A.png

Ik panikeerde dus echt te snel, is vandaag mooi bijgetrokken. Aangezien ik écht weinig water gaf was dat dus waarschijnlijk de oorzaak ?

potje even optillen, wegen ze licht dan staan ze te droog, hou ook de wortels in de gaten staan

in een klein potje als er flink wat wortels in komen geeft dat dadelijk ook problemen.

• Like 1

Hoe groot is dat potje? Zo te zien droogt het enorm vlug uit.

Verpot het eens in een pot met minimum 18L aarde!

Ik heb het potje eens goed nat gezet (300ml water ong) en dit is het verschil na 1 dag. Op de eerste foto zie je hoe zielig ze erbij stond (had vlak voor de foto voor de eerste keer veel water gegeven). En op de 2de foto zie je hoe ze er nu bij staat. Nog niet ideaal maar al wel veel beter.

Dus wanneer dit potje uitgedroogd is ga ik ze in de 25l pot zetten?

35C78CF8-7FD1-4626-B081-45634BDBE6FA.thumb.jpeg.8e8a01d19cf633ed606adf80831c5682.jpeg459A5DE7-732E-4D5C-AF43-432D832224FE.thumb.jpeg.67035302dd6af6151e5cf6cce0aac82b.jpeg

Verpotten die handel! Niet wachten tot het terug droog is. Dat potje is veel te klein geworden voor de plant.

Na het verpotten niet vergeten om het ook terug in te gieten.

• Like 1

Hartelijk dank iedereen, heb ze verpot en ze staat er eindelijk terug stralend bij ? Heb in de chat ook veel tips gekregen die ik volgende keer al ga toepassen. Ze heeft echt al een sterke geur voor zo’n kleine plant. Ben ook al enkele dagen geminderd met voeding, en maar goed ook want ze heeft licht verbrande bladpuntjes. Voor de rest echt alles top!

7AB97744-11CA-4E56-A5F3-96271055B41A.jpeg

454B7477-D300-4C2A-B74E-550930EE3F3B.jpeg

• Like 1

Hey Tune,

De nieuwste scheutjes hangen zo goed als altijd naar beneden, de rest van de bladeren staan mooi overeind. De kleur is wat aan de lichte kant maar durf met de overvoeding van vorige week niet echt te overdrijven dus heb nog maar 1x voeding gegeven sindsdien (1ml:500ml).

Mijn plan was om haar zo groot mogelijk te laten groeien (eventueel scrog) omdat het m’n enige is. Maar merk sinds vandaag dat er al dikke wortels onder m’n 25l pot komen ondanks ik ze nog echt redelijk klein vind. Denk je dat ik ze nog maar eens moet overpotten om dit te halen? M’n pot is momenteel 30x30cm en zou dus makkelijk naar een 50x50cm pot kunnen indien nodig.

Weet iemand misschien hoe het komt dat de bovenste bladeren altijd naar beneden vallen?

Ben zuinig met water. Bovenste laag helemaal uitgedroogd, maar een 5tal cm eronder nog goed vochtig. Temp gem. 24 graden en 60% LV.

EDIT: Ik geef haar echt maar om de 3 dagen 500ml water ofzo. Denk dat dit aan de weinige kant is, maar heb veel schrik voor overbewatering dusja....

05B7C688-2A8C-4DC7-9E14-BCC22CF9B023.jpeg

4D1313C1-68E9-4D7D-AC09-A2E8BC47AC83.jpeg

0E53E3D4-30D7-4266-A4D1-29F1970426F9.jpeg

Edited by Deejay
2 Posts vermijden

Update: Staat er nog steeds zo bij, bovenste bladeren hangen naar beneden, rest staat overeind. Vind de hele plant er nogal lichtgroenig uitzien dus heb eens deftig water met voeding gegeven (3ml:1000ml) - nog altijd minder dan de aangeraden 4ml van Plagron. Met als resultaat dat ik hier en daar al terug verbrande plekken zie. Straks word die overgepot want de wortels kunnen weer geen kant uit zo te zien. 

1A95F9B2-2717-4DFA-B093-7DE492A24345.png

Ik groei ze soms 6 weken voor in een 30 liter pot en de plant heeft dan een bladerdek van 60x60cm. Ik pot ze daarna ook niet over nog hoor. Hele ronde die pot. Die 25liter pot zou nu echt nog meer dan voldoende moeten zijn.

Voor mij ziet dit er gewoon exact zo uit als een groot deel van mijn voorgaande kweekjes. Echt heel herkenbaar, ze staat  Te droog. 

Als je grond te droog is geeft dat soms ook verbrande bladpunten of andere tekenen van overschotten.

Ik zie op sommige foto's dat je bladpunten een btje omlaag wijzen,  dat heb ik vanaf mijn 2e tot mijn 1na laatste kweek elke keer gehad. Het lijkt een stikstof (N) overschot maar dit komt wsl gewoon door dat de grond te rijk aan voeding is omdat het vocht ontbreekt.

Ik heb even niet opgelet wat voor aarde je gebruikt en hoe oud dit plantje nu is maar met lightmix kan je in een klein potje 2 weken voort. Heb je echter een grote pot zoals een 25L dan durf ik daar wel een maand aan te hangen. Zelf heb ik al eens een plant 5 weken zonder voeding te geven in een 30L pot gehad, deze kreeg wel te weinig water en gaf die zelfde bladpuntjes omlaag + hier en daar een verbrand puntje en leek een N overschot te hebben. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat ze veel te droog stond.

Ik streef er voor de volgende rondes naar om de groei periode alleen powerroots en zyme te gaan geven.

Voor mensen die niet weten hoe water moeten geven (dat bedoel ik niet rot ;) ik ben er zelf ook een van en ik zal het ook nooit leren ook denk ik) raad ik een tensiometer van blumat aan. Ik vertrouw er nu blindelings op.

Mijn huidige planten krijgen al 2 maanden lang 3x a 4x per week 2 liter water per keer en omdat ik ze als nog heb weten te overvoeden heb ik dinsdag een flush van 50 liter gegeven en er is nog geen enkel teken van dat ze te nat staan.

Nou staan ze nu op dit moment feitelijk wel te nat maar wat ik wil zeggen is dat ze af en toe een flinke sloot water echt wel kunnen verdragen.

Jij moet alleen niet flushen hoor ;) maar gewoon meer water geven. En geen voeding meer tot je onderste bladeren echt beginnen te vergelen.

Wat ik er nog even aan toe wil voegen, 

Er wordt van uit gegaan dat je grond 10% aan vocht kan vasthouden, daarna zou het er onder uit moeten lopen. Cannabis schijnt het beste te staan op 5%.

Als je nu een keer 1,25 liter geeft (dat is 5% van jouw potinhoud) en er komt niks uit de onderkant? dan zat er dus ook minder dan 5% in anders had je die 10% al overschreden namelijk. Dat geeft meteen een goede indicatie van of ze te droog staat en die 1,25 liter voor een keer kan echt geen kwaad. Let wel, als je grond droog is kan het zo naar de randen lopen en via de pot rand omlaag en alsnog uit de onderkant komen. Dien dit dus langzaam toe, maar eerst de bovenste laag wat vochtig en dien daarna in meerdere beurten de rest toe.

Daarna kan je de bovenste 5cm laten opdrogen voordat je weer kleinere beetjes gaat toevoegen.

In de piek heb ik mijn bitches 'gewoon' 15% kunnen meegeven, gewoon omdat ze het weg dronken en daar kwam geen druppel onderuit.

Een punt is dat je in ieder geval dient te zorgen voor een kwaliteitsaarde, die heel goed je water kan vasthouden en daarbij nog luchtig genoeg blijft (om heel veel redenen).

De compactheid, of beter gezegd de luchtigheid van een grondje is slechts 1 van de cruciale factoren die van invloed is op de opname en interactie van (o.a.) de nutriënten.

Bespaar nooit op een kwaliteitsaarde, want daar staan je planten hun hele leven in en de luchtigheid daarvan speelt een ontiegelijk belangrijke rol in hoe een plant zich ontwikkelt.

Je hebt luchtig en je hebt luchtig.

De meeste Lightmixen zijn gewoon niet luchtig, al schrijven ze dat er wel graag bij.

Gooi er maar eens wat wormenmest en/of cocos bij en ervaar het verschil (en dan ga je ook natter kweken).

Heel erg bedankt voor de gedetailleerde antwoorden. Nu gebruik ik promix van Plagron en had dus op 1x na eig altijd weinig voeding gebruikt. Enne, zo’n 60x60 veldje volkrijgen is m’n doel maar ik ben er nog lang niet en zit toch al aan 4 weken nu :/. Heb ze goed ingegoten nu met het verpotten (wel wat schade aan de worteltjes verricht) dus hoop dat ze na deze kleine achterstand terug volop kan gaan.

Greentje, daar heb jij ook helemaal gelijk in hoor en ik zit al langer over andere toevoegingen te denken voor mn huidige grond.

Zelf zit ik ook aan de plagron maar dan lightmix en dit is misschien verre van de beste grond maar wat mij wel op viel mij bij mijn 2 flushes deze week is dat deze grond toch ook best goed water vast houd. Ik had de dag er voor gewoon een flinke waterbeurt gegeven en de tensiometers stonden ergens vlak boven de 100mbar, na de eerste 4L flushwater en 30minuten wachten kwam er maar een heel klein btje uit de onderkant. Daarna ben ik gieter na gieter door de pot gaan gieten en begon het wel lekker door te lopen.

Maar ff terug naar jouw plantje Deejay, die plagron promix zou onbemest moeten zijn dus ze mogen idd wel wat voeding. Alleen is voeding bij droogte eerder je vijand dan je vriend

Over de droogte had je dus al duidelijk gelijk. Enkele uren na het verpotten (met een hoop water dus) stonden álle bladeren weer kaarsrecht. En dat terwijl ik toch wel de worteltjes een beetje had beschadigd. Ik ga nu iets beter opletten met het wateren dus. En idd eens zo’n blumat aanschaffen voor volgende ronde. Nu de schade nog afwachten van de voeding in combinatie met aanhoudende droogte. Hoop dat dat gedeelte ook gaat goedkomen met deftige bewatering nu ?

Ik heb mijn planten toen alsnog prachtig weten af te bloeien hoor met resultaten van 1,32gr/Watt tot 1,45gr/Watt.

Ik gaf ze nou niet bepaald veel voeding maar vooral gewoon bijna geen water. Elke keer als ik dan toch een wat grotere watergift gaf zag ik voor 1 a 2 dagen een herstel en een explosieve groei waarna ze vervolgens weer afzwakte.

De schade aan de planten leek me uit eindelijk maar minimaal. En met jouw plantje zal het waarschijnlijk  ook gewoon goedkomen.

Mijn huidige ronde echter, gaf ik vooral voeding volgens schema en ongeveer om de watergift zonder echt op de plant te letten. En dat heeft wel serieuse problemen als gevolg gegeven. Ik verwacht dan ook mn slechtste oogst dit keer. 

En tja een btje wortelschade zal ook niet veel uitmaken dat hersteld zeker. Die keer dat ik wel verpot heb en wanneer ik top of wanneer ik stokken in een vol gewortelde pot moet steken zullen er zeker wat processen vertraagd  zijn ivm het herstel van de plant maar voor het oog leken ze gewoon normaal door te groeien.